[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 14، شماره 1 - ( 1401 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 88-79 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی درونی دوره آموزش دستیاری رشته داخلی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1400
فاطمه نجاتی فر ، سیروس غریب ، علی منفرد ، ایراندخت شناور ، سید علی علوی ، امینه حجتی ، زهرا عباسی رنجبر ، مریم یاسری ، فاطمه مهدی ، الهام رمضانزاده ، آزیتا تنگستانی نژاد ، ماندانا جوانک*
مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، mandanajavanak@yahoo.com
چکیده:   (1457 مشاهده)

مقدمه: ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه ­ها برای حرکت در مسیر تعالی یک ضرورت محسوب می­ شود. ارزیابی درونی به­ عنوان اولین مرحله از فرایند اعتباربخشی منجر به تشخیص جنبه ­های قوت و ضعف و اصلاح فرایندها می­ شود. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی درونی دوره آموزش دستیاری رشته داخلی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، تعیین نقاط ضعف و قوت این گروه و ارائه نتایج آن به مسئولین مربوطه جهت رفع کاستی ­ها انجام شد.
روش ­ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بوده و در گروه آموزشی داخلی مرکز آموزشی درمانی رازی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1400 انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه اعضاء هیئت علمی و دستیاران گروه داخلی  به تعداد 76 نفر بودند. در این پژوهش از الگوی اعتبار­بخشی مبتنی­ بر استانداردهای فدراسیون جهانی آموزش پزشکی (WFME) برای ارزیابی درونی استفاده شد. ابزار جمع­ آوری داده ­ها برای هر استاندارد شامل پرسشنامه، مشاهده و بررسی مستندات موجود بود. پرسشنامه ­های طراحی شده پس از تایید روایی و پایایی از طریق بستر ای پل اجرا شد. داده­ ها با استفاده از شاخص ­های آمار توصیفی از طریق نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ­ها: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که آموزش دوره دستیاری گروه آموزشی داخلی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در حیطه رسالت و اهداف 67 درصد در وضعیت انطباق عمده و 33 درصد در وضعیت انطباق کامل قرار داشت. در حیطه ساختار مدیریتی 100 درصد انطباق کامل، در حیطه فرایند آموزشی 55 درصد انطباق کامل، 45 درصد انطباق عمده، در حیطه قوانین و مقررات دستیاران 69 درصد انطباق کامل و 31 درصد انطباق عمده، در حیطه ارزشیابی 89 درصد انطباق کامل و11 درصد انطباق عمده، در حیطه شرایط و منابع آموزشی 62 درصد انطباق کامل و 38 درصد انطباق عمده وجود داشت. به­ طور کلی از 52 استاندارد بررسی شده در فرایند ارزیابی درونی گروه داخلی 67 درصد در وضعیت انطباق کامل و 33 درصد در وضعیت انطباق عمده بودند.
نتیجه ­گیری: براساس یافته ­های حاصله­ می­ توان نتیجه گرفت گروه داخلی با توجه به رسالت و اهداف اگرچه با همه توان در تربیت دستیار داخلی موفقیت نسبی داشته ولیکن کاستی ­های نیز دارد که توصیه می­ شود با برنامه­ ریزی و رفع نواقص مشخص شده، جهشی کیفی در آموزش دستیاران داخلی ایجاد شود.

واژه‌های کلیدی: ارزیابی درونی، دوره دستیاری، رشته تخصصی داخلی، آموزش
متن کامل [PDF 293 kb]   (419 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (498 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سنجش و ارزشيابي
فهرست منابع
1. Agasisti T, Barbato G, Dal Molin M, Turri M. Internal quality assurance in universities: does NPM matter?. Studies in Higher Education 2019 ;44(6): 960-77. [DOI:10.1080/03075079.2017.1405252]
2. Vakili Z, Momen HM, Moraveji SA, Abdi F, Yavari M.[Evaluation of Educational Departments of Kashan Shahid Beheshti Teaching Hospital]. Iranian Journal of Medical Education 2017;17(0):43-53. [Persian]
3. Yarmohammadian MH.Quality of higher education via accreditation: first aims. International Conference on Management; 2003 Dec 28-30. India: Bangalore; 2003.
4. khvas A. [Accreditation in United State of America].Translated by Zeynabadi HR, Salimi M, Eshaghi F, Parand K. Tehran: Entesharate sazmane sanjeshe amoozeshe keshvar; 2005. [Persian]
5. Van Zanten M, Boulet JR, Greaves I. The importance of medical education accreditation standards. Medical teacher 2012; 34(2): 136-45. [DOI:10.3109/0142159X.2012.643261]
6. Karle H. Global standards and accreditation in medical education: a view from the WFME. Academic medicine 2006; 81(12): S43-8. [DOI:10.1097/01.ACM.0000243383.71047.c4]
7. YarMohammadian MH, Kalbasi A.[Internal Evaluation of Departments in the School of Management and Medical Informatics]. Iranian Journal of Medical Evaluation 2006; 6(1): 125-33. [Persian]
8. Saffarieh E, Nassiri S, Pazoki R. Internal Evaluation of the Obstetrics and Gynecology Department of Semnan University of Medical Sciences in 2015. J Obstet Gynecol Cancer Res 2018; 3 (4) :157-163. [DOI:10.30699/jogcr.3.4.19]
9. Saberian M, Asgari M, Asadi A, Nobahar M, Atash Nafas E, Ghods A, et al .[A model for nursing college evaluation]. Koomesh 2004; 5 (2):65-71 . [Persian]
10. Rafiee G, Khodadady Zadeh A, Kazemi M, Shahabi M, Raveri A, Bakhshi H.[Internal evaluation of medical surgical nursing department of Rafsanjan university of medical sciences]. Koomesh 2004; 5 (2) :9-18. [Persian]
11. Farzyanpour F.[internal evaluation of Educational Group of Endodontic in Dentistry Faculty, Tehran University of Medical Sciences, steps in the development of medical education]. J Med Educa Develop Cent 2008; 5(2): 135-42. [Persian]
12. Mirzaei A, Sadeghifar J, Mousavi SM, Khodayari R.[Internal evaluation in selected educational groups of faculty of medicine in Ilam University of Medical Sciences (a short report)]. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences 2013; 12(1): 71-8. [Persian]
13. Sadeghimahalli F, Sadeghimahalli N, Khaleghzadeh-Ahangar H, Amuei F, Mahmodi E.[Study of the education and research quality in basic sciences through internal evaluation in two consecutive educational years in MUMS]. Research in Medical Education; 11(1): 20-8. [Persian] [DOI:10.29252/rme.11.1.20]
14. Sereshti M,Banaeian Sh,Delaram M,Kazemian A,SafdariDehCheshmeh F,Karimime Dehkordi A,Raeisi Z,Raeisi M, Delkhah N,Tavakol Z,Jamali S.[Internal Evaluation of Midwifery Department, Nursing and Midwifery Faculty of Shahrekord University of Medical Sciences]. Education Strategies in Medical Sciences 2019; 11(5): 191-9. [Persian]
15. Jafarbegloo E, Raisi M, Bakouei S, Eskandari N, Khalajinia Z, Ahmari Tehran H, Khaki I. [Internal Evaluation of the Department of Midwifery School of Nursing and Midwifery of Qom University of Medical Sciences, 2017 (Iran)]. Qom Univ Med Sci J 2019; 13 (S1) :23-30. [Persian] [DOI:10.29252/qums.13.1.S1.23]
16. Darkhazineh KK, Parsa A, Saeedi A. Internal Evaluation of Performance in Radiology Department at Behbahan Faculty of Medical Sciences in 2008-2011. Educational Development of Jundishapur 2017;8(1): 66-75.
17. Nassehi A, Ghiasvandian S, Mahmoodi P, Arbabisarjou A. A review on the position of the internal evaluation in quality assurance. Drug Invention Today 2018; 10(5): 839-43.
18. Mirza-mohammadi M. Study and design of a suitable model for internal evaluation of education quality in educational centers of the Ministry of Energy. Tehran: University of Tehran, Faculty of Education and Psychology, 2009.
19. Ministry of Health and Medical Education, Internal Medicine Curriculum.Educational Planning Commission. [Cited 2021 Jul 23]. Available from: http://lamc.sbmu.ac.ir/uploads/کوریکولوم داخلی.pdf. [Persian]
20. Scotti E, Pietrantonio F. The hospital Internal Medicine specialist today: a literature review and strength, weaknesses, opportunity, threats (SWOT) analysis to develop a working proposal. Italian Journal of Medicine 2013; 7(4): 278-86. [DOI:10.4081/itjm.2013.278]
21. Manson DK, Shen S, Lavelle MP, Lumish HS, Chong DH, De Miguel MH, Christianer K, Burnett EJ, Nickerson KG, Chandra S. Reorganizing a medicine residency program in response to the COVID-19 pandemic in New York. Academic Medicine; 2020. [DOI:10.1097/ACM.0000000000003548]
22. Schuwirth LW, Van der Vleuten CP. A history of assessment in medical education. Advances in Health Sciences Education 2020; 25(5): 1045-56. [DOI:10.1007/s10459-020-10003-0]
23. Szabó GH. Approaches for Internal Evaluation of Universities in a New Public Responsibility Framework of ESG 2015. Quality Assurance Review 2017; 7(2):33-51.
24. Landefeld CS. The structure and function of departments of medicine. Trans Am Clin Climatol Assoc 2016; 127: 196.
25. Edwards ST, Kim H, Shull S, Hooker ER, Niederhausen M, Tuepker A. Quality of Outpatient Care With Internal Medicine Residents vs Attending Physicians in Veterans Affairs Primary Care Clinics. JAMA Internal Medicine 2019; 179(5): 711-3. [DOI:10.1001/jamainternmed.2018.8624]
26. Miri A, Sanainasab H, Khajeazad M, Mohtashami R. [Assessment of the Implementation of the Standards of the World Federation of Medical Education (WFME) during the Internship Period of One of the Tehran University of Medical Sciences]. Education Strategies in Medical Sciences 2018; 11(1): 148-56. [Persian]
27. Minaiyan M,Teimouri M, Ghorbani A.[Internal assessment of Pharmacy curriculum in Pharmacy and Pharmaceutical Sciences School in Isfahan University of Medical Sciences within2008-2009].Iranian Journal of Medical Education 2011;10(5):614-24. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nejatifar F, Gharib C, Monfared A, Shenavar I, Alavi S A, Hojati A, et al . Internal evaluation of residency training course in internal medicine of Guilan University of Medical Sciences in 2022. RME 2022; 14 (1) :79-88
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1170-fa.html

نجاتی فر فاطمه، غریب سیروس، منفرد علی، شناور ایراندخت، علوی سید علی، حجتی امینه، و همکاران. و همکاران. و همکاران.. ارزیابی درونی دوره آموزش دستیاری رشته داخلی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1400. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1401; 14 (1) :79-88

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1170-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education