OTHERS_CITABLE نقش مهارت ارتباطی مربی در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری: مطالعه کیفی مقدمه: آموزش بالینی پایه و اساس آموزش پرستاری است. دانشجویان در بالین صلاحیت و هویت حرفه­ ای خود را کسب می­ کنند. مربیان بالینی نقش اساسی در آموزش بالینی دانشجویان ایفا می­کنند. بنابراین ویژگی­ ها و مهارت­ های مربیان در چگونگی کسب تجربیات بالینی دانشجویان نقش اساسی می­ تواند داشته باشد. این مطالعه با هدف بررسی نقش مهارت ارتباطی مربی بر آموزش بالینی دانشجویان پرستاری انجام گردید. روش: مطالعه با روش تحلیل محتوای کیفی در سال 1396 بر روی دانشجویان پرستاری شاغل به تحصیل در دانشکده پرستاری و مامایی تبریز انجام شد. نمونه­ به روش مبتنی بر هدف شامل 20 دانشجوی پرستاری ترم چهار تحصیلی و بالاتر بود. داده­ ها به روش مصاحبه­ ای نیمه ساختاریافته جمع ­آوری شد. روش تحلیل محتوایی برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از طریق نرم ­افزار آماری M‏axqda  مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: تجزیه ‌و تحلیل داده­ ها منجر به ظهور چهار تم: تسهیل­ گری ارتباطی مربی، تسهیل واگذاری کار توسط پرستار به دانشجو، جذب همکاری بیمار و همراه، افزایش اعتماد به ‌نفس دانشجو گردید. مهارت ارتباطی مربی بالینی باعث ایجاد جو آموزشی سازنده در محیط بالینی شده و دانشجو را قادر به کسب تجارب بالینی مثبت از این محیط می­ کند نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مهارت ارتباطی مربی در برخی مواقع نقش پر­رنگ­ تری از مهارت عملی و دانش نظری مربی در یادگیری بالینی دانشجویان دارد. مربیان بالینی نقش اساسی در جذب همکاری افراد درگیر در آموزش بالینی دانشجویان را دارند. در صورتی که  مربیان بالینی از مهارت ارتباطی بالا برخودار باشند، تجارب بالینی دانشجویان مفید­تر گشته و دانشجویان قادر خواهند بود یادگیری آسان­تر و مفید­تری را در بالین تجربه کنند. http://rme.gums.ac.ir/article-1-800-fa.pdf 2019-12-15 1 11 10.29252/rme.11.3.1 مهارت های ارتباطی آموزش بالینی پرستاری دانشجویان مطالعه کیفی The role of instructors´ Communication Skills on Clinical Education of Nursing Students: qualitative study Introduction: Clinical education is the foundation of nursing education. Students in clinical setting obtain their professional competency and identity and Clinical instructors play a key role in the clinical education of students. Therefore, characteristics and skills of instructors have important role in how students gain clinical experiences. This study aimed to investigate the role of instructors' communication skills on clinical education of nursing students. Method: This qualitative study using content analysis has been done in 2017-2018. The study population was nursing students of Tabriz School of Nursing and Midwifery. Purposeful sampling consisted of 20 forth and higher semester nursing students. Data was collected through semi-structured interviews. For analyzing data, Conventional content analysis method was used through Maxqda. Results: Four categories are emerged from data analysis include instructor´s Communication facilitating, Facilitate assignment of work to student by a nurse, attracting patient and companion collaboration, and increasing student self-esteem. Clinical instructor´s communication skills create a constructive learning environment in the clinical setting and enable the student to gain positive clinical experiences from this environment. Discussion: The results showed that instructor´s communication skills sometimes play a more important role than the practical skills and theoretical knowledge of instructor in students' clinical learning. Clinical instructors play a key role in attracting the collaboration of those involved in student clinical education. If clinical instructors have high communication skills, students' clinical experiences will be more useful and students will be able to experience easier and more effective learning in clinical settings. http://rme.gums.ac.ir/article-1-800-en.pdf 2019-12-15 1 11 10.29252/rme.11.3.1 Communication Skills Clinical Education Nursing Students Qualitative Research E Aliafsari-Mamaghani ealiafsari@gmail.com 1 Department of Medical-surgical Nursing, Maragheh University of Medical Sciences, Maragheh, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000182144793 A rahmani azadrahmani@yahoo.com 2 Department of Medical-surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz , Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000210229808 H hassankhani ni@tbzmed.ahassankhac.ir 3 Department of Medical-surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery ,Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz , Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000267105582 V zamanzadeh e@tbzmed.ac.irzamanzad 4 Department of Medical - Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz , Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-4664-750X AR irajpour irajpor@nm.mui.ac.ir 5 Department of Critical Care Nursing, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000200917180
OTHERS_CITABLE رابطه بین دیدگاه دانشجویان از کیفیت سیستم‌های پشتیبانی از یادگیرنده با عملکرد تحصیلی و سازگاری دانشگاهی آنان مقدمه:امروزه دانشگاه­ های علوم پزشکی کشور با ارتقاء کیفیت سیستم ­های پشتیبانی ارائه شده به دانشجویان سعی در بهبود عملکرد تحصیلی و سازگاری آن­ها با محیط دانشگاه می­ نمایند. در این میان رضایتمندی، دانشجویان از این سیستم­ ها از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بین دیدگاه دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی زنجان از کیفیت سیستم‌های پشتیبانی از یادگیرنده با عملکرد تحصیلی و سازگاری دانشگاهی آنان در سال تحصیلی 98-97 انجام گرفت. روش ها: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بر روی کلیه دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال تحصیلی 98-97 (420 نفر) انجام شد. حجم نمونه با استفاده از روش کوکران به تعداد 200 نفر محاسبه و دانشجویان با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه­ای وارد مطالعه گردیدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه ترکیبی سیستم ­های پشتیبانی از یادگیرنده و استاندارد سازگاری دانشگاهی (SACQ) بیکر و سریاک بود. داده ­ها با استفاده از آزمون­ های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه از طریق نرم­افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: بین دیدگاه دانشجویان از کیفیت سیستم ­های پشتیبانی در هر سه بعد سازگاری دانشگاهی شامل شناختی (0/313=rو 0/001=P)، عاطفی (0/226=r و 0/029=P) و سازمانی (0/182=rو 0/036=P) با عملکرد تحصیلی رابطه معنی ­دار از نوع مثبت و مستقیم مشاهده شد. همچنین نتایج نشان داد که بین دیدگاه دانشجویان از کیفیت سیستم ­ها در ابعاد شناختی (0/323=rو 0/001=P)، عاطفی (0/270=rو 0/019=P)و سازمانی (0/389=rو 0/001=P) با سازگاری دانشگاهی آنان نیز رابطه معنی­ دار و مثبتی وجود دارد. نتایج آزمون رگرسیون چندگانه نیز بیانگرآن بود که بعد شناختی (0/001=p و 0/303=β) و عاطفی (0/001=p و 0/201=β) توان تبیین معنی­ دار عملکرد تحصیلی را دارند. همچنین بعد شناختی (0/001=p و 0/274=β) ، بعد عاطفی (001/0P= و 251/0β=) و بعد سازمانی (0/001=p و 0/368=β) قادر به پیش بینی معنی ­دار سازگاری دانشگاهی بودند. نتیجه گیری:دیدگاه دانشجویان داروسازی درمورد کیفیت سیستم­ های پشتیبانی از یادگیرنده مطلوب بوده و با عملکرد تحصیلی و سازگاری دانشگاهی آن­ها رابطه مثبت و مستقیم داشت. http://rme.gums.ac.ir/article-1-841-fa.pdf 2019-12-15 12 21 10.29252/rme.11.3.12 عملکرد تحصیلی سازگاری سیستم های پشتیبانی The Relationship among Students\' Perceptions of Learner Support System´s Quality with Academic Performance and Academic Adaptation in Zanjan University of Medical Sciences Introduction: Nowadays, medical sciences universities in the country try to improve the academic performance and their compatibility with the university environment by promoting the quality of the support systems provided to the students. In this regards, Students' satisfaction with these systems is of great importance. The aim of this study was to determine the relationship among pharmacy students' viewpoints on learning support systems quality and academic performance and academic adjustment in Zanjan University of Medical Sciences in 2018-2019. Methods:This is a descriptive correlational study. The study population consisted of all pharmacy students of Zanjan University of Medical Sciences in the academic year 97-98, 420 of whom were reported by the Department of Education. Sample size was calculated by Cochran method and 200 students were selected using stratified random sampling. Data were collected using the combined learning support systems questionnaire and the Baker and Serial Academic Adjustment Questionnaire (SACQ). Data were analyzed using Pearson correlation and multiple regression in SPSS. Results: Between students' perceptions about the quality of support systems in all three dimensions of cognitive (r= 0.313 and P= 0.001), emotional (r= 0.226 and P= 0.029) and organizational (r= 0.182 and P=0.036) There was a significant positive and direct relationship with academic performance. Also between students' views about systems quality in cognitive dimension (r= 0/323 , P= 0/001), emotional (r=0/270 , P=0/019) and organizational (r= 0/389, P= 0/001) with compatibility there was a significant and positive relationship. The results of multiple regression test also showed that cognitive dimension (P= 0.001 and β= 0.303) and emotional (p= 0.001 and β= 0.201) were able to significantly explain academic performance. Also, cognitive dimension (P= 0.001 and β= 0.274), emotional dimension (P= 0.001 and β= 0.251) and organizational dimension (P= 0.001 and β= 0.368) were able to predict academic adjustment significantly. Conclusion: Pharmacy students' views on the quality of supportive learning systems were favorable and had a direct and positive relationship with their academic performance and academic adjustment. http://rme.gums.ac.ir/article-1-841-en.pdf 2019-12-15 12 21 10.29252/rme.11.3.12 Academic performance adjustment support systems B Rostami rostami.bahram@gmail.com 1 Educational Development Center, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000180975411 F Ramazani Badr ramazanibadr@zums.ac.ir 2 Educational Development Center, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000195765193 AR Armani kian Dr.armani@zums.ac.ir 3 Department of Psychiatry, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000282050305 Z Moein z_moein_z@yahoo.com 4 Department of Psychology, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Zanjan Branch, Zanjan, Iran AUTHOR https://orcid.org/000000019171767X na_afshar@yahoo.com 5 Educational Development Center, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000189361141
OTHERS_CITABLE تاثیر دو روش تدریس یادگیری مبتنی بر تیم(TBL) و سخنرانی کلاسیک بر دانش و نگرش دانشجویان مامایی در درس فوریت های مامایی مقدمه:روش یادگیری مبتنی بر تیم  Based LearningTeam یک استراتژی آموزشی نوین در یادگیری مشارکتی و فعال است که در آن از مطالعه فردی، گروهی و روش حل مسئله استفاده می­ گردد. در پژوهش حاضر تاثیر دو روش تدریس سخنرانی کلاسیک و روش TBL بر دانش و نگرش دانشجویان مامایی در مباحث فوریت ­های مامایی مقایسه گردید. روش:این مطالعه کارآزمایی دوگروهی با طرح پس­ آزمون بر روی30 نفر از دانشجویان کارشناسی مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام گرفت. دانشجویان براساس معدل به دو گروه همتا تقسیم شدند و سپس به­ صورت تصادفی در یک گروه تدریس به شیوه سخنرانی کلاسیک (15نفر) و گروه دیگر تدریس به شیوه TBL (15 نفر) قرار گرفتند. مداخله آموزشی برای هر کدام از گروه­ ها به ­طور جداگانه به مدت 5 جلسه 2 ساعته صورت گرفت. تاثیر دو روش تدریس بر نگرش با پرسش­نامه 20 سوالی و بر دانش با آزمون نهایی که در پایان 5 جلسه در هر دو روش به ­صورت کتبی برگزار گردید سنجیده شد. داده ­ها با استفاده از آزمون t مستقل از طریق نرم­ افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها:نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات دانش دانشجویان، گروه سخنرانی (16/95) و گروه TBL (22/53) تفاوت معنی­داری به نفع TBL وجود دارد (0/001>Pو 6/07=t). همچنین بین میانگین نمرات در ارزیابی فردی در گروه TBL (23/60) و ارزیابی گروهی (25/80) تفاوت معنی­ داری مشاهده شد (0/001>Pو 7/35=t). همچنین نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات نگرش دانشجویان گروه سخنرانی (34/53) و گروه TBL (78) نیز تفاوت معنی­ داری (0/001>Pو 15/749=t)به نفع TBL وجود دارد. نتیجه­ گیری:یافته­ ها بیانگر موثر بودن روش یادگیری مبتنی بر تیم را در بالا بردن دانش و نگرش دانشجویان بود. لذا براساس نتایج می ­توان مدرسین را به کاربرد این روش تدریس در درس فوریت­ های مامایی ترغیب نمود. http://rme.gums.ac.ir/article-1-807-fa.pdf 2019-12-15 22 29 10.29252/rme.11.3.22 روش تدریس سخنرانی کلاسیک یادگیری مبتنی بر تیم فوریت مامایی The effect of Team Based Learning and Classical Lecture on the Knowledge and Attitudes of Midwifery Students in the Course of Midwifery Emergency Introduction: Team-based learning (TBL) is a new teaching strategy in participatory and active learning that uses  in individual  or groups of students in problem-solving method. This study aimed to compare the effect of two methods of teaching classical lecture and TBL method on midwifery students´ knowledge and attitude in midwifery emergencies course. Method: In this clinical trial, post-test evaluation was conducted on 30 undergraduate midwifery students of Zahedan University of Medical Sciences. The students were divided into two groups according to grade point average and then were randomly assigned to the groups of  teaching,  classical lecture (15 students) and the other group teaching to TBL (15 students). Educational intervention for each group was done separately for 2 hours in 5 sessions. The effect of methods assessed on the attitude by a 20-item questionnaire and on the knowledge by the final exam which was completed in 5 sessions in both methods. Data were analyzed using independent t-test  by SPSS. Results: Results showed a significant difference between the mean scores of knowledge in lecture group (16/95) and TBL group (22.53) (t = 6.07, P <0.001). Same trends occurred between the mean scores of individual assessment in TBL group (23.60) and group evaluation (25.80) (t = 7.35, P <0.001). There was a significant difference between the mean scores of students' attitudes in lecture group (34.53) and TBL group (78) in favor of TBL (P <0.001, t = 15.749). Conclusion: Based on findings, TBL enhanced the knowledge and the positive attitude of the students.  Therefore, teachers should be encouraged to use this method especially for the midwifery student for particular lessons. http://rme.gums.ac.ir/article-1-807-en.pdf 2019-12-15 22 29 10.29252/rme.11.3.22 S Mollashaei Share 1 Department of Family Health, VC of Health, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000304993591 HR Baradaran 2 Educational Development Center, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000250705864 T Boryri 3 School of Nursing & Midwifery, Pregnancy Health Research Center, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000178971884 A Teimouri alirezateimouri260@gmail.com 4 Children & Adolescent Health Research Center, Resistant Tuberculosis Institute, School of Medicine, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan AUTHOR https://orcid.org/0000000283564260 Sh Mollashaei Share 5 Clinical Psychologist, Education Organization, Zahedan, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000268457117 AR Mollashaei Share 6 Molecular Genetics, Education Organization, Zahedan, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000349329790
OTHERS_CITABLE مقایسه ارزشیابی بالینی به روش بحث در مورد بیمار و دفترچه ثبت مهارت‌های بالینی بر رضایتمندی دانشجویان پرستاری مقدمه: آموزش بالینی بنیادی­ ترین قسمت آموزش حرفه­ ی پرستاری است، لذا بایستی از روش ­های ارزشیابی مناسب استفاده شود، با توجه به این­که روش ­های مختلف مانند روش بحث درمورد بیمار و لاگ‌بوک هرکدام مزایا و محدودیت­ هایی دارند، بنابراین مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر ارزشیابی بالینی به ­روش بحث درمورد بیمار و دفترچه ثبت مهارت­ های بالینی بر رضایت­مندی دانشجویان پرستاری طراحی گردید. روش: این مطالعه از نوع تجربی با طرح دو گروه و بعد از مداخله با مشارکت ۵۸ نفر از دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی مشهد در سال 1396بود که با قرعه­کشی به دو گروه بحث در مورد بیمار و دفترچه ثبت مهارت­های بالینی تخصیص تصادفی شدند. پس از انجام مداخله میزان رضایت دانشجویان با پرسشنامه پژوهشگر ساخته که روایی محتوای آن با روش متخصصان و پایایی آن با استفاده روش آلفای کرونباخ (0/92) مورد تایید قرار گرفت. داده ها از طریق آزمون­­ های t مستقل و زوجی و من ویتنی و با استفاده از نرم­ افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین و انحراف معیار نمره رضایتمندی دانشجویان گروه بحث درمورد بیمار 22/7 ± 69/06 (از 100) و روش دفترچه ثبت مهارت­های بالینی 21/8 ± 67/8 (از 100) بود که نتایج آزمون t مستقل نشان داد که اختلاف آماری معنی­ داری بین نمره رضایتمندی دو گروه دانشجویان وجود ندارد (0/757=P)، هر چند رضایت دانشجویان گروه بحث در مورد بیمار در حیطه مناسب بودن روش ارزشیابی، به­ صورت آماری معنی­ داری (0/018=P) بیشتری از دانشجویان گروه دیگر نشان داد. نتیجه گیری: با توجه به رضایت بالاتر دانشجویان از روش بحث در مورد بیمار به ­نظر می­ رسد این روش تا حدودی توانسته انتظارات دانشجویان را در مقایسه با روش دفترچه ثبت مهارت­ های بالینی برآورده نماید. اما به ­دلیل عدم معنی ­داری نتایج، به مطالعات با حجم نمونه بالاتر و در زمان طولانی ­تر جهت اجرای این روش نیاز است. http://rme.gums.ac.ir/article-1-780-fa.pdf 2019-12-15 30 38 10.29252/rme.11.3.30 ارزشیابی بالینی روش بحث درمورد بیمار لاگ بوک Comparison the effect of clinical evaluation by two methods of Case based Discussion and logbooks on satisfaction of nursing students Introduction: clinical education is the most fundamental part of nursing training, so appropriate evaluation methods should be used. Although various evaluation methods such as case based discussion and logbooks, each one has its own advantages and limitations, this study had designed aimed to comparison of the effect of clinical evaluation method with case based discussion and logbooks On satisfaction of nursing students. Methods: This experimental study with two groups after the intervention was conducted in 2017. Participants were 58 nursing students of Mashhad nursing and midwifery school that draw on both the patient discussion and log books by random assignment. Students' satisfaction was measured by researcher- made questionnaire that its´ reliability and content validity was confirmed by Cronbach's alpha and using expert opinion, respectively. Data were analyzed using independent and paired T-tests and Mann-Whitney through SPSS. Results: The results showed that the mean and standard deviation of students' satisfaction of case based discussion group was 69/06 ± 22/7 (of 100) and logbook 67/8 ± 21/8 (of 100). Results of Independent T test showed no significant differences between the two groups in satisfaction score (p=0/757). Although students' satisfaction of case based discussion group in suitability field was statistical significant higher than the other group (p= 0/018). Conclusion: Considering the students´ higher satisfaction of case based discussion method, it seems this method has somehow achieved the expectations of students compared to the logbook method. However, due to insignificant results, studies with a larger sample size and devoting more time to implement this method is necessary. http://rme.gums.ac.ir/article-1-780-en.pdf 2019-12-15 30 38 10.29252/rme.11.3.30 clinical evaluation case based discussion log-book GH Zarifnejad zarifnejadgh@mums.ac.ir 1 Department of Mental Health and Management, Faculty of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran AUTHOR https://orcid.org/000000025926409X M Rajabpoor rajabpoorm871@gmail.com 2 Department of medical surgical, Faculty of Nursing and Midwifery, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000186122604 S Sharafi siminsharafi68@gmail.com 3 PhD candidate in Nursing, Student Research Committee, School of Nursing and Midwifery, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran AUTHOR https://orcid.org/000000032288695X M Mohsenizadeh mohsenizadehm@mums.ac.ir 4 AUTHOR https://orcid.org/0000000299491967 A Nejat-Mohammad nezatma1@mums.ac.ir 5 AUTHOR https://orcid.org/000000025054567X
OTHERS_CITABLE طراحی و اعتباربخشی الگوی توانمندی های تخصصی اعضای هیات علمی مستعد در دانشگاه های جامع با تراز عملکرد منطقه ای مقدمه: امروزه به دلیل تغییرات پویای محیطی، نظام آموزش عالی به مثابه سایر نظام ­ها مستلزم تغییر است. با توجه به نقش اعضای هیات علمی در توسعه کیفی خدمات ارائه شده به ­وسیله دانشگاه، شناسایی و واکاوی توانمندی­ های مورد نیاز می­تواند نقش قابل­ توجهی در بهبود این خدمات داشته باشد. لذا هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگوی توانمندی­ های تخصصی اعضای هیات علمی مستعد در دانشگاه‌های جامع با تراز عملکرد منطقه­ ای است. روش ها: پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع پژوهش‌های کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها از نوع آمیخته اکتشافی است. به­ همین منظور، در بخش کیفی تعداد 19 نفر از صاحب­نظران به‌صورت هدفمند و با راهبرد نمونه‌گیری نظری انتخاب شده و مورد مصاحبه قرار گرفتند، در بخش کمی نیز 13 نفر از مصاحبه­ شوندگان به پرسشنامه پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از تکنیک تحلیل موضوعی (تم) و در بخش کمی از نرم افزار SPSS و روش آماری t تک نمونه­ ای استفاده شد. برای اطمینان از روایی پژوهش، از بررسی توسط اعضاء (مصاحبه‌شوندگان) و روش چندسویه ­نگری منابع داده‌ها و برای محاسبه پایایی کدگذاری‌های انجام شده، از روش‌های پایایی باز آزمون و پایایی توافق درون موضوعی استفاده گردید. یافته ها: نتایج بخش کیفی نشان داد که توانمندی علمی، پژوهشی، قدرت بیان، ایده ­پردازی، مدیریت کلاس، به­ کارگیری ترکیبی تئوری و عمل و مشاوره تخصصی از مهم توانمندی­ هایی است که دانشگاه­ های جامع منطقه ­ای باید در هنگام استعدادگزینی اعضای هیات علمی به آن توجه داشته باشند. هم چنین در بخش کمی، نتایج نشان­ دهنده این بود که الگوی مورد نظر از اعتبار کافی و مناسبی جهت پیش ­بینی توانمندی­ های تخصصی اعضای هیات علمی برخوردار می­ باشد (0/01>p). نتیجه گیری: نتـایج نشان داد که دانشگاه­ هـای جـامـع با تـراز عملکرد منـطقه­ ای در هنـگام انتخاب اعضای هیـات علمـی بـایـد بـه توانمندی­ های علمی، پژوهشی، مشاوره­ ای، فن بیان، ایده ­پردازی، کلاس­ گردانی، استفاده از تئوری در عمل توجه ویژه ­ای داشته باشند. الگوی طراحی شده در این مطالعه می­ تواند در دستیابی به رسالت فوق به این نوع دانشگاه­ ها کمک نماید. http://rme.gums.ac.ir/article-1-825-fa.pdf 2019-12-15 49 58 10.29252/rme.11.3.49 طراحی الگو توانمندی تخصصی استعدادیابی هیئت علمی دانشگاه Designing and validating professional Capabilities Model of Talented Faculty Members at Comprehensive Universities with Regional Performance level Introduction: Today, due to the dynamic environmental changes, higher education system, like other systems, requires change. Given the role of faculty members in the quality development of provided services by the university, identification the required capabilities can play a significant role in improving these services. The main purpose of this research is to developing a professional Capabilities Model to Talented Faculty Members at Comprehensive Universities with Regional Performance level. Methods: This is an applied & explanatory mixed method research. To this purpose, 19 knowledgeable academic and executive experts were selected purposefully and with a theoretical sampling strategy and interviewed in a semi-structured way. In the quantitative section, 13 interviewees answered the questionnaire. To analyze the data, the thematic analysis technique was used for qualitative section and one sample t-test  in quantitative section as well. To ensure the validity of the research, reviewed by members (interviewees) and the triangulation of the data sources methods were used. Also, to calculate coding reliability, retest and the inter coder agreement reliability were used. Results: Scientific capability, research capability, The power of expression and content transmissions, The ability to provide an idea, class management, Ability to use the theory and practice, and professional consultation are important capabilities that comprehensive regional universities should pay attention to when selecting faculty members. Also, the results of t test (18.66) indicated that the model had sufficient and appropriate reliability to predict faculty members' professional Capabilities(p<0.01). Discussion: The results showed for selecting faculty members, Comprehensive universities with regional performance levels should pay particular attention to scientific, research, consulting, the power of expression, ideation, class management and applied theory in practice. The model was designed in this study can help to achieve this mission in these universities. http://rme.gums.ac.ir/article-1-825-en.pdf 2019-12-15 49 58 10.29252/rme.11.3.49 Design Model Professional Competencies Got Talent Faculty Universities Y Roumiani unes.romiani@yahoo.com 1 Ph.D, Student of Educational Administration ,Tehran University, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000236117767 Kh Abili abii@ut.ac.ir 2 Department of Educational Administration,Tehran university,Tehran,Iran AUTHOR J Pourkarimi jpkarimi@ut.ac.ir 3 Department of Educational Administration, Tehran university, Tehran, Iran AUTHOR S Farahbakhsh farahbakhsh.s@lu.ac.ir 4 AUTHOR
OTHERS_CITABLE کاربرد مدل راش (روش نقشه سوال) در تعیین استاندارد و نمره برش آزمون پیش کارورزی علوم پزشکی مقدمه: یکی از بحث ‌برانگیزترین موضوعات در اندازه ­گیری­ های تربیتی تعیین نمره برش در هنگام ساخت و اجرای آزمون­ ها است. هدف این پژوهش تعیین نمره برش آزمون ملاک مرجع پیش­ کارورزی علوم پزشکی با استفاده از مدل راش (روش نقشه سوال) بود . روش ها: پژوهش حاضر از نوع پژوهش ­های توصیفی- مقطعی بود که برای این منظور، از 13 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران، به ­عنوان اعضای هیئت داوران دعوت به عمل آمد. ابزار این پژوهش، آزمون چندگزینه‌ای 200 سوالی پیش­ کارورزی (پره انترنی) قطب ده علوم پزشکی کشور در شهریور ماه 1395 بود که تعداد 274 داوطلب از دانشجویان دانشگاه­ های علوم پزشکی به آن پاسخ داده بودند. در فرایند تعیین استاندارد و نمره برش؛ یک نمره برش برای تفکیک داوطلبان در سطوح عملکردی قبول/ رد تعیین شد. داده­ ها با استفاده از نرم­ افزار آماری Winstep  تحلیل گردید. یافته­ ها:نتایج نشان داد که این آزمون از اعتبار سوال 0/98 =PRو اعتبار فرد0/93=IRبرخوردار است که نشان­ دهنده مناسب بودن واریانس نمونه، طول تست و همچنین سوالات از حوزه ­های شانزده­ گانه به تناسب انتخاب گردیده است. اجرای پنل داوران و بررسی سوالات با روش نقشه سوال نشان داد که توافق داوران پس از سه مرحله داوری شامل پارامتر دشواری برابر (0/48-) و نمره خام برابر 123 و معادل پارامتر توانایی (0/58) بوده است. نتیجه گیری: بررسی روایی رویه ­ای نمره برش نشان داد که استفاده از روش نقشه سوال توانسته است توافق بالایی بین داوران نسبت به تعیین نمره برش ایجاد نماید. نتیجه نشان داد که هیات داوران رضایت بالایی از این فرایند از کاربردی بودن و اجرایی بودن مراحل اجرا دارند. http://rme.gums.ac.ir/article-1-794-fa.pdf 2019-12-15 59 70 10.29252/rme.11.3.59 نمره برش مدل راش نقشه سوال پیش کارورزی آزمون The Use of Rasch and Item Mapping in Determining Cut Score of Comprehensive Pre internship Exam Introduction: One of the most controversial issues in educational measurement is to determine the cut score during the development and administration of a test. This paper aimed at using the Rasch model (item mapping) in determining cut score of the comprehensive pre internship exam in medical education. Methods:This is a descriptive cross-sectional study. in doing so 13 faculty members of Tehran University of Medical Sciences were selected as the panelists Data collection instrument was the 200-item pre intership exam which administered in the Region 10 of the national medical science system between August 22 and September 21, 2016, that  were responded by 274 students of university of medical sciences A cut score was set to identify pass/fail score for performance assessment. Data were analyzed by Winstep. Result: According to the findings, the item reliability of this exam was 0.98 (PR=0.98) and person reliability of 0.93 (IP=0.93), that indicate the sample variance and test length were suitable and the items were selected from the nine regions proportionally. Examining items by panelists using the item map method showed three judgment stages included the item difficulty of (-0.46), raw score of 103, and ability parameter equivalent of (0.58). Conclusion: Procedural validity of the cut score showed that the use of item map method resulted in greater agreement between the panelists on this score. Results indicated high satisfaction of the panelists because of feasibility of this process and implementation stage. http://rme.gums.ac.ir/article-1-794-en.pdf 2019-12-15 59 70 10.29252/rme.11.3.59 Cut Score Rosch Model Item Mapping comprehensive preinternship exam Sh Habibzadeh habibzadehshirindokht@yahoo.com 1 Ph.D Students of Assessment & Measurment, Faculty of psychology & Education, Allame tabatabaei University, Tehran,Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000241018771 A Delavar delavarali@yahoo.com 2 Department of Assessment & Measurment, Faculty of psychology & Education, Allame tabatabaei University, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000292891511 NA Farrokhi farrokhinoorali@yahoo.com 3 Department of Assessment & Measurment, Faculty of psychology & Education, Allame tabatabaei University. Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000259412750 A Minaei asghar.minaei@yahoo.com 4 Department of Assessment & Measurment, Faculty of psychology & Education, Allame tabatabaei University,Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000228757449 M Jalili mjalili@tums.ac.ir 5 Department of Emergency Medicine, Department of Medical Education, School of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-000244561868
OTHERS_CITABLE مدیریت محیط سازمانی در موسسات آموزش عالی با رویکرد سیستم پیچیده سازوارشونده: دلالت‌های کاربردی در مدیریت موسسات آموزش پزشکی مقدمه: امروزه به دلیل پیچیدگی‌های ایجاد شده در محیط بیرونی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش پزشکی لزوم ایجاد تغییر در ساختار، فرایندها و سیستم‌های سازمانی برای سازواری با محیط بیرونی امری اجتناب­ ناپذیر است. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی مقوله مدیریت محیط سازمانی در موسسات آموزش عالی با رویکرد سیستم پیچیده سازوارشونده در موسسات آموزش پزشکی بود. روش‌ها: روش پژوهش کیفی و مبتنی بر مطالعه موردی بود. در این راستا با استفاده از رویکرد نمونه‌گیری هدفمند و براساس معیار (رشته، تخصص و سابقه اجرایی مرتبط) و تکنیک اشباع نظری، مصاحبه‌های عمیق با دوازده نفر از مدیران و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ارتباط با پدیده ­ی مورد بررسی انجام شد. سپس داده‌های به دست آمده با استفاده از نرم­افزار آماری Nvivo و از طریق روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت و در قالب مضامین پایه، سازمان‌دهنده و فراگیر دسته‌بندی و شبکه مضامین سازماندهی شد. یافته‌ها: براساس نتایج به ­دست آمده مدیریت محیط با رویکرد سیستم پیچیده سازوارشونده مشتمل بر ابعاد رویکردهای زیربنایی، توسعه ظرفیت‌های سازمانی، مدیریت تغییر شبکه‌ای، مدیریت منابع، پویایی شناسی‌های محیط، مدیریت محیط تعاملی، مدیریت عملکرد سازوارشونده و مدیریت راهبردی می‌باشد که هر یک به نوبه‌ی خود دارای مولفه‌های چندی می‌باشند. نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این مطالعه‌ی کیفی نشان داد که با توجه به پویایی‌های موجود در محیط بیرونی موسسات آموزش عالی، ضرورت استفاده از رویکردهای راهبردی؛ ظرفیت‌های کلیدی دانشگاه؛ درک شیوه‌های تعامل با محیط بیرونی و بهبود عملکرد در راستای افزایش اثربخشی پاسخگویی به محیط اجتناب ناپذیر است. همچنین لزوم توجه و پایش مستمر تغییرات محیطی به ­صورت شبکه‌ای و استفاده از منابع درون سازمانی در راستای پاسخگویی به این اقتضائات با نگرشی سیستمی، راهبردی و مبتنی به پاسخگویی مطلوب به نیازهای جامعه ضروری است. آگاهی سیاست­ گذاران و مدیران موسسات آموزش عالی پزشکی از اهمیت ابعاد ذکر شده در این چارچوب می‎­تواند باعث بهبود مداوم عملکرد دانشگاه‌های علوم پزشکی در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه و محیط بیرونی شود.  http://rme.gums.ac.ir/article-1-801-fa.pdf 2020-01-01 71 83 10.29252/rme.11.3.71 مدیریت محیط محیط سازمانی سیستم پیچیده سازوارشونده آموزش عالی Organizational Environment Management in Higher Education Institutions with Complex Adaptive System Approach: Practical Implications in the Management of Medical Education Institutions Introduction: Today, due to the complexities created in the external environment of   universities and medical education institutions, the need to change the structure, processes and organizational systems to adjust with external environment is inevitable. Therefore, the purpose of present study was to evaluate the issue of organizational environment management in higher education institutions with the approach of a self- organization complex system in medical education institutions. Methods: This is a qualitative research based on case study. In this regard, using a targeted sampling approach based on the criteria (based on the discipline, expertise, and related performance history) and theoretical saturation techniques, deep interviews were conducted with twelve managers and faculty members in relation to the phenomenon under investigation. Then, the data was analyzed using the Nvivo software through the method of thematic analysis and was categorized in the form of basic, organizing, and inclusive themes and was organized content network. Result: Based on the results, environmental management with self-organization complex system approach including infrastructure dimensions, develop organizational capacities, network change management, resources management, environment dynamics, interactive environment management, self-organization performance management and strategic management, each of which in turn has several components. Conclusion: Results showed that by considering current situation of external environment of universities, necessity of using strategic approaches, key capacities of university, understanding interactive methods with external environment and improving performance in order to increasing effective response to environment is inevitable. Also, attention and continuous evaluation of environmental changes reticulated and using internal resources to meet these needs with systematic views and strategic based on sufficient response to social needs is necessary. Awareness of policy makers and managers of higher education institutions about the importance of the dimensions mentioned in this framework can continuously improve the performance of medical universities in responding to the needs of society and the external environment. http://rme.gums.ac.ir/article-1-801-en.pdf 2020-01-01 71 83 10.29252/rme.11.3.71 Management Organizational Environment Complex Adaptive System Education Medical Universities J Torkzadeh djt2891@gmail.com 1 planning & Management Dept, Faculty of education & psychology, shiraz university, shiraz, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000223037573 F Abdesharifi f.abdesharifi@yahoo.com 2 planning & management dept, faculty of education & psychology, Shiraz university, shiraz, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000000313499667 A Abasi aabbasi@shirazu.ac.ir 3 Department of Management,School of Economic, Management & Social Sciences, Shiraz university, shiraz, Iran AUTHOR Gh Salimi salimi.shu@gmail.com 4 planning & management dept, faculty of education & psychology, Shiraz university, Shiraz, AUTHOR https://orcid.org/0000000271803455