fa
jalali
1394
9
1
gregorian
2015
12
1
7
4
online
1
fulltext
fa
اهمیت تولید محتوا از طریق مولتی مدیا درآموزش دندانپزشکی
Importance of Content Production in Dental Education Through Multi Media
فاقد چکیده
Full text is available in pdf
Dental Education ,Multi Media ,Content, Production
آموزش دندانپزشکی,چند رسانه ای,تولید, محتوی
1
2
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-30-8&slc_lang=fa&sid=1
2016/05/3
1395/2/14
2016/05/3
1395/2/14
y
jahandideh
prosthetic department , faculty of dentistry , Guilan University of Medical Sciences,Rasht,Iran.
یوسف
جهاندیده
drjahandideh5@gmail.com
Yes
مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی،گروه پروتزهای ثابت دندانی، دانشکده دندانپزشکی،دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
fa
تبیین رابطه آیندهنگری و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز:سهم واسطه گری متغیر جهت گیری هدف
Relationship between Futurism and Educational Performance of students in Medical Sciences of Shiraz University: Mediation Role of Goal Orientation
مقدمه: آینده نگری به عنوان یک ویژگی بر روی جهت گیری هدف و عملکرد تحصیلی دانشجویان تأثیرگذار است و دانشگاهها در پرورش و توسعه این خصیصه در دانشجویان نقش تعیینکنندهای دارند. لذا هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین آیندهنگری و عملکرد تحصیلی با لحاظ نمودن نقش میانجی جهتگیری هدف انجام شد.
روشها: روش پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی بود که بر روی 197 نفر از دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 94-93 انجام شد. ابزارهای این پژوهش شامل دو پرسشنامه سنجش آینده نگری و جهتگیری هدف بود. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و پایایی آلفای کرونباخ برای مؤلفه آینده نگری به صورت کلی (72/0) و مؤلفه جهتگیری هدف (74/0) مورد تأیید قرار گرفت. بر این اساس پرسشنامه بین نمونه توزیع و دادهها از روش تحلیل مسیر بر اساس مراحل بارون و کنی با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که آیندهنگری دانشجویان به نحو مثبت و معنیداری عملکرد تحصیلی آنان را پیشبینی میکند (0001/0>ρ، 240/6=F). مؤلفههای آیندهنگری اثر معنیداری بر جهتگیری هدف عملکرد گرایش دارند (001/0>p، 787/4=F). همچنین مؤلفههای جهتگیری هدف عملکرد گرایش (001/0>ρ، 33/0=β) و جهتگیری هدف تسلط گرایش (001/0>ρ، 37/0=β) به نحو مثبت و معنیداری عملکرد تحصیلی دانشجویان را پیشبینی کرد.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، آینده نگری و داشتن نگرش مثبت نسبت به آینده نقش مهمی در جهتگیری هدف فرد دارد، زیرا انگیزهای که از نگرش به آینده در فرد ایجاد میگردد به معنای پیشبینی اهدف آینده در زمان حاضر خواهد بود، و طبیعتاً تلاش فرد را در کسب عملکرد بالا و به دنبال آن ارتقاء تحصیلی افزایش مییابد.
Introduction: futurism as a feature effects on students goal orientation and academic performance. Universities have a significant role in nurturing and developing this character. Therefore, aim of this study is to examine the relationship between Futurism and academic performance considering the role of goal orientation as a mediator.
Methods: This study was an analytic – descriptive, correlation research. The population included all students in Medical Sciences of Shiraz University that the research sample consists of 197 students of Medical Sciences of Shiraz University in 2014 which were selected by random sampling method. Research tools consist of future assessing questionnaire and goal orientation questionnaire. Content validity was favorably and Component reliability futurism was (72.0) and goal orientation was (74.0). Then, data were analysed using analysis method based on Baron and Kenny And SPSS software.
Results: The results showed that Student’s futurism predicts significantly their educational performance (F=6/240, p>0.0001). Components of futurism have significant effect on performance-approach goal orientation (F= 4/787, p> 0.0001), Also the goal orientation variables such as performance-approach (B=0/33, p> 0.0001) and mastery-approach (B=0.37, p> 0.0001) predict significantly the degree of student’s educational performance.
Conclusion: According to these results, futurism and having a positive attitude about the future have important role in goal orientation because motivation that is created in a person's attitude to the future is meant to predict the future goals at the moment and of course increases trying to get a high-performance and conse quentry promote of education.
Futurism, goal orientation, academic performance, Mediating, students, Medical Sciences
آینده نگری, جهت گیری هدف, عملکرد تحصیلی, دانشگاه, برنامه درسی
3
12
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-310-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/05/32015/02/22
1393/12/3
2016/05/32015/08/27
1394/6/5
J
Torkzade
Torkzadeh J, Department of Educational administration and planning, Shiraz University, Shiraz, Iran.
جعفر
ترک زاده
djt2891@gmail.com
Yes
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
F
Keshavarzi
Department of Educational administration and planning, Shiraz University, Shiraz, Iran.
فهیمه
کشاورزی
No
دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
fa
تأثیر نرم افزار آموزشی بر یادگیری مهارت های بالینی دانشجویان
The Impact of Educational Software Designed on Operating Room Students' Learning of Practical Skills
مقدمه: یادگیری الکترونیکی به عنوان یکی از انواع یادگیری خودمحور، یکی از پدیدههای دنیای مدرن اسـت کـه در عصر اطلاعات و در جامعه مبتنی بر دانش پا به عرصه وجود گذاشته اسـت. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر نرمافزار آموزشی طراحی شده در مورد نحوه عملکرد فرد اسکراب و سیار در اتاق عمل، بر یادگیری مهارتهای عملی دانشجویان اتاق عمل انجام گرفت.
روشها: این مطالعه نیمه تجربی، به روش سرشماری بر روی60 دانشجوی ترم اول رشته کارشناسی اتاق عمل شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، در سالهای 1391 و 1392 به روش نمونهگیری تصادفی ساده به دو گروه کنترل (آموزش سنتی) و مداخله (آموزش سنتی به همراه نرم افزار) تقسیم شدند. اثربخشی نرمافزار آموزشی طراحی شده از طریق آزمون عملی و با استفاده از چکلیست مورد ارزیابی قرار گرفت. دادهها پس از ورود به نرم افزار آماری SPSS با استفاده از شاخصهای مرکزی و پراکندگی و آزمون t و t زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: بر اساس نتایج، در آزمون عملی اول (قبل از مداخله) میانگین نمرات دانشجویان در گروه مداخله و کنترل تفاوت آماری معنیداری را نشان نداد، اما در میانگین نمرات آزمون عملی دوم (بعد از مداخله) در دانشجویان گروه مداخله اختلاف معنی داری مشاهده شد (p=0.002).
نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد که استفاده از نرمافزارهای آموزشی علاوه بر اینکه بر یادگیری دانشجویان موثر است، نمرات آنها را در آزمون عملی به میزان چشمگیری افزایش داده است.
Introduction: E-learning as a form of self-learning, is a phenomenon of the modern world which has been born in the age of information and knowledge-based society. The aim of this study is to evaluate the impact of educational software designed about scrub and circulate performance in the operating room on operating room students' in learning practical skills.
Methods: In this quasi-experimental study, 60 operating room students of the first semester in Shahroud University of medical sciences in 2012 and 2013, were recruited through simple random sampling and they divided into two groups including control group by using traditional training and intervention group using traditional education plus software, effectiveness of educational software was evaluated through practical test using check list. Data were analyzed using SPSS software and inductive, descriptive statistics and paired t-test and t-test.
Results: Results showed the first practical test (pre-intervention) mean scores in the intervention and control groups showed no significant difference. But in the second practical exam mean scores (post-intervention) were significantly different in the intervention group (P=0/002).
Conclusion: This study showed that using educational software not only is effective in students learning but also raise their confidence in the practical exam.
Practical skills, Software, Operating room
مهارتهای بالینی, نرمافزار, اتاق عمل
13
19
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-323-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/05/32015/02/222015/04/1
1394/1/12
2016/05/32015/08/272015/09/7
1394/6/16
S
Khazaei jalil
School of Nursing and Midwifery, Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran
سعید
خزایی جلیل
khazaei@shmu.ac.ir
No
دانشجوی رشته کارشناسی اتاق عمل، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
B
Shahbazian
School of Nursing and Midwifery, Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran
بهاره
شهبازیان
Bahare.Shahbazian@gmail.com
No
دانشجوی رشته کارشناسی هوشبری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
A S
Montazeri
School of Nursing and Midwifery, Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran
اکرم السادات
منتظری
Montazeria@shmu.ac.ir
No
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
A
Abbasi
Nursing Dept, School of Nursing and Midwifery, Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran
علی
عباسی
Abbasi_msn@yahoo.com
Yes
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
fa
مقایسه فرسودگی شغلی و وضعیت سلامت روان در پرستاران شاغل در دو مرکز آموزشی درمانی شهر رشت
Comparison of Mental Health and Burn Out in Medical Staff of Rasht Shafa and Heshmat Hospitals
مقدمه: سلامت روان پرستاران در کیفیت ارائه خدمات به بیماران موثر است و فرسودگی شغلی از شایعترین مشکلات این حوزه میباشد. این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه سلامت روان و فرسودگی شغلی در دو بیمارستان شفا و حشمت رشت انجام شد.
روشها: این مطالعه توصیفی – تحلیلی بر روی 183 پرستار بیمارستانهای روانپزشکی شفا و قلب حشمت رشت به روش نمونهگیری تصادفی ساده انجام گرفت. ابزار سنجش پرسشنامه دموگرافیک، سلامت عمومی و فرسودگی شغلی مازلاک بود. دو گروه توسط آزمون مانوا باهم مقایسه شدند. دادهها با نرمافزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد بین میانگین متغیر فرسودگی شغلی (000/0 P=،881/18F=) و سلامت روان (000/0= P،940/9F=) پرستاران شفا با حشمت تفاوت معنیداری وجود دارد و نمرات مولفههای خستگی هیجانی، کاهش احساس کفایت و درگیری در پرستاران شفا کمتر از پرستاران حشمت، ولی احساس کفایت پرستاران حشمت بالاتر از پرستاران شفا بود. در حوزه سلامت روان نیز نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد میانگین متغیر دوگروه (940/9F=) در سطح 001/0 معنیدار بود. مولفههای علائم جسمانی، اضطرابی و افسردگی پرستاران شفا پایینتر از پرستاران حشمت بوده اما سطح کارکرد اجتماعی پرستاران حشمت بالاتر از پرستاران شفا بود.
نتیجهگیری: هرچند میزان فرسودگی شغلی و سلامت روان پرستاران در این دو مرکز کم بود، اما به دلیل حساسیت موضوع، این امر نیازمند توجه بیشتری است.
Introduction: .Mental health nurses is effective on quality of services to patients,and burnout is a common complication in this area. this study was done to investigate and compare of mental health and burnout in Shafa and Heshmat ' s Rasht educational – remedial hospitals in Rasht
Methods :This descriptive-analytic study performed on 183 nurses of Shafa and Heshmat hospitals by simple randomly selected. Tool of study was a questionnaire including demographic information, Global Health Questionnair and Maslech Burned Out Inventory two groups were compared with MANOVA test. data were analyzed using descriptive statistics and spss software.
Results: Multivariate analysis of Variables indicate that average variable of burnout (F =18.881) and mental health (F =9.940) to Shafa nurses had significant difference (0.001) and scores of emotional exhaustion,decrease of personal accomplishment and involvement components in Shafa nurses was lower than Heshmat nurses, but personal accomplishment in Heshmat nurses had more than Shafa. Multivariate analysis in the area of mental health indicated that the average of variable in two groups was significant (F =9.940). Physical symptoms, anxiety and depression in Shafa nurses was lower than Heshmat nurses, But level of the social function of Heshmat nurses was higher than Shafa nurses.
Conclusion: Although burnout and mental health nurses of two centers was low, the issue required to more attention.
Burnout, Professional, Mental Health, Nursing, Staff
فرسودگی, شغلی, سلامت روان, پرستاری, پرسنل
20
30
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-232-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/05/32015/02/222015/04/12015/05/21
1394/2/31
2016/05/32015/08/272015/09/72015/09/6
1394/6/15
R
Soleimani
Psychiatry Department, Kavosh Cognitive Behaviour Sciences and Addiction Research Center, Shafa educational – remedial Hospital, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
ربابه
سلیمانی
No
گروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری – شناختی و اعتیاد «کاوش»،مرکز آموزشی درمانی شفا، ، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
S
Shokrgozar
Psychiatry Department, Kavosh Cognitive Behaviour Sciences and Addiction Research Center, Shafa educational – remedial Hospital, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
سمیه
شکرگزار
Dr.shokrgozar@yahoo.com
Yes
گروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری – شناختی و اعتیاد «کاوش» مرکز آموزشی درمانی شفا،دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، یران.
S
Kianmehr
School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
صدیقه
کیان مهر
No
پزشک عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
M
Fallahi
Vice- chancellor for health, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
مهناز
فلاحی
No
دکترای روانشناسی، معاونت بهداشتی ، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
M
Pakdaman
Kavosh Cognitive Behaviour Sciences and Addiction Research Center, Shafa educational – remedial Hospital, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
مهدیه
پاکدامن
No
مرکز تحقیقات علوم رفتاری- شناختی و اعتیاد «کاوش»، بیمارستان شفا، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
fa
بررسی وضعیت مدیریت کلاس اساتید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از دیدگاه دانشجویان
Study of Classroom Management in Birjand University of Medical Sciences from Students’ Viewpoint
مقدمه: اساتید محور اصلی تعلیم و تربیت هستند که دلسوزانه فعالیت میکنند تا مطلبی را به نحو احسن و قابل فهم به فراگیران منتقل کنند. بدیهی است که در این مسیر مهمترین فعالیت، مدیریت و اداره کلاس و ایجاد رفتار مطلوب درسایه ارتباط خوب و مؤثر با دانشجو میباشد. این مطالعه، با هدف بررسی وضعیت مدیریت کلاس اساتید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از دیدگاه دانشجویان انجام گرفت.
روشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی و جامعه آن شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (1100 نفر) بودند، که با توجه به جدول کرجسی و مورگان 283 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته سبکهای مدیریت کلاس دارای 30 سوال پنج گزینهای و 3 سه خرده مقیاس(تعاملی، مداخلهگر، و غیرمداخلهگر) بود. روایی پرسشنامه بر اساس نظر متخصصان و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 86/0 تایید گردید. دادهها بوسیله نرمافزار آماری SPSS و با استفاده از آزمونهای t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه در سطح معنیداری 05/0>p تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: بر اساس نتایج 179 نفر 3/63 درصد دانشجوی دختر و 104 نفر 7/36 درصد دانشجوی پسر بودند. نتایج نشان داد که بیشتر اساتید به ترتیب از سبک مدیریت کلاس تعاملی، سبک مداخلهگر و سبک غیر مداخلهگر استفاده میکردند. بین سبک مدیریت کلاس مداخله گر (0001/0=p،48/5=t)، سبک تعاملی (0001/0=p،27/3=t) و سبک غیرمداخله گر (0001/0=p،56/4=t) اساتید با جنسیت و بین سبک مدیریت کلاس تعاملی(004/0=p،89/2=f) و غیر مداخله گر (048/0=p،99/1=f) با رشته تحصیلی تفاوت معنی داری وجود داشت، اما بین سبک مدیریت کلاس مداخلهگر با رشته تحصیلی تفاوت معنیداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که سبک مدیریت کلاس غالب اساتید دانشگاه از نوع تعاملی است. بنابراین در جهت افزایش توانمندی اساتید در کلاسداری، برگزاری کارگاه چگونگی مدیریت کلاس و روابط موثر با دانشجو پیشنهاد میگردد.
Background: professors as main axis of education, try to transfer the materials to the learners intelligibly. In this regards, the most important activity is classroom management and adopting a desirable behavior along with good relationship with the students. This research tries to study classroom management of professors in Birjand University of Medical Sciences from students’ viewpoint.
Methods: This is a descriptive, cross-sectional study in which the population consisted of all the students in Birjand University of Medical Sciences (n=1100that 283 students were selected using random, stratum sampling and based on Korjsi and Morgan’s tables. A researcher-made questionnaire about classroom management styles with 30 five-option items and 3 sub-scales (interactional, interventional, and non-interventional) was used to collect data. Its validity was confirmed by experts as 0.82 and its reliability was calculated by Chronbach’s alpha as 0.86. The data were analyzed in SPSS (version 16) using independent t test and one-way ANOVA at the significant level of p<0.05.
Findings: According to the results, 179 students (63.3%) were female and 104 (36.7%) were male. The results showed that most professors made use of interactive, interventionist and non-interventionist classroom management styles , respectively. From students’ viewpoint, there was a significant difference between classroom management styles of interventionist (p=0.0001, t=5.48), interactive style (p=0.0001, t=3.27) and the non-intervention style (p=0.0001, t=4.56) in terms of teacher gender. Concerning the field of study, there was a significant difference between the interactive classroom management style (p=0.0004, t=2.89) and non-interventionist style (p=0.048, t=1.99). However, the interventionist style did not vary significantly across fields of study (p=0.176, t=1.44).
Conclusion: The results showed that most classroom management style was interactive, So in order to increase the ability of teachers in this field, workshops about how to manage classroom and effective relationships with students is offered.
Students, style , Classroom management, Faculty
دانشجویان , سبک, مدیریت کلاس, استاد دانشگاه
31
38
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-351-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/05/32015/02/222015/04/12015/05/212015/06/24
1394/4/3
2016/05/32015/08/272015/09/72015/09/62015/09/6
1394/6/15
S
Kazemi
Payame Noor University, Birjand, Iran.
سیما
کاظمی
No
دانشگاه پیام نور ، بیرجند، ایران.
Y
Mohammadi
PhD Student of Curriculum Development at Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran.
یحیی
محمدی
y_mohammady_29@yahoo.com
Yes
مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دانشجوی دکترای برنامهریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
M R
Raeisoon
Department of Social Medicine, Faculty of Medicine, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran.
محمد رضا
رئیسون
No
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
fa
بررسی تاثیر معدل دیپلم برروند تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل 90-1385
The Effect of Diploma Grade Point Average on Educational Evaluation Status of Medical Students in Babol University of Medical Sciences during 2006-2011
مقدمه: آموزش پزشکی به عنوان یک سیستم آموزشی پویا میتواند تحت تاثیر آموختههای دانشآموزان پیش از ورود به دانشگاه قرار گیرد. ارزیابی آموزشی به عنوان ابزاری برای بررسی کیفیت سیستمهای آموزشی استفاده میشود. هدف از این مطالعه تعیین اثر معدل دیپلم بر روند تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل بود.
روشها: پژوهش حاضر مطالعهای توصیفی - تحلیلی است که بر روی 6 دوره تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل طی سالهای 90-1385 انجام گردید. اطلاعات با استفاده از پرسشنامهای در مورد مشخصات دموگرافیک، معدل دیپلم، و معدل دروس تخصصی، معدل دروس علوم پایه، نمره آزمون جامع علوم پایه هر یک از دانشجویان اخذ و با استفاده از تستهای آماری t-test با استفاده از نرمافزار آماری SPSS مورد آنالیز قرار گرفت.
یافتهها: از 387 دانشجوی پزشکی واجد شرایط 229نفر (17/59 درصد) دختر و 262 نفر (8/68 درصد) بومی بودند. بررسیها نشان داد میانگین معدل دیپلم با میانگین نمرات12درس اختصاصی رابطه معنیداری داشته است (001/0 p=). همچنین با وجود همخوانی بین معدل دیپلم با معدل علوم پایه و امتحان جامع، ارتباط معنیداری بین معدلها مشاهده نشد. اما بین معدل علوم پایه و امتحان جامع ارتباط معنیداری وجود داشت (05/0 p≤).
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که وضعیت تحصیلی دانشجو در طی دوره دبیرستان نقش مهمی در روند تحصیلیشان دارد. بنابراین پیشنهاد میگردد معدل دیپلم به عنوان یک فاکتور تاثیرگذار در انتخاب دانشجویان پزشکی در نظر گرفته شود.
Introduction: Medical education as a dynamic system can be affected by learning experiences related to before entrance exam. Evaluation of education is used for studying the quality of educational system. The purpose of this article is to explain the role of diploma grade point average in the educational process of medical students in Babol University of medical sciences.
Methods: This cross-sectional study conducted on the six-year period educational process of medical students in Babol University of medical sciences during 1985-1990. Data were collected using a questionnaire in demographic characteristics, diploma grade point average, twelve medical science course average score, basic medical science course average score, and the comprehensive basic medical science examination score. Data were analyzed by statistical T-Test and SPSS software.
Results :From 387 medical students, 229(59.17%) were girls and 262(68.8%) were local. The study revealed that there was significant relationship between diploma grade point average and twelve medical science course average score (p= 0.001). Nevertheless, the consistency between fluctuation of diploma grade point average with basic medical science course average score, and also with the comprehensive basic medical science examination score, any significant relationship wasn’t observed (p≥ 0.05). The relationship between basic medical science course average score and the comprehensive basic medical science examination score was significant (p≤ 0.05).
Discussion: The results indicated that high school status has an important role on medical students education. It is better to consider diploma grade point average as the criteria in entrance examination.
medical students, educational process, Medical Education
دانشجوی پزشکی, روند تحصیلی, آموزش پزشکی
39
45
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-43-3&slc_lang=fa&sid=1
2016/05/32015/02/222015/04/12015/05/212015/06/242015/02/10
1393/11/21
2016/05/32015/08/272015/09/72015/09/62015/09/62015/11/1
1394/8/10
F
Adelmashhadsari
Medical radiation dept, paramedia faculty, babol university of medical sciences, Babol, Iran.
فرشته
عادل مشهدسری
No
گروه پرتوپزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، ایران.
F
Mitra Elmi
Chemistry dept,school of chemistry, Mazandaran university, Babol, Iran.
فاطمه
میترا علمی
No
گروه شیمی دریا، دانشکده شیمی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
M
Mitra Elmi
Celluar and Molecular biology research center,school of medicine, babol university of medical sciences,Babol, Iran.
مریم
میترا علمی
m.elmi@mubabol.ac.ir
Yes
مرکز تحقیقات بیولوژی سلولی و ملکولی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، ایران.
Z
maghdori
school of medicine, babol university of medical sciences,Babol, Iran.
زهرا
مقدوری
m.elmi@mubabol.ac.ir
No
مرکز آموزش، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، ایران.
fa
رابطه تاب آوری و سبک های دلبستگی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان
The Relationship between Resilience and Attachment Styles with Academic
مقدمه: پیشرفت تحصیلی دانشجویان از جمله مسائل مهم در نظام آموزش عالی میباشد، که تحقق آن متأثر از عوامل مختلفی میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه تابآوری و سبکهای دلبستگی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.
روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی - مقطعی بود که بر روی 285 نفر از دانشجویان پسر ساکن در خوابگاههای دانشگاه علومپزشکی اصفهان در سال تحصیلی 94-93 انجام شد. نمونهها به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامههای روا و پایای سبکهای دلبستگی بزرگسالان هازان و شیور (Hazan and Shaver) و مقیاس تابآوری کونور و دیویدسون (Connor and Davidson) بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی چند متغیره از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که پیشرفت تحصیلی با سبک دلبستگی ایمن (34/0=r) و تابآوری (42/0=r) همبستگی مثبت و معنیدار و در مقابل با سبک دلبستگی اجتنابی (21/0- =r) و سبک دلبستگی اضطرابی (25/0- =r) همبستگی منفی و معنیدار داشتند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای پیشبین به طور معنیدار قادر به تبیین 22/0 از واریانس پیشرفت تحصیلی در دانشجویان بودند.
نتیجهگیری: نتایج این تحقیق بیانگر اهمیت متغیرهای سبک دلبستگی و تابآوری در پیشبینی پیشرفت تحصیلی در دانشجویان بود.
Introduction: Academic achievement is one of the important issues in the higher education system, whose realization is affected by many factors. The aim of this study was to examine the relationship between resilience and attachment styles with academic achievement among students at Isfahan University of Medical Sciences.
Methods: This descriptive and cross-sectional study was performed in on 285 male students living in dormitories of Isfahan University of Medical Sciences. The sample were selected through multi-stage cluster sampling. Data collection tools were Hazan and Shaver Adult Attachment Questionnaire and Connor and Davidson Resilience Scale. Data were analyzed using descriptive statistics tests, Pearson Correlation coefficient, and Multiple Linear Regression.
Results: findings showed a signify cant positive correlation (P<0.01) between academic achievement and secure attachment style (r=0.34) and resilience (r=0.42). It also showed a significant negative correlation (P<0.01) between academic achievement and avoidant attachment style (r=-0.21), anxious-ambivalent attachment style (r=-0.25). Stepwise regression analysis indicated that the predictor variables were able to significantly explain 0.22 of academic achievement variance among the students.
Conclusion: The results of study support the importance of attachment styles and resilience in academic achievement among students.
Resilience, Attachment, Academic Achievement, Students
تابآوری, دلبستگی, پیشرفت تحصیلی, دانشجویان
46
55
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-165-5&slc_lang=fa&sid=1
2016/05/32015/02/222015/04/12015/05/212015/06/242015/02/102015/06/23
1394/4/2
2016/05/32015/08/272015/09/72015/09/62015/09/62015/11/12015/09/6
1394/6/15
S
Saadat
Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
سجاد
سعادت
No
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
O
Etemadi
Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
عذرا
اعتمادی
o.etemadi@edu.ui.ac.ri
Yes
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
P
Nilforooshan
Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
پریسا
نیلفروشان
No
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
fa
تاثیر روش آموزش بهداشت دهان و دندان توسط دانشجوی استاندارد شده بر میزان پلاک دندانی
The Effect of Training by Standardized Student Method on Decreased Dental Plaque
مقدمه: پلاک میکروبی دندان به عنوان عامل اصلی در پاتوژنز بیماریهای پریودنتال شناخته شده است. پیشگیری اولیه و آموزش به عنوان اثرگذارترین ابزار در کاهش بیماری دندان و پریودنتال و بهبود بهداشت دهان درنظرگرفته میشود. هدف این مطالعه تعیین تاثیر روش آموزش بهداشت دهان و دندان توسط دانشجوی استاندارد شده بر میزان پلاک دندانی بود.
روشها: در این مطالعه نیمه تجربی، 62 بیمار مراجعهکننده بطورتصادفی به دو گروه مورد: آموزش عملی بهداشت دهان و دندان توسط یک دانشجوی استاندارد شده (31 نفر) و گروه شاهد: آموزش چهره به چهره (31 نفر) تقسیم شدند. نمایهی پلاک که درواقع نمایهی بررسی کارکرد بیماران بود، توسط فرد معاینهکننده و بر پایه نمایه پلاک O'Leary اندازهگیری شده و میزان شاخص پلاک بیماران، قبل و بعد از آموزش ثبت گردید. جهت استانداردسازی دانشجو، تیمی تشکیل و پس از سه جلسه یک ساعته دانشجویان تعلیم عملی دیده و نحوه اجرای دانشجو توسط اعضای تیم مورد ارزشیابی و بازخورد لازم ارائه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای مرتبط با شاخص پلاک از آزمونهای توصیفی و استنباطی با کمک نرمافزار SPSS استفاده شد.
یافتهها: کاهش62/25 درصد شاخص پلاک دربیماران گروه مورد یا آموزش توسط دانشجوی استانداردشده و کاهش 13/15درصد در بیماران گروه شاهد یا آموزش چهره به چهره متعاقب آموزش مشاهده شد و نیز اختلاف معنیداری بین میانگین شاخص کاهش پلاک در هر دو گروه مورد و شاهد پس از آموزش وجود داشت (0001/0 p=).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که تربیت دانشجوی استاندارد شده به دلیل شبیهساز شده یک استاد مجرب، میتواند نقش بسزایی در کاهش پلاک دندانی و روش مناسبی جهت آموزش نکات مراقبتی به بیماران داشته باشد.
Introduction: Dental microbial plaque is recognized as the most important factor in pathogenesis of periodontal diseases. The early prevention and training is considered as the most effective tool for reducing the dental and periodontal diseases and improvement of oral health. The main objective of this study is to determine the effect of standardized student training method on reduction of dental plaque.
Methods: In this Quasi-Experimental study, 62 students were randomly divided into two cases and control groups, in which practical training of oral and dental health by a standardized student (31 samples) and face-to-face training were offered. Plaque index, which is indeed is the patients’ performance assessment index, is measured by the examiner and based on the O’Leary plaque index. The plaque index before and after training , were recorded. A team was created for students’ standardization. Then three one-hour sessions held for students’ practical training; and performance of students evaluated by the team members, and feedbacks were provided. In order to analyze related data for dental plaque index, descriptive and analytical statistics were used SPSS software Ver.21.0.
Results: The results showed a 25.62% drop in plaque index of patients in case group (trained by standardized student) and a 15.13% drop in control group (trained by face-to-face learning), which are significant for both groups based on the independent sample test and the obtained confidence level (p = 0.000).
Conclusion: It can be concluded that training of standardized students, as it simulates an experienced mentor, can play a key role in reduced dental plaque and serve as an efficient technique for teaching the care service materials to patients.
Training, Oral Health, Periodontal Disease
آموزش, بهداشت دهان, بیماری پریودنتال
56
63
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-257-2&slc_lang=fa&sid=1
2016/05/32015/02/222015/04/12015/05/212015/06/242015/02/102015/06/232014/11/21
1393/8/30
2016/05/32015/08/272015/09/72015/09/62015/09/62015/11/12015/09/62016/06/5
1395/3/16
A R
Hendi
School of dentistry, Tehran university of medical sciences,Tehran, Iran.
امیررضا
هندی
No
دستیار تخصصی پروتزهای دندانی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
B
Vadiati Saberi
Periodentology dept, Medical sciences research center,educational development center(EDC) ,Guilan university of medical sciences , Rasht , Iran.
بردیا
ودیعتی صابری
dr.bardia_vad@yahoo.com
Yes
گروه پریودنتولوژی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
Y
Jahandideh
Fixed prosthesis, school of dentistry , Guilan university of medical sciences , Rasht , Iran.
یوسف
جهاندیده
No
گروه پروتزهای ثابت دندانی، دانشکده دندانپزشکی،دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
I
Dadgaran
Medical sciences research center,educational development center(EDC), Guilan university of medical sciences , Rasht , Iran.
ایده
دادگران
i_dadgaran@yahoo.com
No
مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، مرکزمطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
S
Nemati
Dental radiology dept, school of dentistry, Guilan university of medical sciences , Rasht , Iran.
سمیه
نعمتی
No
رادیولوژی دهان و دندان، استادیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
fa
ارزیابی پزشکان عمومی از برنامههای آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی گلستان
General practitioners Assessment of Continuing Education Programs in Golestan University of Medical Sciences
مقدمه: با توجه به اهمیت برنامههای آموزش مداوم برای پزشکان و اینکه برگزاری برنامههای بازآموزی برای پزشکان و بروزرسانی اطلاعات پزشکی آنان یکی از مهمترین وظایف دفتر آموزش مداوم دانشگاه است، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی برنامههای آموزش مداوم برگزار شده توسط دانشگاه علوم پزشکی گلستان درسال 1390 ازدیدگاه پزشکان عمومی، به منظور رفع نقایص و تقویت نقاط قوت آنها انجام گرفت.
روشها: این پژوهش توصیفی- مقطعی با همکاری پزشکان عمومی شرکت کننده درپنج برنامه مدون که در نیمه دوم سال 1390 توسط آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی گلستان، برگزار گردید، انجام شد. نمونهگیری به روش سرشماری و ابزار انجام پژوهش پرسشنامه مورد استفاده اداره کل آموزش مداوم بود. پرسشنامه از دو بخش مشخصات دموگرافیک و زمینه ای و 10 سوال در مورد برنامههای اجراشده که بر اساس مقیاس پنج درجهای لیکرت تنظیم شده بود. پرسشنامهها بین تمامی پزشکان شرکتکننده در برنامهها توزیع شد، 333 پرسشنامه تکمیل شد. نتایج حاصل با استفاده از نرمافزار آماری SPSS بر مبنای آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
یافتهها: میانگین سنی شرکتکنندگان در پژوهش 2/6± 40 و میانگین سابقه طبابت آنان 9/5±13 بود. میزان پاسخگویی به پرسشنامهها نیز83 درصد اعلام شد. در این مطالعه 7/62 درصد از شرکتکنندگان، متناسب بودن محتوای برنامهها با نیازهای شغلیشان را زیاد و خیلی زیاد ارزیابی کردند. 3/91 درصد از شرکتکنندگان موفقیت برنامه از نظر ارائه مطالب جدید علمی را متوسط و به بالا عنوان کردند درحالی که 3/62 درصد آنها مشارکت فعال در بحثها (پرسش و پاسخ - بحث و برگزاری پانل) را متوسط به پایین بیان کردند.
نتیجهگیری: بیشتر شرکتکنندگان در برنامههای آموزش مداوم، از محتوای برنامهها از نظر مطالب جدید علمی و متناسب بودن آنها با نیازهای شغلیشان، رضایت داشتند. پیشنهاد میشود جهت هرچه موثرتر واقع شدن برنامههای آموزشی در انتخاب شیوههای آموزشی اصول یادگیری بزرگسالان (آندراگوژی) در نظر گرفته شود.
Introduction: Considering the importance of continuing education programs for physician, so the most important duty of planners and office managers is holding and updating medical information, in this regards, this study aimed to assess continuing education programs from view points of general practitioners to modify the weaknesses and enhance the strengths of these programs in Golestan university of medical sciences.
Methods: This cross-sectional study has been done on general practitioners participating in the 5 Continuing medical education programs holding in second half of 2012 in Golestan university of medical scienses. sampling method was census and Instruments for doing this research was a questionnaire used by the office of continuing medical education in university. The questionnaire was composed of two parts: The first section consists of 10 questions on demographic characteristics, underlying the second part of the program implemented based on the Likert scale. questionnaires were distributed among all physicians participating in these programs and 333 questionnaires (an average of 60 questions per program) were completed. The results using of SPSS software based on descriptive statistics (mean and standard deviation) were analyzed.
Results: The average age of participants in this study was 40 ± 6.2 years, and their history of medical practices were 13±5.9.the rate of responding to the questionnaire was 83%. In this study, 62.7 % of the participants believed that corresponding of the content of programs to their business needs was high and very high . 91.3% of physicians declare the rate of success of programs in presenting new scientific material were moderate and more, while 62.3 consider active participation in discussion (questions and answering,discussion and implementation panel) was moderate to low.
Conclusions: More participants in CME programs declare their satisfaction of the contents of the programs regarding new scientific materials and corresponding with their job needs , it is suggested adult learning methods must be considered so that CME programs become more effective.
Assessment, Programs, Continuing Education, General practitioners
ارزیابی, برنامه, آموزش مداوم, پزشکان عمومی
64
70
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-244-3&slc_lang=fa&sid=1
2016/05/32015/02/222015/04/12015/05/212015/06/242015/02/102015/06/232014/11/212015/01/9
1393/10/19
2016/05/32015/08/272015/09/72015/09/62015/09/62015/11/12015/09/62016/06/52015/05/25
1394/3/4
A
Arash
Msc student in Educational Management, Department of Medical Education, Golestan University of medical science, Golestan, Iran
علی
آرش
No
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
Z
hesari
Student in Clinical Biochemistry, Department of Clinical Biochemistry, Faculty of Medicine, Iran University of medical science, Tehran, Iran.
زهرا
حصاری
No
گروه بیوشیمی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
S
Alizadeh
Student in Medical Education, Department of Medical Education, Faculty of Medicine, Iran University of medical science, Tehran, Iran.
سمیه
علیزاده
No
دانشجوی دکترای آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی ،دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
N
Broomand
Department of Medical Education, Golestan University of medical science, Gorgan, Iran
نگار
برومند
Negar.broomand@gmail.com
Yes
گروه چشم پزشکی،گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران