fa
jalali
1391
7
1
gregorian
2012
10
1
4
2
online
1
fulltext
fa
اولویت بندی موضوعات پژوهش در آموزش دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به روش دلفی
Priorities of medical education research based on delphi method in medical school of Guilan university of medical sciences
مقدمه: تعیین اولویت های پژوهشی یک فرآیندعلمی است که به منظور اختصاص منابع برای بهترین استفاده بنا نهاده شده است و از اصول استراتژیک رهبری در هرساختار پژوهشی است نظر به اهمیت و نقش تحقیقات علمی در برنامه ریزیهای خرد و کلان، و نیز با توجه به اینکه پژوهشها باید در راستای نیازهای اصلی جامعه مربوطه باشد، هدف این مطالعه تعیین اولویتهای پژوهشی در حیطه آموزش از دیدگاه دستاندرکاران امورآموزش پزشکی و اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی بود .
روش ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی برروی 30 نفر از اعضای هیات علمی خبره دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد. محیط پژوهش دانشکده پزشکی شهر رشت بود. روش جمع آوری اطلاعات، به روش دلفی و در سه مرحله انجام شد. دادهها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل گردید. پس از محاسبه میانگین نمرات کلیه شرکتکنندگان درخصوص هرعنوان، عناوینی که از نمرههای بالاتری برخوردار بودند به عنوان موضوع دارای اولویت بالا در حیطه مربوطه قرارگرفت.
یافتهها: نتایج حاصل از اتفاق نظر اعضای هیات علمی شامل 89 عنوان پژوهشی در6 حیطه پژوهش درآموزش به عنوان اولویت ارائه گردید و پس از نمره دهی و تجزیه و تحلیل حیطه های مختلف، درنهایت درمورد عناوین 6 حیطه مختلف اتفاق نظر به دست آمد و در مرحله نهایی در هر حیطه به ترتیب: برنامهریزی آموزشی 39 عنوان، ارزشیابی آموزشی 19 ، اعضای هیات علمی 13 آموزش مداوم 5 ،مدیریت آموزشی 10 و درحیطه دانشجویان و استعدادهای درخشان 3 عنوان تاییدگردید.
نتیجه گیری: باتوجه به ضرورت تحقیق درامور آموزشی، به نظر میرسد که تعیین اولویتهای پژوهشی در حیطه آموزش علوم پزشکی یکی از اهداف اصلی برنامه راهبردی حوزههای آموزشی و هماهنگ سازی فعالیت هستههای آموزشی دانشکدهها با سایرفعالیتها برای پاسخ به نیازهای کلان جامعه، ضروری میباشد.
Introduction: Determine research priorities as a scientific process and principle of strategic planning and research sturcture devote resources for the best assigned. Given the importance and role of scientific research in micro and macro planning and also considering the basic needs of society in the direction of research should be relevant , the aim of this study was to determine research priorities in education from the viewpoint of the medical school faculty .
Methods: This cross-sectional study on 30 individuals have expert faculty of Guilan University of Medical Sciences. Medical research environment was in Rasht. Data collection method , Delphi method was conducted in three stages . Collected data using SPSS software version 13 was analyzed. After calculating the scores of all participants on each title, titles that had a higher score as a high priority issue in the domain were concerned.
Results: Results of the consensus, including 89 reserch subject in six priority areas of research training as was provided. After scoring and analysis of different areas, eventually about six titles in different areas of consensus was achieved. Respectively in the final stage in each domain: educational planning 39 subject, educational evaluation 19 subject, Faculty 13 subject, continuing education 5 subject, educational management 10 subject and talented students 3 subject were confirmed .
Conclusion: It seems that in order to providing the necessities of community, determine medical education research as one of basic objectives of strategic planning in education as well as coordinate educational development office (EDO) activities with others is necessery.
Priority, Delphi Techinic, Research, Education
اولویتبندی, روش دلفی, پژوهش, آموزش
1
8
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-10&slc_lang=fa&sid=1
2013/12/2
1392/9/11
2013/12/2
1392/9/11
Sh
Nemati
Guilan University of Medical Sciences
شادمان
نعمتی
No
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
F
Asgari
Nursing Dept, School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
فریبا
عسگری
asgari_f@gums.ac.ir
Yes
رشت. دانشکده پرستاری و مامایی شهیدبهشتی
A
Heidarzadeh
Guilan University of Medical Sciences
آبتین
حیدرزاده
No
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
A
Saberi
Guilan University of Medical Sciences
عالیا
صابری
No
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
M H
Bahadouri
Guilan University of Medical Sciences
محمد هادی
بهادری
No
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
S
Haddadi
Guilan University of Medical Sciences
سودابه
حدادی
No
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
fa
اجرا و ارزشیابی آموزش جامعهنگر به روش Service learning:یادگیری همزمان با ارائه خدمت در مرکز سالمندی
Implementation and Evaluation of Community health Education through Service Learning in the elderly sanitarium
مقدمه: رشد جمعیت سالمند در دنیا رو به افزایش است. بکارگیری روش یادگیری همزمان با ارائه خدمت می تواند به منظور کاربردی نمودن خدمات دانشجویان در سطح جامعه، روشی مناسب و سودمند باشد. هدف از این مطالعه تقویت دانش و مهارت بررسی، برقراری ارتباط و آموزش سالمندان با تاکید بر پیشگیری اولیه و ارزشیابی روش یادگیری همزمان با ارائه خدمت در دانشجویان پرستاری بود.
روش ها: مطالعه حاضر مطالعه ای توصیفی و از نوع ارزشیابی میباشد. برای اجرای این طرح مراحل الگوی طراحی آموزشی سیستمی ADDIE اجرا شد. 14 نفر از دانشجویان داوطلب برای اجرای فرآیند به طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند که به مدت 16 ساعت در دو گروه، در خانه سالمندان لاهیجان با حضور مربی کارآموزی نمایند. از یادداشت تأملی، بحث گروه متمرکز و مشاهده عملکرد برای ارزیابی استفاده شد.
یافته ها: تمهای «تجربه خوب»، «یادگیری اهمیت مراقبت روانی سالمندان»، «درس زندگی» و «شناخت سالمند» «تقویت حس نوع دوستی و کمک به دیگران»، «اهمیت مشارکت مردمی»، «یادگیری اصولی ارتباط با سالمند» از مصاحبه گروه متمرکز و یادداشتهای تاملی استخراج شد و در مشاهده عملکرد تمامی دانشجویان نمره بالای 17 از 20 را کسب نمودند.
نتیجه گیری: یادگیری همزمان با ارائه خدمت، دانشجویان را در موقعیتهای تجارب متفاوت یادگیری مانند کار با مؤسسات اجتماعی بهداشتی و مواجهه با جمعیتهای خاص مانند سالمندان در جامعه قرار می دهد و سبب درک عمیق تفاوت های فرهنگی و ارزش ها، و مسائل سالمندان می شود.
Introduction: Aged people population around the world is increasing, therefore, as service learning method can be effective and suitable for putting students services into practice in the society. The aim of this study is to reinforce knowledge and skill of study, establish communication, and teaching the elderlies by an emphasis on precaution and assessment of the service learning in nursing students.
Methods: This is a descriptive evaluative study. This program was performed by system learning design pattern of ADDIE. In this regard, 14 volunteer students were selected to perform the process through the convenience sampling. They were assigned to a 16-hour internship course under supervision of an instructor in Lahijan elderly sanitarium. Reflective notes, focus group discussion, and observing the performance, photos, and films were also applied in this work.
Results: Themes including “good experience”, “learning the importance of mental healthcare giving in the elderlies”, “life lesson”, “being familiarized with elderlies”, “improvement of altruistic and usefulness sense”, “importance of public participation”, and “systematic learning of the communication with elderlies” were extracted from focus group interviews and reflective notes. In this regard, observing the students’ performance indicated the overall score of 17 out of 20.
Conclusion: As-service learning method exposes students to different experience occasions such as working with health social institutes and dealing with specific populations, e.g., elderlies, in the society and leads to deep understanding of the cultural and value differences and issues around the elderlies.
community health education, community health service, elderly, learning.
آموزش جامعه نگر, خدمات سلامت اجتماعی, سالمندی, یادگیری
9
16
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-68&slc_lang=fa&sid=1
2013/12/22013/12/10
1392/9/19
2013/12/22013/12/10
1392/9/19
I
Dadgaran
Guilan university of medical sciences
ایده
دادگران
No
دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
R
Mansourghanaei
Medical-Surgical Education Department, Langroud Nursing and Midwifery school
رویا
منصورقناعی
r_ghanaei@gums.ac.ir
Yes
گروه آموزشی داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی لنگرود، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
fa
بررسی میزان رضایتمندی کارورزان بخش ارتوپدی از نحوه ارزیابی به روش
Evaluation of Satisfaction Level of Orthopedic Interns from Direct Observation of procedural Skills Assessment (DOPS)
مقدمه: از آنجایی که کارآیی، دقت و رضایت دانشجویان از شاخصهای سنجش مهارتهای بالینی اهمیت ویژه ایی دارد، نظرات دانشجویان پزشکی در مورد سنجش مهارتهای بالینی آنها به شیوه ارزیابی مشاهده مستقیم ( DOPS ) را به عنوان یکی از روشهای متداول سنجش مهارتهای بالینی مورد بررسی قرار دادیم.
روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی – مقطعی است. در این مطالعه برای بررسی نظرات و میزان رضایت کارورزان از روش ارزیابی مهارتهای بالینی DOPS) )، در انتهای بخش ارتوپدی از یک پرسشنامه پژوهشگر ساخت شامل 14 سوال در 3 حیطه، نحوه اجرای آزمون، محتوای علمی ، سبک آزمون استفاده شد. روایی محتوایی سئوالات برابر 90/0 و پایایی ابزار با آلفای کرونباخ 8/0 تایید گردید. پس از گردآوری اطلاعات، دادهها با استفاده ار نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: 1/37 درصد از دانشجویان موافق بودند که آزمون به روش DOPS جهت ارزیابی مهارت بالینی مناسب است. همچنین 5 /36 درصد از دانشجویان روش ارزیابی مهارت بالینی داپس را استرس آور دانستند. بیشترین درصد رضایتمندی در پرسشنامه مربوط به آگاهی بخشی برگزار کنندگان از نحوه اجرای آزمون ثبت شد ) 2/57 درصد) و کمترین رضایت مندی دانشجویان از زمان اختصاص شده برای هر پروسیجر، 40 درصد، و عدم همکاری بیماران با دانشجویان حین انجام پروسه خواسته شده در آزمون بود.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه ضمن تایید مناسب بودن ابزار DOPS جهت بررسی مهارتهای بالینی دانشجویان، نشان میدهد که طراحان این نوع آزمون در هر بخش آموزشی باید در انتخاب پروسهها آزمون و همچنین نحوه برگزاری آزمون توجه بیشتری نمایند
Abstract
Introduction : Since the efficiency, accuracy and students satisfaction as an assessment tool in clinical skills is very important, we consider medical students' opinions about direct observed procedural skills (DOPS) as one of the most common methods of assessing clinical skills.
Methods : this is a descriptive, cross- sectional study, to assess interns comments & satisfaction rate of clinical skills assessment method (DOPS) at the end of orthopedic course, a researcher made questionnaire consists of 14 questions in three domains: scientific concept, Test performance & test method was used. Content validity & reliability of questionnaire was confirmed by CVI=95%, α=0.8, respectively. Results were analyzed SPSS soft ware.
Results: 37.1% of students agreed that the test with DOPS method is suitable for clinical skills assessment. Also, 37.2% of students believed that clinical skills assessment DOPS cause stress. Most satisfaction percentile related to interns orientation about performing DOPS evaluation (57.2%), and minimum percentile related to devoting time for each procedure (40%) and non- compliance of patients with students during required procedures in test.
Conclusion: Results of this study confirm the suitability of DOPS instrument for assessing clinical skills students as well as paying more attention in selecting the test procedures
assessment, clinical skills, Intern, Dops
ارزشیابی, مهارتهای بالینی, کارورزان, DOPS
17
23
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-70&slc_lang=fa&sid=1
2013/12/22013/12/102014/03/12
1392/12/21
2013/12/22013/12/102014/03/12
1392/12/21
K
Asadi
Orthopedic dept, school of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
کامران
اسدی
No
گروه ارتوپدی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
A R
Mirbolook
Orthopedic dept, school of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
احمد رضا
میر بلوک
ahmadreza.mirblok@yahoo.com
Yes
گروه ارتوپدی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
M
Haghighi
Anesthesia dept, school of Medicine, Guilan University of Medical Science, Rasht, Iran
محمد
حقیقی
No
گروه بیهوشی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
A
Sedighinejad
Anesthesia dept, school of Medicine, Guilan University of Medical Science, Rasht, Iran
عباس
صدیقی نژاد
No
گروه بیهوشی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
B
Naderi nabi
Anesthesia dept, school of Medicine, Guilan University of Medical Science, Rasht, Iran
بهرام
نادری نبی
No
گروه بیهوشی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
S
Abedi
School Of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
صادق
عابدی
No
دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
F
Dehsara
School Of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
فائزه
دهسرا
No
دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
fa
اعتبار سنجی نسخه فارسی پرسشنامه اندازه گیری محیط آموزشی (DREEM)
Validation of the Persian version of the Dundee Ready Educational Environment Measure (DREEM)
مقدمه: رتبه بندی دانشگاهها، اعتباربخشی برنامهها و مؤسسات آموزشی، اخیراً مورد تأکید و توجه قرارگرفته است . از این رو برنامههای آموزشی درهرسطح و مقطع، تلاش میکنند تا خود را به استانداردهای مطلوب و تعریف شده برای هرفعالیت یاددهی و یادگیری نزدیک کنند. باتوجه به اهمیت جو و محیط آموزشی، یکی از ابزارهای سنجش کیفیت آموزشی، میتواند اندازه گیری محیط و فضای آموزشی باشد. لذا هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین روایی و پایایی پرسشنامه سنجش محیط آموزشی داندی DREEM بود.
روش ها: پژوهش از نوع اکتشافی است. نمونه آماری پژوهش حاضر را 350 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن که در سال تحصیلی 91-1390 به تحصیل مشغول بودند تشکیل میدادند و از پرسشنامه DREEM برای سنجش محیط آموزش استفاده گردید. این ابزار شامل 50 سوال 5 گزینه ای است که با مقیاس لیکرت (4 تا 0) شمارهگذاری شد و 5 مقیاس را اندازهگیری میکند. در مبحث ویژگیهای روانسنجی از ضریب دشواری، ضریب تمیز، برای محاسبه روایی از طریق روش تحلیل عاملی و جهت بررسی اعتبار از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین در این پژوهش از نرم افزارهای LISREL و SPSS برای تحلیل دادهها استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که امتیازات کسب شده در پنج حیطه53/127 از مجموع 200 امتیاز میباشد. اعتبار تست از طریق آلفای کرونباخ 933/0 بوده است. روایی تست با KMO برابر910/0 و بارتلت ( Bartlett ) 37/60936 که حتی ورای سطح 001/0 P= نیز از لحاظ آماری معنادار است. در ضمن در سوالات پنج گزینهای با اطمینان 95 درصدی بین دو نمره 38/2 و 46/2 قرار داشته است و انحراف معیار آن 91/23 میباشد.
نتیجه گیری: در نهایت باتوجه به نتایج بدست آمده پایایی و روایی ابزار سنجش محیط آموزشی DREEM مورد تایید قرار گرفته است. لذا هیچ یک از سوالات از مجموعه پرسشهای تست حذف نگردید.
Introduction: Ranking of university and credibility of programs and educational institution have been focused recently. Therefore, designers try to reach educational programs to desirable standard for every teaching and learning process. By considering importance of educational environment it can be as a tool for evaluting educational quality. The purpose of this study is to determine the reliability and validity of measuring tools of Dundee educational environment.
Methods: This study is classified as exploratory research.The statistical population of the research constitute 350 medical students of Guilan University of medical sciences and Islamic Azad University of Tonekabon in which they are studying at the second semester of the academic year 1390-91. The tools of measuring educational environment of DREEM is a questionnaire containing 50 questions on a five- item Likert type ( 0-4), in five domains (ranging from 0 to 200 points ). The coefficient difficulty, Discrimination coefficient, and Factor analysis method was used to calculate the reliability at the result of psychometric properties threads, and to examine the validity, the Cronbach's alpha coefficient was used. Data were analyzed using Lisrel and SPSS software.
Results: The result showed that the points were in five domains of 127.53 at the total 200 points. Validity of the test was evaluated by Cronbach's alpha (0.933 ). Validity of the test with KMO equal to 0.910, and the Bartlett 60936.37 that even beyond the level of p=0.001 is Statistically meaningful .meanwhile, the five-multiple choice question have been with the 95 percent certainty between the 2.38 and 2.46 points. And the Standard deviation is 23.91.
Conclusions: Finally, due to the obtained result of the reliability and validity, measurement tools of educational environment were approved.
environment, educational, reliability, validity, medical
محیط, آموزشی, پایایی, روایی, پزشکی
24
33
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-71&slc_lang=fa&sid=1
2013/12/22013/12/102014/03/122014/03/12
1392/12/21
2013/12/22013/12/102014/03/122014/03/12
1392/12/21
S A
Fallah kheiri Langroudi
Islamic Azad University, Tonekabon Branch, Tonekabon, Iran
سیده الهام
فلاح خیری لنگرودی
No
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن- ایران
A R
Badsar
Clinical Forensic Medicine Dept, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht,Iran
علیرضا
بادسار
badsar@gums.ac.ir
Yes
پزشکی قانونی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
Z
Hosseini
Nursing Dept, Islamic Azad University, Lahijan Branch, Lahijan, Iran
زینب
حسینی
No
گروه پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، ایران
M
Rouhi
School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
ملینا
روحی
No
دانشجوی پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
fa
بررسی ویژگی های تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری- مامایی
Characteristics of Effective Teaching from the Perspective of Nursing, Midwifery and Paramedical Students of Langerood Faculty
مقدمه : تدریس عبارت است از تعامل یا رفتار متقابل معلم و شاگرد، براساس طراحی منظم و هدفدار معلم برای ایجاد تغییر در رفتار فراگیران . منظور از اثربخشی بررسی میزان مؤثربودن اقدامات انجام شده برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده است. این مطالعه با هدف تعین ویژگیهای تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان انجام شده است.
روش ها: این پژوهش به صورت توصیفی - مقطعی بر روی 210 دانشجوی رشتههای پرستاری، مامایی، اتاق عمل (کارشناسی ناپیوسته و پیوسته) ، هوشبری (کارشناسی ناپیوسته و پیوسته) ، رادیولوژی و علوم آزمایشگاهی انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای شامل خصوصیات دموگرافیک دانشجویان و مهمترین شاخصهای تدریس اثربخش در چهار حیطه دانش پژوهی، روش تدریس، قدرت ایجاد ارتباط و شخصیت فردی بود. . دادهها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: ی افتههای این تحقیق نشان داد که از نظر دانشجویان عوامل موثر بر اثربخشی تدریس اساتید، به ترتیب اولویت درحیطه روش تدریس، آمادهسازی کلاس برای بحث، تفکر و مباحثه در کلاس(50 درصد)، در حیطه دانش پژوهی، تسلط و آگاهی به موضوع تدریس(50 درصد)، در حیطه قدرت ارتباط با دانشجو ایجاد مشارکت دانشجو در مباحث (61 درصد) درحیطه خصوصیات فردی بیان شیوا و ساده (46 درصد) میباشند .
نتیجه گیری : قدرت برقراری ارتباط مدرس از دیدگاه دانشجویان مورد پژوهش بیشترین تأثیر را در اثربخشی تدریس دارد که میتوان با توجه بیشتر به آن در کنار سایر حیطهها مانند استفاده از روشهای تدریس مناسب، تقویت شخصیت فردی و دانش پژوهی به تدریس اثر بخش و در نهایت بهبود کیفیت آموزشی دست یافت.
Introduction: Teaching is the interaction between teacher and student, based on a systematic and purposeful program designed by teachers to change students behavior. Effectiveness means evaluation of efficiency of measures taken in order to achieve the predetermined goals. This study was carried out to determine the characteristics of effective teaching from the perspective of students.
Methods: This descriptive- cross sectional study was conducted on 210 students of nursing, midwifery, operating room (master batch and continuous), Anesthesiology (master batch and continuous), radiology and laboratory sciences. For gathering data a questionnaire including demographic characteristics of students and the most effective teaching indicators in four areas of scholarship, teaching, communication ability and personal character was used. Collected data were analyesed using SPSS software and descriptive and inferential statistics (chi-square test) .
Results: The results based on students view points showed that factors influencing the effectiveness of teaching students including: in teaching methodology area preparing students for discussion , reflection and discussion in class (50%), having knowledge and mastery on teaching subject (50%), in the field of strenght relationship with student, the students' participation in discussions (61%), and eloquent expression of basic characteristics of area (46%), respectively.
Conclusion: From students perspective, strength relationship between teacher and student has the greatest impact on teaching effectiveness, so by concentrating more as well as using appropriate teaching methods, strengthening personal character and scholarship it is possible to achieve, teaching effectiveness and improve quality of education.
teaching, effective, student, medical sciences
تدریس, اثربخش, دانشجوی پرستاری
34
40
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-72&slc_lang=fa&sid=1
2013/12/22013/12/102014/03/122014/03/122014/03/12
1392/12/21
2013/12/22013/12/102014/03/122014/03/122014/03/12
1392/12/21
Y
yaghobi
Department of Nursing and Midwifery – Langerood Faculty Guilan University of Medical Sciences, Iran
یاسمن
یعقوبی
yasamanyaghobi@yahoo.com
Yes
گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی - پیراپزشکی لنگرود، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
F
Gholipour Moghaddam
Department of Nursing and Midwifery – Langerood Faculty Guilan University of Medical Sciences, Iran
فرخ
قلی پور مقدم
No
گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی - پیراپزشکی لنگرود، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
fa
گزارش اجرای فرآیند بازدید دانشجویان مامایی از فیلد داروخانه در واحد درسی بیماری های زنان
Report of the Process of Pharmacy Visit in Gynecology Course of Midwifery Students
مقدمه: یکی از دروس تخصصی و کاربردی دانشجویان مامایی، واحد بیماریهای زنان می باشد. تشخیص به موقع بیماری، نسخه نویسی و به کارگیری صحیح ا قدامات دارویی، از کاربرد های تعیین کننده این درس در تأمین سلامت جامعه زنان میباشد. در نیاز سنجیهای به عمل آمده اکثریت دانشجویان برگزاری کارآموزی به صورت بازدید و روخوانی ازداروهای تخصصی درداروخانه را به عنوان اولین اولویت درتقویت یادگیری درس بیماریهای زنان اعلام نمودند لذا این تحقیق با هدف کلی بررسی رضایت دانشجویان مامایی از بازدید از فیلد داروخانه انجام گردید.
روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی در دانشکده پرستاری و مامایی-پیراپزشکی شرق گیلان در نیمسال اول سال تحصیلی 92-91 انجام گرفته است. نمونهها شامل35 نفر، کلیه دانشجویان ترم 6 و8 مقطع کارشناسی، رشته مامایی میباشد. ابزار، پرسشنامه نیازسنجی-خطای دارویی و رضایتمندی بود. دراین مطالعه قبل از بازدید داروخانه، پرسشنامه های نیاز سنجی-خطای دارویی توسط دانشجویان مامایی تکمیل گردید سپس دانشجویان براساس گروهبندی کارآموزی به همراه مربی ثابت عضو هیئت علمی از داروخانه بیمارستان بازدید نمودند. پس از بازدید، پرسشنامههای رضایتمندی در اختیار واحدهای موردپژوهش قرارگرفته و سپس هریک ازگروهها اقدام به ارائه کتبی گزارش کار نمودند. اطلاعا ت جمعآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS پردازش گردید.
یافته ها: 6/68 درصد از دانشجویان، میزان واحد ا ختصاص یافته به این درس را کافی نمیدانستند. 3/54 درصد از دانشجویان اعتقاد داشتند مباحث داروشناسی تخصصی نیاز آنان در زمان کارآموزی را مرتفع نمی نماید. 3/94 درصد از آنان ابراز رضایتمندی از این روش در تلفیق بهتر مطالب تئوری و بالینی و4/79 درصد دانشجویان از بازدید داروخانه در افزایش کیفیت آموزش بالینی کارآموزی بیماریهای زنان رضایت داشتند . 6/63 درصد معتقد بودند که این روش سبب افزایش ا طمینان و اعتما د به نفس بیشتر دانشجویان در کارآموزی کلینیک تخصصی زنان میشود.
نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که دانشجویان مامایی از اجرای واحد درسی بیماریهای زنان همراه با بازدید از فیلد داروخانه رضایتمندی داشتند. لذا پیشنهاد میگردد در برنامه آموزشی دانشجویان مامایی به منظور ارتقا کیفیت یادگیری واحد درسی بیماریهای زنان،کارآموزی درفیلد داروخانه نیزگنجانده شود.
Introduction: Gynecology is one of the special and application lesson in midwifery course. On time diagnosis, prescription and right performance of drug measurement consider as effective factors in application of this course in providing female health. Majority of students believe visiting of pharmacy Field and reading prescription are priorities in improving process of learning in Gynecology course. This study was performed with the aim of determining of midwifery students satisfaction in visiting pharmacy.
Method: This is a descriptive study and has been done at midwifery Faculty in the first term of 91-92. Samples were 35 cases (all midwifery 6th and 8th semester) who were settled in license section. Tool was a questionnaire including need-assessment satisfaction and drug mistake items. Questionnaire was completed by students before and after visiting pharmacy field long with a Tutor according to regulate program. Then a report was presented. Data were analyzed SPSS software.
Results: 68.6% of students believe that allocated time to the course is not sufficient. 54.3% agree special course of pharmacology do not meet their needs in training course. 94.3% and 79.4% declare their satisfaction of combination of theoretical and clinical subjects and visiting of pharmacy fields promoting quality of clinical education in Gynecology diseases, respectively. Also 63.6% believed that, this method could rise students confidence in practice.
Conclusion: Findings show that students were satisfied with visiting pharmacy in Gynecology course. So, It is supposed to consider pharmacy visit lesson in Gynecology course for promoting quality of clinical education.
drug, Gynecology, midwifery student.
دارو , بیماری, زنان, دانشجو, مامایی
41
46
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-73&slc_lang=fa&sid=1
2013/12/22013/12/102014/03/122014/03/122014/03/122014/03/12
1392/12/21
2013/12/22013/12/102014/03/122014/03/122014/03/122014/03/12
1392/12/21
F
Najafi
Nursing & Midwifery Dept, Langround Narsing & Midwifery-Paramedical Faculty,Guilan University of Medical Sciences, Langroud-Iran
فاطمه
نجفی
kaboozari@yahoo.com
Yes
گروه مامایی، دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی شرق گیلان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
K
Abouzari Gazafroodi
Nursing & Midwifery Dept, Langround Narsing & Midwifery-Paramedical Faculty,Guilan University of Medical Sciences, Langroud-Iran
کبری
ابوذری گزافرود
No
گروه مامایی، دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی شرق گیلان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
K
Tabari
Nursing Dept, Shahid Beheshti Nursing & Midwifery Faculty,Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
رسول
تبری
No
گروه آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی شرق گیلان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
fa
بررسی تأثیر دو روش آموزشی سخنرانی و کارگاه بر افزایش سطح آگاهی پزشکان عمومی شرکت کننده در برنامه آموزش مداوم شهر کرمانشاه
Survey The Effect of two Educational Methods of Work Shop And Speech in Increasing the Awareness Level of General Practitioner in Continuing Education Programs in Kermanshah City
مقدمه: بسیاری از کشورها در جستجوی آموزشهای موثر جهت کاهش هزینه های خدمات بهداشتی - درمانی و پرکردن شکاف میان علم و عمل هستند. لذا هدف از این مطالعه، مقایسه کارایی برنامه آموزش مداوم به دو روش کارگاهی و سخنرانی بر ارتقاء آگاهی پزشکان عمومی شهر کرمانشاه میباشد.
روش ها : در این مطالعه، 86 پزشک عمومی که در دورههای آموزش مداوم در زمینه عفونتهای تنفسی شرکت کرده بودند، انتخاب، و به روش تصادفی ساده به دو گروه تقسیم شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. پایایی و روایی پرسشنامه به ترتیب با آزمون - بازآزمون و اعتبار محتوایی انجام شد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون t زوجی و t مستقل تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین سنی شرکت کنندگان در دوره بازآموزی 4/3 ± 29/36 سال بوده است. 38 نفر (44 درصد) در مطبهای شخصی و 48 نفر (56 درصد) در مراکز دولتی مشغول به فعالیت بودند. بین محل کار پزشکهای عمومی و سطح آگاهی آنان در مورد بیماریهای عفونت تنفسی رابطه ای وجود نداشت اما بین سطح آگاهی پزشکان عمومی قبل و بعد از کارگاه و سخنرانی رابطه معنی داری مشاهده شد (001/0> P ). میانگین آگاهی بعد از آموزش در روش سخنرانی 13/19 و در روش کارگاه 85/20 بوده است (001/0> P ).
نتیجه گیری : این مطالعه نشان داد که روش آموزش کارگاهی بیشتر از روش سخنرانی بر افزایش میانگین سطح آگاهی پزشکان تاثیر داشته است.
Introduction : most countries try to present effective education for reducing the price of the sanitary health care and filling up the gap between science and action. So the aim of this study is to compare of efficiency of two methods of work shop and speech to increase awareness of general practitioner in Kermanshah city.
Methods : Participants in this study were 86 general practitioners attended in continuing education programs of breathing infection. Samples divided into two groups with simple random method. Data collection tool was a questionnaire. Reliability and validity of questionnaire determined by, test-retest and content validity respectively. Data were analyzed using SPSS software (ver. 19), paired T-test and T- independent.
Results : the average age of 86 general practitioners that participated in , in- service education program was 36.29 12آ±' type="#_x0000_t75"> 3.4. 38 persons (44%) were in the personal office and 48 person (56%) engaged program in government centers.
There wasn’t any relationship between the work place of general practitioner and awareness level, but there is significant relationship between the awareness level of general practitioner before and after of workshop and lecture (P<0.001). the average of awareness after education was 19.13 and 20.85 in lecture and workshop method respectively.
Conclusion : the present study show that education through workshop had more effect in increasing average level of awareness of practitioner rather than the lecture.
continuing education, work shop, lecture, general practitioners.
آموزش مداوم, کارگاه, سخنرانی, پزشکان عمومی
47
52
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-74&slc_lang=fa&sid=1
2013/12/22013/12/102014/03/122014/03/122014/03/122014/03/122013/11/10
1392/8/19
2013/12/22013/12/102014/03/122014/03/122014/03/122014/03/122014/02/23
1392/12/4
T
Ahmadijouybary
تورج
احمدی جویباری
No
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
A
Almasi
افشین
الماسی
No
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه،
M
Ataie
ماری
عطایی
No
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه،
M
Moosazadeh
محمود
موسی زاده
No
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
M
Moradinazar
مهدی
مرادی نظر
No
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
I
Aghaei
ایرج
آقایی
Iraj_8383@Yahoo.com
Yes
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
fa
مطالعه تطبیقی کارکردهای سبک تفکر با یادگیری خودراهبر در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
A Comparative Study of Functions of Thinking Style and Self-Directed Learning among Nursing and Midwifery Students in Mashhad
مقدمه: یکی از عوامل مؤثر در یادگیری خودراهبر دانشجویان، سبکهای تفکر آنان است. هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی کارکردهای سبک تفکر با یادگیری خودراهبر در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد میباشد.
روشها: جامعه آماری در این پژوهش توصیفی – همبستگی شامل دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد (550 نفر) بود که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری طبقهای نسبی، نمونهای به حجم 214 نفر (27درصد مرد و 73 درصد زن) انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای سبک های تفکر و آمادگی برای یادگیری خودراهبر فیشر استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر روشهای آمار توصیفی (همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه، میانگین و انحراف معیار)، از روش آمار استنباطی ( tگروههای مستقل و MANOVA ) نیز استفاده شد.
یافته ها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که ین سبک تفکر اجرایی و قضایی با یادگیری خودراهبر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0> p ). نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که یادگیری خودراهبر براساس کارکردهای سبک تفکر قابل پیش بینی است F(3,191)= 5.84, p< 0.001) ). علاوه بر این نتایج آزمون t گروههای مستقل نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر در کل مقیاس یادگیری خودراهبر تفاوت معناداری وجود ندارد و همچنین نتایج آزمون MANOVA نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر در متغیر وابسته ترکیبی یادگیری خودراهبر (شامل زیرمقیاسهای خودمدیریتی، رغبت برای یادگیری، و خودکنترلی) تفاوت معناداری وجود ندارد.
نتیجه گیری: با عنایت به نتایج این پژوهش، به نظر میرسد که اساتید و دست اندرکاران آموزشی میتوانند با آگاهی از کارکردهای سبک تفکر دانشجویان، آمادگی برای یادگیری خودراهبری آنان را پیش بینی کنند یا در جهت آموزش سبکهای تفکر، به آنان یاری رسانند.
Introduction: Students' thinking styles are effective factors in self-directed learning. This study aimed at comparing functions of thinking style and self-directed learning among nursing and midwifery students in Mashhad University of Medical Sciences.
Method : The statistical population in this correlation descriptive study included all undergraduate students (N=550) of Nursing and Midwifery in Mashhad University of Medical Sciences. A randomly stratified sample of 214 %27 males and %73 females) received thinking styles questionnaire and Fisher’s Self-Directed Learning Readiness Scale (SDLRS). Data were analyzed using descriptive (pearson's Correlation, multiple regression, Mean, and standard deviation) and inferential statistics (MANOVA, independed t- test).
Findings: The results of Pearson's correlation coefficient showed that there was a significantly positive correlation between executive and judicial thinking styles and self-directed learning. The results of multiple regression showed that self-directed learning can be predicted by functions of thinking styles. Independent t-test revealed that there was no significant difference between girl and boy students as to their total self-directed learning scores. Based on MANOVA test results, there was no significant difference between girl and boy students as to the independent variable, self-directed learning (including the components named self-management, desire for learning and self-control).
Conclusion: According to the findings, it seems that professors and educational professions can predict students' readiness for self-directed learning or help them to learn the style of thinking with aware of functions of thinking styles.
self-Directed learning, Functions, Thinking style, Nursing and Midwifery students
کارکرد, سبک تفکر, یادگیری خودراهبر, دانشجویان پرستاری و مامایی
53
62
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-1&slc_lang=fa&sid=1
2013/12/22013/12/102014/03/122014/03/122014/03/122014/03/122013/11/102013/12/13
1392/9/22
2013/12/22013/12/102014/03/122014/03/122014/03/122014/03/122014/02/232014/03/12
1392/12/21
H A
VeisKarami
Lorestan University
حسن علی
ویسکرمی
No
دانشگاه لرستان
H
Garavand
Lorestan University
هوشنگ
گراوند
hoshanggaravand@gmail.com
Yes
دانشگاه لرستان
H
NaserianHjiabadi
Ferdowsi University of Msshhad
حمید
ناصریان حاجی آبادی
No
دانشگاه فردوسی
S E
Afsharizadeh
Ferdowsi University of Msshhad
سید احسان
افشاری زاده
No
دانشگاه فردوسی
R
Montazeri
Ferdowsi University of Msshhad
رسول
منتظری
No
دانشگاه فردوسی
A
Mohammadzade Ghasr
Ferdowsi University of Msshhad
اعظم
محمدزاده قصر
No
دانشگاه فردوسی