OTHERS_CITABLE کاربرد پادکست در آموزش ، رویکردی نوین در توسعه آموزش الکترونیک فاقد چکیده می باشد. http://rme.gums.ac.ir/article-1-398-fa.pdf 2016-06-29 1 2 10.18869/acadpub.rme.8.1.1 پادکست آموزش الکترونیک آموزش پزشکی The Use of Podcast in Education ،a New Approach in Development of E-learning Full text is available in pdf http://rme.gums.ac.ir/article-1-398-en.pdf 2016-06-29 1 2 10.18869/acadpub.rme.8.1.1 Podcast E-learning Medical Education F Firoozehchian firoozehchian@gmail.com 1 Medical educational research center,Guilan University of Medical Sciences, Rasht,Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE تبیین تجارب پزشکان اورژانس ازموانع گرفتن شرح حال و انجام دقیق معاینه فیزیکی بیمار: یک مطالعه کیفی مقدمه: اخذ شرح حال کامل و انجام معاینات فیزیکی، به پزشک کمک می­ نماید تا ضمن تشخیص صحیح بیماری، برنامه مراقبت و درمان بیمار را به درستی طراحی کند. باتوجه به تأثیرعوامل زیاد درشرح­ حال­ نویسی، مطالعه حاضر با هدف تبیین تجارب پزشکان اورژانس از موانع اخذ شرح حال و معاینه فیزیکی دقیق بیمار انجام شده­ است. روش ­ها: این مطالعه یک پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوا بود. مشارکت­کنندگان 18 نفر از پزشکان دانشگاه علوم­پزشکی کردستان بودند که با روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. روش جمع ­آوری داده­ ها مصاحبه نیمه ساختارمند بود که با موافقت مشارکت­ کنندگان پس از هر مصاحبه ضبط و به سرعت بازنویسی و تحلیل شد. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از روش تحلیل محتوی استفاده شد. یافته­ ها: از تجارب پزشکان، کدهای اولیه موانع شرح­ حال­گیری و معاینه دقیق بیمار در اورژانس شناسایی و با توجه به  شباهت­ ها در هم ادغام و سپس پنج کد ثانویه یا موانع اصلی استخراج شدند: موانع آموزشی، موانع فرهنگی، موانع مادی، عدم آگاهی به مسایل قانونی و نقص سیستم اجرایی و نظارتی. نتیجه­ گیری: نتایج نشان­ دهنده پنج مانع اصلی در شرح ­حال­گیری و معاینه دقیق بیمار بود. مشارکت­ کنندگان تاکید کردند که رفع این موانع، نیازمند توجه و نظارت دقیق بر فرآیند شرح­ حال­گ یری و معاینه فیزیکی دقیق بیمار در بخش ­های اورژانس و آموزش مستمر علمی و فرهنگی پزشکان و جامعه می­ باشد. http://rme.gums.ac.ir/article-1-306-fa.pdf 2016-07-03 3 11 10.18869/acadpub.rme.8.1.3 تحلیل محتوا تجارب پزشکان اورژانس معاینه فیزیکی بیمار مطالعه­ کیفی Exploration of Emergency Physician’s Experiences on Barriers of Precise Patient History Taking And Physical Examination: A Qualitative Study Introduction: History taking and physical examination help physician diagnose disease also, plan patient management correctly. Considering the effectiveness of many factors on patient history, this study with the goal of exploration of emergency physician’s experiences on barriers of precise patient history taking and physical examination was done. Method: This is a qualitative content analysis research. After purposeful sampling, semi structured interviews were held with 18 physicians in Kurdistan University of Medical Sciences. Each interview was recorded and transcribed verbatim and then analyzed using the content analysis method. Results: Based on the participant’s experiences, primary codes of barriers on history taking and physical examination were obtained . Then after integrating or eliminating the overlapping codes, 5 secondary codes or main barriers including: Educational barriers, Cultural barriers, Economic barriers, no knowledge on legal issues, and defect of supervision and administration systems were found. Conclusion: The findings showed 5 main barriers of patient's history writing. All participants emphasized that resolving these barriers need to precise supervision on history taking and physical examination in emergency wards and continuing scientific and cultural education for physicians and community. http://rme.gums.ac.ir/article-1-306-en.pdf 2016-07-03 3 11 10.18869/acadpub.rme.8.1.3 Content analysis emergency physicians’ experiences physical examination Qualitative study A poorgharehkhan 1 nursing dept, Kordestan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran. AUTHOR D Hekmatpu dr_hekmat@arakmu.ac.ir 2 Nursing dept, Arak University of Medical Sciences Sciences , Arak, Iran. AUTHOR N Mahdavian 3 dentist , Kordestan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran. AUTHOR M zarie 4 physician , Kordestan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran. AUTHOR O karimi 5 physician , Kordestan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran. AUTHOR
OTHERS_CITABLE رابطه عدالت سازمانی با رفتار سازمانی مثبت‌گرا و اشتیاق شغلی از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مقدمه: ادراک اعضای هیأت­ علمی از عدالت سازمانی تاثیرات عمده‌ای برنگرش‌ها و رفتارهای سازمانی آن‌ها دارد. از این رو هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه عدالت سازمانی با رفتار سازمانی مثبت‌گرا و اشتیاق شغلی اعضای هیأت­ علمی دانشگاه علوم ­پزشکی زاهدان بود. روش ­ها: مطالعه حاضر توصیفی- همبستگی بوده که به شیوه نمونه‌گیری طبقه‌ای در دسترس تعداد 205 نفر از اعضای هیأت­ علمی دانشگاه علوم­ پزشکی زاهدان از طریق سه پرسشنامه عدالت سازمانی نیه هوف و مورمن (1993)، سرمایه روان‌شناختی لوتانز و همکاران (2007)، و اشتیاق شغلی سالانوا و شوفلی (2004) مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه همزمان با کمک نرم­افزار آماریSPSS  استفاده شد. یافته­ ها: میانگین نمرات عدالت سازمانی (0.698±3.61)، رفتار سازمانی مثبت‌گرا (3.99±0.593)، و اشتیاق شغلی (0.474±4.19) بود که هر سه متغیر در سطح بالاتری از میانگین نظری (3) قرارداشتند. مقدار ضریب همبستگی عدالت رویه‌ای، توزیعی، مراوده‌ای و سازمانی با رفتار سازمانی مثبت‌گرا به ترتیب 0.444، 0.519، 0.486 و 0.563 بود (p<0.01). بر اساس نتایج رگرسیون عدالت رویه‌ای، توزیعی، مراوده‌ای 1/32 درصد از واریانس رفتار سازمانی مثبت‌گرا را تببین می‌کنند (p<0.05). مقدار ضریب همبستگی عدالت رویه‌ای، توزیعی، مراوده‌ای و سازمانی با اشتیاق شغلی به ترتیب 0.645، 0.591، 0.612 و 0.705 بود (p<0.05). بر اساس نتایج رگرسیون عدالت رویه‌ای، توزیعی، مراوده‌ای 51.5درصد از واریانس اشتیاق شغلی را تببین می‌کنند (p<0.05). نتیجه­ گیری: با توجه به این که بین عدالت سازمانی و مولفه‌های آن با رفتار سازمانی مثبت‌گرا و اشتیاق شغلی اعضای هیأت علمی ارتباط معنی‌داری وجود دارد و عدالت سازمانی قادر به پیش بینی رفتار سازمانی مثبت‌گرا و اشتیاق شغلی می‌باشد، بنابراین مدیران دانشگاه باید به عدالت سازمانی که افزایش رفتار سازمانی مثبت‌گرا و اشتیاق شغلی را در پی دارد، توجه نمایند. http://rme.gums.ac.ir/article-1-316-fa.pdf 2016-07-03 12 21 10.18869/acadpub.rme.8.1.12 عدالت سازمانی رفتار سازمانی مثبت‌گرا اشتیاق شغلی The Relationship of Organizational Justice with Positive Organizational Behavior and Work Engagement from viewpoint of faculty members of Zahedan University of medical sciences Introduction: Faculty perception of organizational justice has major impact on their attitudes and organizational behaviors. In this regard, the objective of the present study was to examine the relationship of organizational justice with positive organizational behavior and work engagement among faculty members of Zahedan University of Medical Sciences. Methods: This descriptive study followed a correlational design. Using stratified convenience sampling method, 205 faculty members of Zahedan University of Medical Sciences were selected and studied through applying three questionnaires of Niehoff and Moorman’s Organizational Justice Questionnaire (1993), Luthans et al.’s Psychological Capital Scale (2007), and  Salanova and Schaufeli’s Work Engagement Scale (2004). To analyze the data, Pearson correlation coefficient and simultaneous multiple regression analysis were used via SPSS. Results: Faculty members’ mean score on organizational justice (3.61±0.698), positive organizational behavior (3.99±0.593), and work engagement (4.19±0.474) were all variables higher than the theoretical mean (3). Correlation coefficients of procedural, distributive, and interactional justice and organizational justice with positive organizational behavior were respectively 0.444, 0.519, 0.486, and 0.563 (p<0.01). According to the results obtained from regression analysis, procedural, distributive, and interactional justice explained 32.1 of the variance in positive organizational behavior (p<0.05). Correlation coefficients of procedural, distributive, and interactional justice and organizational justice with work engagement were respectively 0.645, 0.591, 0.612, and 0.705 (p<0.01). According to the results obtained from regression analysis, procedural, distributive, and interactional justice explained 51.5 of the variance in work engagement (p<0.05). Conclusion: Since organizational justice and its dimensions have a significant relationship with positive organizational behavior and work engagement and organizational justice can predict positive organizational behavior and work engagement, university administrators should pay attention to organizational justice which leads to enhanced positive organizational behavior and work engagement. http://rme.gums.ac.ir/article-1-316-en.pdf 2016-07-03 12 21 10.18869/acadpub.rme.8.1.12 Organizational Justice Positive Organizational Behavior Work Engagement. N nastiezaie n_nastie1354@ped.usb.ac.ir 1 Educational Administration and Planning dept, Faculty of Education and Psychology , University of Sistan and Baluchestan, Zahedan.Iran AUTHOR H jenaabadi @ped.usb.ac.ir 2 Faculty of Education and Psychology , University of Sistan and Baluchestan,Zahedan, Iran. AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی وضعیت خودشکوفایی با برخی از عوامل جمعیت‌شناختی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1394 مقدمه: خودشکوفایی میل به بهتر و بهتر شدن نسبت به آن چه که یک فرد هست و آن چیزی کــه یک فرد ظرفیت شدن آن را دارد، می­باشد. از آنجایی که خودشکوفایی یکی از مولفه­ های سلامت روان است این پژوهش با هدف بررسی وضعیت خودشکوفایی با برخی عوامل مرتبط جمعیت شناختی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد. روش­ ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی در بین 316 دانشجوی دانشکده­های پرستاری و مامایی، پزشکی، پیراپزشکی و بهداشت دانشگاه علوم­پزشکی گلستان از طریق نمونه­گیری در دسترس در سال 1394 انجام گرفت. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه باورهای خودشکوفایی بود. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (درصد و فروانی) و تحلیلی (کراسکال والیس و کای اسکوئر)  و از طریق نرم­ افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: از مجموع شرکت­کنندگان 78/1 درصد مونث، 57/7 درصد قومیت فارس و میانگین سنی آنان (1/794±20/91) بود. نتایج باور خود شکوفایی دانشجویان نشان داد که 2/14 درصد عقاید عالی، 59/5 درصد عقاید خوب، 21/8 درصد تعدیل عقاید و 4/4 درصد عقاید مانع بود. بین متغیرهای جنسیت (p=0.007)، نوع رشته تحصیلی (P=0.042) ، محل سکونت، (P=0.064) با باور خودشکوفایی ارتباط معنی ­دار آماری وجود داشت. نتیجه ­گیری: خود شکوفایی اکثر دانشجویان در سطح عالی و خوب بود. اما دانشجویان مونث، رشته پزشکی و ساکن در خوابگاه میزان باور خودشکوفایی بالاتری نسبت به سایر دانشجویان داشته­ اند. http://rme.gums.ac.ir/article-1-285-fa.pdf 2016-07-04 22 28 10.18869/acadpub.rme.8.1.22 خودشکوفایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی Survey the Status of Self–Actualization and the Related Factors among Students of Golestan University of Medical Sciences in 2015 Introduction: Self - actualization is desire to get better of what one is and what it would be based on his /her own capability. Since self -Actualization is one of mental health components this research  aimed to study the Status of Self-Actualization and demographic Factors among Students of Golestan University of Medical Sciences Methods: This descriptive-analytical research has been done on 316 students of faculties of Nursing and Midwifery, medical, paramedical and health of Golestan University of Medical Sciences through non-probability sampling in 2015. Data was collected by self-actualization beliefs questionnaire and was analyzed Using descriptive and analytical  statistics (frequency and percentage) , (Kruskal-Wallis and chi-square) respectively through SPSS software. Findings: the average age of students was (20.91 ± 1.794) and 78.1 % of the students were female,  also , Ethnicity of  57.5% students were fars. Students self-actualization beliefs show 14.2% of ideas as excellent, 5.59 % as great idea , 21.8 % and 4.4 % as adjusted and barriers beliefs respectively. There was a significant correlation between students' self-actualization and sex (p=0.007) also self-  actualization  and field of study(P=0.042)  as well as place of living (P=0.064) Conclusion: The status of self–actualization of most students were at good and excellent level but self–actualization was higher in medical and girl students that live in dormitories  . http://rme.gums.ac.ir/article-1-285-en.pdf 2016-07-04 22 28 10.18869/acadpub.rme.8.1.22 self-actualization students university medical sciences. A Sanagu a_sanagu@yahoo.com 1 Education Development Office, nursing dept, Golestan University of Medical Sciences,Gorgan, Iran. AUTHOR A Taghavee 2 Al-jalil Hospital, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan,Iran. AUTHOR N Behnampoor 3 Public Health dept, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran. AUTHOR F Baiky fbaiky@yahoo.com 4 Education Development Office, Paramedical School, Golestan University of Medicai Siences,Gorgan,Iran. AUTHOR
OTHERS_CITABLE تاثیر کاربرد روش یادگیری کوآنتومی بر یادگیری های درسی دانشجویان مقدمه: آموزش و یادگیری فرایندی پیچیده و چالش برانگیز است و یکی از فرانظریه­هایی که در سال­های اخیر تلاش کرده است تا امکان کاربرد ترکیبی از تئوری­های آموزشی را به گونه­ ای سریع، یکپارچه و اثربخش در جریان یادگیری­ های کلاس درس مهیا سازد مدل آموزش کوآنتومی است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر کاربرد روش یاددهی- یادگیری کوآنتومی بر بهبود یادگیری های درسی (پیشرفت تحصیلی و انگیزه یادگیری ) دانشجویان بود. روش ها: نوع پژوهش حاضر تجربی و نمونه پژوهش 46 دانشجوی علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در درس بیوشیمی بودند که از طریق همتاسازی و برمبنای روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه آزمایشی و گروه کنترل تقسیم شدند.  سپس در گروه آزمایشی روش یاددهی - یادگیری کوآنتومی اعمال و گروه کنترل در شرایط عادی  آموزش دیدند. مدل یادگیری کوآنتومی با استفاده از مدل های پیشنهادی و بازنگری و بومی­ سازی آن توسط محققین این پژوهش طراحی گردید و به مدرس همکار که مسئولیت تدریس در هر دو گروه را برعهده داشت،  آموزش داده شد. اثربخشی مداخله اعمال شده با پرسشنامه انگیزه و نگرش یادگیری و آزمون پیشرفت تحصیلی درس بیوشیمی مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها پس از ورود به نرم افزار آماری  SPSS و با  استفاده از شاخص های گرایش مرکزی و آزمون t گروه های مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد که هرچند قبل از اعمال مداخله آموزشی تفاوت میانگین گروه­های آزمایش و کنترل در متغیرهای پژوهش معنی­دار نبود، لیکن میانگین­ دانشجویان گروه آزمایش پس از شرکت در برنامه یاددهی- یادگیری کوآنتومی در متغیرهای انگیزه تحصیلی (0/33 ± 4/079) و پیشرفت تحصیلی (1/40 ± 7/27)  نسبت به دانشجویان گروه کنترل در متغیرهای انگیزه تحصیلی (0/33 ± 3/035) و پیشرفت تحصیلی (0/83 ± 3/45) بطور معنی­داری بالاتر بودند (p=0/0001).   نتیجه­ گیری: مشاهدات تجربی این پژوهش نشان داد که این روش می‌تواند موجب افزایش رضایت در دانشجویان شود و آنان دروس را با جدیت مطالعه و پی‌گیری نمایند و به‌کارگیری این روش توسط اساتید می‌تواند موجب ایجاد علاقه و بهبود انگیزه یادگیری و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان شود. http://rme.gums.ac.ir/article-1-297-fa.pdf 2016-07-04 29 36 10.18869/acadpub.rme.8.1.29 یادگیری کوآنتومی آموزش پزشکی انگیزه پیشرفت تحصیلی The Effect of Quantum Learning Method on Students Course Learning Introduction: Learning is an active and complicated process and Quantum Learning is an educational model that tries to provide complex educational theories through immediate, effective and consistent  implementation in class. The present study aims to examine the effect of Quantum Learning in Academic Achievement and motivation in learning in students. Methods: This is an experimental study. The research population included all the students of Basic Sciences (N=343) in Medical Sciences field in Guilan University of Medical Sciences in 2015. After the screening, second semester students in Biochemistry course by simple randomly selected and they were divided into two experimental groups and control group. In the experimental group was applied Quantum Learning method and the control group were taught under normal (lecture) conditions. The Quantum Learning Model was designed by using suggested models, revision and localization of them and so taught to assistant instructor. The instruments for data collection were the motivation and learning attitude questionnaire by Biggs ، Kamber، Lung and a Biochemistry test. The Independent T test and SPSS were used to analyze the data. Results: Although there is no significant difference in experimental and control group mean score before instruction, but mean score of two groups after instruction show meaningful differences in research variables including: Learning Motivation (4.079±  0.33) and  Academic Achievement (7.271.40±) in experimental group and Learning Motivation (3.0356.33± ) and Academic Achievement (3.450.83±) in control group respectively. Conclusions: experimental observation of this research demonstrate that Quantum method Model can increase satisfaction among students and they follow  and study lessons rigorously also, applying this research by instructors  can create interest and improve motivation in learning and academic achievement http://rme.gums.ac.ir/article-1-297-en.pdf 2016-07-04 29 36 10.18869/acadpub.rme.8.1.29 Quantum learning Medical Education Motivation Academic Achievement NS Dadgaran 1 graduate student of Educational Researches, Islamic Azad University of Tonekabon, Tonekabon ,Iran. AUTHOR A Khalkhali Khalkhali_ali@yahoo.com 2 Department of Educational Sciences, Islamic Azad University of Tonekabon,Tonekabon, Iran. AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی میزان گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان کارشناسی ارشد مجازی مقدمه: تفکر انتقادی و گرایش­ به انتقادی اندیشیدن در دانشجویان به عنوان مهارتی ارزشمند و مهم در فرایند یاددهی– یادگیری، حل مسئله و پژوهش، یکی از اهداف، ضرورت­ها و دغدغه ­های جدی نظام­ های آموزشی است. بنابراین هدف این پژوهش بررسی گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان کارشناسی ارشد مجازی است. روش­ ها: روش این پژوهش توصیفی– مقطعی و جامعه­ ی آماری آن شامل دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده مجازی دانشگاه علوم­ پزشکی تهران در سال تحصیلی 95-1394 بود که با استفاده از روش نمونه ­گیری تصادفی طبقه­ ای نسبتی بر حسب جنس تعداد 120 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع ­آوری داده ­ها پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی فاشیون (2001) است. به منظور تحلیل داده ­ها از نرم­ افزار SPSS و آزمون­ های t تک نمونه ­ای، t گروه­ های مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد. یافته­ ها: میانگین کل گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان در سطح مثبت و متوسط قرار داشت (26/43  300/62±). ابعاد کنجکاوی (5/05 47/42±)، حقیقت­ جویی (6/05 46/60±)، نظام­ مندی (6/49  44/59±) و گشودگی ذهنی (7/66 44/42±) در سطح گرایش مثبت و متوسط و ابعاد اعتماد به نفس انتقادی (8/98  39/43±)، تحلیل­ گری (14/88 39/16±) و بلوغ در قضاوت (6/69 76/38±) در سطح متزلزل بود. همچنین بین میانگین گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان مرد و زن و رشته­های تحصیلی مختلف تفاوت معنی­داری یافت نشد. نتیجه ­گیری: به طور کلی گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان مجازی علوم پزشکی در سطح گرایش مثبت و متوسط ارزیابی شد. بنابراین به منظور ارتقای سطح گرایش به تفکر انتقادی و رسیدن به مهارت­ های تفکر انتقادی و تربیت دانش­ آموختگانی مولد و کارآمد در رشته­ های مجازی علوم­ پزشکی باید مؤلفه ­های گرایش به انتقادی اندیشیدن در عناصر برنامه­ درسی به ویژه هدف، محتوا، راهبردهای یاددهی ـ یادگیری و ارزشیابی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. http://rme.gums.ac.ir/article-1-302-fa.pdf 2016-07-12 37 46 10.18869/acadpub.rme.8.1.37 تفکر انتقادی گرایش علوم پزشکی دانشجویان مجازی Study of Critical Thinking Disposition in Virtual Graduated Students Introduction: Critical thinking and Critical thinking Disposition as valuable and important skill in teaching – learning process, problem solving and research is one of objectives and requirements in educational systems. Therefore, the aim of this research is investigation of Critical Thinking Disposition in Virtual Graduated Students. Methods: this is a descriptive cross-sectional study. The population included students of Virtual school in Tehran University of Medical Sciences in 2015-2016 and 100 students were selected using proportional stratified random sampling method. The research instrument was California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI) questionnaire and collected Data were analyzed using Spss , one-sample t-test, t-independence and ANOVA. Results: The total mean score on CCDI was positive inclination (300.62 ± 26.43). Inquisitiveness (47.42 ± 5.05), Truth – seeking (46.60 ± 6.05), Systematic (44.59 ± 6.49), open - mindedness (44.42 ± 7.66) are at positive inclination level. Critical self – confidence (39.43 ± 8.98), Analyticity (39.16 ± 14.88) and Maturity of Judgment (38.76 ± 6.69) are at ambivalence level. There was no significant differences between men and women and between students in all academic Fields . Conclusion: critical thinking dispositions in students were intermediate and positive inclination. In order to increasing critical thinking disposition among students and achieving critical thinking skills also, training effective graduated in virtual medical sciences, Critical Thinking Disposition in elements of the curriculum aim, content, strategy of Teaching – Learning and Evaluation should be considered.   http://rme.gums.ac.ir/article-1-302-en.pdf 2016-07-12 37 46 10.18869/acadpub.rme.8.1.37 Critical thinking Disposition Medical Sciences virtual Students F Zarabian 1 Department of Educational Science, Payame Noor University, Tehran, Iran. AUTHOR B Zandi 2 Payame Noor University. Tehran, Iran. AUTHOR S M Azizi smohsenazizi@yahoo.com 3 Ph.Ds., Department of Educational Science, Payame Noor University, Tehran, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی مقایسه ای برگزاری گزارش صبحگاهی از دیدگاه دانشجویان پزشکی به دو روش روتین و پزشکی مبتنی بر شواهد مقدمه: یکی از مهمترین روش­ های آموزشی در علوم پزشکی گزارش صبحگاهی می­ باشد. پزشکی مبتنی بر شواهد (EBM) یک رویکرد نوین در علوم پزشکی جهت ارتقاء کیفیت مراقبت­های بالینی بیماران است. هدف از انجام این مطالعه بررسی و مقایسه برگزاری جلسات گزارش صبحگاهی از دیدگاه دانشجویان پزشکی به دو روش روتین و EBM بود. روش: مطالعه به روش توصیفی – تحلیلی بر روی 87 نفر از کارآموزان، کارورزان و رزیدنت­های بخش زنان بیمارستان بعثت سنندج در سال 1393 انجام شد. روش نمونه­گیری به صورت سرشماری بود. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته، مشتمل بر 26 سؤال در 3 بخش شامل اطلاعات جمعیت شناختی و تحصیلی، اطلاعات مرتبط با ساختار و محتوای آموزشی گزارش صبحگاهی و قسمت مربوط به ارتقائ توانمندی­ های دانشجویان در دو روش روتین و EBM جمع­ آوری شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ 0/85 بود. داده ­ها با استفاده از نرم­افزار آماری SPSS و آزمون­ های آماری t-test و کای­ اسکویر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ ها: نتایج نشان داد که 85 نفر (97 درصد) از دانشجویان ساعت شروع گزارش صبحگاهی را 8 صبح اعلام کردند. میانگین مدت زمان برگزاری جلسات در گروه EBM 42/102 دقیقه و در گروه روتین 38/6دقیقه بود. در گروه­های EBM و روتین بین ارائه فیدبک (p=0/04)  و مشارکت و تعامل حاضرین (p=0/003) تفاوت معنی­داری آماری وجود داشت و میانگین گروه EBM بیشتر از گروه روتین بود. از نظر تعداد بیماران معرفی شده، نوع بیماری­ها و مدت زمان معرفی هر بیمار بین گروه روتین و EBM تفاوت معنی­ داری وجود نداشت. بین گروه ­های  EBM و روتین در توانمندی­های دانشجویان تفاوت معنی­ داری آماری مشاهده شد (0/04= P) و میانگین در گروه EBM بیشتر از گروه روتین بود. نتیجه­ گیری: ضوابط مربوط به ساختار جلسات گزارش صبحگاهی در حد قابل قبول در هر دو روش رعایت شده­ بود. به منظور بهبود جلسات گزارش صبحگاهی باید بر موارد مربوط به ساختار و محتوی جلسات مانند ارائه فیدبک، مشارکت و تعامل حاضرین و هم­ چنین موارد مربوط به ارتقای توانمندی­ های دانشجویان تاکید بیشتری گردد. http://rme.gums.ac.ir/article-1-261-fa.pdf 2016-07-13 47 56 10.18869/acadpub.rme.8.1.47 گزارش صبحگاهی بخش زنان و زایمان پزشکی مبتنی بر شواهد بالینی Comparative Study of Morning Report in Conventional & Evidence Based Medicine forms, from the Viewpoint of Medical Students Introduction: One of the most important educational method in medical sciences is Morning Report. Evidence Based Medicine (EBM) is a new approach that has been considered to improve the quality of clinical care. The aim of this study was to evaluate and compare of morning report in regular & Evidence Based Medicine from the viewpoint of medical students. Methods: A cross-sectional study was carried out on 87 students in OB&GYN departments of Besat hospital in Sanandaj in 2014. Sampling was done through consensus. Data was collected by a researcher- made questionnaire that include 3 Section and 26 Items including Demographic and educational factors, information about Structure and content of morning report, and Section about Improving students skills in regular and EBM method. The reliability of the questionnaire using Cronbach's alpha coefficient was 0.85. Data was analyzed by SPSS software and T-test and Chi-square test. Result: The results showed that 85 students (97%) declare 8 (A.M) as suitable time of holding   morning Report in Routine and EBM group. The average duration of Morning Report in EBM group was 42.10 minutes and in Routine group was 38.6 minutes.  There was significant difference between EBM and regular in presenting feedback (P< 0/04), participation and interaction between the audiences (P< 0/003) so that in EBM group was observed more than routine group. There was no significant difference between EBM and Routine group in the number of patients, the type of disease and time Case Presentation (p>0.05). In EBM group students ability was promoted more than routine group (p<0.04). Conclusion: Conditions of Morning Report structure was observed within acceptable level in two groups. To improve Morning Report it should be more emphasized on the structure and content of meetings such as feedback, participation and interaction between the audiences and subjects  about promoting  the ability of students. http://rme.gums.ac.ir/article-1-261-en.pdf 2016-07-13 47 56 10.18869/acadpub.rme.8.1.47 Morning Report Hospital Obstetrics and Gynecology Department Evidence Based Medicine (EBM) Clinical F Farhadifar 1 Gynecology Department, Kurdistan University of medical sciences, sanandaj, Iran. AUTHOR M Bahrami mitra_bahrami66@yahoo.com 2 Student Research Committee, Kurdistan University of medical sciences, sanandaj, Iran AUTHOR F Yousefi 3 Psychology Dept, Kurdistan University of medical sciences, sanandaj, Iran. AUTHOR E Farazi 4 Kurdistan University of medical sciences, sanandaj, Iran. AUTHOR A Bahrami 5 Kurdistan University, Sanandaj,Iran. AUTHOR
OTHERS_CITABLE دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد نسبت به برنامه ادغام دروس فارماکولوژی و پاتولوژی اختصاصی مقدمه: در سال­های اخیر، ادغام در برنامه آموزش پزشکی عمومی به عنوان یک صفت برجسته در برنامه ­ریزی آموزشی دانشگاه­ های علوم پزشکی معرفی گردیده ­است. ارائه ­ی بیماری محور دروس پاتولوژی اختصاصی و فارماکولوژی در مقطع فیزیوپاتولوژی که از مصادیق تلفیق افقی به حساب می­ آید، یکی از اهداف آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یزد بوده و مطالعه حاضر با هدف توجه به اهمیت دیدگاه و نظرات دانشجویان در خصوص اجرای این طرح، انجام گرفت. روش ­ها: در این پژوهش توصیفی- مقطعی، نگرش دانشجویان پزشکی مقطع فیزیوپاتولوژی دانشگاه علوم­ پزشکی یزد در  سال1392به روش سرشماری تبیین شد. داده­ ها از طریق پرسشنامه ­ای مشتمل بر دو بخش اطلاعات دموگرافیک و سوالات در چهار حیطه آگاهی و ضرورت فرایند ادغام، حیطه آموزش، وجود امکانات و رضایت از برنامه تلفیق با استفاده از مقیاس لیکرت جمع­ آوری گردید. داده ­ها با روش­های آماری توصیفی و با استفاده از نرم­افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافته ­ها: از نظر دانشجویان بالاترین میزان امتیازات به حیطه آموزش از طرح ادغام با میانگین و انحراف معیار 0/45±3/36 اختصاص داشت. بعد از آن در جایگاه دوم، حیطه رضایت از سیستم ادغام 0/4±3/26  و کمترین امتیاز به بخش وجود امکانات 0/7±2/92 اختصاص یافت. نتیجه ­گیری: باتوجه به یافته­ های این پژوهش، دانشجویان مقطع فیزیوپاتولوژی در دانشگاه علوم­پزشکی یزد نسبت به ارائه دروس فارماکولوژی و پاتولوژی به شیوه ادغام نگرش مثبتی داشتند، اما برای بهبود اجرای این شیوه، در جهت ارتقاء امکانات آزمایشگاه­ ها، همکاری سایر گروه­ها به منظور جلوگیری از تکرار مباحث و نیز ارائه کتابچه اهداف و شرح طرح دروس ادغام برای دانشجویان تلاش­ هایی باید صورت گیرد. http://rme.gums.ac.ir/article-1-236-fa.pdf 2016-07-13 57 64 10.18869/acadpub.rme.8.1.57 دانشجویان فیزیوپاتولوژی آموزش پاتولوژی فارماکولوژی medical students Attitudes towards integration of pharmacology and pathology programs in Shahid sadoughi University of Medical Sciences Introduction:In recent years, integration in medical education has been introduced as a prominent character in educational planning of universities of medical sciences. Presentation of disease-oriented specific pathology and pharmacology courses centered at the physiopathology, as examples of horizontal integration,is one of the educational goals of Shahid Sadoughi university of medical sciences. due attention to importance of the students’ opinions on success of this program, current study was conducted. Methods: This descriptive-cross sectional research, was performed on medical students of Shahid Sadoughi University of medical sciences with using census, in 2013. Data were collected through a questionnaire, consisting of two parts of demographic information and questions in four sections; awareness and necessity of integration process (6 questions), education (9 questions), facilities (2 questions) and satisfaction from integration program (8 questions), using a Likert scale. Data was analyzed using descriptive statistics and SPSS software. Results:  based on students viewpoints the highest scores rates have been devoted to section of education from integration plan (3.36 ± 0.45)  then,the scope of satisfaction from integration process (3.26±0.4) and lowest points to the facilities (2.92 ± 0.7) is identified. Conclusion: Considering the finding of this research, students of physiopathology courses had positive attitude toward presenting of pharmacology and pathology in integration method, But for improving the performance of this method, and upgrading laboratories facilities,it is necessary to cooperate with other groups in order to avoiding duplication of topics and also producing of manual description of  the goals and plans of integration for students. http://rme.gums.ac.ir/article-1-236-en.pdf 2016-07-13 57 64 10.18869/acadpub.rme.8.1.57 Students Physiopathology Education Pathology Pharmacology M R Zare-Khormizi mhmdrez.zare@gmail.com 1 School of Medicine, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran AUTHOR M Dehghan 2 Department of Biology and Anatomy, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran AUTHOR F Pourrajab 3 Department of Clinical Biochemistry and Molecular Biology, School of Medicine, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran AUTHOR M Moghimi 4 Department of Pathology, School of Medicine, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran AUTHOR R Farahmand-Rad 5 Department of emergency medicine, School of Medicine, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran AUTHOR A Vakili-Zarch 6 School of Medicine, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی تطبیقی رویکردهای پژوهش در مجلات علوم پزشکی مقدمه: پیشرفت هرجامعه مرهون پژوهش و تحقیق است. در این بین مطالعه ی روش ­های پژوهش اهمیت قابل توجهی برای شناخت علمی و بهبود کیفیت پژوهش­ها دارد. لذا این پژوهش هدف خود را بر تبیین روش­های پژوهش در حوزه علوم پزشکی نهاده است تا از این طریق با شناسایی وضعیت موجود، راهی به سوی توسعه دانش پزشکی از راه توجه به انجام پژوهش­های اصیل­تر و عمیق ­تر بازگردد. روش­ ها: روش پژوهش حاضر تحلیل محتوا از نوع کمی است که بر روی150 مقاله استخراج شده از آخرین شماره ده مجله منتخب دانشگاه­های علوم پزشکی کشور انجام شد. مجلات دانشگاه­ها بر مبنای دو اصل انتخاب و از بین آن­ها ده مجله به صورت تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند این دو اصل شامل "مجله­ ی علوم پزشکی" در عنوان نشریه و نمایه بودن مجله در سال 1391 بود و روش پژوهش، شیوه نمونه­ گیری، جامعه آماری، ابزار جمع­ آوری داده ­ها و شیوه تحلیل داده­ ها مورد بررسی قرار گرفت. یافته­ ها: نتایج بیانگر آن بود که اکثر مقاله ­ها­ی مورد بررسی از روش ­های کمی 109 مورد (72/6 درصد) و 111 مورد (74 درصد) از نمونه­گیری با شیوه­ ی کمی استفاده شده است. 57 مورد (38 درصد) جامعه آماری پژوهش ­ها را بیماران و بیشترین ابزار مورد استفاده با 64 مورد (6/41 درصد) آزمون بود و نهایتاً اکثر مقالات 81 مورد (54 درصد) از تحلیل توصیفی برای گزارش نتایج استفاده نمودند. نتیجه­ گیری: نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که عمده تحقیقات در حوزه پزشکی با رویکرد کمی انجام شده است و با توجه به این که در حوزه پزشکی اصلی­ ترین مسأله مورد پژوهش، انسان است، لذا توجه به پارادایم تفسیری- سازنده ­گرا و در نتیجه روش­ های کیفی توجه بیشتری را می طلبد. http://rme.gums.ac.ir/article-1-158-fa.pdf 2016-01-16 65 71 10.18869/acadpub.rme.8.1.65 رویکردهای پژوهش نشریات علمی علوم پزشکی A Comparative study to Research Approaches in Iranian Medical Journals Introduction: Continuing advances in society is due to research in all fields and in this  regards , study of research methods has considerable importance in scientific understanding and improving quality of research. This study aimed to explore research methods in the field of medical sciences so that identifying current situation move toward development of medical knowledge through original research. Method: This study is content analysis on 150 articles extracted from the last ten number of medical journal. selection of journals was based on 2 criteria, and among them ten journals have been reviewed randomly, two criteria including "medical sciences journal" in  the title of publication and index in 2012 also, research method, sampling method ,statistical population ,data collection tools and methods of analyzing data were examined. Results: The findings indicate that quantitative method  in 109 articles(72.6%) and quantitative sampling in 111 cases(74%)  were used respectively ,patients as  statistical population were considered in 57 articles(38%) and tests were used as tools in 64 articles(41.6%) and finally, descriptive analysis was used for declaring results in 81 articles (54%). Conclusion: result show that most researches have been done through quantitative approach in medical fields and human regards as main subject in medical researches , thus focusing on constructive –interpretive paradigm  and qualitative methods must be considered. http://rme.gums.ac.ir/article-1-158-en.pdf 2016-01-16 65 71 10.18869/acadpub.rme.8.1.65 Research approaches Scientific Journals Medical sciences M Abedini-Baltork abedini.gilan@gmail.com 1 Young Researchers and Elite Club,Shiraz Branch, IslamicAzad Universiry,Shiraz,Iran. AUTHOR S Mansoori 2 department of education,school of education and psychology, shiraz university, Iran. AUTHOR S Bagheri 3 ministry of education, Rudsar,Iran. AUTHOR M Asadnia 4 center for health ,Rudsar,Iran. AUTHOR M Mirza-aghaee 5 chool of medicine ,Rafsanjan university of medical sciences, Rafsanjan , Iran. AUTHOR