OTHERS_CITABLE
همبستگی عزت نفس و هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان مامایی
مقدمه: عزت نفس یک عامل روانشناختی مهم و اثرگذار بر سلامت و کیفیت زندگی افراد به شمار میرود. از سوی دیگرکاربرد هیجانها در تعلیم و تربیت و برنامههای یادگیری اجتماعی امری اجتنابناپذیر است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط سه مولفه عزت نفس، هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی با یکدیگر بر روی دانشجویان مامایی انجام گرفت.
روش ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی کلیه دانشجویان مامایی مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی رشت نیمسال دوم 92-1391 انجام شد. روش گردآوری دادهها پرسشنامهایی در سه قسمت: مشخصات فردی، پرسشنامه هوش هیجانی Shring و عزت نفس Smith Cooper بود. دادهها با نرمافزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که میانگین نمره عزت نفس و هوش هیجانی دانشجویان به ترتیب 45/4 ± 49/32 و 29/14 ± 53/50 بود. 8/92 درصد افراد دارای سطح عزت نفس بالا بودند. بین میانگین عزت نفس دانشجویان و هوش هیجانی با میانگین معدل آنان ارتباط آماری معنیدار وجود نداشت. همچنین بین میانگین نمره هوش هیجانی با سطح عزت نفس در دانشجویان نیز اختلاف آماری معنیدار مشاهده نشد (05/0< p ).
نتیجه گیری: با توجه به اینکه یافتهها بیانگر هوش هیجانی متوسط در دانشجویان بود. و از آنجایی که افراد با هوش هیجانی بالا میتوانند موازنه منطقی میان عواطف و عقل به وجود آورند و همزمان دارای عزت نفس قوی باشند. لذا توصیه می گردد تا جزوات یا کارگاههای آموزشی در راستای ارتقاء هوش هیجانی دانشجویان در دانشگاه برگزار گردد .
http://rme.gums.ac.ir/article-1-197-fa.pdf
2014-10-18
1
9
10.18869/acadpub.rme.6.1.1
دانشجو
پیشرفت تحصیلی
عزت نفس
هوش هیجانی
Student , Educational achievement , self-esteem, emotional intelligence
Introduction : Self-esteem is considered as a major psychological and effective in health and quality of life. On the other hand, the use of emotion in education and social learning programs is inevitable. This study was conducted to investigate the relationship between the three components of self-esteem, emotional intelligence and academic achievement together on midwifery students .
Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted on all midwifery students who are studying at Islamic Azad University of Rasht in the second semester of academic year 2012-2013 . The information was gathered through questionnaire which has three parts : personal information, Shring emotional intelligence Questionnaire and Cooper smith Self-Esteem Inventory .The data was analyzed by SPSS software using descriptive and analytical statistics.
Result: In this study, the mean score of self-esteem and emotional intelligence among students was 32 . 49±4 . 45 and 50.53 ± 14.29 , respectively. 92 . 8% of the subjects had high levels of self-esteem. There was not significant relationship between self-esteem level , score of emotional intelligence and score of academic achievement . Also, there was not significant relationship between self-esteem level and score of emotional intelligence among midwifery students .
Conclusion: Considering the findings maenad moderate emotional intelligence in students. And since people with high emotional intelligence can reasonably balance between emotion and intellect to create a strong self-esteem at the same time so it is recommended to lectures or workshops will be held to promote emotional intelligence in college students
http://rme.gums.ac.ir/article-1-197-en.pdf
2014-10-18
1
9
10.18869/acadpub.rme.6.1.1
Student
Educational achievement
self-esteem
emotional intelligence
SH
Alizadeh
1
Department of Midwifery, Islamic Azad University- Rasht Branch, Iran.
AUTHOR
A
Namazi
anamazi55@yahoo.com
2
Department of Midwifery, Islamic Azad University – Rasht Branch, Iran.
AUTHOR
S
kochakzadeh Talami
3
Department of nursing, Islamic Azad University - Rasht Branch, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
رابطه بین خودکارآمدی و خودشکوفایی با راهبردهای مقابله ای در دانشجویان
مقدمه: راهبردهای مقابله ای به تلاش های شناختی و رفتاری جهت پیشگیری، مدیریت و کاهش استرس اشاره دارند که افراد در موقعیت های استرس زا از آنها استفاده می کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین خودکارآمدی و خودشکوفایی با راهبردهای مقابله ای در دانشجویان دانشگاه گیلان انجام شد.
روش ها: این مطالعه یک پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویانی است که در سال تحصیلی 93-1392 در دانشگاه گیلان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشغول به تحصیل بودند. نمونه ای به حجم200 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه های خودشکوفایی جونز و کراندال، خود کارآمدی عمومی شوارزر و جروسلم و فرم کوتاه شده مقابله با موقعیت های استرس زای اندلر و پارکر که از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند، استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون و از طریق نرم افزار SPSS انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که راهبردهای مقابله ای مسئله محور با خودکارآمدی ( 42/0= r ) و خودشکوفایی ( 35/0= r ) در سطح معناداری 0 ۱ / ۰ > P همبستگی مثبت و معنادار دارند. در مقابل راهبردهای مقابله ای هیجان محور با خودکارآمدی ( 21/0 - = r ) و خودشکوفایی ( 28/0- = r ) در سطح معناداری 0 ۱ / ۰ > P همبستگی منفی و معنادار دارند. بین راهبردهای مقابله ای اجتنابی با خودکارآمدی ( 09/0 = r ) و خودشکوفایی ( 07/0 = r ) ارتباط معناداری یافت نشد.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه بیانگر آن بود که متغیرهای خودکارآمدی ادراک شده و خودشکوفایی در پیشبینی راهبردهای مقابله ای در دانشجویان از اهمیت ویژه ای برخودار است.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-198-fa.pdf
2014-10-18
10
18
10.18869/acadpub.rme.6.1.10
خودکارآمدی
خودشکوفایی
راهبردهای مقابله ای
دانشجویان
Relationship Between Self- Efficacy and Self- Actualization with Coping Strategies Among Students
Introduction: Coping strategies consider as cognitive and behavioral attempts, people use in stressful situation to prevent, manage, and reduce stress. The aim of this study was to examine the relationship between self- efficacy, self- actualization and coping strategies among students at University of Guilan.
Methods: This is a descriptive-analytic and correlational research. To do this study, 200 students were selected from Humanities Faculty University of Guilan through a cluster random sampling method in the 2013-2014. To collect data, Jones and Crandall Self-Actualization Questionnaires, Schwartz and Jerusalem Self-efficacy Questionnaire and short form of Coping Inventory for Stressful Situations, that have acceptable reliability and validity were used. Data were analyzed by Pearson correlation test and regression through SPSS software.
Results: Research findings suggested that there were significant positive relationship (P<0.01) between self- efficacy (r= 0.42), self- actualization (r= 0.35) and problem-oriented coping strategy. There were significant negative relationship (P<0.01) between self- efficacy (r= -0.21) , self- actualization (r= -0.28) and emotion-oriented coping strategy. Also no significant relationship between avoidance- oriented coping strategy and self- efficacy (r= 0.09), self- actualization (r= 0.07) were found.
Conclusion: The results of present study support the importance of self-efficacy beliefs and self- actualization in problem-focused coping strategies among students.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-198-en.pdf
2014-10-18
10
18
10.18869/acadpub.rme.6.1.10
self- efficacy
self- actualization
coping strategies
students
F
Hosseini Dowlatabadi
fhosseinyy@yahoo.com
1
Department of Counseling, Faculty of Literature and Human Sciences, University of Guilan, Rasht, Iran
AUTHOR
A
Sadeghi
2
Department of Counseling, Faculty of Literature and Human Sciences, University of Guilan, Rasht, Iran
AUTHOR
S
Saadat
3
Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
AUTHOR
H
Khodayari
4
Faculty of Literature and Human Sciences, University of Guilan, Rasht, Iran.
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی مقایسهای سبکهای یادگیری بهورزان با استفاده از پرسشنامههای وارک و کلب و ارتباط آن ها با پیشرفت تحصیلی
مقدمه: سبکهای یادگیری روشهایی هستند که فراگیر در فرآیند یادگیری از آن بهره میگیرد تا اطلاعات و تجربیات تازه را در ذهن خود سازماندهی کند. این مطالعه با هدف مقایسه سبکهای یادگیری بهورزان با استفاده از دو پرسشنامه وارک و کلب و بررسی ارتباط آنها با پیشرفت تحصیلی در سال 1392 انجام گرفت.
روش ها : در این مطالعه توصیفی – تحلیلی، 169 نفر از بهورزان دانشگاه علوم پزشکی قزوین به روش سرشماری انتخاب شده و با پاسخ به پرسشنامههای استاندارد وارک و کلب مورد بررسی قرار گرفتند. معدل کل دروس و آخرین معدل قبل از شروع دوره بهورزی به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار تحلیلی شامل آزمون 2 χ ، همبستگی Pearson و ANOVA استفاده شد .
یافته ها: بر اساس پرسشنامه استاندارد شده کلب و وارک به ترتیب، اکثریت بهورزان در هر دو جنس دارای سبک واگرا و سبک خواندنی- نوشتنی بودند. بین جنسیت، سن، سابقه کاری و پیشرفت تحصیلی بهورزان با نوع سبکهای یادگیری وارک و کلب بهورزان رابطه معنیدار آماری وجود نداشت. بین نوع سبکهای یادگیری منتج از دو پرسشنامه رابطه معنی داری یافت نشد.
نتیجه گیری : ارزیابی سبک یادگیری به روش کلب و وارک نتایج یکسانی بدست نمی دهد و احتمالا استفاده از دو شیوه ، نتایج دقیقتری در مورد ویژگیهای یادگیری فراگیران فراهم می آورد. اکثریت بهورزان در هر دو جنس دارای سبکهای یادگیری واگرا و خواندنی- نوشتنی بوده و از سبک دیداری در دوره نیمه حضوری کمتر استفاده می نمودند.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-195-fa.pdf
2014-10-18
19
28
10.18869/acadpub.rme.6.1.19
یادگیری
وارک
کلب
کارکنان بهداشتی
پیشرفت تحصیلی
Comparison of Health Workers Learning Styles Based on Vark And Kolbs’ Questionnaires and Their Relationship With Educational Achievement
Introduction: Learning styles are approaches in learning process that they were used to organize information and new experiences in learners’ mind. This study compared the learning styles of health workers using two different questionnaires and assess their relationship with academic achievement in 2013.
Methods: In this cross - sectional study, 169 health workers that were selected by census method and answered to standard questionnaires Vark and Kolb were paticipated. Overall GPA and final GPA courses before starting specific courses (Behvarzi) were considered as indicators of academic achievement. For analysing data, descriptive and analytic statistics including 𝒳 2 test, pearson correlation and ANOVA were used. p < 0.05 was considered as statistically significant.
Results: According to Kolb and Vark questionnaire respectively, the majority of health workers of both sexes use divergent and read – write style. Between gender, age , work experience and achievement were no significant relationship with Vark and Kolb's learning styles. No significant relationships between two learning styles methods were found.
Conclusion:Assessing Vark and Kolb's learning styles don’t have the same results, maybe using two styles provide more preicse reults on learning characteristics of learners. Majority of health workers (both sexes) use diverging and reading - writing learning styles and visual learning style were used less frequently.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-195-en.pdf
2014-10-18
19
28
10.18869/acadpub.rme.6.1.19
Learning
Vark
Kolb
Health Personnel
educational achievenment
M
Ahmadi
1
associate proessor,educational development office, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran.
AUTHOR
A
Allami
allami9@yahoo.com
2
Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran.
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی سبک های یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1392
مقدمه: آموزش و یادگیری، همواره به عنوان یک فرایند دو جانبه مطرح بوده است و سبکهای یادگیری، که عادات پردازش اطلاعات دریافتی افراد می باشد، یکی از عوامل مؤثر در یادگیری است. توجه اساتید و برنامه ریزان در سطوح مختلف آموزش به سبک های یادگیری، موجب تسهیل فرایندهای آموزش و یادگیری خواهد شد . این مطالعه با هدف تعیین سبکهای یادگیری دانشجویان علوم پزشکی گیلان در رشته های مختلف تحصیلی انجام شد.
روش ها: این مطالعه توصیفی - مقطعی، بر روی 407 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در رشته های مختلف تحصیلی به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انجام گرفت. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و سیاهه سبک یادگیری کلب استفاده شد، که روایی و پایایی آن در مطالعات مختلف تائید شده بود. پس از جمع آوری اطلاعات با استفاده از نرم افزار Stata و بهرمندی از آمار توصیفی و آمار تحلیلی (آزمون مجذور کای و آنالیز واریانس یکطرفه)، تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که میانگین سنی دانشجویان 62/3 ± 71/22 سال بود. سبک یادگیری اکثر دانشجویان همگرا (4/50 درصد)، و بعد از آن به ترتیب جذب کننده (9/19 درصد)، انطباق یابنده (4/19 درصد) و واگرا (3/10 درصد) بود. سبک یادگیری همگرا در دانشجویان پزشکی بطور معنی داری بیشتر از سایر رشته ها بود، همچنین بین سبک های یادگیری دانشجویان با مقطع تحصیلی آنان ارتباط معنی داری وجود نداشت (06/ 0 < P ).
نتیجه گیری : از آنجایی که سبک یادگیری دانشجویان با توجه به شرایط و دوره های مختلف تحصیلی می تواند متغیر باشد، لذا توجه بیشتر به این مسئله و ایجاد تغییر در روشهای آموزش و تدریس این دانشجویان براساس سبک یادگیری آنان می تواند در بهبود هر چه بیشتر یادگیری فراگیران موثر باشد.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-199-fa.pdf
2014-10-18
29
39
10.18869/acadpub.rme.6.1.29
سبک یادگیری
دانشجویان
آموزش
Assessing Learning Styles of Students in Guilan University of Medical Sciences, 2013
Introduction: Education and learning has always been a two-sides process and learning styles as habits of processing persons’ received information, are effective factors in learning. Teachers and education planners attention at different levels to learning styles will lead to facilitate education and learning process. This study aimed to determine the relationship between learning styles of medical students in Guilan University of Medical Sciences at various levels of academic achievement.
Methods: This is a descriptive- cross sectional study. The study population consisted students of Guilan University of Medical Sciences in different fields. Random stratified sampling was conducted in 407 students, and demographic information questionnaire and the Kolb learning style inventory were used in order to collect information that their reliability and validity had already been approved. After collecting data, they were analyzed using Stata software and descriptive and analytic statistics (chi-square test and ANOVA).
Results: The study findings showed that the average age of students was 22.71±3.62 years. Learning style of most students is converged (50.4%), and then the assimilator (19.9%), accommodator (19.4%) and divergent (10.3%) respectivety. Converging learning style in medical students was significantly higher than in other disciplines. The relationship between students' learning styles and their educational levels were nearly significant ( P =0.06).
Conclusion:. Learning styles in students based on situation and educational levels will be variant, as a result attention and concern on it in teaching methods could be improved the learning of learners.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-199-en.pdf
2014-10-18
29
39
10.18869/acadpub.rme.6.1.29
learning style
students
education
F
Nasirzadeh
1
Guilan University of Medical Sciences, Rasht,Iran.
AUTHOR
A
Heidarzadeh
abtinh@gmail.com
2
گروه پزشکی اجتماعی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
AUTHOR
M
Shirazi
3
Medical Education dept, Tehran University of Medical Sciences,Tehran,Iran
AUTHOR
R
Farmanbar
4
Health Education dept, Guilan University of Medical Sciences, Rasht,Iran
AUTHOR
A
Monfared
5
Nursing dept, Guilan University of Medical Sciences, Rasht,Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مدل یابی روابط بین هوش فرهنگی و حاکمیت بالینی: دیدگاه پرستاران بیمارستان های دولتی شهر کرمانشاه
مقدمه: مفهوم حاکمیت بالینی به منزله ایجاد رویکردی نوین در استقرار سیستم بهبود کیفیت در نظام مدیریت سلامت مطرح شده است که شناخت عوامل تأثیرگذار بر آن به منظور اجرای اثربخش آن، ضروری است. در همین راستا، هوش فرهنگی که به عنوان یکی از متغیرهای مرتبط با آن معرفی شده به توانایی برخورد با مردم فرهنگ های مختلف اشاره می کند. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف مدل یابی روابط بین هوش فرهنگی و حاکمیت بالینی در بین پرستاران بیمارستان های دولتی شهر کرمانشاه انجام شد.
روش ها: در این مطالعه توصیفی- همبستگی 137 نفراز پرستاران دو بیمارستان دولتی شهر با استناد به جدول مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش دو پرسشنامه استاندارد حاکمیت بالینی (Mikamali et al, 2013) و هوش فرهنگی (Lugo, 2007) بودند که روایی و پایایی آنها بررسی و تأیید گردید. در نهایت دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری از طریق نرم افزار آماری LISREL تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج حاکی از این بود که رابطه معنیداری بین هوش فرهنگی و حاکمیت بالینی پرستاران با ضریب استاندارد (66/0)، مقدار t (92/5) و با سطح معنیداری (01/0) وجود دارد. همچنین بین متغیرهای دموگرافیک از قبیل جنسیت، سن، سابقه کار و وضعیت تأهل با هوش فرهنگی و حاکمیت بالینی رابطه معنیداری مشاهده نگردید.
نتیجه گیری: با توجه به اینکه هوش فرهنگی به عنوان یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر حاکمیت بالینی محسوب میگردد؛ بنابراین، انتظار میرود نظام مدیریت سلامت با توجه به هوش فرهنگی، گامهایی استوار برای استقرار و اثربخشی حاکمیت بالینی بردارد. چراکه، یافتههای پژوهش بیانگر آن بود که پرستاران دارای هوش فرهنگی بالا در اثربخشی هر چه بیشتر فرایند حاکمیت بالینی نقش ارزندهای را ایفا خواهند نمود.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-200-fa.pdf
2014-10-18
40
49
10.18869/acadpub.rme.6.1.40
فرهنگ
حاکمیت بالینی
پرستاران
Modeling the Relations between Cultural Intelligence and Clinical Governance: Perspective of Nurses of Public hospitals in Kermanshah
Introduction: Clinical Governance appeared as a new approach in the establishment of a system of quality improvement in health care management that identifying the effective factors with them in order to effective implementation is essential. In this way cultural intelligence as a dependent variable refers to ability of meeting with people of other culture. In this regard the present study has been conducted with the aim of modeling relations between cultural intelligence and clinical governance among Nurses of public hospitals in Kermanshah.
Methods: This is a descriptive-correlative study. Population consisted of all Nurses working in two public hospitals in Kermanshah (386persons) and a sample of 137 persons were selected, using simple random sampling. For gathering data two questionnaires namely Clinical Governance (Mirkamali et al, 2013) and Cultural Intelligence (Lugo, 2007) that their validity and reliability were confirmed used. The structural equation modeling was used for analyzing data.
Results: The results showed that there is a significant relationship between cultural intelligence and clinical governance of nurses with standard coefficient (0.66), t (5.92) and sig (0.01). Also among demographic variables such as sexuality, age, background, the single or marriage with cultural intelligence and clinical Governance there is not seen any relation.
Conclusion: Considering the fact that cultural intelligence is one of the affective variables on clinical Governance, so it will be expected that health care management system with a focus on cultural intelligence would be take some strong steps for improving the establishment and effectiveness of clinical governance because, in base of research findings, nurses with high cultural intelligence have a worthwhile figure at effectiveness of clinical governance procedure.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-200-en.pdf
2014-10-18
40
49
10.18869/acadpub.rme.6.1.40
Culture
Clinical Governance
Nurses.
A R
Ghalehei
1
educational management dept, faculty of literature, Urima University, Urmia, Iran
AUTHOR
M
Shohoudi
m_shohoudi@yahoo.com
2
Faculty of literature, Urima University, Urmia, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
کیفیت خدمات آموزشی ازدیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه بر اساس مدل سروکووال
مقدمه: ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی، از جمله گامهای اساسی ارتقا کیفیت محسوب شده و به کارگیری نظرات دانشجویان به عنوان مشتریان فرآیند آموزش میتواند به ارتقاء کیفیت آموزش کمک کند. مدل سروکوال مدل سنجش کیفیت از دیدگاه گیرندگان خدمات است که با مقایسه انتظارات و ادراکات دانشجویان از خدمات ارائه شده به تعیین شکاف خدمات و سنجش کیفیت خدمات میپردازد. این مطالعه با هدف تعیین کیفیت خدمات آموزش ی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشکده پرستاری و مامایی رشت بر اساس مدل سروکوال انجام شد .
روش ها: در این مطالعه توصیفی – مقطعی، 336 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی رشت به روش سرشماری نمونهگیری شدند. ابزارگردآوری دادهها پرسشنامه سنجش کیفیت آموزش براساس مدل تحلیل شکاف SERVQUAL بود . این ابزار به مقا یسه ادراکات و انتظارات دانشجویان از کیفیت آموزش در 5 بعد (قابلیت اطمینان خدمات، پاسخگویی، اعتماد و تضمین، همدلی و بعد فیزیکی و ملموس ) میپردازد . روایی آن به طریق روایی محتوی و پایایی ان از طریق آلفای کرونباخ 95/0و آزمون مجدد (57/0) تایید گردید . جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از نرمافزار آماری SPSS و آزمونهای توصیفی و استنباطی استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد، بین ادراکات و انتظارات دانشجویان ازکیفیت خدمات آموزشی در هر پنج بعد خدمات، شکاف منفی وجود دارد. بطوریکه بیشترین میزان شکاف مربوط به بعد پاسخگویی (95/5 ± 53/2-) و کمترین میزان شکاف مربوط به بعد اعتماد و تضمین (62/5 ± 29/0-) بود.
نتیجه گیری: انتظارات دانشجویان در مورد کیفیت آموزش فراتر از ادراکات آن ها بود و کیفیت آموزشهای ارائه شده از دیدگاه دانشجویان براساس مدل سروکوال نامناسب عنوان شد. در راستای بهبود کیفیت آموزش، کلیه ابعاد به ویژه بعد پاسخگویی به دانشجویان باید در الویت برنامهریزیها قرارگیرد.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-210-fa.pdf
2014-11-25
50
58
10.18869/acadpub.rme.6.1.50
سنجش آموزش
آموزش
دانشجویان پرستاری
Quality of Educational Services from ViewPoint\'s of Nursing and Midwifery Students of Guilan University Based on Servqual Model
Introduction: Evaluating educational services quality is essential for improving quality and use of students viewpoint as customers of training process can help to improve the quality of education SERVQUAL is a model that measure the quality by comparing expectations and perceptions of students' views of recipients of services to identify gaps in services and to measure service quality are explored. This study aimed to determine the quality of educational services from point of view points of nursing and midwifery students of Guilan University of medical science based on Servqual model .
Methods: In this cross sectional study, 336 Students from Rasht Nursing and Midwifery faculty was sampled on census method . The data collection tool was a questionnaire that evaluate the quality of education based on SERVQUAL gap analysis model. This tool compare students' perceptions and expectations of the quality of education on five domain: reliability, responsibility, confidence, assurance, empathy and tangible physical. Validity and reliability of the tool was confirmed by content validity and Kronbach alph and test-retest respectively. To analyze the data, SPSS software, descriptive and inferential tests were used.
Results: The findings showed that between students' perceptions and expectations about quality of educational services in every five dimensions of service reliability, accountability, and ensure trust, empathy and physical and tangible services , had gap , As highest level was responsibility domain ( 95.5 ± 53.2- ) and the lowest was ensure and reliability ( 62.5 ± 29.0- ) .
Conclusion: Students' expectations about the quality of education was higher than their perceptions and quality of education base on servqual model was unsuitable. To improve the quality of education in all aspects particularly in responsibility domain should be planned .
http://rme.gums.ac.ir/article-1-210-en.pdf
2014-11-25
50
58
10.18869/acadpub.rme.6.1.50
educational measurement
education
nursing students
M
Jafari Asl
1
social determinetion of health (SDH) research center, Shahid Beheshti nursing & midwifery faculty, Guilan university of medical sciences, Rasht, Iran.
AUTHOR
M M
Chehrzed
chehrzad@gums.ac.ir
2
pediatric nursing dept, Shahid Beheshti nursing & midwifery faculty, Guilan university of medical sciences, Rasht, Iran
AUTHOR
S Z
3Shafipour
3
pediatric nursing dept, Shahid Beheshti nursing & midwifery faculty, Guilan university of medical sciences, Rasht, Iran.
AUTHOR
A
Ghanbari
4
pediatric nursing dept, social deter minetion of health (SDH) research center, Shahid Beheshti nursing & midwifery faculty, Guilan university of medical sciences, Rasht, Iran.
AUTHOR
REVIEW_ARTICLE
الگومداری و منتورینگ (مربی گری) درآموزش پرستاری: یک مطالعه مروری
مقدمه : الگومداری، جوهره فرآیند تدریس و یک نوع روش تدریس موثر در آموزش پزشکی به ویژه در پرستاری است. الگومداری و منتورینگ در «یاددهی» و «یادگیری» نقش کلیدی دارد . لذا بکارگیری شیوههای جدید آموزش جهت دستیابی به حداکثر دانش و کارآیی در رشتههای علوم پزشکی امری ضروری به نظر می رسد . این مطالعه با هدف مروری بر الگومداری و منتورینگ (مربیگری) در پرستاری و به ویژه کاربرد آن در آموزش پرستاری انجام شده است.
روش ها: اطلاعات این مطالعه مروری با استفاده از مرور و خلاصهسازی مقالات و کتب مرتبط و از طریق جستجوی هدفمند کتابخانهای و منابع الکترونیکی در پایگاههای , ScienceDirect ,PubMed Google Scholar SID, IranMedex, Magiran با کلیدواژههای الگومداری، الگومحوری، منتور، منتورینگ و آموزش پرستاری به فارسی و انگلیسی، جداگانه و ترکیبی انجام شد. مقالات از سال 1990 تا 2014 مورد بررسی قرار گرفتند. که در ابتدا تعداد مقالات حدود 80 بود که بعد از بررسی مقالات حدود 50 مقاله مرتبط با پژوهش حاضر، مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها : در این مطالعه مروری، زوایا، ویژگی ها، تفاوت و ابعاد مختلف دو برنامه آموزشی منتورینگ و الگومداری بیان گردید و اهمیت آن از جنبه های آموزش، بالین ، دانش با تاکید بر حرفه پرستاری از دید مطالعات مختلف مورد بررسی قرار گرفت. مطالعات مختلف الگومداری را از راههای موفقیت در یادگیری مشکل مدار معرفی میکنند. الگومداری علاوه بر تاثیر در آموزش نظری، در بالین هم به کار گرفته میشود. الگومدار در آموزش از ارتقای حرفهای دانشجویان حمایت کرده و یک استراتژی مورد قبول برای انتقال نگرشها و رفتارهای حرفهای از مربی پرستاری به دانشجویان است . در مقابل منتورینگ یک فرایند فعالتر و در موقعیتهای آموزش بالینی، بسیاری از اعضای هیأت علمی مسئولیتی فعال، به عنوان منتور را بر عهده دارند.
نتیجه گیری: در پرستاری منتورینگ فرایندی است که شکاف بین آموزش و دنیای واقعی کار را پر میکند. الگومداری نیز یک استراتژی یادگیری سنجیده و قابل تامل است. هر دوی این برنامهها نقش با ارزشی را در پرستاری ایفا میکنند و باعث ایجاد رضایت شغلی میگردند. لذا آگاهی از این رویکردهای آموزشی و عواملی که بر آن اثر میگذارد، برای طراحان آموزشی و مدرسان اهمیت زیادی دارد.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-201-fa.pdf
2014-10-18
59
71
10.18869/acadpub.rme.6.1.59
الگومدار
ایفای نقش
منتورینگ
آموزش پرستاری
Role modeling and Mentor in Nursing Education
Introduction: Role modeling is the essence of teacing and an effective teaching method in medical education, particularly in nursing education . Role modeling and mentoring in teaching and learning are two very useful strategies in clinical education, have key role. Therefore, the introduction of new teaching methods and use them as discipline to achieve maximum efficiency in medical knowledge seems necessary. This study is an overview of the role modleling and mentoring in nursing and particularly its application in nursing education has been done.
Methods: Details of this study was to review and summarize the review of relevant literature and through targeted searches of library and electronic resources in the database ScienceDirect, PubMed,Google Scholar, SID, IranMedex, Magiran with keywords, role-modeling, Mentor, Mentoring and nursing education in Persian and English separately and in combination were obtained and related articles of the present study were examined . Papers from 1990 to 2014 were studied. Papers were initially about 80 to about 50 articles from the literature related to the present study were reviewed.
Result: In this review article Angles, Characteristics, differences and different dimensions of two educational programs Mentoring and role modeling was expressed and Important aspect of education, clinical, knowledge, with emphasis on nursing profession from the perspective of different studies was examined.
Role modeling has impact in theoretical instruction also, it is used in the clinical setting. Role modeling in education cause promoting in professional job of students and an acceptable strategy for transforming attitudes and professional behaviors of nursing students. in contrast, Mentoring is an active process and many faculty members have active responsibility to serve as the Mentor in clinical education.
Conclusion: Mentoring in nursing is a process that fills the gap between education and the real world of work. Role modeling as an appropriate and reflective learning strategies. Both of these programs have a valuable role in nurse job satisfaction. Therefore, knowledge of educational approaches and factors that may affect it, is important for instructional designers and instructors.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-201-en.pdf
2014-10-18
59
71
10.18869/acadpub.rme.6.1.59
role modeling
play role
mentoring
nursing education
H
Karimi Moonaghi
1
Nursing dept, Nursing & midwifery faculty,Mashhad university of medical sciences, Mashhad, Iran.
AUTHOR
H
Yazdi Moghaddam
Ha_yazdimoghaddam@yahoo.com
2
Nursing dept, Sabzvar university of medical sciences, Sabzvar, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
دیدگاه کارآموزان و کارورزان از کیفیت آموزشی بخش پوست دانشگاه علوم پزشکی گیلان
مقدمه : از آنجایی که هدف آموزش بالینی فراهم آوردن فرصتهایی است تا دانشجویان بتوانند اطلاعات نظری را با واقعیات عملی پیوند بزنند، ارتقای کیفیت آن، میتواند موجب تربیت دانشجویان با کفایت در حیطههای مختلف بالینی گردد. این پژوهش برای بررسی دیدگاه کارآموزان و کارورزان رشته پزشکی از بخش پوست بیمارستان رازی رشت انجام شد .
روش ها : این پژوهش، یک مطالعه توصیفی - مقطعی است که در آن 198 نفراز کارآموزان و کارورزان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال های 1391-1389 شر کت داشتند. پس از توضیح اهداف مطالعه به کلیه دانشجویان پزشکی بخش پوست، در پایان دوره پرسشنامهای که بر اساس مقیاس 5 درجهای لیکرت در مورد کیفیت آموزشی بخش تنظیم گردیده بود توزیع شد. این پرسشنامه مشتمل بر اثربخشی کلاسهای نظری با توجه به سرفصلهای آموزشی و کیفیت پاسخگویی اساتید و دستیاران به نیازهای آموزشی و تناسب امتحان پایان دوره با محتوای آموزشی و نیز امکانات بخش بود. روایی آن به طریق روایی محتوی و پایایی ان از طریق آلفای کرونباخ 85/0 تایید گردید. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از آزمون های t–test و آنالیز واریانس و از طریق نرم افزارآماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها : از مجموع 198 پرسشنامه 189 مورد شامل40 کارورز و 149 کارآموز قابل ارزیابی بودند. به طور کلی میانگین تمامی پاسخها به سوالات بالاتر از 3 بر اساس مقیاس لیکرت ارزیابی شدند. میانگین پاسخ به سوالات مربوط به کیفیت آموزش 31/3 و میانگین سنجش شرایط آموزشی 47/3 بود. میانگین پاسخ دانشجویان به مدت زمان حضور در بخش بین دوگروه کارآموز و کارورز اختلاف آماری معنیداری را نشان داد (001/0 p = ).
نتیجه گیری : در مجموع از دیدگاه کارآموزان و کارورزان کیفیت آموزشی بخش پوست بیمارستان رازی مطلوب ( بالاتر از 3 ) و مدت زمان دوره آموزشی کارورزان در سالهای 1391- 1389 کوتاه ارزیابی شد.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-194-fa.pdf
2014-10-18
72
77
10.18869/acadpub.rme.6.1.72
نیازهای آموزشی
وضعیت آموزشی
دانشجویان پزشکی
بخش پوست
Medical Students Viewpoints about the Quality of Education in Department of Dermatology, Guilan University of Medical Sciences
Introduction: Since the purpose of clinical education is to provide opportunities for students to connect theoretical knowledge to practical realities promotion of its quality can lead to train satisfactory students in different clinical fields. This study has been done in order to assessing the medical students viewpoints about the quality of education in department of dermatology in a hospital in northern of Iran. Methods: This is a descriptive cross-sectional study conducting on 198 medical students in 2010-2012. First we defined purpose of the research to all of the medical students involving at the department of dermatology. Data had been gathered through Questionnaire in the form of five choices Likert about education quality in the department of Dermatology including fruitfulness of the theoretical classes, the responsiveness of professors and residents to educational requirements, the appropriateness of the final exam and educational conditions. The validity and reliability determined by content validity and alpha kronbach(0.85) respectively. Finally data were analyzed using independent t-test, ANOVAand SPSS soft ware version 16. Results: of 198, 189 questionnaires were appreciable included 40 interns and 149 externs. The mean of answers to each of questions were above 3. Generally, the mean of questions about the quality of education was 3.31 and the mean assessment of educational conditions was 3.47.The results showed that there was significant difference between interns and externs about time period in department) p=0.001). Conclusion: Totally, quality of education of dermatology department in Razi Hospital was favorable (above 3). The time period of interns’ presence was assessed short.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-194-en.pdf
2014-10-18
72
77
10.18869/acadpub.rme.6.1.72
educational requirements
educational status
medical students
Department of Dermatology
N
Alizadeh
1
Assistant Professor of Dermatology, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
AUTHOR
SH
Bagheri Mosannan
2
General Practitioner, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
AUTHOR
A
Darjani
3
Assistant Professor of Dermatology, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
AUTHOR
H
Abdi
4
Resident of Dermatology of Guilan University Of Medical Sciences, Rasht, Iran.
AUTHOR