[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 14، شماره 2 - ( 1401 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 28-21 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وضعیت تحصیلی و برخی عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد
فاطمه قاسمی روشناوند، سید حسین ابطحی ایوری ، علیرضا عطاردی ، علیرضا محمدزاده ، محمد کشتکار ، سید حسین ناظمی، کوکب بصیری مقدم*
گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران ، k.basiri@gmu.ac.ir
واژه‌های کلیدی: وضعیت تحصیلی، افت تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان
متن کامل [PDF 368 kb]   (408 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (1247 مشاهده)
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
متن کامل:   (524 مشاهده)
مقدمه
در هر جامعه­ ای عامل پیشرفت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در گروه تربیت نیروی انسانی کارآمد و ماهر می ­باشد که زیر سایه امر تعلیم، تربیت و پرورش بارور و شکوفا می­ شود. در تبیین اهداف از شیوه­ های آموزشی به روز و درست جهت انتقال فرهنگ و توسعه استعدادها و توانایی های افراد استفاده شود. دوران دانشجویی دوران مهیج و پرمخاطره می ­باشد که دانشجویان آن را تجربه می­ کنند. آن­ها با ورود به دانشگاه به دلایل مختلفی نظیر دوری از خانواده، حجم سنگین دروس، مشکلات اقتصادی و نداشتن درآمد، رقابت بین دانشجویان عدم علاقه به رشته و ورود به محیط­های بزرگ­تر دچار چالش می ­شوند. جهت بررسی وضعیت تحصیلی آن­ها دانشگاه ­ها بایستی پایشی مستمر انجام دهند و آن­ها را مورد ارزیابی قرار دهند تا به موقع مشکلات را رفع نمود (1).
گران­ بهاترین منبع که هر جامعه­ ای برای پیشرفت و توسعه در اختیار دارد آموزش عالی است. کیفیت این نظام و توجه به شدت و قوت آن متفاوت است یکی از موضوعاتی است که همیشه مورد توجه بوده است. ارزشیابی فعالیت­ های آموزشی در جهت ارتقای کیفیت آموزشی لازم و ضروری است. وضعیت تحصیلی (افت و پیشرفت) یکی از ارکان اصلی ارزشیابی دانشجو است. با بررسی وضعیت تحصیلی برنامه ­ریزان دانشگاه این امکان را دارند تا بتوانند برای بهبود کارکرد دانشگاه ­ها راهبردهایی پیش ­بینی کنند پیشرفت تحصیلی به توانایی آموخته شده یا اکتسابی فرد در موضوعات آموزشگاهی اطلاق می­ شود اما در افت تحصیلی شامل جنبه­ های مختلف شکست تحصیلی چون عدم حضور یا غیبت مکرر از کلاس درس، ترک تحصیل قبل از موعد مقرر، تکرار پایه تحصیلی و یا کیفیت نازل تحصیلات می­ باشد (1).
مطالعات نشان می ­دهد که حدود 12 درصد دانشجویان دانشگاه ­های علوم پزشکی در طی تحصیل خود و 9/16 درصد دانشجویان پرستاری حداقل یک ترم را مشروط شده که موجب مشکلات روحی می ­شود و آنان را در معرض خطر محرومیت از تحصیل قرار می­ دهد (3، 2). مطالعه دیگری در آمریکا نشان داد که 6/12 درصد دانشجویان پزشکی یک دانشگاه دچار افت تحصیلی بوده ­اند (4).
مولفه­ های مهم وضعیت تحصیلی هم جنبه شناختی و هم جنبه عاطفی و روانی- حرکتی دارند (5). در این میان مولفه­ های جمعیت شناختی و تحصیلی از عوامل تعیین­ کننده وضعیت تحصیلی و همواره محور توجه و دغدغه ذهن مدیران آموزشی بوده است. عوامل متعددی با وضعیت تحصیلی ارتباط دارند که یکی از آن­ها عوامل تحصیلی و جمعیت شناختی دانشجویان می­ باشد. شناخت این عوامل و بررسی رابطه آن­ها با وضعیت تحصیلی دانشجویان می­ تواند یکی از گام ­های مثبت در ارتقای وضعیت تحصیلی دانشجویان باشد. در نتایج تحقیقات انجام ­شده در زمینه وضعیت تحصیلی به رابطه بین روند تحصیلی با بسیاری از متغیرها از جمله سن، وضعیت تاهل، وضعیت اشتغال، سابقه تحصیلی قبلی، تحصیلات پدر و مادر، وضعیت اقتصادی خانواده، بعد خانوار و همچنین سلامت روانی اشاره شده است (7، 6). در برخی تحقیقات عوامل موثر بر وضعیت تحصیلی دانشجویان شامل عوامل فردی و خانوادگی، عوامل اجتماعی- اقتصادی و مسایل و مشکلات آموزشی ذکر شده است (7). مطالعات متعددی عواملی از قبیل ویژگی­های شخصیتی دانشجویان (8) شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خانواده (9) مشکلات مالی، زندگی در خوابگاه و دوری از خانواده و ویژگی­ های رشته تحصیلی (10) مبالغ و تجهیزات آموزشی و شیوه تدریس اساتید (11) را با وضعیت تحصیلی و مشروط شدن مرتبط دانسته ­اند. اما تعدادی از مطالعات این عوامل را  با پیشرفت تحصیلی مرتبط نمی­ دانند (12).
افت تحصیلی و مشروط شدن دانشجویان در دانشگاه ­ها، از اهمیت ویژه­ای برخورداراست. زیرا دانشجویان از نظر روحی با مشکل روبرو شده و با مشروط شدن، دچار عقب ماندن و محرومیت از تحصیل می­شوند. نتایج یک تحقیق در آمریکا بر روی افرادی که اقدام به خودکشی کرده بودند، نشان داد که شایع­ترین علت خودکشی، شکست در تحصیلات بوده است (12). از آن­جاکه وضعیت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در موقعیت ­ها و مناطق مختلف ممکن است متفاوت باشد، لذا با توجه به این ­که تاکنون در دانشگاه علوم پزشکی گناباد  مطالعه­ ای در خصوص بررسی وضعیت تحصیلی دانشجویان و عوامل مرتبط با آن صورت نگرفته و یکی از اولویت­ های تحقیقاتی آموزشی دانشگاه به­شمار می­ رود، انجام چنین مطالعه­ ای، ضروری به نظر می­ رسید. 
روش ­ها
هدف از این مطالعه توصیفی-تحلیلی تعیین وضعیت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال 1395 تا 1398 بود. جامعه­ ی پژوهش شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشکده پیراپزشکی (330 نفر) بود. معیار ورود شامل گذراندن حداقل یک ترم تحصیل، اشتغال به تحصیل در زمان مطالعه، عدم سابقه بحران روحی در 6 ماه گذشته (مانند فوت یکی از عزیزان) و عدم سابقه بیماری روحی روانی بود. معیارهای خروج از مطالعه تکمیل ناقص پرسشنامه ­ها و دانشجوی مهمان یا انتقالی بود.
این مطالعه با کسب مجوز از کمیته اخلاق با کد (IR.GMU.REC.1398.132) انجام شد. روش نمونه­ گیری   به ­صورت سرشماری بود. در این مطالعه، از 350 نفر  دانشجو
330 نفر وارد مطالعه شدند (101 نفر تکنولوژی اتاق­عمل، 97 نفر علوم آزمایشگاهی، 69 نفر هوشبری و 63 نفر تکنولوژی پرتوشناسی). 20 نفر به­علت میهمانی، انتقالی و نقص در پرسشنامه از مطالعه کنار گذاشته شدند.
 ابزارهای جمع ­آوری اطلاعات عبارت بودند از: پرسشنامه­­ ای شامل دو بخش اطلاعات جمعیت شناختی و عوامل مرتبط (رشته تحصیلی، معدل دیپلم، سن، جنسیت، وضعیت تاهل، وضعیت سکونت، سهمیه کنکور، وضعیت بومی، فاصله بین دیپلم تا قبولی در دانشگاه، وضعیت ترم، ردیف تولد، میزان تحصیلات پدر و مادر، شغل پدر و مادر، وضعیت اقتصادی، سابقه مشروطی، تعداد مشروطی) و پیشرفت تحصیلی بود.
پرسشنامه پیشرفت تحصیلی فام و تیلور (1994)  دارای 48 گویه است که روش نمره ­گذاری هر گویه آن بر اساس طیف 5 گزینه ­ای لیکرت ( هیچ = 1، کم = 2، تا حدی =3، زیاد= 4 و خیلی زیاد= 5) می­ باشد که 11 سوال آن به صورت منفی و نمره ­گذاری آن برعکس محاسبه می­ شود. حداکثر امتیاز قابل کسب 240 و حداقل امتیاز 48 است. نمره ی پیشرفت تحصیلی 48 تا 112 در طبقه نامطلوب، 177- 113 متوسط و 240- 178 در طبقه مطلوب قرار گرفت. روایی پرسشنامه توسط مرادیان (1392) از طریق روایی محتوایی مورد تایید قرار گرفته است و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 82/0 گزارش شده است. پایایی پرسشنامه در مطالعه حاضر با استفاده از آلفای کرونباخ (92/0= α) تایید گردید. پس از جمع­ آوری اطلاعات، داده­ها از طریق نرم افزار آماری SPSS.Ver.20 وارد شده و جهت تجزیه و تحلیل آن، از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، شاخص­ های مرکزی و پراکندگی) و برای تحلیل داده ­های کمی آزمون کولموگراف اسمیرنف برای تعیین نرمالیتی استفاده شد. کلیه متغیرهای کمی به­جز فاصله دیپلم تا قبولی، معدل دیپلم و معدل کل از نرمالیتی برخوردار بودند. سپس برای مقایسه میانگین نمره پیشرفت تحصیلی در دو گروه از آزمون t مستقل و بیش از دو گروه از آنالیز واریانس یک­طرفه و برای ارتباط فاصله دیپلم تا قبولی، معدل دیپلم و معدل کل با نمره پیشرفت تحصیلی از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. در مطالعه حاضر سطح معنی­داری 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته­ ها
از مجموع 330 نفر دانشجو میانگین و انحراف معیار سنی واحدهای پژوهش 43/1   29/20 بود. نتایج نشان داد که 6/30 درصد دانشجویان ( 101 نفر) در رشته تکنولوژی اتاق عمل، 4/29 درصد  (97 نفر) در رشته علوم آزمایشگاهی، 9/20 درصد (69 نفر) در رشته هوشبری و 1/19 درصد (63 نفر) در رشته تکنولوژی پرتوشناسی مشغول به تحصیل بودند. سابقه مشروطی 318 دانشجو 4/96 درصد (318 نفر) مشروط نشده و 12 دانشجو 6/3 درصد سابقه مشروطی داشتند. که از این تعداد 7 دانشجو 3/58 درصد در رشته علوم آزمایشگاهی، 3 دانشجو 25 درصد در رشته تکنولوژی اتاق عمل، 1 دانشجو 35/8 درصد تکنولوژی پرتوشناسی و 1 دانشجو 35/8 درصد دررشته هوشبری مشروط شده­بودند. میانگین و انحراف معیار نمره پیشرفت تحصیلی دانشجویان 34/28 ± 78/158 با حداقل نمره 49 و حداکثر نمره 237 بود. در این مطالعه 177 دانشجو (6/53 درصد) پیشرفت تحصیلی متوسط و 2 دانشجو 6/0 درصد پیشرفت تحصیلی نامطلوب داشته­اند (جدول1). آزمون t مستقل نشان داد که بین میانگین نمره پیشرفت تحصیلی در افراد مجرد و متاهل تفاوت آماری معنی­داری وجود دارد (006/0p= ) به عبارتی میانگین پیشرفت تحصیلی در افراد متاهل از مجردها بالاتر بود.

جدول شماره دو آزمون آنالیز واریانس یک­ طرفه نشان داد که بین میانگین نمره پیشرفت تحصیلی براساس شغل پدر تفاوت آماری معنی ­داری وجود دارد. آزمون تعقیب توکی نشان داد که بین دو گروه کارمند با گروه بازنشسته (008/0p=) و آزاد با گروه بازنشسته (080/0) اختلاف معنی ­دار آماری وجود دارد. همچنین بین گروه کارمند و آزاد و بین گروه سایر مشاغل با هیچ­کدام از گروه ­ها اختلاف معنی­داری مشاهده نشد. نتایج تحلیل داده­ها براساس آزمون آنالیز واریانس نشان داد که میانگین پیشرفت تحصیلی در سطوح مختلف وضعیت اقتصادی تفاوت آماری معنی­ داری وجود دارد. همچنین نتایج آزمون تعقیب توکی نشان داد که بین وضعیت اقتصادی خوب و متوسط با پیشرفت تحصیلی تفاوت معنی­داری وجود دارد (041/0p=).

نتایج آزمون آنالیز واریانس یک­ طرفه نشان داد که بین نمره پیشرفت تحصیلی براساس رشته­ های مختلف دانشکده پیراپزشکی تفاوت آماری معنی­داری وجود ندارد (جدول3). بالاترین پیشرفت تحصیلی مربوط به رشته علوم آزمایشگاهی با میانگین و انحراف معیار 21/35 ± 41/165 و پایین­ترین نمره پیشرفت تحصیلی مربوط به رشته هوشبری با میانگین و انحراف معیار 28/22 ± 97/148 بود (001/0p=). (جدول3).
بدلیل نرمال نبودن توزیع سه متغیر کمی "فاصله دیپلم تا قبولی، معدل دیپلم و معدل کل" از ضریب همبستگی اسپرمن استفاده شد. نتایج نشان داد که بین فاصله دیپلم تا قبولی در دانشگاه با پیشرفت تحصیلی رابطه معکوس معنی­داری (010/0p= ، 142/.r=-) و بین معدل کل و پیشرفت تحصیلی ارتباط مستقیم معنی­ داری (044/0p=) وجود دارد (جدول 4).

بحث و نتیجه­ گیری
یافته­ های حاصل از تجزیه و تحلیل داده ­ها نشان داد که اکثریت دانشجویان وضعیت تحصیلی متوسطی دارند. نتایج مطالعه باکویی و همکاران نیز نشان داد که اکثریت دانشجویان (3/76 درصد) دارای وضعیت تحصیلی متوسطی بودند (7). همچنین نتایج مطالعه حاضر نشان داد که برخی از عوامل فردی و آموزشگاهی ارتباط معنی­داری با وضعیت تحصیلی دانشجویان دارند. یکی از عوامل مرتبط با وضعیت تحصیلی دانشجویان رشته تحصیلی بود. در  مطالعه حاضر بین رشته تحصیلی با وضعیت تحصیلی رابطه معنی­داری یافت شد، به­ طوری­که در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی بیشترین نمره پیشرفت تحصیلی مربوط به رشته علوم آزمایشگاهی بود. نتایج مطالعه دلارام و همکاران نشان داد که بین رشته تحصیلی با مشروط ­شدن دانشجویان تفاوت معنی­ داری وجود دارد که این نتایج با یافته ­های مطالعه حاضر هم­خوانی دارد (12). درصورتی ­که در مطالعه­ ای که بر روی دانشجویان علوم پزشکی گلستان انجام شد، نشان داد که رشته تحصیلی با افت تحصیلی دانشجویان ارتباط معنی­ داری ندارد. این نتایج با یافته­ های مطالعه حاضر مغایرت دارد (13). شاید دلیل این ناهمخوانی به­دلیل وجود فاکتورهای دیگری از قبیل تفاوت در رتبه کنکور افراد پذیرش شده در دو دانشگاه باشد.  
همچنین یافته ­های پژوهش حاضر نشان داد که بین پیشرفت تحصیلی با جنسیت ارتباط آماری معنی­ داری وجود ندارد، با وجود این­که نمره پیشرفت تحصیلی در آقایان بیشتر بود ولی از لحاظ آماری تفاوت معنی­داری بین زن و مرد نبود. این نتیجه با یافته­های تحقیقات شکورنیا و دلارام همخوانی دارد (14، 12). اما نتایج برخی مطالعات دیگر نشان داد که بین پیشرفت تحصیلی با جنسیت ارتباط معنی­ داری وجود دارد (15-17) که با نتایج مطالعه حاضر مطابقت ندارد. لذا ممکن است شرایط محیطی و جو دانشگاهی دلیل این تفاوت در نتایج باشد.
نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن بود که بین پیشرفت تحصیلی با محل سکونت اختلاف معنی­داری وجود ندارد. این نتیجه با یافته­ های تحقیقات دلارام و همکاران( 12)، ابراهیم زاده و همکاران( 15) و ناصح و همکاران( 17) همخوانی دارد.
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بین پیشرفت تحصیلی با وضعیت تاهل تفاوت آماری معنی­ داری وجود دارد، بدین­صورت که متاهل ­ها از پیشرفت تحصیلی بالاتری برخوردار بودند. این یافته با نتایج مطالعه­ای که در دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام شد، هم ­راستا است. با این وجود، نتایج برخی مطالعات دیگر نشان داد که بین پیشرفت تحصیلی با وضعیت تاهل ارتباط معنی­داری وجود ندارد (12،13) که این یافته با نتایج مطالعه حاضر مغایرت دارد. شاید دلیل این تفاوت در جامعه مورد مطالعه و روش کار در این مطالعات با مطالعه حاضر باشد. مطالعه دلارام در 4 دانشکده و در طول دو ترم تحصیلی بوده است و مطالعه رحیمی بر روی تعداد کم­تر دانشجو(150 نفر) در دانشکده بهداشت انجام شده و معیارهای افت تحصیلی آن با مطالعه حاضر متفاوت است.
همچنین نتایج مطالعه حاضر بیانگر آن بود که بین پیشرفت تحصیلی با سهمیه قبولی اختلاف معنی­ داری وجود ندارد. این نتیجه با یافته ­های برخی تحقیقات (18-16) مطابقت دارد. اما در مطالعه رحیمی بردنجانی سهمیه قبولی در دانشگاه اثر معنی­ دار بر افت تحصیلی دانشجویان داشته است که با مطالعه حاضر ناهمخوان است. شاید دلیل این تفاوت در نتایج، متفاوت بودن سهیمه قبولی در دو دانشگاه باشد.
نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن بود که با وجود این­که نمره پیشرفت تحصیلی در غیربومی نسبت به بومی­ها پایین­تر است و میانگین بومی­های شهرستانی از همه بالاتر بود، اما بین پیشرفت تحصیلی با وضعیت بومی، ارتباط آماری معنی­ داری وجود ندارد. به نظر می­رسد عوامل قویتری بر پیشرفت تحصیلی تاثیرگذار می باشد. همچنین نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بین پیشرفت تحصیلی با فاصله بین دیپلم تا قبولی در دانشگاه تفاوت آماری معنی­داری وجود دارد. لذا  می­توان گفت که دانشجویانی که بعد از گرفتن دیپلم وارد دانشگاه می­شوند احتمالاً به­خاطر پیوستگی و فاصله نگرفتن بین درس و دانشگاه از پیشرفت تحصیلی بهتری برخوردارند. نتایج مطالعات دلارام و سید مجیدی نشان داد که فاصله قبولی در دانشگاه با مشروط شدن دانشجویان تفاوت معنی ­داری وجود دارد که این نتایج با یافته ­های مطالعه حاضر همخوانی دارد (19، 12). اما نتایج مطالعه رحیمی در دانشگاه علوم پزشکی گلستان نشان داد که بین سهمیه قبولی با افت تحصیلی دانشجویان ارتباط معنی ­داری وجود ندارد که این نتایج با یافته­ های مطالعه حاضر مغایرت دارد (13).
نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن بود که بین پیشرفت تحصیلی با تحصیلات والدین تفاوت معنی­داری وجود ندارد. این نتیجه با مطالعه ­ای که در دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد، همخوانی دارد (19). با این­وجود در نتایج برخی مطالعات دیگر نیز بین پیشرفت تحصیلی با تحصیلات والدین معنی­داری گزارش گردیده است (13،14،18) که با نتایج مطالعه حاضر مغایرت دارد. طبق مطالعات مختلف و مطالعه حاضر تحصیلات والدین در برخی موارد باعث پیشرفت تحصیلی و در برخی موارد بی تاثیر می باشد. به نظر می رسد این موضوع نیاز به بررسی بیشتری دارد.
نتایج مطالعه حاضر بیانگر آن بود که بین پیشرفت تحصیلی با شغل پدر، تفاوت آماری معنی­داری وجود دارد. نتایج مطالعه صفاوید و همکاران در دانشگاه علوم پزشکی گلستان نشان داد که بین شغل پدر با افت تحصیلی دانشجویان ارتباط معنی­ داری وجود ندارد که این یافته با نتایج مطالعه حاضر مطابقت ندارد (16).  نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بین پیشرفت تحصیلی با وضعیت اقتصادی اختلاف معنی­ دار آماری وجود دارد. به این­صورت که دانشجویان طبقه متوسط، پیشرفت تحصیلی پایین­ تری داشتند. این نتیجه با یافته­ های تحقیقات رحیمی و همکاران( 13)، ناصح و همکاران( 17)، لطفی و همکاران(20) همخوانی دارد. آنان نیز نشان دادند که بین وضعیت اقتصادی با پیشرفت تحصیلی آنان رابطه مثبت و معنی­ داری وجود دارد. ولی در مطالعه شکورنیا وضعیت اقتصادی اثر معنی­دار بر مشروط ­شدن و انگیزه تحصیلی دانشجویان نداشته است (14).
ارتقای کیفیت آموزش در تمام دنیا در راس برنامه­های توسعه آموزشی قرار دارد با توجه به این­که دانشجویان سرمایه­ های کشور محسوب می­ شوند و در آینده چرخ جامعه به­ وسیله آن­ها می­ چرخد در راستای تقویت بنیه علمی و جهت شکوفایی توانمندی آموزشی، فرهنگی جوانان بایستی  برنامه ­ایی برای تربیت نیروی انسانی ماهر و با تجربه تلاش نمود. با توجه به نتایج مطالعه حاضر وضعیت تحصیلی اکثریت دانشجویان دانشکده پیراپزشکی در سطح متوسط قرار داشت. از آن­جاکه وضعیت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی تاثیر مستقیم برعملکرد آن­ها و در نتیجه سلامت بیماران و اقدامات درمانی دارد، در جهت بهبود روند تحصیلی اقلیت دانشجویان نیز بایستی برنامه­ ریزی شده و آن­ها را به وضع مطلوب رساند. لذا شناخت به موقع عوامل مرتبط با وضعیت تحصیلی می ­تواند چالش­ های آموزش در دانشکده ­ها را بهبود بخشیده و با انجام اقدامات پیشگیرانه از افت تحصیلی دانشجویان جلوگیری نمود. لذا می­توان با عنایت به عوامل مرتبط با پیشرفت تحصیلی تمهیداتی را فراهم نمود من­جمله در زمینه تفاوت رشته­های تحصیلی، بازار کار و آینده شغلی افراد کارگاه­های آموزشی برگزار نمود. همچنین در جهت فراهم نمودن ازدواج­ های دانشجویی و آسان گام برداشت. با توجه به نتایج مطالعات قبلی و مطالعه حاضر به نظر می­رسد بایستی به عوامل مرتبط با پیشرفت تحصیلی در بعد بسیار وسیع تری پرداخته شده و در همین راستا متاآنالیز مطالعات موجود برای نتیجه ­گیری کلی می­تواند مفید باشد.
در این مطالعه برطبق هدف مطالعه محدودیت پژوهشی خاصی وجود نداشت. پیشنهادات برای مطالعات آینده شامل بررسی وضعیت عوامل و فاکتورهای آموزشی مرتبط با پیشرفت تحصیلی و به طور ویژه بررسی ارتباط جو آموزشی با پیشرفت تحصیلی، بررسی ارتباط انگیزه و علایق دانشجویان با پیشرفت تحصیلی می باشد.
قدردانی
با تشکراز معاونت محترم پژوهشی که ما را در انجام این طرح و تامین هزینه ­های مالی مساعدت نمودند. همچنین از کلیه دانشجویانی که در این پژوهش شرکت کردند و با حوصله و دقت پرسشنامه را تکمیل نمودند، صمیمانه تشکر می ­گردد.
 
فهرست منابع
1. Maghsoudi SH, Rahimi Mohseni M, Emami Sigharoodi A, kazemnejad E.[Relationship between identity style and academic status of Guilan University of Medical Sciences].journal of holistic nursing and midwifery 2015: 25 (76): 24- 32. [Persian]
2. Nazari R,Sharifnia SH. [Investigating the Causes of Nursing Student Drop Out].Journal of Babol University Of Medical Sciences 2010: 12 (5): 90- 4. [Persian]
3. Loloie M, Haghdoost AA, Bazrafshan A, Okhovati M, Mokhtari AM, Zare M. [Factors Affecting Undergraduate Students Academic Failure in Kerman University of Medical Scieences, Iran: A Case- Control Study]. Strides in Development of Medical Education 2017: 13 (5): 505- 14. [Persian]
4. Roudbari M, Ahmadi A, Ebadifard F. [Associated factors with academic achievement among medical students of Tehran University of Medical Sciences( hemmat pardis):in years 2009- 2010].Journal of Teb va Tazkie 2017: 19 (3): 37- 48. [Persian]
5. Fakharian E, Tagharrobi Z, Mirhoseini F, Rasoulinejad SA, Akbari H, Ameli H. [Academic performance of medical alumni of Kashan University of medical sciences and its related factors]. J Edu Strategy 2009; 2 (2): 51- 57. [Persian]
6. Emamghorashi F, Heydari S, Najafipour S. [Evaluation of effecting factors on educational status of medical student]. Journal of Babol Univ Med Sci 2010; 12 (1): 40- 45. [Persian]
7. Bakouee F, Kheyrkhah F,salmlian H, Omidvar SH. [Investigating the effective factors on the educational status of midwifery students in Babol University of Medical Sciences]. Strides in Development of Medical Education 2010; 7 (1): 44-50. [Persian]
8. Abhari A, SarraniGh. [Pshychological evaluation of enrolled medical college student:a predicting measure of academic underachievement]. Tehran Univ Med J 1998; 56 (1): 62- 68. [Persian]
9. Farshidfar M, Hassanzadeh A. [Comparing demographic, personality and attitude characteristics of students with academic failures in Isfahan University of Medical Sciences]. JRes Med Sci 1998; 4 (2): 222- 226. [Persian]
10. Raoufi M, Sadaghat K, Hanae J, Khodadadi Kh, Nazari M, PouzeshSh, et al. [Effective familial - individual factors on drop out of the student of Tabriz University of Medical Sciences and Health services]. J Tabriz Uni Med Sci 2008; 29 (4): 113- 115 [Persian]
11. Moniri R, Ghalebtarash H, Mussavi GH. [The reasons of educational failure among paramedical students in kashan University of Medical Sciences]. Iranian JMed Edu 2006; 6 (1): 135- 140. [Persian]
12. Delaram M, Aein F, Forouzandeh N. [The effective factors on drop out in students of shahr-e- kurd University of Medical Sciences]. Hormozgan Med J 2012; 16 (2): 172- 163. [Persian]
13. Rahimi Pardanjani S, Heshmati H, Moghadam Z. [The study of frequency and effective factors in academic failure of students living in dormitories of paramedical and health schools of Golestan University of Medical Sciences in the academic year 2011- 2012]. Sci Quart Torbat Heydariyeh Uni MedSci 2014: 2 (1). 16- 28. [Persian]
14. Shakurnia AH, Tula M, Eslami M, Elhampour H. [Educational variables and psychological characteristics of students as predictors of probation in Ahwaz Jenny Shapur Uni Med Sci]. Iranian J Edu Med Sci 2019; 19 (39): 370- 359. [Persian]
15. Ebrahimzadeh F, Ghorbani M, Naserian J, Mardani M. [Incidence of academic failure and related factors in Lorestan University of Medical Sciences]. Yafteh 2017; 17(4): 14-24. [Persian]
16. Safavid SZAlA, Rostami B, Moin Z, Rostami H, Fakoor E. [Investigating the factors related to the educational status of pharmacy students of Zanjan University of Medical Sciences during 2006- 2010]. J Edu DevelopMed Sci 2017; 10 (25): 58- 51. [Persian]
17. Naseh L, DehkordiMardanian L, Naseh H. [Investigation of Educational Motivation and Its Related Factors in Students of Shahrekord University of Medical Sciences]. J Yazd Med Edu Res Development Center 2017; 12 (1- 2): 39- 27. [Persian]
18. Pourbandbani MI, Naderi Shad Sh, KobraeiAbkenar F, GholamiChabaki B. [The study of academic failure and some related factors from the perspective of students of Gilan University of Medical Sciences]. Res Med Edu 2017; 9 (3): 65- 72. [Persian] [DOI:10.29252/rme.9.3.73]
19. Seyed Majidi M, Babaei N, Adyani SM, Bijani A. [Investigating individual factors affecting the educational status of dental students of Babool Uni MedSciences. Center for the Study and Development of Medical Education of Babol University of Medical Sciences]. Bi- quart J Med Edu 2015; 4 (1): 43- 36. [Persian]
20. Lotfi MH, Watani Sotoudeh J, Heidari MR. [Investigating the 5- year educational status of control and self- sacrificing students of Shahid Sedoughi University of Medical Sciences and Health Services in Yazd and comparing it with non- control students of the university]. J Yazd Center for the Study and Development of Medical Education 2016; 11 (3): 246- 233. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemi Roshanavand F, Abtahi Ayuri S, Atarodi A, Mohammadzadeh A, Keshtkar Dastni M, Nazemi S et al . The Survey of Educational Status and Some Related Factors in Students of Paramedical Faculty of Gonabad University of Medical Sciences. RME 2022; 14 (2) :21-28
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1115-fa.html

قاسمی روشناوند فاطمه، ابطحی ایوری سید حسین، عطاردی علیرضا، محمدزاده علیرضا، کشتکار محمد، ناظمی سید حسین و همکاران.. بررسی وضعیت تحصیلی و برخی عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1401; 14 (2) :21-28

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1115-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 2 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education