[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 14، شماره 2 - ( 1401 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 47-38 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و تبیین عوامل موثر بر آموزش بالینی در آموزش از راه دور دانشجویان پزشکی در پاندمی کرونا
زینب سادات جوادی* ، کرامت اله نوری حسن آبادی
دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، zb.javadi@gmail.com
واژه‌های کلیدی: کرونا، آموزش مجازی، آموزش بالینی
متن کامل [PDF 356 kb]   (439 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (1291 مشاهده)
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی،آموزش مجازی
متن کامل:   (481 مشاهده)
مقدمه
جهان آموزش پزشکی بسیار پیچیده است و این­گونه به نظر می­رسد که هیچ­ گاه پایانی نداشته باشد. علوم هر روز پیچیده ­تر می­شود و به شاخه­ های علم پزشکی هر روزه اضافه می­ شود. در این جهان پزشکی پیچیده، آموزش پزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است و تعامل بین گروه­ های یادگیرنده ­ی جهت اشتراک گذاشتن تجربیات امری ضروری است (1). آموزش پزشکی همیشه با چالش­ هایی مواجه بوده است و همین امر باعث شده است که گاهی اوقات از اهداف خود دور شود (2). تاکنون سازمان­ هایی همچون دانشگاه پزشکی هاروارد (Harvard University) کالج پزشکی مهاری، کالج پزشکی مورهوس (Morehouse Medical College) و دانشگاه  علوم پزشکی مورهوس در تربیت کردن نیروهای پزشکی متخصص و افزایش کیفیت سیستم بیمارستان ­های دولتی نقش بسیار مهمی داشته ­اند. در این دانشگاه ­ها از بیمارستان ­های دولتی برای مراکز آموزشی استفاده می­ شود. بررسی­ ها نشان می ­دهد که با بسته شدن این بیمارستان ­ها فرصت های جذب دانشجو در این مراکز آموزشی کاهش پیدا کرده است، زیرا ایجاد فرصت ­های آموزشی برای دانشجویان به این بیمارستان­ها وابسته است (3)، در نتیجه یادگیری دانشجویان علوم پزشکی در محیط­ های بالینی تا حدود زیادی تحت تاثیر میزان اثربخشی محیط آموزشی قرار دارد (4). محیط­های بالینی دارای ویژگی­ های متغیر و غیرقابل  پیش­ بینی هستند و همین امر باعث شده آموزش دانشجویان را به ­صورت اجتناب ­ناپذیری تحت­تاثیر قرار دهند (5). آموزش در محیط بالینی به­ عنوان اولین منبع یادگیری و شکل ­دهی هویت حرفه ­ای دانشجویان علوم پزشکی محسوب می­شود و بسیار حایز اهمیت بوده به­طوری که به­ عنوان قلب آموزش حرفه ­ای شناخته شده و اساس کسب مهارت ­های حرفه ­ای در آن­ها است. ارتقای کیفیت آموزش بالینی مستلزم بررسی مستمر وضعیت موجود عرصه ­های آموزش بالینی، شناخت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف است (6). آموزش بالینی را همچنین می­ توان فعالیت تسهیل­ کننده یادگیری در محیط بالینی دانست. با توجه به متاثر شدن آموزش بالینی کلیه دانشجویان پزشکی در پاندومی کرونا، حفظ یادگیری استاندارد در بیمارستان­های آموزشی امری ضروری است (7). با شروع اپیدمی کووید- 19 در سراسر جهان، پروتکل‌های بهداشتی بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تاکید کردند. فاصله­ گذاری اجتماعی باعث شده است که بخشی از آموزش دانشجویان به روش مجازی تغییر شکل پیدا کند. آموزش مجازی با ایجاد ساختار مناسب، دسترسی استادان و دانشجویان به منابع جدید یادگیری را با استفاده از فناوری­های جدید امکان­پذیر ساخته (۸) و به­عنوان یک استراتژی مهم جهت افزایش کیفیت آموزش به حساب می­ آید (9). آموزش مجازی، انعطاف­ پذیری موجود در یادگیرنده و یاددهنده را در آموزش افزایش داده (10) و یک ابزار ایده آل جهت ایجاد انگیزه برای مشارکت فعال دانشجویان و ارتقای آموزش تعاملی در فرآیند تدریس و یاددهی مورد استفاده قرار می­گیرد (11). در شرایط همه­ گیری کرونا، راه­حل­های نوآورانه با استفاده از آموزش مجازی می ­توانند تجربیات آموزشی ایمن و ارزشمند را تسهیل کرده (12) و با جایگزین کردن کلینیک‌های آنلاین و مجازی به حفظ و ارتقای یادگیری کمک نمایند (13). ایجاد واقعیت مجازی و شبیه­ سازی محیط بالینی می­تواند برای تکمیل آموزش پزشکی سنتی در بیمارستان در طول همه­ گیری 19COVID- مورد استفاده قرار گیرد (14). در سند طرح تحول و نوآوری دانشگاه­ های علوم پزشکی نیز بر توسعه آموزش مجازی به­ عنوان یکی از زیرساخت­ های اصلی توسعه آموزش در دانشگاه ­ها تاکیده شده است (15). به­ نظر می­ رسد با توجه به شرایط پاندومی کرونا و تحت تاثیر قرار گرفتن آموزش بالینی در بیمارستان­ های آموزشی، آموزش از راه دور می­تواند رویکردی نوین در یادگیری و در راستای ارتقای کیفیت آموزش بالینی مورد استفاده قرار گیرد. در این پژوهش تلاش شده است با مطالعه و بررسی پژوهش ­های مختلف، عوامل موثر برکیفیت آموزش بالینی در آموزش از راه دور در شرایط همه­ گیری کرونا شناسایی شود.
روش­ ها
این تحقیق با رویکرد کیفی و با روش تحلیل محتوای متعارف (Conventional Content Analysis) صورت گرفت. هدف از تحلیل محتوا شناسایی اهداف، ارزش ­ها، فرهنگ و تمایلات متن یا نویسنده متن یا فرد مصاحبه ­شونده، یا مشاهده شده است. در تحلیل محتوا ابتدا با توصیف عینی نظام­ مند و کمی محتوای روابط آشکار سر و کار داشته اما در طی زمان می­توان به تفسیر محتوای نهان دست پیدا کرد (16). معیارهای ورود به این پژوهش، مقالاتی در حیطه آموزش پزشکی، آموزش مجازی و همچنین مقالات با موضوع آموزش بالینی در شرایط همه ­گیری کرونا بوده است. معیار خروج نیز، عدم دسترسی کامل به متن مقاله و مطالعات با کیفیت پایین بود. برای جستجوی مقالات از پایگاه­های علمی (scholar، pubmed،sid ، Elsevier) و از عبارات (Medical education in Corona pandemic, clinical education in Corona pandemic, virtual education and corona) جهت شناسایی مقالات استفاده و در مجموع 500 مقاله تعیین شد، متون کامل مقالات نیز براساس معیارهای واجد شرایط بودن، ارزیابی شدند و در نهایت ۲۳ مقاله جهت بررسی نهایی انتخاب شد. تحلیل داده ­ها به روش تحلیل محتوای متعارف و مطابق با روش گرانهیم و لاندمن (2004) انجام شد (17). کدگذاری باز با استفاده از نرم­افزار 10 MAXQDA انجام گرفت. متن هر کدام از مقاله­ هایی که انتخاب شدند بعد از بارگذاری در نرم ­افزار، کدگذاری و سازمان­دهی شد. در کدگذاری باز متن مقالات به واحدهای معنایی شکسته و کدهای اولیه فهرست شد و در پایان کدگذاری از نرم­افزار خروجی به ­صورت اکسل گرفته شد. کد و متن اختصاص داده شده به هر کد در قالب فایل اکسل و براساس هر مقاله مشخص شد. بعد از استخراج کدهای باز، کدها براساس تشابه مفهومی و معنایی گروه ­بندی و هر طبقه با عناوینی که مبین ویژگی­ های آن بود، نام­گذاری شد. به­تدریج با مقایسه و ادغام مداوم، داده­ ها در طبقات اصلی جا گرفت.
یافته­ ها
متن مقالات انتخاب شده با استفاده از کدگذاری مبتنی برتحلیل محتوا تحلیل شدند. فرآیند کدگذاری و تحلیل داده­ ها با استفاده از کدگذاری باز و کدگذاری محوری انجام شد. در مرحله اول کدگذاری باز ۷۳ کد استخراج شد که بعد از دسته­ بندی و قرار گرفتن در گروه­های مشابه در نهایت 3 مقوله اصلی و 7 مقوله فرعی شکل گرفت. در مرحله اول کدگذاری باز ۷۳ کد استخراج شد که بعد از دسته بندی و قرار گرفتن در گروه­ های مشابه در نهایت 3 مقوله اصلی و 7 مقوله فرعی شکل گرفت. جدول شماره یک نشان می ­دهد که در حیطه افزایش صلاحیت بالینی دانشجویان پزشکی در پاندومی کرونا، افزایش صلاحیت بالینی دانشجویان پزشکی و کسب توانمندی ­های لازم برای دانشجویان پزشکی جهت حضور در بخش امری لازم است. همچنین کاهش میزان آسیب به بیماران با استفاده از آموزش مجازی به ­عنوان زیرمقوله این حیطه در هنگام ارایه خدمات بهداشتی و درمانی در مدت بستری در بیمارستان بسیار اهمیت دارد. در ارتقای کیفیت و کمیت یادگیری با استفاده از آموزش الکترونیک، در شرایط پاندومی کرونا، آموزش کلیه دانشجویان پزشکی بخاطر درگیر شدن در قسمت بالین کاملاً تحت تاثیر قرار گرفته است. یکی از شیوه­های یادگیری که می­ تواند به­ عنوان شیوه آموزشی موثر در جهت افزایش کیفیت و کمیت یادگیری استفاده شود، یادگیری الکترونیک یا همان آموزش مجازی است. برقراری ارتباط صحیح با بیماران تاثیر مثبت بر روند درمان و رضایت بیماران را در پی­خواهد داشت. آموزش دانشجویان پزشکی با استفاده از فناوری­ های جدید قبل از حضور در بخش مهارت ارتباطی دانشجویان را افزایش خواهد داد.

دومین حیطه اصلی استخراج شده از متن مقالات در جدول شماره دو، نشان­دهنده ارتقای کیفیت آموزش بالینی با استفاده از رویکرد آموزش مجازی است. آموزش بالینی حلقه اتصال یادگیری­ های تئوری و آموزش ­هایی عملی و در ارتباط با بیماران است. برنامه­ های آموزشی در هر سطح و مقطعی تلاش می­ کنند تا خود را به استانداردهای مطلوب و تعریف شده برای هر فعالیت یاددهی و یادگیری نزدیک کنند. حفظ یادگیری استاندارد در آموزش پزشکی در شرایط کووید- ۱۹ ضروری است. کاربرد یادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکی به­ عنوان یکی از مسایل کلیدی توسعه فناوری اطلاعات در شرایط فعلی مطرح است. تلاش در جهت ایجاد بستر مناسب جهت یادگیری الکترونیک ضروری است.

تحلیل داده­ ها در جدول شماره سه نشان می­دهد، هدف آموزش پزشکی تربیت پزشکان ماهر و حاذق است. توسعه آموزش پزشکی همواره یکی از اهداف و دغدغه­ های وزارت بهداشت بوده است. در شرایط کرونا راه حل­ های نوآورانه مانند آموزش مجازی می ­تواند تجربیات آموزشی ایمن و ارزشمند را تسهیل کند. با استفاده از آموزش مجازی دانشجویان می ­توانند در هر موقعیتی آموزش­ هایی راکه نیازدارند، کسب کنند. با توجه به اپیدمی کرونا و متاثر شدن آموزش پزشکی، انجام پیش­ بینی ­های جهت آموزش در محیط بالین و آموزش ­های درمانگاهی در محیط مجازی مانند ایجاد محیط­ های شبیه­ سازی شده برای دانشجویان به بهبود آموزش کمک خواهد کرد.
بحث و نتیجه ­گیری
هدف این پژوهش شناسایی و تبیین عوامل تاثیرگذار بر آموزش بالینی در آموزش از راه دور در شرایط کروناست. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که عوامل تاثیرگذار بر آموزش بالینی در آموزش از راه دور در سه محور اصلی افزایش صلاحیت بالینی دانشجویان پزشکی در پاندومی کرونا، ارتقای کیفیت آموزش بالینی با استفاده از رویکرد آموزش مجازی و توسعه آموزش پزشکی با استفاده از یادگیری الکترونیک و ۷ محور فرعی طبقه بندی شد. همه ­گیری کووید-۱۹ برروی سیستم­ های بهداشتی و آموزشی در سراسر دنیا تاثیر گذاشته است. ارتقای کمی و کیفی آموزش پزشکی مراکز آموزشی همیشه دغدغه مسئولین و متولیان آموزش پزشکی بوده و خواهد بود. برنامه­های آموزشی در بیمارستان­های آموزشی همواره دارای کاستی­ هایی بوده که برای اصلاح آن تلاش­ هایی صورت گرفته است، به همین دلیل همیشه مشکلات درمان و بهداشت با وضعیت آموزش پزشکی مرتبط بوده است (37). برنامه ­ریزی در جهت ارتقاء کیفیت آمـوزش بـالینی در گـرو شـناخت  مشـکلات، نارسـایی­هـا و کاستی­ ها­ی موجود در سیسـتم آموزشـی و در بیمارستان­ های آموزشی است (38). در شرایطی که پاندومی کرونا، آموزش بالینی را در  بیمارستان­های آموزشی متاثر کرده است، برنامه­ریزی جهت حفظ استانداردهای یادگیری در آموزش پزشکی امری ضروری است. هدف اصلی آموزش پزشکی، تربیت پزشک حاذق و توانمند است. در سال­ های اخیر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ارایه آموزش‌های علوم پزشکی در بستر فضای مجازی تاکید کرده است، در گام چهارم طرح تحول نظام سلامت نیز بر این امر تاکید شده است اما در عمل، حرکت وسیعی در سطح کشور در این حوزه صورت نگرفته است و تنها برخی دانشگاه‌ها دوره ­های مجازی را به ­صورت محدود برگزار کرده­اند(37). اگرچه پاندمی کرونا، مشکلات زیادی برتمام شاخص‌های جامعه از جمله سلامت مردم تحمیل کرد، اما منجر به شکوفایی برخی قابلیت‌ها در کشور شد که از جمله می‌توان به فراگیر شدن و رونق یافتن آموزش مجازی در سراسر کشور اشاره کرد. به­ نظر می‌رسد که آموزش مجازی در کشور وارد یک فاز جدیدی شده و توجه بیشتری به آموزش‌های مجازی معطوف شده است (39). یکی از مسایلی که همواره در آموزش بالینی مهم بوده، تلاش در جهت کاهش آسیب به بیماران در بیمارستان­های آموزشی است. آموزش دانشجویان در فضای مجازی قبل از حضور در بخش و در ارتباط با بیمار واقعی می­تواند به کاهش آسیب به بیماران در بیمارستان­ های آموزشی کمک شایانی نماید. شریعتی و همکاران نیز در پژوهش خود نشان دادند، آموزش با استفاده از بیماران مجازی در افزایش مهارت گرفتن شرح حال از بیماران موثر است (36) که با نتایج پژوهش حاضر همسو است. ارتقای کمیت و کیفیت یادگیری دانشجویان پزشکی از اهمیت ویژه ­ای برخوردار است. در آموزش بالینی یادگیری دانشجویان تا حد زیادی به اثربخشی محیط آموزشی وابسته است. در اپیدمی کرونا، آموزش کلیه دانشجویان پزشکی به ­خاطر درگیر شدن در قسمت بالین کاملاً تحت تاثیر قرار گرفته است. یکی از شیوه­ های یادگیری که می­ تواند به ­عنوان شیوه آموزشی موثر برای کاهش زمان حضور دانشجویان پزشکی در بیمارستان­های آموزشی جایگزین کرد، یادگیری الکترونیک یا همان آموزش مجازی است. کیان هم در پژوهش خود نشان داد که باید فقدان ارتباط چهره به چهره با شرایطی نظیر تعاملی ­تر شدن محیط یادگیری همراه با قابلیت فناوری­ های تصویری جبران شود، بازخورد فوری از سوی استاد و افزایش هم اندیشی میان دانشجویان، می­ تواند پویایی محیط آموزش مجازی را ارتقاء دهد (39) که با نتایج تحقیق حاضر همخوانی دارد. آموزش مجازی می ­تواند به چالش­ ها و مسایل آموزش پزشکی در شرایط کرونا کمک کند و آموزش تعاملی را بهبود دهد. برقراری ارتباط صحیح با بیماران تاثیر مثبت بر روند درمان خواهد داشت و رضایت بیماران را در پی خواهد داشت. Johnsen هم در پژوهش خود نشان داد که طراحی آموزش مجازی مانند یک مربی یا استاد امکان بازخورد به دانشجو را در زمینه مهارت ارتباطی فراهم می­کند و همین امر هم موجب بهبود کیفیت ارتباط با بیمار در محیط آموزشی خواهد شد (20). کووید-۱۹ و مراقبت­ های بهداشتی تاثیر زیادی بر آموزش پزشکی گذاشته است. ترس از قرار گرفتن در معرض بیماری و عدم رعایت فاصله­ گذاری اجتماعی و کمبود تجهیزات برای مراقبت­های شخصی باعث شد تا دانشجویان پزشکی در بیمارستان حضور نداشته باشند و این مساله یک بحران را در آموزش ایجاد کرده است. Hoernke و همکاران هم در پژوهش خود نشان دادند که راه­ حل ­های نوآورانه برای آموزش مجازی می­ تواند تجربیات آموزشی ارزشمند و ایمن را تسهیل کند و کیفیت آموزش بالینی را افزایش دهد (12) که با نتایج تحقیق حاضر هم­راستا است. ارایه آموزش مجازی با بستر اینترنت و سامانه مناسب مثل اسکایپ امکان­پذیر است، باید شکاف را در دسترسی افراد به بستر اینترنت و آموزش مجازی از بین برد. همه به لحاظ دسترسی به آموزش مجازی یکسان نیستند. سالاری و سپاهی هم در پژوهش خود نشان دادند، زیرساخت‌های لازم در زمینه آموزش مجازی در کشور وجود ندارد که به اهمیت زیرساخت و بستر مناسب اشاره کرده­اند که با نتایج تحقیق حاضر مبنی برداشتن زیرساخت مناسب هم­سو است (31). ایجاد بستر مناسب جهت آموزش مجازی کیفیت آموزش بالینی را افزایش خواهد داد. عباسی و همکاران نیز در پژوهش خود نشان دادند، عدم دسترسی همه فراگیران به فضای مجازی به ویژه در مناطق محروم و ایجاد نابرابری در فرصت آموزش، سنگین بودن هزینه­ های اینترنت برای خیلی از خانواده­ها، کند بودن سرعت اینترنت به ­عنوان چالش­ های آموزش الکترونیک وجود دارد(40) که با نتایج تحقیق حاضر که بر ایجاد بستر مناسب جهت آموزش بالینی با رویکرد مجازی تاکید دارد، هم خوانی دارد. با کاهش حضور دانشجویان پزشکی در بخش به ­دلیل همه­گیری کرونا، استفاده از آموزش الکترونیک می­ تواند کمبود آموزش درمحیط بالین را جبران کند. یکی از شیوه ­های آموزش در شرایط کرونا، استفاده از شبیه ­سازی در محیط مجازی جهت افزایش کیفیت آموزش بالینی است. استفاده از شبیه ­سازی فرآیند کیفیت یادگیری را افزایش می­ دهد و زمان دستیابی دانشجویان به نتایج را هنگام یادگیری فرآیندهای جدید کاهش می­دهد. De Ponti و همکاران هم در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که آموزش پزشکی به­صورت واقعیت مجازی یا شبیه­ سازی محیط بالینی می­ تواند برای تکمیل آموزش پزشکی سنتی در بیمارستان در طول همه­گیری 19COVID- مفید باشد (14) که با نتایج تحقیق حاضر همخوانی دارد. Janighorban و همکاران هم در پژوهش خود نشان دادند که شبیه‌سازی آموزشی ابزاری مهم در آموزش بالینی با اثرات سودمند برای اساتید دانشجویان و بیماران است (42) که با نتایج این تحقیق مطابقت دارد. با توجه به شرایط پاندومی کرونا و تحت تاثیر قرار گرفتن آموزش بالینی در بیمارستان­های آموزشی، یادگیری الکترونیک می­ تواند رویکردی جدید در راستای ارتقای کیفیت آموزش بالینی مورد استفاده قرار گیرد. بکارگیری از  فناوری­ های جدید جهت آموزش بالینی به ­صورت الکترونیک در شرایط پس از کرونا نیز می ­تواند به ­عنوان شیوه کمک­ کننده قبل از حضور بربالین بیمار در محیط واقعی در بیمارستان­ های آموزشی در جهت افزایش کیفیت آموزش بالینی برای دانشجویان پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.
ارتقای کیفیت و کمیت آموزش پزشکی با نحوه درمان بیماران ارتباط مستقیم دارد. حفظ سلامتی دانشجویان و بیماران در شرایط همه­ گیری کرونا بسیار مهم است. با عنایت به همراه شدن امر درمان با آموزش در بیمارستان­ های آموزشی توجه به جلوگیری از افت کیفیت آموزش و به ­کارگیری تدابیری در این راستا امری بسیار ضروری به­ نظر می­ رسد. در پاندومی کرونا  فرصتی برای آموزش از راه دور دانشجویان در جهت افزایش کیفیت آموزش ایجاد شد. استفاده از محیط­ های شبیه­ سازی شده با استفاده از فضای مجازی، در جهت توسعه آموزش ضمن حفظ سلامتی دانشجویان و بیماران، خطای پزشکی را به حداقل رسانده و نحوه ارتباط با بیمار را بهبود می­ دهد. اگرچه استفاده از یادگیری الکترونیک در آموزش پزشکی با چالش ­های فراوان روبرو است، اما با آماده کردن بستر مناسب می ­توان از آموزش مجازی در جهت ارتقای کیفیت در آموزش پزشکی و حفظ یادگیری استاندارد، استفاده کرد.
قدردانی
بدینوسیله از کلیه افرادی که ما را در انجام این پژوهش یاری رساندند، سپاسگزاریم.


 
فهرست منابع
1. Mennin S. Self organisation, integration and curriculum in the complex world of medical education. Medical education 2010; 44 (1): 20- 30. [DOI:10.1111/j.1365-2923.2009.03548.x]
2. Leisy HB, Ahmad M. Altering workplace attitudes for resident education (AWARE): discovering solutions for medical resident bullying through literature review]. BMC medical education 2016; 16 (1): 127. doi: 10.1186/ s12909- 016- 0639- 8. [DOI:10.1186/s12909-016-0639-8]
3. Walker KO, Calmes D, Hanna N, Baker R. The impact of public hospital closure on medical and residency education: implications and recommendations. Journal of the National Medical Association 2008; 100 (12): 1377- 1383. [DOI:10.1016/S0027-9684(15)31537-6]
4. Pournamdar Z, Salehiniya H, Shahrakipoor M, Sohrabzade S.[Nurse and Midwifery Students' Satisfaction of Clinical Education in Hospitals of Zahedan]. RME 2015; 7 (2) :45-51. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.7.2.45]
5. Taheri A, Forghani S, Atapour SH, Hasanzadeh A. [Effective factors in effective clinical education from the perspective of teachers and students of the Faculty of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2011; 9 (11):1131- 1139. [Persian]
6. Zamanzadeh V, Abdollahzadeh F, Lotfi M, Aghazadeh A. [Evaluation of clinical education areas from the perspective of nursing and midwifery instructors of Tabriz University of Medical Sciences in 2006]. Iranian Journal of Medical Education 2007; 7 (2): 299- 307. [Persian]
7. Tabatabaei SH. [COVID- 19 impact and virtual medical education]. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism 2020; 8 (3): 141- 145. [Persian]
8. Delavar S, Ghorbani M. [The role of virtual education in students' creative learning from the perspective of faculty members of Bojnourd universities]. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences 2011; 2(3): 17-27. [Persian]
9. Emami H Aghdasi M, Asousheh A. [E-learning in medical education]. Research in medical education 2010; 33 (2): 102- 111. [Persian]
10. Ghaznavi MR, Najjari M, Rahimi AM. [Investigating the role of new educational technologies in the teaching efficiency of teachers]. National Conference on New Psychology with Emphasis on its Applications in Work and Life 2018; 97180- 90101. [Persian]
11. Smolle J. Virtual medical campus: the increasing importance of E- learning in medical education. Tijdschrift Voor Medisch Onderwijs 2010; 29 (1): 42- 47. [DOI:10.1007/s12507-010-0008-2]
12. Hoernke K, McGrath H, Quan The J, Salazar O. Virtual Learning Innovations for Continuing Clinical Education during COVID- 19. Medical Science Educator 2020; 30:1345-1346. [DOI:10.1007/s40670-020-01090-0]
13. Porpiglia F, Checcucci E, Autorino R and et al. Traditional and Virtual Congress Meetings During the COVID-19 Pandemic and the Post- COVID- 19 Era: Is it Time to Change the Paradigm?. Primary Care Diabetes 2021; 15 (2021): 958- 976. [DOI:10.1016/j.eururo.2020.04.018]
14. De Ponti R, Marazzato J, Maresca A, Rovera F, Carcano G Ferrario, M. Pre-graduation medical training including virtual reality during COVID- 19 pandemic: a report on students' perception. BMC Medical Education 2020; 20 (332): 1- 7. [DOI:10.1186/s12909-020-02245-8]
15. Razmara Farzaghi H, Razmara Farzaghi M, Javadi Nia SA.[The plan for the development of health and medical education; The need to provide educational appendices]. Developmental steps in medical education 2015; 12 (5): 689- 90. [Persian]
16. Mehrdad N, skouei SF, Seyed Fatemi N. Qualitative content analysis.Tehran:Boshra;2015. [Persian]
17. Graneheim UH, Lundman B. Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Educ Today. 2004 Feb;24(2):105-12. [DOI:10.1016/j.nedt.2003.10.001]
18. Ding A. Medical education- collateral damage of COVID- 19?. Postgrad Med 2021; 7 (1148): 404- 405. [DOI:10.1136/postgradmedj-2020-138332]
19. Sundler AJ, Pettersson A, Berglund M. Undergraduate nursing students' experiences when examining nursing skills in clinical simulation laboratories with high-fidelity patient simulators: A phenomenological research study. Nurse Educ Today 2015; 35(12): 1257-1261. [DOI:10.1016/j.nedt.2015.04.008]
20. Johnsen K, Dickerson R, Raij A, Lok B. Experiences in Using Immersive Virtual Characters to Educate Medical Communication Skills. [Cited 2022 Jun 21 ]. Available from: https://www.researchgate.net/publication/4165394
21. Dedeilia A, Sotiropoulos MG, Hanrahan JG, Janga D, Dedeilias P, Sideris M. Medical and surgical education challenges and innovations in the COVID-19 era: a systematic review. In vivo 2020;34(3 suppl):1603-11. [DOI:10.21873/invivo.11950]
22. Wald HS, Davis SW, Reis SP, Monroe AD, Borkan JM.Reflecting on reflections: Enhancement of medical education curriculum with structured field notes and guided feedback. Academic Medicine 2009; 84 (7): 830-837. [DOI:10.1097/ACM.0b013e3181a8592f]
23. Jazini A. [The effect of virtual education courses of universities and non-profit institutions on knowledge development]. Journal of Training & Development of Human Resources 2018; 5 (16): 133- 150. [Persian]
24. Ray J, Wong A, Yang T, Buck S, Joseph M, Bonz et al.Virtual Telesimulation for Medical Students During the COVID-19 Pandemic. Academic Medicine 2021; 96 (10): 1431- 1435. [DOI:10.1097/ACM.0000000000004129]
25. Newman NA, Lattouf OM. Coalition for medical education-A call to action: A proposition to adapt clinical medical education to meet the needs of students and other healthcare learners during COVID‐19. Journal of cardiac surgery 2020;35(6):1174-5. [DOI:10.1111/jocs.14590]
26. Rose Suzanne. Medical Student Education in the Time of COVID-19. JAMA 2020;323(21):2131-2132. [DOI:10.1001/jama.2020.5227]
27. Tolu LB, Feyissa GT, Ezeh A, Gudu W. Managing Resident Workforce and Residency Training During COVID-19 Pandemic: Scoping Review of Adaptive Approaches. Adv Med Educ Pract 2020; 11: 527- 535. [DOI:10.2147/AMEP.S262369]
28. Al- Balas M, Ibrahim E, Al- Balas M. Jaber H, Obeidat K, Al- Balas H et al. Distance learning in clinical medical education amid COVID-19 pandemic in Jordan: current situation, challenges, and Perspectives. BMC Medical Education 2020; 2-7. [DOI:10.1186/s12909-020-02257-4]
29. Adams S, Wyles E. A Novel Approach to Clinical Education through Distance Learning. The Journal of the Association of Schools and Colleges of Optometry 2020; 46 (1):1- 9.
30. Durfee SM, Goldenson RP, Gill RR, Rincon SP, Flower E, Avery LL. Medical student education roadblock due to COVID-19: virtual radiology core clerkship to the rescue. Academic radiology 2020;27(10):1461-6. [DOI:10.1016/j.acra.2020.07.020]
31. Salari F, Sepahi V. [Challenges of Virtual Medical Sciences Education during the COVID-19 Pandemic: A Systematic Review]. Educational Research in Medical Sciences 2021; 10 (1): e117948. [Persian] [DOI:10.5812/erms.117948]
32. Drake R. A retrospective and prospective look at medical education in the United States: trends shaping anatomical sciences education. J Anat 2014; 224 (3): 256- 260. [DOI:10.1111/joa.12054]
33. Cecilio-Fernandes D, Parisi MC, Santos TM, Sandars J. The COVID-19 pandemic and the challenge of using technology for medical education in low and middle income countries. MedEdPublish 2020;9(74):74. [DOI:10.15694/mep.2020.000074.1]
34. Peykari H, Shakiba E, Barifezabadi S. Investigating the effect of technology readiness on the acceptance of e- learning system among nurses Hospitals of Rafsanjan University of Medical Sciences. Journal of Educational Development in Medical Sciences 2021; 14 (41): 45- 49. [DOI:10.52547/edcj.14.41.63]
35. Harden RM, Hart IR. An international virtual medical school (IVIMEDS): the future for medical education?. Medical Teacher 2009; 24 (3): 261-7. [DOI:10.1080/01421590220141008]
36. Shariati M, Younesian M, Harirchi I, Khosravi A. [The effect of using virtual patients in surgical education of medical students: a randomized controlled intervention study]. Journal of Knowledge and Health 2007; 3 (1): 2- 8. [Persian]
37. Nematbakhsh M. [Research in the health system transformation plan]. Iranian Journal of Medical Education 2015; 15 (11): 64- 66. [Persian]
38. Lotfi M, Sagheb MM, Amini M et al. [Analysis of the level of satisfaction with the Yalini education system in Shiraz University of Medical Sciences with a 360-degree evaluation approach]. Razi Journal of Medical Sciences 2011; 20(114): 59-68.
39. Kian M. [Challenges of Virtual Education: Narrating what is not taught in a virtual university]. IJVLMS 2013; 5 (3): 11- 22. [Persian]
40. Abbasi F, Hejazi E, Hakimzadeh R. [The lived experience of primary school teachers of teaching opportunities and challenges in the student education network (Shad): A phenomenological study]. Scientific Quarterly of Teaching Research 2020; 8 (3);1-24. [Persian]
41. Kanneganti A, Sia CH, Ashokka B, Beng Suat S, Beng Suat SH. Continuing medical education during a pandemic: an academic institution's experience. Postgrad Med J 2020; 96 (1137):384-6. [DOI:10.1136/postgradmedj-2020-137840]
42. Janighorban M, Elahedadian M, Haghani F. [Simulation of a solution to improve clinical education]. Nursing education 2013; 2 (3): 55- 65. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javadi Z, Nouri Hasan K. Identifying and Explaining effective factors on Clinical Education of Medical Students in Virtual Education: Corona Pandemic. RME 2022; 14 (2) :38-47
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1150-fa.html

جوادی زینب سادات، نوری حسن آبادی کرامت اله. شناسایی و تبیین عوامل موثر بر آموزش بالینی در آموزش از راه دور دانشجویان پزشکی در پاندمی کرونا. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1401; 14 (2) :38-47

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1150-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 2 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education