OTHERS_CITABLE
نامه به سردبیر: پاپ کوییز-آزمونی برای آموزش و ارزشیابی دانشجویان
نامه به سردبیر
سردبیر محترم مجله پژوهش درآموزش علوم پزشکی ارﺳﺎل اﻳﻦ ﻧﺎﻣﻪ ﻋﻠﻤﻲ در ﺟﻬﺖ ﺗﻮﺟﻪ و اراﺋﻪ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﺑﻪ اﺳﺎﺗﻴﺪ محترم علوم پزشکی در خصوص استفاده از فرصت ارزشیابی دانشجو برای آموزش موثر است. همانطور که میدانید سنجش، بخش جدایی ناپذیر فرایند آموزش و یادگیری است و تاثیر مهمی بر نحوه مطالعه و آماده شدن برای امتحان دارد (1). ازجمله اهداف و ضرورتهای ارزشیابی، مشخص کردن سطح تواناییها و آمادگی دانشجو برای یادگیری، برنامهریزی برای جبران کاستیهای مربوط به محتوای از قبل تدریس شده، شروع مناسب فعالیتهای یاددهی یادگیری، شناسایی نقاط قوت و ضعف دانشجو در جریان تدریس، مشخص کردن و دادن بازخورد از طرف تصحیح کننده به دانشجو و مطلع کردن دانشجو از سطح عملکرد مورد نیاز میباشد (2). پوفام 2002 میگوید: «تاثیر سنجش بر آموزش و یادگیری به این دلیل ایجاد میشود که آنچه مورد سنجش قرار میگیرد تبدیل به چیزی میشود که برای آن ارزش قایل میشویم و طبیعی است که همان، آموزش داده می شود». تاثیر نوع سنجش بر مطالعه یادگیرندگان و آموزش استاد، به اندازهای است که آن را باید جزء ویژگیهای آزمون به حساب آورد ( 1 ) . پاپ کوییز ( Pop quiz ) آزمون تکوینی اعلام نشدهای است که برای آموزش و ارزیابی دانشجویان مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع آنها آزمونهای کوتاهی هستند که بدون اطلاع قبلی دانشجویان و در فواصل زمانی نامنظم در طول ترم و ابتدای کلاس، طی مدت زمانی کوتاه برگزار میشوند ( 3 , 4 ) این آزمـونها می توانند به شکلهای مختلف مانند چند گزینهای، کوتاه پاسخ، جورکردنی و جای خالی و یا به صورت انشایی، برگزار شوند. پس از برگزاری آزمون بلافاصله، استاد پاسخها را به صورت کتبی به دانشجویان ارائه میدهد ( 4) . براین مبنا، پاپ کوییز بیانگر آن است که دانشجو از محتوای تدریس شده چه چیزی را فراگرفته است (5) . در طی سالها ترکیب متفاوتی از این کوییزها طراحی شده است اما نتایج نشان داده است که کوییزهایی که امتیاز آن به عنوان یک نمره اضافی به نمره آزمون پایانی افزوده میشود بیشترین تاثیر مثبت را در یادگیری و افزایش علاقه دانشجو به مطالعه در طول ترم و تشویق به حضور در کلاس را داشته است. مطالعات به طور آشکار نشان داده است که پاپ کوییز در تشویق دانشجو به مطالعه بیشتر، کاهش حفظ کردن طوطی وار، آمادگی آنها برای امتحان پایانی و مشخص شدن مشکلات دانشجویان در ارتباط با محتوای درس قبل از امتحان پایانی، موثر بوده است (4,6, 7, 9) . در مطالعهای که گراهام (1999) انجام داده است دانشجویان در سطوح بالاتر تحصیلی علاقه مند به استفاده از پاپ کوییز هستند زیرا به آنها برای مطالعه بیشتر انگیزه میدهد. با توجه به این که امروزه دغدغه اساتید استفاده از انواع روشهای تدریس موثر در کلاس است، پاپ کوییز می تواند به عنوان ابزاری مناسب برای آموزش و ارزشیابی دانشجویان علوم پزشکی مورد استفاده اساتید قرار گیرد.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-205-fa.pdf
2015-06-25
1
2
10.18869/acadpub.rme.7.1.1
آزمونهای اعلام نشده
پاپ کوییز
ارزشیابی تکوینی
Pop Quiz: a method for teaching and evaluation of students
Full text is available in pdf
http://rme.gums.ac.ir/article-1-205-en.pdf
2015-06-25
1
2
10.18869/acadpub.rme.7.1.1
Pop quiz
unannounced quiz
formative evaluation
R
Jafaei Dalooei
jafaeidr2@mums.ac.ir
1
AUTHOR
H
Karimi mooanaghi
KarimiH@mums.ac.ir
2
AUTHOR
S
alizadeh
alizadehs2014@gmail.com
3
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی نقش خودکارآمدی تحصیلی و مهارتهای ارتباطی بین فردی بر دیدگاه دانشجویان در ارزشیابی مبتنی بر آموزش تلفیقی
مقدمه: با توجه به اهمیت استفاده از فناوری های جدید از جمله آموزش تلفیقی در آموزش پزشکی و ضرورت ارزشیابی از یادگیری دانشجویان، این پژوهش، با هدف بررسی نقش خودکارآمدی تحصیلی و مهارتهای ارتباطی بین فردی دانشجویان در ارزشیابی مبتنی بر آموزش تلفیقی انجام شد.
روش ها: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی- مقطعی و جامعه مورد پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودند که 260 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامههای خودکارآمدی تحصیلی، استاندارد مهارت های ارتباطی بین فردی و دیدگاه دانشجویان به ارزشیابی آموزش تلفیقی و جهت تحلیل داده ها از آزمون های آماری test - t ، ANOVA و آزمون رگرسیون چندگانه سلسله مراتبی استفاده شد.
یافته ها: دانشجویان دیدگاه موافق و کاملاً موافقی با ارزشیابی مبتنی بر آموزش تلفیقی داشتند (90 درصد) و نتایج آزمون t تک نمونهای معنیدار بود (14/51 t= و 01/0 p= ). بین مهارتهای ارتباطی بین فردی دانشجویان با توجه به رشته تحصیلی آنان تفاوت معنیداری مشاهده شد. متغیرهای مهارت های ارتباطی و خودکارآمدی متغیرهایی بودند که دیدگاه دانشجویان نسبت به ارزشیابی مبتنی بر آموزش تلفیقی را پیش بینی میکردند (01/0 p= ) .
نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد که مهارتهای ارتباطی بین فردی و خودکارآمدی دانشجویان در ارزشیابی مبتنی بر آموزش تلفیقی نقش دارد. بنابراین پیشنهاد میگردد استفاده از ارزشیابی مبتنی بر رویکرد آموزش تلفیقی در نظام آموزشی مورد توجه قرار گیرد.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-173-fa.pdf
2015-06-27
3
12
10.18869/acadpub.rme.7.1.3
خود کارآمدی
ارتباطات بین فردی
یادگیری
ارزشیابی
The Role of Academic Self-Efficacy and Interpersonal Relations Skills of Students in the evaluation based on Blending Learning
Introduction : Regarding the importance of using new technologies, including blending learning in medical education and the necessity of evaluating students learning, this study was conducted to investigate the role of educational Self-Efficacy and interpersonal relations skills of students in the evaluation based on blending learning.
Methods: This is a cross-sectional descriptive study. The research population included all undergraduate students in nursing and midwifery of Mashad University of Medical Sciences, selected by stratified sampling. Data collection instruments included educational Self-Efficacy inventory, standard interpersonal relations skills inventory, and students' perspective towards blending learning evaluation inventory. For data analysis, one-sample t-test, ANOVA, and hierarchical multiple regression statistical tests were used.
Results : The students were in agreement and strong agreement with the evaluation based on blending learning (90%), and the results of one-sample t-test were significant (t=51.14, and p=0.01). A significant difference was observed between interpersonal relations skills of the students, with respect to their field of study. The variables of relation skills and Self-Efficacy predicted the students' perspective towards evaluation based on blending learning (p=0.01).
Conclusion : Findings showed the role of interpersonal relations skills and Self-Efficacy of the students in the evaluation based on blending learning. Therefore, it is recommended to highlight and pay special attention to the application of the evaluation based on blending learning in this educational system.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-173-en.pdf
2015-06-27
3
12
10.18869/acadpub.rme.7.1.3
Self-Efficacy
Interpersonal Relation
Learning
Evaluation
A A
Ajam
aliakbarajam1387@gmail.com
1
Educational Sciences Dept, Payamenoor University
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
دیدگاه اساتید پزشکی بالینی و علوم پایه در ارتباط با اثرات بالقوه سیستم آموزش به کمک همتایان در دانشگاه علوم پزشکی بابل
مقدمه: یکی از روشهای نوین در زمینه آموزش، روش یادگیری به کمک همتایان می باشد. با توجه به مزایای این روش، هدف از مطالعه حاضر بررسی دیدگاه اساتید دانشکده پزشکی بالینی و علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی بابل در ارتباط با مزایای بالقوه سیستم یادگیری به کمک همتایان است .
روش ها: در این مطالعه توصیفی – مقطعی، دیدگاه 2 3 8 نفر از اساتید علوم پایه و پزشکی بالینی دانشگاه علوم پزشکی بابل در مورد مزایای سیستم یادگیری به کمک همتایان، توسط پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. جامعه مورد مطالعه به روش سرشماری انتخاب شدند. داده های بدست آمده توسط تستهای آماری t یک نمونه ای، t زوج و AVOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: از نظر اساتید شرکتکننده، این سیستم بیشترین تاثیر را بر عدم کمرنگ شدن نقش اساتید در آموزش (2/51 درصد)، تقویت اعتماد به نفس دانشجو (47درصد) و ارائه بازخورد به موقع و مناسب اندوخته ها (5/48درصد) داشت. میانگین رضایتمندی (مزایا و اجرای این سیستم) از نظر جنس و سابقه تدریس معنیدار نبوده ولی میانگین این شاخص به صورت معنیداری از عدد 74 (عدد ملاک) بزرگتر بود.
نتیجه گیری: یافتهها نشان داد که اساتید پزشکی بالینی و علوم پایه موافق مزایای و انجام این روش هستند و اجرای این سیستم میتواند منجر به تربیت نیروی انسانی توانمند گردد .
http://rme.gums.ac.ir/article-1-149-fa.pdf
2015-06-27
13
18
10.18869/acadpub.rme.7.1.13
آموزش
اساتید
دیدگاه
یادگیری به کمک همتایان
Evaluation Attitudes of Clinical Medicine and Basic Sciences Teachers about Peer-Assisted Learning in Babol University of Medical Science
Introduction: Peer assisted learning system is a new method in education. Regarding to the benefits of this system, the present study aimed to evaluate the attitudes of clinical medicine and basic sciences teachers' of Babol University of Medical Sciences on peer assisted learning.
Methods: in this cross sectional- descriptive study, opinions of 238 of clinical medicine and basic science teachers about benefits of peer assisted learning, evaluated by questionnaire . Study population gathered by census. The collected data were analyzed using one sample t test, paired t-test and ANOVA.
Results: the results of this study showed that this system has the most impression in maintaining the important role of teachers in education (51.2%) , increasing students self-confidence (47%) and provide timely and appropriate deposits feedback (47%).
Satisfaction mean was not significant among sex, age and teaching experience and the mean was significantly greater than 74 (the index number).
Conclusion: based on results, clinical medicine and basic science teacher's agreed with implementing of this system. Implementation of this active learning system would lead in capable work force.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-149-en.pdf
2015-06-27
13
18
10.18869/acadpub.rme.7.1.13
Education
Faculty
Attitude
Peer Assisted Learning
M
Seyed Majidi
1
Dental Materials Research Center, School of Dentistry, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran.
AUTHOR
R
Judi
dumanjodi@gmail.com
2
Dental Material Research Center, School of Dentistry ,Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تاثیر کارگاههای آموزشی بر تدوین سوالات چند گزینهای امتحانات ارتقاء دستیاری
مقدمه: سوالات چندگزینه ای در آزمون های ارتقاء دستیاری یکی از متداولترین روش های ارزشیابی دانشجویان است . هدف از این پژوهش بررسی تاثیر برنامه توانمندسازی اساتید بر تعداد اشکالات ساختاری سوالات آزمون ارتقاء دستیاری در دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال های 91و 92 بود.
روش ها: این پژوهش مطالعه ای نیمه تجربی از نوع قبل و بعد مداخله است. برنامه توانمندسازی اساتید در سه مرحله صورت پذیرفت. ابتدا کتاب اصول طراحی و ارزشیابی سوالات چند گزینه ای در اختیار کلیه گروه های آموزشی قرار گرفت. کلیه سوالات آزمون ارتقای دستیاری دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، در سال 91 از نظر ساختار سوالات با استفاده از چک لیستی مشتمل بر 19 آیتم مبتنی بر اصول میلمن مورد بررسی قرار گرفت. 150 سوال از هر رشته بررسی شد. سپس نتایج بررسی سوالات هر رشته در اختیار گروه ها قرار گرفت. در مرحله سوم کارگاههای آموزشی به تفکیک گروههای آموزشی جهت بررسی سوالات آن گروه، قبل از برگزاری آزمون ارتقای سال92 تشکیل گردید. سپس سوالات آزمون ارتقای سال92 مورد بررسی قرار گرفت. دادهها با استفاده از آزمونهای t و ANOVA از طریق نرمافزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: 2100سوال در 7 رشته تخصصی اطفال، جراحی، داخلی، قلب، روانپزشکی، زنان، بیهوشی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد اشکال ساختاری هر سوال در سال 91، 02/0 ± 58/0و در سال92، 02/0 ± 44/0 بدست آمد که با استفاده از آزمون تی گروههای مستقل اختلاف معنیداری قبل و بعد از آموزش دیده شد (001/0> P ).
نتیجه گیری : برگزاری برنامههای توانمندسازی اساتید به طور موثری میتواند باعث کاهش تعداد اشکالات ساختاری سوالات گردد و لزوم برگزاری و گسترش این نوع برنامهها را در سطوح آموزش پزشکی نشان میدهد.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-175-fa.pdf
2015-06-27
19
26
10.18869/acadpub.rme.7.1.19
کارگاه
سوالات امتحانی
دستیاری
توانمندسازی
پزشکی
Effect of Faculty Training Programs on Improving Quality of Residency Exams in 2013-2014
Introduction: Multiple choice questions are the most common and objective test in medical science education. The aim of this study is to determine effectiveness of faculty development program on quality of residency exams in medical school of Qazvin University of Medical Sciences (QUMS) in Iran.
Methods: This was a Quasi-experimental study (before & after intervention) .Faculty development program was conducted in three phases: First, a book titled “ design and evaluation of multiple-choice questions ” was given to all departments. All questions from residency exams of QUMS for 7 specialty programs in 2013 (there were 150 questions for each specialty, totaling 1050 questions) were structurally evaluated using a valid and reliable checklist based on Millman principles. In the second phase, feedback of survey result were given to all 7 groups. Finally, educational workshops, one for each department were organized before residency exams in 2014. Data related to questions designed by faculties who had participated in the interventional workshop were analyzed using statistical T-test and ANOVA.
Results : Overall, 2100 questions related to 7 departments including: pediatric, surgery, internal medicine, cardiology, psychiatry, obstetrics and gynecology, anesthesiology were analyzed. Findings showed that poorly structural questions in 2013were 0.58 ±0.02, and in 2014, were 0.44± 0.02. Using a t-test of independent groups showed significantly different before and after training (p<0.001).
Conclusion: Current study showed that faculty development programs are significantly effective in promoting and it needs to be developed.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-175-en.pdf
2015-06-27
19
26
10.18869/acadpub.rme.7.1.19
Workshops
Examination Questions
Residency
Training Programs
Medical
F
Derakhshan
fariba953@yahoo.com
1
Department of Medical Education, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran,Iran
AUTHOR
A
Allami
allami@qums.ac.ir
2
Department of Infectious Diseases, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran.
AUTHOR
S
Ahmadi
soleiman.ahmady@gmail.com
3
Medical Education faculty, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
شیوع فرسودگی شغلی در دستیاران پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان و اصفهان در سال1392
مقدمه: فرسودگی یک واکنش آسیبزا در پاسخ به استرس کاری طولانی مدت میباشد و باعث بروز انواع بیماریهای جسمی، روانی و عدم ارتباط مطلوب با گیرنده خدمت میشود. دوره دستیاری پزشکی دورهای است که سطح بالایی از انرژی جسمی و روانی را طلب میکند و باتوجه به روابط پراسترس بیمار – پزشک یکی از تنشزاترین مشاغل میباشد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف ارزیابی میزان فرسودگی شغلی در دستیاران پزشکی انجام شد.
روش ها: این مطالعه مقطعی تحلیلی بر روی 160 دستیار پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان و اصفهان به روش نمونه گیری طبقهای تصادفی و با استفاده از پرسشنامه فرسودگی شغلی مازلاخ و اطلاعات جمعیتشناختی، انجام شد. پرسشنامه فرسودگی شغلی مازلاخ دارای سه زیر مقیاس خستگی عاطفی مسخ شخصیت وکفایت شخصی بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها : 9/96درصد دستیاران دارای درجاتی از فرسودگی شغلی بودند. 5/42 درصد فرسودگی خفیف، 1/53 درصد فرسودگی متوسط و 3/1 درصد فرسودگی شدید بودند. 9/ 98 درصد دستیاران زن و 5/94 درصد دستیاران مرد دارای فرسودگی شغلی بودند. میانگین نمره فرسودگی شغلی افراد مجرد نسبت به افراد متاهل و دستیاران سال اول نسبت به دستیاران سالهای بالاتر به طور معناداری بیشتر بود (04/0 p = و 44/0 p = ). فراوانی مسخ شخصیت دستیاران رشته داخلی و زیر مجموعه آن ازدستیاران رشته جراحی بطور معناداری بیشتر بود (04/0 p= ). فراوانی خستگی عاطفی در دستیاران سال اول نسبت به دستیاران سالهای بالاتر (03 / 0 (p= و دستیاران مجرد نسبت به دستیاران متاهل بالاتر بود (05 / 0 p< ). بین جنس، سن، رشته تحصیلی و محل تحصیل با فرسودگی شغلی ارتباط معناداری یافت نشد.
نتیجه گیری: اکثریت دستیاران پزشکی دارای فرسودگی شغلی بودند لذا انجام مطالعات بیشتر برای یافتن راه حلی برای کاهش فرسودگی شغلی دستیاران ضروری میباشد. با توجه به اهمیت حرفه پزشکی و نقش آن در سلامت افراد جامعه، لازم است دستیاران پزشکی به صورت دورهای از نظر فرسودگی شغلی مورد ارزیابی قرار گیرند و مراکز مشاوره تخصصی برایشان فراهم گردد.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-155-fa.pdf
2015-06-27
27
34
10.18869/acadpub.rme.7.1.27
فرسودگی شغلی
شیوع
دانشگاه
دستیاری
پزشکی
Prevalence of Burnout in the Residents of Kashan and Isfahan Universities of Medical Sciences in 2012
Introduction : Burnout is disruction reaction in response to long-term work-related stress and can cause somatic, psychological disorders and poor relationship with patient. Medical residency is a period which needs high psychosocial energy and by considering the high stress between patient and physician, residency is high stress job. The present study evaluates burnout prevalence in medical residents.
Methods : In this analytical cross sectional study, 160 medical residents were studied in Kashan and Isfahan Medical Universities by randomized stratified sampling. The instruments were Maslach burnout Inventory and demographic questionnaire. Maslach burnout Inventory has three sub scales include Emotional exhaustion, depersonalization and personal accomplishment. Data were analyzed with SPSS v.16 soft ware.
Results : Prevalence of burnout was 96.9 percent. 42.5 percent of residents had mild burnout, 53.1 percent had moderate and 1.3percent had severe burnout. Prevalence of burnout in female was 98.9 percent and in male 94.5 percent. The mean score of burnout was higher in single residents than married residents and in first grade residents to higher grade residents (p=0.04, p =0.044 ). Frequency of depersonalization score in internal residents was higher than the surgical residents (p=0.04). Emotional exhaustion was higher in single and first year residents than to married and higher grade residents. ( p= 0.03, p<0.05). There was not Significant difference between sex, age, educational field and local of education with burnout (p>0.05).
Conclusion: The Majority of medical residents had burnout. further studies for decreasing burnout is necessary to health promotion of residents. Periodic evaluation of residents burnout is necessary and professional counseling should be prepared for them.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-155-en.pdf
2015-06-27
27
34
10.18869/acadpub.rme.7.1.27
Burnout
Professional
Prevalence
University
Residency
Medical
Z
Sepehrmanesh
z.sepehrmanesh@gmail.com
1
Psychology Dept, School of Medical, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran
AUTHOR
A
Ahmadvand
2
Psychology Dept, School Of Medical, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی انگیزه تحصیلی و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
مقدمه: در میان عوامل متعدد و گوناگون فردی و محیطی تأثیرگذار بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان، انگیزش نقش برجسته و بلکه مهمتری را ایفا می نماید . شناخت انگیزه تحصیلی مدرس را در انتخاب مناسب تدابیر و فعالیت های یاددهی و یادگیری و تعامل اثربخش با فراگیران و در نهایت افزایش اثربخشی تدریس یاری می نماید . هدف این مطالعه بررسی میزان انگیزه تحصیلی و عوامل موثر بر آن در دانشجویان پرستاری بود.
روش ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی تعداد 155نفر از دانشجویان پرستاری، به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها فرم مشخصات فردی و پرسشنامه محقق ساخته انگیزه که دارای 4 بعد انگیزههای فیزیولوژیک اولیه- ثانویه، روانی- اجتماعی، معنوی و آموزشی بود. پایایی پرسشنامه از طریق آزمون آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت (86/0= α ). درنهایت دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و آمار توصیفی، آزمونهای همبستگی پیرسون، اسپیرمن، t مستقل و multiple response مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین و انحراف معیار انگیزه تحصیلی دانشجویان 2/19 ± 3/86 بود و 7/50 درصد از دانشجویان دارای انگیزه تحصیلی بالاتر از میانگین بودند. در بعد معنوی 6/60 درصد و در بعد روانی- اجتماعی 7/49 درصد از دانشجویان نمرات بالاتر از میانگین داشتند. بین انگیزه و ترم تحصیلی ارتباط معکوس و معنیداری آماری مشاهدهشد (007/0= P ، 21/0- = r ). همچنین ارتباط معنیداری آماری میان تاهل و انگیزه تحصیلی دیده شد ( 01/0 > P ). بیشترین عواملی که در افزایش انگیزه تحصیلی دانشجویان تاثیر داشتند به ترتیب: نائل شدن به خدمت به همنوع (6/71 درصد )، فراهم سازی موقعیتهای بیشتر برای کمک به خانواده (7/69 درصد) و دستیابی به یک زندگی شرافتمندانه (8/65 درصد ) بودند. عواملی همچون امور محوله سطح پائین به دانشجویان در بالین (4/59 درصد )، دیدگاه پزشکان (6/51 درصد)، دیدگاه جامعه (3/50 درصد) و نحوه برخورد پزشکان (3/50 درصد) نیز به عنوان مهمترین عوامل کاهشدهنده انگیزه تحصیلی مشخص گردیدند.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد انگیزهتحصیلی دانشجویان در حد متوسط بوده و میزان انگیزه با افزایش سنوات تحصیلی کاهش مییابد. به نظر میرسد با اصلاح دید جامعه و تیم درمانی بتوان سبب ارتقاء انگیزه در دانشجویان پرستاری گردید.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-124-fa.pdf
2015-06-27
35
44
10.18869/acadpub.rme.7.1.35
تحصیل
انگیزه
دانشجویان پرستاری
عوامل
Nursing Students Viewpoints about Educational Motivation and its Related Factors in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
Introduction: Some individual and environmental factors affect on learning and learners’ educational progress, among them, motivation plays a prominent and perhaps more important role. Students’ motivation for learning can be affected by a set of correlated factors Knowing these factors help teacher choose appropriate teaching learning activities and strategies, interact effectively with learners and also improve teaching effectiveness. The aim of this study was to determine the educational motivation and its effective factors from the viewpoints of nursing students in Ahvaz Jondishopour university of medical sciences.
Methods:This is a descriptive-analytic study, 155 nursing students were selected by census sampling .The tools for data collection includes: demographic data form and self-designed Motivation Questionnaire contain of four dimensions: primary and secondary physiologic motivations, mental-social motivations, spiritual and educational motivations. The reliability of questionnaire was assessed by Cronbach's Alpha ( α =0.86). The data were analyzed using descriptive and Pearson’s linear correlation coefficient, Spearman’s correlation coefficient, independent T-test and multiple response tests in SPSS software version 16.
Results : Mean and standard deviation of students’ academic motivation was 86.3±19.2, and 50.7 percent of them had academic motivation scores higher than average. 60.6 and 49.7 percent of students had higher scores than average in spiritual and social dimensions respectively. A negative significant correlation was observed between semester and motivation(r=-0.21, p=0.007). Also there was a significant relation between marriage status and motivation (p<0.05). The most factors that increased motivation were Achieve their fellow service (71.6%), Provide more opportunities to help families (69.7%), achieve dignity living (65.8%) respectively. giving lower level duties to nursing students in clinical field (59.4%), physicians’ attitude toward nursing (51.6%), society attitude toward nursing (50.3%) and how doctors behave to nursing students (50.3%) were the most factors that decrease motivation.
Conclusion: The result showed that the students had average level of educational motivation and this is decreased during course study. So it is possible to improve the students’ motivation by adjustment of society and care givers views.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-124-en.pdf
2015-06-27
35
44
10.18869/acadpub.rme.7.1.35
Education
Motivation
Nursing Students
factors
M
Bakhshandeh bavarsad
bavarsad.maryam@yahoo.com
1
Nursing Dept, School of Nursing, Lorestan University of Medical Sciences – Khorramabad, Iran
AUTHOR
A S
Hakim
2
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
AUTHOR
N
Azimi
3
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
AUTHOR
M
Latifi
4
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
AUTHOR
H
Ghalvandi
5
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
شناسایی عوامل موثر بر کیفیت برنامههای آموزشی و تاثیر آن بر توانمندیهای حرفه ای پرستاران
مقدمه: اطلاع از عوامل موثر بر اشتغال فارغ التحصیلان، میتواند اطلاعات مفیدی در زمینه نقش حرفهای و عملکرد آنان در اختیار مسئولین قرار داده و امکان شناسایی نواقص برنامه های آموزشی و برنامهریزی مناسب آموزشی را فراهم کند. این مطالعه با هدف شناسایی عوامل موثر بر کیفیت برنامههای آموزشی و تاثیر آنها بر توانمندی های حرفهای فارغ التحصیلان رشته پرستاری در دانشکده پرستاری و مامایی قزوین انجام شد.
روشها : در این مطالعه توصیفی - مقطعی، کلیه فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی (روزانه، شبانه، پیوسته، ناپیوسته) پرستاری که در فاصلهی سال های 90-1386 از دانشکده پرستاری و مامایی قزوین فارغ التحصیل شده اند، مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محققساخته شامل37 سئوال که پس از تایید روایی و پایایی آن از سه طریق (تماس تلفنی همراه با ضبط مکالمات، مراجعه حضوری و پست الکترونیک) تکمیل شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون همبستگی کورولیشن خطی با استفاده از نرمافزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته: نتایج نشان داد که 65 درصد از فارغ التحصیلان از برنامههای آموزشی ارائه شده در دانشکده پرستاری و مامایی رضایت در حد متوسط داشتند. فارغ التحصیلان بیشترین عناصر موثر بر کیفیت برنامههای آموزشی را به ترتیب، منابع علمی در دسترس، فضای مناسب دانشکده، امکانات آموزشی دانشکده، اساتید مجرب و فعال بودن بخشها، نظم و مقررات آموزشی تئوری، نظم و مقررات آموزشی بالینی اعلام کردند. 9/66 درصد از فارغ التحصیلان توانایی خود را در مراقبت از بیمار زیاد و اکثر فارغ التحصیلان کاربرد دروس کارآموزی و عملی را بیشتر از دروس تئوری ارزیابی کردند. بین نمرات اهداف برنامههای آموزشی کارشناسی پرستاری و نحوه اجرای این برنامه در دانشکده پرستاری و مامایی قزوین از دیدگاه فارغ التحصیلان ارتباط خطی معنیداری وجود داشت (001/0 P< و 383/.= r ).
نتیجه گیری: از دیدگاه فارغ التحصیلان مهارتهای کسب شده در طول تحصیل در حد متوسطی موجب کسب مهارتهای حرفهای آنان در محیط کار بود. با توجه به پیشرفت سریع رشته پرستاری در جهان و توجه به این که افراد شاغل در این شغل مستقیماً با جان انسانها سر و کار دارند، بازنگری و ارتقاء برنامههای آموزشی مخصوصاً استفاده از روشهای نوین آموزشی و ارزشیابی دانشجویان میتواند در توانمندسازی بیشتر دانش آموختهگان رشته پرستاری موثر باشد.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-154-fa.pdf
2015-06-27
45
53
10.18869/acadpub.rme.7.1.45
برنامه های آموزشی
پرستار
صلاحیت بالینی
مهارت بالینی
برنامه درسی
Identifying Effective Factors on Quality of Nursing Curriculum and Their Competence
Introduction : Knowledge about effective factors on employing graduates, makes it possible to give their professional role and function to authorities and identify possible shortcomings in planning educational programs and provide appropriate training. This study try to explore effective factors on quality of nursing curriculum and competence based on viewpoints of nursing graduates from Qazvin university.
Methods: In this cross– sectional study, all graduates in nursing from Qazvin faculty of Nursing and Midwifery from 2007 to 2011 have been examined. They completed a questionnaire in one of three ways: (by phone, in person and via e-mail). Data from 301 graduates were analyzed on SPSS 19. Significant level of 0/05 was considered.
Results: The results showed that 65% of graduates had moderate satisfaction of training programs had been offered in the faculty of Nursing and Midwifery. From graduates viewpoint, the main effective factors on the quality of educational programs were access to resource, oppropriate environment, facilities, experienced teachers and activity of clinical departments, theoretical and clinical discipline. 66.9% of graduates evaluated their ability to care patients "many", and most graduates regarded practical courses to be more useful than theoretical program. There was a significant linear relationship between the scores of the goals of nursing curriculum and how to implement them in the Qazvin Faculty of nursing & midwifery (r=0.383 and p<0.001)
Discussion: From the viewpoints of graduates, the skills gained during education was moderately related to the professional skills. Given the fact that people working in the nursing profession are directly dealing with human lives and considering rapid advances in this filed, methods of teaching and evaluating students and training skill need to be reconsidered and revised.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-154-en.pdf
2015-06-27
45
53
10.18869/acadpub.rme.7.1.45
Training Programs
nurs
clinical competence
clinical skill
curriculum
F
Nazari shadekam
f_nazarish@yahoo.com
1
Medical Education Dept, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
AUTHOR
A
Ghorbani
ghorbani_az@yahoo.com
2
Nursing Dept, School of Nursing & Midwifery, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
AUTHOR
F
Karimi
fkarimi_2001@yahoo.com
3
Immunology Dept, School of Medicine, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
AUTHOR
T
Sadeghi
t_sadeghi59@yahoo.com
4
Nursing Dept, School of Nursing & Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
REVIEW_ARTICLE
آموزش بین حرفه ای: راه کاری جهت بهبود مراقبت سلامت
مقدمه: آموزش بین حرف ای یکی از روش های آموزشی است که در متون مختلف، استفاده از آن تأکید شده است و اعتقاد بر این است که می تواند باعث افزایش همکاری های بین حرفهای و بهبود کیفیت مراقبت از بیمار شود . با توجه به اهمیت کار تیمی در بهبود مراقبت از بیمار، در این مطالعه با مرور پژوهشهای انجام شده در این زمینه، به بررسی نقش آموزش بین حرفهای در بهبود مراقبت سلامت پرداخته شده است .
روشها: در این مطالعه مروری غیر نظام مند برای رسیدن به اهداف مطالعه، در بازه زمانی سال های 2000 تا 2013 مقالات با کلید واژههای آموزش بین حرفه ای، یادگیری بین حرفه ای و بهبود مراقبت سلامت در منابع اینترنتی و پایگاه های اطلاعاتی Eric, Science Direct, SID و همچنین در منابع کتابخانهای و نشریات ایرانی در حیطه آموزش در علوم پزشکی جستجو و از نتایج 30 مقاله که ارتباط بیشتری با موضوع مورد مطالعه و اهداف آن داشتند، استفاده گردیدند.
یافتهها: از مجموع 73 مقاله بررسی شده مستندات 30 مقاله مرتبط و معتبر استخراج شد . عمده مطالعات بر تاثیر آموزش بین حرفهای بر دانش و نگرش فراگیران دلالت داشتند. این درحالی است که در برخی مطالعات تاثیر آن بر بهبود عملکرد و کار گروهی و ارتقاء سطح سلامت جامعه نیز گزارش شده است.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت آموزش و یادگیری بین حرفهای در بهبود دانش، نگرش و مهارت حرفه های سلامت، این نوع آموزش می تواند نقش مهمی در ارتقاء سلامت که هدف غایی و نهایی در ارائه خدمات سلامت به شمار می آید، داشته باشد.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-167-fa.pdf
2015-06-27
54
62
10.18869/acadpub.rme.7.1.54
آموزش بین حرفهای
یادگیری بین حرفهای
بهبود مراقبت سلامت
Interprofessional Education: the Strategy to Improve Health Care
Introduction: Interprofessional education (IPE) as one of educational methods has been emphasized in many literature. It is believed that it can increase Interprofessional collaborations and improve the quality of patient care. Given the importance of teamwork in improving patient care, the aim of this study was to investigate the role of interprofessional education in improving healthcare by review the articles.
Method: In this narrative review, For achieving its goals several articles with keywords interprofessional education, interprofessional learning and improving HealthCare, in Internet resources and databases and library resources And Iranian publications in the field of Medical Education were Selected and reviewed And the articles that are more relevant to the subject of study and its objectives, were used.
Results: Out of the 73 papers reviewed, 30 related and valid papers were examined. Most studies indicated the effect of interprofessional education on knowledge and attitudes among students. However in some studies, its impact on group work and performance improvement and health promotion has been reported. It can be said that interprofessional education can affect on the cooperative behavior, providing services within each professional and having more attention to the needs of receiving services and their caregivers, and can improves Perceived self-efficacy in students of medical sciences And consequently improves health care.
Conclusion: Considering the importance of interprofessional learning to improve knowledge, attitudes and skills of health professions, this type of education can play an important role in improving the health and health care delivery.
Keyword: Interprofessional Education, Interprofessional Learning, Healthcare Improvement
http://rme.gums.ac.ir/article-1-167-en.pdf
2015-06-27
54
62
10.18869/acadpub.rme.7.1.54
Interprofessional Education
Interprofessional Learning
Healthcare Improvement
R
Jafaei Dalooei
jafaeidr2@mums.ac.ir
1
Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
AUTHOR
H
Karimi Moonaghi
KarimiH@mums.ac.ir
2
Medical Education Dept, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
AUTHOR
N
Yamani
yamani@edc.mui.ac.ir
3
Educational Development Center, Medical Education Dept, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
AUTHOR
A R
Irajpoor
irajpour@nm.mui.ac.ir
4
Medical Education Research Center, Nursing & Midwifery Faculty, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
AUTHOR
F S
Saadatyar
f.fery90@yahoo.com
5
Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور بهداشتی بر میزان رعایت احتیاط های استاندارد در دانشجویان پزشکی
: آسیب های ناشی از فرو رفتن سوزن، معمولی ترین شکل تماس شغلی با خون می باشند. تبعیت از احتیاط های استاندارد باعث کاهش این خطر می شود. این مطالعه، تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور بهداشتی بر میزان رعایت با احتیاط های استاندارد در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان را بررسی نمود.
روشها: مطالعه از نوع پژوهش مداخلهای شاهددار بود. جمعیت مورد مطالعه کل دانشجویان پزشکی در مقطع بالینی ( 117 نفر) بودند که به صورت تصادفی به دو گروه مداخله آموزشی (مورد 57 نفر) و گروه کنترل (شاهد 60 نفر) تقسیم شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته جمع آوری و اطلاعات پس از وارد شدن در نرم افزار SPSS با استفاده از آزمونهای آماری t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته: نتایج نشان داد 8/80 درصد از دانشجویان، هیچ گونه سابقه آموزش قبلی در مورد احتیاطهای استاندارد نداشتند. 5/15 درصد سابقه آسیب با سرسوزن و اجسام نوک تیز ( Needle Stick ) و 5/13درصد سابقه تماس با ترشحات بیماران را داشتند. مداخله آموزشی در رابطه با احتیاط های استاندارد در گروه مورد، از لحاظ آماری بطورمعنیداری موجب افزایش نمره میانگین سازه های آگاهی، حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده، خود کارآمدی و رفتار گردید. ولی با وجود افزایش نمره سازه راهنما برای عمل و کاهش نمره موانع درک شده، تغییرات معنی دار نبودند .
نتیجه گیری: نتایج نشان داد مداخله آموزشی در اتخاذ رفتار بهداشتی موثر بوده و با الگوی اعتقاد بهداشتی تناسب داشته است. لذا تداوم آموزش به دانشجویان پزشکی در رابطه با احتیاط های استاندارد پیشنهاد می گردد.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-156-fa.pdf
2015-06-27
63
72
10.18869/acadpub.rme.7.1.63
آموزش
مطالعات مداخله ای
احتیاط
استاندارد
دانشجویان پزشکی
مراقبت بهداشتی
The Effect of an Educational Intervention Based on Health Belief Model on the Standard Precautions among Medical Students of Rafsanjan University of Medical Sciences
Introduction: Needle stick injuries are the most common kind of occupational exposure to blood and body fluids. Obeying the standard precautions decrease the risk of injuries. This study assessed the effect of educational intervention based on Health Belief Model on the behavior associated with standard precautions among medical student’s of Rafsanjan University of Medical Sciences.
Methods: This was a case-control interventional study . Study population was consisted of 117 medical students of Fourth to seventh- year who were randomly assigned to two intervention groups case group (n=57) and control. Data were collected using a questionnaire made by researcher and were analyzed by statistical of Paired and independent t tests using SPSS (18th edition) .
Results : The results showed that 80.8 Percent of students had no history of previous training on standard precautions.15.5 Percent had experienced injuries with needles and sharp objects (Needle Stick), and 13.5 Percent of them had a history of contact with patients’ secretions . The intervention in the case group, regarding the standard precautions, increased statistically significant the mean of structures of knowledge , perceived susceptibility, perceived severity , perceived benefits , self- efficacy and behavior. Despite the increase in the score of cues to action and reduction in the score of perceived barriers, changes were not significant
Conclusion: the result showed that educational intervention is e ffective in conducting healthy behavior and has been compatible with the Health Belief Model. Continuous education regarding precaution standards is recommended for medical students.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-156-en.pdf
2015-06-27
63
72
10.18869/acadpub.rme.7.1.63
Eeducation
Intervention Studies
Precautions
Standard
Medical Students
Healthcare
M
mohseni
1
Social Determinant of Health Research Canter, Institute for Futures Studies in Health, Kerman Unicersity of Medical Sciences, Kerman, Iran
AUTHOR
M
Mahbobi
2
Health Education Epromotion Dept, School of Medicine, Rafsanjan University of Medical, Rafsanjan, Iran
AUTHOR
A R
Sayadi
3
Social Determinant of Health Research Canter, Nursing & Midwifery School, Rafsanjan University of Medical, Rafsanjan, Iran
AUTHOR
Z
Shabani
4
Immunoligy of Infection Discases Research Center, School of Medicine, Rafsanjan University of Medical, Rafsanjan, Iran
AUTHOR
M
Asadpour
asadpoor1@yahoo.com
5
Health Education Epromotion Dept,School of Medicine, Rafsanjan University of Medical, Rafsanjan, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
رویکردهای تدریس مبتنی بر سازنده گرایی؛ شیوه مناسب آموزش در علوم پزشکی
شیوه انتقال یافته ها و اطلاعات علوم پزشکی به عنوان یک بخش مهم، همیشه از اهمیت زیادی در بین اساتید علومپزشکی برخوردار بوده است. واقعیت این است تحول در علومشناختی و رفتاری شیوههای انتقال و یا آموزش پزشکی را دگرگون ساخته است. دیگر آموزش پزشکی به شیوه سنتی و مبتنی بر کلاس درس جوابگو نیست و شیوههای جدیدی میطلبد. یکی از این رویکردها که شیوههای جدید را در آموزش پزشکی به دنبال آورده است آموزش با رویکرد سازندهگرایی در مقابل آموزش سنتی است. لذا پژوهشگران، آموزش پزشکی را با رویکرد نوین سازندهگرایی بررسی و عناصر این رویکرد را بیان نمودند. روش پژوهش از نوع کتابخانه ای و مقالات در دسترس در حیطهی رویکردهای تدریس در علوم پزشکی بود. طبق بررسی مقالات موجود یادگیری مبتنی بر مسأله، کارآموزی شناختی، نگارش توأم با بازاندیشی که اغلب در آموزش بالینی برای کسب بینش در تفکر بالینی دانشجویان مورد استفاده قرار می گیرد از کاربردهای رویکرد سازندهگرا به آموزش پزشکی است.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-157-fa.pdf
2015-06-27
73
78
10.18869/acadpub.rme.7.1.73
آموزش پزشکی
روش تدریس
سازنده گرایی
Teaching Approaches Based on Constructivism an Appropriate Teaching Approach in Medical Sciences
Introduction: The way of transforming medical knowledge and findings has great importance in medical sciences. Today, because of changing behavioral and cognitive sciences traditional Classroom-based teaching methods couldn't be so useful thus, medical education needs new teaching methods. One new approach that meet the current needs of medical education is constructivism. The authors of this paper studied medical education based on constructivism and elements of this approach have been explored. This is a review article in the field of studying teaching approaches of medical sciences. Reviewing of existing documents show that problem-based learning, cognitive approach and reflective writing that often use in clinical education to obtain insight in clinical thinking, are constructivism approaches in medical education.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-157-en.pdf
2015-06-27
73
78
10.18869/acadpub.rme.7.1.73
Medical Education
Teaching Method
Constructivism
M
Abedini
abedini.gilan@gmail.com
1
Educational Sciences Dept, Psychology & Educational Sciences Faculty, Isfahan University, Isfahan, Iran
AUTHOR
S
Mansouri
smansoori06@gmail.com
2
Educational Sciences Dept, Psychology & Educational Sciences Faculty, Shiraz University, Shiraz, Iran
AUTHOR
M
Asadnia
mahin_asadnia@yahoo.com
3
Guilan University of Medical Sciences, Roud Sar, Iran
AUTHOR
M
Mirzaghaie
romina.asadnia@gmail.com
4
Medical Dept, School of Medicine, Rafsanjan Universirt of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
AUTHOR