OTHERS_CITABLE
معرفی فیلم های تکنولوژی و سرگرمی TED دردانشگاه های علوم پزشکی ایران
تدوین فیلم های TED (Technology, Entertainment and Design) در راستای تلفیق تکنولوژی، سرگرمی و طراحی از سال 1984 در قالب یک کنفرانس آغاز گردید (1). TED بیانگر کنفرانس های ساختارمند و در زمان بندی مشخص است که در شاخه های مختلف علم، از زبان افراد مجرب در هر رشته تخصصی بیان می گردد و در قالب ویدیوهای کوتاه از بیان تجارب، نظرات و پیشنهادات دانشمندان هر رشته، به شیوه های مختلف در دسترس علاقمندان در سراسر جهان قرار می گیرد (3, 2). در حیطه های بالینی نیز از آنجایی که روش های تشخیصی، پیشگیری و درمان ممکن است با گذشت زمان و با انجام پژوهش های بیشتر نقض گردند و غیر نافع یا مضر شناخته شوند (4)، در دسترس بودن منابع آموزشی جدید و با تکنولوژی روز دنیا در افزایش میل و رغبت مدرسین و فراگیران علوم پزشکی به مطالعهی منابع روزآمد، تاثیرگذار است (5).
امروزه یکی از جذاب ترین و موثرترین روش های آموزش از طریق TED می باشد که در بسیاری از کشورها و به زبان های مختلف در حال افزایش است. بیش از سه دهه از معرفی فیلم های TED در دنیا می گذرد و گفتمان های TED متعددی از تجارب پزشکان حوزه های مختلف تخصصی در سطح دنیا انتشار یافته و در جریان است (6). با گذر از عصر دیجیتال و ورود به عصر سایبر در دنیای تکنولوژی، متخصصین علوم پزشکی برای تامین نیازهای اطلاعاتی و ارتباطی خود ناگزیر به استفاده از سیستم های مفهومی متفاوتی شده اند. هر کدام از مفاهیم علمی نوظهور دارای بار معنایی خاصی هستند که باید در زمینه خود باز تعریف شوند، تا بتوان در سیستم های مفهومی علوم تخصصی از جمله آموزش، پژوهش، مدیریت و ارائه خدمات سلامت از آنها بهره برد (7)؛ از جمله این مفاهیم نوظهور، گفتمان های TED است.
در سال های اخیر در خصوص فواید و محدودیت های استفاده از گفتمان های TED در علوم پزشکی مطالعاتی در خارج کشور انجام گرفته است (3, 8). در کشور ایران نیز تیم های سلامت جهت پاسخ به سوالات بالینی خود، منابع متعدد الکترونیک (9) و غیر الکترونیک در اختیار دارند. در مواردی نیاز است که تیم سلامت از مرور شواهد موجود، جهت اتخاذ تصمیم بالینی اقدام نمایند و از سوی دیگر شواهد علمی پژوهشی در خصوص فیلم های تکنولوژی و سرگرمی TED در علوم پزشکی ایران در دسترس نمی باشد. بهره گیری از تکنولوژی و استفاده از منابع اطلاعاتی الکترونیکی در تصمیم سازی های بالینی تیم های سلامت، در پژوهش های مختلفی در ایران مورد ارزیابی قرار گرفته (14-10،7). لیکن در خصوص معرفی مفهوم TED و کاربرد آن در حوزه های مختلف علوم پزشکی از جمله علوم بالینی و پزشکی مبتنی بر شواهد در ایران، مستندی یافت نشد.
از آنجایی که به روز بودن تیم های سلامت و معرفی پروتکل های جدید پیشگیری، تشخیص، درمان و توانبخشی به شیـوه های بدیع، جـذاب و با صـرف زمـان های کـوتاه در دستیابی به پوشش گسترده تر بهره برداری تیم های سلامت تاثیرگذار است (15, 11)، در دسترس قرار دادن فیلم های TED در حوزه های علوم پزشکی ایران، در این امر کمک کننده خواهد بود.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-891-fa.pdf
2020-03-16
1
2
10.29252/rme.11.4.1
تکنولوژی
آموزش پزشکی
پزشکی مبتنی بر شواهد
دانشگاه
Introducing Technology and Entertainment Movies (TED) in Iranian Universities of Medical Sciences
Full text is available in pdf
http://rme.gums.ac.ir/article-1-891-en.pdf
2020-03-16
1
2
10.29252/rme.11.4.1
Technology
Medical Education
Evidence-Based Medicine
University
MH
Asghari
mohammadhossein.asghari@gmail.com
1
Department of Pharmacology, Schools Of Medicine, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/000000032981879X
S
Mouodi
dr.mouodi@gmail.com
2
Social Determinants of Health Research Center, Health Research Institute, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000000178689360
OTHERS_CITABLE
ارتباط وضعیت آﻣﻮزش ﺑﺎﻟﻴﻨﻲ با انگیزش تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم
مقدمه: عدم علاقه و انگیزش تحصیلی دانشجویان چالش اساسی پیش روی آموزش بالینی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط وضعیت آموزش بالینی با انگیزش تحصیلی در دانشجویان اتاق عمل و هوشبری انجام شد.
روش ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی (از نوع مقطعی) برروی 104 دانشجوی هوشبری و اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1396 به روش سرشماری انجام شد. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش دو پرسشنامه بررسی وضعیت آموزش بالینی و انگیزش تحصیلی هارتر بود. به منظور توصیف وضعیت آزمودنی ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) استفاه و داده ها از طریق آزمون های t مستقل و پیرسون و رگرسیون خطی با نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: میانگین نمره وضعیت آموزش بالینی دانشجویان هوشبری 71/12±73/73 و دانشجویان اتاق عمل 10/29±75/46 بود. همچنین میانگین نمره انگیزش تحصیلی در دانشجویان هوشبری 9/75±67/7 و اتاق عمل 10/07±67/07 بدست آمد. بین وضعیت آموزش بالینی و انگیزش تحصیلی ارتباط معنی داری مشاهده شد (24/0=r).
نتیجه گیری: با توجه به مطلوب نبودن کامل وضعیت آموزش بالینی دانشجویان و وجود رابطه معنی دار بین وضعیت آموزش بالینی و انگیزش تحصیلی، لذا توجه بیشتری از طرف مسئولان، اساتید و کارشناسان در جهت ارتقای آموزش بالینی در چهار حیطه اهداف و برنامه آموزشی، مربی، برخورد با دانشجو و نظارت و ارزشیابی پیشنهاد می گردد.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-850-fa.pdf
2020-03-16
3
12
10.29252/rme.11.4.3
آموزش بالینی
دانشجویان
انگیزش
The Relationship between Clinical Education Status and Academic Motivation in Students of Qom University of Medical Sciences
Introduction: Lack of students’ interest and academic motivation is a major challenge to clinical education. The purpose of this study was to determine the relationship between the clinical education status with academic motivation in the operating room and anesthesiology students.
Method: This descriptive cross-sectional study was performed on 104 students of Anesthesiology and Operating Room of Qom University of Medical Sciences who were selected by census method in 2016. Data gathering tools were two questionnaires for assessing clinical education and academic motivation of Harter. Descriptive statistics and standard deviation were used to describe the status of the subjects. Independent T-test, Pearson test and linear regression were used to analyze the relationships in SPSS.
Results: The mean score of clinical education status in students of anesthesiology was 73.73±71.12 and the operating room was 75.46±10.29.Also, the academic motivation mean score in students of anesthesiology was 67.7±9.75 and the operating room was 67.07±10.07. There was a significant relationship between educational motivation and clinical education status (r=0.24)
Conclusion: Since students' clinical education status is not fully desirable and there is a significant relationship between clinical education status and academic motivation, more attention are recommended to promote clinical education in the four areas of educational goals, curriculum, instructor, treatment with student, supervision and evaluation by the authorities, professors and experts.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-850-en.pdf
2020-03-16
3
12
10.29252/rme.11.4.3
Clinical Education
Students
Motivation
L
Ghanbari afra
ghanbari.afra91@yahoo.com
1
Kamkar- Arabnia Hospital, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0003-3044-9063
Z
Aliakbarzadeh Arani
zaliakbarzade@gmail.com
2
Operating room Department, Paramedical School, Qom University of Medical Sciences, Qom,. Iran and Gerontology Department, University of social welfare and rehabilitation sciences, Tehran,Iran
AUTHOR
https://orcid.org/000000034934099X
S
Salmani
somaie.salmani1986@gmail.com
3
Medical-surgical nursing Department, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000000240855703
Z
Farghadanai
z.farghadani@gmail.com
4
Student Research Committee, Qom University of medical sciences, Qom, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000000273373217
OTHERS_CITABLE
نگرش پزشکان هیئت علمی بالینی به تعهد حرفه ای: مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی تهران
مقدمه: نگرش اعضای هیئت علمی به تعهد حرفه ای، تاثیر قابل توجهی در انتقال ارزش های حرفه ای به فراگیران دارد. این مطالعه با هدف تعیین نگرش حرفه ای اعضای هیئت علمی بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.
روش ها: در این پژوهش مقطعی- توصیفی، 134 نفر از اعضاء هیئت علمی بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به روش نمونه گیری لایه بندی شده (Stratified Sampling) از دپارتمان های مختلف بالینی وارد مطالعه شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه ای 21 سوالی محقق ساخته بود که به منظور سنجش نگرش پزشکان به تعهد حرفه ای تدوین که روایی و پایایی آن تایید شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های کروسکال والیس و ضریب همبستگی پیرسون از طریق نرم افزار آماری SPSS تحت آنالیز قرار گرفتند.
یافته ها:میانگین امتیاز نگرش حرفه ای شرکت کنندگان 69/96 از 100 با انحراف معیار 9/5 بود. بیشترین میانگین 94/05 از 100 نگرش مطلوب در مخالفت با دریافت پورسانت در ازای ارجاع به همکار و موافقت همکار مراجعه کننده با دریافت مشاوره در مورد عملکرد حرفه ای بود و کمترین 28/57 از100 میزان نگرش حرفه ای به ترتیب در زمینه همکاری تیمی پزشک و پرستار، وظیفه بیمار به همکاری آموزشی در بیمارستان آموزشی و صرف وقت برای شنیدن نگرانی های بیمار و حق انتخاب بیمار توسط پزشک بود. امتیاز نگرش حرفه ای در گروه روان پزشکی به طور معنی داری از گروه های اورولوژی (p=0/046) و جراحی (p=0/002) و زنان (0/001>p) و ارتوپدی (p=0/001) و داخلی (0/001>p) بالاتر بود.
نتیجه گیری:بر طبق یافته های این مطالعه، نگرش حرفه ای اساتید پزشکی از وضعیت ایده آل فاصله قابل توجهی داشت. در شاخص های تعالی، شرافت و درستی و احترام به ترتیب در بالاترین حد و در نوع دوستی و وظیفه شناسی در کمترین حد بود. پیشنهاد می شود دوره های بازآموزی تعهد حرفه ای به صورت مستمر و مداوم در انتقال نگرش و با تاکید بیشتر بر محورهایی نوع دوستی و وظیفه شناسی برای توانمندسازی اعضای هیات علمی بالینی دانشکده های پزشکی در نظر گرفته شوند.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-778-fa.pdf
2020-03-16
13
20
10.29252/rme.11.4.13
تعهد حرفه ای
هیئت علمی
دانشگاه
پزشکان
Clinical faculty membersُ attitude toward Medical Professionalism: A case study of Tehran University of Medical Sciences
Introduction: The faculty members' attitude toward professionalism has a significant impact on conveying professional values to learners. The aim of this study was to assess the professional attitudes of the clinical faculty members of medical school in TUMS.
Methods: In this cross- sectional study, 134 clinical faculty members of Tehran University of Medical Sciences using stratified sampling from different clinical departments were participated in 2017. The research tool was a 21- item questionnaire designed to assess the physicians’ attitude about professionalism which was developed and validated by experts. The data were analyzed Using Kruskal Wallis and Pearson correlation coefficient through SPSS .
Results: The average score of the participants' professional attitude was 69.96 out of 100 with standard deviation of 9.5. The highest average of the positive attitude was 94.05 out of 100 for the issues of receiving commission for referral to the colleague and receiving consultation from the colleague and the lowest average of attitude was 28.57 out of 100 for the Team working collaboration of the physician and nurse, the patient's duty to participate in medical education in the academic hospital, spending enough time for listening to the patient's concerns and the doctor’s right to choose his/ her patient. Professional attitude score was significantly higher in the psychiatric group in comparison with urology (p=0.046), surgery (p=0.002), Gynaecology (p<0.001) orthopedic (p=0.003) and internal medicine (p<0.001).
Conclusion: According to the findings, professional attitude of faculty members is far from ideal. Their highest positive attitudes were about excellence, honesty, integrity and respect while their highest negative attitudes were regarding altruism and duty. It is suggested that re-trining programs focused on medical professionalism, continuously in transferring attitudes, with more emphasis on the principle of altruism and responsibility for the empowerment of clinical faculty members in medical schools should be considered.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-778-en.pdf
2020-03-16
13
20
10.29252/rme.11.4.13
Professionalism
faculty
university
Physicians
M
Aghamohammadi
moazzameh6829@yahoo.com
1
Resident in Cardiology, Imam Hosein Hospital, University of Medical sciences,Tehran, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000000333089980
A
Hashemi
dr.akramhashemi@yahoo.com
2
Department of Medical Ethics, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000000243945106
M
Karbakhsh
mkarbakhsh@tums.ac.ir
3
Department of Social Mrdicine, Tehran University of MeDepartment of Social Mrdicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Irandical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000000247558752
M
Bahadori
bahadorim@ams.ac.ir
4
Department of department of pathology ,Faculty of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000000170506320
F
Asghari
fasghari@tums.ac.ir
5
Medical Ethics and History of Medicine Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000000298076390
OTHERS_CITABLE
آسیب شناسی بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی "یک مطالعه کیفی"
مقدمه:حوزه آموزش یکی از حوزه های زیربنایی نظام سلامت است و برای تحول در این حوزه باید تربیت نیروی انسانی سلامت متحول شود، سند تحول و نوآوری فرصتی استثنایی برای دست اندرکاران حوزه آموزش و مسئولین دانشگاه ها است تا بتوانند در زمینه ارتقای آموزش علوم پزشکی کشور گام بردارند. ﻳﻜﻲ از مهم ترین اﻗﺪاﻣﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎی ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺮای ارﺗﻘﺎی اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﺧﻮد اﻧﺠﺎم ﻣﻲدﻫﻨﺪ. آﺳﻴﺐﺷﻨﺎﺳﻲ ﺻﺤﻴﺢ و ﺑﻪ ﻣﻮقع می باشد که منجر می شود مدیران از ﻣﺴﺎﻳﻞ و ﻣﺸﻜﻼت ﺟﺎری ﺳﺎزﻣﺎن ﺧﻮد ﻣﻄﻠﻊ شوند تا از ﺣﺎد ﺷﺪن آن ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. پژوهش حاضر به منظور شناسایی آسیب های وضعیت موجود بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور انجام گرفت.
روش ها : این ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﯿﻔﯽ از نوع ﺗﺤﻠﯿﻞ موضوعی است. جامعه آماری کلیه صاحب نظران، مطلعین کلیدی و افراد درگیر در اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی بود که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی24 نفر به عنوان مشارکت کنندگان در پژوهش انتخاب شدند. تحلیل داده ها با نرم افزار مکس کیودا (Maxqda) انجام شد. برای بدست آوردن اعتبار و روایی داده ها از روش بازبینی مشارکت کننده و مرور خبرگان غیرشرکت کننده در پژوهش استفاده شد.
یافته ها:براساس نتایج بدست آمده از مطالعه کیفی 9 طبقه اصلی یعنی آسیب های اجرایی، ساختاری، سیاستی، محیطی، مدیریتی، انگیزشی، تطابق توانایی ها و شغل، فرهنگی بسته ها شناسایی شد. بیشترین آسیب های اشاره شده توسط مشارکت کنندگان مربوط به مشکلات اجرایی در سطح دانشگاه، کلان منطقه و آسیب های انگیزشی بود و کمترین آنها مربوط به آسیب های مدیریتی بود.
نتیجه گیری: شناسایی آسیب ها و مشکلات موجود در اجرای بسته های تحول و نوآوری در دانشگاه ها، می تواند پیامدهای مثبتی در جهت ارتقاء کیفیت آموزش پزشکی داشته باشد. بیشترین کدهای اشاره شده مربوط به مشکلات در چگونگی اجرای بستهها در دانشگاهها بود که نشان دهنده عدم آگاهی اعضای هیات علمی از بستههای تحول و درگیر نبودن دانشجویان در اجرای بستهها و پیاده سازی آنها است. لذا سیاست گذاران و برنامه ریزان آموزش پزشکی می توانند با شناسایی آسیب های اجرایی بسته های تحول به رفع نواقص موجود پرداخته و راهکارهای اجرایی موثری جهت پیاده سازی بهینه بسته ها ارائه نمایند.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-856-fa.pdf
2020-03-16
21
34
10.29252/rme.11.4.21
تحول
نوآوری
آموزش پزشکی
آسیب شناسی
The Pathology of Transformational Innovation Packages in Medical Education "A Qualitative Study"
Introduction: The education field is one of the infrastructural fields of the health system and in order to evolving this field training of the human resources should be evolved. The evolution and innovation document is a special opportunity for education practitioners and universities' authorities to take a step towards the promotion of medical education in the country. Proper and timely pathology is one of the measures which it leads managers to become aware of their organization's problems and to prevent them from becoming acute. This study was conducted to identify the current status of evolution and innovation packages in medical education in Iranian universities of medical sciences.
Methods: This qualitative study is in the form of thematic analysis. The statistical population was consisted of all experts, key informed individuals and those involved in the implementation of evolution and innovation packages of medical education, which 24 people were selected as participants of the study by purposive sampling using snowball technique. Data were analyzed using Maxqda 10 software. Participatory review method and non-participant experts review were used to obtain the validity and reliability of the data.
Result: 9 main categories, namely the damages of packages' implementation, structural damages, policy damages, environmental damages, managerial damages, motivational damages, damages of the accordance of capability and occupation, and cultural damages were identified according to the results of the qualitative study. Most of the injuries reported by participants were related to executive problems at the university, macro-area and motivational levels. The least reported injuries were related to managerial injuries.
Conclusion: Identification of problems and damages of implementing evolution and innovation packages at universities can have positive consequences for the improvement of the quality of medical education. Most of the mentioned codes were related to the problems of the way the packages were implemented in universities, indicating that the lack of knowledge of faculty members about the packages and lack of students' involvement in the implementation of packages will be important in the implementation of packages. Medical education policymakers and planners can identify the damages of evolution and innovation packages implementation to examine the existing defects and to provide effective executive strategies for optimal implementation of packages.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-856-en.pdf
2020-03-16
21
34
10.29252/rme.11.4.21
Evolution
innovation
medical education
pathology
HR
Arasteh
arastehhr@yahoo.com
1
Arasteh HR, Department of Educational Administration, School of Management Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000000297369271
R
Ghorbandoost
razie.ghorbandoostr@yahoo.com
2
Phd Candidate of Educational Administration, Kharazmi University, Tehran, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000000212473206
H
Abbasian
a_abbasianedu@yahoo.com
3
Department of Educational Administration, School of Management Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000000181467849
HR
Zeinabadi
hzeinabadi@yahoo.com
4
Department of Educational Administration , School of Management Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000000173455012
OTHERS_CITABLE
طراحی، اجرا و ارزشیابی تدریس موضوع فرمولاسیون اشکال دارویی به شیوه کلاس وارونه (Flipped Classroom) جهت دانشجویان داروسازی
مقدمه:کلاس وارونه نوعی روش یادگیری ترکیبی است که در آن محتوای آموزشی خارج از کلاس ارائه و تکالیف در کلاس انجام میشود. مطالعه حاضر با هدف طراحی، اجرا و ارزشیابی تدریس موضوع اشکال دارویی به شیوه کلاس وارونه جهت دانشجویان داروسازی انجام شد.
روش ها:این مطالعه توسعه ای (Scholarship of Teaching & Learning) SoTL بوده و به شیوه کلاس وارونه، جهت تمامی دانشجویان ترم پنجم داروسازی (34 نفر) دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اجرا شد. محتوای درسی در قالب اسلاید در اختیار دانشجویان گذاشته شد، سپس هفته بعد در کلاس، دانشجویان به شش گروه تقسیم شده و سوالات با استراتژی حل مسئله و بحث در گروه کوچک مطرح و جهت ارزشیابی شیوه تدریس، مصاحبه گروه متمرکز با مشارکت 10 دانشجو که به طور هدفمند انتخاب شدند، انجام گرفت. داده های محتوای کیفی حاصل از مصاحبه گروه متمرکز، توسط نرم افزار MAXQDA10 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها:34 دانشجو (68 درصد زن و 32 درصد مرد) با میانگین سنی 0/5±21 در مطالعه مشارکت نمودند. نتایج ارزشیابی شیوه تدریس در قالب 155 کد اولیه شامل 4 تم و 11 طبقه استخراج شد. تمها به صورت جذابیت (شامل طبقات نوآوری، چالش، موضوع درسی، تفریحی بودن)، جریان مثبت انرژی (شامل طبقات مشارکت و تعامل)، آمادگی (شامل طبقات پیشخوانی، نوع محتوی، حجم محتوی) و مدیریت کلاس (شامل طبقات گروه بندی و مدیریت ارزشیابی) طبقه بندی شدند.
نتیجه گیری: این روش، جذابیت و انگیزه بیشتری در یادگیری دانشجویان ایجاد نمود؛ از آنجایی که محتوا از قبل به دانشجویان ارائه شد، با طرح سوال و تعامل با دانشجویان، کلاس از حالت استاد محوری خارج، و دانشجویان تمایل بیشتری جهت مشارکت داشتند. همچنین به دلیل محتوای کاربردی درس، تعامل، بحث و چالش بین دانشجویان زیاد بود.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-745-fa.pdf
2020-03-16
35
44
10.29252/rme.11.4.35
یادگیری
داروسازی
روش های تدریس
کیفی
ارزشیابی
Design, implementation and evaluation of teaching module of liquid dosage form in a Flipped Classroom for pharmacy students
Introduction: Flipped classroom represents a kind of blended learning in which educational content is delivered outside the classroom and classwork activities is done in the classroom.This study with the purpose of designing, implementing and evaluating of teaching dosage forms with flipped classroom method for pharmacy students has been done.
Methods: This was a SoTL (Scholarship of Teaching & Learning) developmental study. It was performed as a flipped classroom for all pharmacy students (34 people) of the fifth term at Guilan University of Medical Sciences.The teacher distributed the content in a CD of PowerPoint to be studied. Subsequently, after a week, the students were divided into six groups in the class, and the questions were proposed with handling a problem based small group strategy. With regard to evaluating, a focus group interview was conducted with the participation of 10 students who purposefully were choosen. Analysis of qualitative contents of data from focus group interviews was prepared by MAXQDA10 software.
Results: 34 students were participated in a study who 68% represent women and 32% represent men with 21 ± 0.5 average age. Evaluation results were extracted as 155 primary codes contain 4 main groups and 11 categories. Main group’s categories were attraction (innovation, challenge, subject and amusement), cheerful atmosphere (cooperation, engagement), preparedness (pre-reading, content type, volume of content) and class management (grouping, management of evaluation).
Conclusion: This method created more attractive and motivational than traditional learning. As the content was already presented to the students; by asking questions and interacting with students, the class was dropped out of teacher-centered and students were more willing to participate. Additionally, because of the applied contentof lesson, the level of engagement, discussion, and challenge was great.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-745-en.pdf
2020-03-16
35
44
10.29252/rme.11.4.35
Learning
Pharmacy
Teaching methods
Qualitative
Evaluation
E
Aboutaleb
e_aboutaleb@gums.ac.ir
1
Medical Education Research Center, Education Development Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran. Department of Pharmaceutics, School of Pharmacy, Guilan University of Medical Sciences, Rasht,
AUTHOR
https://orcid.org/0000000170114415
A
Motavallian
motavallian@gums.ac.ir
2
Medical Education Research Center, Education Development Center , Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran and Department of Pharmacology-Toxicology, School of Pharmacy, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000000221380765
I
Dadgaran
i.dadgaran@gmail.com
3
Medical Education Research Center, Education Development Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000000202936967
S
Manoochehri
saeedmanoochehri@yahoo.com
4
Medical Education Research Center, Education Development Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran and Department of Pharmaceutics, School of Pharmacy, Guilan University of Medical Sciences, Rasht,
AUTHOR
https://orcid.org/0000000237489431
OTHERS_CITABLE
الگوپردازی بین المللی سازی دانشگاه ها با تأکید بر حکمرانی چند سطحی: رویکرد کیفی
مقدمه: بین المللی سازی آموزش عالی، فرایندی برای رویارویی عالمانه با چالش های برآمده از جهانی شدن است که مورد توجه دانشگاه های پیشرو در جهان قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر الگوپردازی بین المللی سازی دانشگاه ها با تأکید بر حکمرانی چند سطحی بوده است .
روش ها: پژوهش حاضر با بهره گیری از روش تحقیق کیفی از نوع پدیدارشناسی و مصاحبه با نمونه منتخب هدفمند مدیران و اعضای هیأت علمی6 دانشگاه (شهید چمران اهواز، شیراز، کردستان، سیستان و بلوچستان، علامه طباطبایی تهران و فردوسی مشهد) و در سال 1397-1396 انجام شد. مصاحبه ها با استفاده از روش های کدگذاری اشتروس و کوربین (باز، انتخابی و محوری) تحلیل شدند.
یافته ها: الگوی پیشنهادی پژوهش حاضر برگرفته از نظرات اعضای هیأت علمی 6 دانشگاه مذکور برای بین المللی سازی دانشگاه شامل پنج بعد متشکل از ابعاد اقتصادی و اجتماعی (رقابت برای کسب منابع، پاسخگویی به نیازهای جامعه و محیط پیرامونی، تجاری سازی، موقعیت جغرافیایی و منطقه ای دانشگاه)، انسانی و فرهنگی (توانمندی های نیروی انسانی، تعاملات فرهنگی، انگیزش نیروی انسانی)، علمی و فناوری (ماهیت علم، برنامه های درسی و آموزشی، فناوری و تجهیزات آموزشی و پژوهشی، تولید و نشر علم)، سازمانی و ساختاری (مدیریت سازمانی، استقلال دانشگاه و گروه، کارکردهای دانشگاه)، و سیاسی و حکومتی (وجوه بین المللی برنامه های راهبردی دانشگاه، ایدئولوژی های برنامه های توسعه ملی و تعلاملات دیپلماتیک بین المللی) بود.
نتیجه گیری: دانشگاه ها برای کسب اعتبار بین المللی نیاز دارند در این زمینه گام بردارند و به الگوی نیاز است که راهنمای دانشگاه برای حرکت در این مسیر باشد، الگوی پیشنهادی در پژوهش حاضر می تواند در این زمینه راهگشا باشد.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-877-fa.pdf
2020-03-16
45
55
10.29252/rme.11.4.45
بین المللی سازی
دانشگاه
عوامل فرهنگی
آموزش
حکمرانی چند سطحی
Modeling Internationalization of Universities with Emphasis on Multilevel Governance: A Qualitative Approach
Introduction: Internationalization of Higher Education is a process of facing the challenges of globalization that has been the focus of attention by the world's leading universities. The purpose of the present study was to model internationalization of universities with emphasis on multilevel governance.
Methods: This study utilizes phenomenological qualitative research method and interviews with selected sample of managers and faculty members of 6 universities (Shahid Chamran Ahvaz, Shiraz, Kurdistan, Sistan and Baluchestan, Allameh Tabatabaei, Tehran and Ferdowsi Mashhad) has been done in 2017-18. Interviews were analyzed using Strauss and Corbin coding methods (open, selective, and axial).
Results: The internationalization model of universities includes five dimensions of economic and social factors (competition for resource acquisition, meeting community needs and peripheral environment, commercialization and geographical and regional location of the university), human and cultural factors (human resource capabilities, cultural interactions and human resource motivation), scientific and technological factors (components of the nature of science, curriculum and teaching, technology and educational and research equipment, as well as the production and dissemination of science), organizational and structural factors (organizational management, university and group autonomy, and the functions of the university), and political and governmental factors (international funding components of strategic plans, ideologies of national development programs and international diplomatic missions).
Conclusion: Universities need to step up in order to gain international accreditation, and the model needs to be the guide for the university to move in that direction.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-877-en.pdf
2020-03-16
45
55
10.29252/rme.11.4.45
University
Internationalization
Cultural Factors
Education
Multi-level Governance
S
Sotoudehfar
sotudefar.s@gmai.com
1
PhD Student of Educational Management, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000000213078857
A
Parsa
abdparsa@gmail.com
2
Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000000306414282
S
Shahi
sshahi@scu.ac.ir
3
Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000000337447642
H
Farhadi Rad
hfarhadirad@gmail.com
4
Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000000227386957
OTHERS_CITABLE
تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر هیجان تحصیلی بررضایت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان
مقدمه:هیجان ها یکی از ابعاد وجودی انسان هستند و نقش آنها در زندگی چنان برجسته و چشمگیر است که تصور فقدان آنها ممکن نیست و از نظر نحوه ابراز و مدیریت آنها، یکی از عوامل تمایز بین افراد است. هیجان های تحصیلی به طور مستقیم با فعالیت های تحصیلی یا نتایج تحصیلی گره خوردهاند. هدف این پژوهش بررسی میزان تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر هیجان تحصیلی بررضایت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان بود .
روش ها: پژوهش حاضر از نظر روش شناسی جزء طرح های نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، شامل همه دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال تحصیلی 98-97 بودند. از این جامعه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 60 نفر از دانشجویانی که نمره رضایت تحصیلی آنها پایین بود، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. به گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقه ای برنامه مبتنی بر هیجان تحصیلی آموزش داده شد. اعضای هر دو گروه در هر دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون پرسشنامه رضایت تحصیلی ترکزاده و محترم را تکمیل کردند. دادهها نیز با روش تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرمافزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها:نتایج پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات پس آزمون متغیر رضایت تحصیلی نسبت به پیشآزمون تغییر وجود دارد اما درگروه کنترل، تغییرات محسوسی مشاهده نشد. همچنین با کنترل نمرات پیشآزمون، میانگین تعدیلشده نمرات رضایت تحصیلی گروه آزمایش به صورتی معنیدار بالاتر از گروه کنترل بود (0/001 =P) .
نتیجه گیری:نتایج نشان داد که برنامه آموزشی مبتنی بر هیجان تحصیلی منجر به افزایش رضایت تحصیلی می شود. بنابراین، برنامه آموزشی مذکور بر رضایت تحصیلی دانشجویان اثرگذار بوده است.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-875-fa.pdf
2020-03-16
56
63
10.29252/rme.11.4.56
برنامه آموزشی
رضایت تحصیلی
هیجان تحصیلی
دانشجویان
The Effectiveness of Emotion- based Curriculum on students’ academic satisfaction in Hamadan University of Medical Sciences
Introduction: Emotions are one of the dimensions of human existence and their role in life is so prominent that imagining missing them is impossible and in terms of tools and management, they are one of the distinguishing factors between individuals. Academic emotion is directly related to academic activities or academic outcomes.
The purpose of this study was to investigate the effect of educational program based on academic emotions on students' academic satisfaction in Hamadan University of Medical Sciences.
Method: This present study is a semi-experimental design of pre-test and post-test with control group. The statistical population of the study consisted of all students studying at Hamadan University of Medical Sciences during 2018-2019. Using random sampling method, 60 students with low academic satisfaction were selected and randomly assigned to experimental and control group. The experimental group was taught 10 session of 90-minute educational program based on academic emotion. The Members of both groups completed Torkzadeh and Mohtaram Respected academic satisfaction questionnaire in all two stages of pre-test and post-test. Data were analyzed by ANOVA using SPSS.
Results: The results showed that there was a significant difference between the mean scores of the post-test of academic satisfaction compared to the pre-test, but no significant changes were observed in the control group . Also by controlling the pre-test scores, the adjusted mean of academic satisfaction scores in the experimental group was significantly higher than the control group (P = 0.001).
Conclusion: The results showed that educational program based on academic emotion leads to increased academic satisfaction. Therefore, the mentioned educational program has influenced students' academic satisfaction.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-875-en.pdf
2020-03-16
56
63
10.29252/rme.11.4.56
Curriculum
Academic Satisfaction
Academic Emotions
Students
S
Shahabi
shahabi.samira@yahoo.com
1
Department of Psychology, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000000221616360
H
Jadidi
hjadidi86@gmail.com
2
Department of Psychology, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000000309493860
Y
Yarahmadi
yyarahmadi@gmail.com
3
Department of Psychology, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000000263102392
OTHERS_CITABLE
نقش دروس آناتومی در یادگیری مراحل آموزش بالینی ازدیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
مقدمه: سال هاست که درس آناتومی به عنوان مهمترین درس در آموزش پزشکی مطرح است. آموزش آناتومی طی سال های اخیر دستخوش تغییرات شگرفی شده است. به منظور ارزشیابی برنامهریزی تحصیلی دانشجویان، با توجه به نقش محوری درس آناتومی در آموزش پزشکی و نیز نیاز رو به رشد تطابق پزشکان با دست آوردهای جدید این علم، این مطالعه با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی در مورد نقش درس آناتومی در یادگیری آنها طی مراحل بالینی انجام شد.
روش ها:این مطالعه ی توصیفی-مقطعی بر روی ۲۳۴ نفر از دانشجویان پزشکی مراحل بالینی (کارآموزی و کارورزی) دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1395 به روش سرشماری انجام پذیرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته شامل سوالات دموگرافیک و دیدگاه دانشجویان نسبت به نقش درس آناتومی و برخی فاکتورهای مهم دیگر در یادگیری آنها طی مراحل آموزش بالینی بود. پایایی و روایی پرسشنامه به ترتیب با استفاده از آلفای کرونباخ (0/896=α) و روایی محتوایی تایید گردید. داده ها با استفاده از میانه و IQR و آزمون غیر پارامتریک Friedman از طریق نرم افزار آماریSPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها:نتایج نشان داد که آناتومی سیستم لنفاوی و آناتومی ارگان های داخلی به ترتیب مهم ترین (0/001>p) و کم اهمیت ترین (0/001>p)مطالب درسی موثر در یادگیری دوران بالینی دانشجویان بودند. فاکتورهای دیگر موثر می توان به روش تدریس اساتید، استفاده از چند منبع، سخت گیری اساتید و انجام فعالیت های گروهی اشاره کرد. از نظر دانشجویان استفاده از جسد و مولاژ و تدریس نکات بالینی در کلاس از فاکتورهای کم اهمیت تلقی می شدند.
نتیجه گیری: نتایج این تحقیق با بیان اهمیت مبحث سیستم لنفاوی و فاکتورهای مهم دیگر چون تسلط اساتید و روش تدریس آنها و انجام فعالیت های گروهی نشان داد که مباحث مختلف درس آناتومی و ویژگی های شخصیتی اساتید و متد آنها هر دو نقش بسیار مهمی در به خاطر سپاری مطالب و یادگیری آموزه های بالینی بازی می کنند.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-658-fa.pdf
2020-03-16
64
71
10.29252/rme.11.4.64
آموزش
آناتومی
دانشجویان
پزشکی
The Role of Anatomy Course in Clinical Education Stages from the medical students’ viewpoints in GUMS
Introduction: Always Anatomy course is considered as one of the most imporant courses in medical education. In recent years, teching anatomy underwent noticeable changes. In order to evaluating educational planning for the medical students, given the essential role of the anatomy course in medical education and the growing need of physicians for being up to date, this study aimed to assess the medical students’ viewpoints on the role of anatomy course on their clinical phase in Guilan University of Medical Sciences.
Methods: This descriptive and cross-sectional study was done on 234 medical students in clinical phase through census method in 2016. Data were collected using a researcher- made questionnaire contained demographic information questions and students’ opinion about the role of anatomy and some other factors in their learning during clinical ducation. Reliability and validity of questionnaires were assessed using Cronbach’s alfa test (a=0.896) and content validity index (CVI) (0.68), respectively. Data were analysed using Median, IQR and Friedman non- parametric test through SPSS.
Results: Results anounced that the anatomy of lymphatic system (p<0.001) and internal organs (p<0.001) were the most and the least importance in students’ learning during clinical education respectively. Other factors such as using more than one book as reference, professors’ strictness and performing group acivities were other important factors that sudents thought were helpful. According to students’ opinions using cadavers and moulages and also teaching clinical points in class consider as low important factors.
Conclusion: Based on results, the importance of the anatomy of the lymphatic system and other important factors such as professors’ expertise and their teaching methods also performing group activities, showed that different topics of anatomical sciences alongside the professors' personal features and their methods both play pivotal role in memorizing topics and students’ learning during clinic.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-658-en.pdf
2020-03-16
64
71
10.29252/rme.11.4.64
Education
Anatomy
Students
Medicine
M
Mohammadi
maedemv24@gmail.com
1
School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
AUTHOR
R
Gazor
rouhollahgazor@yahoo.com
2
Department of Anatomical Sciences, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000000219104817
S
Sayad Fathi
sara.sf.20@gmail.com
3
Neurosience Research Center , Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000000240219627
M
Ghorbani Anarkooli
anatomy.ghorbani93@gmail.com
4
M.Sc Student in Anatomical Sciences, Department of Anatomical Sciences, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000000171635853
E
Zaeimi
ebizaeimi@gmail.com
5
Medical Education Research Center, Education Development Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/000000023290451X
F
Nadim
fri.nadim@yahoo.com
6
Medical Education Research Center, Education Development Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000000198389808
E
Nasiri
ebrahimnasiri@gmail.com
7
Medical Education Research Center, Education Development Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran. Department of Anatomical Sciences, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000000258780148