fa
jalali
1396
9
1
gregorian
2017
12
1
9
4
online
1
fulltext
fa
بررسی میزان آگاهی پرسنل و دانشجویان از اصول اخلاق حرفهای در حیطه های ارتباطی، قانونی و اخلاقی
Evaluating staff and students’ knowledge about professional ethics in the Field of Communication, Law and Ethics
مقدمه: یکی از ابعاد اخلاق پزشکی، رعایت اصول اخلاق حرفهای در ارائه مراقبت هاست. اخلاق حرفه ای، مجموعه ای از اصول و استانداردهای سلوک بشری است که رفتار افراد و گروهها را تعیین میکند و آگاهی و شناخت حیطه های آن بسیار حائز اهمیت است. این مطالعه با هدف تعیین میزان آگاهی پرسنل و دانشجویان از اصول اخلاق حرفهای در حیطه های ارتباطی، قانونی و اخلاقی انجام شد.
روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی– مقطعی است که بر روی 330 نفر از پرسنل پرستاری و مامایی و اتاق عمل و 76 دانشجوی پرستاری و 74 دانشجوی مامایی و 39 دانشجوی اتاق عمل در سال 1395 به روش نمونه گیری در دسترس انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای دو بخشی بود که بخش اول حاوی اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم مربوط به سنجش آشنایی از اصول اخلاق حرفه ای در حیطه های اخلاق حرفه ای، قانون و مقررات و ارتباطی بود. برای تعیین اعتبار علمی پرسشنامه از شاخص روایی محتوی استفاده شد. ضریب پایایی سؤالات با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ در گروه دانشجویان و پرسنل پرستاری و مامایی (0/82) و در گروه دانشجویان و پرسنل اتاق عمل (0/77) تعیین گردید. دادهها از طریق آمار توصیفی و آنالیز همبستگی و آزمون کای دو و با استفاده از نرمافزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها:نتایج پژوهش نشان داد که در گروه پرسنل و دانشجویان پرستاری و مامایی میزان آگاهی در 3 حیطه ارتباطی و قانونی و اخلاق حرفه ای در سطح متوسط، و در گروه پرسنل و دانشجویان اتاق عمل میزان آگاهی در این 3 حیطه در سطح خوب برآورد شد. طبق آزمون مجذور کای دو، از بین متغیرهای مورد بررسی در گروه پرسنل پرستاری و مامایی و اتاق عمل، بین حیطه اخلاقی با وضیعت استخدامی و بخش مورد خدمت (0/001=P) و بین حیطه قانونی با سابقه کار (0/003=P) و بین حیطه ارتباطی با بخش مورد خدمت (0/003=P) ارتباط معنیداری وجود داشت. در گروه دانشجویان پرستاری و مامایی و اتاق عمل، بین حیطه اخلاقی با ترم تحصیلی ارتباط معنیداری مشاهده شد (0/02=P).
نتیجه گیری: به طورکل، آگاهی پرسنل و دانشجویان اتاق عمل در سطح خوب، و در گروه پرسنل و دانشجویان پرستاری و مامایی میزان آگاهی از اصول اخلاق حرفه ای در حد متوسط گزارش شد، لذا کلاس های بازآموزی ضمن خدمت در زمینه اخلاق حرفه ای برای آنها توصیه می گردد.
Introduction: One aspect of medical ethics is professional ethics observance in the provision of care. Professional ethics is a set of principles and standards of human behavior that determines the behavior of individuals and groups and it is very important to know and understand its areas. The aim of this study was to determine staffs and students’ knowledge about the principles of professional ethics in communication, rules and ethics fields.
Methods: This is a descriptive and cross-sectional study.330 nurses, midwives and nurses of the operating room and 76 nursing students74 midwifery students and 39 operating room students that were selected by stratified random sampling method participated in this study in 2016. Data collection tool was a questionnaire in two parts, the first part contained demographic characteristics and the second part include familiarity with the professional ethics, rules , regulation and communication .Validity of the questionnaire was confirmed by content validity and by using Cronbach’s alpha, index reliability questions was determined in the students, nursing and midwifery staff (0.82) and in the students and operating room staff was (0.77) as well. Data were analyzed by using descriptive statistics, correlation analysis and chi-square test through SPSS.
Results: The results of this study showed that in the staffs, nursing and midwifery students, knowledge level in 3 areas of communication , legal and the ethical-professional was at the moderate level, and in the staffs and operating room students level of knowledge in these three areas were estimated at a good level. According to chi square test, among the variables studied in the nursing and midwifery and operating room group, there was a significant differences between the ethical domain and the employment status (P=0.001), the legal domain with work experience (P=0.003) and the domain of communication with the service sector (P=0.003) respectively. In the nursing and midwifery students' room, there was a significant relationship between the ethical domain and the academic term (P=0.02).
Conclusion: generally, the knowledge of the operating room staff and the students was good and in the staff, nursing and midwives students the level of awareness of professional ethics was moderate so in-service retraining courses about professional ethics is recommended.
Awareness, staff, Students, Ethics, Professional
آگاهی, پرسنل, دانشجویان, اخلاق, حرفه ای
9
1
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-583-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/03/3
1395/12/13
2018/01/13
1396/10/23
N
Mohamadi
ناهید
محمدی
N.mohammadi@umsha.ac.ir
No
مرکز تحقیقات بیماریهای مزمن در منزل، مرکز تحقیقات مراقبتهای مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
N
Gholami
school of Nursing and Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
نازنین
غلامی
gholami.n@yahoo.com
No
دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
S
Rezaei
school of Nursing and Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran Zanganeh M, Isfahan University, Isfahan, Iran
صادق
رضایی
rezaei@yahoo.com
No
دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
M
Zangeneh
Isfahan University, Isfahan, Iran
مریم
زنگنه
zanganeh.m@yahoo.com
No
دانشجوی مهندسی پزشکی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
M
Shahnavazi
school of Nursing and Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
مرتضی
شهنوازی
shahnavazi.m@yahoo.com
No
دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
G
Roshanaei
Department of Statistics and Epidemiology, Non-Diagnostic Modeling Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
قدرت الله
روشنایی
roshanaei@yahoo.com
No
مرکز تحقیقات مدلسازی بیماریهای غیرواگیر، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان، همدان، ایران
A
Shayan
Department of midwifery, Mother and Child Care Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
آرزو
شایان
arezoo.shayan2012@yahoo.com
Yes
گروه مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت های مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
fa
تاثیر مدل یادگیری در حد تسلط در انجام مهارت های ساکشن و اکسیژن درمانی در دانشجویان پرستاری
The Effect of Mastery learning model for suction and oxygen therapy skills in nursing students
مقدمه: یادگیری در حد تسلط یکی از روشهای یادگیری فعال می باشد که میتواند منجر به تربیت دانشجویان پرستاری ماهر و آماده نمودن آنها برای ورود به حرفه پرستاری شود. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تاثیر استفاده از مدل یادگیری در حد تسلط در آموزش بالینی برای دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش ها: : این پژوهش نیمه تجربی بر روی 2 گروه از دانشجویان ترم 5 پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی یکی از واحدهای تابعه اصفهان در نیمسال اول سال تحصیلی 93-1392 انجام گرفت. دانشجویانی که درس کارآموزی پرستاری بیماری های تنفسی را در این نیمسال انتخاب کردند به دو گروه کنترل (9=n) تدریس آموزش بالینی به شیوه معمول و مداخله (7=n) با استفاده از مدل یادگیری در حد تسلط تقسیم شدند. تخصیص نمونه ها در دو گروه به صورت غیرتصادفی براساس گروه بندی قبلی واحد بالینی دانشکده و بدون دخالت مربی انجام شد. از هر گروه در ابتدای و انتهای کارآموزی، آزمون کتبی به عمل آمد. همچنین مهارت عملی دانشجویان در طول مدت 3 هفته پایش گردیده و عملکرد آنها براساس چک لیست روزانه ثبت شد. در پایان، چک لیست های ابتدایی و انتهایی با هم مقایسه شدند. پرسشنامه ها محقق ساخته بوده و روایی و پایایی آنها توسط مربیان پرستاری تایید گردید. داده ها با استفاده از آزمونهای ناپارامتریک من ویتنی، ویلکاکسون و از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمره مطالب تئوری دانشجویان در گروه روتین، 0/84±15/76 و در گروه یادگیری در حد تسلط، 0/79±15/89 بود که از نظر آماری با استفاده از آزمون ناپارامتریک من ویتنی، معنی دار نبود (0/05>p). درمورد مهارت های عملی، نتایج نشان داد میانگین تغییرات نمرات چک لیست ارزیابی عملی در ابتدا و انتهای کارآموزی، در گروه کنترل برابر با 0/08±3/2 و در گروه مداخله 0/13±8/4 است که این تغییر با آزمون ویلکاکسون داخل گروه معنی دار بود (0/0001>p). آزمون من ویتنی با (0/0001>p)حاکی از آن بود که این ارتقای مهارت های عملی در گروه یادگیری در حد تسلط به طور معنی داری بیش از گروه کنترل است.
نتیجه گیری: به نظر می رسد که مدل یادگیری در حد تسلط از لحاظ یادگیری تئوریکی مطالب، تفاوتی با روش روتین ندارد اما از لحاظ مهارت های عملکردی در بالین مدل مناسبی جهت آموزش به دانشجویان پرستاری می باشد.
Introduction: Mastery learning model is one of the active learning methods that can lead to the training of skillful nursing students and prepare them to nursing profession. This study has been done to determine the effect of mastery learning model to Clinical training of nursing students.
Methods: This Quasi-experimental study with non-randomized sampling was conducted on two groups of nursing students in one of the Islamic Azad Universities in Isfahan Province who had medical-surgical clinical training (nursing respiratory diseases) in 2013 and they divided into the control group (n = 9) with usual Training and the intervention group (n = 7) with mastery learning model in clinical training respectively. Sample allocation was on the decision of nursing clinical unit and without the intervention of the instructor. In each group, pre-test and post-test have been done. Practical skill of students over a period of 3 weeks was monitored and their performance was recorded by daily checklists and questionnaires that their reliability and validity were confirmed by nursing instructors. Data were analyzed by non-parametric Mann-Whitney u test and Wilcoxon through SPSS.
Results: The students’ mean scores and standard deviations in control group and intervention group was 15.76± 0.84 and 15.89 ± 0.79, respectively. These results were not statistically significant (p>0.05(using the Mann-Whitney test. In practical skills the difference between the mean scores of checklist at the beginning and the end of training was 3.2± 0.08 in control group and 8.4± 0.13 in intervention group that it was significant within groups by Wilcoxon (p<0.001) and Mann-Whitney test ( p < 0.0001) showed that promoting practical skills in intervention group is significantly more than control group.
Conclusion: It seems that using Mastery learning model does not make a major difference with the usual model in theoretical learning but it is a good model for training practical skills to nursing students in clinical practice.
Active Learning, Education, Nursing, Training Techniques, Student
یادگیری فعال, آموزش, پرستاری, روش تدریس, دانشجو
19
10
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-611-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/03/32017/06/21
1396/3/31
2018/01/132018/01/15
1396/10/25
S
Dorri
Medical-Surgical Nursing Department, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences,Tehran, iran
صفورا
دری
s_dorri86@yahoo.com
No
دانشجوی دکتری پرستاری، گروه داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
H
Hakimi
Department of Nursing Pediatrics, Islamic Azad University of Lahijan,Lahijan, Iran
حمیده
حکیمی
hakimi.hb@gmail.com
Yes
دانشجوی دکترای پرستاری، گروه اطفال، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، لاهیجان، ایران
fa
رابطه هیجان های تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
The Relationship between Academic Emotions and Academic Performance of Medical Students of Shiraz University of Medical Sciences
مقدمه: در سال های اخیر به دلیل شناخت پیامدهای هیجان ها در حوزه آموزش و یادگیری، تحلیل موقعیت های آموزشی با رویکرد و نگاه هیجانی در محیط های آکادمیک افزایش پیدا کرده است. بر همین اساس مطالعه حاضر به نقش هیجان های تحصیلی مرتبط بر عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی می پردازد.
روش ها: پژوهش حاضر در قالب یک طرح توصیفی - همبستگی در بین دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 96-95 صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل 800 نفر بوده که تعداد 250 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده و براساس فرمول لوی و لمشو از این جامعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه معتبر هیجان تحصیلی پکران و همکاران (2011) بود که روایی آن بهصورت صوری و محتوایی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرنباخ (0/89) تائید گردید. دادههای پژوهش نیز با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار آماری SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج حاکی از آن بود که بین هیجان های مثبت (لذت، امید، افتخار) با عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معنی دار (0/01p≤) و بین هیجان های منفی (خشم، اضطراب، ناامیدی، شرم و خستگی) با عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه منفی و غیرمعنی دار وجود دارد (0/01p≥). نتایج نشان داد که هیجان های لذت، امیدواری، افتخار و شرم توانستند روی هم رفته (0/221) از واریانس عملکرد تحصیلی دانشجویان را تبیین کنند. همچنین دانشجویان مقاطع مختلف تفاوت معنی داری در هیجان های تحصیلی با یکدیگر داشتند (0/05p≤).
نتیجه گیری: یافته های پژوهشی حاکی از رابطه بین هیجانهای تحصیلی دانشجویان با عملکرد تحصیلی آنان بود. بر همین اساس، اساتید بایستی تجربه های هیجانی دانشجویان را به منظور استفاده و بهره برداری از چنین هیجاناتی برای تسهیل یادگیری بهتر در نظر داشته باشند.
Introduction: In recent years, analysis of educational situation through emotional approach in academic environment because of recognizing emotional consequences in educational and learning field has been increased so, this study aimed to explore the role of academic emotion related to medical students academic performance.
Methods: This is a descriptive –correlative study. The population of the research was 800 medical students of Shiraz University of medical sciences in 2016-2017.250 Students were selected based on random sampling method and Levu and Lemeshow formula. Data was collected by Pekrun et al questionnaire (2011) that its validity and reliability was confirmed by face and content validity and Alpha reliability coefficient (0.89) respectively. To analyze data descriptive and inferential statistics through SPSS were used.
Results: The results indicated that there were a positive and significant correlation between positive emotions (enjoyment, hope, pride) and students 'academic performance (p<0.01). Also, there were a negative and non-meaningful correlation between negative emotions (anger, anxiety, hopelessness, shame and boredom) with students' academic performance. The results showed that emotions of enjoyment, hope, pride and shame could predict (0.221%) of students academic performance variance. Finally, there were significant differences between students who had different educational level in regard of academic emotions.
Discussion: Students academic emotions has closely related to academic performance. Accordingly, teachers should consider students’ academic emotions for using such emotions in facilitating learning.
emotions, learning, academic performance, medical students
هیجان, یادگیری, عملکرد تحصیلی, دانشجویان پزشکی
29
20
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-613-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/03/32017/06/212017/06/26
1396/4/5
2018/01/132018/01/152018/01/10
1396/10/20
AA
Hayat
Clinical Education Research Center, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
علی اصغر
حیات
ali.hayat63@gmail.com
Yes
مرکز تحقیقات آموزش بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ایران
K
Esmi
Science education dept, faculty of humanities, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran
کرامت
اسمی
km.esmi@gmail.com
No
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
R
Rezaei
Clinical Education Research Center, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
ریتا
رضایی
ritarezaee@sums.ac.ir
No
مرکز تحقیقات آموزش بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ایران
P
Nabiee
Clinical Education Research Center, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
پریسا
نبیئی
jamp@sums.ac.ir
No
مرکز تحقیقات آموزش بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ایران
fa
رابطه مولفه های سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت با خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان ساکن خوابگاه
The Relationship between Health-Promoting Lifestyle (HPL) and Academic Self-Efficacy among students
مقدمه: خودکارآمدی تحصیلی از جمله عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی دانشجویان می باشد که تحقق آن متاثر از عوامل گوناگونی می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین مولفه های سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت با خودکارآمدی تحصیلی در نمونه ای از دانشجویان ساکن خوابگاه انجام شد.
روش ها: در این پژوهش تحلیلی- توصیفی در سال تحصیلی 96-1395، 250 نفر از دانشجویان ساکن خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به شیوه تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پروفایل سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS و از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی استفاده شد.
یافته ها: : نتایج نشان داد که مولفه های خودشکوفایی (=0/364r)، مسئولیت پذیری در قبال سلامت(=0/0470r) ، روابط بین فردی (=0/337r)، مدیریت استرس(=0/497r) ، فعالیت جسمی(=0/485r) و تغذیه(=0/510r) با خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان رابطه معنی دار و مثبت دارند (0/01>P). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که به ترتیب مولفه های تغذیه، مسئولیت پذیری در قبال سلامت، فعالیت جسمی و مدیریت استرس قادر به پیش بینی 51 درصد از واریانس خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان است .
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه دلالت بر اهمیت متغیرهای خودشکوفایی، مسئولیت پذیری در قبال سلامت، روابط بین فردی، مدیریت استرس، فعالیت جسمی و تغذیه به عنوان مولفه های سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت در خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دارد. بر این اساس می بایست جهت رشد باورهای خودکارآمدی دانشجویان به سبک زندگی آنها توجه شود و آموزش های مبتنی بر ارتقاء سبک زندگی برای دانشجویان لحاظ شود.
Introduction: Academic self-efficacy is one of the effective factors in students’ academic achievement which is realized by various factors. This study aimed to investigate the relationship between health-promoting lifestyle and academic self-efficacy among students living in dormitories.
Methods: In this analytical-descriptive study which has been done in 2016-2017, 250 students were selected through cluster sampling from all students living in dormitories of Isfahan University of Medical Sciences .For collecting data the Health-Promoting Lifestyle Profile II Scale and the College Academic Self-Efficacy Scale were used. Data were analyzed using Pearson Correlation and Linear Regression tests through SPSS.
Results: The results showed that self-actualization components (r=0.364), health responsibility (r=0.470), interpersonal relationships (r=0.337), stress management (r=0.497), physical activity (r=0.485) and nutrition (r=0.510) have a significant and positive correlation with academic self-efficacy of the students (P <0.01). The results of regression analysis showed that the components of nutrition, health responsibility, physical activity, stress management could predict 51% of students' academic self-efficacy variance, respectively (F=56.67, R=0.717, R20.514).
Conclusion: The results of this study indicate the importance of self-actualization, responsibility for health, interpersonal relationships, stress management, physical activity and nutrition as a component of health-promoting lifestyle in students’ self-efficacy. So to develop students’ self-efficacy beliefs, attention to their lifestyle and training based on improving students’ lifestyle should be considered.
Life Style, Self-Efficacy, Health Promotion, Student
سبک زندگی, خودکارآمدی, ارتقاء سلامت, دانشجویان
38
30
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-165-7&slc_lang=fa&sid=1
2017/03/32017/06/212017/06/262017/10/4
1396/7/12
2018/01/132018/01/152018/01/102018/01/24
1396/11/4
S
Saadat
Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan,Iran
سجاد
سعادت
sajjadsaadat69@gmail.com
No
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم-تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
M
Kalantari
Phd Student of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
مهرداد
کلانتری
mehrdadk@edu.ui.ac.ir
Yes
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
MB
Kajbaf
Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
محمد باقر
کجباف
m.b.kaj@edu.ui.ac.ir
No
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
fa
بررسی ارتباط موفقیت تحصیلی دانشجویان با منبع کنترل (درونی – بیرونی)
A study of the Relationship between Academic Achievement and Students' Locus of Control
مقدمه: موفقیت تحصیلی از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است اما یکی از مهم ترین عوامل موثر بر موفقیت تحصیلی ویژگی های شخصیتی افراد است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط موفقیت تحصیلی با منبع کنترل (درونی- بیرونی) در دانشجویان انجام شد.
روش ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در بین 330 دانشجوی دانشکدههای پرستاری و مامایی و پیراپزشکی لنگرود از طریق نمونه گیری در دسترس در سال 1393 انجام گرفت. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه مقیاس منبع کنترل جولیان راتر بود. داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی کایدو، آنالیز واریانس یک طرفه، پیرسون، توکی وt-test با استفاده از نرم افزار آماری SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که از دانشجویان مورد مطالعه 20/9 درصد مذکر با میانگین معدل 1/69±15/87 و 71/9درصد افراد مونث با میانگین معدل 0/97±16/8و 55 درصد با منبع کنترل بیرونی و 45 درصد با منبع کنترل درونی بودند. نتایج نشان داد که ضریب همبستگی بین معدل با منبع کنترل از لحاظ آماری رابطه معنی دار وجود ندارد.
نتیجه گیری: اکثر دانشجویان از موفقیت تحصیلی برخوردار بودند. اما دانشجویان با منبع کنترل بیرونی، مونث، دارای مادران تحصیل کرده و وجود رضایتمندی از محیط رشد و تربیت خانوادگی، میزان موفقیت تحصیلی بالاتری نسبت به سایر دانشجویان داشتند.
Introduction: Different factors influence Academic achievement but one of the most effective factors in this regards is personality features. This study aimed to determine the relationship between academic achievement and locus of control (internal-external) in university students.
Methods: This cross-sectional descriptive study has been done on 330 students of nursing and midwifery and paramedical students that were selected through non –probability sampling at 2 faculties of Shahid beheshti nursing and midwifery and Langroud paramedical school respectively in Guilan university of medical sciences in 2014. Data were collected by Julian Rotter Locus of Control Scale questionnaire .Data were analyzed by using descriptive and inferential statistical procedures, chi-square, ANOVA, Pearson, totaled Tukey and T- test through SPSS.
Results: Findings show that (20.9%) of students were male with Mean score of 15.87±1.69 and (71.9%) were female with Mean score of 16.8±0.97 also among them (%55) of students with external locus of control and (%45) with internal control participated .There was no significant relationship between Mean score and locus of control (R=0.351) , (P>0.05) but students with external locus of control had Mean score higher than others. There was a significant relationship between gender, mothers' education and satisfaction of family breeding environment with Mean score (P=0.0001), (P=0.027), (P=0.002).
Conclusion: Most students had academic achievement but female students with external locus of control, educated mothers and satisfaction with family breeding had more academic achievement than others.
Academic Achievement, Internal-External Control, Students
موفقیت تحصیلی, کنترل درونی- بیرونی, دانشجویان
48
39
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-313-2&slc_lang=fa&sid=1
2017/03/32017/06/212017/06/262017/10/42016/01/18
1394/10/28
2018/01/132018/01/152018/01/102018/01/242017/02/27
1395/12/9
Z
salmalian
Nursing dept (Health education),langroud nursing – midwifery and paramedicine school ,Guilan university of medical sciences, Langroud,Iran
زهره
سلملیان
salmalian2009@gmail.com
Yes
گروه پرستاری (آموزش بهداشت)، دانشکده پرستاری ، مامایی و پیراپزشکی شرق گیلان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، لنگرود، ایران
E
Kazem- nezhad leilie
Social Determinants of Health Research Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
احسان
کاظم نژاد
kazem_eh@yahoo.com
No
گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان-مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، رشت، ایران.
B
Gholami-chaboki
Phd Student of biostatistics,shahid beheshti university of medical sciences, Tehran, Iran
بهاره
غلامی چابکی
gholamibahare89@gmail.com
No
دانشجوی phd آمار زیستی ، دانشگاه شهید بهشتی ، تهران، ایران
fa
بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با دستاوردهای تحصیلی
Study of the relationship between self-regulated learners strategies with academic achievement
مقدمه: راهبردهای یادگیری خودتنظیمی شرایط لازم برای بهبود دستاوردهای تحصیلی دانشجویان را ایجاد کرده و فرآیند یادگیری را تسهیل مینمایند. هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با دستاوردهای تحصیلی دانشجویان پرستاری و مامایی بود.
روشها: در این مطالعه توصیفی- همبستگی، از بین دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 96-1395، تعداد310 نفر با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) و دستاوردهای تحصیلی دانشجویان بود. دادهها با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون همزمان و آزمون t مستقل و از طریق نرمافزار آماریSPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: راهبردهای یادگیری خودتنظیمی شناختی (0/63) و فراشناختی (0/72) با دستاوردهای تحصیلی رابطه مثبت و معنیدار داشته(0/01p=، 0/784R=) و قادرنـد 61 درصد از واریانس کل دستاوردهای تحصیلی دانشجویان را پیشبینی نمایند. همچنین نتایج نشان داد که میانگین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (19/0, p= 25/2 t=)و دستاوردهای تحصیلی(0/07, p= 3/69 t=) دانشجویان دختر بالاتر از پسر و در دانشجویان غیربومی(0/818, p= 0/089 t=) بالاتر از بومی(0/039, p= 2/072 t=) است اما این تفاوت بین دو گروه معنیدار نبود.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، ابعاد راهبردهای یادگیری خودتنظیمی قادرنـد دستاوردهای تحصیلی دانشجویان را پیشبینی نمایند. لذا به مدیران و اساتید دانشگاههای علوم پزشکی توصیه میگردد با اتخاذ روشهای مناسب فواید استفاده از راهبردهای یادگیری خودتنظیمی را برای دانشـجویان تبییـن نموده و هم چنین تلاش نمایند تواناییهای آنان را در این زمینه بهبود دهند.
Introduction: Self-regulated learning strategies provide the necessary condition so that improve students’ academic achievement and facilitate learning process. The aim of this research was to study the relationship between self-regulated learning strategies and academic achievements of Nursing and Midwifery Students in Shiraz University of Medical Sciences.
Methods: in this descriptive- analysis study 310 Participants were selected through Stratified random Sampling method by using Cochran formula. Research Instruments included motivational strategies for learning questionnaire (MSLQ) and student achievement questionnaire. Data were analyzed by using independent T-test, Pearson correlation, Regression through SPSS.
Results: self-regulated cognitive learning strategies (0.63) and meta-cognitive learning strategies (0.72) had a significant relationship with students’ academic achievement that can predict 61% of the total variance students' academic achievements. Also, result show that the mean self-regulated learning strategies (t=2.25,p=0.19) and academic achievements(t=3.69,p=0.07) of female students was higher than male students and non-native students (t=0.089,p=0.818) was higher than native students(t=2.072,p=0.039), but the difference was not significant between the two groups.
Conclusion: based on result, the dimensions of self- regulatory learning strategies (cognitive learning strategies, meta- cognitive learning strategies) can predict the academic achievement of the students so, it is recommended to managers and professors of universities explain benefits of self- regulation learning strategies to Students by adopting appropriate methods as well as try to improve their abilities in this field.
learning strategies, self- regulated, academic achievements
راهبردهای یادگیری, خودتنظیمی, دستاوردهای تحصیلی
57
49
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-609-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/03/32017/06/212017/06/262017/10/42016/01/182017/06/13
1396/3/23
2018/01/132018/01/152018/01/102018/01/242017/02/272018/01/28
1396/11/8
S
zare
University of Hormozgan, bandare - abbas, iran
سمیه
زارع
somayezare87@gmail.com
Yes
دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران
H
zeinalipoor
Education dept, University of Hormozgan, bandare-Abbas,Iran
حسین
زینلی پور
hzainalipour@yahoo.com
No
گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران
R
Naseri Jahromi
University of shiraz, shiraz, iran
رضا
ناصری جهرمی
dr_rnaseri@hotmail.com
No
دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
fa
بررسی تجربیات تنشزا دانشجویان مامایی طی آموزش بالینی در اتاق زایمان
Study of the Stressful Experiences of Midwifery Students During Clinical Education in the Labor Room
مقدمه: دوره های کارآموزی و کارورزی در شکلدهی مهارتهای اساسی و توانمندیهای حرفهای دانشجویان مامایی نقش اساسی داشته و وجود هرگونه مشکل، کارآیی و بازده آموزش بالینی را دچار اختلال می نماید که استرس یکی از این موانع است. هدف این مطالعه بررسی تجربیات تنش زای دانشجویان مامائی طی آموزش بالینی در اتاق زایمان بود.
روش ها: مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر با بر روی 71 نفر از دانشجویان کارشناسی پیوسته و ناپیوسته مامایی در سال 1393 در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام گرفت. ابزار مورد استفاده در مطالعه پرسشنامه محقق ساخته شامل متغیرهای فردی و عوامل تننشزای آموزش بالینی در اتاق زایمان در 6 حیطه بود. روایی پرسشنامه به صورت روایی محتوی و پایایی آن با استفاده روش آزمون- باز آزمون انجام شد و ضریب همبستگی پیرسون 8/0 برآورد شد. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSSو آزمون های آماری کای دو، آزمون t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: میانگین و انحراف معیار استرس کلی دانشجویان برابر 0/64±2/84 و در حد متوسط بود و در حیطه های احساسات ناخوشایند (0/75±3/02)، روش آموزش مربی (79/0±01/3)، تجربیات بالینی (86/0±94/2)، برنامهریزی آموزشی (65/0±86/2)، محیط آموزش بالینی (0/7±2/63) و ارتباط بین فردی (0/74±0/62) به ترتیب از میانگین امتیاز استرس زایی بالاتری برخوردار بودند. میزان استرس کل درک شده با مقطع تحصیلی (0/003p=)، ترم تحصیلی (0/009p=)، سن (0/001p=)، و بومی بودن(0/004p=) ارتباط معنی دار وجود داشت. نتایج نشان داد که بین علاقه به رشته تحصیلی، تاهل، مشکلات مالی، شخصیت مضطرب و مهارت کنترل استرس با میانگین استرس کل درک شده ارتباط معنیداری وجود ندارد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصله سطح استرس دانشجویان در حد متوسط، و بسیار تحت تاثیر مقطع تحصیلی، ترم و بومی بودن و سن بود. استرسزاترین عوامل مربوط به شرایطی که منجر به ایجاد و بروز احساسات ناخوشایند حین آموزش بالینی و همچنین مربوط به روش آموزش و نحوه ارتباطات مربی بود. توجه به عواطف دانشجویان و حفظ شان دانشجو جهت اصلاح شرایط کنونی میتواند تاثیرگذار باشد.
Introduction: Training and internship periods play important roles in shaping basic skills and professional abilities of midwifery students and problems such as stress can influence the efficiency of the clinical training. The aim of this study was to investigate the stressful experiences of midwifery students during clinical education in the labor room.
Methods: In this descriptive cross-sectional study 71 midwifery students who had internship or apprenticeship experience were selected by census method surveyed about stressful factors in the delivery room at Shahroud University of Medical Sciences. For gathering data a questionnaire consisted of individual variables and stressors of clinical training in six domains was used. Validity and reliability of the questionnaire was confirmed by content validity and test re- test respectively and Pearson correlation coefficient with (0.8) was performed. The collected data were analyzed using SPSS V.18, Chi-square, t-test and Pearson’s correlation coefficient.
Results: The mean and standard deviation of total stress was 2.84 ± 0.64 and moderate. The mean scores of stressfulness including unpleasant emotions (3.2±0.75), instructor training method (3.01 ± 0.79), clinical experience (2.94 ± 0.86), educational planning (2.86 ± 0.65), clinical education environment (2.63 ± 0.7) and interpersonal communication(2.06 ±0.74) respectively, had higher levels of stress. There was a significant relationship between the total stress level perceived with the educational level (p =0.003), academic term (p =0.009), age (p =0.001), and native (p =0.004) . Interest in the field of study, marital status, economic problems, anxious personality and stress control skills with mean of perceived stress was not significant.
Conclusion: The stress level of students is moderate and very influenced by the educational level, term, age and native. The most stressful factors related to the conditions that lead to the emergence of unpleasant feelings during clinical education, as well as the method of teaching and communication with the student. Considering Students' emotional feelings and students' preservation for improving the current situation can be effective.
Stress, Education, Midwifery, Students
استرس, آموزش, مامایی, دانشجویان
66
58
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-490-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/03/32017/06/212017/06/262017/10/42016/01/182017/06/132016/06/12
1395/3/23
2018/01/132018/01/152018/01/102018/01/242017/02/272018/01/282018/04/8
1397/1/19
M
Poorheidari
Dept of Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran
محبوبه
پورحیدری
poorheidari@shmu.ac.ir
No
گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
M
Delvarian-Zadeh
Dept of public Health,school of health,Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran
مهری
دلوریان زاده
No
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
S
Yahyaee
Student Research Committee, school Of Nursing and Midwifery, Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran
صدف
یحیایی
No
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، ایران
AS
Montazeri
Nursing Research Center, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran
اکرم سادات
منتظری
Montazeri@shmu.ac.ir
Yes
مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
fa
بررسی کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1394
The quality of Educational services from Students’ viewpoints in Guilan University of Medical Sciences
مقدمه: دانشگاه ها از سازمان های مهم آموزشی- پژوهشی و خدمات اجتماعی در هر جامعه محسوب شده و هدف آنها پرورش سرمایه انسانی متخصص برای رفع نیازمندی های جامعه می باشد، در این بین کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه ها، از دغدغه های بسیار مهم به شمار می رود و با توجه به نقش دانشگاه های علوم پزشکی در آموزش دانشجویان که نقش اساسی در ارتقای سلامت جامعه دارند، پژوهش حاضر بر آن شد تا کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان را تبیین نماید.
روش ها: این پژوهش مقطعی از نوع توصیفی-تحلیلی با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده بر روی 250 نفر از دانشجویان رشته های مختلف علوم پزشکی گیلان شامل: پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، مامایی و پیراپزشکی به اجرا در آمد. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه کیفیت خدمات آموزشی بود که روایی آن به طریق روایی محتوی و صوری و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ با میزان (0/90) تایید شد. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آماری t وابسته و با بهره گیری از نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره وضعیت موجود از نظر دانشجویان1/24± 2/47 است که با میانگین وضعیت مطلوب 0/41±9/12 فاصله دارد. آزمون آماری t نشان داد که در کلیه ابعاد کیفیت خدمات آموزشی بین وضعیت موجود و مطلوب تفاوت معنی دار وجود دارد (میانگین تفاوت 0/47±6/34) و همچنین انتظارات دانشجویان از وضع موجود بالاتر بود (0/01>p). بیشترین میزان فاصله مربوط به بعد خدمات اطمینان بخش با میانگین 0/24±7/35- و کمترین فاصله مربوط به بعد خدمات جذاب و روحیه بخش 0/32±5/72 بود.
نتیجه گیری: نتایج بیانگر آن بود که دانشجویان رشته های مختلف علوم پزشکی از کیفیت آموزشهای ارائه شده رضایت بسیار کمی دارند به عبارتی دیگر انتظار دانشجویان از خدمات آموزشی بسیار بیشتر از آن چیزی است که وجود دارد و فاصله زیادی بین کیفیت خدمات آموزشی در وضعیت موجود نسبت به وضعیت مطلوب مشاهده شد، لذا توصیه می گردد برای ارتقای کیفیت خدمات آموزشی باید برنامه ریزی دقیق در تمام ابعاد صورت گیرد.
Introduction: universities are considered as an educational -Research and Social organizations with the aim of resolving needs in each community. In this regards,quality of educational services in the universities are very important and particulaly, medical sciences universties play an important role in promoting public health so, the present study was to explain the quality of Educational services at the Guilan University of Medical Sciences.
Methods: This cross-sectional descriptive-analytic study using simple random sampling on 250 students including Medicine, Dentistry, Pharmacy, Nursing, Midwifery and Paramedical students implemented. For collecting data two questionnaires including demographic characteristics questionnaire and quality of educational services questionnaire that its validity confirmed by content and face validity and reliability through Cronbach's alpha with (90%) respectively were used. collected data were analyzed using descriptive statistics and t-test through SPSS.
Results: The results showed that there is difference between the mean score of current situation (2.47 ± 1.24) from the students' viewpoints and desired condition with the mean score of (9.12±0.4). Independent T test showed that, in all aspects of quality of educational services there is a significant difference between the current and desired status (mean difference 34.6 ±0.47) and students’ expectations was higher than current situation (p<0.01). Most difference related to the services in good faith with the mean (-7.35 ±0.2) and minimum difference related to charming and morale service at the rate of (5.72±0.32).
Conclusion: Results show that Medical Sciences students had little satisfaction about the quality of training provided so that there is a large gap between the quality of educational services in the existing situation and the desired situation and students’ expectation was more than what it is, so to improve the quality of educational services, planning in all dimensions suggested.
Quality of Educational Services, Student, Medical Sciences
کیفیت خدمات آموزشی, دانشجو, علوم پزشکی
76
67
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-40-3&slc_lang=fa&sid=1
2017/03/32017/06/212017/06/262017/10/42016/01/182017/06/132016/06/122016/07/10
1395/4/20
2018/01/132018/01/152018/01/102018/01/242017/02/272018/01/282018/04/82018/04/9
1397/1/20
Y
Yaghobi
Nursing Dept, Nursing – Midwifery, Paramedical Faculty (Langroud) Guilan University of Medical Sciences and department of management,faculty of management and economics, science and research branch Islamic azad university,Tehran, Iran
یاسمن
یعقوبی
yasamanyaghobi@yahoo.com
No
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی شرق گیلان، دانشگاه علوم پزشکی پزشکی،دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
A
Mohammad-davoudi
department of management, faculty of human sciences, Islamic Azad university,saveh branch, saveh, Iran
امیرحسین
محمد داودی
adavoudi838@yahoo.com@
Yes
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران
A
Zamani-Moghadam
department of management, faculty of management and economics, science and research branch Islamic azad university,Tehran, Iran
افسانه
زمانی مقدم
afz810@yahoo.com
No
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
A
Jamali
department of management, faculty of management and economics, science and research branch Islamic azad university,Tehran, Iran
اختر
جمالی
akhtar_jamali2000@yahoo.com
No
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران