[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 14، شماره 1 - ( 1401 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 23-13 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگوی آموزش پاسخ گو برای برنامه آموزش علوم توان بخشی
اکبر میرجانی اقدم ، عباس خورشیدی* ، نادر برزگر ، سعید مرادی ، سلیمان احمدی
گروه علوم تربیتی ، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاداسلامی ،اسلامشهر،ایران ، a_khorshidi40@yahoo.com
چکیده:   (1985 مشاهده)
مقدمه: تربیت دانش ­آموختگان توانمند، متعهد و پاسخ­گو به نیازهای جامعه و نظام سلامت را می­ توان مهم­ترین ماموریت دانشگاه­ های علوم پزشکی دانست. به­ طور کلی، پاسخ­گویی در برابر جامعه یکی از اولویت­ های اصلی نظام آموزش عالی سلامت است، بنابراین اگر دانشگاه ­ها بخواهند نیازهای جامعه تحت پوشش خود را برآورده کنند، باید نظام آموزشی خود را بر اساس نیازها و اولویت­ های سلامت جامعه طراحی کنند. در این راستا مطالعه حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه­ های آموزش پاسخ­گو برای برنامه آموزش علوم توان­بخشی انجام شد.
روش­ ها: این پژوهش ترکیبی ابتدا در مرحله کیفی با مصاحبه­ های نیمه ساختاریافته با خبرگان و متخصصان حوزه توانبخشی به روش نمونه ­گیری هدفمند تا اشباع نظری در سال 1400 در دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران انجام شد. سپس با تحلیل محتوای مصاحبه­ ها، ابعاد، مولفه­ ها و شاخص­ ها شناسایی و بر این اساس پرسشنامه 136 گویه ­ای طراحی شد که پس از اطمینان از روایی و پایایی آن، به­ منظور طراحی الگوی آموزش پاسخ­گو برای برنامه آموزش علوم توان­بخشی توسط 85 نفر از رؤسای دانشکده، معاونین، مدیران گروه ­های آموزشی و اعضای هیات علمی دانشکده ­های توان­بخشی دانشگاه­ های علوم پزشکی شهر تهران تکمیل­ گردید. به­ منظور بررسی نرمال بودن جامعه از آزمون کلوموگروف اسیمرنوف و برای تحلیل داده ­ها و آزمون­ های تحلیل عاملی از نرم افزارهای آماری SPSS، AMOS استفاده شد.
یافته­ ها: در بخش کیفی پژوهش 6 بعد جامعه، نظام آموزش عالی سلامت، دانشگاه، استاد، دانشجو، برنامه آموزشی و درسی و 21 مولفه و 136 شاخص شناسایی و براین اساس الگوی آموزش پاسخگو برای برنامه آموزش علوم توان­بخشی طراحی شد. یافته­ های کمی پژوهش براساس شاخص­ های GFI ،RMSE و خی دو نشان داد که ابعاد شناسایی شده در یک ساختارمتجانس، سازه ­های الگوی یک مفهوم تحت عنوان الگوی آموزش پاسخ­گو را برای برنامه آموزش علوم توان­ بخشی حمایت می­ کنند.
نتیجه­ گیری: پژوهش حاضر نشان داد که 6 بعد کلی جامعه، نظام آموزش عالی سلامت، دانشگاه، استاد، دانشجو، برنامه آموزشی به ­عنوان ابعاد آموزش پاسخ­ گو نقش مهمی را درتحقق رسالت دانشگاه ­های نسل سه و چهار ایفاء می­ کنند.
واژه‌های کلیدی: آموزش پاسخگو، برنامه آموزش، علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی
متن کامل [PDF 892 kb]   (534 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (633 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
فهرست منابع
1. Abdullahzade salmasi A, Anvari M, Anvari N,Sharifi Sobhan.[The Role of Higher Education Centers in Employment and Entrepreneurship]. Skills Trainin 2015; 4 (14): 7-20. [Persian]
2. Nekuzad N, Nezami asl A, Azizi M. [Investigation of Accountable Medical Education in Iran]. Journal of Educational Studies 2015 10;5:50-9. [Persian]
3. Tatari F, Hosseini SA, Borji A. [Investigation the Role of Faculty Members in Accountable Medical Education]. Teb va Tazkiyeh 2018; 27(3): 147-156. [Persian]
4. Pourabbas A, Amini A, Asghari Jafarabadi M. [The status of accountable education in clinical education departments of Tabriz University of Medical Sciences]. RME 2020; 12 (2) :71-82 .[Persian] [DOI:10.29252/rme.12.2.71]
5. Khan T, Mosgrove F, Wass V. Unknown unknowns: can bringing patients' lived experience of long term conditions into curriculum design help our future doctors offer more holistic, socially accountable care?. Education for Primary Care 2021 14:1-4. [DOI:10.1080/14739879.2021.1968319]
6. Yamani N, Fakhari M.[Social accountability of medical education curriculum: Barriers and implications]. Iranian Journal of Medical Education 2014;13(12):1082-98.[Persian] [DOI:10.4103/2277-9531.127572]
7. Prihatiningsih TS, Kamal Y, Woollard R, Fisher J, Elhassan Abdalla M, Boelen C. Social Accountability and Accreditation: Impacting Health System Performance and Population Health. SIJ . Social Innovations Journal 2020; 3.
8. Karimi S, Zohoorparvandeh V. [Need Assessment of the General Practitioner's Curriculum Based on Clinical Activities, Advocacy, Research, and Education (CARE) Model. ]. Future of Medical Education Journal 2019;9(1):18-24.[Persian]
9. Karimi M.[Socially accountable medical education]. jmed 2013; 8 (1) :74-76.[Persian]
10. Abdolmaleki M, Yazdani S, Momeni S, Momtazmanesh N. Social accountable medical education: a concept analysis. Journal of advances in medical education & professionalism 2017;5(3):108.
11. Moezzi M,Shirani M, Majidi F, Saberzadeh M . [Design and implementation of community-based and responsive training program :Experience Report of Medical Education Study and Development Center of Shahrekord University of Medical Sciences] Iranian Journal of Medical Education 2017;17(0):120-124.[Persian]
12. Binesh M، Bakhtiari F, Navidbakhsh S. [A Study of University Curriculum, Decision Makers and Factors Affecting It] Quarterly Journal of Management and Accounting Studies 2016 ; 2(3):157-164.[Persian]
13. Hedayati A, Maleki H, Saadipour E. [ Contemplation on Competency-based Curriculum in Medical Education]. Iranian Journal of Medical Education 2016 ;16:94-103 .[Persian]
14. Wood B, Fitzgerald M, Kendall C, Cameron E. Integrating socially accountable health professional education and learning health systems to transform community health and health systems. Learning Health Systems 2021: 10277. [DOI:10.1002/lrh2.10277]
15. Mahdi R. [Futurology in Higher Education: Strategies and Consequences of the Compatible University with Environment and Society]. JMDP 2015; 28 (1) :31-54 .[Persian]
16. Hennen B. Demonstrating social accountability in medical education.Cmaj 1997;156(3):365-7.
17. Sandhu G, Garcha I, Sleeth J, Yeates K, Walker GR. AIDER: A model for social accountability in medical education and practice. Medical teacher 2013;35(8):e1403-8. [DOI:10.3109/0142159X.2013.770134]
18. Bahoo-Toroodi T, Yousefi-Saidabadi R, Saffarian Hamedani S. [The Role of Leading Professors and Responsive Teaching on Development of Third Generation University and Presenting a Model in Mazandaran University of Medical Sciences]. J Mazandaran Univ Med Sci 2020; 30 (188) :116-124.[Persian]
19. Rezaeian M. [ A review on the different dimensions of socially accountable medical schools]. JRUMS 2012;11(2):159-7.[Persian]
20. Akbari-Farmad S, Ahmady S, Hoseini MA.[Exploring Faculty Members Perceptions about Socially Accountable Medical Education Challenges: A Qualitative Content Analysis]. Strides in development of medical education 2016;13(1):1-9.[Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirjani Aghdam A, Khorshidi A, Barzegar N, Moradi S, Ahmady S. Accountable Education Pattern for Rehabilitation Sciences curriculum. RME 2022; 14 (1) :13-23
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1157-fa.html

میرجانی اقدم اکبر، خورشیدی عباس، برزگر نادر، مرادی سعید، احمدی سلیمان. ارائه الگوی آموزش پاسخ گو برای برنامه آموزش علوم توان بخشی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1401; 14 (1) :13-23

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1157-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education