OTHERS_CITABLE
بررسی هوش هیجانی دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی واحد بین الملل دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال1392
مقدمه: هوش هیجانی یک مهارت اجتماعی است و شامل درک احساسات خود برای تصمیم گیری مناسب و همچنین کاربرد احساسات در روابط و توانایی رهبری افراد می باشد و جنبه های مختلف آن با روش های مناسب قابل ارتقاء می باشد، لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین هوش هیجانی دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی مقطع علوم پایه و بالینی واحد بین الملل دانشگاه علوم پزشکی گیلان طراحی و اجرا گردید.
روش ها: در این پژوهش توصیفی - مقطعی 215 نفر از دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی واحد بین الملل دانشگاه علوم پزشکی گیلان به روش سرشماری نمونه گیری شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی Bar-On بود. این ابزار به بررسی هوش هیجانی در 5 مقیاس ( مهارت های درون فردی، مهارت های بین فردی، سازگاری، مدیریت تکانش و خلق عمومی) و 15 خرده مقیاس می پردازد. روایی آن به طریق روایی محتویی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 94/. تایید گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری آنالیز واریانس، t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون و از طریق نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها: میانگین نمره هوش هیجانی دانشجویان پزشکی ( 8/334 ) و دندانپزشکی ( 2/326 ) از نظر آماری تفاوت معنی دار را نشان نداد. میانگین هوش هیجانی دانشجویان مقطع علوم پایه 06/344 و میانگین هوش هیجانی دانشجویان مقطع علوم بالینی 42/324 بود. در مقیاس 5 گانه هوش هیجانی میانگین مقیاس مدیریت تکانش 98/37 که پایین تر از سایر مقیاس ها بود .همچنین، بین میانگین نمره هوش هیجانی دانشجویان دختر ( 7/329 ) و پسر ( 8/333 ) تفاوت آماری معنی دار مشاهده نشد.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که میانگین نمره کل دانشجویان از سطح متوسط بالاتر بود و میانگین نمره دانشجویان مقطع علوم پایه کمی بیشتر از مقطع علوم بالینی بود. لذا توصیه می شود به منظور موفقیت هرچه بیشتر حرفه ای، با برگزاری دوره های آموزشی، سمینارها و کارگاه ها مهارت های هوش هیجانی درطول سال های تحصیلی دانشجویان تقویت گردد.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-170-fa.pdf
2015-02-25
1
10
10.18869/acadpub.rme.6.2.1
هوش هیجانی
دانشجوی پزشکی
دانشجوی دندانپزشکی
The Study of Emotional Intelligence in Medical ;Dentistry Students of International Branch of Guilan University of Medical Sciences in 2013
Introduction: Emotional intelligence is a social skill which includes understanding one’s own feelings for suitable decision-making, application of feelings in communication and the ability to lead people, so multiple aspects of emotional intelligence can be promoted with proper procedures. This study aimed to determine emotional intelligence in medical & dentistry of basic & clinical students of international school of Guilan university of medical sciences in 2013.
Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted on 215 students of international school of Guilan university of medical sciences in 2013. A survey was conducted and data was collected through a standard inventory of Bar-On emotional intelligence.This tool explores the emotional intelligence to 5 scale ( intrapersonal skills , interpersonal skills , adaptability , general mood and impulse control ) and 15 small- scale deals. The reliability ( Cronbach's alpha ) coefficients for scale was confirmed 94%. Data were analyzed using descriptive statistics, ANOVA, t-test, and Pearson correlation coefficient.
Results: The results of this study show that no significant difference was observed between medical students’ emotional intelligence mean score (334.8) and that of dentistry (326.2). The mean of total emotional intelligence score in basic and clinical student was 344. 06 and 324.42 respectively. In five scale’ emotional intelligence, the lowest score belonged to tension control in two groups of basic and clinical students. Moreover, no significant difference was observed between female students’ emotional intelligence mean score (329.7) and that of males (333.8).
Conclusion: The results of the present study indicate that total mean score of student's emotional intelligence was more than moderate. Also, mean score od medical and dentistry students basic science course was more than clinical students. Therefore, it is recommended for more professional success, setting up training courses, seminars and workshops improve emotional intelligence skills during the students educational year.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-170-en.pdf
2015-02-25
1
10
10.18869/acadpub.rme.6.2.1
Emotional Intelligence
Medical Students
Dental Students
rahele
baradarn tamadon
rahele_tamadon@yahoo.com
1
Health center-bandar anzali
AUTHOR
solieman
ahmady
soleiman.ahmady@gmail.com
2
shahid beheshti university of medical sciense
AUTHOR
mohamad ali
hosieni
mahmaimy2020@gmail.com
3
tehran university of social welfare and rehabilation sciences
AUTHOR
fardin
mehrabian
mehrab5002@yahoo.com
4
gilan university of medical sciences
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی میزان آگاهی دانشجویان از نرمافزارهای رایانهای و استفاده از پایگاههای اطلاعاتی
مقدمه: امروزه سرعت و شتاب تولید دانش آن چنان است که باید برای رسیدن به توسعه و پیشرفت از تکنولوژی های نوین اطلاعاتی و ارتباطی استفاده کرد. از طرفی فناوری اطلاعات فرصتی را برای بهبود کیفیت آموزش در دانشگاه ها فراهم کرده است. با توجه به اینکه دانشجویان از ارکان اصلی آموزش هستند، مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان آگاهی دانشجویان از مفاهیم و نرم افزارهای رایانه ای و استفاده از پایگاه های اطلاعاتی انجام شد.
روش ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که در سال تحصیلی1391 انجام گرفت. جمعیت مورد مطالعه شامل 120 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن تأیید شده است . داده ها با روش های آمار توصیفی و آزمون های t-test و ANOVA از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج مطالعه نشان دادکه 3/83 درصد از نمونه های پژوهش، دوره های آموزشی رایانه را گذرانده و 3/38 درصد از آنها دارای مدرک بین المللی رایانه ( ICDL ) بودند. 45 درصد از دانشجویان بیش از 2 ساعت از رایانه و 40 درصد از آنها در روز بین 2-1 ساعت از اینترنت استفاده می کردند. 7/86 درصد از دانشجویان با Google Scholar ، 60 درصد پایگاه INLM و 7/31 درصد پایگاه اطلاعاتی Medline آشنایی داشته و بیشترین دریافت مقاله از Google scholar (3/38درصد) و Medline (3/23درصد) بود. میزان آشنایی دانشجویان با موتورهای جستجو در اینترنت 85 درصد و عمل گرهای جستجو 7/81 درصد و در میان نرم افزارهای Microsoft Office بیشترین آشنایی مربوط به مهارت power point (60 درصد) بود. میانگین سواد رایانه ای دانشجویان پسر بیشتر از دانشجویان دختر بود ولی اختلاف معنی داری مشاهده نگردید. همچنین سواد رایانه ای بین دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی تفاوت آماری را نشان نداد.
نتیجه گیری: یافته ها نشان داد دانشجویان آشنایی مطلوبی با مهارت های فناوری اطلاعات داشتند ولی برنامه ریزی به منظور آموزش مهارت های رایانه ای و استفاده از نرم افزارهایی چون Endnote و SPSS در دانشگاه های علوم پزشکی ضروری است .
http://rme.gums.ac.ir/article-1-151-fa.pdf
2015-02-25
11
18
10.18869/acadpub.rme.6.2.11
سواد رایانه ای
سواد اطلاعاتی
دانشجو
فن آوری اطلاعات سلامت
Evaluation of Students Awareness of Concepts, Computer Software and Using Database in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences
Introduction : Today, using modern information and communication to achieve development, because of high-speed production of knowledge is inevitable. Also, information technology has provided an opportunity to improve the quality of education in universities. Considering students as the main component of education, this study was conducted to evaluate student's awareness of concepts, computer software and using database in Shahid Sadoughi University of medical sciences.
Methods : This descriptive study was conducted on 120 Master students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences through cluster sampling method in 2012. The data collection tool was a researcher-made questionnaire and its reliability and validity has been confirmed. Data were analyzed SPSS.
Results : The results showed that 83/3% of the students passed computer training courses and 38/3% of them had International Computer certificate. Allocated time to use computer during a day was as follow: 43.3% of students 1-2 hours per day, 45% more than 2 hours and 11.7% less than one hour. Also in using internet 40% between 1-2 hours and 35% more than 2 hours per day used Internet. All students have email and 41/7% checked their email daily. 86/7% was familiar with Google scholar, 60% with Iranian National Medical Digital Library (INLM) and 31/7% with Medline database. Also, 85% was familiar with search engines and 81/7% with search operators. Among microsoft office software, high and low familiarity ralated to power point (60%) and access (11.7%) respectively.
Conclusion: Results showed that students had sufficient awareness of Information Technology (IT) skills. But teaching computer skills and using software such as Endnote and SPSS is essential in universities.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-151-en.pdf
2015-02-25
11
18
10.18869/acadpub.rme.6.2.11
Computer Literacy
information literacy
students
Health information technology
M
Momayyezi
Mahdieh_momayyezi@yahoo.com
1
Research Center of Prevention and Epidemiology of Non-Communicable Disease, School of Health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran.
AUTHOR
H
Fallahzadeh
2
مرکز تحقیقات پیشگیری و اپیدمیولوژی بیماری¬های غیرواگیر، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
AUTHOR
M
Momayyezi
3
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی ساختار آموزشی دانشکدههای پزشکی برتر دنیا
مقدمه : تنوع برنامه های آموزشی دانشگاه ها و کیفیت آن ها موجب رونق بازار آموزش عالی می گردد، آموزش پزشکی نیز همانند کل سیستم آموزش عالی دنیا دچار تحولات شگرفی گردیده است، افزایش نیازهای جوامع، پیشرفت دانش و اصلاح شیوه ها در آموزش پزشکی منجر به بازنگری در اغلب برنامههای آموزش پزشکی دانشکدههای پزشکی برتر دنیا گردیده است، لذا این مطالعه با هدف آشنایی با ساختار آموزشی دانشکدههای پزشکی برتر دنیا انجام گردیده است.
روش ها : این پژوهش، یک مطالعه توصیفی- مقطعی است. ابتدا مطابق با سیستم رتبهبندی شانگهای لیست 100 دانشگاه برتر دنیا در سال 2012 انتخاب و در بین آنها دانشگاههای دارای دانشکده پزشکی با بالاترین رتبه از لحاظ عملکردی انتخاب شدند . سپس با مراجعه به وبسایت دانشکده های مذکور، اطلاعات مورد نیاز استخراج گردیدند. جهت تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS و آزمونهای آمار توصیفی استفاده شد.
یافته ها : از 100 دانشگاه برتر مورد مطالعه، 47 دانشگاه دارای دانشکده پزشکی و از لحاظ عملکردی رتبه زیر 50 داشتند. دانشکده پزشکی کمبریج با نرخ پذیرش 3/6 بالاترین نرخ و دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز با نرخ 2% پایینترین نرخ پذیرش دانشجو را داشتند ، بررسی ویژگی های کوریکولومهای آموزشی 10 دانشکده برتر پزشکی نشان داد در برنامه اکثر دانشکدهها بازنگری کوریکولوم صورت گرفته و از کوریکولومهای ادغامیافته و مبتنی بر شایستگی بهره میگرفتند .
نتیجهگیری: اکثر دانشکده های پزشکی مورد مطالعه جهت برتری در حوزه پژوهش که مورد تاکید سیستم های رتبهبندی بینالمللی دانشگاهی است به عوامل موثر بر موفقیت حوزه آموزشی دانشگاه ها نظیر جذب دانشجویان نخبه و ارائه کوریکولومهای متنوع نیز توجه نمودهاند.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-129-fa.pdf
2015-02-25
19
27
10.18869/acadpub.rme.6.2.19
آموزش پزشکی
رتبهبندی دانشگاهی
کوریکولوم
Identification of Top Medical School\'s Educational Structure in the World
Introduction: The type and quality of educational programs result in higher education marketing. Medical education as well as higher education systems around the world has been dramatic changes. Increase the community's needs, progress, and reform in teaching approach in medical education Caused to revision in most medical school's curriculum. This research was conducted to recognize of top medical school's educational structure in the world.
Methods: In this descriptive study 100 top universities of the world selected based on Shanghai ranking system that includes Institute of Medical Sciences. Among them universities, medical schools were selected with the highest ranking in their performance. All of data were gathered based on the information available on universities website. Demographic data were analyzed by spss software by applying descriptive statistics.
Results : Results showed among the top 100 universities, 47 university medical school performance ratings under 50 .Cambridge Medical School Acceptance rate (6/3%) was the highest rate and Johns Hopkins University Medical school was lowest acceptance rate (2%) .Evaluation of Educational Curriculum features in 10 top medical schools revealed integrated and competency based curriculum further considered and most of curriculums have been revised.
Conclusion : Most of medical schools for excellence in the field of research by giving attention to international ranking system, notice to factors affecting the success of educational structure such as attractive elite students and delivery of various curriculum.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-129-en.pdf
2015-02-25
19
27
10.18869/acadpub.rme.6.2.19
Medical education
university ranking
curriculum.
gh
abdolahzade estakhry
gr_estakhry@yahoo.com
1
medical education college-Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
A
heidarzadeh
heidarzadeh@gums.ac.ir
2
Guilan university of medical science social medicine group-medical school, Rasht,Iran
AUTHOR
sh
yazdani
shahram_yazdani@yahoo.com
3
medical education college-Shahid Beheshti University of Medical Sciences,
AUTHOR
z
Taheri ezbarami
zahra_ztt@yahoo.com
4
nursing and midwifery college-Guilan university of medical science
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی فرآیند ارزشیابی بالینی مبتنی بر Log Book برمیزان یادگیری شناختی، عاطفی و روانی- حرکتی دانشجویان پرستاری
مقدمه: امروزه با رشد سریع و روز افزون اطلاعات شکاف بین تئوری و عمل روز به روز عمیق تر می گردد. یکی از راهکارهای جدید رفع این مشکل نگاهی دیگر به آموزش بالینی می باشد. یکی از راه حلهای اصلی حل مشکلات بالینی، ارزشیابی مداوم و ارزشیابی فرآیند آموزشی دانشجو با استفاده از کتابچه راهنمای یادگیری بالینی ( Log Book ) است. این مطالعه با هدف، تعیین تأثیر استفاده از Log Book بر یادگیری مهارتی و شناختی دانشجویان پرستاری صورت گرفت .
روش ها: این مطالعه بصورت تحقیق نیمه تجربی بر روی 2 گروه 7 نفره از دانشجویان ترم 4مقطع کارشناسی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان در واحد کارآموزی قلب به روش در دسترس در دو نیمسال تحصیلی صورت گرفت. که در آن دانشجویان با استفاده از Logbook مورد ارزشیابی قرار گرفتند و در پایان نمرات حاصل با نمراتی که دانشجویان از روش سنتی به دست آوردند، با استفاده از آزمون آماری توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمرات دانشجویان در ارزیابی بالینی مبتنی بر Log Book (58/0 ± 23/18) بیشتر از نمرات دانشجویان به روش سنتی (90/0 ± 46/17) بود. اما از نظر آماری تفاوت معنیداری بین نمرات دو روش مشاهده نگردید.
نتیجه گیری: با توجه به تاثیر Log Book در یادگیری و توجه بیشتر آن به جزئیات در فرآیند ارزشیابی دانشجویان و استفاده کم آن در آموزش بالینی، بهتر است به منظور ارتقا آموزش، کارگاههای آموزشی برای اساتید و دانشجویان درگیر در آموزش بالینی برگزار گردد تا بتواند با افزایش آگاهی و مهارتهای لازم، به طراحی مناسبتر این روش و اجرای عملی ان کمک نمایند.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-168-fa.pdf
2015-02-25
28
35
10.18869/acadpub.rme.6.2.28
Logbook
آموزش بالینی
ارزشیابی
Survey of Clinical Evaluation Process Based on Logbook and Cognitive And Psychomotor Learning in Nursing Students
Introduction: Nowadays, with the rapid growth of information, gap between theory and practice has been increased. A new approach to solve this problem is looking beyond to Clinical teaching. In this regards, one of the main solution, ongoing assessment and evaluating the education of students Log Book processes. Therefore, this study aimed to determine the effect of booklet logbook on learning and cognition nursing students.
Method: This quasi -experimental study was done on 2 groups of 7 people from fourth semesters of undergraduate nursing students of Guilan University of medical sciences in clinical training of heart unit, with convenience method in 2 semesters. Students were evaluated using logbook. Finally, the students' scores with scores obtained from traditional method were compared by using descriptive and inferential (pearson correlation coefficient) statistics.
Result: Mean and standard deviation of students score based on logbook in clinical assessment was (17.13±1.02), it was more than student's score in traditional method (17.03±0.85). But there was not statistically significant difference between the scores of two methods.
Conclusion: Inspite of the effect of Log Book in learning by more attention to the details of the evaluation process, it is used less, Therefore to improve clinical education, it is better focus more on different workshops for students and educators involved in the clinical education, and to increase the required knowledge and skills for improving of design, that are more appropriate and practical.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-168-en.pdf
2015-02-25
28
35
10.18869/acadpub.rme.6.2.28
Log Book
Clinical Education
Evaluation.
A
Ghanbari
At_ghanbari@gums.ac.ir
1
Nursing Education Dept, Nursing and Midwifery Faculty, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
AUTHOR
A
Monfared
a.monfared88@gmail.com
2
guilan university of Medical sciences
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی میزان آمادگی خودراهبری دریادگیری و فاکتورهای مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان
مقدمه: در دهههای اخیر با توجه به تغییرات شگرف علمی، گستردگی وسیع علوم و فنون و ضرورت ارتقاء و به روزرسانی دانش و مهارتهای انسانها، ارتقاء مهارتهای یادگیری مادامالعمر بهعنوان یکی از اهداف اولیه تعلیمات بزرگسالی تعیین شده است. حال برای داشتن عملکرد موثر، نیازمند سرمایه کافی اجتماعی و مهارتهای لازم خواهیم بود که ازجمله این مهارتها، یادگیری خودراهبر است . هدف این مطالعه بررسی عوامل همراه با میزان آمادگی خودراهبری در یادگیری در دانشجویان رشتههای پزشکی و دندانپزشکی برحسب ویژگیهای فردی و اجتماعی بود.
روشها: این مطالعه به روش، توصیفی- مقطعی انجام شد. جامعه پژوهش 214 دانشجوی رشته پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه آمادگی خودراهبری در یادگیری Guglilmino جمعآوری شدند. این پرسشنامه دارای هشت حیطه حاوی 58 گویه با طیف پنج درجهای لیکرت بود. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی مانند میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی اسپیرمن با اطمینان 95درصد و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که 42 درصد واحدهای مورد پژوهش میزان آمادگی خودراهبری در یادگیری را در حد متوسط داشتند. نتایج رگرسیون نشان داد که میزان ساعت مطالعه درسی روزانه بین 3 تا 4 ساعت (006/0 p = )، روش تدریس مورد علاقه بحث گروهی (018/0 p = ) و همچنین میزان تحصیلات مادر در حد دیپلم و فوقدیپلم (006/0 p = ) و درحد سیکل (41/0 p = ) از عوامل پیشبینی کننده آمادگی خودراهبری در یادگیری بودند.
نتیجهگیری : نتایج حاکی از آن بود که میزان آمادگی خودراهبری در یادگیری دانشجویان در حد متوسط بود. لذا توصیه میگردد برنامهریزی مدونی جهت ارتقاء وضعیت این مهارت در دانشجویان از طریق برگزاری کارگاههای آموزشی و گنجاندن اصول و مبانی و انتخاب روشهای تدریس متناسب با خودیادگیری در دورههای درسی دانشجویان در دانشگاه برگزار گردد.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-142-fa.pdf
2015-02-25
36
43
10.18869/acadpub.rme.6.2.36
یادگیری
دانشجویان
آموزش پزشکی
آموزش برنامهای
A Survey on Self-Directed Learning Readiness Status and Its Relative Factors in Students of Guilan University of Medical Sciences
Introduction: In recent decades, developing science and technology and necessary to promote and update knowledge and human skills cause developing life-long learning skills consider as primary objective of adult instruction. Now for having effective function, sufficient social investment and skills including self-directed learning is necessary. The purpose of this study was to determine the stat u s of self-directed learning and its related factors in dentistry and medical students based on individual and social characteristics.
Methods: In this cross-sectional study, 214 students of Guilan university of medical sciences in different courses were selected by systematic random sampling method and participated in this study, for collecting data, a questionnaire of self-directed learning readiness Guglimino was used. This scale consists of 8 domains including 58 items, with 5 point likert type. Data were analyzed using descriptive statistics (frequency distribution, mean, and standard deviation) and inferential statistics (anova.t-test). Also multiple logistic regression was used to determine the factors associated with self-directed learning readiness.
Results: based on findings self-directed learning readiness status was in moderate level in 42% of credit-research. Regression results showed that factors includings the amount of time allocated to lesson study daily between 3 to 4 hours (P=0.006) groups discussion as an interested teaching methodology, (P=0.018) also mothers education diploma and upper diploma (P=0.006) and undergraduate (P=0.41) were considered as predictive factors in self-directed learning.
Conclusion : According to the results, attention to codified program to promote this skill in students as well as participating educational workshop, adapting principles in lesson course and selecting appropriate methodology are necessary for students.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-142-en.pdf
2015-02-25
36
43
10.18869/acadpub.rme.6.2.36
Learning
Students
Medical Education
Programmed Instruction
F
Zaersabet
sahar.sabet90@yahoo.com
1
Social Determinants of Health Research Center, School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
AUTHOR
R
Tabari Khomeiran
rtabari@gums.ac.ir
2
Social Determinants of Health Research Center, School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
AUTHOR
A
Asadi Louyeh
3
Dept of Nursing School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
AUTHOR
E
Kazemnezhad Leili
4
Social Determinants of Health Research Center, School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
نقش آناتومی ترسیمی در ارتقاء کیفیت آموزش آناتومی دانشجویان پرستاری، مامایی و پیراپزشکی شرق گیلان
مقدمه: درس آناتومی برای اغلب دانشجویان به منزله یک درس غیرقابل درک، که به ذهن سپاری آن مشکل و فراموشی آن سریع اتفاق میافتد، تلقی میشود، لذا این مطالعه با هدف تعیین نقش آناتومی ترسیمی در ارتقاء کیفیت آموزش آناتومی در دانشجویان انجام شد.
روشها: مطالعه بصورت نیمه تجربی بر روی380 نفر از دانشجویان پرستاری، مامایی و پیراپزشکی لنگرود در سالهای90-89 طی چهار نیمسال انجام شد. نمونهها به روش تصادفی در هر کلاس به دو نیمه تقسیم شدند. جهت نیمی از دانشجویان هر کلاس صرفاً از تدریس همزمان تئوری و عملی آناتومی، به کمک وسایل سمعی و بصری، جسد و مولاژ و جهت نیمی دیگر از دانشجویان همان کلاس (یعنی گروه تجربی) علاوه بر روشهای مذکور، از ترسیم نیز استفاده شد . دیدگاه دانشجویان گروه تجربی نیز نسبت به این شیوه تدریس با استفاده از پرسشنامهای که روایی صوری و محتوایی آن با نظر سنجی از همکاران محترم عضو هیئت علمی دانشکده تایید شده بود، بررسی شد و نتایج حاصل با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی و استباطی ( t مستقل) و از طریق نرمافزار Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که فراگیران گروه تجربی میانگین نمره بالاتری نسبت به گروه دیگر کسب نمودند ] (35/1 ± 16) نسبت به (23/0 ± 13) [ که تفاوت معنادار بود (0317/0 p= ، 14/2 t= ). درگروه تجربی 7/88 درصد ازدانشجویان، این روش تدریس را به میزان بسیار زیاد نسبت به روشهای مرسوم ترجیح دادند. 63 درصد این روش را بسیار زیاد جذاب و 57 درصد نیز اعتقاد داشتند که این شیوه سبب افزایش مهارت آنها در بخش بالین خواهد شد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد ترسیم در امر یادگیری درس آناتومی دانشجویان بهطور معنیدار موثر بوده است و اکثریت دانشحویان از این شیوه تدریس رضایت زیادی داشتند.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-147-fa.pdf
2015-02-25
44
50
10.18869/acadpub.rme.6.2.44
آناتومی
ترسیم
آموزش
دانشجویان
علوم پزشکی
The Role of Drawing\'s Anatomy in Promoting Nursing Students Anatomy Education in Para- Medical Nursing –Midwifery Faculty in GUMS
Introduction: Anatomy is considered as an incomprehensible subject, difficult to stick in mind and easy to forget to the most students. So, this study investigated the role of drawing anatomy in promoting students’ anatomy teaching.
Methods: This Quasi-experimental study was done on 380 Nursing, Midwifery and paramedical students of Langerood faculty from 2010 to 2011 over four semesters. The samples in each class were randomly divided into two groups. Half of the students in each class had a theoretical and practical education simultaneously by using audiovisual aids, body cadaver and moulage and for the others (the experimental group) the same educations plus drawing were used. The attitude of experimental groups' toward the educational methods was assessed by using a questionnaire and the results of tests were analyzed using descriptive- analytical statistics (independent sample t- test) by SPSS 18 software.
Results: The results sholwed that learners in experimental group (16±1.35) achieve a higher mean score than the other group (13±0.23) that was significantly different (P=0.03, t= 2.14). In experimental group 88.7% students preferred this method to the conventional methods. 63% of them said that this method was so attractive and 57% believed that this approach may improve their skills in clinical practice.
Conclusions: Results showed that drawing was significantly effective in nursing students anatomy education and most of them were completely satisfied with this teaching method.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-147-en.pdf
2015-02-25
44
50
10.18869/acadpub.rme.6.2.44
anatomy
drawings
academic training
Students
Medical Sciences
F
Gholipour Moghaddam
1
Paramedical Dept, Nursing – Midwifery, Paramedical Faculty (Langroud) Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
AUTHOR
Y
Yaghoubi
yasmanyaghobi@yahoo.com
2
Nursing Dept, Nursing – Midwifery, Paramedical Faculty (Langroud) Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
AUTHOR
Z
Salmalian
3
Nursing Dept, Nursing – Midwifery, Paramedical Faculty (Langroud) Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
AUTHOR
K
Haryalchi
4
Paramedical Dept, Nursing – Midwifery, Paramedical Faculty (Langroud) Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
AUTHOR
R
Farahpour
5
Nursing Dept, Nursing – Midwifery, Paramedical Faculty (Langroud) Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
AUTHOR
F
Heidari
6
Nursing Dept, Nursing – Midwifery, Paramedical Faculty (Langroud) Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مقایسه ارزشیابی عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی توسط دانشجویان با خودارزیابی آنها
مقدمه: موضوع ارزشیابی عملکرد آموزشی اساتید فاکتور بسیار مهمی جهت برنامهریزی و بهبود وضعیت آموزشی در دانشگاهها میباشد. این مطالعه با هدف مقایسه ارزشیابی عملکرد آموزشی اساتید تـوسط دانشجویان با خودارزیابی اساتید انجام شد.
روشها: در این مطالعه که به روش توصیفی – تحلیلی در دانشکده بهداشت، تغذیه و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شد. تعداد 31 نفر از اساتید به روش سرشماری انتخاب شدند که هر استاد علاوه بر خودارزیابی، توسط 10 دانشجو که به روش تصادفی انتخاب شده بود مورد ارزشیابی قرار گرفت به طوری که در کل، تعداد310 نفر دانشجو در مطالعه شرکت داشتند. برای جمعآوری دادهها دو پرسشنامه متناظر براساس مقیاس لیکرت استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برای پرسشنامههای دانشجویان برابر 81/0 و برای پرسشنامههای اساتید برابر 87/0 بدست آمد و روایی پرسشنامهها مورد تایید افراد آگاه و باتجربه تایید گردید. دادهها پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمون آماری t مستقل تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: میانگین کل و انحراف معیار نمرات خودارزیابی عملکرد آموزشی اساتید 52/ 7 ± 82/40 بدست آمد درحالی که میانگین کل و انحراف معیار نمرات ارزشیابی عملکرد آموزشی اساتید، توسط دانشجویان13/4 ± 07/40 بدست آمد. نتایج نشان داد که میانگین نمره کل خودارزیابی اساتید بالاتر از میانگین کل نمره ارزشیابی آنها توسط دانشجو بود اما نتایج تجزیه و تحلیل میانگین کل نمره از نظر دانشجویان و خودارزیابی اساتید براساس آزمون آماری t مستفل با هم تفاوت معنیداری وجود نداش ت (38 /0 p= ).
نتیجهگیری : در راستای بهبود عملکرد آموزشی اساتید علاوه بر ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان، استفاده از روش خودارزشیابی اساتید به عنوان یک روش مکمل توصیه میشود
http://rme.gums.ac.ir/article-1-174-fa.pdf
2015-02-25
51
58
10.18869/acadpub.rme.6.2.51
دانشجو
ارزشیابی
هیات علمی
Comparison between Student Evaluation and Faculty Self-Evaluation of Instructional Performance
Introduction: The evaluation of faculty teaching performance is often the most important factors in promotion and tenure decision at colleges and universities focused on teaching. The aim of this study was to compare students' evaluation of teaching and faculty members' self-evaluation for improving teaching
Methods: This descriptive cross- sectional study was in health and nutrition school and 31 faculty members selected through census sampling method and 310 students who were selected randomly were participated in the study. Each of faculty members was evaluated by 10 students. The data gathering tool was two same questionnaires with point Likert scale and consisted teaching and demographic questions. The Cronbach’s alpha coefficient of faculty members' questionnaire was 0.87, students' questionnaire was 0.81, which shows the questionnaires' reliability. The data were analyzed by independent t-tests in SPSS-16.
Results: The total mean and standard deviation of the faculty members' self-evaluation scores was 40.82±7.52 and the total mean and standard deviation of Faculty teaching evaluation scores by students was 40.07±4.13 findings show that the total mean scores of self-evaluation for faculty members was higher than the total mean scores of evaluation by students but the difference was not statistically significant (p=0.38).
Conclusion: To promote faculty members' instructional performance, faculty member self-evaluations, in addition to Student evaluation of faculty teaching effectiveness, have been recommended as a more holistic approach
http://rme.gums.ac.ir/article-1-174-en.pdf
2015-02-25
51
58
10.18869/acadpub.rme.6.2.51
student
evaluation
faculty member
S
Mahdavi
smahdavi125@yahoo.com
1
Nutritional & Health Research Center, School of Health, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran
AUTHOR
S
Zare
2
AUTHOR
N
Naeimi
3
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
نگرش دانشجویان رشته مامایی در مورد رشته تحصیلیشان
مقدمه: نگرشهای فرد در دوران مختلف زندگی هماهنگ با محیط اطراف دستخوش تغییر میشود. یکی از مراحل زندگی که بیشترین تغییر نگرشها در آن روی میدهد، دوران دانشجویی است. تأثیر عوامل مختلف در این دوران، میتواند باعث نگرش مثبت یا منفی دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی خود شده که منجر به پیشرفت یا انصراف افراد از آن رشته تحصیلی میشود. این مطالعه با هدف بررسی نگرش دانشجویان مامایی نسبت به رشته تحصیلی خود انجام شد.
روشها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی بصورت مقطعی بر روی کلیه دانشجویان مامایی مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی رشت، نیمسال اول سال 91-1390 انجام شد. روش گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته در دو بخش مشخصات فردی و سوالات سنجش نگرش نسبت به رشته تحصیلیشان بود. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (71/0= α )، مورد تایید قرار گرفت. دادهها با نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها : میانگین نمره نگرش دانشجویان به رشته تحصیلی 18/3 ± 42/16 بود که نمره بدست آمده بالاتر از نمره قابل قبول بود. بین نمره نگرش نسبت به رشته تحصیلی و سن دانشجویان (001/0= p ) و تحصیلات مادر (016/0= p ) ارتباط آماری معنیدار وجود داشت. ولی با سایر متغیرهای پژوهش ارتباط آماری معنیداری وجود نداشت (05/0 p> ).
نتیجهگیری : با توجه به نتایج پژوهش، اکثریت دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی خود، نگرش مثبت داشتند. شناخت نگرش دانشجویان مامایی از جمله ضرورتهایی است که میتواند در تدوین مقررات، امکانات مناسب، برنامهریزی موفق برای تربیت نیروهای بهداشتی توانمند و ایجاد محیطی پرشور در دانشگاه مؤثر باشد.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-125-fa.pdf
2015-02-25
59
65
10.18869/acadpub.rme.6.2.59
رشته تحصیلی
مامایی
نگرش
The Attitude of Midwifery Students about Their Field of Study
Introduction : The attitude of a person will change coordinated to environment. The time of studying is one of the periods of life that most of the attitude changes will happen in it. The effect of different factors in this period can cause positive or negative attitudes of students about their studying fields that will cause progress or canceling from that studying feild. This study was performed to determine midwifery student's attitude about their field of their study.
Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted on all midwifery students who are studying at Islamic Azad university of Rasht in the first semester of academic year 2012-2013 . The information was gathered through questionnaire which has two parts, personal information and the questions about field of study attitudes. To determine validity and reliability of the questionnaire, content validity and Cronbach's alpha (α=0.71) were used, respectively .The data was analyzed by SPSS 16 software using descriptive and analytical statistics.
Results : The mean score of students' attitude toward their field of study was 16.42 ± 3.18 which obtained score was higher than the acceptable score. There were significant relationship between score of attitude and age of students (p=0.001) and education of mother (p=0.016) , but there were no significant relationship between score of attitude and another research variable (p> 0.05).
Conclusion: According to the result of study, the majority of students have a positive attitude about their field. It's important to know the midwifery students' attitudes because it can effect on the setting of the rules and disciplines, the facilities, planning a successful program to train capable health forces, and also making an exciting environment at the university.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-125-en.pdf
2015-02-25
59
65
10.18869/acadpub.rme.6.2.59
attitude
education
midwifery
sh
alizadeh
gelayolalizadeh@yahoo.com
1
Nursing & M6ttidwifery Dept, Islamic Azad University- Rasht Branch, Guilan, Iran
AUTHOR
m
sigharchian
sigarchian.m@gmail.com
2
Valiasr Hospital, Roudbar
AUTHOR