fa
jalali
1394
7
1
gregorian
2015
10
1
7
3
online
1
fulltext
fa
دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی در مورد برگزاری دروس کارآموزی و کارورزی: یک مطالعه کیفی
Perspective of Health Service Management Master Students about Methods of Holding Clerkship and Internship Courses: A Qualitative Study
مقدمه: در آموزش رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دروس کارآموزی و کارورزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار میباشند. به دلیل وجود ضعفهای موجود در برگزاری این دروس در سالهای گذشته، مطالعه حاضر با هدف بررسی نحوه برگزاری دروس کارآموزی و کارورزی در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی از دیدگاه دانشجویان این رشته انجام گرفته است.
روشها: در این مطالعه کیفی با رویکرد پدیدارشناسی، بر اساس نمونهگیری مبتنی بر هدف، 9 نفر از 7 دانشگاه علوم پزشکی تهران (1 نفر)، تبریز (1 نفر)، اصفهان(1 نفر)، شیراز (1 نفر) و کرمان(1 نفر)، قزوین (2 نفر) و دانشگاه آزاد (2 نفر) که چهار نفر از آنها مرد و پنچ نفر زن بودند، انتخاب شدند. دادهها با استفاده از بحث گروهی متمرکز و مصاحبه با ارسال سوالات باز از طریق پست الکترونیکی در سال 1391 جمع آوری و با روش تحلیل درون مایهای تحلیل گردید.
یافتهها: حاصل تجزیه و تحلیل دادهها 4 درون مایه اصلی و 20 درون مایه فرعی بود. درون مایههای اصلی شامل: نحوه تدریس، ارزیابی، نقاط قوت و نقاط ضعف بود. در تدریس موضوعاتی مانند: جلسات توجیهی، زمان تشکیل، داشتن طرح درس، وظایف و فعالیتها مطرح بود. درارزیابی: گزارش نویسی، انجام کارتحقیقاتی، مقاله نویسی و ارزیابی توسط مسئولین بیمارستانها بیان شده و از ناعادلانه بودن ارزیابی شکایت داشتند. در نقاط قوت: به دو موضوع تمرکز روی موضوعات کاربردی و پژوهش محور بودن اشاره شده و در نقاط ضعف حجم بالای کار، ضعف نظارت، مشکل هماهنگی با بیمارستانها، عدم همراهی اساتید راهنما، عدم آشنایی پرسنل مراکز با رشته و مباحث آن مطرح گردید.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج مطالعه، اصلاح شیوههای ارزشیابی، بهبود هماهنگی با بیمارستانها و آشنایی بیشتر پرسنل با این رشته برای ارتقای کیفیت کارآموزی و کارورزی رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی ضروری است.
Introduction: Clerkship and internship courses are very important in health service management education. Due to weaknesses in holding of these courses in last few years, the aim of this study is to explore the viewpoints of Iranian master students in health service management about methods of implementing clerkship and internship courses.
Methods: In this qualitative study with phenomenological methodology, using purposive sampling method 9 people of health services management students from 7 medical sciences universies including: Tehran (1 person), Tabriz (1 person), Kerman (1 person), Esfahan (1 person), Shiraz (1 person), Gazvin (2 persons) and Azad university (2 persons) that 4 people were male and 5 of them were female selected. data were collected using focus group discussion and semi- structured interviews, conducted in2012 through open- ended questionnaire and were analyzed using Content- Analysis methods.
Results: Findings resulted in 4 main themes and 20 sub themes. The main themes included: teaching methods, evaluation, strength and weakness points. Sub themes for teaching methods included: briefings, holding timetable, having lesson plan, tasks and activities. Sub themes for evaluation included: reporting, researching, and assignment and assessments by hospital authorities. Participants had complained about evaluation methods. About strength points, participants referred to focus on applicable subjects and its research- based nature. Sub- themes for weaknesses included: high working load, poor supervision, problems in coordination with hospitals, absence of curriculum authorities, and lack of familiarity of centers’ or field’s staff with topics in health services management
Conclusion: According to the results of this study to improve health service nanagment clerkship and internship courses, revising of evaluation methods in of these courses, improving coordination with hospitals and more familiarity of hospitals personnels with health service management are essential.
Clerkship, Internship, Health Services Administration, Qualitative Research
کارآموزی, کارورزی, مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی, مطالعه کیفی
1
10
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-216-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/01/15
1393/10/25
2015/07/16
1394/4/25
J S
Tabrizi
Tabriz University of Medical Sciences
جعفر صادق
تبریزی
No
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
S
Azami-Aghdash
Research Center for Medical Education, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
صابر
اعظمی-آغداش
saberazami@yahoo.com
Yes
مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، تبریز، ایران.
fa
بررسی سطح مهارت خلاقیت در دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران
Assessment the Creative Skills of Nursing Students and Nurses in the Intensive Care Units of Hospitals Covered by Tehran University of Medical Sciences
مقدمه: ارتقاء مهارتهای خلاقیت یکی از اهداف آموزش عالی جهت تربیت دانشجویان پرستاری است. از طرفی، ضرورت وجود پرستاران خلاق در بخشهای ویژه که مراقبت پیچیدهتر به بیماران شدیداً بدحال ارائه میدهند، احساس میشود؛ لذا این مطالعه با هدف تعیین و مقایسه سطح مهارت خلاقیت دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل در30 بخش مراقبت ویژه در بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1392 انجام شد.
روش ها: در این مطالعه مقطعی کلیه دانشجویان سال اول ( 131 نفر) و آخر پرستاری (126 نفر) به روش سرشماری و 150 نفر از پرستاران شاغل در بخشهای مراقبت ویژه به روش تصادفی ساده از بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1392 انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از آزمون خلاقیت عابدی استفاده شد. دادهها با نرم افزارSPSS در سطح معنیداری p<0/05 و با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون توکی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: میانگین امتیاز مهارت خلاقیت در دانشجویان سال اول 4/7±1/126، در دانشجویان سال چهارم 6/8±4/142 و در پرستاران 4/8±6/151 بود، که از نظر آماری معنیدار (05/0>P) بود. همچنین تفاوت معنیداری بین دانشجویان سال اول و سال چهارم (01/0>p)، سال اول و پرستاران شاغل (02/0=p) و سال چهارم و پرستاران شاغل (01/0=p) وجود داشت، به گونهای که میانگین امتیاز مهارت خلاقیت پرستاران شاغل از دانشجویان سال اول و چهارم بیشتر بود.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد، مهارت خلاقیت در پرستاران شاغل در بخشهای ویژه بیشتر از دانشجویان و در دانشجویان سال آخر بیشتر از دانشجویان سال اول بود . پایینتر بودن مهارت خلاقیت دانشجویان پرستاری در مقایسه با پرسنل پرستاری نشان دهنده لزوم تلاش برای ارتقای این مهارت با برنامهریزی در آموزش دانشجویان و بکارگیری روشهای تدریس نوین میباشد.
Introduction: Promotion of creative skills is one of the goals of higher education for training nursing students and also the need for innovative nurses in intensive care wards is felt to provide exclusive complex care to very ill patients. Thus, this survey aimed to compare creative skills in the nursing students and nurses in 30 intensive care units of hospital covered by Tehran University of medical sciences in 2013.
Methods: In this cross-sectional study, all freshman (131) and senior (126) nursing students through census method and 150 nurses in the intensive care units of hospitals covered by Tehran University of Medical Sciences in 2013 were selected by random sampling. Abedi Creativity questionnaire was used for data gathering. Data were analyzed using SPSS software, with variance analysis and Toki tests; at the significant level P<0.05.
Results: Mean score of creative skills scores for freshman students was 126.1±7.4, senior students 142.4±8.6 and for nurses 151/6±8/4 that was statistically significant. There is a meaningful difference between the freshman students with senior students (p<0.01), freshman students with nurses (p=0.02) and senior students with nurses (p=0.01) in terms of the mean scores of creative skills. So that nurses̛ creativity skills was more than of freshmen and senior students.
Conclusion: Research findings show that creative skill in critical care nurses is more than students and also in senior students is more than freshman students. Low levels of creative skill among nursing students compare to nurses indicates the necessity of the skill improvement by embedding them in students’ curriculum and using modern methods of teaching.
Creativity, Nursing Student, Nurse, Intensive Care Unit
خلاقیت, دانشجوی پرستاری, پرستار, مراقبت ویژه
11
19
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-265-2&slc_lang=fa&sid=1
2015/01/152015/02/3
1393/11/14
2015/07/162016/01/16
1394/10/26
HR
Sadeghi Gandomani
Kashan University of Medical Sciences
حمیدرضا
صادقی گندمانی
No
دانشگاه علوم پزشکی کاشان
M
Delaram
School of Nursing & Midwifery, Shahrekord University of Medical Sciences, Shahrekord, Iran
معصومه
دلارام
masoumehdelaram@yahoo.com
Yes
گروه مامائی، دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.
F
Naseri -Ziba
Iran University of Medical Sciences
فریبا
نصیری زیبا
No
دانشگاه علوم پزشکی ایران
N
Naseri-Boroujeni
Islamic Azad University Dehaghan branch
نرگس
ناصری بروجنی
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان
fa
دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در مورد الگوهای ارزشیابی تحصیلی: سال 1393
Viewpoint of faculty members about educational evaluation models in Urmia University of medical sciences in 2014
مقدمه: نظام آموزش عالی سرمایه انکارناپذیر هر کشوری بوده و نقشهای مختلفی در جوامع به عهده دارد. اطمینان از کسب دانش، مهارت و صلاحیتهای لازم توسط دانش آموختگان و ارزشیابی به عنوان یک امر مدیریتی از ضروریات این نظام است. مطالعه حاضر، با هدف بررسی شیوه های متداول ارزشیابی تحصیلی از نظر اعضای هیات علمی انجام شد.
روشها: در این بررسی توصیفی تحلیلی در سال 1392، تعداد 167نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بهروش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا انجام شد. دادهها با استفاده از آزمون رتبهایی فریدمن، آزمون t مستقل و آنالیز واریانس و از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: از مجموع 165 نفر پاسخگو، 27 نفر مدرک PhD و 108 نفر دکترای تخصصی پزشکی داشتند. از نظر اعضای هیات علمی، الگوهای مشارکتی و هدفآزاد الگوهای مطلوبتری بودند. تحلیل نتایج نشان داد ترجیح الگوها براساس سابقه تدریس، جنسیت و پست مدیریتی معنیدار نبود. آنالیز واریانس و آزمون LSD نشان داد در الگوی هدفگرا تفاوت میانگین نمرات در رتبه دانشیار (95/3) با رتبه استادیار (62/3) معنیدار بود )013/0(P= و در الگوی مدیریتگرا نیز تفاوت میانگین نمرات در رتبه مربی (66/4) با رتبه استادیار (38/4) معنیدار بود ) 042/0(P=.
نتیجه گیری: دیدگاهها و علایق اعضای هیات علمی در مورد الگوها نشان داد توجه صرف به اهداف تعیین شده و نتایج برنامهها کافی نیست. لذا میبایست به نتایج پیشبینی نشده و واقعی و مشارکت دادن ذینفعان و بخصوص دانشجویان نیز که در انتخاب الگوی ارزشیابی نقش مهمی دارند توجه شود. این امر موجب افزایش اعتبار ارزشیابی و اثربخشی آن خواهد بود.
Introduction: Higher education system is a great asset and play different roles in societies. Ensuring of acquisition of knowledge, skills and competencies were required by the graduates and the need for evaluation as a management practice are prerequisite for this system. The present study aimed to assess the common methods of educational evaluation from the views of faculty members in Urmia University of medical sciences.
Methods: In this cross-sectional study, 167 members of the Faculty of Urmia Medical Sciences were selected in 2013. Data were collected by a Researcher made questionnaire. Friedman test, t-test and ANOVA were used for data analysis.
Results: Of 165 respondents, 27 were PhD and 108 were medical specialists. From the view of faculty members, participatory and goal-free models were more favorable. Analysis of the results revealed preference models on the basis of teaching experience; gender and having managerial position were not significant. ANOVA and LSD tests showed that in the goal-oriented model, difference of mean scores between the ranks of associate professor (3.77) and assistant professor (4.12), (P=0.003) and in the management-oriented model difference of mean scores between the ranks of lecturer (4.66) and assistant professor (4.38), were significant(P=0.04).
Conclusion: Viewpoint and preferences of faculty members indicated that not only the defined goals objectives and results but also unforseen actual results, participation of stakeholders, particularly students, who were important in the selection of evaluation models must be considered, so that it will strengthen their credibility and effectiveness.
Assessment, Education, Faculty, Evaluation
سنجش, آموزش, دانشکده, ارزشیابی
20
28
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-104-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/01/152015/02/32015/03/17
1393/12/26
2015/07/162016/01/162015/08/27
1394/6/5
M
Sheikhzadeh
Urmia branch, Islamic Azad University
مصطفی
شیخ زاده
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
B
Nabilou
School of Public Health, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
بهرام
نبی لو
bnabil@umsu.ac.ir
Yes
گروه بهداشت عمومی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه، ارومیه، ایران
Sh
Babaei
Urmia University of Medical Sciences
شیوا
بابایی
No
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه
fa
بررسی نظرات پزشکان عمومی شاغل در رابطه با سرفصلهای بیماریهای مغز و اعصاب و کفایت بالینی آنها در تشخیص و درمان
General Physician's Viewpoints, about Educational Titles and Clinical Competencies in Diagnosis And Management of Neurological Diseases
مقدمه: ارزیابی مکرر آموزش پزشکی برای ارتقاء و بهبود کیفی آموزش پزشکی ضروری است. بررسی دیدگاه دانشآموختگان درباره ارزش کاربردی مباحث آموزشی و میزان کفایت بالینیشان، یکی از روشهای ارزیابی آموزش پزشکی میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش پزشکان درباره ارزش کاربردی موضوعات تدریس شده در زمینه بیماریهای مغز واعصاب وهمچنین درباره میزان توانمندیشان در تشخیص و درمان بیماریهای شایع مغز و اعصاب انجام شده است.
روشها: این پژوهش توصیفی – مقطعی در سال 1392 به طور تصادفی بر روی پزشکان عمومی مشمول طرح که از ابتدای سال 81 تا انتهای سال 91 فارغ التحصیل شدهاند و در طی تحصیل دورهی کارورزی مغز و اعصاب را گذرانده و در زمان مطالعه در یکی از رستههای بهداشتی و یا درمانی در استان گیلان مشغول به کار بودند، انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه حاوی سه بخش اطلاعات دموگرافیک، ارزیابی کاربرد عملی سرفصلهای تعیین شده توسط شورای آموزش و برنامه ریزی پزشکی از دیدگاه پزشکان،و ارزیابی کفایت تشخیصی و درمانی پزشکان در رابطه با سرفصلهای تعیین شده بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) ، استنباطی (Independent test و Mann Whitney) و توسط نرم افزار spss انجام شد.
یافتهها: در این مطالعه 148 پزشک عمومی مورد بررسی قرار گرفتند. در ارزیابی ارزش کاربردی سرفصلهای تعیین شده بر اساس نظرات پزشکان مشمول طرح بدون در نظر گرفتن رسته ی کاری، به ترتیب فیزیوپاتولوژی، تشخیص و درمان سردرد (82/ 91 درصد)، سرگیجه (5/88 درصد) و عوارض عصبی بیماریهای داخلی(8 / 58 درصد)، دارای بیشترین ارزش کاربردی با اهمیت و بسیار با اهمیت بودند. در ارزیابی کفایت تشخیصی و درمانی پزشکان مشمول طرح بدون در نظر گرفتن رستهی کاری، بیشترین درصد کفایت تشخیصی و درمانی به ترتیب به سردرد (7/77 درصد)، سرگیجه (5/61 درصد) و انجام معاینهی عصبی و اخذ شرح حال بیماری عصبی (50 درصد) تعلق داشت. در بررسی وضعیت کلی کفایت تشخیصی درمانی پزشکان مشمول طرح در رابطه با سرفصلهای آموزشی بیماریهای مغز و اعصاب، مشخص شد که اکثریت آنها (5/65 درصد) دارای کفایت تشخیصی درمانی ضعیفی هستند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج، اکثریت پزشکان مشمول طرح دارای کفایت تشخیصی و درمانی ضعیفی هستند، بنابراین پیشنهاد میشود که بازنگری به صورت اختصاص دادن وقت و توجه بیشتر در رابطه با سرفصلهای آموزشی با ارزش کاربردی بالا و حذف و یا محدود نمودن سرفصلهای آموزشی که ارزش کاربردی کمی دارند اعمال شود.
Introduction: continuous evaluation of medical education is essential for promoting and improving medical education quality. Assessment of medical graduates viewpoints about practical value of educational topics and their clinical competencies is a method for evaluation of medical education. This study aims to determine general physician's viewpoints occupied in health care and hospital centers about practical values of subjects taught in the context of neurological diseases also, about their competencies in diagnosis and management of common neurological diseases.
Methods: This cross-sectional study was done in 2013 among all GPs graduated at the beginning of 2002 until the end of 2012, completed the neurological internship course during their study and occupied in health care or hospital centers in the guilan province. The questionnaire contains three parts: demographic data, assessment of the practical value of educational titles set by the General Medical Council and Planning Education by GPs qualified research project, assessment of their competencies in diagnosis and management of neurological diseases related to educational titles. The collected data were analyzed using SPSS. To describe data, the mean , standard deviation and Frequency distribution were used.to compare clinical competency scores in terms of variables, independent test was used for normal distribution and Mann whitney test was used if distribution was not normal.
Results: This study assessed 148 general physicians viewpoints.In assessment of practical values of educational titles without regarding to fields of work, educational titles such as physiopathology, diagnosis and management of headache, vertigo and neurological complications of interior disease, had the most "important" and "very important" values, respectively.In assessment of clinical competencies in diagnosis and management of neurological diseases, without regarding to fields of work, physicians in educational titles such as headache, vertigo, physical exanimation and history taking of neurological disease, had the most clinical competencies respectively.
Assessing of overall clinical competencies of physicians in diagnosis and management of neurological diseases, shows that, the most (65.5%) of physicians had a poor clinical competencies
Conclusions: Regarding to poor competencies of majority of physicians in diagnosis and management of neurological diseases, this assessment suggests a review to devote much of time and attention to educational titles with high practical values and eliminating and/or limiting titles with low practical values.
General practitioner, Medical Education, Graduate, Clinical Competence, Nervous System Diseases
پزشکان عمومی, آموزش پزشکی, کفایت بالینی, بیماریهای سیستم عصبی
29
39
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-288-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/01/152015/02/32015/03/172014/12/27
1393/10/6
2015/07/162016/01/162015/08/272015/08/15
1394/5/24
S A
Roudbary
Guilan University of medical Sciences
سید علی
رودباری
No
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
A
Salari
Guilan University of medical Sciences
امیر
سالاری
No
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
T
Hedayati emami
Guilan University of medical Sciences
تارا
هدایتی امامی
No
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
B
Bakhshayesh eghbali
Neurology dept, school of medicine, Guilan University of medical Sciences, Rasht, Iran
بابک
بخشایش اقبالی
babak.bakh@gmail.com
Yes
گروه نورولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
E
Kazemnezhad leili
Guilan University of medical Sciences
احسان
کاظم نژاد لیلی
No
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
Y
Moaddabi
Guilan University of medical Sciences
یاسر
مودبی
No
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
fa
مقایسه تاثیر آموزش راهبردهای شناختی و ابراز وجود برخودکارآمدی عمومی
Comparison of the Effect of Cognitive Strategies and Assertiveness Training on General Self-Efficacy of Female Students
مقدمه: خودکارآمدی به عنوان یکی از عوامل مهم موفقیت در روابط بینفردی مورد توجه وتاکید است. آموزش ابراز وجود و راهبردهای شناختی میتوانند بر خودکارآمدی دانشجویان موثر باشند. از این رو هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی دو روش آموزش راهبردهای شناختی و ابراز وجود بر خودکارآمدی عمومی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی انزلی بود.
روشها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی سه گروهه بود . تعداد 60 نفر از دانشجویان دختر رشتههای تحصیلی مدیریت، حسابداری، حقوق و فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی انزلی در سال 90 که دارای نمره خودکارآمدی عمومی پایین بودند، غربالگری شدند و به طریق تصادفی به سه گروه شامل دوگروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند. آموزش راهبردهای شناختی و ابراز وجود در 8 جلسه برای دو گروه آزمایش بطور جداگانه اجراء شد. در این مطالعه برای ارزیابی خودکارآمدی از ابزار خودکارآمدی شوارزر استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با کوواریانس تحلیل و با تست تعقیبی بن فرونی انجام شد.
یافته ها: میانگین نمره خودکارآمدی در گروه آزمایش 1 قبل از آموزش راهبردهای شناختی 12/22 و بعد از آموزش 27 بود. همچنین در گروه آزمایش 2 قبل از آموزش ابراز وجود 04/20 و بعد از آموزش 37/25 بود که نشان داد نمرات خودکارآمدی در هر دو گروه به طور معنیداری افزایش یافته است(01/0( P< . مقایسه تفاوت میانگینهای دوگروه نشان داد آموزش ابراز وجود بیشتر از راهبردهای شناختی بر میزان خودکارآمدی عمومی موثربوده است.
نتیجه گیری: نتایج موید آن است که با استفاده از آموزش راهبردهای شناختی و ابراز وجود میتوان خودکارآمدی عمومی را افزایش داد. اما تاثیر آموزش ابراز وجود بر خودکارآمدی بیشتر از آموزش راهبردهای شناختی بوده است. بنابراین شایسته است آموزش این مهارتها در دوران تحصیل به خصوص از سنین پایینتر به طور جدی به افراد ارائه شود و بر آموزش مهارت ابراز وجود تاکید بیشتری گردد. بدون تردید یکی از راههای پیشرفت یک جامعه، بالا رفتن خودکارآمدی افراد و به ویژه نسل جوان آن جامعه میباشد.
Introduction: self-efficacy as an important factor in the success of interpersonal is under attention and emphasize that with cognitive strategies and assertiveness training can enhance students' self-efficacy,Then the aim of this study was to compare the effect of cognitive strategies and assertiveness training on general self-efficacy of female students in Islamic Azad University, Anzali branch.
Methods: This study was a quasi-experimental in three-groups. A total of 60 female students in management, accounting, law and engineering fields with low self-efficacy scores were screened in 1390 and randomly were divided into three groups, two experimental and one control group. eight sessions of cognitive strategies and assertiveness training were presented for the two groups separately. Schwarzer self-efficacy scale was used to assess self-efficacy. The results were analyzed through covariance test and were confirmed by post hoc Bonferroni test.
Results: The mean score of self-efficacy in case group 1 before training cognitive strategies was 22.12 and was 27 after training. The mean score of self-efficacy in case group 2 before training self – assertiveness was 20.04 and was 25.37 after training. This revealed significantly increased of self-efficacy in both groups (p<0/01). Also the comparison of mean difference's two groups showed self – assertiveness training was affected more on General self-efficacy scores than cognitive strategies.
Conclusion: Results confirm general self-efficacy can be increased by using cognitive strategies and assertiveness training. But the assertiveness training affect more on self-efficacy than cognitive. So ,teaching these skills during education especially at lower age, is necessary. Undoubtedly increasing self efficacy particulary among young people promote community.
Education ,Mental Processes, Assertiveness, Self-Efficacy
آموزش,فرایند شناختی, ابراز وجود, خودکارآمدی
40
48
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-193-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/01/152015/02/32015/03/172014/12/272015/02/24
1393/12/5
2015/07/162016/01/162015/08/272015/08/152016/03/8
1394/12/18
B
Akbari
Departement of psychology(clinical psychology), Eslamic Azad university ,Rasht, Iran.
بهمن
اکبری
No
گروه روانشناسی (روانشناسی بالینی)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت ،ایران.
N
khodadady
Phd student, Tehran university of medical Sciences ,Guilan road trauma research center, Guilan University of Medical Science, Rasht , Iran.
نعیما
خدادای
No
دانشجوی دکترای آموزش پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی تهران،مرکز تحقیقات تروما و حوادث جاده ای ,دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، رشت, ایران .
S M J
Moosavi
Moosavi SM , Regersterd nurse. Some Sara Imam Khomeini hospital ,Guilan University of Medical Science, Rasht, Iran.
سید محمد جواد
موسوی
No
جواد موسوی،کارشناس پرستاری،بیمارستان امام خمینی، صومعه سرا، ایران.
S A
Asli
Department of public management , Guilan University of Medical Science, Rasht , Iran.
سیدعارف
اصلی
No
گروه مدیریت،دانشگاه علوم پزشکی گیلان ،رشت، ایران.
L
Rouhi balasi
Nursing Department, Medical Education Research Center, Education Development Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
لیلا
روحی بلسی
roohi_balasi@yahoo.com
Yes
گروه آموزش پرستاری (داخلی جراحی) ، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
fa
مقایسه رشد مسیر شغلی و اهمالکاری دانشجویان دارای اختلال بیش فعالی/کم توجهی با دانشجویان نرمال
Comparing the Career Development and Procrastination in Attention Deficit- Hyperactivity Disorder Students with Common students
مقدمه: اهمالکاری یک عادت رفتاری شایع در بین افراد است و پژوهشها حاکی از آن است که یکی از عوامل به وجودآورنده و تشدیدکننده اهمالکاری، تکانشی بودن است که یکی از نشانههای اختلال بیشفعالی/کمتوجهی است. از طرفی دیگر با توجه به اهمیت شغل در زندگی افراد که در طول مسیرشغلی آنان قرار دارد، این مطالعه با هدف مقایسه رشد مسیر شغلی و اهمالکاری دانشجویان بیشفعال/ کم توجه و دانشجویان نرمال دانشگاه اصفهان انجام شد.
روشها : روش این پژوهش علی- مقایسهایی است. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشجویان کارشناسی دانشگاه اصفهان بود، که تعداد 220 نفر، به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهایی انتخاب شدند و به وسیلهی پرسشنامه رشد مسیر شغلی، پرسشنامه اهمالکاری و مقیاس درجه بندی وندریوتا در سه گروه بیشفعال /کم توجه، مشکوک به بیش فعالی/کمتوجهی و نرمال مورد مقایسه قرار گرفتند. این پرسشنامهها از روایی و پایایی مطلوب برخوردار بودند. دادهها از طریق آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی با روش تحلیل واریانس تک متغیره با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: تحلیل واریانس تک متغیره نشان داد که بین میانگین رشد مسیر شغلی دانشجویان بیشفعال/ کم توجه، مشکوک با نرمال تفاوت معنیدار وجود ندارد (25/0 = p، 38/1= F). درحالیکه میانگین اهمالکاری دانشجویان بیشفعال/ کم توجه و مشکوک به طور معناداری بیشتر از اهمالکاری دانشجویان نرمال بود(01/0 > p، 47/6 = F).
نتیجه گیری: یافتهها نشان داد که اختلال بیشفعالی/کم توجهی بر میزان اهمالکاری دانشجویان تأثیر گذار است. لذا درمان دارویی و نیز مداخلات آموزشی در زمینه کنترل اهمالکاری برای بهبود عملکرد این دانشجویان پیشنهاد میشود.
Introduction: Procrastination is a common behavioural problem in people and research showed that impulsive is a factor in making and increasing procrastination which is also a sign of ADHD. Focusing on the importance of job in persons life, This research has studied in comparison of career development and procrastination between attention deficit- hyperactivity disorder (ADHD) and normal students of University of Isfahan.
Method: The method is a comparative and causative one. The participants are BA students of university of Isfahan among whom 220 students were chosen by clustering sample. The participants were compared and contrasted in three fields through Career Development Questionnaire, Procrastination Questionnaire, and Wender Utah Rating Scale measure. They were contrasted in three groups as attention deficit- hyperactivity disorder, to be in doubt attention deficit- hyperactivity disorder and normal ones. data were analyzed through descriptive statistics as mean, standard deviation and two levels of inferential statistics through one-variable variance analysis (p<0.01).
Results: The results show that there is no significant difference between career development of attention deficit- hyperactivity disorder students, to be in doubt and normal ones. There is a significant difference between procrastination among attention deficit- hyperactivity disorder, to be in doubt students and normal ones (F= 6.47, p<.01).
Conclusion: Totally, attention deficit- hyperactivity disorder has effect on students’ procrastination. Thus medication and educational intervention to control procrastination and improving function of students is suggested.
Attention Deficit- Hyperactivity Disorder (ADHD), Career Development, procrastination
اختلال بیش فعالی/کم توجهی, رشد مسیر شغلی, اهمال کاری
49
56
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-254-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/01/152015/02/32015/03/172014/12/272015/02/242014/08/10
1393/5/19
2015/07/162016/01/162015/08/272015/08/152016/03/82015/03/8
1393/12/17
M
Fadaee
University of Isfahan, Isfahan
مرضیه
فدایی
No
دانشگاه اصفهان
P
Nilforooshan
Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
پریسا
نیلفروشان
P.nilforooshan@edu.ui.ac.ir
Yes
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، ایران.
A
Sadeghi
University of Isfahan, Isfahan
احمد
صادقی
No
دانشگاه اصفهان
fa
سبک های یادگیری دانشجویان اتاق عمل و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
Learning Styles of Operating Room and Nursing Students of Shahrekord University of Medical Sciences
مقدمه: تفاوتهای افراد در یادگیری تا حدی به هوش و توانایی افراد بستگی دارد و عوامل متعددی مانند انگیزه، محیط مناسب، کیفیت آموزشگاه و مربی در آن تأثیر گذارند. علاوه بر این موارد، عامل مؤثر دیگر بر یادگیری فراگیران، سبک یادگیری آنان است که فراگیران، آن را همچون دیگر تواناییها از طریق تجربه به دست میآورند. در همین راستا مطالعهای با هدف تعیین سبکهای یادگیری دانشجویان اتاق عمل و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در دروس مختلف انجام گردید.
روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، کلیه دانشجویان اتاق عمل و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (200 نفر) به روش سرشماری انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه سبک یادگیری کلب استفاده شد. در پایان داده ها از طریق نرم افزار آماریSPSS و آزمونهای آماری توصیفی (درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و آزمون های تحلیلی (کای دو) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند.
یافتهها :از 200 دانشجوی شرکتکننده در این مطالعه 77 درصد مؤنث و 23 درصد مذکر بودند. سبک یادگیری ترجیحی در میان کلیهی دانشجویان به ترتیب 5/56 درصد انطباق یابنده، 5/37 درصد واگرا، 5/5 درصد همگرا و 5/0 درصد جذبکننده گزارش شد. همچنین آزمون کای دو نشان داد بین جنسیت، علاقه به رشتهی تحصیلی و سن با سبک یادگیری تفاوت معنی داری وجود ندارد.
نتیجهگیری: با توجه به اینکه سبکهای یادگیری غالب دانشجویان سبک انطباق یابنده بوده است، لازم است مدرسان دانشگاه توجه بیشتری به این سبک یادگیری دانشجویان داشته باشند، تا با استفاده از استراتژیهای مختلف آموزشی باعث تقویت و افزایش توانمندیهای لازم برای این گروه از فراگیران در محیطهای آموزشی و کاری شوند.
Introduction: Individual differences in learning partly depends on intelligence and ability but Various factors such as motivation, environment, quality of schools and coach also can involve it. Learning style is another effective factor in learning that like other abilities achieve through experience, In this regard, this study has been done with the aim of determining learning styles of operating room and nursing students different lessons in Shahrekord University of medical sciences in 2013.
Methods: In this descriptive –cross sectional study, all the operating room and nursing students of Shahrekord University of Medical Sciences were selected through census method and evaluated (N = 200). Kolb's Learning Style Questionnaire was used to collect data. At the end of the data through SPSS and descriptive statistical tests such as frequency were analyzed.
Results: Of 200 students participated in this study, 77% were female and 23% were male. Preferred learning style among all the students participating in this study was accommodator (56.5%), diverger (37.5%), converter (5.5%), and assimilator (5.0%).
Conclusion: Given that the dominant learning styles of students was accommodator style, It is necessary, University lecturers focus more attention to the learning style of students, and using various teaching strategies Strengthen and enhance the capabilities necessary for this group of learners in an educational setting and working places.
learning, Students, operating room, Nursing
سبک یادگیری, دانشجویان, اتاق عمل, پرستاری
57
63
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-179-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/01/152015/02/32015/03/172014/12/272015/02/242014/08/102014/04/27
1393/2/7
2015/07/162016/01/162015/08/272015/08/152016/03/82015/03/82015/05/19
1394/2/29
R
Nazari vanani
Student's Research Committee, Department of Nursing and Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Shahrekord University of Medical Sciences, Shahrekord, Iran
راضیه
نظری وانانی
razyehnazary@yahoo.com
Yes
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
S Z
Salehi
Shahrekord University of Medical Sciences
سیده زینب
صالحی
No
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
F
Aein
Shahrekord University of Medical Sciences
فرشته
آیین
No
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
N
Alaee
Shahrekord University of Medical Sciences
نرگس
علایی
No
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
fa
شکاف کیفیت خدمات آموزشی: فاصله وضع موجود و مطلوب از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان درسال 1393
The Interval of Educational Services Quality: Distance of Current and Desirable Situation from Viewpoints’ of Dentistry Students of Guilan University of Medical Sciences of medical sciences in 2014
مقدمه: امروزه دانشکدههای دندانپزشکی درسراسردنیا با چالشهای عمده درارائه خدمات آموزشی جامع برای دستیابی به کفایت لازم برای کار دندانپزشکی درفارغ التحصیلان روبه رو هستند. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین دیدگاههای دانشجویان دندانپزشکی از کیفیت خدمات آموزشی دردانشکده دندانپزشکی رشت طراحی و اجرا گردید.
روش ها: دراین مطالعه مقطعی - تحلیلی ، 105 نفراز دانشجویان بخشهای پری کلینیک و کلینیک دانشکده دندانپزشکی درسال 1393به روش سر شماری انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه استاندارد سروکوال شامل دو بخش اطلاعات فردی و پنچ بعد کیفیت خدمات آموزشی (ابعاد فیزیکی، تضمین، پاسخگویی، اطمینان و همدلی) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی وآمار استنباطی کای دو و t زوج از طریق نرم افزار SPSS انجام گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد میانگین سنی دانشجویان 6/2±28/22 و اکثریت دانشجویان (52 درصد) دختربودند. درهرپنج بعدخدمات آموزشی بین وضع موجود و ایده آل دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی شکاف منفی وجود داشت. ابعاد پاسخگویی و تضمین به ترتیب با (910/0-) و(820/0-) بیشترین شکاف منفی و بعد فیزیکی با (760/0-) کمترین شکاف را به خود اختصاص دادند.
نتیجه گیری: انتظارات دانشجویان درمورد کیفیت آموزش فراتراز درک آنها از وضعیت موجود است و دراین میان عدم توجه به نیازهای دانشجویان درتدوین برنامه آموزشی نقش مهمی در کاهش رضایت دانشجویان داشته است. از اینرو اطلاع از عقاید و نظرات آنان میتواند منبعی از اطلاعات برای استفاده مدیران آموزشی درتصمیم گیریهای کلی و جزئی برای ارتقای کیفیت آموزش فراهم آورد.
Introduction: Nowadays Faculty of Dentistries around the world are faced major challenges of service delivery to achieve adequate training for dental graduates. This study aimed to determine the quality of educational services from viewpoints of Dentistry students in Guilan University of medical sciences.
Methods: In this analytic cross sectional study, 105 students from dentistry faculty of Guilan University of Medical Sciences were selected by census sampling and were investigated by a two part standard SERVQUAL questionnaire including demographic factors and questions in five dimensions (assurance, responsiveness, confidence, empathy, tangibles).Data were analyzed using descriptive and inferential statistics tests with SPSS.
Results: The findings showed the average age of students was 22/28±2/6. Most of them (52%) were female. that between students' perceptions and expectations about quality of educational services in every five dimensions had gap, as highest level was responsibility and assurance domain (-0/910,-0/820) and the lowest was tangibles (-0/760).
Conclusion: students’ expectation about quality of education was beyond their understanding of current situation and in this regards. Lack of attention to the needs of the student task-training program has important role in reducing students satisfaction. Therefore, Dissemination of students ideas can be a source of information for management decision-making to improve the quality of education.
Educational, students, Dental, Servqual
آموزش, دانشجویان, دندانپزشکی, سروکوال
64
70
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-28-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/01/152015/02/32015/03/172014/12/272015/02/242014/08/102014/04/272014/11/8
1393/8/17
2015/07/162016/01/162015/08/272015/08/152016/03/82015/03/82015/05/192015/04/18
1394/1/29
HR
Zakerjafari
Guilan University of Medical Sciences
حمیدرضا
ذاکرجعفری
zaker@gums.ac.ir
No
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
B
Hamkar
Guilan University of Medical Sciences
بهزاد
همکار
No
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
N
Mirfarhadi
Guilan University of Medical Sciences. Rasht, Iran.
نسترن
میرفرهادی
mirfarhadi@gums.ac.ir
Yes
دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
fa
مکاتب و نظریه های روانشناسی پرورشی
Schools and Theories of Educational Psychology
موضوع یاددهی و یادگیری از موضوعات اساسی در هر جامعهای میباشد و عناصر اصلی این مطلب معلم و یادگیرنده هستند. در روانشناسی مکتبها و روشهای مختلفی وجود دارند که هرکدام به نوبه خود در زمینههای مختلف رفتار پژوهشهای گسترده و فراوانی را بعمل آوردهاند و واقعیتها و نظریههای یادگیری را از دیدگاههای خاص مورد بررسی قرار دادهاند. خردگرائی بیان میکند که عقل بالاترین نیرو و استعداد در انسان است، چون به کمک آن میتوان به اندیشههای مجرد پی برد. تجربهگرایان بیان میکنند که از راه تجربه میتوان دنیای پیرامون را مطالعه کرد. عملگرایان ایدهها را در عمل به کار میگیرد. یادگیری از دیدگاه ساختگرایان تغییر در ساختشناختی و فرایندهای ذهنی فرد محسوب میشود. یادگیری گشتالتی، یادگیری از راه کسب بینش را مطرح مینماید. در یادگیری گشتالتی قوانین یادگیری مانند شباهت مطرح میشود. نظریه یادگیری کلامی آزوبل معنیدار کردن یادگیری را وجود رابطه بین یادگیریهای قبلی و یادگیری جدید میداند.
براساس نظریه یادگیری تجربی، یادگیری به روشهای تجربه عینی، مفهومسازی انتزاعی، مشاهده تاملی و نیز آزمایشگری فعال صورت میگیرد. از دیدگاه این نظریه یادگیرندگان بطور غالب در جهت یادگیری مشخصات یکی از انواع سبکهای واگرا، جذب کننده یا تحلیلکننده، تطبیق یابنده و همگرا دارند. یادگیری شناختی اجتماعی بریادگیری از راه مشاهده استوار است. این نظریه شناختی رفتاری است که در آن هم بر تقویت و تنبیه و هم بر فرایندهای شناختی تاکید شده است. هدف این مطالعه معرفی و شناخت مکاتب و نظریههای روانشناسی پرورشی و راههای مختلف آموزش و یادگیری میباشد که بر مبنای آنها مدرسین راههای مناسب آموزشی را جهت مشکلات آموزشی انتخاب کنند و آنها را به کار گیرند.
The main issues in any society are Teaching and Learning and main elements of this story are the teacher and the learner. There are different Psychology schools in which any of them in turn, have taken many extensive researches about behavior, and facts and theories of learning have been studied from a particular perspective. Rationalism asserts that the human intellect has the highest energy and talent; it can help to understand abstract ideas. Empiricist stated that the experience can be read around the world. Pragmatism applied idea to action. Learning from the perspective of constructivism is a change on cognitive construction or mind subjective process. In Gestalt learning, learning occurs on acquiring insight. In Gestalt there are learning regulations such as similarity. Verbal learning theory of Azoble being relationship between prior learning and new learning. Lead to meaningful learning. Based on experiential learning theory learning occur at concrete experience methods, abstract conceptualization, reflective observation and active experimentation.the perspective of learning theory,learners Predominantly oriented on characteristics of various styles of Accommodator, Diverger, Converger and Assimilator. Learning is based on social cognitive learning through observation. This is behavioral theory which emphasized both reinforcement and punishment and cognitive processes. The goal of this study is recognition of educational schools and different manners for education and learning that based on teachers choose and apply suitable educational manners for educational problems.
Educational Psychology
روانشناسی پرورشی
71
76
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-112-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/01/152015/02/32015/03/172014/12/272015/02/242014/08/102014/04/272014/11/82014/02/22
1392/12/3
2015/07/162016/01/162015/08/272015/08/152016/03/82015/03/82015/05/192015/04/182015/04/6
1394/1/17
H
Karimi mooanaghi
Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad
حسین
کریمی مونقی
karimih@mums.ac.ir
No
دانشگاه علوم پرشکی
Z M
hasanian
Nursing Dept, Hamedan University of Medical Sciences, Hamedan, Iran
زهرا مرضیه
حسنیان
hasanianm881@mums.ac.ir
Yes
گروه آموزشی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پرشکی همدان، همدان ،ایران