[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 14، شماره 2 - ( 1401 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 66-58 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی برنامه‌ی درسی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه ایران و اسکاتلند
فاطمه رضایی ، اکرم ثناگو ، فرشته عراقیان مجرد ، لیلا جویباری*
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران ، jouybari@goums.ac.ir
واژه‌های کلیدی: پرستاری مراقبت ویژه، سیستم آموزشی، مدل بردی، برنامه‌ی درسی
متن کامل [PDF 446 kb]   (378 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (1232 مشاهده)
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
متن کامل:   (436 مشاهده)
مقدمه
امروزه سیستم­ های آموزشی با چالش­های مختلفی روبرو می­ باشد که نیازمند برنامه ­ریزی دقیق و همچنین توجه به کیفیت برنامه آموزشی و آگاهی از شیوه­ های نوین اجرایی فرایند آموزش است (1). برنامه درسی، فرصت ­های برنامه ­ریزی شده ­ای را برای فراگیران فراهم می­کند تا آن­ها بتوانند از شیوه رویداد تعاملی، یادگیری را تجربه کنند. برنامه درسی، توسط سازمان­ های مسئول در حوزه آموزش طراحی می­ شود و طرح کلی برنامه را نشان می­ دهد (2،3). هدف از برنامه ­های پرستاری فارغ­ التحصیل شدن پرستاران توانمندی است که در محیط مراقبت سلامتی تغییر مثبت ایجاد کنند و در راستای ارتقای کیفیت زندگی افراد، خانواده و جوامع قدم بردارند (4،5). در چندین سال گذشته، تغییر در ارائه خدمات و نیازهای بهداشتی منجر به ایجاد گرایش‌های جدیدی چون پرستاری مراقبت‌های ویژه نوزادان و بزرگسالان، پرستاری نظامی، پرستاری توان‌بخشی، پرستاری اورژانس، پرستاری سالمندی و روان پرستار شده است. رشته پرستاری مراقبت‌های ویژه (Critical Care Nursing (M.Sc یک شاخه اختصاصی از رشته پرستاری است که از طریق بهینه‌سازی مراقبت‌های پرستاری از بیماران بدحال و نیازمند به مراقبت‌های ویژه، تقویت مبانی مدیریتی، آموزشی، پژوهشی، اخلاق و رفتار حرفه‌ای، موجبات مراقبت پرستاری، کاهش مرگ‌ و میر و عوارض بیماری در بخش‌های ویژه را فراهم می‌سازد (6). هدف کلی رشته کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه، تربیت دانش‌آموختگانی است که دارای دانش، نگرش و عملکرد لازم در زمینه حوزه کاری اصلی (مراقبت از بیماران بدحال) و توانایی‌ها و فرا توانایی‌های لازم (رفتار حرفه‌ای، مهارت‌های ارتباطی، فناوری اطلاعات، خودآموزی مادام‌العمر، پژوهش، مدیریت و ارتقاء کیفیت، حل مساله) می‌باشد (7). برای ارتقاء دانش، نگرش و عملکرد پرستاران وجود برنامه آموزشی مدون، جامع و منطبق با نیازهای نظام سلامت، رکن محوری آموزش را در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت تشکیل می‌دهد و لازم است که هر برنامه آموزشی در راستای نیازهای روز جامعه تدوین، بازنگری و اصلاح شود. برنامه‌هایی با کیفیت بالا دانشجویان باکفایتی را برای آینده تربیت خواهد نمود و این مهم به دست نمی‌آید مگر با بازنگری و اصلاح مرتب برنامه درسی دانشجویان (8). یکی از شیوه­های پژوهش در زمینه بررسی برنامه­ های درسی، بازنگری و تحول در برنامه ­های آموزشی انجام پژوهش ­های تطبیقی است که در این نوع پژوهش­ها نظام­ های آموزشی یا پدیده ­ها مورد تجزیه و تحلیل قرار  می­ گیرد و به شباهت­ ها و تفاوت­ های آن­ها می ­توان پی برد و مواردی که در جهت پیشرفت یا رکود آموزشی مؤثر هستند را مشخص نمود (9). مطالعات مختلفی در راستای مقایسه برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری انجام شده است. ولی­ زاده و همکاران در سال 2018 به مقایسه برنامه درسی کارشناسی ارشد رشته پرستاری در گرایش ویژه نوزادان ایران و دانشگاه مک مستر کانادا پرداخته است (10). همچنین اشرفی و همکاران در سال 1398 به بررسی مقایسه برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه در ایران و ملبورن استرالیا پرداختند (11). همچنین قربانی و همکاران (1398)، برنامه آموزشی دوره‌ی کارشناسی ارشد رشته پرستاری کودکان ایران و آمریکا را مقایسه کردند (12). شجاعی و همکاران (1399)، نظام آموزشی دوره دکترای تخصصی پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری پنسیلوانیای آمریکا را بررسی نمودند (13). مطالعه قنبری افرا و همکاران (1399) با هدف مقایسه تطبیقی برنامه دکتری پرستاری ایران و دانشگاه تورنتو در کانادا، UC Davis کالیفرنیا و منچستر انگلستان انجام شد (14). اخیراً اسدی ذاکر و همکاران مقایسه تطبیقی برنامه درسی دوره دکترای پرستاری ایران و دانشکده پرستاری دوک آمریکا را بررسی کردند (15). از بین مطالعات ذکر شده تنها یک مورد به مقایسه برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه پرداخته است.
دانشگاه ادینبورگ (University of Edinburgh) با هدف توسعه مهارت‌های فردی و تخصصی پرستاران در دانشکده پرستاری، مامایی و خدمات اجتماعی پیشرو در ارائه آموزش پرستاری در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در اسکاتلند است. این دانشکده با برتری شناخته ‌شده در آموزش، پژوهش و یادگیری، دانشکده‌ای پویا، نوآور و پیشتاز به­شمار می‌رود. در این دانشگاه به­دنبال ایجاد یک محیط یادگیری جهانی برای تحصیل در رشته پرستاری، مامایی و خدمات اجتماعی و متعهد به توسعه پژوهش و ارائه آموزشی هستند که به بهبود خدمات بهداشتی و اجتماعی بیماران کمک کند. آموزش در جدیدترین و پیشرفته‌ترین پردیس ارائه می‌شود که دارای یکی از بزرگ‌ترین امکانات مهارت‌های بالینی در بریتانیا است. گرایش‌های پرستاری بزرگسالان، کودکان، مراقبت‌های ویژه، اورژانس، فوریت‌های پزشکی، روان پرستاری، جراحی -داخلی، مدیریت پرستاری در دوره‌های کارشناسی ارشد آموزش داده می­ شوند(16). از دلایل انتخاب دانشگاه ادینبورگ جهت مقایسه با ایران می‌توان به بنام بودن این دانشگاه در تربیت نیروی پرستاری متخصص و داشتن گوناگونی گرایش‌های پرستاری اشاره کرد و از دیگر دلایل پیشرو بودن دانشگاه ادینبورگ در رشته پرستاری است از این رو محققین و سیاست­گزاران برنامه­های درسی می­توانند با استفاده از این مقایسه تطبیقی به برنامه ­ریزی در نظام آموزش پرستاری کمک نمایند، دانشگاه ادینبورگ را جهت مقایسه انتخاب نموده­اند. در مطالعه حاضر ارزش‌ها، باورها، رسالت، تاریخچه، واحدهای درسی، شرایط ورود، نقش‌ها و توانمندی‌های علمی بین دو کشور ایران و اسکاتلند مقایسه شدند. مطالعه‌ی حاضر باهدف بررسی مقایسه برنامه‌ی آموزشی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه ایران و اسکاتلند (دانشگاه ادینبورگ) انجام گرفت.
روش ­ها
مطالعه حاضر تطبیقی با استفاده از مدل بردی (Bereday’s Model) انجام شد در این روش دو یا چند پدیده (ارزش‌ها، باورها، رسالت، تاریخچه، واحدهای درسی، شرایط ورود) در کنار هم قرار گرفته و وجوه اختلافات و شباهت‌ها تجزیه‌ و تحلیل شدند (17). همچنین در این روش از چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم‌جواری و مقایسه استفاده می‌شود. در مرحله توصیف، بر اساس شواهد و اطلاعات، پدیده‌های تحقیق برای بررسی و نقادی در مرحله بعد آماده می‌شوند. در مرحله تفسیر، تمامی اطلاعات جمع‌آوری ‌شده در مرحله اول مورد تحلیل قرار می‌گیرند. در مرحله هم‌جواری، تمامی اطلاعات مرحله‌ی دوم به‌منظور ایجاد چارچوبی برای مقایسه شباهت‌ها و تفاوت‌ها طبقه‌بندی و در کنار هم قرار می‌گیرند و در نهایت در مرحله مقایسه، مسئله تحقیق با توجه به جزئیات در زمینه شباهت‌ها و تفاوت‌ها و دادن پاسخ به سؤالات تحقیق بررسی و مقایسه می‌شوند (18). الگوهای آموزشی ایران بر مبنای برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری ایران از سایت دانشگاه علوم پزشکی تهران و برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند از سایت آن دانشگاه اخذ و مورد بررسی دقیق قرار گرفت. همچنین علاوه بر این مطالب مقالات مربوط به بررسی وضعیت آموزشی و نظام­های بهداشتی و درمانی در این دو محیط نیز بررسی شد. مطالب پس از گرداوری، مورد ترجمه روان قرار گرفته و توسط محققین به­ دقت بررسی شدند. در مرحله تفسیر، کلیه اطلاعات جمع ­آوری شده در مرحله اول ابتدا فلسفه، رسالت، ارزش‌ها، شرح وظایف و جایگاه شغلی دانش‌آموختگان در دو برنامه توصیف شد. سپس در مرحله هم­جواری هر دو برنامه از لحاظ هزینه تحصیل، طول دوره، شرایط ادامه تحصیل مورد تحلیل قرارگرفته و نقاط ضعف و قوت هر دو برنامه آموزشی با توجه به شرایط و زمینه دو کشور ارزیابی شدند. جهت بررسی محیط آموزشی و نظام آموزشی دو کشور نیز جستجوی الکترونیکی به زبان­های فارسی و انگلیسی با کلیدواژه ­های Master of nursing، Critical care nursing، Curriculum انجام شد. جهت جستجوی مطالب فارسی از کلید واژه ­های برنامه درسی، کارشناسی ارشد پرستاری ویژه، برنامه آموزشی ارشد پرستاری مراقبت ویژه انجام شد.
یافته‌ها
نتایـج حاصـل از پژوهـش و مقایسـه در مـورد هـر یـک از عناصـر برنامـه درسـی از جملـه: تاریخچـه و سـیر تکاملـی رشـته، شرایط ورود و نحوه پذیـرش، ارزش‌ها، رسالت و چشم‌انداز، اهداف کلی رشته در دانشگاه­ های مورد مطالعه در برنامـه کارشناسـی ارشـد پرسـتاری ویژه ایـران و دانشــگاه ادینبورگ اسکاتلند بــه تفکیــک در (جــدول4-1) ارائــه شــده اسـت.



بحث و نتیجه­ گیری
مطالعه حاضر به بررسی شباهت‌ها و تفـاوت‌های برنامه‌ی آموزشی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه بین ایران و اسکاتلند پرداخته است. هر دو کشور دارای شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با یکدیگر هستند، تقریباً می‌توان گفت که رسالت، چشم‌انداز، اهداف و نقش دانش‌آموختگان مشابه می‌باشند. واحدهای درسی ارائه‌ شده در اسکاتلند بر مبنای مراقبت‌های مبتنی ­بر شواهد و بیشتر به‌صورت عملی می‌باشد (19)، در مقابل واحدهای درسی ایران به‌طور اختصاصی به مراقبت در بخش‌های ویژه پرداخته است. همان‌طور که در بخش یافته‌ها گزارش شد، شرایط ادامه تحصیل در مقطع دکتری برای هر دو کشور امکان‌پذیر است. در کشور اسکاتلند انجام کار تحقیقاتی در طول ‌ترم تحصیلی و بر اساس فعالیت‌های بالینی دانشجو انجام می‌شوند، اما در کشور ایران، کار پژوهشی به‌صورت انجام پایان‌نامه با تعداد واحد مشخص پس از گذراندن واحدهای درسی انجام می‌گیرد. در کشور ایران در کارشناسی ارشد مراقبت ویژه برنامه‌های در به ‌طور اختصاصی و تمرکز به پرستاری در بخش مراقبت ویژه نوشته شده است اما در کشور اسکاتلند بدون توجه به بخش مراقبت‌های ویژه، برنامه‌ی درسی نوشته شده است و دانشجویان اختیاری واحد را انتخاب می‌کنند و هدف از برنامه‌ی درسی گسترش پرستاری بر پایه تصمیم‌گیری بر اساس شواهد بالینی می‌باشد. در کشور ایران در دوره‌ی روزانه تحصیل رایگان است اما در کشور اسکاتلند فقط کسانی که بتوانند از بورسه­ی تحصیلی با شرایط دانشگاه استفاده کنند، مشمول تحصیل رایگان خواهند بود و بقیه‌ی دانشجویان باید به‌صورت ترمی شهریه پرداخت نمایند. شاید گفته شود که تحصیل رایگان یک مزیت است تا همه بتوانند از خدمات آموزشی بهره ببرند، ولی تضمینی برای خروج سریع دانشجویان و ورود به بالین را ایجاد نمی‌کند (20-22). در ایران، ضوابط ورود به دوره کارشناسی ارشد پرستاری ویژه متمرکز بر نمره امتحان کتبی ورودی نبوده و سوابق کاری داوطلبین و حضور در بالین در نظر گرفته می‌شود که در کشور اسکاتلند نیز این‌چنین است با این تفاوت که سابقه کار در ایران حداقل 2 سال و در اسکاتلند یک­سال است. این امر با توجه به حساسیت مراقبت در بخش‌های مراقبت ویژه حائز اهمیت است. freed و همکاران گزارش کردند که داشتن سابقه کار بالینی در افزایش کارایی پرستاران تاثیرگذار است (23). در اسکاتلند یکی از شرایط پذیرش دانشجو داشتن مدرک زبان انگلیسی معتبر با نمره‌ی بالا می‌باشد اما در ایران تسلط دانشجو بر زبان انگلیسی در حد زبان عمومی کفایت می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که تسلط به زبان انگلیسی موجب می‌شود که دانشجویان مقالات و کتب معتبر به زبان انگلیسی را مطالعه کنند و در نتیجه استفاده بهتری از دوره خود خواهد داشت (26،11-24). یکی از نقاط قوت در اسکاتلند، وجود دوره تحصیل پاره‌وقت می‌باشد که در ایران این گزینه وجود ندارد و تمام دوره‌های تحصیل به‌صورت تمام‌وقت می‌باشند. مطالعات نیز نشان می‌دهند که تحصیل پاره‌وقت در سطح تحصیلات تکمیلی یک راهکار مناسب برای افراد شاغل و متأهل می‌باشد (27).
در ایران تعداد واحدهای درسی هر ترم تحصیلی کاملاً مشخص است، اما در دانشگاه ادینبورگ نمره و گرفتن امتیاز مبنای هر درس قرارگرفته و واژه‌ای تحت عنوان تعداد واحد وجود ندارد. در بیشتر کشورهای جهان، تعداد واحدهای درسی مشخص نیست و شرایط مانند کشور اسکاتلند می‌باشد (22،28،29). واحدهای ارائه‌شده در دانشگاه ادینبورگ با تمرکز بر مباحث مهم این رشته و بروز بودن اطلاعات می‌باشد، ولی در ایران تمرکز فقط بر بخش مراقبت ویژه است (30). یک شباهت بین دو کشور مورد مطالعه، درس روش تحقیق است، که این امر دلالت بر اهمیت پژوهش و ایجاد تفکر کشف مشکلات در مقطع تحصیلات تکمیلی می‌باشد. مطالعات دیگر نیز نشان می‌دهد که این درس بین ایران و کشورهای دیگر مشابه است (32-29). در ایران ارائه پایان‌نامه شرط فارغ‌التحصیلی است، همچنین در برخی دانشگاه‌های ایران، ارائه مقالات استخراج‌شده از پایان‌نامه به‌منظور اخذ نمره نهایی و فارغ‌التحصیلی اهمیت دارد که این مسئله روند خروج دانشجویان از دانشگاه‌ها را بسیار کند کرده است (15،33،34). نتیجه آن تعداد زیاد پایان‌نامه بدون استفاده، گرفتن مدرک و ایجاد یادگیری نسبی عمدتاً در سطح دانش، با تغییر رفتار اندک و فقدان مهارت کافی در آموزش، مدیریت و پرستاری تخصصی و استخدام فارغ‌التحصیلان در حیطه‌های آموزش، مدیریت و عرصه‌هایی است که فرد تخصص آن را نداشته یا امکان به‌کارگیری آموخته‌ها را ندارد. اما در اسکاتلند گذراندن کار پایان‌نامه مطابق فعالیت‌های بالینی دانشجو انجام می‌شود (19). فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد مراقبت ویژه در ایران می‌توانند به‌صورت عضو هیئت ‌علمی جذب دانشگاه شوند، درحالی‌که در واحدهای درسی خود جهت این امر آموزشی نمی‌بینند اما در اسکاتلند پس از گذراندن دروس مربوطه این امر امکان‌پذیر خواهد بود. دانش‌آموختگان گرایش مراقبت ویژه در اسکاتلند بر ارائه خدمات بالینی به بیماران تمرکز دارند و انجام پروژه‌های پژوهشی را در طول دوران تحصیل با توجه به ماهیت واحد درسی بر عهده‌ دارند. بنابراین اضافه کردن دوره‌های تکمیلی تمرین تدریس برای علاقه‌مندان در این حوزه اهمیت دارد (35). کوتاه بودن دوره تحصیل کارشناسی ارشد ویژه در اسکاتلند و ورود سریع‌تر به بالین می‌تواند ارائه خدمات بالینی تخصصی به بیماران بخش‌های مراقبت ویژه را تسهیل نماید، این در­حالی است که در ایران مسائل بالینی، عمده‌ترین عوامل تنش‌زای دانشجویان پرستاری به شمار می‌رود و روند کند فارغ‌التحصیلی دانشجویان ارشد مراقبت ویژه، عدم تعریف ارتقاء بالینی و جایگاه بالینی مشخص برای آنان انگیزه ورود به بخش‌های مراقبت ویژه را در بین فارغ‌التحصیلان کاهش داده است.
در اسکاتلند امکان ادامه تحصیل فقط در همان رشته و با پرداخت هزینه‌های آن وجود دارد که ممکن است شرایط را برای ورود علاقه‌مندان و افراد توانمند با محدودیت مواجهه کند. همچنین اخذ نمره کل برای ورود به سال دوم مورد نیاز است و درصورتی‌که دانشجو به حد نمره کل نرسد، نمی‌تواند وارد سال دوم تحصیلی شود. که در کشور ایران، تعداد واحدهای گذرانده شده اهمیت دارد، این موضوع نقش مهمی در تربیت دانشجویانی دارد که می‌خواهند هیئت ‌علمی شوند (22).
از مقایسه این دو دانشگاه در این مقطع و رشته می­توان به نقاط قوت و ضعف کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه در ایران اشاره نمود از جمله وجود دوره‌ی تحصیل رایگان و برگزاری کلاس‌ها به‌صورت حضوری به­عنوان نقطه قوت، و از نقاط ضعف این رشته عدم توجه به دوره‌های بالینی مانند کشور اسکاتلند، عدم وجود دوره‌های پاره‌وقت، عدم برنامه‌ریزی برای دروسی باهدف تربیت هیئت ‌علمی و عدم استفاده از کلاس‌های آنلاین. همچنین می­توان بیان کرد که روش تدریس در کشور اسکاتلند بر مبنای عملکرد مبتنی بر شواهد است و محتوی برنامه‌ی درسی بر اساس وجود دوره‌های خاص ارائه می‌شوند، اما در ایران واحدهای درسی از قبل مشخص هستند. پیشنهاد می‌گردد برنامه ­ریزان آموزشی با در نظر گرفتن نیازها و مشکلات جامعه و با استفاده از تجارب کشورهای پیشرفته، دارای تجربه و نظام آموزشی غنی‌تر در جهت ارتقای برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه اقدام نمایند، همچنین اضافه کردن واحدهای مربوط به روش تدریس به واحدهای درسی برای آن دسته از دانشجویان که مایل به ورود به آموزش (هیئت ‌علمی) می‌باشند، قابل بررسی است. همچنین ایجاد دوره‌ی پاره‌وقت در کنار دوره‌ی تمام­‌وقت برای مقاطع تحصیلات تکمیلی با توجه به متأهل و شاغل بودن دانشجویان نیز توصیه می‌شود. برای بهبود کیفیت هر چه بیشتر دوره، داشتن برنامه آموزشی پویا و جامعه­نگر، با استفاده از تجارب دانشگاه ­های خارجی مورد مطالعه می­توان نقاط ضعف این برنامه درسی را بهبود بخشید. پذیرش داوطلب نه بر اساس آزمون بلکه بر اساس علاقه فرد و توجه به اشتغال فرد در بخش مراقبت ­های ویژه، تنوع و انعطاف­پذیری در برنامه­ های درسی و تعریف جایگاه­های شغلی مطابق با واحدهای گذرانده شده، می­ تواند منجر به بهبود مراقبت­های پرستاری در این زمینه شود و بازنگری، توجه به اصلاح و استفاده از تجارب دانشگاه­های پیشرو توصیه می­ شود.
محدودیت اصلی این مطالعه، کمبود منابع جمع‌آوری داده‌ها در مورد دانشگاه ادینبورگ بود. همچنین این مطالعه تنها به مقایسه کلی یک دانشگاه پرداخته و دانشگاه‌های دیگر کشور اسکاتلند مورد بررسی قرار نگرفتند، دانشگاه‌های مختلف، برنامه‌های آموزشی متفاوتی دارند که توجه به هر یک از آن‌ها می‌تواند موجب بروز تغییرات بنیادین و مهمی گردد. لذا توصیه می‌گردد در مطالعات آینده با دانشگاه‌های بیشتری و کشورهای بیشتری این مقایسه‌ها صورت گیرد. هم چنین عدم دسترسی به دانشجویان مشغول به تحصیل و تنها استفاده محقق از مستندات منتشر شده در سایت دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند از محدودیت‌های مطالعه حاضر بود. پیشنهاد می­ شود در مطالعات بعدی با دانشجویان و مسئولین دانشگاه با استفاده از فضای مجازی یا از طریق ایمیل ارتباط گرفته شود و اطلاعات بیشتری کسب نمود.
قدردانی
این مطالعه با کد اخلاق IR.GOUMS.REC.1400.136  مصوب دانشگاه علوم پزشکی گلستان است. از معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه  قدردانی می­ شود
فهرست منابع
1. Hendrickx L, Winters C. [Access To Continuing Education For Critical Care Nurses In Rural Or Remote Settings]. Crit Care Nurse 2017; 37 (2): 66 -71. [DOI:10.4037/ccn2017999]
2. Hall Ce. [Toward A Model Of Curriculum Analysis And Evaluation - Beka: A Case Study From Australia]. Nurse Educ Today 2014;34(3):343-348. [DOI:10.1016/j.nedt.2013.04.007]
3. Ghaffari R, Yazdani S, Alizadeh M, Salek Ranjbarzadeh F. [Comparative Study: Curriculum Of Undergraduate Medical Education in Iran and in a selected number of the World's Renowned Medical Schools]. Iran J Med Educ 2012;11(7):819-831. [Persian]
4. Leonard Bj, Fulkerson Ja, Rose D, Christy A. [Pediatric Nurse Educator Shortage: Implications for the Nursing Care of Children]. J Prof Nurs 2008; 24(3):184-191. [DOI:10.1016/j.profnurs.2008.01.001]
5. Peimani M, Aalaa M, Pajouhi M. [Faculty Support For Curriculum Development in Nursing Education]. Future Of Medical Education Journal 2011;4(3):45-50.
6. Urden LD, Stacy KM, Lough ME. Priorities in Critical Care Nursing-E-Book.8th ed. Canada: Elsevier Health Sciences; 2019.
7. Moghaddam Ak, Mirzazadeh A. [Medical Education Scholars Program: An Approach To Development Of Scholars In Education In Tehran University Of Medical Sciences]. Advances In Medical Education And Practice 2019;10: 373. [Persian] [DOI:10.2147/AMEP.S196424]
8. Nematollahi M, Esmaelzadeh F, Mehdipour-Rabori R, Bagherian B. [Educational challenges of postgraduate neonatal intensive care nursing students: A qualitative study]. J Edu Health Promot 2020; 9:171. [DOI:10.4103/jehp.jehp_773_19]
9. Arian M, Nobahar M, Babamohamadi H. [Comparative Study Of Nursing Master's Education Program in Iran and John Hopkins School Of Nursing]. J Nurs Educ 2018;7(3):34-48.[Persian]
10. Valizadeh L, Rezagolifam A, Soheili A, Zamanzadeh V, Mansouri Arani Mr. [A Comparative Study On The Neonatal Nursing Curriculum In Iran and In Mcmaster University Of Canada]. The J Urmia Nurs Midwifery Fac 2018;16(7):475-83.[Persian]
11. Ashrafi Z, Babamohamadi H, Nobahar M. [Comparative Study Of Master's Critical Care Nursing Program in Iran and Melbourne, Australia and Strategies for Promotion in Iran]. Journal Of Nursing Education 2019;8(4):9-18.[Persian]
12. Ghorbani F, Rahkar Farshi M, Valizadeh L. [Comparison of Master's curriculum of pediatric nursing in Iran and United states]. JNE. 2015; 4 (3) :41-47.[Persian]
13. Shojaee A, Vafadar Z. [Comparative - Analytic Study Of Curriculum Of Nursing Ph.D Education System in Iran and Pennsylvania School Of Nursing]. Research In Medical Education 2020;12(3):12-22.[Persian] [DOI:10.52547/rme.12.3.12]
14. Ghanbari Afra L, Adib-Hajbaghery M. [Comparative Comparison Of Iranian Nursing PhD Curriculum With The University Of Toronto In Canada, Uc Davis In California, and Manchester In The United Kingdom]. Nursing And Midwifery Journal 2020;18(9):701-14.[Persian]
15. Asadizaker M, Rokhafroz D, Sayadi N, Cheraghbeigi N. [A Comparative Study between the Iranian Nursing PhD Curriculum and the American Duke School of Nursing]. Scientific Journal Of Nursing, Midwifery And Paramedical Faculty 2021;6(3):1-24.[Persian]
16. The University of Edinburgh . Postgraduate study. [Citeded: 2022 Mar 04]. Available from: https://www.ed.ac.uk/studying/postgraduate/degrees/index.php?r=site/view&edition=2022&id=975
17. Madandar Arani A, Abasi P. [A Second Look at Comparative Education and its Missions]. Journal Of Education 2007; 23:2 (90):101-125.[Persian]
18. Aghazadeh A, Ahghar G, Fazlalizadeh R. [Analytical and Comparative Study of Characteristics Curriculum Higher Education for Distance Studies in Iran and England and India]. 2012; 4: 4(16):75-105.[Persian]
19. Tehran University of Medical Sciences. Department of Intensive care nursing (Adult). [Citeded: 2022 Jun 10]. Available from: https://gsia.tums.ac.ir/en/page/15540/Department-of-Intensive-Care-Nursing-Adult.
20. The University of Edinburgh .Subject area: Nursing. Postgraduate study. [Citeded: 2022 Jun 25].Available from: https://www.ed.ac.uk/studying/postgraduate/degrees/index.php?r= site / bysubject&edition=2022&sid=13
21. Sadooghiasl A, Navab E, Negarandeh R, Nikbakht Nasrabadi A. [A Comparative Study Of Geriatric Nursing Curriculum in Iran and USA]. Iranian Journal Of Nursing Research 2017;12(3):52-7.[Persian]
22. Ebadinejad Z, Nobahar M, Babamohamadi H. [Comparison Of Master's Degree Curriculum For Pediatric Nursing in Iran and King of England: A Comparative Study]. Iranian Journal Of Pediatric Nursing 2021;6(3):22-9.[Persian]
23. Freed Gl, Dunham Km, Lamarand Ke, Loveland-Cherry C, Martyn Kk. Committee Abopra. Pediatric Nurse Practitioners: Roles And Scope Of Practice. Pediatrics 2010;126(5):846-50. [DOI:10.1542/peds.2010-1589]
24. Arian M, Nobahar M, Babamohamadi H. [Comparative Study Of Nursing Master's Education Program in Iran and John Hopkins School of Nursing]. Journal Of Nursing Education 2018;7(3):34-48.[Persian]
25. Adib Hajbagheri M, Sharifi N. [Graduate Nursing Management Curriculum: A Comparative Study Of Iranian Universities and UC Davis University Of California]. Research In Medical Education 2020;12(1):44-51.[Persian] [DOI:10.29252/rme.12.1.44]
26. Shekari A.[The comparison between lecturing and role playing in the teaching of history]. [Citeded: 2022 Jun 25]. Available from: http://www.hawzah.net/fa/magazine/magart/ 5426/5451/51260 .[Persian]
27. Borzou SR, Oshvandi K, Cheraghi F, Moayed MS. [Comparative Study Of Nursing Phd Education System And Curriculum in Iran and John Hopkins School Of Nursing]. Education Strategies In Medical Sciences 2016;9(3):194-205.[Persian]
28. Halakou S, Jouybari L, Mahmoodi G, Sanagoo A, Kalantari S. [Comparative Study Of Iran Nursing Doctoral Curriculum And University Of Pennsylvania School Of Nursing]. Education And Ethics In Nursing 2020;9(1):83-92.[Persian] [DOI:10.52547/ethicnurs.9.1.2.83]
29. Amaniyan S, Nobahar M, Babamohamadi H. [Comparative Study Of Phd Nursing Curriculum In Iran And Norway]. Qom Univ Med Sci J 2020;14(10):44-5.[Persian] [DOI:10.52547/qums.14.10.44]
30. Yekefallah L, Ashktorab T, Manoochehri H, Alavi Majd H. [Intensive Care Nurses' Reaction To Futile Cares: A Phenomenological Study]. Journal Of Holistic Nursing And Midwifery 2016;26(2):107-17.[Persian]
31. Dehghannezhad J, Heydarpoor Damanabad Z, Valizadeh L, Roshangar F, Dadashzadeh A. [A Comparative Study of Emergency Nursing MSc Curriculum in Iran and the USA]. Iranian Journal Of Medical Education 2019;19(0):54-66.[Persian]
32. Alaee Karahroudy F, Sheikhbahaeddinzadeh E. [A Comparison Of The Psychiatric Nursing Master'S Curriculum in Iran and Canada]. Strides In Development Of Medical Education 2020; 17(1): 1-6.[Persian]
33. Mazhariazad F, Adib Hajbagheri M, Sharifi N. [Graduate Nursing Management Curriculum: A Comparative Study Of Iranian Universities And Uc Davis University Of California]. Research In Medical Education 2020;12(1):44-51.[Persian] [DOI:10.29252/rme.12.1.44]
34. Ashrafi Z, Babamohamadi H, Nobahar M. [Comparative Study Of Master's Critical Care Nursing Program in Iran and Melbourne, Australia and Strategies for Promotion in Iran]. Journal Of Nursing Education 2019;8(4):9-18.[Persian]
35. Salehian, Heidari, Karimi, Aqbati. [Bachelor of Nursing Curriculum Review Based on the Concept of Care in Education: A Qualitative Study]. Horizon of medical education development 2020; 11 (1): 52-63.[Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaie F, Sanagoo A, Araghian Mojarad F, Jouybari L. Comparative Study of Master’s Critical Care Nursing Program in Iran and Scotland (University of Edinburgh). RME 2022; 14 (2) :58-66
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1136-fa.html

رضایی فاطمه، ثناگو اکرم، عراقیان مجرد فرشته، جویباری لیلا. مقایسه تطبیقی برنامه‌ی درسی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه ایران و اسکاتلند. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1401; 14 (2) :58-66

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1136-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 2 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education