fa
jalali
1398
9
1
gregorian
2019
12
1
11
4
online
1
fulltext
fa
معرفی فیلم های تکنولوژی و سرگرمی TED دردانشگاه های علوم پزشکی ایران
Introducing Technology and Entertainment Movies (TED) in Iranian Universities of Medical Sciences
تدوین فیلم های TED (Technology, Entertainment and Design) در راستای تلفیق تکنولوژی، سرگرمی و طراحی از سال 1984 در قالب یک کنفرانس آغاز گردید (1). TED بیانگر کنفرانس های ساختارمند و در زمان بندی مشخص است که در شاخه های مختلف علم، از زبان افراد مجرب در هر رشته تخصصی بیان می گردد و در قالب ویدیوهای کوتاه از بیان تجارب، نظرات و پیشنهادات دانشمندان هر رشته، به شیوه های مختلف در دسترس علاقمندان در سراسر جهان قرار می گیرد (3, 2). در حیطه های بالینی نیز از آنجایی که روش های تشخیصی، پیشگیری و درمان ممکن است با گذشت زمان و با انجام پژوهش های بیشتر نقض گردند و غیر نافع یا مضر شناخته شوند (4)، در دسترس بودن منابع آموزشی جدید و با تکنولوژی روز دنیا در افزایش میل و رغبت مدرسین و فراگیران علوم پزشکی به مطالعهی منابع روزآمد، تاثیرگذار است (5).
امروزه یکی از جذاب ترین و موثرترین روش های آموزش از طریق TED می باشد که در بسیاری از کشورها و به زبان های مختلف در حال افزایش است. بیش از سه دهه از معرفی فیلم های TED در دنیا می گذرد و گفتمان های TED متعددی از تجارب پزشکان حوزه های مختلف تخصصی در سطح دنیا انتشار یافته و در جریان است (6). با گذر از عصر دیجیتال و ورود به عصر سایبر در دنیای تکنولوژی، متخصصین علوم پزشکی برای تامین نیازهای اطلاعاتی و ارتباطی خود ناگزیر به استفاده از سیستم های مفهومی متفاوتی شده اند. هر کدام از مفاهیم علمی نوظهور دارای بار معنایی خاصی هستند که باید در زمینه خود باز تعریف شوند، تا بتوان در سیستم های مفهومی علوم تخصصی از جمله آموزش، پژوهش، مدیریت و ارائه خدمات سلامت از آنها بهره برد (7)؛ از جمله این مفاهیم نوظهور، گفتمان های TED است.
در سال های اخیر در خصوص فواید و محدودیت های استفاده از گفتمان های TED در علوم پزشکی مطالعاتی در خارج کشور انجام گرفته است (3, 8). در کشور ایران نیز تیم های سلامت جهت پاسخ به سوالات بالینی خود، منابع متعدد الکترونیک (9) و غیر الکترونیک در اختیار دارند. در مواردی نیاز است که تیم سلامت از مرور شواهد موجود، جهت اتخاذ تصمیم بالینی اقدام نمایند و از سوی دیگر شواهد علمی پژوهشی در خصوص فیلم های تکنولوژی و سرگرمی TED در علوم پزشکی ایران در دسترس نمی باشد. بهره گیری از تکنولوژی و استفاده از منابع اطلاعاتی الکترونیکی در تصمیم سازی های بالینی تیم های سلامت، در پژوهش های مختلفی در ایران مورد ارزیابی قرار گرفته (14-10،7). لیکن در خصوص معرفی مفهوم TED و کاربرد آن در حوزه های مختلف علوم پزشکی از جمله علوم بالینی و پزشکی مبتنی بر شواهد در ایران، مستندی یافت نشد.
از آنجایی که به روز بودن تیم های سلامت و معرفی پروتکل های جدید پیشگیری، تشخیص، درمان و توانبخشی به شیـوه های بدیع، جـذاب و با صـرف زمـان های کـوتاه در دستیابی به پوشش گسترده تر بهره برداری تیم های سلامت تاثیرگذار است (15, 11)، در دسترس قرار دادن فیلم های TED در حوزه های علوم پزشکی ایران، در این امر کمک کننده خواهد بود.
Full text is available in pdf
Technology, Medical Education, Evidence-Based Medicine, University
تکنولوژی, آموزش پزشکی, پزشکی مبتنی بر شواهد, دانشگاه
1
2
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-979-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/11/11
1398/8/20
2019/12/29
1398/10/8
MH
Asghari
Department of Pharmacology, Schools Of Medicine, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
محمد حسین
اصغری
mohammadhossein.asghari@gmail.com
000000032981879X
No
گروه فارماکولوژی و توکسیکولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بایل، بابل، ایران
S
Mouodi
Social Determinants of Health Research Center, Health Research Institute, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
سیمین
موعودی
dr.mouodi@gmail.com
0000000178689360
Yes
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بایل، بابل، ایران
fa
ارتباط وضعیت آﻣﻮزش ﺑﺎﻟﻴﻨﻲ با انگیزش تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم
The Relationship between Clinical Education Status and Academic Motivation in Students of Qom University of Medical Sciences
مقدمه: عدم علاقه و انگیزش تحصیلی دانشجویان چالش اساسی پیش روی آموزش بالینی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط وضعیت آموزش بالینی با انگیزش تحصیلی در دانشجویان اتاق عمل و هوشبری انجام شد.
روش ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی (از نوع مقطعی) برروی 104 دانشجوی هوشبری و اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1396 به روش سرشماری انجام شد. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش دو پرسشنامه بررسی وضعیت آموزش بالینی و انگیزش تحصیلی هارتر بود. به منظور توصیف وضعیت آزمودنی ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) استفاه و داده ها از طریق آزمون های t مستقل و پیرسون و رگرسیون خطی با نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: میانگین نمره وضعیت آموزش بالینی دانشجویان هوشبری 71/12±73/73 و دانشجویان اتاق عمل 10/29±75/46 بود. همچنین میانگین نمره انگیزش تحصیلی در دانشجویان هوشبری 9/75±67/7 و اتاق عمل 10/07±67/07 بدست آمد. بین وضعیت آموزش بالینی و انگیزش تحصیلی ارتباط معنی داری مشاهده شد (24/0=r).
نتیجه گیری: با توجه به مطلوب نبودن کامل وضعیت آموزش بالینی دانشجویان و وجود رابطه معنی دار بین وضعیت آموزش بالینی و انگیزش تحصیلی، لذا توجه بیشتری از طرف مسئولان، اساتید و کارشناسان در جهت ارتقای آموزش بالینی در چهار حیطه اهداف و برنامه آموزشی، مربی، برخورد با دانشجو و نظارت و ارزشیابی پیشنهاد می گردد.
Introduction: Lack of students’ interest and academic motivation is a major challenge to clinical education. The purpose of this study was to determine the relationship between the clinical education status with academic motivation in the operating room and anesthesiology students.
Method: This descriptive cross-sectional study was performed on 104 students of Anesthesiology and Operating Room of Qom University of Medical Sciences who were selected by census method in 2016. Data gathering tools were two questionnaires for assessing clinical education and academic motivation of Harter. Descriptive statistics and standard deviation were used to describe the status of the subjects. Independent T-test, Pearson test and linear regression were used to analyze the relationships in SPSS.
Results: The mean score of clinical education status in students of anesthesiology was 73.73±71.12 and the operating room was 75.46±10.29.Also, the academic motivation mean score in students of anesthesiology was 67.7±9.75 and the operating room was 67.07±10.07. There was a significant relationship between educational motivation and clinical education status (r=0.24)
Conclusion: Since students' clinical education status is not fully desirable and there is a significant relationship between clinical education status and academic motivation, more attention are recommended to promote clinical education in the four areas of educational goals, curriculum, instructor, treatment with student, supervision and evaluation by the authorities, professors and experts.
Clinical Education, Students, Motivation
آموزش بالینی, دانشجویان, انگیزش
3
12
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-949-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/11/112019/08/31
1398/6/9
2019/12/292019/12/31
1398/10/10
L
Ghanbari afra
Kamkar- Arabnia Hospital, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
لیلا
قنبری افرا
ghanbari.afra91@yahoo.com
0000-0003-3044-9063
No
مرکز آموزشی درمانی کامکار- عرب نیا، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
Z
Aliakbarzadeh Arani
Operating room Department, Paramedical School, Qom University of Medical Sciences, Qom,. Iran and Gerontology Department, University of social welfare and rehabilitation sciences, Tehran,Iran
زهرا
علی اکبرزاده آرانی
zaliakbarzade@gmail.com
000000034934099X
Yes
گروه اتاق عمل، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران و گروه سالمندشناسی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، تهران، ایران
S
Salmani
Medical-surgical nursing Department, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
سمیه
سلمانی
somaie.salmani1986@gmail.com
0000000240855703
No
کارشناس ارشد پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Z
Farghadanai
Student Research Committee, Qom University of medical sciences, Qom, Iran
زهرا
فرقدانی
z.farghadani@gmail.com
0000000273373217
No
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
fa
نگرش پزشکان هیئت علمی بالینی به تعهد حرفه ای: مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی تهران
Clinical faculty membersُ attitude toward Medical Professionalism: A case study of Tehran University of Medical Sciences
مقدمه: نگرش اعضای هیئت علمی به تعهد حرفه ای، تاثیر قابل توجهی در انتقال ارزش های حرفه ای به فراگیران دارد. این مطالعه با هدف تعیین نگرش حرفه ای اعضای هیئت علمی بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.
روش ها: در این پژوهش مقطعی- توصیفی، 134 نفر از اعضاء هیئت علمی بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به روش نمونه گیری لایه بندی شده (Stratified Sampling) از دپارتمان های مختلف بالینی وارد مطالعه شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه ای 21 سوالی محقق ساخته بود که به منظور سنجش نگرش پزشکان به تعهد حرفه ای تدوین که روایی و پایایی آن تایید شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های کروسکال والیس و ضریب همبستگی پیرسون از طریق نرم افزار آماری SPSS تحت آنالیز قرار گرفتند.
یافته ها:میانگین امتیاز نگرش حرفه ای شرکت کنندگان 69/96 از 100 با انحراف معیار 9/5 بود. بیشترین میانگین 94/05 از 100 نگرش مطلوب در مخالفت با دریافت پورسانت در ازای ارجاع به همکار و موافقت همکار مراجعه کننده با دریافت مشاوره در مورد عملکرد حرفه ای بود و کمترین 28/57 از100 میزان نگرش حرفه ای به ترتیب در زمینه همکاری تیمی پزشک و پرستار، وظیفه بیمار به همکاری آموزشی در بیمارستان آموزشی و صرف وقت برای شنیدن نگرانی های بیمار و حق انتخاب بیمار توسط پزشک بود. امتیاز نگرش حرفه ای در گروه روان پزشکی به طور معنی داری از گروه های اورولوژی (p=0/046) و جراحی (p=0/002) و زنان (0/001>p) و ارتوپدی (p=0/001) و داخلی (0/001>p) بالاتر بود.
نتیجه گیری:بر طبق یافته های این مطالعه، نگرش حرفه ای اساتید پزشکی از وضعیت ایده آل فاصله قابل توجهی داشت. در شاخص های تعالی، شرافت و درستی و احترام به ترتیب در بالاترین حد و در نوع دوستی و وظیفه شناسی در کمترین حد بود. پیشنهاد می شود دوره های بازآموزی تعهد حرفه ای به صورت مستمر و مداوم در انتقال نگرش و با تاکید بیشتر بر محورهایی نوع دوستی و وظیفه شناسی برای توانمندسازی اعضای هیات علمی بالینی دانشکده های پزشکی در نظر گرفته شوند.
Introduction: The faculty members' attitude toward professionalism has a significant impact on conveying professional values to learners. The aim of this study was to assess the professional attitudes of the clinical faculty members of medical school in TUMS.
Methods: In this cross- sectional study, 134 clinical faculty members of Tehran University of Medical Sciences using stratified sampling from different clinical departments were participated in 2017. The research tool was a 21- item questionnaire designed to assess the physicians’ attitude about professionalism which was developed and validated by experts. The data were analyzed Using Kruskal Wallis and Pearson correlation coefficient through SPSS .
Results: The average score of the participants' professional attitude was 69.96 out of 100 with standard deviation of 9.5. The highest average of the positive attitude was 94.05 out of 100 for the issues of receiving commission for referral to the colleague and receiving consultation from the colleague and the lowest average of attitude was 28.57 out of 100 for the Team working collaboration of the physician and nurse, the patient's duty to participate in medical education in the academic hospital, spending enough time for listening to the patient's concerns and the doctor’s right to choose his/ her patient. Professional attitude score was significantly higher in the psychiatric group in comparison with urology (p=0.046), surgery (p=0.002), Gynaecology (p<0.001) orthopedic (p=0.003) and internal medicine (p<0.001).
Conclusion: According to the findings, professional attitude of faculty members is far from ideal. Their highest positive attitudes were about excellence, honesty, integrity and respect while their highest negative attitudes were regarding altruism and duty. It is suggested that re-trining programs focused on medical professionalism, continuously in transferring attitudes, with more emphasis on the principle of altruism and responsibility for the empowerment of clinical faculty members in medical schools should be considered.
Professionalism, faculty,university, Physicians
تعهد حرفه ای, هیئت علمی,دانشگاه,پزشکان
13
20
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-865-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/11/112019/08/312019/04/23
1398/2/3
2019/12/292019/12/312019/12/18
1398/9/27
M
Aghamohammadi
Resident in Cardiology, Imam Hosein Hospital, University of Medical sciences,Tehran, Iran
معظمه
آقا محمدی
moazzameh6829@yahoo.com
0000000333089980
No
بیمارستان امام حسین، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران
A
Hashemi
Department of Medical Ethics, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
اکرم
هاشمی
dr.akramhashemi@yahoo.com
0000000243945106
No
گروه اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، ایران
M
Karbakhsh
Department of Social Mrdicine, Tehran University of MeDepartment of Social Mrdicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Irandical Sciences, Tehran, Iran
مژگان
کاربخش
mkarbakhsh@tums.ac.ir
0000000247558752
No
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
M
Bahadori
Department of department of pathology ,Faculty of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
مسلم
بهادری
bahadorim@ams.ac.ir
0000000170506320
No
گروه پاتولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
F
Asghari
Medical Ethics and History of Medicine Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
فریبا
اصغری
fasghari@tums.ac.ir
0000000298076390
Yes
مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
fa
آسیب شناسی بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی "یک مطالعه کیفی"
The Pathology of Transformational Innovation Packages in Medical Education "A Qualitative Study"
مقدمه:حوزه آموزش یکی از حوزه های زیربنایی نظام سلامت است و برای تحول در این حوزه باید تربیت نیروی انسانی سلامت متحول شود، سند تحول و نوآوری فرصتی استثنایی برای دست اندرکاران حوزه آموزش و مسئولین دانشگاه ها است تا بتوانند در زمینه ارتقای آموزش علوم پزشکی کشور گام بردارند. ﻳﻜﻲ از مهم ترین اﻗﺪاﻣﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎی ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺮای ارﺗﻘﺎی اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﺧﻮد اﻧﺠﺎم ﻣﻲدﻫﻨﺪ. آﺳﻴﺐﺷﻨﺎﺳﻲ ﺻﺤﻴﺢ و ﺑﻪ ﻣﻮقع می باشد که منجر می شود مدیران از ﻣﺴﺎﻳﻞ و ﻣﺸﻜﻼت ﺟﺎری ﺳﺎزﻣﺎن ﺧﻮد ﻣﻄﻠﻊ شوند تا از ﺣﺎد ﺷﺪن آن ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. پژوهش حاضر به منظور شناسایی آسیب های وضعیت موجود بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور انجام گرفت.
روش ها : این ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﯿﻔﯽ از نوع ﺗﺤﻠﯿﻞ موضوعی است. جامعه آماری کلیه صاحب نظران، مطلعین کلیدی و افراد درگیر در اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی بود که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی24 نفر به عنوان مشارکت کنندگان در پژوهش انتخاب شدند. تحلیل داده ها با نرم افزار مکس کیودا (Maxqda) انجام شد. برای بدست آوردن اعتبار و روایی داده ها از روش بازبینی مشارکت کننده و مرور خبرگان غیرشرکت کننده در پژوهش استفاده شد.
یافته ها:براساس نتایج بدست آمده از مطالعه کیفی 9 طبقه اصلی یعنی آسیب های اجرایی، ساختاری، سیاستی، محیطی، مدیریتی، انگیزشی، تطابق توانایی ها و شغل، فرهنگی بسته ها شناسایی شد. بیشترین آسیب های اشاره شده توسط مشارکت کنندگان مربوط به مشکلات اجرایی در سطح دانشگاه، کلان منطقه و آسیب های انگیزشی بود و کمترین آنها مربوط به آسیب های مدیریتی بود.
نتیجه گیری: شناسایی آسیب ها و مشکلات موجود در اجرای بسته های تحول و نوآوری در دانشگاه ها، می تواند پیامدهای مثبتی در جهت ارتقاء کیفیت آموزش پزشکی داشته باشد. بیشترین کدهای اشاره شده مربوط به مشکلات در چگونگی اجرای بستهها در دانشگاهها بود که نشان دهنده عدم آگاهی اعضای هیات علمی از بستههای تحول و درگیر نبودن دانشجویان در اجرای بستهها و پیاده سازی آنها است. لذا سیاست گذاران و برنامه ریزان آموزش پزشکی می توانند با شناسایی آسیب های اجرایی بسته های تحول به رفع نواقص موجود پرداخته و راهکارهای اجرایی موثری جهت پیاده سازی بهینه بسته ها ارائه نمایند.
Introduction: The education field is one of the infrastructural fields of the health system and in order to evolving this field training of the human resources should be evolved. The evolution and innovation document is a special opportunity for education practitioners and universities' authorities to take a step towards the promotion of medical education in the country. Proper and timely pathology is one of the measures which it leads managers to become aware of their organization's problems and to prevent them from becoming acute. This study was conducted to identify the current status of evolution and innovation packages in medical education in Iranian universities of medical sciences.
Methods: This qualitative study is in the form of thematic analysis. The statistical population was consisted of all experts, key informed individuals and those involved in the implementation of evolution and innovation packages of medical education, which 24 people were selected as participants of the study by purposive sampling using snowball technique. Data were analyzed using Maxqda 10 software. Participatory review method and non-participant experts review were used to obtain the validity and reliability of the data.
Result: 9 main categories, namely the damages of packages' implementation, structural damages, policy damages, environmental damages, managerial damages, motivational damages, damages of the accordance of capability and occupation, and cultural damages were identified according to the results of the qualitative study. Most of the injuries reported by participants were related to executive problems at the university, macro-area and motivational levels. The least reported injuries were related to managerial injuries.
Conclusion: Identification of problems and damages of implementing evolution and innovation packages at universities can have positive consequences for the improvement of the quality of medical education. Most of the mentioned codes were related to the problems of the way the packages were implemented in universities, indicating that the lack of knowledge of faculty members about the packages and lack of students' involvement in the implementation of packages will be important in the implementation of packages. Medical education policymakers and planners can identify the damages of evolution and innovation packages implementation to examine the existing defects and to provide effective executive strategies for optimal implementation of packages.
Evolution, innovation, medical education, pathology
تحول, نوآوری, آموزش پزشکی, آسیب شناسی
21
34
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-754-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/11/112019/08/312019/04/232019/09/16
1398/6/25
2019/12/292019/12/312019/12/182019/11/26
1398/9/5
HR
Arasteh
Arasteh HR, Department of Educational Administration, School of Management Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
حمیدرضا
آراسته
arastehhr@yahoo.com
0000000297369271
Yes
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت،دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
R
Ghorbandoost
Phd Candidate of Educational Administration, Kharazmi University, Tehran, Iran
راضیه
قرباندوست
razie.ghorbandoostr@yahoo.com
0000000212473206
No
دانشجوی مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
H
Abbasian
Department of Educational Administration, School of Management Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
حسین
عباسیان
a_abbasianedu@yahoo.com
0000000181467849
No
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
HR
Zeinabadi
Department of Educational Administration , School of Management Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
حسن رضا
زین آبادی
hzeinabadi@yahoo.com
0000000173455012
No
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
fa
طراحی، اجرا و ارزشیابی تدریس موضوع فرمولاسیون اشکال دارویی به شیوه کلاس وارونه (Flipped Classroom) جهت دانشجویان داروسازی
Design, implementation and evaluation of teaching module of liquid dosage form in a Flipped Classroom for pharmacy students
مقدمه:کلاس وارونه نوعی روش یادگیری ترکیبی است که در آن محتوای آموزشی خارج از کلاس ارائه و تکالیف در کلاس انجام میشود. مطالعه حاضر با هدف طراحی، اجرا و ارزشیابی تدریس موضوع اشکال دارویی به شیوه کلاس وارونه جهت دانشجویان داروسازی انجام شد.
روش ها:این مطالعه توسعه ای (Scholarship of Teaching & Learning) SoTL بوده و به شیوه کلاس وارونه، جهت تمامی دانشجویان ترم پنجم داروسازی (34 نفر) دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اجرا شد. محتوای درسی در قالب اسلاید در اختیار دانشجویان گذاشته شد، سپس هفته بعد در کلاس، دانشجویان به شش گروه تقسیم شده و سوالات با استراتژی حل مسئله و بحث در گروه کوچک مطرح و جهت ارزشیابی شیوه تدریس، مصاحبه گروه متمرکز با مشارکت 10 دانشجو که به طور هدفمند انتخاب شدند، انجام گرفت. داده های محتوای کیفی حاصل از مصاحبه گروه متمرکز، توسط نرم افزار MAXQDA10 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها:34 دانشجو (68 درصد زن و 32 درصد مرد) با میانگین سنی 0/5±21 در مطالعه مشارکت نمودند. نتایج ارزشیابی شیوه تدریس در قالب 155 کد اولیه شامل 4 تم و 11 طبقه استخراج شد. تمها به صورت جذابیت (شامل طبقات نوآوری، چالش، موضوع درسی، تفریحی بودن)، جریان مثبت انرژی (شامل طبقات مشارکت و تعامل)، آمادگی (شامل طبقات پیشخوانی، نوع محتوی، حجم محتوی) و مدیریت کلاس (شامل طبقات گروه بندی و مدیریت ارزشیابی) طبقه بندی شدند.
نتیجه گیری: این روش، جذابیت و انگیزه بیشتری در یادگیری دانشجویان ایجاد نمود؛ از آنجایی که محتوا از قبل به دانشجویان ارائه شد، با طرح سوال و تعامل با دانشجویان، کلاس از حالت استاد محوری خارج، و دانشجویان تمایل بیشتری جهت مشارکت داشتند. همچنین به دلیل محتوای کاربردی درس، تعامل، بحث و چالش بین دانشجویان زیاد بود.
Introduction: Flipped classroom represents a kind of blended learning in which educational content is delivered outside the classroom and classwork activities is done in the classroom.This study with the purpose of designing, implementing and evaluating of teaching dosage forms with flipped classroom method for pharmacy students has been done.
Methods: This was a SoTL (Scholarship of Teaching & Learning) developmental study. It was performed as a flipped classroom for all pharmacy students (34 people) of the fifth term at Guilan University of Medical Sciences.The teacher distributed the content in a CD of PowerPoint to be studied. Subsequently, after a week, the students were divided into six groups in the class, and the questions were proposed with handling a problem based small group strategy. With regard to evaluating, a focus group interview was conducted with the participation of 10 students who purposefully were choosen. Analysis of qualitative contents of data from focus group interviews was prepared by MAXQDA10 software.
Results: 34 students were participated in a study who 68% represent women and 32% represent men with 21 ± 0.5 average age. Evaluation results were extracted as 155 primary codes contain 4 main groups and 11 categories. Main group’s categories were attraction (innovation, challenge, subject and amusement), cheerful atmosphere (cooperation, engagement), preparedness (pre-reading, content type, volume of content) and class management (grouping, management of evaluation).
Conclusion: This method created more attractive and motivational than traditional learning. As the content was already presented to the students; by asking questions and interacting with students, the class was dropped out of teacher-centered and students were more willing to participate. Additionally, because of the applied contentof lesson, the level of engagement, discussion, and challenge was great.
Learning, Pharmacy, Teaching methods, Qualitative, Evaluation
یادگیری, داروسازی, روش های تدریس, کیفی, ارزشیابی
35
44
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-278-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/11/112019/08/312019/04/232019/09/162019/03/28
1398/1/8
2019/12/292019/12/312019/12/182019/11/262019/11/30
1398/9/9
E
Aboutaleb
Medical Education Research Center, Education Development Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran. Department of Pharmaceutics, School of Pharmacy, Guilan University of Medical Sciences, Rasht,
احسان
ابوطالب
e_aboutaleb@gums.ac.ir
0000000170114415
No
مرکز تحیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران. گروه فارماسیوتیکس، دانشکده داروسازی ، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
A
Motavallian
Medical Education Research Center, Education Development Center , Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran and Department of Pharmacology-Toxicology, School of Pharmacy, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
آزاده
متولیان
motavallian@gums.ac.ir
0000000221380765
No
مرکز تحیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی ،دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران. گروه فارماکولوژی و توکسیکولوژی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
I
Dadgaran
Medical Education Research Center, Education Development Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
ایده
دادگران
i.dadgaran@gmail.com
0000000202936967
No
مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
S
Manoochehri
Medical Education Research Center, Education Development Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran and Department of Pharmaceutics, School of Pharmacy, Guilan University of Medical Sciences, Rasht,
سعید
منوچهری
saeedmanoochehri@yahoo.com
0000000237489431
Yes
مرکز تحیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران و گروه فارماسیوتیکس، دانشکده داروسازی ، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
fa
الگوپردازی بین المللی سازی دانشگاه ها با تأکید بر حکمرانی چند سطحی: رویکرد کیفی
Modeling Internationalization of Universities with Emphasis on Multilevel Governance: A Qualitative Approach
مقدمه: بین المللی سازی آموزش عالی، فرایندی برای رویارویی عالمانه با چالش های برآمده از جهانی شدن است که مورد توجه دانشگاه های پیشرو در جهان قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر الگوپردازی بین المللی سازی دانشگاه ها با تأکید بر حکمرانی چند سطحی بوده است .
روش ها: پژوهش حاضر با بهره گیری از روش تحقیق کیفی از نوع پدیدارشناسی و مصاحبه با نمونه منتخب هدفمند مدیران و اعضای هیأت علمی6 دانشگاه (شهید چمران اهواز، شیراز، کردستان، سیستان و بلوچستان، علامه طباطبایی تهران و فردوسی مشهد) و در سال 1397-1396 انجام شد. مصاحبه ها با استفاده از روش های کدگذاری اشتروس و کوربین (باز، انتخابی و محوری) تحلیل شدند.
یافته ها: الگوی پیشنهادی پژوهش حاضر برگرفته از نظرات اعضای هیأت علمی 6 دانشگاه مذکور برای بین المللی سازی دانشگاه شامل پنج بعد متشکل از ابعاد اقتصادی و اجتماعی (رقابت برای کسب منابع، پاسخگویی به نیازهای جامعه و محیط پیرامونی، تجاری سازی، موقعیت جغرافیایی و منطقه ای دانشگاه)، انسانی و فرهنگی (توانمندی های نیروی انسانی، تعاملات فرهنگی، انگیزش نیروی انسانی)، علمی و فناوری (ماهیت علم، برنامه های درسی و آموزشی، فناوری و تجهیزات آموزشی و پژوهشی، تولید و نشر علم)، سازمانی و ساختاری (مدیریت سازمانی، استقلال دانشگاه و گروه، کارکردهای دانشگاه)، و سیاسی و حکومتی (وجوه بین المللی برنامه های راهبردی دانشگاه، ایدئولوژی های برنامه های توسعه ملی و تعلاملات دیپلماتیک بین المللی) بود.
نتیجه گیری: دانشگاه ها برای کسب اعتبار بین المللی نیاز دارند در این زمینه گام بردارند و به الگوی نیاز است که راهنمای دانشگاه برای حرکت در این مسیر باشد، الگوی پیشنهادی در پژوهش حاضر می تواند در این زمینه راهگشا باشد.
Introduction: Internationalization of Higher Education is a process of facing the challenges of globalization that has been the focus of attention by the world's leading universities. The purpose of the present study was to model internationalization of universities with emphasis on multilevel governance.
Methods: This study utilizes phenomenological qualitative research method and interviews with selected sample of managers and faculty members of 6 universities (Shahid Chamran Ahvaz, Shiraz, Kurdistan, Sistan and Baluchestan, Allameh Tabatabaei, Tehran and Ferdowsi Mashhad) has been done in 2017-18. Interviews were analyzed using Strauss and Corbin coding methods (open, selective, and axial).
Results: The internationalization model of universities includes five dimensions of economic and social factors (competition for resource acquisition, meeting community needs and peripheral environment, commercialization and geographical and regional location of the university), human and cultural factors (human resource capabilities, cultural interactions and human resource motivation), scientific and technological factors (components of the nature of science, curriculum and teaching, technology and educational and research equipment, as well as the production and dissemination of science), organizational and structural factors (organizational management, university and group autonomy, and the functions of the university), and political and governmental factors (international funding components of strategic plans, ideologies of national development programs and international diplomatic missions).
Conclusion: Universities need to step up in order to gain international accreditation, and the model needs to be the guide for the university to move in that direction.
University, Internationalization, Cultural Factors, Education, Multi-level Governance
بین المللی سازی, دانشگاه, عوامل فرهنگی, آموزش, حکمرانی چند سطحی
45
55
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-966-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/11/112019/08/312019/04/232019/09/162019/03/282019/10/19
1398/7/27
2019/12/292019/12/312019/12/182019/11/262019/11/302019/12/21
1398/9/30
S
Sotoudehfar
PhD Student of Educational Management, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran
سلیمه
ستوده فر
sotudefar.s@gmai.com
0000000213078857
Yes
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
A
Parsa
Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran
عبداله
پارسا
abdparsa@gmail.com
0000000306414282
No
گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
S
Shahi
Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran
سکینه
شاهی
sshahi@scu.ac.ir
0000000337447642
No
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
H
Farhadi Rad
Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran
حمید
فرهادی راد
hfarhadirad@gmail.com
0000000227386957
No
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
fa
تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر هیجان تحصیلی بررضایت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان
The Effectiveness of Emotion- based Curriculum on students’ academic satisfaction in Hamadan University of Medical Sciences
مقدمه:هیجان ها یکی از ابعاد وجودی انسان هستند و نقش آنها در زندگی چنان برجسته و چشمگیر است که تصور فقدان آنها ممکن نیست و از نظر نحوه ابراز و مدیریت آنها، یکی از عوامل تمایز بین افراد است. هیجان های تحصیلی به طور مستقیم با فعالیت های تحصیلی یا نتایج تحصیلی گره خوردهاند. هدف این پژوهش بررسی میزان تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر هیجان تحصیلی بررضایت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان بود .
روش ها: پژوهش حاضر از نظر روش شناسی جزء طرح های نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، شامل همه دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال تحصیلی 98-97 بودند. از این جامعه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 60 نفر از دانشجویانی که نمره رضایت تحصیلی آنها پایین بود، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. به گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقه ای برنامه مبتنی بر هیجان تحصیلی آموزش داده شد. اعضای هر دو گروه در هر دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون پرسشنامه رضایت تحصیلی ترکزاده و محترم را تکمیل کردند. دادهها نیز با روش تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرمافزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها:نتایج پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات پس آزمون متغیر رضایت تحصیلی نسبت به پیشآزمون تغییر وجود دارد اما درگروه کنترل، تغییرات محسوسی مشاهده نشد. همچنین با کنترل نمرات پیشآزمون، میانگین تعدیلشده نمرات رضایت تحصیلی گروه آزمایش به صورتی معنیدار بالاتر از گروه کنترل بود (0/001 =P) .
نتیجه گیری:نتایج نشان داد که برنامه آموزشی مبتنی بر هیجان تحصیلی منجر به افزایش رضایت تحصیلی می شود. بنابراین، برنامه آموزشی مذکور بر رضایت تحصیلی دانشجویان اثرگذار بوده است.
Introduction: Emotions are one of the dimensions of human existence and their role in life is so prominent that imagining missing them is impossible and in terms of tools and management, they are one of the distinguishing factors between individuals. Academic emotion is directly related to academic activities or academic outcomes.
The purpose of this study was to investigate the effect of educational program based on academic emotions on students' academic satisfaction in Hamadan University of Medical Sciences.
Method: This present study is a semi-experimental design of pre-test and post-test with control group. The statistical population of the study consisted of all students studying at Hamadan University of Medical Sciences during 2018-2019. Using random sampling method, 60 students with low academic satisfaction were selected and randomly assigned to experimental and control group. The experimental group was taught 10 session of 90-minute educational program based on academic emotion. The Members of both groups completed Torkzadeh and Mohtaram Respected academic satisfaction questionnaire in all two stages of pre-test and post-test. Data were analyzed by ANOVA using SPSS.
Results: The results showed that there was a significant difference between the mean scores of the post-test of academic satisfaction compared to the pre-test, but no significant changes were observed in the control group . Also by controlling the pre-test scores, the adjusted mean of academic satisfaction scores in the experimental group was significantly higher than the control group (P = 0.001).
Conclusion: The results showed that educational program based on academic emotion leads to increased academic satisfaction. Therefore, the mentioned educational program has influenced students' academic satisfaction.
Curriculum, Academic Satisfaction, Academic Emotions, Students
برنامه آموزشی, رضایت تحصیلی, هیجان تحصیلی, دانشجویان
56
63
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-967-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/11/112019/08/312019/04/232019/09/162019/03/282019/10/192019/10/13
1398/7/21
2019/12/292019/12/312019/12/182019/11/262019/11/302019/12/212019/12/21
1398/9/30
S
Shahabi
Department of Psychology, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
سمیرا
شهابی
shahabi.samira@yahoo.com
0000000221616360
No
گروه روانشناسی،واحد سنندج،دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج، ایران
H
Jadidi
Department of Psychology, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
هوشنگ
جدیدی
hjadidi86@gmail.com
0000000309493860
Yes
گروه روانشناسی،واحد سنندج،دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج، ایران
Y
Yarahmadi
Department of Psychology, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
یحیی
یار احمدی
yyarahmadi@gmail.com
0000000263102392
No
گروه روان شناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
fa
نقش دروس آناتومی در یادگیری مراحل آموزش بالینی ازدیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
The Role of Anatomy Course in Clinical Education Stages from the medical students’ viewpoints in GUMS
مقدمه: سال هاست که درس آناتومی به عنوان مهمترین درس در آموزش پزشکی مطرح است. آموزش آناتومی طی سال های اخیر دستخوش تغییرات شگرفی شده است. به منظور ارزشیابی برنامهریزی تحصیلی دانشجویان، با توجه به نقش محوری درس آناتومی در آموزش پزشکی و نیز نیاز رو به رشد تطابق پزشکان با دست آوردهای جدید این علم، این مطالعه با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی در مورد نقش درس آناتومی در یادگیری آنها طی مراحل بالینی انجام شد.
روش ها:این مطالعه ی توصیفی-مقطعی بر روی ۲۳۴ نفر از دانشجویان پزشکی مراحل بالینی (کارآموزی و کارورزی) دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1395 به روش سرشماری انجام پذیرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته شامل سوالات دموگرافیک و دیدگاه دانشجویان نسبت به نقش درس آناتومی و برخی فاکتورهای مهم دیگر در یادگیری آنها طی مراحل آموزش بالینی بود. پایایی و روایی پرسشنامه به ترتیب با استفاده از آلفای کرونباخ (0/896=α) و روایی محتوایی تایید گردید. داده ها با استفاده از میانه و IQR و آزمون غیر پارامتریک Friedman از طریق نرم افزار آماریSPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها:نتایج نشان داد که آناتومی سیستم لنفاوی و آناتومی ارگان های داخلی به ترتیب مهم ترین (0/001>p) و کم اهمیت ترین (0/001>p)مطالب درسی موثر در یادگیری دوران بالینی دانشجویان بودند. فاکتورهای دیگر موثر می توان به روش تدریس اساتید، استفاده از چند منبع، سخت گیری اساتید و انجام فعالیت های گروهی اشاره کرد. از نظر دانشجویان استفاده از جسد و مولاژ و تدریس نکات بالینی در کلاس از فاکتورهای کم اهمیت تلقی می شدند.
نتیجه گیری: نتایج این تحقیق با بیان اهمیت مبحث سیستم لنفاوی و فاکتورهای مهم دیگر چون تسلط اساتید و روش تدریس آنها و انجام فعالیت های گروهی نشان داد که مباحث مختلف درس آناتومی و ویژگی های شخصیتی اساتید و متد آنها هر دو نقش بسیار مهمی در به خاطر سپاری مطالب و یادگیری آموزه های بالینی بازی می کنند.
Introduction: Always Anatomy course is considered as one of the most imporant courses in medical education. In recent years, teching anatomy underwent noticeable changes. In order to evaluating educational planning for the medical students, given the essential role of the anatomy course in medical education and the growing need of physicians for being up to date, this study aimed to assess the medical students’ viewpoints on the role of anatomy course on their clinical phase in Guilan University of Medical Sciences.
Methods: This descriptive and cross-sectional study was done on 234 medical students in clinical phase through census method in 2016. Data were collected using a researcher- made questionnaire contained demographic information questions and students’ opinion about the role of anatomy and some other factors in their learning during clinical ducation. Reliability and validity of questionnaires were assessed using Cronbach’s alfa test (a=0.896) and content validity index (CVI) (0.68), respectively. Data were analysed using Median, IQR and Friedman non- parametric test through SPSS.
Results: Results anounced that the anatomy of lymphatic system (p<0.001) and internal organs (p<0.001) were the most and the least importance in students’ learning during clinical education respectively. Other factors such as using more than one book as reference, professors’ strictness and performing group acivities were other important factors that sudents thought were helpful. According to students’ opinions using cadavers and moulages and also teaching clinical points in class consider as low important factors.
Conclusion: Based on results, the importance of the anatomy of the lymphatic system and other important factors such as professors’ expertise and their teaching methods also performing group activities, showed that different topics of anatomical sciences alongside the professors' personal features and their methods both play pivotal role in memorizing topics and students’ learning during clinic.
Education, Anatomy, Students, Medicine
آموزش, آناتومی, دانشجویان, پزشکی
64
71
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-189-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/11/112019/08/312019/04/232019/09/162019/03/282019/10/192019/10/132019/06/2
1398/3/12
2019/12/292019/12/312019/12/182019/11/262019/11/302019/12/212019/12/212019/10/6
1398/7/14
M
Mohammadi
School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
مائده
محمدی
maedemv24@gmail.com
No
دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
R
Gazor
Department of Anatomical Sciences, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
روح اله
گازر
rouhollahgazor@yahoo.com
0000000219104817
No
گروه علوم تشریح، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
S
Sayad Fathi
Neurosience Research Center , Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
سارا
صیاد فتحی
sara.sf.20@gmail.com
0000000240219627
No
مرکز تحقیقات علوم اعصاب،مرکز آموزشی درمانی پورسینا، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
M
Ghorbani Anarkooli
M.Sc Student in Anatomical Sciences, Department of Anatomical Sciences, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
مرجان
قربانی انارکولی
anatomy.ghorbani93@gmail.com
0000000171635853
No
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تشریح، گروه علوم تشریح، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
E
Zaeimi
Medical Education Research Center, Education Development Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
ابراهیم
زعیمی
ebizaeimi@gmail.com
000000023290451X
No
مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
F
Nadim
Medical Education Research Center, Education Development Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
فریبا
ندیم
fri.nadim@yahoo.com
0000000198389808
No
مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
E
Nasiri
Medical Education Research Center, Education Development Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran. Department of Anatomical Sciences, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
ابراهیم
نصیری
ebrahimnasiri@gmail.com
0000000258780148
Yes
مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران. گروه علوم تشریح، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران