:: دوره 13، شماره 4 - ( 1400 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 34-25 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش استدلال بیزین بر نتایج آزمون‌های استدلال بالینی دانشجویان دوره کارورزی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
شهرام یزدانی ، سعید مردانی ، مریم حسینی ابرده ، افسانه حبیبی*
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، شهرکرد، ایران ، afsaneh.habibi90@yahoo.com
چکیده:   (1882 مشاهده)
مقدمه: استدلال بالینی شامل محدوده­ ای از تفکر در باره طبابت بالینی است که در تمام مراحل ارزیابی بیمار حضور دارد. از تئوری بیزین می­ توان برای رد یا تایید تشخیص ­های افتراقی در فرایند استدلال بالینی کمک گرفت. به این صورت که با یادگیری زبان پایه ریاضی احتمال در پزشکی بتوانیم باورهای خود را با توجه به شواهد جدید عوض کنیم. هدف: بررسی تاثیر برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با استدلال بیزین بر ارتقاء استدلال بالینی در کارورزان پزشکی بود.
روش ­ها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است و از نوع طراحی متغیر وابسته نابرابر (NEDV) می ­باشد، برای انجام آن 57 نفر از کارورزان بیمارستان هاجر شهرکرد در سال 1398 در پیش ­آزمون از نوع SC به ­عنوان مورد و آزمون KFP به ­عنوان شاهد، شرکت کرده و نتایج آزمون­ ها به ­صورت نمرات جداگانه برای هر نوع سوالات مشخص گردید. سپس کارگاه آموزشی سه ساعته استدلال بالینی و بیزین برگزار شد و بعد از ۲ هفته از برگزاری پیش ­آزمون، پس­ آزمون برگزار و با فاصله اطمینان 0/95 نتایج  آن­ها با هم مقایسه و با نرم ­افزار SPSS و با استفاده از آزمون Paired Sample T-test تحلیل شدند.
یافته ­ها: نتایج مطالعه افزایش معنی ­دار نمرات کارورزان در هر دو نوع آزمونKFP و SC  را نشان داد. میزان کاربرد استدلال بالینی برای کارورزان در پس ­آزمون SC حدود 55 درصد بود که نسبت به    پیش ­آزمون SC 3/5 درصد افزایش داشت و این میزان در پس ­آزمون   KFPبرابر 46 درصد بود که نسبت به پیش­ آزمون آن 3 درصد افزایش داشت.
نتیجه­ گیری: آزمون SC روش ارزیابی مناسبی برای نشان دادن تاثیر کارگاه آموزش استدلال بیزین بر استدلال بالینی نیست و برگزاری یک کارگاه استدلال بیزین تاثیر چشمگیری بر بهبود وضعیت استدلال بالینی کارورزان نخواهد داشت.
واژه‌های کلیدی: استدلال بالینی، استدلال بیزین، کارگاه آموزشی
متن کامل [PDF 418 kb]   (554 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (581 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سنجش و ارزشيابي
فهرست منابع
1. Adibi P, Hadadgar A, Hadizadeh F, Monajemi AR, Eftekhari H, Haghjoo Javanmard S, et al. Implementation of the first medical science Olympiad in Iran: A report. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5): 1006- 17.
2. SK SA, Monajemi A, Kuhpayehzadeh J, Gholami T, Khajavi M. Evaluation of clinical reasoning of interns and residents of Iran University of Medical Sciences, 2013. RJMS 2015; 22 (132): 19- 25.
3. Holleman DR, Simel DL. Quantitative assessments from the clinical examination: how should clinicians integrate the numerous results? Journal of General Internal Medicine 1997; 12 (3): 165- 71. [DOI:10.1046/j.1525-1497.1997.012003165.x]
4. Gill CJ, Sabin L, Schmid CH. Why clinicians are natural bayesians. Bmj 2005; 330 (7499): 1080- 3. [DOI:10.1136/bmj.330.7499.1080]
5. Kassirer JP. Diagnostic reasoning. Annals of Internal Medicine 1989;110(11):893-900. [DOI:10.7326/0003-4819-110-11-893]
6. Grimes DA, Schulz KF. Refining clinical diagnosis with likelihood ratios. The Lancet 2005; 365 (9469): 1500- 5. [DOI:10.1016/S0140-6736(05)66422-7]
7. Kreiter CD. A bayesian perspective on constructing a written assessment of probabilistic clinical reasoning in experienced clinicians. Journal of Evaluation in Clinical Practice 2017; 23 (1): 44- 8. [DOI:10.1111/jep.12469]
8. Monajemi A, Adibi P, Arabshahi KS, Arbabi F, Akbari R, Custers E, et al. The battery for assessment of clinical reasoning in the Olympiad for medical sciences students. Iranian Journal of Medical Education 2011;10 (5)1-12. [DOI:10.4103/2277-9531.94420]
9. Eichler A, Böcherer-Linder K, Vogel M. From research on Bayesian Reasoning to Classroom Intervention. 3rd International Virtual Congress on Statistical Education. 2019 Feb 21 - 24; Institute of Mathematics of the University of Granada; 2019.
10. Binder K, Krauss S, Bruckmaier G. Effects of visualizing statistical information- an empirical study on tree diagrams and 2× 2 tables. Frontiers in psychology 2015;6:1186. [DOI:10.3389/fpsyg.2015.01186]
11. Böcherer-Linder K, Eichler A. The impact of visualizing nested sets. An Empirical Study on Tree Diagrams and Unit Squares. Frontiers in psychology 2017;7:2026. [DOI:10.3389/fpsyg.2016.02026]
12. McDowell M, Jacobs P. Meta-Analysis of the Effect of Natural Frequencies on Bayesian Reasoning. Psychological Bulletin 2017; 143 (12): 1273.
13. Rottman BM, Prochaska MT, Deaño RC. Bayesian Reasoning in Residents' Preliminary Diagnoses. Cognitive Research: Principles and Implications 2016; 1 (1): 1- 7. [DOI:10.1186/s41235-016-0005-8]
14. Binder K, Krauss S, Schmidmaier R, Braun LT. Natural frequency trees improve diagnostic efficiency in Bayesian reasoning. Advances in Health Sciences Education 2021: 1- 17. [DOI:10.1007/s10459-020-10025-8]
15. Braun LT, Borrmann KF, Lottspeich C, Heinrich DA, Kiesewetter J, Fischer MR, et al. Scaffolding clinical reasoning of medical students with virtual patients: effects on diagnostic accuracy, efficiency, and errors. Diagnosis 2019; 6 (2): 137- 49. [DOI:10.1515/dx-2018-0090]
16. Braun LT, Zottmann JM, Adolf C, Lottspeich C, Then C, Wirth S, et al. Representation Scaffolds Improve Diagnostic Efficiency in Medical Students. Medical education 2017; 51 (11): 1118- 26. [DOI:10.1111/medu.13355]
17. Faustinella F, Jacobs RJ. The Decline of Clinical Skills: a Challenge for Medical Schools. International Journal of Medical Education 2018; 9: 195-197.
18. Rousseau M, Könings KD, Touchie C. Overcoming the Barriers of Teaching Physical Examination at the Bedside: More Than Just Curriculum Design. BMC Medical Education 2018; 18 (1): 1- 10. [DOI:10.1186/s12909-018-1403-z]
19. Pennaforte T, Moussa A, Loye N, Charlin B, Audétat M-C. Exploring a new simulation approach to improve clinical reasoning teaching and assessment: randomized trial protocol. JMIR research protocols 2016; 5 (1): e26. [DOI:10.2196/resprot.4938]
20. Mazer LM, Storage T, Bereknyei S, Chi J, Skeff K. A pilot study of the chronology of present illness: restructuring the HPI to improve physician cognition and communication. Journal of general internal medicine 2017; 32 (2): 182- 8. [DOI:10.1007/s11606-016-3928-3]
21. Vanderbilt AA, Jain S, Mayer SD, Gregory AA, Ryan MH, Bradner MK, et al. Clinical records organized and optimized for clinical integration and clinical decision making. International journal of Medical Education 2016; 7: 242. [DOI:10.5116/ijme.576a.fff4]
22. Chen L, Guo U, Illipparambil LC, Netherton MD, Sheshadri B, Karu E, et al. Racing against the clock: internal medicine residents' time spent on electronic health records. Journal of Graduate Medical Education 2016; 8 (1): 39. [DOI:10.4300/JGME-D-15-00240.1]
23. Chen DR, Priest KC, Batten JN, Fragoso LE, Reinfeld BI, Laitman BM. Student perspectives on the "Step 1 climate" in preclinical medical education. Academic Medicine 2019; 94 (3): 302- 4. [DOI:10.1097/ACM.0000000000002565]
24. Peters M, Ten Cate O. Bedside teaching in medical education: a literature review. Perspectives on Medical Education 2014; 3 (2): 76- 88. [DOI:10.1007/s40037-013-0083-y]
25. Herrle SR, Corbett Jr EC, Fagan MJ, Moore CG, Elnicki DM. Bayes' theorem and the physical examination: probability assessment and diagnostic decision-making. Academic medicine: journal of the Association of American Medical Colleges 2011; 86 (5): 618. [DOI:10.1097/ACM.0b013e318212eb00]
26. Bateman J, Allen ME, Kidd J, Parsons N, Davies D. 254. Teaching Bayesian Reasoning in Undergraduate Musculoskeletal Medicine: Results from a Multi-Centre Study. Rheumatology. 2014;53(suppl- 1): i154- i5. [DOI:10.1093/rheumatology/keu121.010]
27. Kurzenhäuser S, Hoffrage U. Teaching Bayesian reasoning: an evaluation of a classroom tutorial for medical students. Medical Teacher 2002; 24 (5): 516- 21. [DOI:10.1080/0142159021000012540]
28. Coryn CL, Hobson KA. Using nonequivalent dependent variables to reduce internal validity threats in quasi‐experiments: Rationale, history, and examples from practice. New Directions for Evaluation 2011; 2011 (131): 31- 9. [DOI:10.1002/ev.375]
29. McKillip J, Baldwin K. Evaluation of an STD education media campaign: A control construct design. Evaluation Review 1990; 14 (4): 331- 46. [DOI:10.1177/0193841X9001400401]



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 4 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها