[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 14، شماره 2 - ( 1401 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 66-58 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی برنامه‌ی درسی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه ایران و اسکاتلند
فاطمه رضایی ، اکرم ثناگو ، فرشته عراقیان مجرد ، لیلا جویباری*
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران ، jouybari@goums.ac.ir
چکیده:   (1243 مشاهده)
مقدمه: رشته پرستاری مراقبت‌های ویژه از طریق بهینه‌سازی مراقبت‌های پرستاری از بیماران بدحال و نیازمند به مراقبت‌های ویژه، کاهش مرگ‌ و میر و عوارض بیماری در بخش‌های ویژه را فراهم می­ سازد. این مطالعه با هدف مقایسه برنامه‌ی درسی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه ایران و اسکاتلند انجام شد.
روش­ ها: این مطالعه تطبیقی با استفاده از مدل بردی (Bereday) در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه و الگوهای آموزشی بر مبنای برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه ایران و اسکاتلند انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد در ایران برنامه‌های درسی به‌طور اختصاصی و با تمرکز روی پرستاری در بخش مراقبت ویژه تدوین شده است. در مقابل هدف برنامه‌ی درسی اسکاتلند گسترش پرستاری بر پایه تصمیم‌گیری بر اساس شواهد بالینی است.
 نتیجه‌گیری: اگرچه دوره تحصیلیکارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه در ایران رایگان است اما به اندازه برنامه درسی اسکاتلند به دوره‌های بالینی توجه نمی­شود. وجود دوره‌های پاره ‌وقت، برنامه‌ریزی برای دروسی با­ هدف تربیت هیات ‌علمی و کلاس‌های آنلاین می­تواند به قوت برنامه درسی این دوره در ایران بیفزاید.
واژه‌های کلیدی: پرستاری مراقبت ویژه، سیستم آموزشی، مدل بردی، برنامه‌ی درسی
متن کامل [PDF 446 kb]   (396 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (461 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
فهرست منابع
1. Hendrickx L, Winters C. [Access To Continuing Education For Critical Care Nurses In Rural Or Remote Settings]. Crit Care Nurse 2017; 37 (2): 66 -71. [DOI:10.4037/ccn2017999]
2. Hall Ce. [Toward A Model Of Curriculum Analysis And Evaluation - Beka: A Case Study From Australia]. Nurse Educ Today 2014;34(3):343-348. [DOI:10.1016/j.nedt.2013.04.007]
3. Ghaffari R, Yazdani S, Alizadeh M, Salek Ranjbarzadeh F. [Comparative Study: Curriculum Of Undergraduate Medical Education in Iran and in a selected number of the World's Renowned Medical Schools]. Iran J Med Educ 2012;11(7):819-831. [Persian]
4. Leonard Bj, Fulkerson Ja, Rose D, Christy A. [Pediatric Nurse Educator Shortage: Implications for the Nursing Care of Children]. J Prof Nurs 2008; 24(3):184-191. [DOI:10.1016/j.profnurs.2008.01.001]
5. Peimani M, Aalaa M, Pajouhi M. [Faculty Support For Curriculum Development in Nursing Education]. Future Of Medical Education Journal 2011;4(3):45-50.
6. Urden LD, Stacy KM, Lough ME. Priorities in Critical Care Nursing-E-Book.8th ed. Canada: Elsevier Health Sciences; 2019.
7. Moghaddam Ak, Mirzazadeh A. [Medical Education Scholars Program: An Approach To Development Of Scholars In Education In Tehran University Of Medical Sciences]. Advances In Medical Education And Practice 2019;10: 373. [Persian] [DOI:10.2147/AMEP.S196424]
8. Nematollahi M, Esmaelzadeh F, Mehdipour-Rabori R, Bagherian B. [Educational challenges of postgraduate neonatal intensive care nursing students: A qualitative study]. J Edu Health Promot 2020; 9:171. [DOI:10.4103/jehp.jehp_773_19]
9. Arian M, Nobahar M, Babamohamadi H. [Comparative Study Of Nursing Master's Education Program in Iran and John Hopkins School Of Nursing]. J Nurs Educ 2018;7(3):34-48.[Persian]
10. Valizadeh L, Rezagolifam A, Soheili A, Zamanzadeh V, Mansouri Arani Mr. [A Comparative Study On The Neonatal Nursing Curriculum In Iran and In Mcmaster University Of Canada]. The J Urmia Nurs Midwifery Fac 2018;16(7):475-83.[Persian]
11. Ashrafi Z, Babamohamadi H, Nobahar M. [Comparative Study Of Master's Critical Care Nursing Program in Iran and Melbourne, Australia and Strategies for Promotion in Iran]. Journal Of Nursing Education 2019;8(4):9-18.[Persian]
12. Ghorbani F, Rahkar Farshi M, Valizadeh L. [Comparison of Master's curriculum of pediatric nursing in Iran and United states]. JNE. 2015; 4 (3) :41-47.[Persian]
13. Shojaee A, Vafadar Z. [Comparative - Analytic Study Of Curriculum Of Nursing Ph.D Education System in Iran and Pennsylvania School Of Nursing]. Research In Medical Education 2020;12(3):12-22.[Persian] [DOI:10.52547/rme.12.3.12]
14. Ghanbari Afra L, Adib-Hajbaghery M. [Comparative Comparison Of Iranian Nursing PhD Curriculum With The University Of Toronto In Canada, Uc Davis In California, and Manchester In The United Kingdom]. Nursing And Midwifery Journal 2020;18(9):701-14.[Persian]
15. Asadizaker M, Rokhafroz D, Sayadi N, Cheraghbeigi N. [A Comparative Study between the Iranian Nursing PhD Curriculum and the American Duke School of Nursing]. Scientific Journal Of Nursing, Midwifery And Paramedical Faculty 2021;6(3):1-24.[Persian]
16. The University of Edinburgh . Postgraduate study. [Citeded: 2022 Mar 04]. Available from: https://www.ed.ac.uk/studying/postgraduate/degrees/index.php?r=site/view&edition=2022&id=975
17. Madandar Arani A, Abasi P. [A Second Look at Comparative Education and its Missions]. Journal Of Education 2007; 23:2 (90):101-125.[Persian]
18. Aghazadeh A, Ahghar G, Fazlalizadeh R. [Analytical and Comparative Study of Characteristics Curriculum Higher Education for Distance Studies in Iran and England and India]. 2012; 4: 4(16):75-105.[Persian]
19. Tehran University of Medical Sciences. Department of Intensive care nursing (Adult). [Citeded: 2022 Jun 10]. Available from: https://gsia.tums.ac.ir/en/page/15540/Department-of-Intensive-Care-Nursing-Adult.
20. The University of Edinburgh .Subject area: Nursing. Postgraduate study. [Citeded: 2022 Jun 25].Available from: https://www.ed.ac.uk/studying/postgraduate/degrees/index.php?r= site / bysubject&edition=2022&sid=13
21. Sadooghiasl A, Navab E, Negarandeh R, Nikbakht Nasrabadi A. [A Comparative Study Of Geriatric Nursing Curriculum in Iran and USA]. Iranian Journal Of Nursing Research 2017;12(3):52-7.[Persian]
22. Ebadinejad Z, Nobahar M, Babamohamadi H. [Comparison Of Master's Degree Curriculum For Pediatric Nursing in Iran and King of England: A Comparative Study]. Iranian Journal Of Pediatric Nursing 2021;6(3):22-9.[Persian]
23. Freed Gl, Dunham Km, Lamarand Ke, Loveland-Cherry C, Martyn Kk. Committee Abopra. Pediatric Nurse Practitioners: Roles And Scope Of Practice. Pediatrics 2010;126(5):846-50. [DOI:10.1542/peds.2010-1589]
24. Arian M, Nobahar M, Babamohamadi H. [Comparative Study Of Nursing Master's Education Program in Iran and John Hopkins School of Nursing]. Journal Of Nursing Education 2018;7(3):34-48.[Persian]
25. Adib Hajbagheri M, Sharifi N. [Graduate Nursing Management Curriculum: A Comparative Study Of Iranian Universities and UC Davis University Of California]. Research In Medical Education 2020;12(1):44-51.[Persian] [DOI:10.29252/rme.12.1.44]
26. Shekari A.[The comparison between lecturing and role playing in the teaching of history]. [Citeded: 2022 Jun 25]. Available from: http://www.hawzah.net/fa/magazine/magart/ 5426/5451/51260 .[Persian]
27. Borzou SR, Oshvandi K, Cheraghi F, Moayed MS. [Comparative Study Of Nursing Phd Education System And Curriculum in Iran and John Hopkins School Of Nursing]. Education Strategies In Medical Sciences 2016;9(3):194-205.[Persian]
28. Halakou S, Jouybari L, Mahmoodi G, Sanagoo A, Kalantari S. [Comparative Study Of Iran Nursing Doctoral Curriculum And University Of Pennsylvania School Of Nursing]. Education And Ethics In Nursing 2020;9(1):83-92.[Persian] [DOI:10.52547/ethicnurs.9.1.2.83]
29. Amaniyan S, Nobahar M, Babamohamadi H. [Comparative Study Of Phd Nursing Curriculum In Iran And Norway]. Qom Univ Med Sci J 2020;14(10):44-5.[Persian] [DOI:10.52547/qums.14.10.44]
30. Yekefallah L, Ashktorab T, Manoochehri H, Alavi Majd H. [Intensive Care Nurses' Reaction To Futile Cares: A Phenomenological Study]. Journal Of Holistic Nursing And Midwifery 2016;26(2):107-17.[Persian]
31. Dehghannezhad J, Heydarpoor Damanabad Z, Valizadeh L, Roshangar F, Dadashzadeh A. [A Comparative Study of Emergency Nursing MSc Curriculum in Iran and the USA]. Iranian Journal Of Medical Education 2019;19(0):54-66.[Persian]
32. Alaee Karahroudy F, Sheikhbahaeddinzadeh E. [A Comparison Of The Psychiatric Nursing Master'S Curriculum in Iran and Canada]. Strides In Development Of Medical Education 2020; 17(1): 1-6.[Persian]
33. Mazhariazad F, Adib Hajbagheri M, Sharifi N. [Graduate Nursing Management Curriculum: A Comparative Study Of Iranian Universities And Uc Davis University Of California]. Research In Medical Education 2020;12(1):44-51.[Persian] [DOI:10.29252/rme.12.1.44]
34. Ashrafi Z, Babamohamadi H, Nobahar M. [Comparative Study Of Master's Critical Care Nursing Program in Iran and Melbourne, Australia and Strategies for Promotion in Iran]. Journal Of Nursing Education 2019;8(4):9-18.[Persian]
35. Salehian, Heidari, Karimi, Aqbati. [Bachelor of Nursing Curriculum Review Based on the Concept of Care in Education: A Qualitative Study]. Horizon of medical education development 2020; 11 (1): 52-63.[Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaie F, Sanagoo A, Araghian Mojarad F, Jouybari L. Comparative Study of Master’s Critical Care Nursing Program in Iran and Scotland (University of Edinburgh). RME 2022; 14 (2) :58-66
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1136-fa.html

رضایی فاطمه، ثناگو اکرم، عراقیان مجرد فرشته، جویباری لیلا. مقایسه تطبیقی برنامه‌ی درسی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه ایران و اسکاتلند. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1401; 14 (2) :58-66

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1136-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 2 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education