[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 13، شماره 4 - ( 1400 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 24-14 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدل علی عوامل موثر برآگاهی فراشناختی در یادگیری معکوس یکپارچه در بین دانشجویان علوم پزشکی شیراز
فهیمه رجبی* ، محمد حسن صیف ، محمد رضا سرمدی ، سعید طالبی
گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، rajabi.fahime@yahoo.com
چکیده:   (1866 مشاهده)
مقدمه: یکی از عوامل تبیین پیشرفت تحصیلی داتشجویان، آگاهی فراشناختی است. آگاهی فراشناختی برای محیط یادگیری بسیار ضروری است، چرا که فراگیران از طریق آن می­ توانند دانش و فرآیند یادگیری خود را مدیریت کنند. پژوهش حاضر، با هدف ارائه مدلی علی عوامل موثر برآگاهی فراشناختی در یادگیری معکوس یکپارچه در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز است.
روش ­ها: در این مطالعه تحلیلی-مقطعی، داده ­های لازم از طریق پرسشنامه­ های ترکیبی که توسط یک نمونه 380 نفری از دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تکمیل شد، جمع ­آوری گردید. افراد نمونه شامل کلیه ­ی دانشجویانی که در نیم­ سال دوم 00-99 درس زبان انگلیسی را به ­عنوان واحد درسی اخذ کرده بودند، در برگرفت. ابزارهای گردآوری داده­ ها شامل آگاهی فراشناختی مختاری و ریچارد، ذهن آگاهی فرایبورگ، جهت­ گیری هدف بوفارد و همکاران، باورهای فراشناختی ولز و نظم­ جویی شناختی- هیجانی بود. داده­ ها از طریق روش آماری تحلیل مسیر با استفاده از نرم ­افزارهای AMOS و Lisrel تحلیل شدند.
یافته ­ها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که سه عامل باورهای فراشناختی (2/21=t)، جهت ­گیری هدفی (2/1=t)  و ذهن آگاهی (2/55=t) برآگاهی فراشناختی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اثر معنی­ داری دارد (0/001)
نتیجه­ گیری: با توجه به شاخص ­های نکویی برازش و نیز بررسی کلیت مدل در گروه مورد بررسی، مدل علی عوامل موثر برآگاهی فراشناختی در یادگیری معکوس یکپارچه از نظر شاخص ­ها، برازش مناسبی داشت و می­ تواند در تصمیم­ گیری­ ها و سیاست­ گذاری­ ها مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: آگاهی فراشناختی، یادگیری معکوس، نظم جویی، جهت گیری هدف، دانشجو
متن کامل [PDF 500 kb]   (499 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (660 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسي تربيتي
فهرست منابع
1. Mortensen C, Nicholson A. The flipped classroom stimulates greater learning and is a modern 21 st century approach to teaching today's undergraduates, Journal of Animal Science 2015; 93 (7): 3722- 3731. [DOI:10.2527/jas.2015-9087]
2. Hwang GJ, Lai CL, Wang SY. Seamless flipped learning: a mobile technology- enhanced flipped classroom with effective learning strategies.Journal Coput Education 2015; 15 (3): 23- 35. [DOI:10.1007/s40692-015-0043-0]
3. Milrad M, Wong LH, Sharples M, Hwang GJ, Looi CK, Ogata H. Seamless learning: An international perspective on next generation technology enhanced learning. Handbook of mobile learning 2013; 9: 95- 108.
4. Limueco J, Prudente M. Flipped Classroom Enhances Student's Metacognitive Awareness. Proceedings of the 10th International Conference on E-Education, E-Business, E-Management and E-Learning; 2019Jan 10; Association for Computing Machinery; 2019. [DOI:10.1145/3306500.3306507]
5. Hsiao C, Jeff C, Huang Y, Huang H, Lu C, Yin H, Yang N. Exploring the effects of online learning behaviors on short- term and long-term learning outcomes in flipped classrooms, Interactive Learning Environments 2019; 27(8):1160-77. [DOI:10.1080/10494820.2018.1522651]
6. Lee C, Hwang G. A self- regulated flipped classroom approach to improving students' learning performance in a mathematics course. Computers & Education 2019; 126- 140.
7. El- Banna M, Whitlow M, McNelis A. Flipping around the classroom: Accelerated Bachelor of Science in Nursing students' satisfaction and achievement. Nurse Education Today 2017; 56: 41- 46. [DOI:10.1016/j.nedt.2017.06.003]
8. Abdelrahman RM. Metacognitive awareness and academic motivation and their impact on academic achievement of Ajman University students. Heliyon 2020; 6(9):e04192. [DOI:10.1016/j.heliyon.2020.e04192]
9. Hayati M, Hamidipor R, Rezapoor Y. [The Role of Metacognition and Mindfulness in Predicting the Quality of Life of Mothers with Intellectual disability Children]. Scientific Journal of Social Psychology, 2020; 7(54): 51-62. [Persian]
10. Negahdari S,Zare H. [The mediating role of metacognitive beliefs in the relationship between goal orientation and students' test anxiety. Bi- Quarterly]. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning 2018; 6 (11): 1-20. [Persian]
11. Shahani S, Ahmadi O, Nemati A, Hajezadeh Sanzaghi A. [The mediating role of metacognitive beliefs in the relationship between emotional cognitive regulation and mindfulness]. Journal of Applied Research in Counseling 2020; 3 (1): 83- 103 . [Persian]
12. Najafi A, Safavi S, Farmani F, Salari M.[Evaluation of Metacognitive Beliefs Role in Cognitive Emotion Regulation and Mindfulness of Women in the First Pregnancy in Qom (2016)]. Zanko J Med Sci 2019; 19(63): 74-84. [Persian]
13. Golpour Chamarkohi R, Mohammadamini Z. [The efficacy of mindfulness based stress reduction on mindfulness and assertiveness of students with test anxiety]. Journal of School Psychology 2012; 3: 82-100. [Persian]
14. Delahaij R, Van Dam K. Coping style development: The role of learning goal orientation and metacognitive awareness. Personality and Individual Differences 2016 1; 92: 57-62. [DOI:10.1016/j.paid.2015.12.012]
15. Kooshki S, Shavandi A.[Psychometric Properties of Metacognitive Awareness Inventory and its Relationship with achievement goals in Secondary School Students in Shahriar City]. Quarterly of Educational Measurement 2019; 10(37): 137-167. [Persian]
16. Keshavarzi S,Mirnasb M,FatiAzar E, Badri R. [The Effect of Metacognitive Awareness Training on Decision- Making Styles and Emotion Regulation of High School Students in Tabriz]. Cognitive Psychology Quarterly 2017; 5 (1):55-65.[Persian]
17. 17 .Izadi Khah A, Ansari Shahidi M, Rezayi Jamalui H, Haghayegh A. [Effectiveness of Mindful Therapy on Mental Vitality and Emotion Cognitive Regulation in the Patients with Migraine Headache]. medical journal of mashhad university of medical sciences, 2019; 62 (5): 1764- 1774. [Persion]
18. 18 .Masoodi M. [Crossing Metacognitive Awareness in University Studies: an Emphasis on Beliefs]. Social Transformations in Contemporary Society 2019; (7): 89- 98. [Persian]
19. Yelgeç N, Dağyar M. A structural equation modelling of middle school students' metacognitive awareness, self- efficacy beliefs and foreign language learning anxiety.International Journal of Contemporary Educational Research 2020; 7 (1): 127- 148. [DOI:10.33200/ijcer.657172]
20. Ghasemi Jobaneh R, Arab Zadeh M, Jalili Nikoo S, Mohammad Alipoor Z, Mohsenzadeh F. [Survey the Validity and Reliability of the Persian Version of Short Form of Freiburg Mindfulness Inventory]. JRUMS 2015; 14 (2): 137- 150. [Persian]
21. 21 .Dehghani A, Zarepor M. [Relationship between goal orientation and academic achievement in dental students in Shiraz]. Iranian Journal of Medical Education in Medical Sciences. 2016; 16 (25)210-18. [Persian]
22. Rezapour Y. [Psychometric Characteristics of Work Domain Goal Orientation Questionnaire Farsi Version in Iranian Teachers]. Journal of Instruction and Evaluation 2019; 11 (44): 35- 54. [Persian]
23. Talebzadehnobarian M, Norozi AA. [The Relationship between Emotional Intelligence and Metacognitive Awareness of Reading Strategies with the Academic Performance of Students of Education]. Journal of New Approaches in Educational Administration, 2011; 2 (6): 1- 22. [Persian]
24. Najafi A, Safavi S, Farmani F, Salari M. [Evaluation of Metacognitive Beliefs Role in Cognitive Emotion Regulation and Mindfulness of Women in the First Pregnancy in Qom (2016)]. Zanko J Med Sci 2019; 19 (63) :74- 84 [Persian]
25. Sharma M, Rush SE. (). Mindfulness-based stress reduction as a stress management intervention for healthy individuals: a systematic review. Journal of evidence-based complementary & alternative medicine2014; 19(4), 271-286. [DOI:10.1177/2156587214543143]
26. Birtwell K, Dubrow-Marshall L, Dubrow-Marshall R, Duerden T, Dunn A. A mixed methods evaluation of amindfulness-based stress reduction course for people with Parkinson's disease. Complement Ther Clin Pract 2017; 29:220-828. [DOI:10.1016/j.ctcp.2017.10.009]
27. Lee YH. The role f mindfulness and occupational street the goal orientations of development and winning.Sport management Review 2019;23(4):1-14. [DOI:10.1016/j.smr.2019.08.004]
28. Arianfar A, Sarmadi M R, Seyf MH, Zarrabian F. [Presenting A Causal Model for Factors Affecting Self- Regulated Learning Among MSc Students oParamedical Sciences in Shahid Beheshti University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19: 169- 179. [Persian]
29. Subaşi M. Modeling the Relationships among Mastery Goal Orientations, Positive Coping Strategy, and Motivational Beliefs in Science. Science Education International 2011; 31 (4): 328- 333. [DOI:10.33828/sei.v31.i4.1]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rajabi F, seif M, Sarmadi M, Talebi S. Presenting a Causal Model of effective factors on Metacognitive Awareness in Integrated Reverse Learning among Shiraz Medical sciences᾽ Students. RME 2021; 13 (4) :14-24
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1112-fa.html

رجبی فهیمه، صیف محمد حسن، سرمدی محمد رضا، طالبی سعید. ارائه مدل علی عوامل موثر برآگاهی فراشناختی در یادگیری معکوس یکپارچه در بین دانشجویان علوم پزشکی شیراز. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1400; 13 (4) :14-24

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1112-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 4 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education