[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 13، شماره 4 - ( 1400 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 79-76 برگشت به فهرست نسخه ها
توسعه عرصه آموزش پاسخگو: طی مسیر از مرکز خدمات جامع سلامت تا مرکز آموزش پزشکی پاسخگو - ضرورت تغییر
مرتضی رهبرطارمسری ، آبتین حیدرزاده ، حسین خوشرنگ ، فرزاد محسنی، ایده دادگران* ، ماهدخت طاهری ، فریبا عسگری ، ربیع الله فرمانبر ، صدیقه فلاح
مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، i.dadgaran@gmail.com
واژه‌های کلیدی: پاسخگویی اجتماعی، آموزش پزشکی، مرکزجامع خدمات سلامت، مدل تغییر کاتر
متن کامل [PDF 167 kb]   (535 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (1635 مشاهده)
نوع مطالعه: نامه به سردبير | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
متن کامل:   (593 مشاهده)
یکی از رویکردهای فلسفی آموزش عالی، دیدگاه پاسخگویی اجتماعی است که تمرکز آن بیشتر بر مسؤولیت‌پذیری دانشگاه‌ها در خدمت به جامعه است. در این رویکرد دانشگاه‌ها و دانشکده‌های پزشکی به­ عنوان یک نهاد اجتماعی با دیدگاه پاسخ‌گویی به نیازها و انتظارات جامعه جزء جدا نشدنی از فلسفه وجودی آموزش عالی هستند. پاسخگویی اجتماعی، تعهد در قبال هدایت، آموزش و پژوهش و ارائه خدمات بهداشتی درمانی بر اساس اولویت نیازهای سلامتی جامعه است و اهمیت آن، به صورتی است که در بعضی از مطالعات به ­عنوان یکی از 4 رسالت اصلی دانشگاه‌های علوم پزشکی در نظر گرفته می‌شود (1). پاسخگویی اجتماعی، تعامل با افراد جامعه است و حرف بهداشتی- درمانی موظف به پیش ­بینی و پاسخگویی به نیازهای اولویت­دار سلامتی جامعه در حال حاضر و آینده می­ باشند (2). از نظر برخی از کارشناسان و صاحب­نظران در سیستم آموزش پزشکی ایران در زمینه پاسخگویی به نیازهای جامعه ضعف وجود دارد و ارتباط دانشجویان با جامعه به ­تدریج ضعیف­تر شده است و در طول سالیان با حذف فصل­ های مشترک جای خود را به    مرزبندی­های غیرقابل نفوذ داده است. درصورتی­که­ پاسخگویی به نیازهای جامعه و در نتیجه تعامل پویا بین  آموزش و جامعه یک تقاضای منطقی، مستمر و پایدار است (1).
پاسخگویی اجتماعی یک پارادایم جدید آموزش پزشکی و نوعی تغییر فرهنگی است. در مطالعات متعددی که بر روی پزشکان تازه فارغ التحصیل انجام گرفته است به کمبود مهارت پزشکان اشاره شده است. از نشانه های نقص در پاسخگویی اجتماعی برنامه­ ی درسی، کمبود دانش، نگرش و مهارت پزشکان متناسب با نیازهای جامعه است؛ با این حال دیده شده که عدم توجه به پاسخگویی اجتماعی در تربیت پزشکان، زمینه ­ی القای حس ناتوانی در پزشکان برای خدمت رسانی به جامعه را فراهم می­کند که خود موجب کاهش اعتماد به نفس آن­ها و افزایش اضطراب آنان در سال­های آغازین طبابت   می­ شود (3).
امروزه بیش از هر زمان دیگری با چالش توانمندی فارغ­­ التحصیلانی روبرو هستیم، که پاسخگوی نیازهای بهداشتی و چالش­­های کنونی جامعه نیستند، مواردی مثل بیماران، شهروندان، خانواده ­­ها، جوامع و کل کشور. نیازها و چالش­­های بهداشتی کدامند؟ چه کسی آن­ها را تعریف می­کند؟ چگونه دانشکده ­­های پزشکی خود را برای رسیدگی به آن­ها از طریق عملکرد، آموزش، تحقیق و ارائه خدمات خود سازماندهی می­ کنند؟ اصول مسئولیت­پذیری اجتماعی خواستار تعامل صریح این موارد سه گانه است: شناسایی نیازها و چالش ­­های اجتماعی فعلی و آینده­، تطبیق برنامه­های دانشکده برای پاسخگویی به آن­ها و تأیید این­که اثرات پیش ­بینی شده به نفع جامعه بوده است. مسیر مسئولیت­­ پذیری اجتماعی آموزش پزشکی در ایران گویای این مهم است که ادغام آموزش پزشکی در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی بهترین استراتژی برای پاسخگویی نظام سلامت و پاسخگویی اجتماعی آموزش پزشکی است (4).
با توجه به موارد ذکر شده و اهمیت بکارگیری رویکرد آموزش پزشکی پاسخگو و  با تأکید بر چشم انداز نظام آموزش علوم پزشکی کشور در افق 1404 مبنی بر پاسخگویی به نیازهای سلامت جامعه به­عنوان یکی از ارکان اساسی این نظام و همچنین در راستای عملیاتی‌سازی پاسخگویی اجتماعی، یکی از ابعاد مدل شش وجهی تعالی دانشگاه، تغییر مسیر مراکز جامع خدمات سلامت به سمت مرکز آموزش پزشکی پاسخگو و تدوین و طراحی مدل‌ها و برنامه‌هایی جهت آموزش و آشنایی بیشتر دانشجویان با پاسخگویی اجتماعی و در نتیجه مسؤولیت‌پذیر نمودن فراگیران در ارائه بهتر مراقبت‌های سلامت ضروری به ­نظر می‌رسد. مجریان فرایند حاضر جهت ایجاد تغییر لازم دانستند با فرآیندی برنامه ­ریزی شده و بر اساس مدل­ های موفق تغییر، گام ­های عملیاتی طراحی و اجرا نمایند. برای ایجاد تغییر و حرکت از سمت مرکز خدمات جامع سلامت به مرکز آموزش پزشکی پاسخگو، از مدل ۸ مرحله­ ای کاتر(5) استفاده گردید.
گام اول: آماده سازی افراد، در این گام سعی شد که شرایط تغییر و لزوم چرایی تغییر برای افراد و دست اندرکاران برنامه آموزش پزشکی پاسخگو مشخص و به­ عبارتی حس فوریت تغییر در آنان ایجاد گردد. بنابراین جلسات متعددی با حضور افراد کلیدی و مسئول آموزش کارورزان پزشکی شامل مدیران گروه­های آموزشی ماژور (داخلی، جراحی، کودکان و زنان)، مدیر گروه پزشکی اجتماعی، معاون آموزش پزشکی عمومی دانشکده پزشکی، مسئول آموزش پاسخگو دانشگاه، مدیر و اعضای هیئت علمی مرکز مطالعات، نمایندگانی از معاونت­های بهداشتی و اجتماعی، معاونین آموزشی و مدیران EDO دانشکده ­های تابعه برگزار شد و وضعیت موجود آموزش پزشکی پاسخگو در دانشگاه  با ارائه گزارش یک­ساله  توسط مسئولین تشریح شد و مشکلات اجرای برنامه آموزش پزشکی پاسخگو در مرکز خدمات جامع سلامت کوچصفهان اعم از فضای فیزیکی نامناسب، کمبود امکانات و تسهیلات مورد نیاز، دور بودن از مرکز و بروز مشکلات جاده­ای در حین جابجایی کارآموزان و کارورزان پزشکی، عدم وجود بیمار در بعضی از گروه ­های آموزشی نظیر جراحی و بیمار دست یک (First Line) مورد بررسی قرار گرفت و ضرورت راه اندازی یک مرکز استاندارد آموزش پزشکی پاسخگو در سطح دانشگاه بر اساس برنامه درسی منطبق بر نیازهای بومی و منطقه در راستای پاسخگویی به نیاز جامعه مورد تاکید قرار گرفت، همچنین تبیین ضرورت تشکیل کمیته آموزش پزشکی پاسخگو در دانشگاه متشکل از اساتید پایه و بالین، ضرورت تشکیل کار گروه استانداردسازی مراکز بهداشتی درمانی منتخب جهت آموزش و مهارت اندوزی) ، تشکیل کمیته ایده­پردازی به ­منظور بازنگری در برنامه­ های آموزشی، اعزام اساتید گروه پزشکی اجتماعی و متخصصین پزشکی خانواده به مراکز آموزش پاسخگوی دانشگاه ­های اصفهان، تبریز و مازندران جهت بازدید و آشنایـی بـا وضعیت آمـوزش پزشکـی پاسخگـو در سایـر دانشگاه­ ها و ارائه گزارش بازدید، بهره ­مندی از پتانسیل و همکاری متخصصان پزشک خانواده در اجرای برنامه آموزش پزشکی پاسخگو از جمله فعالیت­ های صورت گرفته در این دانشگاه جهت ایجاد حس ضرورت راه­اندازی مرکز آموزش پزشکی پاسخگوی استاندارد در افراد بوده است.
گام دوم: انتخاب تیم قوی جهت اجرای طرح، در این مرحله انتخاب افرادی که  هدایت­ کننده پروژه باشند، بسیار مهم بود.  تیم قوی متشکل از یک رهبر قوی و پشتیبانی اعضاء مهم و کلیدی حوزه­های آموزش و بهداشت انتخاب شوند. بدین­ منظور جلسه­ای با حضور مدیران گروه­ های آموزشی ماژور و معاونین آموزشی و بهداشتی، رئیس و معاون آموزشی پزشکی عمومی  و مدیران ستادی حوزه های آموزش و درمان تشکیل و مقرر گردید این تیم به رهبری معاونت ­های آموزشی و بهداشت هدایت ­کننده فرآیند باشند. از جمله جلسات تشکیل شده در این زمینه، تشریح ضرورت ایجاد تیم ­های ویژه در دانشگاه جهت اجرای برنامه آموزش پزشکی پاسخگو بود. بدین منظور ۳ تیم راهبردی، اجرایی و تخصصی تشکیل شد که اعضاء تیم راهبردی شامل معاونین آموزشی و بهداشتی، مسئولین دانشکده پزشکی و مدیران ستادی، اعضاء تیم اجرایی شامل مسئولین، کارشناسان اجرایی در سطح ستاد و دانشکده پزشکی، و اعضاء تیم تخصصی متشکل از پزشکان متخصص خانواده و اعضاء هیئت علمی دانشکده پزشکی و مرکز مطالعات دانشگاه بودند. جهت هماهنگی و تسریع و تسهیل اجرای فرآیند دبیرخانه ­ای جهت راه ­اندازی برنامه آموزش پزشکی پاسخگو در مرکز مطالعات مستقر و شروع بکار نمود.
گام سوم: ساختن یک چشم انداز مشترک، پس از تشکیل تیم ضرورت داشت، محتوای آموزشی تعیین گردد و این­که چه اتفاقی قرار است در آینده رخ دهد؟ بدین­منظور رسالت و اهداف و چشم ­انداز مرکز جامع خدمات سلامت مشخص و استراتژی­ های لازم برای دستیابی به دورنما توسط تیم راهبردی تدوین شوند.
گام چهارم: انتشار چشم انداز، جهت شروع فعالیت­ ها لازم بود که اهداف و چشم­ انداز راه ­اندازی آموزش پزشکی پاسخگو به اطلاع دست­ اندرکاران آموزش برسد. بدین­ منظور با برگزاری چند جلسه با تیم تخصصی- اجرایی و دانشجویان، فرآیند،اهداف و رسالت و چشم انداز مرکز برای آنان توصیف و تبیین شد. 
گام پنجم: توانمند­سازی افراد جهت حرکت در راستای چشم انداز، انجام اقدام لازم جهت توانمندسازی اعضای هیئت علمی  و دانشجویان شرکت­کننده در برنامه آموزش پزشکی پاسخگو از جمله برگزاری جلسات و کارگاه­ها برای آشنایی با وضعیت آموزش پزشکی پاسخگو در سایر دانشگاه ­ها، اساتید گروه پزشکی اجتماعی و متخصصین پزشکی خانواده از مراکز آموزش پاسخگوی دانشگاه­ های أصفهان، تبریز و مازندران بازدید نمودند و گزارش ­های بازدید خود را همرا ه با تصاویر در جلسه­ ای با حضور افراد کلیدی و دست­ اندر کار مطرح نمودند که تاثیر بسزایی در آگاهی و نگرش آن­ها نسبت به راه­اندازی مرکز آموزش پزشکی پاسخگوی در افراد داشت.
گام ششم: ایجاد پیروزی­های زودرس، از جمله مواردی که در دستیابی زودرس به اهداف برنامه آموزش پزشکی پاسخگو مورد توجه قرار گرفت، عبارت بود از: تصویب برنامه آموزش پزشکی پاسخگو در شورای آموزشی دانشگاه؛ تصویب و دریافت بودجه؛ بازسازی ساختمان در جهت ایجاد فضای لازم جهت عرصه فعالیت کارورزان پزشکی و متخصصان پزشکی خانواده؛ استفاده خدمتی از متخصصان پزشک خانواده در اجرای برنامه آموزش پزشکی پاسخگو؛ طراحی طرح درس و طرح دوره آموزش پزشکی پاسخگو ؛ طراحی لاگ ­بوک؛ عقد تفاهم­نامه همکاری فی مابین معاونت آموزشی و بهداشتی در خصوص (نحوه و چگونگی ارائه آموزش به کارورزان، پرداخت حق­الزحمه به پزشکان و متخصصین شاغل در معاونت بهداشتی، تشویق و تقدیر از عملکردهای مناسب)؛ تدوین نظام منابع حمایتی لازم جهت حضور دانشجویان و اساتید حاضر در عرصه­های آموزش پاسخگو؛ برطرف شدن مشکلات جابجایی کارورزان پزشکی به محل اجرای برنامه؛ حضور دانشجویان بر اساس برنامه منظم و ایجاد انگیزه بیشتر با ارائه طرح درس و طرح دوره مدون؛ استفاده از سامانه سیب در برنامه آموزش پزشکی پاسخگو و ارائه آموزش توسط متخصصان پزشک خانواده جملگی از موارد ایجاد انگیزه مطلوب و موثر در کارکنان و کارورزان پزشکی جهت همکاری بیشتر با برنامه آموزش پزشکی پاسخگو.
گام هفتم: تحکیم دست آوردها، بسط و گسترش مراکز آموزش پزشکی پاسخگو شامل  مراکز منتخب  شفت، صومعه سرا و مرکز خدمات جامع منجیل
گام هشتم: نهادینه کردن دست آوردها، ورود دوره مذکور  به ­عنوان بخشی از کوریکولوم آموزش پزشکی عمومی در قالب یک دوره یک ماهه مدون و به ­عنوان بخشی از آموزش دانشجویان به ­طور روتین؛ پیشنهاد نهایی نمودن برنامه  عرصه ­های آموزشی از یک ماه تا سه ماه؛ پیشنهاد شرط تصویب فارغ التحصیلی کارورزان پزشکی منوط به گذراندن دوره 6  ماهه آموزش مجازی پزشک خانواده و دریافت گواهی مربوطه طی دوره کارآموزی و کارورزی.
با توجه به سرعت یپشرفت علم و تکنولوژی و افزایش توقعات مشتریان، ایجاد تغییر در سازمان به سمت پاسخگویی به نیازهای جامعه اجتناب ناپذیر است. با بکارگیری مدل­ های موفق تغییر در سازمان (نظیر مدل کاتر که در این مطالعه معرفی شد) می­ توان هر یک از مراحل تغییر  را با برنامه­ ریزی و بر أساس اصول عملی طراحی و اجرا نمود
فهرست منابع
1. Moezzi M, Shirani M, Majidi F, Saberzadeh M.[Design and implementation of communitybased and responsive educational program: Experience report of Shahrekord University of Medical Sciences Center for the Study and Development of Medical Education]. Iranian Journal of Medical Education 2017;17(0):120-4.[Persian]
2. Benijjane M, Sebbani M, Adarmouch L, Mansoury O, Amine M. The social accountability of nursing training institutes in Morocco: The knowledge, perceptions and realization of its aspects. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism 2021;9(4):197.
3. Karimi S, Zohoorparvandeh V.[Evaluation of Requirements of Social Accountability in the Curriculum of General Practitioners Based on Structural Equation Models]. J Med Educ Dev. 2019; 11 (32) :54-67.[Persian] [DOI:10.29252/edcj.11.32.54]
4. Pourabbas A, Amini A, Asghari Jafarabadi M.[The status of accountable education in clinical education departments of Tabriz University of Medical Sciences]. Research in Medical Education 2020;12(2):71-82.[Persian] [DOI:10.29252/rme.12.2.71]
5. Kotter JP. Leading change: Harvard business press; 2012. [DOI:10.15358/9783800646159]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahbar Taramsari M, Heidarzadeh A, Khoshrang H, Mohseni F, Dadgaran, Taheri M, et al . Development the field of accountable education: along the way from the comprehensive health service center to the social accountable medical education center: The need for change. RME 2021; 13 (4) :76-79
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1174-fa.html

رهبرطارمسری مرتضی، حیدرزاده آبتین، خوشرنگ حسین، محسنی فرزاد، دادگران ایده، طاهری ماهدخت، و همکاران.. توسعه عرصه آموزش پاسخگو: طی مسیر از مرکز خدمات جامع سلامت تا مرکز آموزش پزشکی پاسخگو - ضرورت تغییر. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1400; 13 (4) :76-79

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1174-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 4 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education