[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 14، شماره 2 - ( 1401 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 28-21 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وضعیت تحصیلی و برخی عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد
فاطمه قاسمی روشناوند، سید حسین ابطحی ایوری ، علیرضا عطاردی ، علیرضا محمدزاده ، محمد کشتکار ، سید حسین ناظمی، کوکب بصیری مقدم*
گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران ، k.basiri@gmu.ac.ir
چکیده:   (1246 مشاهده)
مقدمه: وضعیت تحصیلی دانشجویان در طول تحصیل در دانشگاه ­ها از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. با شناخت به موقع و آگاهی از نواقص و عوامل مرتبط با وضعیت تحصیلی می­ توان به ارایه راهکارها جهت پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان پرداخت. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین وضعیت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد انجام شد.
روش ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی طی سال­ های 1395- 1398 انجام شد. جامعه­ ی پژوهش شامل دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد که حداقل یک ترم تحصیلی را در دانشگاه گذرانده بودند به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ­ها پرسشنامه­ ای مشتمل بر دو بخش: اطلاعات دموگرافیک و سنجش وضعیت تحصیلی (فام و تیلور) بود. تجزیه و تحلیل داده ­ها با استفاده از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و از آزمون­ های ضریب همبستگی اسپیرمن براون،  t  مستقل و آنالیر واریانس یک­طرفه و از طریق نرم ­افزار آماری SPSS  انجام شد. 
یافته­ ها: از 330 نفر دانشجویان مورد مطالعه (43/6 درصد) مرد و (56/4 درصد) زن بودند. یافته ­های مطالعه نشان داد که 45/8 درصد از دانشجویان وضعیت تحصیلی مطلوب و 53/6 درصد متوسط و 0/6 درصد نامطلوب دارند. همچنین بین متغیر پیشرفت تحصیلی با تاهل (0/006= p) و رشته تحصیلی (0/001>p) ارتباط آماری معنی­داری مشاهده شد. نتایج نشان داد که بین شغل پدر و پیشرفت تحصیلی ارتباط معنی­داری وجود دارد (0/008=p). همچنین نتایج بیانگر آن بود بین معدل کل و وضعیت اقتصادی دانشجویان ارتباط آماری معنی­ داری وجود دارد(0/026=p). به­ عبارت دیگر، نمره پیشرفت تحصیلی دانشجویانی که وضعیت اقتصادی متوسط دارند و نمره معدل کل طبقه ­ای که وضعیت اقتصادی نامطلوب داشتند، پایین­ تر بود.  
نتیجه­ گیری: با توجه به یافته ­های مطالعه حاضر اکثریت دانشجویان وضعیت تحصیلی متوسط داشتند و عوامل مرتبط با آن شامل وضعیت تاهل، رشته تحصیلی و شغل والدین بود. جهت ارتقاء پیشرفت تحصیلی و جلوگیری از افت دانشجویان می­توان از برنامه­ هایی نظیر مشاوره ­های دانشجویی، شناسایی دانشجویان در معرض خطر و کمک به آن­ها، توانمندسازی اساتید در جهت نحوه مساعدت به دانشجویان و ارتقای انگیزه تحصیلی آنان، ارایه کارگاه ­های آموزشی، برنامه­ ریزی درسی توصیه نمود.
واژه‌های کلیدی: وضعیت تحصیلی، افت تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان
متن کامل [PDF 368 kb]   (408 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (524 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
فهرست منابع
1. Maghsoudi SH, Rahimi Mohseni M, Emami Sigharoodi A, kazemnejad E.[Relationship between identity style and academic status of Guilan University of Medical Sciences].journal of holistic nursing and midwifery 2015: 25 (76): 24- 32. [Persian]
2. Nazari R,Sharifnia SH. [Investigating the Causes of Nursing Student Drop Out].Journal of Babol University Of Medical Sciences 2010: 12 (5): 90- 4. [Persian]
3. Loloie M, Haghdoost AA, Bazrafshan A, Okhovati M, Mokhtari AM, Zare M. [Factors Affecting Undergraduate Students Academic Failure in Kerman University of Medical Scieences, Iran: A Case- Control Study]. Strides in Development of Medical Education 2017: 13 (5): 505- 14. [Persian]
4. Roudbari M, Ahmadi A, Ebadifard F. [Associated factors with academic achievement among medical students of Tehran University of Medical Sciences( hemmat pardis):in years 2009- 2010].Journal of Teb va Tazkie 2017: 19 (3): 37- 48. [Persian]
5. Fakharian E, Tagharrobi Z, Mirhoseini F, Rasoulinejad SA, Akbari H, Ameli H. [Academic performance of medical alumni of Kashan University of medical sciences and its related factors]. J Edu Strategy 2009; 2 (2): 51- 57. [Persian]
6. Emamghorashi F, Heydari S, Najafipour S. [Evaluation of effecting factors on educational status of medical student]. Journal of Babol Univ Med Sci 2010; 12 (1): 40- 45. [Persian]
7. Bakouee F, Kheyrkhah F,salmlian H, Omidvar SH. [Investigating the effective factors on the educational status of midwifery students in Babol University of Medical Sciences]. Strides in Development of Medical Education 2010; 7 (1): 44-50. [Persian]
8. Abhari A, SarraniGh. [Pshychological evaluation of enrolled medical college student:a predicting measure of academic underachievement]. Tehran Univ Med J 1998; 56 (1): 62- 68. [Persian]
9. Farshidfar M, Hassanzadeh A. [Comparing demographic, personality and attitude characteristics of students with academic failures in Isfahan University of Medical Sciences]. JRes Med Sci 1998; 4 (2): 222- 226. [Persian]
10. Raoufi M, Sadaghat K, Hanae J, Khodadadi Kh, Nazari M, PouzeshSh, et al. [Effective familial - individual factors on drop out of the student of Tabriz University of Medical Sciences and Health services]. J Tabriz Uni Med Sci 2008; 29 (4): 113- 115 [Persian]
11. Moniri R, Ghalebtarash H, Mussavi GH. [The reasons of educational failure among paramedical students in kashan University of Medical Sciences]. Iranian JMed Edu 2006; 6 (1): 135- 140. [Persian]
12. Delaram M, Aein F, Forouzandeh N. [The effective factors on drop out in students of shahr-e- kurd University of Medical Sciences]. Hormozgan Med J 2012; 16 (2): 172- 163. [Persian]
13. Rahimi Pardanjani S, Heshmati H, Moghadam Z. [The study of frequency and effective factors in academic failure of students living in dormitories of paramedical and health schools of Golestan University of Medical Sciences in the academic year 2011- 2012]. Sci Quart Torbat Heydariyeh Uni MedSci 2014: 2 (1). 16- 28. [Persian]
14. Shakurnia AH, Tula M, Eslami M, Elhampour H. [Educational variables and psychological characteristics of students as predictors of probation in Ahwaz Jenny Shapur Uni Med Sci]. Iranian J Edu Med Sci 2019; 19 (39): 370- 359. [Persian]
15. Ebrahimzadeh F, Ghorbani M, Naserian J, Mardani M. [Incidence of academic failure and related factors in Lorestan University of Medical Sciences]. Yafteh 2017; 17(4): 14-24. [Persian]
16. Safavid SZAlA, Rostami B, Moin Z, Rostami H, Fakoor E. [Investigating the factors related to the educational status of pharmacy students of Zanjan University of Medical Sciences during 2006- 2010]. J Edu DevelopMed Sci 2017; 10 (25): 58- 51. [Persian]
17. Naseh L, DehkordiMardanian L, Naseh H. [Investigation of Educational Motivation and Its Related Factors in Students of Shahrekord University of Medical Sciences]. J Yazd Med Edu Res Development Center 2017; 12 (1- 2): 39- 27. [Persian]
18. Pourbandbani MI, Naderi Shad Sh, KobraeiAbkenar F, GholamiChabaki B. [The study of academic failure and some related factors from the perspective of students of Gilan University of Medical Sciences]. Res Med Edu 2017; 9 (3): 65- 72. [Persian] [DOI:10.29252/rme.9.3.73]
19. Seyed Majidi M, Babaei N, Adyani SM, Bijani A. [Investigating individual factors affecting the educational status of dental students of Babool Uni MedSciences. Center for the Study and Development of Medical Education of Babol University of Medical Sciences]. Bi- quart J Med Edu 2015; 4 (1): 43- 36. [Persian]
20. Lotfi MH, Watani Sotoudeh J, Heidari MR. [Investigating the 5- year educational status of control and self- sacrificing students of Shahid Sedoughi University of Medical Sciences and Health Services in Yazd and comparing it with non- control students of the university]. J Yazd Center for the Study and Development of Medical Education 2016; 11 (3): 246- 233. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemi Roshanavand F, Abtahi Ayuri S, Atarodi A, Mohammadzadeh A, Keshtkar Dastni M, Nazemi S et al . The Survey of Educational Status and Some Related Factors in Students of Paramedical Faculty of Gonabad University of Medical Sciences. RME 2022; 14 (2) :21-28
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1115-fa.html

قاسمی روشناوند فاطمه، ابطحی ایوری سید حسین، عطاردی علیرضا، محمدزاده علیرضا، کشتکار محمد، ناظمی سید حسین و همکاران.. بررسی وضعیت تحصیلی و برخی عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1401; 14 (2) :21-28

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1115-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 2 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education