[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 3 - ( 1400 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 55-61 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین شاخص های مزیت های رقابتی آکادمیک دانشگاه های علوم پزشکی: یک تحلیل محتوای کیفی
شهرام یزدانی ، رویا صادق زارعی* ، مریم حسینی ابرده
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، ، دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، rsadeghzarei@gmail.com
واژه‌های کلیدی: مرجعیت علمی، مزیت های رقابتی، دانشگاه
متن کامل [PDF 428 kb]   (71 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (122 مشاهده)
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر
متن کامل:   (43 مشاهده)
مقدمه
ما در جهانی بسر می­بریم که روند تغییرات و تحولات شتاب چشمگیری به ­خود گرفته ­است (1) و حفظ بقای سازمان­ ها در محیط رقابتی دنیای امروز، راهی جز کسب مزیت رقابتی برای آن­ها باقی نمی­ گذارد (2). مزیت رقابتی، شامل مجموعه عوامل یا توانمندی‌هایی است که همواره سازمان را به نشان­ دادن عملکردی بهتر از رقبا قادر می‌سازد (3) و زمانی رخ می‌دهد که یک سازمان در شاخصه‌ای یا ترکیبی از شاخصه‌ها به پیشرفت­ ها و توسعه‌ها و قابلیت­ هایی می‌رسد که نسبت به رقبا برتری پیدا می‌کند و ارزشی ­است که سازمان به مشتریان خود عرضه می‌کند، به ­نحوی­ که در آن زمان این ارزش توسط رقبای بالقوه و بالفعل عرضه نمی‌شود (4).
فعالیت نوآورانه سازمان­ ها به­ طور قابل توجهی بر رقابت­پذیری تأثیر می­گذارد که مبتنی بر مهارت­ ها و توانایی­ های تکرار نشدنی ­است. دستیابی به یک رقابت بالاتر از طریق نوآوری­ها به­ معنای تولید محصولات کم ­هزینه و با کیفیت بهتر در مقایسه با محصولات تولید شده توسط رقبا است (5). مزیت رقابتی حجم زیادی از خروجی­های علمی، تئوری و تجربی را ایجاد کرده ­است. همه شرکت­ ها، تلاش می­ کنند مزیت­ های رقابتی را شناسایی، ایجاد و استفاده کنند و مزیت رقابتی به ­طور عمومی در دوره­ های مدیریت استراتژیک و کتاب­های درسی به ­عنوان یک مفهوم اساسی در استراتژی پذیرفته شده است (6).
نظریه­ پردازان علم مدیریت استراتژیک دو رویکرد عمده برای کسب مزیت رقابتی مطرح نموده ­اند؛ رویکرد مبتنی بر  فرصت ­های محیطی و رویکردی که مبتنی­ بر قابلیت­ های داخلی سازمان است. پژوهش ­های دو دهه اخیر نشان داده ­اند مزیت ­های مبتنی ­بر قابلیت­ های درونی سازمان­ ها بهتر ازفرصت­ های محیطی می­ توانند موقعیت رقابتی سازمان­ ها را تعیین کنند و مبنای مطمئن­ تری برای منشاء مزیت رقابتی هستند (2). مزیت رقابتی پایدار یک سازمان عمدتاً در پی ایجاد مزیت رقابتی در منابع داخلی آن حاصل می­ گردد که این منابع عبارتند از منابع مالی، منابع فیزیکی، منابع انسانی و استراتژی­ها و رویه­ های سازمانی (7). مبانی نظری مدیریت استراتژیک، سه دیدگاه را در رابطه با دستیابی به مزیت رقابتی و موفقیت سازمان­ ها در رقابت بیان می ­کنند: دیدگاه محیطی، قابلیت­ های سازمانی و هوشمندی رقابتی که هر دو عامل محیط و قابلیت­های سازمانی در موفقیت سازمان­ها در رقابت تاثیرگذار می­ داند (8).
آموزش عالی یکی از حوزه­ های عظیم علمی کشور و یکی از ابزارهای توسعه علم و فناوری و به ­عنوان مهم­ترین منبع تولید دانش، تولید فکر و ایده و پرورش و تربیت نیروی انسانی کشور مطرح است و این در حالی­ا­ست که از تمام ظرفیت آن برای پیشتازی به عرصه علمی و رقابت­های بین الملی اسـتفاده نشـده­ اسـت. وضـعیت آموزش عالی در سطح فرا ملـی،  منطقه ­ای و جهانی، رتبه­ های علمی و رتبه­ بندی دانشگاه­ های دنیا نشـان می­ دهد که این جایگاه ­های بین ­المللی حاصل تمام ظرفیت علمی کشـور نبـوده اسـت. سیاست­ گذاران و برنامه ­ریزان حوزه ­های کلان علمی کشور با برنامه ­ریزی، تفکر راهبردی و سیستمی، بسیج امکانات مادی و معنوی کشور و کنترل بسیاری عوامـل اثرگـذار فاصـله ­هـای موجـود را کاهش می­دهند و توان رقابتی را افزایش و به ­سمت مزیت رقابتی حرکت می­ کننـد (9).
برای این­که کشور عزیز­مان با محوریت و نظام جمهوری اسلامی بتواند جایگاه و نقش بیش از پیش خود را در این عرضه به جهانیان نشان دهد و جهانیان را به­ خود جذب نماید و در دور حلقه قدرتمند نظام اسلامی گرد آورد، نیازمند آن ­است که برتری و مزیت­ های رقابتی خویش را در عرصه­های مختلف علمی و اقتصادی و اجتماعی به جهانیان بنمایاند (1). از این رو تعیین شاخص­های مزیت­های رقابتی دانشگاه­ها از اهمیت ویژه ای برخوردار می­باشد. هدف از این مطالعه تبیین شاخص­ های مزیت­های رقابتی آکادمیک دانشگاه­ های علوم پزشکی کشور از دیدگاه صاحب نظران این حوزه می­باشد.
 روش­ ها
این مطالعه کیفی و از  نظر نوع تحلیل محتوایی است که با مشارکت 5 صاحب­نظر در حوزه مرجعیت علمی با ­روش  نمونه ­گیری هدفمند، تنوع سمت و رشته انجام شد. باتوجه به  نمونه­ گیری هدفمند و مصاحبه با اساتید و مدیران خبره آموزش که صاحب­نظر و دارای سال­ها سابقه در زمینه مدیریت و سیاست­گذاری در رابطه با سیاست­های کلان حوزه مرجعیت علمی بودند، پس از مصاحبه با نفر پنجم، مطالعه به اشباع رسید. مشخصات دموگرافیک مشارکت­ کنندگان شامل 5 نفر آقا با میانگین سنی 52 سال بود. روش جمع­آوری داده­ها، مصاحبه نیمه ­ساختاریافته انفرادی بود و هماهنگی با  مشارکت­ کنندگان ازطریق تماس تلفنی برای مصاحبه در مکانی مورد نظر مشارکت­ کنندگان انجام شد. مصاحبه ­ها، پس از اخذ رضایت آگاهانه و موافقت برای ضبط دیجیتالی انجام شد. پس از توضیح مختصری در مورد پژوهش و اهداف آن، مصاحبه با سوال باز "به­نظر شما کدام­یک از امکانات و سرمایه­ های ساختاری دانشگاه ­ها می­تواند برای آن­ها مزیت رقابتی ایجاد کند" آغاز گردید و برحسب نیاز در ادامه مصاحبه از سؤالات کاوشی نظیر "می­ توانید بیشتر توضیح بدهید" یا "وقتی می­گوئید....، منظور شما چیست؟" استفاده شد. مدت زمان مصاحبه باتوجه به تمایل شرکت­کنندگان به ادامه مصاحبه، خستگی آن­ها و کفایت داده ­ها متغیر بود. مصاحبه­ ها با اجازه مشارکت­کنندگان با استفاده از ضبط صوت، ضبط و پس از اتمام مصاحبه کلمه به کلمه بر روی کاغذ پیاده گردید. مصاحبه پیاده ­شده جهت تایید مصاحبه­شونده به وی ارسال شد. تحلیل مصاحبه­ ها هم­زمان با جمع­ آوری داده ­ها صورت گرفت. به­ منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از شیوه تحلیل محتوا با رویکرد استقرایی استفاده شد.
به ­منظور تامین اعتبار داده ­ها  از چهار معیار لینکن و   گابا  Lincoln & Goba (اعتبار، انتقال­ پذیری، اطمینان­ پذیری، تایید­پذیری) و جهت افزایش اعتبار و باورپذیری یا مقبولیت داده­ها از تحلیل هم­زمان، درگیری طولانی مدت با موضوع تحقیق، انتخاب خبرگان و بکارگیری نظرات آن­ها استفاده شد. همچنین در انتخاب مشارکت­ کنندگان حداکثر گوناگونی رعایت و داده ­ها مکرراً توسط سه پژوهشگر مرور گردید.  داده ­های تحقیق شامل، متن مصاحبه ­های پیاده­ سازی شده بود که با استفاده از شیوه استقرایی به کدها و طبقات شکسته شدند و نهایتاً طبقات اصلی یا تم­های نهایی از آن­ها انتزاع گردید.
یافته ­ها
این پژوهش در حوزه مرجعیت علمی انجام شده و دارای 181 کد، 13طبقه و 4 تم شامل فعالیت­های برجسته دانشی، گسترش اقدام ودسترسی درمحیط پیرامونی، تاثیرگذاری بنیادین در سطح دیسیپلین و منابع و زیر ساخت بود. تم فعالیت­ های برجسته دانشی دارای طبقات پژوهش (تولید دانش)، آموزش (انتقال دانش)، مدیریت و ترجمان دانش، خدمات (کاربست دانش)، تم گسترش اقدام و دسترسی در محیط پیرامونی که طبقات نقش آفرینی کلیدی در محیط صنعت/ خدمت، نقش آفرینی کلیدی درمحیط سیاستی، نقش ­آفرینی کلیدی در محیط اجتماعی (جامعه)، نقش­آفرینی کلیدی در محیط جامعه علمی ملی، نقش ­آفرینی کلیدی در محیط جامعه علمی بین­ المللی و نهادهای علمی بین ­المللی، تم تاثیرگذاری بنیادین درسطح دیسیپلین دارای طبقه، نظریه­ پردازی و توسعه مبانی نظری رشته و تم منابع و زیر­ساخت دارای طبقات هیات­ علمی، پایگاه داده و زیر­ساخت بود.
1) تم فعالیت­های برجسته دانشی
فعالیت­ های برجـسته دانشی به کـارکـردهای دانشی ­ای گفـته می­ شود که شامل جدید­ترین و پیشرفته­ ترین موضوعات علمی و فن­ آوری­ها در زمینه پژوهش، آموزش، مدیریت و ترجمان دانش و کاربست دانش، در حوزه دانشی مربوطه باشد. در این مورد مشارکت ­کننده شماره 3 در مصاحبه خود بیان کرد "یکی از مهم­ترین سنجه ­هایی که درحال حاضر جهت سنجش دانشگاه­ ها استفاده می­ گردد سنجه میزان تولید علم از جهت کمی می ­باشد" و مشارکت ­کننده شماره 1 می­ گوید: "بیوبانک در خدمات نیز مهم می ­باشد به­ خصوص در مورد خدمات سلول درمانی و سلول­ های بنیادی".


2) تم گسترش اقدام و دسترسی در محیط پیرامونی

گسترش اقدام و دسترسی در محیط پیرامونی شامل کلیه فعالیت­ های ارتباطی می­باشد که دامنه تاثیرگذاری و کارکردهای دانشی موسسه را افزایش می­دهد. گسترش اقدام و دسترسی می­تواند در زمینه ارتباطات با جامعه علمی داخلی، ارتباطات جامعه علمی بین المللی، ارتباط با بخش صنعت و خدمات، ارتباط با طبقه سیاست­گذاری و نماینده سیاستی و ارتباط رسانه­ها و آحاد جامعه باشد. در این رابطه مشارکت ­کننده شماره 5 بیان می­کند "دانشگاهی در هدایت صنف یا انجمن­ های حرفه­ ای و علمی فعالیت کند یعنی هدایت صنف دستش باشد یعنی اعضای هیئت علمی آن دانشگاه یا ریاست انجمن یا دبیری انجمن را داشته باشند."

3) تم تاثیرگذاری بنیادین درسطح دیسیپلین

این تم به کلیه فعالیت­هایی اطلاق می­ شود که سبب می­ گردد یک حوزه علمی ویژگی­های دیسیپلین علمی را پیدا کند. تبیین محفوظات فلسفی رشته، نظریه­ پردازی در حوزه رشته و پژوهش و گسترش زبان علمی رشته از مصادیق دیسیپلین محسـوب مـی­شـود. در این رابطه مشارکت­کننده شماره 5 می­ گوید "دانشگاهی دریک حوزه دانشی ثبت پتنت بین­المللی داشته باشد، می­تواند ادعای مرجعیت کند، پتنت بین­ المللی هم سه تا بیشتر نیست: ثبت، ابداع و اختراع بین المللی"

4) تم منابع و زیر ساخت

این تم به کلیه فعالیت­هایی که شامل هیات علمی، زیر­ساخت فناوری محور، ظرفیت زیرساختی و پایگاه داده اطلاق می­شود که سبب می­گردد یک حوزه علمی مرجع گردد. محقق تم انتزاعی منابع و زیرساخت را از کدهای به­دست­آمده در مصاحبه نتیجه گرفته ­است. در همین راستا مشارکت­کننده شماره یک بیان می­کند: "هیات علمی یک مزیت محسوب شود. امکانات آموزشی، تحقیقاتی، درمانی و خدمات سلامت می­تواند یک مزیت محسوب شود."

بحث و نتیجه­ گیری

نتایج مطالعه حاضر نشان داد که فعالیت­های برجسته دانشی، گسترش اقدام و دسترسی در محیط پیرامونی، تاثیرگذاری بنیادین در سطح دیسیپلین و منابع و زیر ساخت­ها چهار شاخص اصلی در تعیین مزیت­های رقابتی در دانشگاه­های علوم پزشکی می­باشد. درمطالعه بازشناسی رویکرد منبع محور نسبت به منابع سازمان و مزیت رقابتی پایدارحاجی پورتاکید شده که سازمان­ها باید بر قابلیت محوری خود تکیه کنند و مهارت نیروی کار در همه سازمان­ها وجود دارد ولی افراد مدیر با مهارت بالا کمیاب هستند (2). به­ طوری­که منابع انسانی، مدیریت منابع و استعدادهای انسانی، جذب نخبگان و نیز سرمایه ­گذاری بر منابع انسانی از اهمیت به ­سزایی در تعیین مزیت رقابتی برخوردارند (10).

علاوه ­بر این تعهد سازمانی واسطه­ای تاثیرگذار میان عملکرد منابع انسانی و مزیت رقابتی­ای که سازمان­ ها اتخاذ کرده ­اند، می­ باشد (11). در مطالعه حاضر تم منابع و زیرساخت و طبقه هیات علمی نیز نشان­دهنده اهمیت این شاخص­ها در تعیین مزیت رقابتی در دانشگاه­ها می­باشد. در مدل چهار بعدی اریف رامندهانی و همکارانش از چهار  بعد 1) صلاحیت­ های متمایز 2) پاسخ به فرصت­ها، 3) سازگاری و 4) توسعه به ­عنوان مولفه ­های مزیت رقابتی نام برده شده­است که این مولفه ­ها موید تم ­های فعالیت­های برجسته دانشی و منابع و زیر­ساخت این مطالعه می­باشند (12). مطالعه عزیزی و همکاران با اشاره بر تاثیر مزیت رقابتی پایدار سازمانی از راه استراتژی­های مناسب بازاریابی بر تصویر برند سازمان باتوجه به تعاملات اجتماعی مشتریان موید تم گسترش اقدام و دسترسی در محیط پیرامون و طبقه نقش ­آفرینی در محیط صنعت می ­باشد (13).

نتایج مطالعه حاضر نشان داد که فعالیت­ های برجسته دانشی به کارکردهای دانشی گفته می­شود که شامل جدیدترین و پیشرفته­ ترین موضوعات علمی و فن­ آوری­ها در زمینه پژوهش، آموزش، مدیریت و ترجمان دانش و کاربست دانش، درحوزه دانشی مربوطه می­باشد به ­طوری­که مطالعه یافته­ های شیرازی و همکاران با اشاره به تاثیر مثبت منابع سازمان و قابلیت نوآوری بر مزیت رقابتی شرکت ­های دانش بنیان با این تم مطابقت دارد (14).

کاستی ­های تئوری­های مزیت رقابتی دلیلی برجهت­ گیری­های جدید درسازمان­ها شده ­است (15). به­طوری­که دو متغیر سطح یکنواختی در محیط آموزش عالی و میزان تأثیر هنجارها و ارزش ­های دانشگاهی بر تنوع و سابقه ماموریت در آموزش عالی نقش موثری دارد (16)، که این امر موید تم تاثیر­گذاری در سطح دیسیپلین می­باشند. بنیاد کارنگی موسسات آموزش عالی را باتوجه به مولفه‌های تعداد فارغ­التحصیلان دکترا و بودجه پژوهشی موسسات تحقیقاتی دانشگاه ­ها دسته ­بندی نموده­است و این در حالیست که 4 تم به­ دست­ آمده در مطالعه حاضر نیز به این موضوعات به­ عنوان شاخص­های مزیت رقایتی دانشگاه ­های علوم پزشکی اشاره دارد (17).

مزیت رقابتی تحت­تاثیر عواملی مانند زیرساخت، پیچیدگی تجارت، کارایی بازار وکالاها، نیروی کار، پیچیدگی بازار مالی، خلاقیت، تکنولوژی، موسسات آموزشی پرورشی عالی و اقتصاد کلان است و عوامل خارجی و داخلی مشخص کننده چگونگی غلبه یک سازمان بر رقبایش و سیطره بر بازار می­باشد (18). کلیه این عوامل با تم منابع و زیر­ساخت، طبقه نیروی انسانی و زیرساخت فناوری محور؛ و تم گسترش اقدام و دسترسی در محیط پیرامونی و طبقات نقش آفرینی کلیدی در محیط جامعه علمی ملی و بین­المللی درمطالعه حاضر مطابقت دارد.

مطالعه افتخارزاده و همکارانش به ارایه مدل اجرایی و مراحل و گام­های پیاده­سازی مدیریت دانش در دانشگاه پرداخته است که این مدل تاییدکننده تم فعالیت برجسته دانش و طبقه مدیریت و ترجمان دانش این مطالعه می­باشد (19). نتایج مطالعه­  Bastedo تحت عنوان بررسی چگونگی تاثیر ابتکارات سیاستی بر میزان طبقه­ بندی برنامه­ ها و دانشجویان در سیستم­های ایالتی و دانشگاهی خاص در دانشگاه لینونی شیکاگو آمریکا نشان داد که سیاست‌ها به افزایش طبقه ­بندی برنامه­ ها و دانشجویان در یک سیستم ایالتی و نیز در داخل دانشگاه‌های خاص در یک سیستم کمک می‌کند (20). در مطالعه حاضر نیز تم گسترش اقدام و دسترسی در محیط بیرونی و طبقه نقش آفرینی کلیدی در محیط سیاست نیز به همین موضوع اشاره دارد.

کاموkamau  معتقد است که مولفه ­های تمایز محصول، رهبری هزینه، مشتری­ مداری، استفاده از اینترنت برای بازار، ارائه آموزش الکترونیکی، ثبت نام آنلاین و انتشار نتایج، اتحادهای استراتژیک، ادغام عمودی، ادغام افقی، توسعه محصول مانند معرفی دوره ­های جدید، رشد متمرکز مانند تمرکز در یک زمینه اصلی تخصص و توسعه بازار، مولفه­هایی هستند که به­عنوان استراتژی رقابتی توسط دانشگاه خصوصی تاثیرگذار است (21). این مولفه ­ها تاییدکننده تم­های   فعالیت­ های برجسته دانشی طبقه آموزش و طبقه خدمات، گسترش اقدام دسترسی در محیط پیرامونی و طبقه نقش آفرینی کلیدی در محیط صنعت/خدمت و نیز تم منابع و زیرساخت، طبقه داده­ها و زیرساخت در مطالعه حاضرمی­ باشند.

درنهایت لازمه تعیین مزیت­های رقابتی دانشگاه­ های علوم پزشکی تعیین شاخص­ هایی جهت اندازه ­گیری و عینی­سازی این مزیت­ ها می ­باشد. در مطالعه حاضر این شاخص­ها باتوجه به نظرات صاحب­نظران این حوزه تبیین گردید و بر اساس نظرات این افراد چارچوب جمع ­آوری اطلاعاتی در مورد اطلاعات محیطی دانشگاه­ ها و مشخص نمودن مزیت رقابتی دانشگاه­ ها در مطالعات آتی در حوزه مرجعیت علمی مورد استفاده قرار گرفت.

یافته­ های مطالعه حاضر نشاندهنده شاخص­های تعیین مزیت ­های رقابتی دانشگاه ­های علوم پزشکی کشور بود که این شاخص­ ها با توجه به­نظر صاحب­نظران تبیین گردید و در مطالعات آتی در حوزه مرجعیت علمی مورد استفاده قرار خواهدگرفت. از محدودیت­ های مطالعه حاضر می­توان به نداشتن اطلاعات منسجمی در مورد مزیت­ های رقابتی مربوط به حیطه­ های مختلف دانشگاه­ های علوم پزشکی اشاره نمود، و همچنین پاسخگویی دانشگاه ­ها با تاخیر زیاد صورت پذیرفت و نیز به­ دلیل حجم بالای اطلاعات دریافتی امکان راست­ آزمایی کلیه اطلاعات برای محقق امکان پذیر نبود.

 قدردانی

از کلیه اساتید گروه دانشکده آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مراتب سپاس و قدردانی خود را اعلام می­داریم. این مقاله برگرفته از پایان­نامه ارشد با کد IR.SBMU.SME.REC.1399.013 است.





 
فهرست منابع
1. Pyrayesh R. [The role of higher education in developing employment and creating a competitive advantage]. 2nd conference on employment and the higher education system of the country; 2005 May 17-18; tehran :Tarbeyat Modares; 2005. [Persian]
2. Hajipur B, Momeni K. [Recognizin resource-based approach to organizational resources and constant competitive advantage (case study: Saran manufacturing co)]. Strategic Management Thought 2009; 3 (1): 77-102. [Persian]
3. Ataran J, Divandari A, Hayat A. [A Resource Based View to Identifying the Influential Factors in Sustainable Competitive Advantage of Banking Service in Bank Mellat]. Journal of Business Management 2012; 4 (2): 91-112. [Persian]
4. Rajabipur A, Hosyni E, Abdy A, Amiri Z. [The Impact of Entrepreneurial Behavior on the Competitiveness of Small Tourism Businesses Case study: Shiraz]. Applied Studies in Management and Development sciences 2018; 3 (2): 59-68. [Persian]
5. Urbancová H. [Competitive Advantage Achievement through Innovation and Knowledge]. Journal of Competitiveness 2013; 5(1):96-82. [DOI:10.7441/joc.2013.01.06]
6. Powell TC. [Competitive advantage: logical and philosophical considerations]. Strategic Management Journal Strategic Management 2001; 22: 875-888. [DOI:10.1002/smj.173]
7. Hunt SD, Morgan RM. The Comparative Advantage Theory of Competition. Journal of Marketing 1995; 59 (2): 1-15. [DOI:10.2307/1252069]
8. Badizadeh A, Poulaki M. [Surveying Influence of Competitive Intel-ligence on SMEs Competitiveness (Case Study: Food Industries in Tehran Prov-ince)]. Commercial Strategies 2020; 13(7): 75-94. [Persian]
9. Javadin R, Hosyingholipur T, Rahnavard F, Tab M. [Conceptualization of scientific authority in the higher education]. Quarterly Journal of Research in Educational Systems 2012; 6 (16): 1-27. [Persian]
10. Ghavamabadi M, Mortazavinejad M, Noruzi S, Javadi M, Nani S, Abdolhosyinzadeh M. [The model of scientific authority in the Islamic Republic of Iran based on the statements of the Supreme Leader]. Strategic studies of mobilization 2015; 18 (68): 5-30. [Persian]
11. Alserhan HF, Al Shbail MO. The role of organizational commitment in the relationship between human resource management practices and competitive advantage in Jordanian private universities. Management Science Letters 2020;10(16):3757-66. [DOI:10.5267/j.msl.2020.7.036]
12. Ramdhany MA, Komariah A, Hufad A, Kurniady D. Competitive Advantage and Organizational Effectiveness at Public Universities of Educational Institution of Education Personnel. 2nd International Conference on Research of Educational Administration and Management 2018. ASSEHR; 2019. [DOI:10.2991/icream-18.2019.7]
13. Azizi F, Bonyadi A, Mosayebi A. [Sustainable competitive advantage and brand image: Explaining the role of marketing strategy and social interactions]. Organizational Resources Management Researchs 2019; 8 (4): 89-110. [Persian]
14. Shirazi H, Hashemzadeh G, Radfar R, Torabi T. [The Role of Organizational Resources and Innovation Capability in Creating the Competitive Advantage of Knowledge Based Companies: The moderating role of Technology Commercialization Performance]. Innovation Management Journal 2019; 7 (4): 115-134. [Persian]
15. Zabihi Lahrami E. [Processes and mechanisms for creating and maintaining a sustainable competitive advantage]. 2nd International Conference on Financial Services Marketing; 2010 Nov 27-28; Financial Services Marketing Center, Iran, Tehran; 2010. [Persian]
16. Vught Fv. Mission Diversity and Reputation in Higher Education. Palgrave-journals 2008; 21 (2): 151-174. [DOI:10.1057/hep.2008.5]
17. Irby DM, Cooke M, O'Brien BC. Calls for reform of medical education by the Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching. Academic Medicine 2010 ; 85 (2): 220-227. [DOI:10.1097/ACM.0b013e3181c88449]
18. Isoraite M. The Competitive advantages theoretical aspects . Ecoforum Journal 2018; 7 (1):1-6. [DOI:10.33019/ijbe.v2i1.64]
19. Eftekharzade F, Mohammadi B. [The Presentation of a Suitable Model for Creating Knowledge Management in Educational Institutes(Higher Education) ]. 2nd National Conference on Research and Technology Management; 2011 Dec 18; The Research Institute for Science, Technology and Industry Policy,Sharif University: Azad University, Central Tehran; 2011. [Persian]
20. Bastedo M, Gumport P. differentiation and academic stratification in U.S. public higher education. Journal article 2003 ; 46 (3): 341-359. [DOI:10.1023/A:1025374011204]
21. Kamau MS. Competitive strategies adopted by private universities in Kenya [dissertation]. University of Nairobi; 2013.
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yazdani S, Sadeghzarei R, Hoseini Abardeh M. Explaining the Indicators of Academic Competitive Advantages of Medical Universities: A Qualitative Content Analysis. RME. 2021; 13 (3) :55-61
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1087-fa.html

یزدانی شهرام، صادق زارعی رویا، حسینی ابرده مریم. تبیین شاخص های مزیت های رقابتی آکادمیک دانشگاه های علوم پزشکی: یک تحلیل محتوای کیفی. پژوهش در آموزش علوم پزشكي. 1400; 13 (3) :55-61

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1087-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education