[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 3 - ( 1400 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 72-79 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان انطباق محتوای برنامه درسی بخش روان‌پزشکی رشته پزشکی(مقاطع کارآموزی و کارورزی) با نیازهای شغلی آینده از دیدگاه پزشکان عمومی
سینا فاضلی ، علی اکبر اسماعیلی ، یحیی محمدی ، محمدرضا رئیسون*
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران و مرکز تحقیقات قلب و عروق، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، raeisoon49@gmail.com
واژه‌های کلیدی: انطباق، محتوا، برنامه درسی، روان‌پزشکی
متن کامل [PDF 546 kb]   (65 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (126 مشاهده)
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
متن کامل:   (59 مشاهده)
مقدمه

امروزه آموزش عالی، نظام آموزشی و عملکردهای آن رسالت سنگینی را در تامین و پاسخگویی به نیازهای مختلف جامعه از جمله نیازهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و مشکلات فرهنگی هر جامعه‌ای دارد (1) و از طرفی با توجه به ­وظیفه ­ی مهم آن‌ در تربیت نیروی انسانی متعهد و مجرب، در طراحی، اجرا و ارزیابی فعالیت‌های نظام آموزشی بایستی از بهترین و مناسب‌ترین شیوه‌ها استفاده نمود (2). از مهم­ترین رسالت‌های دانشگاه‌ها می‌توان به مسئولیت­ پذیری اجتماعی و رفع نیازهای جامعه اشاره کرد، که این امر با ارزشیابی و سنجش تناسب اهداف آموزشی با نیاز آموزشی و شغلی قابل بررسی است. ارزشیابی فرآیندی است که با استفاده از روش‌های کیفی و کمی علمی، با هدف درک، قضاوت و ارتقاء فعالیت‌های آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد (3).
از جمله مراکز آموزش عالی در دنیا و ایران می‌توان به دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشکده‌های پزشکی که امر مهم و خطیر تربیت پزشکان را به ­عهده دارند اشاره کرد، که این پزشکان علاوه­ بر داشتن مهارت‌های فردی بایستی بتوانند نیازهای جامعه و مردم را درک کرده و بتوانند از عهده حل آن نیازها برآیند (4). هدف از آموزش پزشکی کسب دانش، مهارت و نگرش لازم برای مراقبت از بیمار می‌باشد و همچنین زمینه‌ای برای آموزش افراد حرفه‌ای تا بتوانند صلاحیت‌های لازم برای مراقبت از بیمار را کسب نمایند(5). به ­عبارتی دیگر در هر نظام آموزشی هدف غایی آموزش پزشکی تدارک و فراهم‌سازی فرصت‌های مناسب به‌منظور کسب دانش، مهارت و نگرش در چارچوب شایستگی‌های خاص برای جامعه پزشکان است به­صورتی که به آنان در اثر بخشی فعالیت‌های تخصصی­ شان و نیز ثمربخشی برای جامعه کمک نماید (6). لذا این رشد بایستی در برنامه درسی دانشگاه‌ها منعکس گردد، بدین­ منظور برنامه­ ی درسی و شیوه ­ی انسجام آن با نیازهای جامعه پزشکی توجه خاصی را می‌طلبد (7). محتوای  برنامه­ های درسی بایستی با اهداف و وظایف مربوطه تناسب لازم را داشته باشد تا بتواند نقش موثر خود را ایفاء کند (8). بنابراین اساسی ­ترین قدم برای برنامه­ریزی آموزشی، شناسایی نیازهای آموزش و نیز اولویت­بندی آن­هاست که اگر مبتنی ­بر واقعیت باشند برنامه ­های آموزشی نیز با واقعیت هماهنگ بوده و در رفع مشکلات موثر خواهد بود (9). نیازهای آموزشی به نیازهایی اطلاق می­ شوند که به ­واسطه آموزش قابل رفع بوده و در سه حیطه دانش، نگرش، عملکرد قرار می­ گیرند (10).
امروزه یکی از دغدغه ­های اصلی نظام آموزشی مساله عدم تحقق اهداف برنامه آموزشی است (11). برای بهبود انسجام برنامه‌های درسی و آموزشی بایستی آن­ها را به ­طور دوره ­ای ارزیابی و در صورت لزوم تغییرات موردنیاز را بر روی آن­ها اعمال کرد. ازجمله منابع مهم در تعیین اهداف برنامه­های درسی، یادگیرنده می­ باشد که بایستی محتوای برنامه‌ها با نیاز­های وی مطابقت داشته باشد (11)؛ چراکه میان کارسازی انسان جامعه فردا و کیفیت یادگیری امروز او رابطه علت و معلولی وجود دارد (12). از طرف دیگر ارزیابی انطباق برنامه درسی با نیازهای شغلی از جمله مهم­ترین فعالیت‌های مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه است. ارزیابی کیفیت درونی برنامه ­های درسی فرآیند جمع ­آوری اطلاعات از اعضای هیأت علمی، دانشجویان، دانش‌آموختگان، کارفرمایان و تهیه گزارش از نقاط ضعف و قوت گروه آموزشی و برنامه درسی است. محصول مهم ارزیابی کیفیت درونی که طی این فرآیند حاصل می­شود آگاهی از فرصت‌ها، بهبود کیفیت افراد و مجموعه گروه آموزشی و برنامه درسی آنان است. همچنین از آن­جائی­که روند روبه رشد تغییرات کمی در افزایش پذیرش دانشجویان در طی برنامه پنجم توسعه، موجب کاهش کیفیت آموزش گردیده است (13). لذا تمام کاستی ­های موجود  در حالی است که اهمیت برنامه­ های آموزش دانشجویان پزشکی به ­جهت ارتباط با بیمار از حساسیت بالایی برخوردار است، که لازم است با شناسایی دقیق نقاط قوت و ضعف کوریکولوم‌های آموزشی در جهت ارتقاء و اصلاح برنامه­ های آموزشی با نیازهای شغلی دانشجویان اقدام شود. یکی از  مهم­ترین بخش‌هایی که دانشجویان پزشکی در فراگیری محتواهای آموزشی و مهارت‌های بالینی با چالش‌های جدی در دوران کارآموزی و کارورزی مواجه هستند، بخش روان‌پزشکی است. اطلاعات و مهارت‌های بالینی که در این دوران فرا  می­گیرند ارتباط مستقیمی با همه‌گیری اختلالات روان‌پزشکی در بستر جامعه دارد (14).
براساس گزارش سازمان بهداشت جانی نزدیک به 20 درصد افراد جامعه دچار اختلالات شدید یا خفیف روانی می­ باشند و این آمار باتوجه به عوامل محیطی و صنعتی­ شدن جامعه در دهه­های اخیر روند صعودی داشته است. بنابراین می­توان گفت یکی از بخش­های مهمی که دانشجویان پزشکی عمومی در دوران تحصیل می­گذراند، بخش روان‌پزشکی است (15). روان‌پزشکی شاخه­ای از پزشکی است که بر تشخیص، درمان و پیشگیری از اختلالات روانی، عاطفی و رفتاری بیماران تمرکز دارد. رسالت این بخش تربیت پزشک عمومی آگاه به مسائل علمی روز، توانمند، مسئولیت­پذیر و حساس با سلامت روان افراد و جامعه در حیطه روان‌پزشکی است که از توانمندی­های خود در زمینه­ های پیشگیری (سطوح سه­ گانه)، تشخیصی، درمانی، آموزشی و پژوهشی در اختیار افراد و جامعه  قرار دهند.
برخی تحقیقات نشان می­دهد که دانش‌آموختگان رشته پزشکی آمادگی خود را از نظر مهارت‌ها و قابلیت‌ها، در حد مطلوبی ارزیابی نمی­ کنند. هرچند، در این خصوص، در بین دست اندرکاران و صاحب­نظران تربیت پزشکی، اختلاف نظرهایی وجود دارد و براساس شواهد موجود، بسیاری از این صاحب­ نظران نسبت به ­نحوه آموزش دانشجویان پزشکی احساس رضایت نسبی دارند و برخی دیگر در روند آموزش مشکلات متفاوتی را مطرح می­ کنند (16). زرقانی و همکاران (17) در پژوهش خود نشان دادند که محتوای برنامه درسی بخش پرتوشناسی به صورت متوسط نیازهای شغلی دانش‌آموختگان را برآورده می­کند. نتایج مطالعه رضایی و همکاران (18) نشان داد که انطباق برنامه درسی در رشته دندانپزشکی از دیدگاه دانشجویان در دروس علوم تشریحی و سلامت دهان و جامعه از انطباق بالا و در دروس انگل‌شناس و ﺑﻴﻮﺷﻴﻤﻲ کم­ترین انطباق با نیاز شغلی دندانپزشکان را دارد. در سایر دروس، انطباق با نیاز شغلی در حد مطلوب بود. همچنین ریحانی کرمانی و همکاران در مطالعه خود نشان دادند که بیشترین نیاز مشمولین آموزش مداوم دردوره بیماری­ های روانپزشکی مربوط به اختلالات اضطرابی، ودرمان‌های دارویی و بیشترین مطابقت مربوط به اختلالات اضطرابی، اعتیاد و درمان‌های دارویی بوده است و کم­ترین تطابق مربوط به سبب­ شناسی و اختلالات سوماتوفرم تجزیه­ای وساختگی بوده است (19).
بنابراین بازنگری برنامه درسی مبنا و ضرورتی برای توسعه آموزش محسوب می­شود. هدف برنامه درسی بخش روان‌پزشکی تربیت پزشکانی با حداکثر توانمندی در  مهارت­ های بالینی است. بنابراین فراهم‌سازی برنامه ­های آموزشی متناسب با نیازهای شغلی پزشکان در محل کار و تناسب آن با اهداف آموزشی در بخش روان­پزشکی ضروری و مبنای آموزش می­باشد. لذا با توجه به این­که محتوای واحدهای ارائه ­شده در برنامه­ های آموزشی در بخش روان‌پزشکی در دوران تحصیل، تاثیر مستقیمی در رشد و بالندگی پزشکان عمومی در زمینه مهارت­های شغلی آنان ایفاء می­کند و از آنجایی­که در بازنگری و بررسی وضعیت کوریکولوم­ های آموزشی بخش روان‌پزشکی در رشته پزشکی عمومی انجام نگرفته است، مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان تطابق محتوای دروس بخش روان‌پزشکی با نیازهای شغلی پزشکان عمومی انجام گرفت.
روش ­ها
این مطالعه تحلیلی- مقطعی در سال 1399 با هدف بررسی میزان انطباق میان محتوای برنامه درسی بخش روان‌پزشکی رشته پزشکی عمومی با نیازهای شغلی این رشته در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام گردید. جامعه پژوهش شامل کلیه پزشکان عمومی شهرستان بیرجند (382 نفر) بود که حجم نمونه آن با اندازه اثر 19/0 تعداد 109 نفر به روش سرشماری تعیین شدند. معیارهای ورود به مطالعه شامل کلیه پزشکان عمومی که در فاصله سال­های 1386 الی 1397 دانش­آموخته شده و در درمانگاه‌ها، خانه‌های بهداشت، بیمارستان‌ها و مطب‌های شخصی، در سطح استان خراسان جنوبی اشتغال بکار داشتند.معیارهای خروج از مطالعه نیز شامل: عدم پاسخگویی به پرسشنامه و یا انتقال شرکت­ کنندگان به مناطق خارج از استان بود. همچنین کلیه ملاحظات اخلاقی در حین جمع ­آوری و تحلیل داده­ ها و انتشار نتایج رعایت شدند.
برای جمع­ آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته متناسب با سرفصل ­های بخش روان‌پزشکی استفاده شد که جهت ساخت این پرسشنامه، ابتدا حداقل ­های آموزشی بخش روان‌پزشکی رشته پزشکی استخراج شد و سپس این حداقل ­های آموزشی با نظرخواهی از اعضای هیات علمی گروه روان‌پزشکی و تایید شورای گروه روان‌پزشکی و شورای آموزشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، به ­صورت چک ­لیستی طراحی شد. پرسشنامه مشتمل بر دو بخش بود که بخش اول اطلاعات فردی شامل 7 سوال و بخش دوم سوالات مرتبط با محتوای برنامه درسی بخش روان‌پزشکی مشتمل بر 19 سوال بود.. نمره ­گذاری پرسشنامه براساس مقیاس لیکرت 3 گزینه ­ای (کم، متوسط، زیاد) بود. جمع نمره ­های پرسشنامه وضعیت انطباق کلی برنامه‌درسی بخش روان‌پزشکی را با نیازهای شغلی پزشکان عمومی بود. در هر سوال از 1 تا3 نمره داشت که حداقل نمره 19 و حداکثر 57 بود. برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی صوری استفاده کرد بدین­ صورت که پرسشنامه به تایید 10 نفر از متخصص روان‌پزشکی و آموزش پزشکی رسید. پایایی با استفاده از روش آلفای کرونباخ 83/0 بدست آمد. تحلیل  داده ­ها با استفاده نرم افزار SPSS.Ver.21 و از آزمون­ های t‏ تک نمونه ­ای و t دو نمونه مستقل و در سطح معنی­داری 05/0> α استفاده شد. این مقاله برگرفته از پایان­ نامه دکتری عمومی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است که در تاریخ 02/07/97 توسط کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با کد IR.BUMS.REC.1397.155 تایید شده است.
یافته ­ها
از مجموع 109 نفر از پزشکان عمومی 61 نفر (56 درصد) از شرکت­ کنندگان مرد و 48 نفر (44 درصد) زن و با میانگین سنی 49/2±30/29 سال بودند. هم چنین میانگین معدل دانش ­آموختگان 859/0±71/16 و سابقه کار پزشکان 20/2±85/3 بود.
 نتایج جدول شماره یک نشان می­ دهد که سرفصل ­های (سوءمصرف مواد، شرح­ حال‌گیری و علامت­ شناسی در روان‌پزشکی، درمان دارویی و غیردارویی و معنویت دارو) به­ ترتیب بیشترین فراوانی و سرفصل­ های (مسائل روان‌پزشکی در بیماری‌های جسمی در روان‌پزشکی، اورژانس‌های روان‌پزشکی، اختلالات شناختی) کم­ترین فروانی انطباق با نیازهای شغلی از دیدگاه پزشکان عمومی را داشت.

نتایج جدول شماره دو نشان می­ دهد که میانگین نمره سرفصل‌ (سوءمصرف مواد) بیشتر از میانگین فرضی و نقطه برش 5/1 است. لذا می توان گفت تطابق این سرفصل با نیازهای شغلی پزشکان عمومی در حد متوسط به بالا است و از لحاظ آماری معنی­ داری است (016/0=p). همچنین میانگین نمره  سرفصل­ های (رشد روانی و چرخه طبیعی زندگی انسان در روان‌پزشکی، اختلالات اضطرابی در روان‌پزشکی، اختلال اسکیزوفرنی و سایر اختلالات پسیکوتیک در روان‌پزشکی، اختلالات شناختی، اورژانس‌های روان‌پزشکی) کم­تر از میانگین فرضی و نقطع برش 5/1 است. لذا می­ توان گفت تطابق این سرفصل­ ها با نیازهای شغلی پزشکان عمومی در حد متوسط به پائین است و از لحاظ آماری معنی­ دار است (05/0=p).
نتایج جدول شماره سه نشان می­دهد که بین میانگین نمره انطباق برنامه درسی بخش روان‌پزشکی با نیازهای شغلی پزشکان عمومی براساس جنس تفاوت معنی­ داری وجود ندارد (05/0=p).
بحث و نتیجه گیری
نتایج نشان داد که پزشکان عمومی بیشترین انطباق محتوای برنامه‌درسی بخش روان‌پزشکی با نیازهای شغلی­ شان به­ ترتیب در موضوعات سوءمصرف مواد، شرح ­حال‌گیری و علامت­ شناسی در روان‌پزشکی، درمان دارویی و غیردارویی و معنویت دارو و کم­ترین انطباق را در محتوای برنامه درسی رشد روانی و چرخه طبیعی زندگی انسان در روان‌پزشکی، اختلال اسکیزوفرنی و سایر اختلالات پسیکوتیک در روان‌پزشکی، اختلالات اضطرابی در روان‌پزشکی می­دانستند. مصطفویان و صفا به نقل از چان و همکاران (16) در مطالعه خود بیشترین رضایت از کیفیت آموزشی بخش ­های کارآموزی را بخش ­های روان‌پزشکی، زنان و زایمان و بیماری­ های مغز و اعصاب و   کم­ترین مربوط به دروس آمار و روش تحقیق، اخلاق پزشکی، پزشکی قانونی و مسمومیت­ها بود. همچنین جلیلی و همکاران (20) نشان دادند که در دوره کارورزی بیشترین رضایت از کیفیت آموزش مربوط به بخش ­های روان‌پزشکی، ارولوژی، زنان و زایمان و کودکان بود. در حالی­که کم­ترین رضایت در مورد بخش­ های چشم پزشکی، گوش و حلق و بینی و داخلی مشاهده شد. تفاوت­ های مشاهده شده از نظر میزان رضایت از برنامه درسی بخش­های مختلف در دوره کارورزی و کارآموزی می­تواند نشان­دهنده ضرورت بررسی سرفصل­های دوره پزشکی عمومی باشد.
همچنین دانشـجویان پزشکی در چند مرحله، به نحوی با دروس مربوط به روانپزشکی و بیماران مربوطـه سـروکار دارند و آموزش دانشجویان پزشکی می­ تواند کیفیت مراقبت، تشخیص و درمان بیماران را تضمین نماید (21). نتایج نشان داد که موضوعات کلیات روان‌پزشکی و بهداشت روان و  طبقه­بندی رایج در روان‌پزشکی، شرح­ حال‌گیری و علامت­ شناسی در روان‌پزشکی، اختلالات جنسی در روان‌پزشکی، سوءمصرف مواد، اختلالات سوماتوفرم، درمان (دارویی و غیردارویی)، از تطابق بیشتری با نیازهای شغلی پزشکان عمومی دارند. از نظر کوپتی و همکاران اکثر بیماران دارای مشکلات بهداشت روان، در سطح مراقبت­ های اولیه درمان می­ شوند و ارتقاء کیفیت آموزش پزشکان عمومی باعث افزایش کیفیت مراقبت­ های بهداشت روان جامعه می­شود و  منجر به کاهش مراجعه به سطوح بالاتر خدمات روان‌پزشکی  می ­شود (6).
در مطالعه ­ی Copty و همکاران در سال 2005 آمده است که سلامت‌روان، از نیاز­های آموزشی مهم پزشکان عمومی است و   باید در برنامه ­های آموزش مداوم به ­منظور رفع نیازهای آموزشی پزشکان برنامه ­ریزی گردد (22). در حیطه­ ی سلامت روان اولویت اول، دارو درمانی در روانپزشکی است که با نتایج بدست آمده مطالعه حاضر همخوانی دارد.
 نتایج مطالعه­ ی ریحانی کرمانی و همکاران در سال 2002 (19) و پژوهش غضنفری و همکاران(23) مشخص نمودند که یکی از بیشترین مطابقت­ های برنامه­ های آموزشی مربوط به سرفصل اعتیاد بوده است که با نتایج این مطالعه همسو است. اما کم­ترین تطابق با نیازهای آموزشی مربوط به سرفصل­ های سبب­ شناسی و اختلالات سوماتوفرم تجزیه­ای و ساختگی بوده است که با نتایج مطالعه حاضر همخوانی ندارد. دلیل عدم همخوانی را می­توان به میزان شیوع بیماری­ های روان در منطقه مورد مطالعه دانست.
همچنین نتایج مطالعه­ ی حاضر نشان داد که بین میانگین نمره انطباق برنامه­ ی درسی بخش روان‌پزشکی با نیازهای شغلی پزشکان عمومی براساس میزان سابقه کار و جنسیت تفاوت معنی­ داری وجود ندارد. این یافته با نتایج مطالعه کریمی (24) و ریحانی کرمانی (19) همخوانی ندارد. شاید علت تفاوت نتایج، به­دلیل سابقه­ ی بیشتر اشتغال به­ کار پزشکان عمومی و همچنین تفاوت در محل تحصیل و اساتیدی که این محتواها را تدریس می ­کنند، در مطالعات فوق­الذکر بوده است.
از محدویت­های مطالعه حاضر می­توان به این اشاره کرد که میزان انطباق صرفاٌ از دیدگاه کارشناسان شاغل در این رشته بررسی شده است و بهتر است میزان انطباق و کاربرد    سرفصل­های آموزشی با وظایف مورد انتظار و درحال انجام، از بررسی مجموع منابع موجود شامل مستندات علمی و اجرایی، نظرات خبرگان و صاحب­ نظران علمی و فنی رشته به­دست بیاید تا بتواند نتایج معتبر و قابل اطمینان­تری برای انجام اصلاحات و تغییرات ارائه نماید.

بنابراین می­توان نتیجه گرفت که کتاب­ها و محتوای برنامه ­های درسی رشته­ی مورد بررسی از نظر آگاهی علمی و دانش نظری و همچنین دانش کاربردی در زمینه ­ی نیازهای تعیین شده در سطح متوسطی قرار دارد و لازم است شرایطی فراهم شود تا مهارت و توانایی لازم و دانش­های نظری در این زمینه ­را به موقعیت­ های عملی و کاربردی انتقال و تعمیم دهند. لذا پیشنهاد می­ شود با توجه به یافته­ ها بازنگری لازم در سرفصل ­های بخش روان‌پزشکی انجام شود.

قدردانی

در پایان این پژوهش لازم می دانیم از پزشکان عمومی و کلیه اساتید و کارشناسانEDC  دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که به­منظور انجام این تحقیق همکاری لازم را با پژوهشگران داشتند، کمال تشکر و قدردانی را به ­عمل آوریم.


نم
 
فهرست منابع
1. Nili MR.[Study the applied aspects of Educational Technology field from students' viewpoints and approved curriculum]. Educational Psychology 2009; 5(14): 74-101. [Persian]
2. Mohammadi Y, Maleki H, Khosravi M, Miri M, Abbaspour A. Identifying the Educational Needs for Developing an Entrepreneurship-Based Curriculum from the Perspective of Students and Faculty Members of Health-Associated Disciplines. Future of Medical Education Journal 2018; 8(3): 9-16.
3. Ansari Moghadam S, Shokoohinia R, Hosseini Tabatabaei S, Risbaf Fakour S, Ansari Moghaddam A, Naebi M.[Evaluation of the Achievement of Educational Objectives in Restorative Dentistry and Periodontics Departments in Zahedan Faculty of Dentistry during 2014-2015]. Journal of Mashhad Dental School 2017; 41 (2): 91-106. [Persian]
4. Bligh J. Identifying the core curriculum: the Liverpool approach. Medical teacher 1995; 17 (4): 383-90. [DOI:10.3109/01421599509036774]
5. Bass E, VI AH, Morrison G, Wills S, Mumford L, Goroll A. National survey of clerkship directors in internal medicine on the competencies that should be addressed in the medicine core clerkship. The American Journal of Medicine 1997; 102 (6): 564-71. [DOI:10.1016/S0002-9343(97)00054-5]
6. Mohammadi M, Naseri Jahromi R, Moeini Shahraki H, Mehrabaniyan N.[Evaluation of internal efficiency and external effectiveness of the general medicine curriculum: perspectives of students, graduates and faculty members at shahid sadughi University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (3): 233-43. [Persian]
7. Hannon FB. A national medical education needs' assessment of interns and the development of an intern education and training programme. Medical Education 2000; 34 (4): 275-84. [DOI:10.1046/j.1365-2923.2000.00512.x]
8. Mirmoghtadayi Z, Karamalian H. [Comparison of Compliance Programs Specialized Courses in Midwifery Experience with Job Requirements From the viewpoints of Midwives in Isfahan Province]. Iranian Journal of Medical Education 2011; (2) 11: 163-164. [Persian]
9. Hannani M, Khoramabadi H, Rastgar M, Motalebi-Kashani M. [The Views of Occupational Health Graduates Working in Kashan, Iran, on Compliance of Curriculum Content with Occupational Requirements]. Strides in Development of Medical Education 2016; 13 (1): 84-91. [Persian]
10. Nejabat M, Hashempour M, Heydari M, Amini M. [The Compliance Training Programs of Department of Ophthalmology of Shiraz Medical College with Priority training for general physicians]. The Journal of Medical Education Development 2012; 9 (2): 191-197. [Persian]
11. Shadfar H, Liaghtdar M, Sharif M. [Evaluation of Compliance between Curriculum Management and Educational Planning with Requirements of Students]. Journal of Research and Planning in Higher Education 2011; 17(4): 123-146. [Persian]
12. Khoshrang H, Salari A, Dadgaran I, Moaddab F, Rouhi BalasiL,Pourkazemi I.[Quality of Education Provided at The Clinical Skills Lab from Medical Students' viewpoints in Guilan University of Medical Sciences]. Research in Medical Education 2016; 8 (2): 77-83. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.8.2.77]
13. Mohammadi Y, Hekmati N, Navidinia H.[Investigating the Quality of General English Language Course Curriculum Based on Tyler's Model from the Students' Perspective at Birjand University of Medical Sciences in 2016]. J Birjand Univ Med Sci 2018; 25:53-60.[Persian]
14. Raeisoon MR, Miri M, Dastjerdi R, Sharifzadeh G.[Prevalence of mental disorders in Birjand - 2010]. J Birjand Univ Med Sci 2012; 19 (1):81-7. [Persian]
15. Mohammadzade S, Mohammadi MR, Ahmadi N, Hooshyari Z, tahazade S, Yousefi F, et al . [Epidemiology of psychiatric disorders in children and adolescents 6 -18 yearsold in Kurdistan province in 2016].SJKU 2019; 23 (6) :115-127. [Persian]
16. Mostafavian Z, Safa MM.[A Survey of medical graduates' opinions about medical education at Islamic Azad University of Mashhad 2015. Journal of Medical Science 2015;5(6):1-5.
17. Zarghani H, Shahbeiki M, Raeisoon M, Khoshravan Z, Mohammadi Y. Investigating the Rate of Adaptation between the Courses of Radiation Technology and Job Requirements from the Perspective of Graduates. Future of Medical Education Journal 2017; 7 (4): 3-8.
18. Rezaei Z, Ramazanzade K, Abbaszadeh H.[The degree of compliance of the content of the general dentistry curriculum with job needs from the perspective of dentists in Birjand]. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21: 68-81. [Persian]
19. Reihani Kermani H, Nohi E, Nakheii N.[Investigation of educational needs correspondence with educational content of workshops in prevalent psychiatry & pediatric diseases according to subjects of continuing education in Kerman University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2002; 2(2): 34-45. [Persian]
20. Jalili M, Mirzazadeh A, Azarpira A: A survey of medical students'pe rceptions of the quality of their medical education upon graduation.Ann Acad Med 2008; 37(12):1012-1018.
21. Shamsi A, Dorri S. The Role of Mastery Learning in Clinical Education: A Systematic Review. Strides in Development of Medical Education 2019; 15 (1). e64075. [DOI:10.5812/sdme.64075]
22. Copty M, Whitford DL. Mental health in general practice: assessment of current state and future needs. Irish Journal of Psychological Medicine 2005; 22 (3): 83-6. [DOI:10.1017/S079096670000906X]
23. Ghazanfari Z, Forouzi M, Khosravi F. The opinions of graduated students of medicine on the amount of compatibility existing between the programs of clinical education and their occupation needs in Kerman. Journal of Babol University of Medical Sciences 2010; 12 (5): 52-9.
24. Karimi S, Sharif M. Higher education challenges in developing the content of curriculum with learning society approach. New Educational Approaches 2014; 9 (1): 107-142.
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fazeli S, Esmaeili A, Mohammadi Y, Raeisoon M. Investigating the Compliance of the Curriculum Content of the Psychiatric Department of Medicine (Externship and Internship) with the Future Job Needs from the Perspective of General Practitioners. RME. 2021; 13 (3) :72-79
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1097-fa.html

فاضلی سینا، اسماعیلی علی اکبر، محمدی یحیی، رئیسون محمدرضا. بررسی میزان انطباق محتوای برنامه درسی بخش روان‌پزشکی رشته پزشکی(مقاطع کارآموزی و کارورزی) با نیازهای شغلی آینده از دیدگاه پزشکان عمومی. پژوهش در آموزش علوم پزشكي. 1400; 13 (3) :72-79

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1097-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education