OTHERS_CITABLE اهمیت تولید محتوا از طریق مولتی مدیا درآموزش دندانپزشکی فاقد چکیده http://rme.gums.ac.ir/article-1-388-fa.pdf 2016-05-03 1 2 10.18869/acadpub.rme.7.4.1 آموزش دندانپزشکی چند رسانه ای تولید محتوی Importance of Content Production in Dental Education Through Multi Media Full text is available in pdf http://rme.gums.ac.ir/article-1-388-en.pdf 2016-05-03 1 2 10.18869/acadpub.rme.7.4.1 Dental Education Multi Media Content Production y jahandideh drjahandideh5@gmail.com 1 prosthetic department , faculty of dentistry , Guilan University of Medical Sciences,Rasht,Iran. AUTHOR
OTHERS_CITABLE تبیین رابطه آینده‌نگری و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز:سهم واسطه گری متغیر جهت گیری هدف مقدمه: آینده نگری به عنوان یک ویژگی بر روی جهت گیری هدف و عملکرد تحصیلی دانشجویان تأثیرگذار است و دانشگاه­ها در پرورش و توسعه این خصیصه در دانشجویان نقش تعیین­کننده­ای دارند. لذا هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین آینده­نگری و عملکرد تحصیلی با لحاظ نمودن نقش میانجی جهت­گیری هدف انجام شد. روش­ها: روش پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی بود که بر روی 197 نفر از دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 94-93 انجام شد. ابزارهای این پژوهش شامل دو پرسشنامه سنجش آینده نگری و جهت­گیری هدف بود. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و پایایی آلفای کرونباخ برای مؤلفه آینده نگری به صورت کلی (72/0) و مؤلفه جهت­گیری هدف (74/0) مورد تأیید قرار گرفت. بر این اساس پرسشنامه بین نمونه­ توزیع و داده­ها از روش تحلیل مسیر بر اساس مراحل بارون و کنی با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که آینده­نگری دانشجویان به نحو مثبت و معنی­داری عملکرد تحصیلی آنان را پیش­بینی می­کند (0001/0>ρ، 240/6=F). مؤلفه­های آینده­نگری اثر معنی­داری بر جهت­گیری­ هدف عملکرد گرایش دارند (001/0>p، 787/4=F). همچنین مؤلفه­های جهت­گیری هدف عملکرد گرایش (001/0>ρ، 33/0=β) و جهت­گیری هدف تسلط گرایش (001/0>ρ، 37/0=β) به نحو مثبت و معنی­داری عملکرد تحصیلی دانشجویان را پیش­بینی ­کرد. نتیجه­گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، آینده نگری و داشتن نگرش مثبت نسبت به آینده نقش مهمی در جهت­گیری هدف فرد دارد، زیرا انگیزه­ای که از نگرش به آینده در فرد ایجاد می­گردد به معنای پیش­بینی اهدف آینده در زمان حاضر خواهد بود، و طبیعتاً تلاش فرد را در کسب عملکرد بالا و به دنبال آن ارتقاء تحصیلی افزایش می­یابد. http://rme.gums.ac.ir/article-1-234-fa.pdf 2016-05-24 3 12 10.18869/acadpub.rme.7.4.3 آینده نگری جهت گیری هدف عملکرد تحصیلی دانشگاه برنامه درسی Relationship between Futurism and Educational Performance of students in Medical Sciences of Shiraz University: Mediation Role of Goal Orientation Introduction: futurism as a feature effects on students goal orientation and academic performance. Universities have a significant role in nurturing and developing this character. Therefore, aim of this study is to examine the relationship between Futurism and academic performance considering the role of goal orientation as a mediator. Methods: This study was an analytic – descriptive, correlation research. The population included all students in Medical Sciences of Shiraz University that the research sample consists of 197 students of Medical Sciences of Shiraz University in 2014 which were  selected by random sampling method. Research tools consist of future assessing questionnaire and goal orientation questionnaire. Content validity was favorably  and  Component reliability futurism was (72.0) and goal orientation was (74.0). Then, data were   analysed using analysis method based on Baron and Kenny And SPSS software. Results: The results showed that Student’s futurism predicts significantly their educational performance (F=6/240, p>0.0001). Components of futurism have significant effect on performance-approach goal orientation (F= 4/787, p> 0.0001), Also the goal orientation variables such as performance-approach (B=0/33, p> 0.0001) and mastery-approach (B=0.37, p> 0.0001) predict significantly the degree of student’s educational performance. Conclusion: According to these results, futurism and having a positive attitude about the future have important role in goal orientation because motivation that is created in a person's attitude to the future is meant to predict the future goals at the moment and of course increases trying to get a high-performance and conse quentry promote of education. http://rme.gums.ac.ir/article-1-234-en.pdf 2016-05-24 3 12 10.18869/acadpub.rme.7.4.3 Futurism goal orientation academic performance Mediating students Medical Sciences J Torkzade djt2891@gmail.com 1 Torkzadeh J, Department of Educational administration and planning, Shiraz University, Shiraz, Iran. AUTHOR F Keshavarzi 2 Department of Educational administration and planning, Shiraz University, Shiraz, Iran. AUTHOR
OTHERS_CITABLE تأثیر نرم افزار آموزشی بر یادگیری مهارت های بالینی دانشجویان مقدمه: یادگیری الکترونیکی به عنوان یکی از انواع یادگیری خود­محور، یکی از پدیده­های دنیای مدرن اسـت کـه در عصر اطلاعات و در جامعه مبتنی بر دانش پا به عرصه وجود گذاشته اسـت. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر نرم­افزار آموزشی طراحی شده در مورد نحوه عملکرد فرد اسکراب و سیار در اتاق عمل، بر یادگیری مهارت­های عملی دانشجویان اتاق عمل انجام گرفت. روش­ها: این مطالعه نیمه تجربی، به روش سرشماری بر روی60 دانشجوی ترم اول رشته کارشناسی اتاق عمل شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، در سال­های 1391 و 1392 به روش نمونه­گیری تصادفی ساده به دو گروه کنترل (آموزش سنتی) و مداخله (آموزش سنتی به همراه نرم افزار) تقسیم شدند. اثربخشی نرم­افزار آموزشی طراحی شده از طریق آزمون عملی و با استفاده از چک­لیست مورد ارزیابی قرار گرفت. داده­ها پس از ورود به نرم افزار آماری SPSS با استفاده از شاخص­های مرکزی و پراکندگی و آزمون t و t زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ­ها: بر اساس نتایج، در آزمون عملی اول (قبل از مداخله) میانگین نمرات دانشجویان در گروه مداخله و کنترل تفاوت آماری معنی­داری را نشان نداد، اما در میانگین نمرات آزمون عملی دوم (بعد از مداخله) در دانشجویان گروه مداخله اختلاف معنی ­داری مشاهده شد (p=0.002). نتیجه­ گیری:  این پژوهش نشان داد که استفاده از نرم­افزارهای آموزشی علاوه بر اینکه بر یادگیری دانشجویان موثر است، نمرات آن­ها را در آزمون عملی به میزان چشم­گیری افزایش داده است. http://rme.gums.ac.ir/article-1-241-fa.pdf 2016-05-24 13 19 10.18869/acadpub.rme.7.4.13 مهارت­های بالینی نرم­افزار اتاق عمل The Impact of Educational Software Designed on Operating Room Students\' Learning of Practical Skills Introduction: E-learning as a form of self-learning, is a phenomenon of the modern world which has been born in the age of information and knowledge-based society. The aim of this study is to evaluate the impact of educational software designed about scrub and circulate performance in the operating room on operating room students' in learning practical skills. Methods: In this quasi-experimental study, 60 operating room students of the first semester in Shahroud University of medical sciences in 2012 and 2013, were recruited through simple random sampling and they divided into two groups including control group by using traditional training and intervention group using traditional education plus software, effectiveness of educational software was evaluated through practical test using check list. Data were analyzed using SPSS software and inductive, descriptive statistics and   paired t-test and t-test. Results: Results showed the first practical test (pre-intervention) mean scores in the intervention and control groups showed no significant difference. But in the second practical exam mean scores (post-intervention) were significantly different in the intervention group (P=0/002). Conclusion: This study showed that using educational software not only is effective in students learning but also raise their confidence in the practical exam. http://rme.gums.ac.ir/article-1-241-en.pdf 2016-05-24 13 19 10.18869/acadpub.rme.7.4.13 Practical skills Software Operating room S Khazaei jalil khazaei@shmu.ac.ir 1 School of Nursing and Midwifery, Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran AUTHOR B Shahbazian Bahare.Shahbazian@gmail.com 2 School of Nursing and Midwifery, Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran AUTHOR A S Montazeri Montazeria@shmu.ac.ir 3 School of Nursing and Midwifery, Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran AUTHOR A Abbasi Abbasi_msn@yahoo.com 4 Nursing Dept, School of Nursing and Midwifery, Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE مقایسه فرسودگی شغلی و وضعیت سلامت روان در پرستاران شاغل در دو مرکز آموزشی درمانی شهر رشت مقدمه: سلامت روان پرستاران در کیفیت ارائه خدمات به بیماران موثر است و فرسودگی شغلی از شایع­ترین مشکلات این حوزه می­باشد. این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه سلامت روان و فرسودگی شغلی در دو بیمارستان شفا و حشمت رشت انجام شد. روش­ها: این مطالعه توصیفی – تحلیلی بر روی 183 پرستار بیمارستان­های روانپزشکی شفا و قلب حشمت رشت به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انجام گرفت. ابزار سنجش پرسشنامه دموگرافیک، سلامت عمومی و فرسودگی شغلی مازلاک بود. دو گروه توسط آزمون مانوا باهم مقایسه شدند. داده­ها با نرم­افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها: تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد بین میانگین متغیر فرسودگی شغلی (000/0 P=،881/18F=) و سلامت روان (000/0= P،940/9F=) پرستاران شفا با حشمت تفاوت معنی­داری وجود دارد و نمرات مولفه­های خستگی هیجانی، کاهش احساس کفایت و درگیری در پرستاران شفا کمتر از پرستاران حشمت، ولی احساس کفایت پرستاران حشمت بالاتر از پرستاران شفا بود. در حوزه سلامت روان نیز نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد میانگین متغیر دوگروه (940/9F=) در سطح 001/0 معنی­دار بود. مولفه­های علائم جسمانی، اضطرابی و افسردگی پرستاران شفا پایین­تر از پرستاران حشمت بوده اما سطح کارکرد اجتماعی پرستاران حشمت بالاتر از پرستاران شفا بود. نتیجه­گیری: هرچند میزان فرسودگی شغلی و سلامت روان پرستاران در این دو مرکز کم بود، اما به دلیل حساسیت موضوع، این امر نیازمند توجه بیشتری است. http://rme.gums.ac.ir/article-1-257-fa.pdf 2016-05-25 20 30 10.18869/acadpub.rme.7.4.20 فرسودگی شغلی سلامت روان پرستاری پرسنل Comparison of Mental Health and Burn Out in Medical Staff of Rasht Shafa and Heshmat Hospitals Introduction: .Mental health nurses is effective  on quality of services to patients,and burnout is a common complication in this area. this study was done to investigate and compare of mental  health and  burnout in Shafa and Heshmat ' s Rasht educational – remedial hospitals in Rasht Methods :This descriptive-analytic study performed on  183 nurses of Shafa and Heshmat  hospitals by simple randomly selected. Tool of study was a questionnaire  including demographic information, Global Health Questionnair and Maslech Burned Out Inventory two groups were compared with MANOVA test. data were analyzed using descriptive statistics and spss software. Results: Multivariate analysis of Variables indicate that average variable of burnout (F =18.881) and mental health (F =9.940) to Shafa nurses  had significant difference (0.001) and scores of emotional exhaustion,decrease of personal accomplishment and involvement components in Shafa nurses was lower than Heshmat nurses, but personal accomplishment in  Heshmat nurses had more than Shafa. Multivariate analysis in the area of ​​mental health indicated that the average of variable in two groups was significant (F =9.940). Physical symptoms, anxiety and depression in  Shafa nurses was lower than Heshmat nurses, But level of the social function of Heshmat nurses was higher than  Shafa nurses. Conclusion: Although burnout and mental health nurses of two centers was low, the issue required to more attention. http://rme.gums.ac.ir/article-1-257-en.pdf 2016-05-25 20 30 10.18869/acadpub.rme.7.4.20 Burnout Professional Mental Health Nursing Staff R Soleimani 1 Psychiatry Department, Kavosh Cognitive Behaviour Sciences and Addiction Research Center, Shafa educational – remedial Hospital, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran. AUTHOR S Shokrgozar Dr.shokrgozar@yahoo.com 2 Psychiatry Department, Kavosh Cognitive Behaviour Sciences and Addiction Research Center, Shafa educational – remedial Hospital, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran. AUTHOR S Kianmehr 3 School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran. AUTHOR M Fallahi 4 Vice- chancellor for health, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran. AUTHOR M Pakdaman 5 Kavosh Cognitive Behaviour Sciences and Addiction Research Center, Shafa educational – remedial Hospital, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran. AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی وضعیت مدیریت کلاس اساتید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از دیدگاه دانشجویان مقدمه: اساتید محور اصلی تعلیم و تربیت هستند که دلسوزانه فعالیت می‏کنند تا مطلبی را به نحو احسن و قابل فهم به فراگیران منتقل کنند. بدیهی است که در این مسیر مهم‎‎ترین فعالیت، مدیریت و اداره کلاس و ایجاد رفتار مطلوب درسایه ارتباط خوب و مؤثر با دانشجو می‎باشد. این مطالعه، با هدف بررسی وضعیت مدیریت کلاس اساتید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از دیدگاه دانشجویان انجام گرفت. روش­ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی و جامعه آن شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (1100 نفر) بودند، که با توجه به جدول کرجسی و مورگان 283 نفر با روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته سبک­های مدیریت کلاس دارای 30 سوال پنج گزینه­ای و 3 سه خرده مقیاس(تعاملی، مداخله­گر، و غیرمداخله­گر) بود. روایی پرسشنامه بر اساس نظر متخصصان و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 86/0 تایید گردید. داده­ها بوسیله نرم­افزار آماری SPSS و با استفاده از آزمون­های t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه در سطح معنی­داری 05/0>p تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ها: بر اساس نتایج 179 نفر 3/63 درصد دانشجوی دختر و 104 نفر 7/36 درصد دانشجوی پسر بودند. نتایج نشان داد که بیشتر اساتید به ترتیب از سبک مدیریت کلاس تعاملی، سبک مداخله­گر و سبک غیر مداخله­گر استفاده می­کردند. بین سبک مدیریت کلاس مداخله­ گر (0001/0=p،48/5=t)، سبک تعاملی (0001/0=p،27/3=t) و سبک غیرمداخله ­گر (0001/0=p،56/4=t) اساتید با جنسیت و بین سبک مدیریت کلاس تعاملی(004/0=p،89/2=f) و غیر مداخله­ گر (048/0=p،99/1=f) با رشته تحصیلی تفاوت معنی داری وجود داشت، اما بین سبک مدیریت کلاس مداخله­گر با رشته تحصیلی  تفاوت معنی­داری مشاهده نشد. نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که سبک مدیریت کلاس غالب اساتید دانشگاه از نوع تعاملی است. بنابراین در جهت افزایش توانمندی اساتید در کلاس­داری، برگزاری کارگاه چگونگی مدیریت کلاس و روابط موثر با دانشجو پیشنهاد  می­گردد.   http://rme.gums.ac.ir/article-1-265-fa.pdf 2016-05-29 31 38 10.18869/acadpub.rme.7.4.31 دانشجویان سبک مدیریت کلاس استاد دانشگاه Study of Classroom Management in Birjand University of Medical Sciences from Students’ Viewpoint Background: professors as main axis of education, try to transfer the materials to the learners intelligibly. In this regards, the most important activity is classroom management and adopting a desirable behavior along with good relationship with the students. This research tries to study classroom management of professors in Birjand University of Medical Sciences from students’ viewpoint. Methods: This is a descriptive, cross-sectional study in which the population consisted of all the students in Birjand University of Medical Sciences (n=1100that 283 students were selected using random, stratum sampling and based on Korjsi and Morgan’s tables. A researcher-made questionnaire about classroom management styles with 30 five-option items and 3 sub-scales (interactional, interventional, and non-interventional) was used to collect data. Its validity was confirmed by experts as 0.82 and its reliability was calculated by Chronbach’s alpha as 0.86. The data were analyzed in SPSS (version 16) using independent t test and one-way ANOVA at the significant level of p<0.05. Findings: According to the results, 179 students (63.3%) were female and 104 (36.7%) were male. The results showed that most professors made use of interactive, interventionist and non-interventionist classroom management styles , respectively. From students’ viewpoint, there was a significant difference between classroom management styles of interventionist (p=0.0001, t=5.48), interactive style (p=0.0001, t=3.27) and the non-intervention style (p=0.0001, t=4.56) in terms of teacher gender. Concerning the field of study, there was a significant difference between the interactive classroom management style (p=0.0004, t=2.89) and non-interventionist style (p=0.048, t=1.99). However, the interventionist style did not vary significantly across fields of study (p=0.176, t=1.44). Conclusion: The results showed that most classroom management style was interactive, So in order to increase the ability of teachers in this field, workshops about how to manage classroom and effective relationships with students is offered. http://rme.gums.ac.ir/article-1-265-en.pdf 2016-05-29 31 38 10.18869/acadpub.rme.7.4.31 Students style Classroom management Faculty S Kazemi 1 Payame Noor University, Birjand, Iran. AUTHOR Y Mohammadi y_mohammady_29@yahoo.com 2 PhD Student of Curriculum Development at Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran. AUTHOR M R Raeisoon 3 Department of Social Medicine, Faculty of Medicine, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran. AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی تاثیر معدل دیپلم برروند تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل 90-1385 مقدمه: آموزش پزشکی به عنوان یک سیستم آموزشی پویا می­تواند تحت تاثیر آموخته­های دانش­آموزان پیش از ورود به دانشگاه قرار گیرد. ارزیابی آموزشی به عنوان ابزاری برای بررسی کیفیت سیستم­های آموزشی استفاده می­شود. هدف از این مطالعه تعیین اثر معدل دیپلم بر روند تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل بود. روش­ها: پژوهش حاضر مطالعه­ای توصیفی - تحلیلی است که بر روی 6 دوره تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل طی سال­های 90-1385 انجام گردید. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه­ای در مورد مشخصات دموگرافیک، معدل دیپلم، و معدل دروس تخصصی، معدل دروس علوم پایه، نمره آزمون جامع علوم پایه  هر یک از دانشجویان اخذ و با استفاده از تست­های آماری t-test   با استفاده از نرم­افزار آماری SPSS مورد آنالیز قرار گرفت. یافته­ها: از 387 دانشجوی پزشکی واجد شرایط 229نفر (17/59 درصد) دختر و 262 نفر (8/68 درصد) بومی بودند. بررسی­ها نشان داد میانگین معدل دیپلم با میانگین نمرات12درس اختصاصی رابطه معنی­داری داشته است (001/0 p=). همچنین با وجود همخوانی بین معدل دیپلم با معدل علوم پایه و امتحان جامع، ارتباط معنی­داری بین معدل­ها مشاهده نشد. اما بین معدل علوم پایه و امتحان جامع ارتباط معنی­داری وجود داشت (05/0  p≤). نتیجه­گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که وضعیت تحصیلی دانشجو در طی دوره دبیرستان نقش مهمی در روند تحصیلی­شان دارد. بنابراین پیشنهاد می­گردد معدل دیپلم به عنوان یک فاکتور تاثیرگذار در انتخاب دانشجویان پزشکی در نظر گرفته شود. http://rme.gums.ac.ir/article-1-230-fa.pdf 2016-05-29 39 45 10.18869/acadpub.rme.7.4.39 دانشجوی پزشکی روند تحصیلی آموزش پزشکی The Effect of Diploma Grade Point Average on Educational Evaluation Status of Medical Students in Babol University of Medical Sciences during 2006-2011 Introduction: Medical education as a dynamic system can be affected by learning experiences related to before entrance exam.  Evaluation of education is used for studying the quality of educational system. The purpose of this article is to explain the role of diploma grade point average in the educational process of medical students in Babol University of medical sciences. Methods: This cross-sectional study conducted on the six-year period educational process of medical students in Babol University of medical sciences during 1985-1990. Data were collected using a questionnaire in demographic characteristics, diploma grade point average, twelve medical science course average score, basic medical science course average score, and the comprehensive basic medical science examination score. Data were analyzed by statistical T-Test and SPSS software. Results :From 387 medical students, 229(59.17%) were girls and 262(68.8%) were local. The study revealed that there was significant relationship between diploma grade point average and  twelve medical science course average score (p= 0.001). Nevertheless, the consistency between fluctuation of diploma grade point average with basic medical science course average score, and also with the comprehensive basic medical science examination score, any significant relationship wasn’t observed (p≥ 0.05). The relationship between basic medical science course average score and the comprehensive basic medical science examination score was significant (p≤ 0.05). Discussion: The results indicated that high school status has an important role on medical students education. It is better to consider diploma grade point average as the criteria in entrance examination. http://rme.gums.ac.ir/article-1-230-en.pdf 2016-05-29 39 45 10.18869/acadpub.rme.7.4.39 medical students educational process Medical Education F Adelmashhadsari 1 Medical radiation dept, paramedia faculty, babol university of medical sciences, Babol, Iran. AUTHOR F Mitra Elmi 2 Chemistry dept,school of chemistry, Mazandaran university, Babol, Iran. AUTHOR M Mitra Elmi m.elmi@mubabol.ac.ir 3 Celluar and Molecular biology research center,school of medicine, babol university of medical sciences,Babol, Iran. AUTHOR Z maghdori m.elmi@mubabol.ac.ir 4 school of medicine, babol university of medical sciences,Babol, Iran. AUTHOR
OTHERS_CITABLE رابطه تاب آوری و سبک های دلبستگی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان مقدمه: پیشرفت تحصیلی دانشجویان از جمله مسائل مهم در نظام آموزش عالی می­باشد، که تحقق آن متأثر از عوامل مختلفی می­باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه تاب­آوری و سبک­های دلبستگی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. روش­ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی - مقطعی بود که بر روی 285 نفر از دانشجویان پسر ساکن در خوابگاه­های دانشگاه علوم­پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 94-93 انجام شد. نمونه­ها به روش تصادفی خوشه­ای چند­مرحله­ای انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری اطلاعات پرسشنامه­های روا و پایای سبک­های دلبستگی بزرگسالان هازان و شیور (Hazan and Shaver) و مقیاس تاب­آوری کونور و دیویدسون (Connor and Davidson) بود. داده­ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون­های همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی چند متغیره  از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها: نتایج نشان داد که پیشرفت تحصیلی با سبک دلبستگی ایمن (34/0=r) و تاب­آوری (42/0=r) همبستگی مثبت و معنی­دار و در مقابل با سبک دلبستگی اجتنابی (21/0- =r) و سبک دلبستگی اضطرابی (25/0- =r) همبستگی منفی و معنی­دار داشتند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای پیش‌بین به طور معنی­دار قادر به تبیین 22/0 از واریانس پیشرفت تحصیلی در دانشجویان بودند. نتیجه­گیری: نتایج این تحقیق بیانگر اهمیت متغیرهای سبک دلبستگی و تاب­آوری در پیش­بینی پیشرفت تحصیلی در دانشجویان بود. http://rme.gums.ac.ir/article-1-264-fa.pdf 2016-05-29 46 55 10.18869/acadpub.rme.7.4.46 تاب­آوری دلبستگی پیشرفت تحصیلی دانشجویان The Relationship between Resilience and Attachment Styles with Academic Introduction: Academic achievement is one of the important issues in the higher education system, whose realization is affected by many factors. The aim of this study was to examine the relationship between resilience and attachment styles with academic achievement among students at Isfahan University of Medical Sciences. Methods: This descriptive and cross-sectional study was performed in on 285 male students living in dormitories of Isfahan University of Medical Sciences. The sample were selected through multi-stage cluster sampling. Data collection tools were Hazan and Shaver Adult Attachment Questionnaire and Connor and Davidson Resilience Scale. Data were analyzed using descriptive statistics tests, Pearson Correlation coefficient, and Multiple Linear Regression. Results: findings showed a signify cant positive correlation (P<0.01) between academic achievement and secure attachment style (r=0.34) and resilience (r=0.42). It also showed a significant negative correlation (P<0.01) between academic achievement and avoidant attachment style (r=-0.21), anxious-ambivalent attachment style (r=-0.25). Stepwise regression analysis indicated that the predictor variables were able to significantly explain 0.22 of academic achievement variance among the students. Conclusion: The results of study support the importance of attachment styles and resilience in academic achievement among students. http://rme.gums.ac.ir/article-1-264-en.pdf 2016-05-29 46 55 10.18869/acadpub.rme.7.4.46 Resilience Attachment Academic Achievement Students S Saadat 1 Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran. AUTHOR O Etemadi o.etemadi@edu.ui.ac.ri 2 Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran AUTHOR P Nilforooshan 3 Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran. AUTHOR
OTHERS_CITABLE تاثیر روش آموزش بهداشت دهان و دندان توسط دانشجوی استاندارد شده بر میزان پلاک دندانی مقدمه: پلاک میکروبی دندان به عنوان عامل اصلی در پاتوژنز بیماری­های پریودنتال شناخته شده است. پیشگیری اولیه و آموزش به عنوان اثرگذارترین ابزار در کاهش بیماری دندان و پریودنتال و بهبود بهداشت دهان درنظرگرفته می­شود. هدف این مطالعه تعیین تاثیر روش آموزش بهداشت دهان و دندان توسط دانشجوی استاندارد شده بر میزان پلاک دندانی بود. روش­ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 62 بیمار مراجعه­کننده بطورتصادفی به دو گروه مورد: آموزش عملی بهداشت دهان و دندان توسط یک دانشجوی استاندارد شده (31 نفر) و گروه شاهد: آموزش چهره به چهره (31 نفر) تقسیم شدند. نمایه­ی پلاک که درواقع نمایه­ی بررسی کارکرد بیماران بود، توسط فرد معاینه­کننده و بر پایه نمایه پلاک O'Leary اندازه­گیری شده و میزان شاخص پلاک بیماران، قبل و بعد از آموزش ثبت گردید. جهت استاندارد­سازی دانشجو، تیمی تشکیل و پس از سه جلسه یک ساعته دانشجویان تعلیم عملی دیده و نحوه اجرای دانشجو توسط اعضای تیم مورد ارزشیابی و بازخورد لازم ارائه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­های مرتبط با شاخص پلاک از آزمون­های توصیفی و استنباطی با کمک نرم­افزار SPSS استفاده شد.  یافته­ها: کاهش62/25 درصد شاخص پلاک دربیماران گروه مورد یا آموزش توسط دانشجوی استاندارد­شده و کاهش 13/15درصد در بیماران گروه شاهد یا آموزش چهره به چهره متعاقب آموزش مشاهده شد و نیز اختلاف معنی­داری بین میانگین شاخص کاهش پلاک در هر دو گروه مورد و شاهد پس از آموزش وجود داشت (0001/0 p=). نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که تربیت دانشجوی استاندارد شده به دلیل شبیه­ساز شده یک استاد مجرب، می­تواند نقش بسزایی در کاهش پلاک دندانی و روش مناسبی جهت آموزش نکات مراقبتی به بیماران داشته ­باشد. http://rme.gums.ac.ir/article-1-208-fa.pdf 2016-06-05 56 63 10.18869/acadpub.rme.7.4.56 آموزش بهداشت دهان بیماری پریودنتال The Effect of Training by Standardized Student Method on Decreased Dental Plaque Introduction: Dental microbial plaque is recognized as the most important factor in pathogenesis of periodontal diseases. The early prevention and training is considered as the most effective tool for reducing the dental and periodontal diseases and improvement of oral health. The main objective of this study  is to determine the effect of standardized student training method on reduction of dental plaque. Methods: In this Quasi-Experimental study, 62 students were randomly divided into two cases and control groups, in which practical training of oral and dental health by a standardized student (31 samples) and face-to-face training were offered. Plaque index, which is indeed is the patients’ performance assessment index, is measured by the examiner and based on the O’Leary plaque index. The plaque index before and after training , were recorded. A team was created for students’ standardization. Then three one-hour sessions held for students’ practical training; and performance of students evaluated by the team members, and feedbacks were provided. In order to analyze related data for dental plaque index, descriptive and analytical statistics were used SPSS software Ver.21.0. Results: The results showed a 25.62% drop in plaque index of patients in case group (trained by standardized student) and a 15.13% drop in control group (trained by face-to-face learning), which are significant for both groups based on the independent sample test and the obtained confidence level (p = 0.000). Conclusion: It can be concluded that training of standardized students, as it simulates an experienced mentor, can play a key role in reduced dental plaque and serve as an efficient technique for teaching the care service materials to patients. http://rme.gums.ac.ir/article-1-208-en.pdf 2016-06-05 56 63 10.18869/acadpub.rme.7.4.56 Training Oral Health Periodontal Disease A R Hendi 1 School of dentistry, Tehran university of medical sciences,Tehran, Iran. AUTHOR B Vadiati Saberi dr.bardia_vad@yahoo.com 2 Periodentology dept, Medical sciences research center,educational development center(EDC) ,Guilan university of medical sciences , Rasht , Iran. AUTHOR Y Jahandideh 3 Fixed prosthesis, school of dentistry , Guilan university of medical sciences , Rasht , Iran. AUTHOR I Dadgaran i_dadgaran@yahoo.com 4 Medical sciences research center,educational development center(EDC), Guilan university of medical sciences , Rasht , Iran. AUTHOR S Nemati 5 Dental radiology dept, school of dentistry, Guilan university of medical sciences , Rasht , Iran. AUTHOR
OTHERS_CITABLE ارزیابی پزشکان عمومی از برنامه‌های آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی گلستان مقدمه: با توجه به اهمیت برنامه­های آموزش مداوم برای پزشکان و این­که برگزاری برنامه­های بازآموزی برای پزشکان و بروزرسانی اطلاعات پزشکی آنان یکی از مهم­ترین وظایف دفتر آموزش مداوم دانشگاه است، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی برنامه­های آموزش مداوم برگزار شده توسط دانشگاه علوم پزشکی گلستان درسال 1390 ازدیدگاه پزشکان عمومی، به منظور رفع نقایص و تقویت نقاط قوت آن­ها انجام گرفت. روش­ها: این پژوهش توصیفی- مقطعی با همکاری پزشکان عمومی شرکت کننده درپنج برنامه مدون که در نیمه دوم سال 1390 توسط آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی گلستان، برگزار گردید، انجام شد. نمونه­گیری به روش سرشماری و ابزار انجام پژوهش پرسشنامه مورد استفاده اداره کل آموزش مداوم بود. پرسشنامه از دو بخش مشخصات دموگرافیک و زمینه ای و 10 سوال در مورد برنامه­های اجراشده که بر اساس مقیاس پنج درجه­ای لیکرت تنظیم شده بود. پرسشنامه­ها بین تمامی پزشکان شرکت­کننده در برنامه­ها توزیع شد، 333 پرسشنامه تکمیل شد. نتایج حاصل با استفاده از نرم­افزار آماری SPSS بر مبنای آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته­ها: میانگین سنی شرکت­کنندگان در پژوهش 2/6± 40 و میانگین سابقه طبابت آنان 9/5±13 بود. میزان پاسخگویی به پرسشنامه­ها نیز83 درصد اعلام شد. در این مطالعه 7/62 درصد از شرکت­کنندگان، متناسب بودن محتوای برنامه­ها با نیازهای شغلی­شان را زیاد و خیلی زیاد ارزیابی کردند. 3/91 درصد از شرکت­کنندگان موفقیت برنامه از نظر ارائه مطالب جدید علمی را متوسط و به بالا عنوان کردند درحالی که 3/62 درصد آن­ها مشارکت فعال در بحث­ها (پرسش و پاسخ - بحث و برگزاری پانل) را متوسط به پایین بیان کردند. نتیجه­گیری: بیشتر شرکت­کنندگان در برنامه­های آموزش مداوم، از محتوای برنامه­ها از نظر مطالب جدید علمی و متناسب بودن آن­ها با نیازهای شغلی­شان، رضایت داشتند. پیشنهاد می­شود جهت هرچه موثرتر واقع شدن برنامه­های آموزشی در انتخاب شیوه­های آموزشی اصول یادگیری بزرگسالان (آندراگوژی) در نظر گرفته شود. http://rme.gums.ac.ir/article-1-223-fa.pdf 2016-05-29 64 70 10.18869/acadpub.rme.7.4.64 ارزیابی برنامه آموزش مداوم پزشکان عمومی General practitioners Assessment of Continuing Education Programs in Golestan University of Medical Sciences Introduction: Considering the importance of continuing education programs for physician, so the most important duty of planners and  office managers is holding and updating medical information, in this regards, this study aimed to assess continuing education  programs from view points of general practitioners to modify the weaknesses and enhance the strengths of these programs in Golestan university of medical sciences. Methods: This cross-sectional study has been done on general practitioners participating in the 5 Continuing medical education programs holding in second half of 2012 in Golestan  university of medical scienses. sampling method was census and  Instruments for doing this research was a questionnaire used by the office of continuing medical education in university. The questionnaire was composed of two parts: The first section consists of 10 questions on demographic characteristics, underlying the second part of the program implemented based on the Likert scale.  questionnaires were distributed among all physicians participating in these programs and 333 questionnaires (an average of 60 questions per program) were completed. The results using of SPSS software based on descriptive statistics (mean and standard deviation) were  analyzed. Results: The average age of participants in this study was 40 ± 6.2 years, and their history of medical practices were 13±5.9.the rate of responding to the questionnaire was 83%. In this study, 62.7 % of the participants believed that corresponding of the content of programs to their business needs was high and very high . 91.3% of physicians declare the  rate of success of programs in presenting new scientific material were  moderate and more, while 62.3 consider active participation in discussion (questions and answering,discussion and implementation panel) was moderate to low. Conclusions: More participants in CME programs declare their satisfaction of the contents of the programs regarding  new scientific materials and corresponding with their job needs , it is suggested adult learning methods must be considered so that CME programs become more effective. http://rme.gums.ac.ir/article-1-223-en.pdf 2016-05-29 64 70 10.18869/acadpub.rme.7.4.64 Assessment Programs Continuing Education General practitioners A Arash 1 Msc student in Educational Management, Department of Medical Education, Golestan University of medical science, Golestan, Iran AUTHOR Z hesari 2 Student in Clinical Biochemistry, Department of Clinical Biochemistry, Faculty of Medicine, Iran University of medical science, Tehran, Iran. AUTHOR S Alizadeh 3 Student in Medical Education, Department of Medical Education, Faculty of Medicine, Iran University of medical science, Tehran, Iran. AUTHOR N Broomand Negar.broomand@gmail.com 4 Department of Medical Education, Golestan University of medical science, Gorgan, Iran AUTHOR