[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 13، شماره 2 - ( 1400 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 35-26 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش به روش نقشه کشی مفهومی بر مهارت تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری و طراحی برنامه مراقبت پرستاری
شادی دهقان زاده* ، فاطمه مودب
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری- مامایی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران ، shadidehghan90@iaurasht.ac.ir
چکیده:   (2344 مشاهده)
مقدمه: روش نقشه ­کشی مفهومی سال­ هاست در آموزش پرستاری بکار می­ رود؛ درحالی­که مطالعات محدودی تاثیر آن را بر مهارت تفکر انتقادی و طراحی برنامه مراقبت پرستاری بررسی کرده ­اند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر روش آموزشی نقشه کشی مفهومی بر مهارت تفکر انتقادی و طراحی برنامه مراقبت پرستاری در دانشجویان پرستاری بود.
روش ­ها: این کارآزمایی آموزشی دو گروهی به­ صورت پیش­ آزمون و پس­ آزمون بر روی 84 دانشجوی پرستاری به  روش نمونه­ گیری در­دسترس در سال تحصیلی 98- 97 انجام شد. دانشجویان گروه کنترل به شیوه سنتی و دانشجویان گروه تجربی به روش نقشه ­کشی مفهومی آموزش دیدند. برای جمع­ آوری داده­ ها از پرسشنامه ­ای دو بخشی شامل مشخصات فردی و تفکر انتقادی کالیفرنیا شامل پنج حیطه استنباط، ارزشیابی، تحلیل، استدلال قیاسی و استقرایی، استفاده شد. فرآیندهای پرستاری طراحی­شده توسط دانشجویان با استفاده از مقیاس نمره ­دهی نقشه مفهومی به ­صورت کمی ارزشیابی گردید. داده ­ها از طریق آمار توصیفی و آزمون­ های کای­ دو، t مستقل و زوجی و آنالیز کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ ها: آنالیز کوواریانس نشان داد که نمرات تفکر انتقادی گروه تجربی در حیطه ­های تحلیل (0/046=p) و استدلال قیاسی (0/025=p) بطور معنی­ داری از گروه کنترل بالاتر بود. همچنین نمره فرآیند پرستاری در گروه تجربی بالاتر از گروه کنترل بود (0/001 >p).
نتیجه ­گیری: این مطالعه نشان داد که روش آموزشی نقشه کشی مفهومی قادر به تقویت حیطه­ های تحلیل و استدلال استقرایی تفکر انتقادی و طراحی برنامه مراقبتی در دانشجویان پرستاری می ­باشد.
واژه‌های کلیدی: نقشه مفهومی، دانشجوی پرستاری، برنامه مراقبت پرستاری، تفکر انتقادی
متن کامل [PDF 818 kb]   (902 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1020 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شیوه های آموزش
فهرست منابع
1. Zuriguel Perez E, Lluch Canut MT, Falco Pegueroles A, Puig Llobet M, Moreno Arroyo C, Roldan Merino J. Critical thinking in nursing: Scoping review of the literature. International journal of nursing practice 2015; 21 (6): 820- 30. [DOI:10.1111/ijn.12347]
2. Facione PA. Critical thinking: What it is and why it counts. Insight assessment 2011; 2007 (1): 1- 23.
3. Zhang H, Lambert V. Critical thinking Dispositions and learning styles of Baccalaureate Nursing Students from China. Nursing & Health Scencesi 2008; 10 (3): 175- 81. [DOI:10.1111/j.1442-2018.2008.00393.x]
4. Ozcan H, Elkoca A. Critical Thinking Skills of Nursing Candidates. International Journal of Caring Sciences 2019;12(3): 1600-1606.
5. Lee DS, Abdullah KL, Subramanian P, Bachmann RT, Ong SL. An integrated review of the correlation between critical thinking ability and clinical decision‐making in nursing. Journal of Clinical Nursing 2017; 26 (23- 24): 4065- 79. [DOI:10.1111/jocn.13901]
6. Atay S, Karabacak Ü. Care plans using concept maps and their effects on the critical thinking dispositions of nursing students. International Journal of Nursing Practice 2012; 18 (3): 233- 9. [DOI:10.1111/j.1440-172X.2012.02034.x]
7. Kaufman c. Designing a nursing care paln for a lifetime. Nursing 2012; 42 (7): 54- 60. [DOI:10.1097/01.NURSE.0000414628.00260.02]
8. Ignatavicius DD. From traditional care plans to innovative concept maps. Annual review of nursing education 2004; 2: 205- 16.
9. Cook LK, Dover C, Dickson M, Colton DL. From care plan to concept map: A paradigm shift. Teaching and Learning in Nursing 2012; 7 (3): 88- 92. [DOI:10.1016/j.teln.2011.11.005]
10. Novak JD, Gowin DB. Learning how to learn: cambridge University press; 1984. [DOI:10.1017/CBO9781139173469]
11. All AC, Havens RL. Cognitive/ concept mapping: a teaching strategy for nursing. Journal of advanced nursing 1997; 25 (6): 1210- 19. [DOI:10.1046/j.1365-2648.1997.19970251210.x]
12. Novak DJ. The Theory Underlying Concept Maps and How to Construct Them. [Cited 2020 October 30]. Available at: https://cmap.ihmc.us/docs/theory-of-concept-maps.
13. Irvine LM. Can concept mapping be used to promote meaningful learning in nurse education? Journal of Advanced Nursing 1995; 21 (6): 1175- 9. [DOI:10.1046/j.1365-2648.1995.21061175.x]
14. Jodat S, Sharifzadeh G.[The effect of concept map on nurses' critical thinking and clinical decision making in neonatal intensive cares unit]. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 13 (11): 969- 78. [Persian]
15. Kaddoura M, Van‐ Dyke O, Yang Q. Impact of a concept map teaching approach on nursing students' critical thinking skills. Nursing & health sciences 2016; 18 (3): 350- 4. [DOI:10.1111/nhs.12277]
16. Chen SL, Liang T, Lee ML, Liao IC. Effects of concept map teaching on students' critical thinking and approach to learning and studying. Journal of Nursing Education 2011; 50 (8): 466- 9. [DOI:10.3928/01484834-20110415-06]
17. Abdoli S, Khajeh Ali T. [Compression the effect of clinical concept mapping & nursing process in developing nursing students' critical thinking skills]. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 11 (9): 1420- 9.[Persian]
18. Mirkazehi Rigi Z, Tafazoli M, Karimi Moonaghi H, Taghipour A.[The education effect based on concept mapping on critical thinking skills of midwifery students]. Biannual Journal of Medical Education 2019- 2020; 8 (1): 38- 44.[Persian]
19. Wheeler LA, Collins SK. The influence of concept mapping on critical thinking in baccalaureate nursing students. Journal of professional Nursing 2003;19(6):339- 46. [DOI:10.1016/S8755-7223(03)00134-0]
20. Rahmani A, Mohajjel Aghdam A, Fathi Azar E, Abdullahzadeh F. [Comparing the effects of concept mapping and integration method on nursing students' learning in nursing process course in Tabriz University of Medical Sciences]. Iranian Journal of medical education 2007; 7 (1): 41- 9. [Persian]
21. Facione P, Facione N. Test Manual: The California critical thinking skills test, form A and Form B. Milbrae: The California Academic Press; 1993.
22. Hinck SM, Webb P, Sims-Giddens S, Helton C, Hope KL, Utley R, et al. Student learning with concept mapping of care plans in community- based education. Journal of Professional Nursing 2006; 22 (1): 23- 9. [DOI:10.1016/j.profnurs.2005.12.004]
23. Tseng HC, Chou FH, Wang HH, Ko HK, Jian SY, Weng WC. The effectiveness of problem- based learning and concept mapping among Taiwanese registered nursing students. Nurse Education Today 2011; 31 (8): e41- e6. [DOI:10.1016/j.nedt.2010.11.020]
24. Wilgis M, McConnell J. Concept mapping: An educational strategy to improve graduate nurses' critical thinking skills during a hospital orientation program. The journal of continuing education in Nursing 2008; 39 (3): 119- 26. [DOI:10.3928/00220124-20080301-12]
25. Abel WM, Freeze M. Evaluation of concept mapping in an associate degree nursing program. Journal of Nursing Education 2006; 45 (9): 356- 64. [DOI:10.3928/01484834-20060901-05]
26. Bixler GM, Brown A, Way D, Ledford C, Mahan JD. Collaborative concept mapping and critical thinking in fourth- year medical students. Clinical pediatrics 2015; 54 (9): 833- 9. [DOI:10.1177/0009922815590223]
27. McDonald MS, Neumeier M, Olver ME. From linear care plan through concept map to Concepto-Plan: The creation of an innovative and holistic care plan. Nurse education in practice 2018; 31: 171- 6. [DOI:10.1016/j.nepr.2018.05.005]
28. Kotcherlakota S, Zimmerman L, Berger AM. Developing scholarly thinking using mind maps in graduate nursing education. Nurse educator 2013; 38 (6): 252- 5. [DOI:10.1097/01.NNE.0000435264.15495.51]
29. Chan ZC. Exploring creativity and critical thinking in traditional and innovative problem‐based learning groups. Journal of clinical nursing 2013; 22 (15- 16): 2298- 307. [DOI:10.1111/jocn.12186]
30. Popil I. Promotion of critical thinking by using case studies as teaching method. Nurse education today 2011; 31 (2): 204- 7. [DOI:10.1016/j.nedt.2010.06.002]
31. Choi E, Lindquist R, Song Y. Effects of problem- based learning vs. traditional lecture on Korean nursing students' critical thinking, problem- solving, and self- directed learning. Nurse education today 2014; 34 (1): 52- 6. [DOI:10.1016/j.nedt.2013.02.012]
32. Menezes SSCd, Corrêa CG, Cruz DdAMLd. Clinical reasoning in undergraduate nursing education: a scoping review. Revista da Escola de Enfermagem da USP 2015; 49 (6): 1032- 9. [DOI:10.1590/S0080-623420150000600021]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghanzadeh S, Moaddab F. The Effect of Concept Mapping on Nursing Students' Critical Thinking Skills and Nursing Care Plan Design. RME 2021; 13 (2) :26-35
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1038-fa.html

دهقان زاده شادی، مودب فاطمه. بررسی تاثیر آموزش به روش نقشه کشی مفهومی بر مهارت تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری و طراحی برنامه مراقبت پرستاری. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1400; 13 (2) :26-35

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1038-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education