OTHERS_CITABLE معرفی فیلم ‌های تکنولوژی و سرگرمی TED دردانشگاه های علوم پزشکی ایران تدوین فیلم­ های TED (Technology, Entertainment and Design) در راستای تلفیق تکنولوژی، سرگرمی و طراحی از سال 1984 در قالب یک کنفرانس آغاز گردید (1). TED بیانگر کنفرانس ­های ساختارمند و در زمان بندی مشخص است که در شاخه­ های مختلف علم، از زبان افراد مجرب در هر رشته تخصصی بیان می­ گردد و در قالب ویدیو­های کوتاه از بیان تجارب، نظرات و پیشنهادات دانشمندان هر رشته، به شیوه ­های مختلف در دسترس علاقمندان در سراسر جهان قرار می گیرد (3, 2). در حیطه های بالینی نیز از آنجایی که روش ­های تشخیصی، پیشگیری و درمان ممکن است با گذشت زمان و با انجام پژوهش ­های بیشتر نقض گردند و غیر نافع یا مضر شناخته­ شوند (4)، در دسترس بودن منابع آموزشی جدید و با تکنولوژی روز دنیا در افزایش میل و رغبت مدرسین و فراگیران علوم پزشکی به مطالعه­ی منابع روزآمد، تاثیرگذار است (5). امروزه یکی از جذاب ترین و موثرترین روش های آموزش از طریق TED می باشد که در بسیاری از کشورها و به زبان­ های مختلف در حال افزایش است. بیش از سه دهه از معرفی فیلم ­های TED در دنیا می­ گذرد و گفتمان های TED متعددی از تجارب پزشکان حوزه های مختلف تخصصی در سطح دنیا انتشار یافته و در جریان است (6). با گذر از عصر دیجیتال و ورود به عصر سایبر در دنیای تکنولوژی، متخصصین علوم پزشکی برای تامین نیازهای اطلاعاتی و ارتباطی خود ناگزیر به استفاده از سیستم های مفهومی متفاوتی شده اند. هر کدام از مفاهیم علمی نوظهور دارای بار معنایی خاصی هستند که باید در زمینه خود باز تعریف شوند، تا بتوان در سیستم های مفهومی علوم تخصصی از جمله آموزش، پژوهش، مدیریت و ارائه خدمات سلامت از آنها بهره برد (7)؛ از جمله این مفاهیم نوظهور، گفتمان­ های TED است. در سال های اخیر در خصوص فواید و محدودیت های استفاده از گفتمان ­های TED در علوم پزشکی مطالعاتی در خارج کشور انجام گرفته است (3, 8). در کشور ایران نیز تیم ­های سلامت جهت پاسخ به سوالات بالینی خود، منابع متعدد الکترونیک (9) و غیر الکترونیک در اختیار دارند. در مواردی نیاز است که تیم سلامت از مرور شواهد موجود، جهت اتخاذ تصمیم بالینی اقدام نمایند و از سوی دیگر شواهد علمی پژوهشی در خصوص فیلم های تکنولوژی و سرگرمی TED در علوم پزشکی ایران در دسترس نمی باشد. بهره­ گیری از تکنولوژی و استفاده از منابع اطلاعاتی الکترونیکی در تصمیم ­سازی های بالینی تیم­ های سلامت، در پژوهش ­های مختلفی در ایران مورد ارزیابی قرار گرفته (14-10،7). لیکن در خصوص معرفی مفهوم TED و کاربرد آن در حوزه­ های مختلف علوم پزشکی از جمله علوم بالینی و پزشکی مبتنی بر شواهد در ایران، مستندی یافت نشد. از آنجایی ­که به ­روز بودن تیم ­های سلامت و معرفی پروتکل­ های جدید پیشگیری، تشخیص، درمان و توانبخشی به شیـوه­ های بدیع، جـذاب و با صـرف زمـان­ های کـوتاه در دست­یابی به پوشش گسترده ­تر بهره ­برداری تیم­ های سلامت تاثیرگذار است (15, 11)، در دسترس قرار دادن فیلم ­های TED در حوزه های علوم پزشکی ایران، در این امر کمک کننده خواهد بود.                                http://rme.gums.ac.ir/article-1-891-fa.pdf 2020-03-16 1 2 10.29252/rme.11.4.1 تکنولوژی آموزش پزشکی پزشکی مبتنی بر شواهد دانشگاه Introducing Technology and Entertainment Movies (TED) in Iranian Universities of Medical Sciences Full text is available in pdf   http://rme.gums.ac.ir/article-1-891-en.pdf 2020-03-16 1 2 10.29252/rme.11.4.1 Technology Medical Education Evidence-Based Medicine University MH Asghari mohammadhossein.asghari@gmail.com 1 Department of Pharmacology, Schools Of Medicine, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran AUTHOR https://orcid.org/000000032981879X S Mouodi dr.mouodi@gmail.com 2 Social Determinants of Health Research Center, Health Research Institute, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000178689360
OTHERS_CITABLE ارتباط وضعیت آﻣﻮزش ﺑﺎﻟﻴﻨﻲ با انگیزش تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم مقدمه: عدم علاقه و انگیزش تحصیلی دانشجویان چالش اساسی پیش ­روی آموزش بالینی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط وضعیت آموزش بالینی با انگیزش تحصیلی در دانشجویان اتاق عمل و هوشبری انجام شد. روش ­ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی (از نوع مقطعی) برروی 104 دانشجوی هوشبری و اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1396 به روش سرشماری انجام شد. ابزار گردآوری داده ­ها در این پژوهش دو پرسشنامه بررسی وضعیت آموزش بالینی و انگیزش تحصیلی هارتر بود. به­ منظور توصیف وضعیت آزمودنی­ ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)  استفاه و داده ­ها از طریق آزمون­ های t مستقل و پیرسون و رگرسیون خطی با نرم ­افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ­ها: میانگین نمره وضعیت آموزش بالینی دانشجویان هوشبری 71/12±73/73 و دانشجویان اتاق عمل 10/29±75/46 بود. همچنین میانگین نمره انگیزش تحصیلی در دانشجویان هوشبری 9/75±67/7 و اتاق عمل 10/07±67/07 بدست آمد. بین وضعیت آموزش بالینی و انگیزش تحصیلی ارتباط معنی­ داری مشاهده شد (24/0=r). نتیجه ­گیری: با توجه به مطلوب نبودن کامل وضعیت آموزش بالینی دانشجویان و وجود رابطه معنی­ دار بین وضعیت آموزش بالینی و انگیزش تحصیلی، لذا توجه بیشتری از طرف مسئولان، اساتید و کارشناسان در جهت ارتقای آموزش بالینی در چهار حیطه اهداف و برنامه آموزشی، مربی، برخورد با دانشجو و نظارت و ارزشیابی پیشنهاد می­ گردد.   http://rme.gums.ac.ir/article-1-850-fa.pdf 2020-03-16 3 12 10.29252/rme.11.4.3 آموزش بالینی دانشجویان انگیزش The Relationship between Clinical Education Status and Academic Motivation in Students of Qom University of Medical Sciences Introduction: Lack of students’ interest and academic motivation is a major challenge to clinical education. The purpose of this study was to determine the relationship between the clinical education status with academic motivation in the operating room and anesthesiology students. Method: This descriptive cross-sectional study was performed on 104 students of Anesthesiology and Operating Room of Qom University of Medical Sciences who were selected by census method in 2016. Data gathering tools were two questionnaires for assessing clinical education and academic motivation of Harter. Descriptive statistics and standard deviation were used to describe the status of the subjects. Independent T-test, Pearson test and linear regression were used to analyze the relationships in SPSS. Results: The mean score of clinical education status in students of anesthesiology was 73.73±71.12 and the operating room was 75.46±10.29.Also, the academic motivation mean score in students of anesthesiology was 67.7±9.75 and the operating room was 67.07±10.07. There was a significant relationship between educational motivation and clinical education status (r=0.24) Conclusion: Since students' clinical education status is not fully desirable and there is a significant relationship between clinical education status and academic motivation, more attention are recommended to promote clinical education in the four areas of educational goals, curriculum, instructor, treatment with student, supervision and evaluation by the authorities, professors and experts. http://rme.gums.ac.ir/article-1-850-en.pdf 2020-03-16 3 12 10.29252/rme.11.4.3 Clinical Education Students Motivation L Ghanbari afra ghanbari.afra91@yahoo.com 1 Kamkar- Arabnia Hospital, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-3044-9063 Z Aliakbarzadeh Arani zaliakbarzade@gmail.com 2 Operating room Department, Paramedical School, Qom University of Medical Sciences, Qom,. Iran and Gerontology Department, University of social welfare and rehabilitation sciences, Tehran,Iran AUTHOR https://orcid.org/000000034934099X S Salmani somaie.salmani1986@gmail.com 3 Medical-surgical nursing Department, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000240855703 Z Farghadanai z.farghadani@gmail.com 4 Student Research Committee, Qom University of medical sciences, Qom, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000273373217
OTHERS_CITABLE نگرش پزشکان هیئت علمی بالینی به تعهد حرفه ای: مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی تهران مقدمه: نگرش اعضای هیئت علمی به تعهد حرفه ­ای، تاثیر قابل توجهی در انتقال ارزش های حرفه ­ای به فراگیران دارد. این مطالعه با هدف تعیین نگرش حرفه­ ای اعضای هیئت علمی بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. روش ها: در این پژوهش مقطعی- توصیفی، 134 نفر از اعضاء هیئت علمی بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به روش نمونه­ گیری لایه­ بندی شده (Stratified Sampling) از دپارتمان­ های مختلف بالینی وارد مطالعه شدند. ابزار پژوهش پرسش­نامه­ ای 21 سوالی محقق ساخته بود که به منظور سنجش نگرش پزشکان به تعهد حرفه­ ای تدوین که روایی و پایایی آن تایید شد. داده­ های جمع­ آوری شده با استفاده از آزمون­ های کروسکال والیس و ضریب همبستگی پیرسون از طریق نرم­ افزار آماری SPSS  تحت آنالیز قرار گرفتند.   یافته ها:میانگین امتیاز نگرش حرفه­ ای شرکت­ کنندگان 69/96 از 100 با انحراف معیار 9/5 بود. بیشترین میانگین 94/05 از 100 نگرش مطلوب در مخالفت با دریافت پورسانت در ازای ارجاع به همکار و موافقت همکار مراجعه­ کننده با دریافت مشاوره در مورد عملکرد حرفه ­ای بود و کم­ترین 28/57 از100 میزان نگرش حرفه­ ای به ترتیب در زمینه همکاری تیمی پزشک و پرستار، وظیفه بیمار به همکاری آموزشی در بیمارستان آموزشی و صرف وقت برای شنیدن نگرانی­ های بیمار و حق انتخاب بیمار توسط پزشک بود. امتیاز نگرش حرفه ­ای در گروه روان­ پزشکی به طور معنی­ داری از گروه ­های اورولوژی (p=0/046) و جراحی (p=0/002) و زنان (0/001>p) و ارتوپدی (p=0/001) و داخلی (0/001>p) بالاتر بود. نتیجه گیری:بر طبق یافته­ های این مطالعه، نگرش حرفه­ ای اساتید پزشکی از وضعیت ایده ­آل فاصله قابل توجهی داشت. در شاخص ­های تعالی، شرافت و درستی و احترام به ترتیب در بالاترین حد و در نوع دوستی و وظیفه ­شناسی در کم­ترین حد بود. پیشنهاد می­ شود دوره ­های بازآموزی تعهد حرفه­ ای به صورت مستمر و مداوم در انتقال نگرش و با تاکید بیشتر بر محورهایی نوع دوستی و وظیفه­ شناسی برای توانمندسازی اعضای هیات علمی بالینی دانشکده­ های پزشکی در نظر گرفته شوند. http://rme.gums.ac.ir/article-1-778-fa.pdf 2020-03-16 13 20 10.29252/rme.11.4.13 تعهد حرفه ای هیئت علمی دانشگاه پزشکان Clinical faculty membersُ attitude toward Medical Professionalism: A case study of Tehran University of Medical Sciences Introduction: The faculty members' attitude toward professionalism has a significant impact on conveying professional values to learners. The aim of this study was to assess the professional attitudes of the clinical faculty members of medical school in TUMS. Methods: In this cross- sectional study, 134 clinical faculty members of Tehran University of Medical Sciences using stratified sampling from different clinical departments were participated in 2017. The research tool was a 21- item questionnaire designed to assess the physicians’ attitude about professionalism which was developed and validated by experts. The data were analyzed Using Kruskal Wallis and Pearson correlation coefficient through SPSS . Results: The average score of the participants' professional attitude was 69.96 out of 100 with standard deviation of 9.5. The highest  average of the positive attitude was  94.05 out of 100 for the issues of receiving commission for referral to the colleague and receiving consultation from the colleague and the lowest average of attitude was 28.57 out of 100 for the Team working collaboration of the physician and nurse, the patient's duty  to participate in medical education in the academic hospital, spending enough time for listening to the patient's concerns and the doctor’s right to choose his/ her patient. Professional attitude score was significantly higher in the psychiatric group in comparison with urology (p=0.046), surgery (p=0.002), Gynaecology (p<0.001) orthopedic (p=0.003) and internal medicine (p<0.001). Conclusion: According to the findings, professional attitude of faculty members is far from ideal. Their highest positive attitudes were about excellence, honesty, integrity and respect while their highest negative attitudes were regarding altruism and duty. It is suggested that re-trining programs focused on medical professionalism, continuously in transferring attitudes, with more emphasis on the principle of altruism and responsibility for the empowerment of clinical faculty members in medical schools should be considered. http://rme.gums.ac.ir/article-1-778-en.pdf 2020-03-16 13 20 10.29252/rme.11.4.13 Professionalism faculty university Physicians M Aghamohammadi moazzameh6829@yahoo.com 1 Resident in Cardiology, Imam Hosein Hospital, University of Medical sciences,Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000333089980 A Hashemi dr.akramhashemi@yahoo.com 2 Department of Medical Ethics, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000243945106 M Karbakhsh mkarbakhsh@tums.ac.ir 3 Department of Social Mrdicine, Tehran University of MeDepartment of Social Mrdicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Irandical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000247558752 M Bahadori bahadorim@ams.ac.ir 4 Department of department of pathology ,Faculty of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000170506320 F Asghari fasghari@tums.ac.ir 5 Medical Ethics and History of Medicine Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000298076390
OTHERS_CITABLE آسیب شناسی بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی "یک مطالعه کیفی"  مقدمه:حوزه آموزش یکی از حوزه ­های زیربنایی نظام سلامت است و برای تحول در این حوزه باید تربیت نیروی انسانی سلامت متحول شود، سند تحول و نوآوری فرصتی استثنایی برای دست اندرکاران حوزه آموزش و مسئولین دانشگاه ­ها است تا بتوانند در زمینه ارتقای آموزش علوم پزشکی کشور گام بردارند. ﻳﻜﻲ از مهم­ ترین اﻗﺪاﻣﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﺳﺎزﻣﺎن­ﻫﺎی ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺮای ارﺗﻘﺎی اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﺧﻮد اﻧﺠﺎم ﻣﻲ­دﻫﻨﺪ. آﺳﻴﺐ­ﺷﻨﺎﺳﻲ ﺻﺤﻴﺢ و ﺑﻪ ﻣﻮقع می­ باشد که منجر می­ شود مدیران از ﻣﺴﺎﻳﻞ و ﻣﺸﻜﻼت ﺟﺎری ﺳﺎزﻣﺎن ﺧﻮد ﻣﻄﻠﻊ شوند تا از ﺣﺎد ﺷﺪن آن ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. پژوهش حاضر به منظور شناسایی آسیب ­های وضعیت موجود بسته­ های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی در دانشگاه ­های علوم پزشکی کشور انجام گرفت. روش ها : این ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﯿﻔﯽ از نوع ﺗﺤﻠﯿﻞ موضوعی است. جامعه آماری کلیه صاحب ­نظران، مطلعین کلیدی و افراد درگیر در اجرای بسته­ های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی بود که با استفاده از روش نمونه ­گیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی24 نفر به عنوان مشارکت­ کنندگان در پژوهش انتخاب شدند. تحلیل داده­ ها با نرم ­افزار مکس کیودا (Maxqda) انجام شد. برای بدست آوردن اعتبار و روایی داده ­ها از روش بازبینی مشارکت­ کننده و مرور خبرگان غیرشرکت­ کننده در پژوهش استفاده شد. یافته ها:براساس نتایج بدست آمده از مطالعه کیفی 9 طبقه اصلی یعنی آسیب­ های اجرایی، ساختاری، سیاستی، محیطی،  مدیریتی،  انگیزشی،  تطابق توانایی ­ها و شغل، فرهنگی بسته­ ها شناسایی شد. بیشترین آسیب ­های اشاره شده توسط مشارکت­ کنندگان مربوط به مشکلات اجرایی در سطح دانشگاه، کلان منطقه و آسیب ­های انگیزشی بود و کم­ترین آن­ها مربوط به آسیب ­های مدیریتی بود. نتیجه گیری: شناسایی آسیب­ ها و مشکلات موجود در اجرای بسته­ های تحول و نوآوری در دانشگاه­ ها، می­ تواند پیامدهای مثبتی در جهت ارتقاء کیفیت آموزش پزشکی داشته باشد. بیشترین کدهای اشاره شده مربوط به مشکلات در چگونگی اجرای بسته‌ها در دانشگاه‌ها بود که نشان­ دهنده عدم آگاهی اعضای هیات علمی از بسته‌های تحول و درگیر نبودن دانشجویان در اجرای بسته‌ها و پیاده ­سازی آن­ها است. لذا سیاست­ گذاران و برنامه­ ریزان آموزش پزشکی می­ توانند با شناسایی آسیب­ های اجرایی بسته­ های تحول به رفع نواقص موجود پرداخته و راهکارهای اجرایی موثری جهت پیاده سازی بهینه بسته­ ها ارائه نمایند.   http://rme.gums.ac.ir/article-1-856-fa.pdf 2020-03-16 21 34 10.29252/rme.11.4.21 تحول نوآوری آموزش پزشکی آسیب شناسی The Pathology of Transformational Innovation Packages in Medical Education "A Qualitative Study" Introduction: The education field is one of the infrastructural fields of the health system and in order to evolving this field training of the human resources should be evolved. The evolution and innovation document is a special opportunity for education practitioners and universities' authorities to take a step towards the promotion of medical education in the country. Proper and timely pathology is one of the measures which it leads managers to become aware of their organization's problems and to prevent them from becoming acute. This study was conducted to identify the current status of evolution and innovation packages in medical education in Iranian universities of medical sciences. Methods: This qualitative study is in the form of thematic analysis. The statistical population was consisted of all experts, key informed individuals and those involved in the implementation of evolution and innovation packages of medical education, which 24 people were selected as participants of the study by purposive sampling using snowball technique. Data were analyzed using Maxqda 10 software. Participatory review method and non-participant experts review were used to obtain the validity and reliability of the data. Result: 9 main categories, namely the damages of packages' implementation, structural damages, policy damages, environmental damages, managerial damages, motivational damages, damages of the accordance of capability and occupation, and cultural damages were identified according to the results of the qualitative study. Most of the injuries reported by participants were related to executive problems at the university, macro-area and motivational levels. The least reported injuries were related to managerial injuries. Conclusion: Identification of problems and damages of implementing evolution and innovation packages at universities can have positive consequences for the improvement of the quality of medical education. Most of the mentioned codes were related to the problems of the way the packages were implemented in universities, indicating that the lack of knowledge of faculty members about the packages and lack of students' involvement in the implementation of packages will be important in the implementation of packages. Medical education policymakers and planners can identify the damages of evolution and innovation packages implementation to examine the existing defects and to provide effective executive strategies for optimal implementation of packages. http://rme.gums.ac.ir/article-1-856-en.pdf 2020-03-16 21 34 10.29252/rme.11.4.21 Evolution innovation medical education pathology HR Arasteh arastehhr@yahoo.com 1 Arasteh HR, Department of Educational Administration, School of Management Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000297369271 R Ghorbandoost razie.ghorbandoostr@yahoo.com 2 Phd Candidate of Educational Administration, Kharazmi University, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000212473206 H Abbasian a_abbasianedu@yahoo.com 3 Department of Educational Administration, School of Management Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000181467849 HR Zeinabadi hzeinabadi@yahoo.com 4 Department of Educational Administration , School of Management Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000173455012
OTHERS_CITABLE طراحی، اجرا و ارزشیابی تدریس موضوع فرمولاسیون اشکال دارویی به شیوه کلاس وارونه (Flipped Classroom) جهت دانشجویان داروسازی مقدمه:کلاس وارونه نوعی روش یادگیری ترکیبی است که در آن محتوای آموزشی خارج از کلاس ارائه و تکالیف در کلاس انجام می‌شود. مطالعه حاضر با هدف طراحی، اجرا و ارزشیابی تدریس موضوع اشکال دارویی به ­شیوه کلاس وارونه جهت دانشجویان داروسازی انجام شد. روش ها:این مطالعه توسعه ای (Scholarship of Teaching & Learning) SoTL بوده و به شیوه کلاس وارونه، جهت تمامی دانشجویان ترم پنجم داروسازی (34 نفر) دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اجرا شد. محتوای درسی در قالب اسلاید در اختیار دانشجویان گذاشته شد، سپس هفته بعد در کلاس، دانشجویان به شش گروه تقسیم شده و سوالات با استراتژی حل مسئله و بحث در گروه کوچک مطرح و جهت ارزشیابی شیوه تدریس، مصاحبه گروه متمرکز با مشارکت 10 دانشجو که به­ طور هدفمند انتخاب شدند، انجام گرفت. داده ­های محتوای کیفی حاصل از مصاحبه گروه متمرکز، توسط نرم­ افزار MAXQDA10 تجزیه و تحلیل شد. یافته ها:34 دانشجو (68 درصد زن و 32 درصد مرد) با میانگین سنی 0/5±21 در مطالعه مشارکت نمودند. نتایج ارزشیابی شیوه تدریس در قالب 155 کد اولیه شامل 4 تم و 11 طبقه استخراج شد. تم‌‌ها به­ صورت جذابیت (شامل طبقات نوآوری، چالش، موضوع درسی، تفریحی بودن)، جریان مثبت انرژی (شامل طبقات مشارکت و تعامل)، آمادگی (شامل طبقات پیش­خوانی، نوع محتوی، حجم محتوی) و مدیریت کلاس (شامل طبقات گروه ­بندی و مدیریت ارزشیابی) طبقه ­بندی شدند. نتیجه گیری: این روش، جذابیت و انگیزه بیشتری در یادگیری دانشجویان ایجاد نمود؛ از آنجایی­ که محتوا از قبل به دانشجویان ارائه شد، با طرح سوال و تعامل با دانشجویان، کلاس از حالت استاد محوری خارج، و دانشجویان تمایل بیشتری جهت مشارکت داشتند. همچنین به دلیل محتوای کاربردی درس، تعامل، بحث و چالش بین دانشجویان زیاد بود. http://rme.gums.ac.ir/article-1-745-fa.pdf 2020-03-16 35 44 10.29252/rme.11.4.35 یادگیری داروسازی روش های تدریس کیفی ارزشیابی Design, implementation and evaluation of teaching module of liquid dosage form in a Flipped Classroom for pharmacy students Introduction: Flipped classroom represents a kind of blended learning in which educational content is delivered outside the classroom and classwork activities is done in the classroom.This study with the purpose of designing, implementing and evaluating of teaching dosage forms with flipped classroom method for pharmacy students has been done. Methods: This was a SoTL (Scholarship of Teaching & Learning) developmental study. It was performed as a flipped classroom for all pharmacy students (34 people) of the fifth term at Guilan University of Medical Sciences.The teacher distributed the content in a CD of PowerPoint to be studied. Subsequently, after a week, the students were  divided into six groups in the class, and the questions were proposed with handling a problem based small group strategy. With regard to evaluating, a focus group interview was conducted with the participation of 10 students who purposefully were choosen. Analysis of qualitative contents of data from focus group interviews was prepared by MAXQDA10 software. Results: 34 students were participated in a study who 68% represent women and 32% represent men with 21 ± 0.5 average age. Evaluation results were extracted as 155 primary codes contain 4 main groups and 11 categories. Main group’s categories were attraction (innovation, challenge, subject and amusement), cheerful atmosphere (cooperation, engagement), preparedness (pre-reading, content type, volume of content) and class management (grouping, management of evaluation). Conclusion: This method created more attractive and motivational than traditional learning. As the content was already presented to the students; by asking questions and interacting with students, the class was dropped out of teacher-centered and students were more willing to participate. Additionally, because of the applied contentof lesson, the level of engagement, discussion, and challenge was great. http://rme.gums.ac.ir/article-1-745-en.pdf 2020-03-16 35 44 10.29252/rme.11.4.35 Learning Pharmacy Teaching methods Qualitative Evaluation E Aboutaleb e_aboutaleb@gums.ac.ir 1 Medical Education Research Center, Education Development Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran. Department of Pharmaceutics, School of Pharmacy, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, AUTHOR https://orcid.org/0000000170114415 A Motavallian motavallian@gums.ac.ir 2 Medical Education Research Center, Education Development Center , Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran and Department of Pharmacology-Toxicology, School of Pharmacy, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000221380765 I Dadgaran i.dadgaran@gmail.com 3 Medical Education Research Center, Education Development Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000202936967 S Manoochehri saeedmanoochehri@yahoo.com 4 Medical Education Research Center, Education Development Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran and Department of Pharmaceutics, School of Pharmacy, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, AUTHOR https://orcid.org/0000000237489431
OTHERS_CITABLE الگوپردازی بین المللی سازی دانشگاه ها با تأکید بر حکمرانی چند سطحی: رویکرد کیفی مقدمه: بین ­المللی ­سازی آموزش عالی، فرایندی برای رویارویی عالمانه با چالش ­های برآمده از جهانی­ شدن است که مورد توجه دانشگاه­ های پیشرو در جهان قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر الگوپردازی بین­ المللی­ سازی دانشگاه ­ها با تأکید بر حکمرانی چند سطحی بوده است . روش­ ها: پژوهش حاضر با بهره­ گیری از روش تحقیق کیفی از نوع پدیدار­شناسی و مصاحبه با نمونه منتخب هدفمند مدیران و اعضای هیأت علمی6 دانشگاه (شهید چمران اهواز، شیراز، کردستان، سیستان و بلوچستان، علامه طباطبایی تهران و فردوسی مشهد) و در سال 1397-1396 انجام شد. مصاحبه­ ها با استفاده از روش ­های کدگذاری اشتروس و کوربین (باز، انتخابی و محوری) تحلیل شدند. یافته­ ها: الگوی پیشنهادی پژوهش حاضر برگرفته از نظرات اعضای هیأت علمی 6 دانشگاه مذکور برای بین ­المللی­ سازی دانشگاه شامل پنج ­بعد متشکل از ابعاد اقتصادی و اجتماعی (رقابت برای کسب منابع، پاسخ­گویی به نیازهای جامعه و محیط پیرامونی، تجاری­ سازی، موقعیت جغرافیایی و منطقه­ ای دانشگاه)، انسانی و فرهنگی (توانمندی­ های نیروی انسانی، تعاملات فرهنگی، انگیزش نیروی انسانی)، علمی و فناوری (ماهیت علم، برنامه­ های درسی و آموزشی، فناوری و تجهیزات آموزشی و پژوهشی، تولید و نشر علم)، سازمانی و ساختاری (مدیریت سازمانی، استقلال دانشگاه و گروه، کارکردهای دانشگاه)، و سیاسی و حکومتی (وجوه بین­ المللی برنامه ­های راهبردی دانشگاه، ایدئولوژی­ های برنامه­ های توسعه ملی و تعلاملات دیپلماتیک بین ­المللی) بود. نتیجه­ گیری: دانشگاه­ ها برای کسب اعتبار بین­ المللی نیاز دارند در این زمینه گام بردارند و به الگوی نیاز است که راهنمای دانشگاه برای حرکت در این مسیر باشد، الگوی پیشنهادی در پژوهش حاضر می­ تواند در این زمینه راه­گشا باشد.   http://rme.gums.ac.ir/article-1-877-fa.pdf 2020-03-16 45 55 10.29252/rme.11.4.45 بین المللی سازی دانشگاه عوامل فرهنگی آموزش حکمرانی چند سطحی Modeling Internationalization of Universities with Emphasis on Multilevel Governance: A Qualitative Approach Introduction: Internationalization of Higher Education is a process of facing the challenges of globalization that has been the focus of attention by the world's leading universities. The purpose of the present study was to model internationalization of universities with emphasis on multilevel governance. Methods: This study utilizes phenomenological qualitative research method and interviews with selected sample of managers and faculty members of 6 universities (Shahid Chamran Ahvaz, Shiraz, Kurdistan, Sistan and Baluchestan, Allameh Tabatabaei, Tehran and Ferdowsi Mashhad) has been done in 2017-18. Interviews were analyzed using Strauss and Corbin coding methods (open, selective, and axial). Results: The internationalization model of universities includes five dimensions of economic and social factors (competition for resource acquisition, meeting community needs and peripheral environment, commercialization and geographical and regional location of the university), human and cultural factors (human resource capabilities, cultural interactions and human resource motivation), scientific and technological factors (components of the nature of science, curriculum and teaching, technology and educational and research equipment, as well as the production and dissemination of science), organizational and structural factors (organizational management, university and group autonomy, and the functions of the university), and political and governmental factors (international funding components of strategic plans, ideologies of national development programs and international diplomatic missions). Conclusion: Universities need to step up in order to gain international accreditation, and the model needs to be the guide for the university to move in that direction. http://rme.gums.ac.ir/article-1-877-en.pdf 2020-03-16 45 55 10.29252/rme.11.4.45 University Internationalization Cultural Factors Education Multi-level Governance S Sotoudehfar sotudefar.s@gmai.com 1 PhD Student of Educational Management, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000213078857 A Parsa abdparsa@gmail.com 2 Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000306414282 S Shahi sshahi@scu.ac.ir 3 Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000337447642 H Farhadi Rad hfarhadirad@gmail.com 4 Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000227386957
OTHERS_CITABLE تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر هیجان تحصیلی بررضایت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان مقدمه:هیجان­ ها یکی از ابعاد وجودی انسان هستند و نقش آن­ها در زندگی چنان برجسته و چشمگیر است که تصور فقدان آن­ها ممکن نیست و از نظر نحوه ابراز و مدیریت آن­ها، یکی از عوامل تمایز بین افراد است. هیجان­ های تحصیلی به طور مستقیم با فعالیت­ های تحصیلی یا نتایج تحصیلی گره خورده­اند. هدف این پژوهش بررسی میزان تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر هیجان تحصیلی بررضایت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان بود . روش ها: پژوهش حاضر از نظر روش ­شناسی جزء طرح­ های نیمه تجربی از نوع پیش­ آزمون و پس ­آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، شامل همه دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال تحصیلی 98-97 بودند. از این جامعه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 60 نفر از دانشجویانی که نمره رضایت تحصیلی آن­ها پایین بود، انتخاب و به ­صورت تصادفی در دو گروه 30 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. به گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقه ­ای برنامه مبتنی بر هیجان تحصیلی آموزش داده شد. اعضای هر دو گروه در هر دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون پرسشنامه رضایت تحصیلی ترک­زاده و محترم را تکمیل کردند. داده­ها نیز با روش تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرم­افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ­ها:نتایج پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات پس آزمون متغیر رضایت تحصیلی نسبت به پیش‌آزمون تغییر وجود دارد اما درگروه کنترل، تغییرات محسوسی مشاهده نشد. همچنین با کنترل نمرات پیش‌آزمون، میانگین تعدیل‌شده نمرات رضایت تحصیلی گروه آزمایش به صورتی معنی‌دار بالاتر از گروه کنترل بود (0/001 =P) . نتیجه ­گیری:نتایج نشان داد که برنامه آموزشی مبتنی بر هیجان تحصیلی منجر به افزایش رضایت تحصیلی می­ شود. بنابراین، برنامه آموزشی مذکور بر رضایت تحصیلی دانشجویان اثرگذار بوده است.   http://rme.gums.ac.ir/article-1-875-fa.pdf 2020-03-16 56 63 10.29252/rme.11.4.56 برنامه آموزشی رضایت تحصیلی هیجان تحصیلی دانشجویان The Effectiveness of Emotion- based Curriculum on students’ academic satisfaction in Hamadan University of Medical Sciences Introduction: Emotions are one of the dimensions of human existence and their role in life is so prominent that imagining missing them is impossible and in terms of tools and management, they are one of the distinguishing factors between individuals. Academic emotion is directly related to academic activities or academic outcomes. The purpose of this study was to investigate the effect of educational program based on academic emotions on students' academic satisfaction in Hamadan University of Medical Sciences. Method: This present study is a semi-experimental design of pre-test and post-test with control group. The statistical population of the study consisted of all students studying at Hamadan University of Medical Sciences during 2018-2019.  Using random sampling method, 60 students with low academic satisfaction were selected and randomly assigned to experimental and control group. The experimental group was taught 10 session of 90-minute educational program based on academic emotion. The Members of both groups completed Torkzadeh and Mohtaram Respected academic satisfaction questionnaire in all two stages of pre-test and post-test. Data were analyzed by ANOVA using SPSS.  Results: The results showed that there was a significant difference between the mean scores of the post-test of academic satisfaction compared to the pre-test, but no significant changes were observed in the control group . Also by controlling the pre-test scores, the adjusted mean of academic satisfaction scores in the experimental group was significantly higher than the control group (P = 0.001). Conclusion: The results showed that educational program based on academic emotion leads to increased academic satisfaction. Therefore, the mentioned educational program has influenced students' academic satisfaction. http://rme.gums.ac.ir/article-1-875-en.pdf 2020-03-16 56 63 10.29252/rme.11.4.56 Curriculum Academic Satisfaction Academic Emotions Students S Shahabi shahabi.samira@yahoo.com 1 Department of Psychology, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000221616360 H Jadidi hjadidi86@gmail.com 2 Department of Psychology, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000309493860 Y Yarahmadi yyarahmadi@gmail.com 3 Department of Psychology, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000263102392
OTHERS_CITABLE نقش دروس آناتومی در یادگیری مراحل آموزش بالینی ازدیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان مقدمه: سال­ هاست که درس آناتومی به ­عنوان مهم­ترین درس در آموزش پزشکی مطرح است. آموزش آناتومی طی سال­ های اخیر دست­خوش تغییرات شگرفی شده است. به منظور ارزشیابی برنامه­ریزی تحصیلی دانشجویان، با توجه به نقش محوری درس آناتومی در آموزش پزشکی و نیز نیاز رو به رشد تطابق پزشکان با دست آوردهای جدید این علم، این مطالعه با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی در مورد نقش درس آناتومی در یادگیری آن­ها طی مراحل بالینی انجام شد. روش ­ها:این مطالعه ی توصیفی-مقطعی بر روی ۲۳۴ نفر از دانشجویان پزشکی مراحل بالینی (کارآموزی و کارورزی) دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1395 به روش سرشماری انجام پذیرفت. ابزار جمع ­آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته شامل سوالات دموگرافیک و دیدگاه دانشجویان نسبت به نقش درس آناتومی و برخی فاکتور­های مهم دیگر در یادگیری آن­ها طی مراحل آموزش بالینی بود. پایایی و روایی پرسشنامه به ترتیب با استفاده از آلفای کرونباخ (0/896=α) و روایی محتوایی تایید گردید. داده­ ها با استفاده از میانه و IQR و آزمون غیر پارامتریک Friedman از طریق نرم افزار آماریSPSS  تجزیه و تحلیل شدند. یافته ­ها:نتایج نشان داد که آناتومی سیستم لنفاوی و آناتومی ارگان ­های داخلی به ترتیب مهم ­ترین (0/001>p) و کم­ اهمیت­ ترین (0/001>p)مطالب درسی موثر در یادگیری دوران بالینی دانشجویان بودند. فاکتور­های دیگر موثر می­ توان به روش تدریس اساتید، استفاده از چند منبع، سخت­ گیری اساتید و انجام فعالیت ­های گروهی اشاره کرد. از نظر دانشجویان استفاده از جسد و مولاژ و تدریس نکات بالینی در کلاس از فاکتور­های کم اهمیت تلقی می­ شدند. نتیجه­ گیری: نتایج این تحقیق با بیان اهمیت مبحث سیستم لنفاوی و فاکتورهای مهم دیگر چون تسلط اساتید و روش تدریس آن­ها و انجام فعالیت­ های گروهی نشان داد که مباحث مختلف درس آناتومی و ویژگی های شخصیتی اساتید و متد آن­ها هر دو نقش بسیار مهمی در به خاطر سپاری مطالب و یادگیری آموزه های بالینی بازی می­ کنند. http://rme.gums.ac.ir/article-1-658-fa.pdf 2020-03-16 64 71 10.29252/rme.11.4.64 آموزش آناتومی دانشجویان پزشکی The Role of Anatomy Course in Clinical Education Stages from the medical students’ viewpoints in GUMS Introduction: Always Anatomy course is considered as one of the most imporant courses in medical education. In recent years, teching anatomy underwent noticeable changes. In order to evaluating educational planning for the medical students, given the essential role of the anatomy course in medical education and the growing need of physicians for being up to date, this study aimed to assess the medical students’ viewpoints on the role of anatomy course on their clinical phase in Guilan University of Medical Sciences. Methods: This  descriptive and cross-sectional study was done on 234 medical students in clinical phase through census method in 2016. Data were collected using a  researcher- made questionnaire contained demographic information questions and students’ opinion about the role of anatomy and some other factors in their learning during clinical ducation. Reliability and validity of questionnaires were assessed using Cronbach’s alfa test (a=0.896) and content validity index (CVI) (0.68), respectively. Data were analysed using Median, IQR and Friedman non- parametric test  through SPSS. Results: Results anounced that the anatomy of lymphatic system (p<0.001) and internal organs (p<0.001) were the most and the least importance in students’ learning during clinical education respectively. Other factors such as using more than one book as reference, professors’ strictness and performing group acivities were other important factors that sudents thought were helpful. According to students’ opinions using cadavers and moulages and also teaching clinical points in class consider as low important factors. Conclusion: Based on results, the importance of the anatomy of the lymphatic system and other important factors such as professors’ expertise and their teaching methods also performing group activities, showed that different topics of anatomical sciences alongside the professors' personal features and their methods both play pivotal role in memorizing topics and students’ learning during clinic. http://rme.gums.ac.ir/article-1-658-en.pdf 2020-03-16 64 71 10.29252/rme.11.4.64 Education Anatomy Students Medicine M Mohammadi maedemv24@gmail.com 1 School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran AUTHOR R Gazor rouhollahgazor@yahoo.com 2 Department of Anatomical Sciences, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000219104817 S Sayad Fathi sara.sf.20@gmail.com 3 Neurosience Research Center , Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000240219627 M Ghorbani Anarkooli anatomy.ghorbani93@gmail.com 4 M.Sc Student in Anatomical Sciences, Department of Anatomical Sciences, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000171635853 E Zaeimi ebizaeimi@gmail.com 5 Medical Education Research Center, Education Development Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran AUTHOR https://orcid.org/000000023290451X F Nadim fri.nadim@yahoo.com 6 Medical Education Research Center, Education Development Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000198389808 E Nasiri ebrahimnasiri@gmail.com 7 Medical Education Research Center, Education Development Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran. Department of Anatomical Sciences, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000258780148