:: دوره 14، شماره 1 - ( 1401 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 72-64 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه نحوه ارائه دروس بالینی با دو روش کارآموزی در عرصه و اینترنشیپ بر صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری
سمیه غفاری ، وجیهه آتشی ، فریبا طالقانی ، علیرضا ایرج پور ، فخری صبوحی ، احمدرضا یزدان نیک*
ﮔﺮوه پرستاری مراقبت های ویژه، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری، داﻧﺸﻜﺪه پرستاری و مامایی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، yazdannik@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (1566 مشاهده)

مقدمه: مطالعات متعدد نشان می­دهد که کارآموزی در عرصه جهت ارائه دروس بالینی سال آخر دانشجویان پرستاری نتوانسته­ است توانمندی و صلاحیت حرفه­ ای دانشجویان را در حد­ مطلوب ارتقاء­ دهد و نیاز به روشی دیگر جهت ارائه دروس بالینی دانشجویان می­ باشد. لذا این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر دو­ روش ارائه دروس بالینی به ­صورت کارآموزی در عرصه و اینترنشیپ بر صلاحیت­ های بالینی دانشجویان سال آخر پرستاری انجام­ گرفت.
روش ­ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 89 نفر از دانشجویان سال آخر پرستاری در دو گروه به مدت دو ترم تحصیلی در سال تحصیلی 98- 1397 انجام ­شد. داده­ ها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و صلاحیت بالینی که روایی آن از طریق روایی محتوایی و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 0/93 تایید شد، جمع­ آوری گردید. داده ­ها با بکارگیری از نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون­ های آماری t زوجی، t-tes و آزمون کای اسکوئر با سطح معنی ­داری (0/05 >P) مورد تجزیه و تحلیل قرار­گرفت.
یافته­ ها: آزمون t زوجی نشان ­داد که بین میانگین نمره کل صلاحیت­ های بالینی و بعد مدیریت مراقبت، مدیریت فردی آن در گروه کارآموزی در عرصه بین دو زمان (قبل از شروع و بعد از پایان ترم تحصیلی) اختلاف معنی­ داری وجود ندارد و در ابعاد دیگر گروه کارآموزی در عرصه بعد از پایان ترم ­تحصیلی به­ طور معنی­ داری بیشتر از قبل از شروع ترم تحصیلی بود (0/05 >P). همچنین میانگین نمره کل صلاحیت­ های بالینی و همه ابعاد آن در گروه اینترنشیپ بعد از پایان ترم ­تحصیلی به­ طور معنی­ داری بیشتر از قبل از شروع ترم ­تحصیلی بود (0/05 >P). همچنین نتایج نشان ­داد که میانگین افزایش نمره کل صلاحیت ­های بالینی و ابعاد آن به­ غیر از بعد دانش­ پژوهی در پایان ترم تحصیلی نسبت به قبل از شروع ترم تحصیلی بین دو گروه اختلاف معنی­ د­اری وجود دارد و در گروه اینترنشیپ این افزایش بیشتر بود (0/05 >P).
نتیجه­ گیری: بکارگیری طرح اینترنشیپ جهت کارآموزی دانشجویان سال­ آخر پرستاری توانست صلاحیت­ بالینی دانشجویان سال­ آخر پرستاری را ارتقاء ­دهد، که این امر قطعاً باعث بهبود کیفیت مراقبت و کاهش خطاهای مراقبتی در بالین خواهد­ شد. لذا بکارگیری طرح اینترنشیپ جهت آموزش بالینی دانشجویان پرستاری توصیه می ­گردد.

واژه‌های کلیدی: کارآموزی در عرصه، اینترنشیپ، صلاحیت بالینی، پرستاری
متن کامل [PDF 364 kb]   (582 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1256 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بالینی
فهرست منابع
1. Cullingford C. Mentoring in education: An international perspective: Routledge; 2016. [DOI:10.4324/9781315595023]
2. Trede F, Smith M. Teaching reflective practice in practice settings: students' perceptions of their clinical educators. Teaching in higher education 2012; 17 (5): 615-27. [DOI:10.1080/13562517.2012.658558]
3. Lee OS, Gu MO. The relationship between emotional intelligence and communication skill, clinical competence & clinical practice stress in nursing students. Journal of the korea Academia-Industrial cooperation Society 2013; 14 (6): 2749-59. [DOI:10.5762/KAIS.2013.14.6.2749]
4. Garrett BM, MacPhee M, Jackson C. Evaluation of an eportfolio for the assessment of clinical competence in a baccalaureate nursing program. Nurse Education Today 2013; 33 (10): 1207-13. [DOI:10.1016/j.nedt.2012.06.015]
5. Hatlevik IKR. The theorypractice relationship: reflective skills and theoretical knowledge as key factors in bridging the gap between theory and practice in initial nursing education. Journal of advanced nursing 2012; 68 (4):868-77. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2011.05789.x]
6. Scully NJ.The theory-practice gap and skill acquisition: An issue for nursing education. Collegian 2011;18(2):93-8. [DOI:10.1016/j.colegn.2010.04.002]
7. Yanhua C, Watson R. A review of clinical competence assessment in nursing. Nurse education today 2011;31(8):832-6. [DOI:10.1016/j.nedt.2011.05.003]
8. Hur HK, Roh YS. Effects of a simulation based clinical reasoning practice program on clinical competence in nursing students. Korean Journal of Adult Nursing 2013; 25 (5): 574-84. [DOI:10.7475/kjan.2013.25.5.574]
9. Cant R, McKenna L, Cooper S. Assessing preregistration nursing students' clinical competence: a systematic review of objective measures. International Journal of Nursing Practice 2013, 19 (2): 163-76. [DOI:10.1111/ijn.12053]
10. Ranse K, Grealish L. Nursing students' perceptions of learning in the clinical setting of the Dedicated Education Unit. Journal of Advanced nursing 2007; 58 (2): 171-9. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2007.04220.x]
11. Ironside PM, McNelis AM, Ebright P. Clinical education in nursing: Rethinking learning in practice settings. Nursing Outlook 2014;62(3):185-91. [DOI:10.1016/j.outlook.2013.12.004]
12. Nielsen AE, Noone J, Voss H, Mathews LR. Preparing nursing students for the future: An innovative approach to clinical education. Nurse education in practice 2013; 13 (4) 301-9. [DOI:10.1016/j.nepr.2013.03.015]
13. Alzayyat A, Al‐Gamal E. A review of the literature regarding stress among nursing students during their clinical education. International Nursing Review 2014; 61 (3): 406-15. [DOI:10.1111/inr.12114]
14. Henderson A, Cooke M, Creedy DK, Walker R. Nursing students' perceptions of learning in practice environments: a review. Nurse education today 2012;32(3):299-302. [DOI:10.1016/j.nedt.2011.03.010]
15. Mohammadpour Y, Habibzadezadeh H, Khalilzadeh H, Ahangarzadeh Rezaee S, Rasooli D. [The effect of employing clinical education associate model on clinical learning of nursing students]. The Journal of Urmia Nursing and Midwifery Faculty 2011; 8 (4): 229-37.[Persian]
16. Angelini DJ. Mentoring in the career development of hospital staff nurses: Models and strategies. Journal of Professional Nursing 1995; 11 (2): 89-97. [DOI:10.1016/S8755-7223(05)80024-9]
17. Kreitzer MJ, Kligler B, Meeker WC. Health professions education and integrative healthcare. Explore. The Journal of Science and Healing 2009; 5 (4): 212-27. [DOI:10.1016/j.explore.2009.05.012]
18. Dehghani Kh, Dehghani K, Fallahzadeh H. [The Educational Problems of Clinical Field Training Based on Nursing Teachers and Last Year Nursing Students View points]. Iranian Journal of Medical Education 2005; 5 (1) :24-33. [Persian]
19. Ahanchian M, Sharafi S, Vafaee M, Hajiabadi F. [Evaluate the Effectiveness of internship program in nursing student using Kirkpatrick's model]. rme 2017; 9 (1) :9-17. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.9.1.17]
20. Spitzer A, Perrenoud B. Reforms in nursing education across Western Europe: from agenda to practice. Journal of professional nursing 2006; 22 (3): 150-61. [DOI:10.1016/j.profnurs.2006.03.003]
21. Parsh B. Characteristics of effective simulated clinical experience instructors: Interviews with undergraduate nursing students. Journal of Nursing Education 2010; 49 (10): 569-72. [DOI:10.3928/01484834-20100730-04]
22. Kahouei M, Firuzeh M, Alaei S, Ghazavi Shariat Panahi SS, Askari Majd Abadi H. [Evidence-based information resources management skill among Iranian residents, internship and nursing students in urgent care]. Scientific Research and Essays 2013: 4708-13.[Persian]
23. Ebadi A, Tabanejad Z, Pazokian M.[ Clinical Competence among MSc Students of Critical Care Nursing]. Iran J Med Educ 2015; 14 (12): 1030-9 .[Persian]
24. Tohidi S, KarimiMoonaghi H, Shayan A, Ahmadinia H. The effect of self-learning module on nursing students' clinical competency: A pilot study. Iranian J Nursing Midwifery Res 2019; 24: 91-5. [DOI:10.4103/ijnmr.IJNMR_46_17]
25. Abdal M, Masoudi Alive NM, Adib-Hajbaghery M. [Clinical Self-Efficacy in Senior Nursing Students: A Mixed- Methods Study]. Nurs Midwifery Stud 2015; 4 (3): e29143.[ Persian] [DOI:10.17795/nmsjournal29143]



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها