[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 14، شماره 1 - ( 1401 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 72-64 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه نحوه ارائه دروس بالینی با دو روش کارآموزی در عرصه و اینترنشیپ بر صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری
سمیه غفاری ، وجیهه آتشی ، فریبا طالقانی ، علیرضا ایرج پور ، فخری صبوحی ، احمدرضا یزدان نیک*
ﮔﺮوه پرستاری مراقبت های ویژه، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری، داﻧﺸﻜﺪه پرستاری و مامایی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، yazdannik@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (1519 مشاهده)

مقدمه: مطالعات متعدد نشان می­دهد که کارآموزی در عرصه جهت ارائه دروس بالینی سال آخر دانشجویان پرستاری نتوانسته­ است توانمندی و صلاحیت حرفه­ ای دانشجویان را در حد­ مطلوب ارتقاء­ دهد و نیاز به روشی دیگر جهت ارائه دروس بالینی دانشجویان می­ باشد. لذا این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر دو­ روش ارائه دروس بالینی به ­صورت کارآموزی در عرصه و اینترنشیپ بر صلاحیت­ های بالینی دانشجویان سال آخر پرستاری انجام­ گرفت.
روش ­ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 89 نفر از دانشجویان سال آخر پرستاری در دو گروه به مدت دو ترم تحصیلی در سال تحصیلی 98- 1397 انجام ­شد. داده­ ها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و صلاحیت بالینی که روایی آن از طریق روایی محتوایی و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 0/93 تایید شد، جمع­ آوری گردید. داده ­ها با بکارگیری از نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون­ های آماری t زوجی، t-tes و آزمون کای اسکوئر با سطح معنی ­داری (0/05 >P) مورد تجزیه و تحلیل قرار­گرفت.
یافته­ ها: آزمون t زوجی نشان ­داد که بین میانگین نمره کل صلاحیت­ های بالینی و بعد مدیریت مراقبت، مدیریت فردی آن در گروه کارآموزی در عرصه بین دو زمان (قبل از شروع و بعد از پایان ترم تحصیلی) اختلاف معنی­ داری وجود ندارد و در ابعاد دیگر گروه کارآموزی در عرصه بعد از پایان ترم ­تحصیلی به­ طور معنی­ داری بیشتر از قبل از شروع ترم تحصیلی بود (0/05 >P). همچنین میانگین نمره کل صلاحیت­ های بالینی و همه ابعاد آن در گروه اینترنشیپ بعد از پایان ترم ­تحصیلی به­ طور معنی­ داری بیشتر از قبل از شروع ترم ­تحصیلی بود (0/05 >P). همچنین نتایج نشان ­داد که میانگین افزایش نمره کل صلاحیت ­های بالینی و ابعاد آن به­ غیر از بعد دانش­ پژوهی در پایان ترم تحصیلی نسبت به قبل از شروع ترم تحصیلی بین دو گروه اختلاف معنی­ د­اری وجود دارد و در گروه اینترنشیپ این افزایش بیشتر بود (0/05 >P).
نتیجه­ گیری: بکارگیری طرح اینترنشیپ جهت کارآموزی دانشجویان سال­ آخر پرستاری توانست صلاحیت­ بالینی دانشجویان سال­ آخر پرستاری را ارتقاء ­دهد، که این امر قطعاً باعث بهبود کیفیت مراقبت و کاهش خطاهای مراقبتی در بالین خواهد­ شد. لذا بکارگیری طرح اینترنشیپ جهت آموزش بالینی دانشجویان پرستاری توصیه می ­گردد.

واژه‌های کلیدی: کارآموزی در عرصه، اینترنشیپ، صلاحیت بالینی، پرستاری
متن کامل [PDF 364 kb]   (546 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1198 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بالینی
فهرست منابع
1. Cullingford C. Mentoring in education: An international perspective: Routledge; 2016. [DOI:10.4324/9781315595023]
2. Trede F, Smith M. Teaching reflective practice in practice settings: students' perceptions of their clinical educators. Teaching in higher education 2012; 17 (5): 615-27. [DOI:10.1080/13562517.2012.658558]
3. Lee OS, Gu MO. The relationship between emotional intelligence and communication skill, clinical competence & clinical practice stress in nursing students. Journal of the korea Academia-Industrial cooperation Society 2013; 14 (6): 2749-59. [DOI:10.5762/KAIS.2013.14.6.2749]
4. Garrett BM, MacPhee M, Jackson C. Evaluation of an eportfolio for the assessment of clinical competence in a baccalaureate nursing program. Nurse Education Today 2013; 33 (10): 1207-13. [DOI:10.1016/j.nedt.2012.06.015]
5. Hatlevik IKR. The theorypractice relationship: reflective skills and theoretical knowledge as key factors in bridging the gap between theory and practice in initial nursing education. Journal of advanced nursing 2012; 68 (4):868-77. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2011.05789.x]
6. Scully NJ.The theory-practice gap and skill acquisition: An issue for nursing education. Collegian 2011;18(2):93-8. [DOI:10.1016/j.colegn.2010.04.002]
7. Yanhua C, Watson R. A review of clinical competence assessment in nursing. Nurse education today 2011;31(8):832-6. [DOI:10.1016/j.nedt.2011.05.003]
8. Hur HK, Roh YS. Effects of a simulation based clinical reasoning practice program on clinical competence in nursing students. Korean Journal of Adult Nursing 2013; 25 (5): 574-84. [DOI:10.7475/kjan.2013.25.5.574]
9. Cant R, McKenna L, Cooper S. Assessing preregistration nursing students' clinical competence: a systematic review of objective measures. International Journal of Nursing Practice 2013, 19 (2): 163-76. [DOI:10.1111/ijn.12053]
10. Ranse K, Grealish L. Nursing students' perceptions of learning in the clinical setting of the Dedicated Education Unit. Journal of Advanced nursing 2007; 58 (2): 171-9. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2007.04220.x]
11. Ironside PM, McNelis AM, Ebright P. Clinical education in nursing: Rethinking learning in practice settings. Nursing Outlook 2014;62(3):185-91. [DOI:10.1016/j.outlook.2013.12.004]
12. Nielsen AE, Noone J, Voss H, Mathews LR. Preparing nursing students for the future: An innovative approach to clinical education. Nurse education in practice 2013; 13 (4) 301-9. [DOI:10.1016/j.nepr.2013.03.015]
13. Alzayyat A, Al‐Gamal E. A review of the literature regarding stress among nursing students during their clinical education. International Nursing Review 2014; 61 (3): 406-15. [DOI:10.1111/inr.12114]
14. Henderson A, Cooke M, Creedy DK, Walker R. Nursing students' perceptions of learning in practice environments: a review. Nurse education today 2012;32(3):299-302. [DOI:10.1016/j.nedt.2011.03.010]
15. Mohammadpour Y, Habibzadezadeh H, Khalilzadeh H, Ahangarzadeh Rezaee S, Rasooli D. [The effect of employing clinical education associate model on clinical learning of nursing students]. The Journal of Urmia Nursing and Midwifery Faculty 2011; 8 (4): 229-37.[Persian]
16. Angelini DJ. Mentoring in the career development of hospital staff nurses: Models and strategies. Journal of Professional Nursing 1995; 11 (2): 89-97. [DOI:10.1016/S8755-7223(05)80024-9]
17. Kreitzer MJ, Kligler B, Meeker WC. Health professions education and integrative healthcare. Explore. The Journal of Science and Healing 2009; 5 (4): 212-27. [DOI:10.1016/j.explore.2009.05.012]
18. Dehghani Kh, Dehghani K, Fallahzadeh H. [The Educational Problems of Clinical Field Training Based on Nursing Teachers and Last Year Nursing Students View points]. Iranian Journal of Medical Education 2005; 5 (1) :24-33. [Persian]
19. Ahanchian M, Sharafi S, Vafaee M, Hajiabadi F. [Evaluate the Effectiveness of internship program in nursing student using Kirkpatrick's model]. rme 2017; 9 (1) :9-17. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.9.1.17]
20. Spitzer A, Perrenoud B. Reforms in nursing education across Western Europe: from agenda to practice. Journal of professional nursing 2006; 22 (3): 150-61. [DOI:10.1016/j.profnurs.2006.03.003]
21. Parsh B. Characteristics of effective simulated clinical experience instructors: Interviews with undergraduate nursing students. Journal of Nursing Education 2010; 49 (10): 569-72. [DOI:10.3928/01484834-20100730-04]
22. Kahouei M, Firuzeh M, Alaei S, Ghazavi Shariat Panahi SS, Askari Majd Abadi H. [Evidence-based information resources management skill among Iranian residents, internship and nursing students in urgent care]. Scientific Research and Essays 2013: 4708-13.[Persian]
23. Ebadi A, Tabanejad Z, Pazokian M.[ Clinical Competence among MSc Students of Critical Care Nursing]. Iran J Med Educ 2015; 14 (12): 1030-9 .[Persian]
24. Tohidi S, KarimiMoonaghi H, Shayan A, Ahmadinia H. The effect of self-learning module on nursing students' clinical competency: A pilot study. Iranian J Nursing Midwifery Res 2019; 24: 91-5. [DOI:10.4103/ijnmr.IJNMR_46_17]
25. Abdal M, Masoudi Alive NM, Adib-Hajbaghery M. [Clinical Self-Efficacy in Senior Nursing Students: A Mixed- Methods Study]. Nurs Midwifery Stud 2015; 4 (3): e29143.[ Persian] [DOI:10.17795/nmsjournal29143]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghafari S, Atashi V, Taleghani F, Irajpour A, Sabohi F, Yazdannik A. Comparison the Effect of two Methods of Internship and Apprenticeship in the Field on Clinical Competence of Nursing Students. RME 2022; 14 (1) :64-72
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1098-fa.html

غفاری سمیه، آتشی وجیهه، طالقانی فریبا، ایرج پور علیرضا، صبوحی فخری، یزدان نیک احمدرضا. مقایسه نحوه ارائه دروس بالینی با دو روش کارآموزی در عرصه و اینترنشیپ بر صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1401; 14 (1) :64-72

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1098-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education