fa
jalali
1390
12
1
gregorian
2012
3
1
4
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه دو روش سخنرانی سنتی و سخنرانی همراه با case در آموزش فیزیولوژی غدد
Comparing Traditional Lecture and Combination of Case And Lecture in Teaching Endocrine Physiology for Medical Students
مقدمه : بدلیل اهمیت رشته پزشکی بررسی روشهای مختلف یادگیری و یادداری موثرتر امری بسیار ضروری است . پژوهش حاضر با هدف مقایسه دو روش تدریس سخنرانی سنتی و روش توام CBL) ) case based learning و سخنرانی بر میزان یادگیری و رضایت فراگیران انجام شده است.
روش ها: کلیه دانشجویان پزشکی ( 75 نفر) ورودی سال 87 ترم چهارم که واحد فیزیولوژی غدد درون ریز را اخذ کرده بودند جهت بررسی روش سنتی به عنوان گروه یک انتخاب شدند وگروه دوم شامل دانشجویان رشته پزشکی (83 نفر) ورودی88 که همین درس را به روش CBL گذراندند. آموزش در گروه اول برپایه سخنرانی استاد و در گروه آزمایش در گروههای کوچک 8 نفره و به صورت حل case و سخنرانی در قالب راهنمایی از طرف استاد انجام شد. سپس جهت ارزیابی یادگیری و میزان رضایت دانشجویان از پرسشنامه روا و پایا استفاده گردید و در نهایت نتایج از طریق آزمون t مستقل با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: رضایت دانشجویان بعد از اجرای روش CBL از فرایندهای یادگیری و ایجاد انگیزه و نگرش به رشته پزشکی نسبت به گروه سنتی بسیار بالاتر بود، اما اختلاف معنیداری بین میانگین نمرات دو گروه مشاهده نشد.
نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد استفاده از روش CBL در تدریس درس فیزیولوژی غدد دانشجویان میزان رضایت و علاقه دانشجو را افزایش میدهد. همچنین این روش با ایجاد حس مشارکت گروهی موجب ایجاد انگیزش جهت مطالعه بیشتر فیزیولوژی میشود.
Introduction: Regarding the importance of medical field, investigating new effective teaching methods is crucial.In the present study two methods of lecture and combination of case-based learning (CBL) and lecture for teaching endocrine physiology to junior medical students are compared.
Methods: Eighty three medical students of Guilan University of Medical Sciences, who entered university in 2009, and 75 who entered in 2008 were designated as experimental and control group respectively. Then, physiology of endocrine system was taught to both groups during two semesters, control group was taught through traditional method and the other through combination of CBL and lecture. The headings of the lesson were the same for the two groups. Students were evaluated through post-test at the end of the semester. Data was analyzed by SPSS software using independent T-test.
Results: Although there was no significant difference between the score of final exam between two groups, CBL group students were more satisfied and showed higher motivation compared to the traditional group.
Conclusion: This study showed that using of CBL methods in teaching endocrine physislogy can increase satisfaction and interest in medical students. Moreover, this method motivates students to study more by encouraging them into more group interaction.
Teaching, Lecture, Physiology, Medical education
تدریس, سخنرانی, فیزیولوژی, آموزش پزشکی
1
8
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-1&slc_lang=fa&sid=1
2013/11/20
1392/8/29
2013/11/20
1392/8/29
P
Babaei
پروین
بابایی
p_babaei@guma.ac.ir
Yes
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
fa
تاثیر آموزش مهارت های بالینی بر ارتقای یادگیری مهارت ها در کارآموزان بخش زنان
The Effects of Clinical Skills Training on Medical Trainees Performances in Gynecology Ward of Qazvin University of Medical Sciences
مقدمه : امروزه آموزش مهارتهای بالینی به دانشجویان پزشکی جایگاه مهمی دارد. مرکز مهارتهای بالینی پیوندی بین مطالب تئوری و مهارتهای عملی ایجاد میکند. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارتهای بالینی برکیفیت آموزش کارآموزان بخش زنان انجام شد.
روش ها : این مطالعه نیمه تجربی بر روی 40 نفر از کارآموزان بخش زنان در مرکز مهارتهای بالینی دانشگاه علوم پزشکی قزوین درسال 1390انجام گرفت. ابتدا چک لیستی که اعتبار آن توسط اعضای هیئت علمی گروه زنان تأیید شد، آماده گردید که شامل کسب 10 مهارت بود. مهارتهای فوق در مرحله اول در قالب درس تئوری و با استفاده از اسلاید و به روش سخنرانی در کلاس درس به کارآموزان ارائه و پس از ارزیابی، عیناً همین مهارت ها به صورت عملی و در مرکز مهارتهای بالینی به کارآموزان آموزش داده شد. از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی ( t زوجی) برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.
یافته ها : میانگین امتیازات بعد از آموزش در مقایسه با قبل از آموزش به طور معنی داری افزایش یافت (05/0> p ). مهارتهایی که قبل از آموزش بیشترین امتیاز را داشتند، تهیه پاپ اسمیر، جاگذاری IUD ، معاینه ژنیکولوژیک با اسپکولوم و کمترین امتیاز مربوط به مانور لئوپولد، معاینه دو دستی، اداره مرحله سوم زایمان بود. پس از آموزش بیشترین امتیاز مربوط به جاگذاری IUD ، تهیه پاپ اسمیر و کمترین امتیاز مربوط به مانور لئوپولد، معاینه لگن در بارداری بود. در هیچیک از مهارتها امتیازات قبل ازآموزش رضایت بخش نبود. بعداز آموزش در اکثر مهارتها امتیازات رضایت بخش بوده و تنها در سه مهارت مانور لئوپولد، معاینه لگن در بارداری، معاینه دو دستی رضایت بخش نبود.
نتیجه گیری : باتوجه به افزایش میانگین امتیازات کسب شده بعد از آموزش، پیشنهاد میشود آموزش مهارتهای بالینی به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
Introduction : Nowadays, clinical skill training to the medical students has important role and Clinical skill center can link theorical and practical skills together. The objective of this study is to determine the effect of clinical skills training on quality of performance of medical trainees in gynecology ward of Qazvin University of Medical Sciences.
Methods : This quasi-experimental study has been done on 40 trainees introduced to the gynecology ward skill center of Qazvin University of Medical Sciences in 2011. First, a checklist including 10 points of skill learning, prepared and approved by the gynecology department. Data were analysed by descriptive (mean and standard deviation) and inferential (paired t-test) statistics and SPSS software.
Results : There was a significant difference between trainees performances before and after clinical skill training (p<0.05).The highest mean scores before training were pop smear sampling, IUD application, gynecological examination with speculum and the lowest, due to leopold maneuver, bimanual examination and third stage management of labor. After skill training, the highest mean scores were due to IUD application, pop smear sampling and the lowest due to leopold maneuver, pelvic examination. Before training the scores were not satisfactory in none of the skills. But after training, except leopold maneuver, pelvic exam and bimanual exam the others were satisfactory.
Conclusion : Considering the mean scores promotion after training, we suggest paying attention to the students' clinical skills.
Training, Students, Medical, Clinical Skills
آموزش, دانشجویان, پزشکی, مهارتهای بالینی
9
16
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-2&slc_lang=fa&sid=1
2013/11/202013/11/20
1392/8/29
2013/11/202013/11/20
1392/8/29
H
Pakniat
Departman of Obstetric and Gynecology, Medical School, Qazvin University of Medical Sciences, Iran
حمیده
پاک نیت
No
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ایران
F
Movahed
Departman of Obstetric and Gynecology, Medical School, Qazvin University of Medical Sciences, Iran
فریده
موحد
fmovahed@qums.ac.ir
Yes
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ایران
T
Dabagh
Departman of Obstetric and Gynecology, Medical School, Qazvin University of Medical Sciences, Iran
طلعت
دباغ
No
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ایران
Z
Ghasemi
MS of Medical Education,Qazvin University of Medical Sciences, Iran
زهرا
قاسمی
No
کارشناس ارشد آموزش، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ایران
fa
موانع به روزرسانی دانش و بکارگیری نتایج تحقیقات در عملکرد بالینی پرستاران
Barriers to Updating of Knowledge and Utilization of Research Findings in Nursing Clinical Practice
مقدمه: استفاده صحیح از شواهد و یافتههای مبتنی بر تحقیقات به ارتقاء کیفیت و اعتبار مراقبت منجر شده و پرستاران را نسـبت به عمــلکرد خود پاسخــگو می نماید. همچنین آگاهی از موانع به روز رسانی دانش، ابزار اساسی در جهت نیل به عملکرد مبتنی بر نتایج پژوهشها است. لذا این مطالعه به بررسی این موانع از دیدگاه پرستاران بالینی، پرداخته است.
روش ها: این مطالعه توصیفی در سال 1390 روی 313 نفر از پرستاران سه مرکز آموزشی-درمانی بابل انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای دو بخشی بود. بخش اول به جمع آوری اطلاعات دموگرافیک از جمله مشخصات فردی، تحصیلی و حرفهای نمونه ها پرداخته و بخش دوم پرسشنامه موانع فونک شامل 31 عبارت بود که براساس مقیاس 5 نقطهای لیکرت اندازه گیری شد. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تحلیل عامل از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها: حاصل تحلیل عامل، شناسایی چهار بعد بود که تحت عناوین انتشار، تحقیق، پرستاری و سازمانی نامگذاری شد. سه تا از مهمترین موانع به ترتیب «نبودن وقت کافی در شغل پرستاری برای کاربرد عملی ایده های تازه»، «عدم نشر به موقع و سریع گزارشات و مقالات تحقیقی» و«عدم همکاری و مشارکت پزشکان با بکار بستن نتایج تحقیقات پرستاری» بودند که هر یک به طور جداگانه در یک بعد خاص قرار گرفتند. موانع«اعتماد کم پرستاران به نتـایج تحقیقات»،«روشن نبودن درستی نتیجهگیری محققان از نتایج تحقیقات»، «گزارش نتایج متضاد در متون تحقیقی» و« انتشار اکثریت نتایج تحقیقات به زبان انگلیسی» تحت بارگذاری هیچ یک از عوامل قرار نگرفتند.
نتیجه گیری: یافته برجسته مطاله حاضر این بود که واحدهای مورد پژوهش مشکلات و موانع را نسبتاً در تمامی ابعاد تعیین کردند. با توجه به سه مانع اول می توان گفت که نه تنها مسئولین باید تسهیلاتی را جهت بکارگیری یافتههای تحقیقی ایجاد کرده و مجوز بکارگیری از آنها را صادر نمایند، بلکه باید جهت ایجاد دانش، مهارت و نگرش مثبت در پرستاران نسبت به تحقیقات، امکانات آموزشی را برای آنها فراهم نمایند.
Introduction: Utilization of evidence- based practice raises validity and quality of nursing care and nurses responsibility regarding their practice.
Furthermore awareness of barriers to updating of Knowledge is essential instrument for evidence-based practice. This study surveys these barriers from viewpoint of clinical nurses.
Methods: This descriptive study was carried out on 313 nurses of three hospitals of Babol university of Medical sciences in 2011. The data collecting tools was a questionnaire including two sections. First section consists of demographic data and professional information of subjects, and the other one was Funks´ barriers scale including 31 items that were ranking according five points likert scale. All statistical analyses (Frequency, Percentage and Factor analysis) were performed with SPSS.
Results: Factor analysis identified 4 dimensions that called Report, Research, Nurse, Organization. The first three important barriers were" There is insufficient time on the job to implement new ideas", Research reports/articles are not published fast enough”, and “Physicians will not cooperate with implementation”, each replaced in one dimension separately. Four barriers consist of the nurse is uncertain whether to believe the results of the research", the conclusions drawn from the research are not justified”, “The literature reports conflicting results” and "Research reports/articles are written in English" did not replace in any dimensions.
Conclusion: The important finding of this study was that the subjects relatively identified barriers in all of dimensions. According to the first three barriers, managers not only should provide facilities for research findings utilization and allow implementation, but also should provide some educational facilities to create knowledge, Skill and positive attitude regarding research in nurses.
Research, Knowledge, Nursing practice
تحقیق, دانش, عملکرد پرستار
17
25
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-3&slc_lang=fa&sid=1
2013/11/202013/11/202013/11/20
1392/8/29
2013/11/202013/11/202013/11/20
1392/8/29
Sh
Latifi
Department of Nursing, School of Nursing, Babol University of Medical Sciences, Iran
شهربانو
لطیفی
latifinursing@yahoo.com
Yes
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، ایران
A
Khalilpour
Researcher, Paramedical Science Faculty, Babol University of Medical Sciences, Iran
آسیه
خلیل پور
No
کارشناس پژوهشی دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، ایران
fa
مقایسه عوامل تنشزای کارآموزی بالینی سالهای تحصیلی دانشجویان کارشناسی پرستاری:علل و راهکارها
Comparison of Stressful factors in Clinical Practices of NursingStudents:Causes and Solutions
مقدمه: در طی آموزش بالینی، دانشجوی پرستاری مجبور به کار در محیط واقعی است؛ از این رو ممکن است با شرایط تنش آوری مواجه شود و علی رغم این واقعیت که استرس به میزان کم آثار مثبت دارد، ولی تنش بیش از اندازه میتواند روند یادگیری دانشجو را مختل نماید. این مطالعه به منظور بررسی عوامل تنش زای کارآموزی بالینی و مقایسه آنها از نظر دانشجویان پرستاری در سالهای مختلف تحصیلی در دانشکده پرستاری و مامایی قزوین انجام شد.
روش ها: در این پژوهش توصیفی- مقطعی، 93دانشجوی پرستاری که حداقل یک دوره کارآموزی را پشت سر گذاشته بودند، به روش تصادفی طبقهای از میان دانشجویان پرستاری شاغل به تحصیل در نیمسال دوم سال تحصیلی 87-86 مورد مطالعه قرار گرفتند. دادهها با استفاده از پرسش نامه پس از تعیین روایی محتوا و پایایی با روش بازآزمایی(86/0 r= ) گردآوری شد. دادههای به دست آمده با استفاده از آزمون t مستقل و از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که شدت استرس ناشی از کارآموزی در میان دانشجویان پرستاری به طور کلی در حد متوسط است (میانگین شدت تنش7/0 ± 86/1). بالاترین میزان استرس در میان دانشجویان سال دوم گزارش شده بود. بنابر اظهار دانشجویان عوامل فردی (09/0 ± 17/2) مانند ترس از اشتباه و شکست در امور محوله؛ و پ س از آن عوامل مربوط به ارتباط با مربی (9/0 ± 1/2) بیشتر موجب استرس شده بودند. میانگین نمره تنش عوامل در مقیاس 1 تا 4، برای عوامل محیطی (7/0 ± 68/1)، عوامل مربوط به مراقبت از بیمار (7/0 ± 75/1)، عوامل مربوط به مربی (9/0 ± 1/2)، عوامل مربوط به ارتباط با کارکنان(9/0 ± 91/1) وعوامل فردی(9/0 ± 17/2) بود.
نتیجه گیری: عواملی مانند احساس عدم موفقیت و شکست در انجام امور محوله، و ترس از اشتباه در مراقبتهای پرستاری ازجمله تنشزاترین عوامل آموزش بالینی برای دانشجویان بوده اند؛ دست اندرکاران حوزه آموزش دانشکده پرستاری باید قبل از ورود دانشجویان به محیط بالین، آنان را با مفهوم استرس آشنا کرده و با برگزاری برنامههای آموزشی درباره چگونگی رویارویی با استرس و مهارتهای ارتباطی، در جهت کاهش تنش ناشی از این عوامل گام بردارند، ضمن اینکه اساتید بالینی نیز میبایست حمایت کافی را از دانشجویان در محیط بالینی به عمل آورند.
Introduction: In clinical practices, nursing students who have to work in a real professional environment, are faced with stressful situation. Although some stress is good, too much can result in disrupting learning process. This study aims to investigate the kind and intensity of the stressors nursing clinical practices from viewpoint of nursing students in Qazvin nursing school.
Methods: In a descriptive cross-sectional study 93 nursing students participated. They had completed a course of clerkship and were chosen by stratified random in the second half of 2007-2008. A research – made questionnaire which its validity and reliability was confirmed through content validity and test-retest, respectively, was used. Data was analyzed by T-Test through SPSS.
Results : This study showed that the stress of clinical practices among the students is in moderate level (the mean and standard deviation was (1.86 0.7) severe stress had been reported in second year students. From students viewpoints, personal factors including fear of doing mistake and failure and Tutor-related factors are most stressful factors respectively. Based on Likert Scale the mean of stress score were as follow: environmental factors (1.68 0.7), patient care- related factors (1.75 0.7), Tutor related factors (2.1 0.9), clinical staff-related factors (1.91 0.9) and personal factors (2.17 0.9).
Conclusion: Regarding to the most stressful factors such as fear of doing mistake and failure in nursing, Tutor should teach nursing students about concept of stress and how to control and cope with stressful situation in clinical environment before attending in clinical practices as well. Obviously, students need their tutors’ support while they are working in clinical setting.
Student, Nursing, Clinical, Stressful
دانشجو, پرستاری, بالینی, تنش زا
26
33
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-4&slc_lang=fa&sid=1
2013/11/202013/11/202013/11/202013/11/20
1392/8/29
2013/11/202013/11/202013/11/202013/11/20
1392/8/29
A
Shahrokhi
Department of Nursing. Nursing & Midwifery School, Qazvin University of Medical Sciences, Iran
اکرم
شاهرخی
ashahrokhi@qums.ac.ir
Yes
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ایران
Z
Tayebi Miyaneh
Department of Nursing. Nursing & Midwifery School, Qazvin University of Medical Sciences, Iran
زهرا
طیبی میانه
No
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ایران
fa
بررسی تاثیر آموزش بهداشت بر سطح آگاهی بهورزان درباره خدمات بهداشتی اولیه (PHC) در شهرستان کاشان؛1383-1390
The Effect of Training in the Field Of Primary Health Care (PHC) on Knowledge of Kashan Health Workers (Behvarz) 2004-2011
مقدمه: پیشگیری از بیماریها و بهبود سلامت مردم مرهون ارتقاء سطح آگاهی و رعایت بهداشت است. با توجه به نقش مهم بهورزان در افزایش آگاهی و تشویق جامعه به رعایت بهداشت، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی بهورزان در زمینه خدمات بهداشتی اولیه( PHC ) انجام گردید.
روش ها: این مطالعه به صورت نیمه تجربی، روی کلیه بهورزان دانشگاه علوم پزشکی کاشان از سال 1383 تا 1390 انجام شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بررسی وضعیت دموگرافیک و سطح آگاهی با مقیاس لیکرت بود. جلسات آموزشی سالیانه حدود 11بار درمورد دروس مختلف تشکیل شد. در هر جلسه ابتدا سطح آگاهی بهورزان با پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت و پس از آموزش بلافاصله مجدداً سطح آگاهی اندازهگیری شد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS و Excel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و یافتهها به صورت درصد ارائه و مقایسهها با آزمون t زوج انجام گردید.
یافته ها: میانگین سالانهی تعداد، سن و سابقه بهورزان به ترتیب 54 نفر، 36 و 15 سال بود. آگاهی بهورزان در تمامی دروس بطور معنیداری بعد از آموزش افزایش یافت ) 05/0 ( p< بیشترین و کمترین اختلاف در سطح آگاهی بهورزان پس از آموزش مربوط به دروس تئوریها و مدلهای آموزشی (5/53 درصد) و روش آموزش رابطین بهداشت (15 درصد) بود.
نتیجه گیری: آموزش به عنوان ابزار کارآمد برای توسعه آگاهی افراد جامعه در خصوص مراقبتهای بهداشتی اولیه دارای نقش به سزایی میباشد. لذا توصیه میشود برنامههای مناسب آموزشی بیشتری مختص بهورزان روستایی در مراکز بهورزی مد نظر قرار گیرد.
Introduction: prevention of disease and health promotion dependent on people's awareness about hygiene. Considering the important role of health workers (Behvarz) in promoting the people's knowledge and encouraging them to follow hygiene, this study, has been done to determine the effect of health education program on knowledge of Kashan health workers about primary health care (PHC).
Methods: This quasi-experimental study (with pre-test & post-test design) was performed on all health workers in Kashan city during 2004-2011. Date collection tool was a questionnaire including demographic characteristic and knowledge level based on likert criteria. Educational content about PHC has been presented by 11 one-hour session annually. The obtained data were analyzed in SPSS 16 and Excel.
Results: The means of numbers, age and working experience were 54, 36 and 15 years. The results of the study indicated that the mean of the knowledge scores of post test was statistically more significant than pre test (p<0.005). The highest and lowest scores of post tests were concerned to drought educational theories and models (%53), and training methods of health volunteers (%15).
Conclusion: This research indicated that hygiene education has an important role in promotion of health workers knowledge, therefore it is suggested to design more training programs related to PHC in health education centers (Behvarzi).
Education, knowledge, Health worker, Primary health care (PHC)
آموزش, آگاهی, بهورز, مراقبتهای اولیه بهداشتی
34
42
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-5&slc_lang=fa&sid=1
2013/11/202013/11/202013/11/202013/11/202013/11/20
1392/8/29
2013/11/202013/11/202013/11/202013/11/202013/11/20
1392/8/29
M
Mottaghi
Ph.D Student of health Care Managerment, Sciences and Research Branch Tehran, Iran
منیکا
متقی
monika3005@yahoo.co.uk
Yes
دانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی, واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
Z
Rajabi
Head of Health Education Center (Behvarz), Kashan University of Medical Sciences, Iran
زهره
رجبی
No
کارشناس مسئول آموزشگاه بهورزی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، ایران
Z
Kachuee
Instractor of Behvarzi Center, Kashan University of Medical Sciences, Iran
زهرا
کچویی
No
مربی آموزشگاه بهورزی, دانشگاه علوم پزشکی کاشان، ایران
fa
نگرش دانشجویان بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی گیلان نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی
Attitude of Environmental Health Students Toward their Discipline and Future Career in Guilan University of Medical Sciences
مقدمه : نگرش دانشجویان به رشته تحصیلی و آینده شغلی یکی از عوامل موثر بر کیفیت خدمات آموزشی میباشد شناخت عوامل موثر بر نگرش دانشجویان بهداشت محیط میتواند در تربیت نیروهای بهداشتی حاذق و توانمند و ایجاد محیطی پرشور در دانشکده موثر باشد، این مطالعه با هدف بررسی نگرش دانشجویان بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی گیلان نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی آن ها انجام شده است.
روش ها : این پژوهش از دسته مطالعات کاربردی است که به شیوه توصیفی- مقطعی در مهر ماه سال 1391 انجام شد. جامعه پژوهش را 105 نفر از دانشجویان رشته بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی گیلان تشکیل دادند. نمونهگیری از طریق سرشماری و ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای حاوی 20 سوال بود. دادهها با استفاده از نرم افزار آماری spss و شاخصهای آمار توصیفی تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها: میانگین و انحراف معیار نگرش دانشجویان به آینده شغلی و رشته تحصیلی خود به ترتیب 5/38 و 7/6 و همچنین حداقل و حداکثر نمره نگرش دانشجویان به آینده شغلی و رشته تحصیلی خود به ترتیب 16 و 51 محاسبه گردید.
نتیجه گیری :بازبینی مجدد دروس این رشته و اصلاح ساختار آموزشی متناسب با نیازهای فردی دانشجویان و شناساندن نقش بهداشت محیط در ارتقاء سلامت و بهداشت جامعه ضروری بنظر میرسد.
Introduction: Students ' attitudes to Discipline and Future Career is one of the factors that affect the quality of educational services. Understanding the effective factors on students attitude is very important to motivate them and training proficient and competent personnels. This study was performed with the aim of determining Environmental Health Students Attitude toward their Discipline and Future Career in Guilan University of Medical Sciences in the fall of 2012.
Methods : This cross -sectional, descriptive study was undertaken in 2012. Samples were included 105 environmental Health students of Guilan University of Medical Sciences chosen by Census . Data was collected by using a questionnaire containing 20 questions and analysed by spss software and descriptive statistical parameters.
Results: Mean and Standard Deviation scores of Students ' attitudes toward their Discipline and Future Career in Guilan University of Medical Sciences were 38.5 and 6.7 respectively. Minimum and maximum scores of Students ' attitudes to Discipline and Future Career were determind 16and5.
Conclusion: In order to promoting community health, reviewing course study and reforming educational structure based on students’ personal needs as well as recognition of the role of envionmental health is necessary.
Attitude, Invironmental Health, Discipline, Career
نگرش, بهداشت محیط, رشته تحصیلی, فرصت شغلی
43
48
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-6&slc_lang=fa&sid=1
2013/11/202013/11/202013/11/202013/11/202013/11/202013/11/20
1392/8/29
2013/11/202013/11/202013/11/202013/11/202013/11/202013/11/20
1392/8/29
F
Mehrabian
School of Health, Guilan University of Medical Sciences, Iran
فردین
مهرابیان
No
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
Z
Dadash Khah
Environmental Health Student, Guilan University of Medical Sciences, Iran
زینب
داداش خواه بین کلایه،
mdadashkhah@yahoo.com
Yes
دانشجوی کارشناسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
Z
Karimi
Environmental Health Student, Guilan University of Medical Sciences, Iran
زینب
کریمی
No
دانشجوی کارشناسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
fa
ارزیابی برنامههای آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سالهای 90- 86
Assessment of Continuing Medical Education programs in Qazvin University of Medical Sciences during 2007-2011
مقدمه: ارزیابی مستمر برنامه های آموزش مداوم به عنوان یک نیاز همواره باید وجود داشته باشد. هدف از این مطالعه ارزیابی برنامه های آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی قزوین در حد فاصل سالهای 1386 تا 1390 بود.
روش ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی ابزار جمع آوری اطلاعات، دو پرسشنامه یکی مشخصات برنامه های آموزش مداوم و دیگری ویژگی های برنامه های آموزش مداوم بود. جامعه آماری را 530 پزشک مشمول تشکیل میداد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون مجذور کای) و از طریق نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که اهداف کلی ، اختصاصی، نیازسنجی، برنامه ریزی، روش اجرای منطبق با برنامه و ارزشیابی بر اساس رویکرد علمی طراحی برنامه به ترتیب در100 ، 9/74، 100، 6/67 ، 5/56 و 7/40 درصد از برنامهها وجود داشت. در نظرسنجی از مشمولین 7/64 درصد میزان موفقیت در دستیابی به اهداف آموزشی برنامههای آموزش مداوم را زیاد و به ترتیب 1/62 درصد کیفیت برنامهها و 8/79 درصد نحوه اجرای برنامهها را خوب و بسیار خوب دانستند. مهمترین انگیزه شرکت در این برنامه ها هم، تجدید اطلاعات بود.
نتیجهگیری: تطبیق برنامههای آموزش مداوم با رویکرد علمی طراحی برنامه (نیازسنجی، برنامهریزی، اجرا و ارزشیابی) از جمله ملزومات فعا لیتهای آموزش مداوم است.
Introduction: Continuous evaluation of the status of Continuing Medical Education (CME) programs as requirement always exist. The aim of this study was to determine the status of Continuing Medical Education (CME) programs in Qazvin University of Medical Science, between 2007 and 2011.
Methods: In this descriptive cross-sectional study, the data gathering tool were questionnaires including CME programs' features and characteristics. The collected data were analyzed using inferential and descriptive statistics through SPSS software.
Results: The results showed that the overall objective , specific objective , needs assessment , planning, implementation methods and evaluation program in accordance with scientific approach of program design were 100 , 74.9 , 100, 67.6 , 56.5 and 40.7 respectively. Based on 64.7% of participants opinions, goal achievement of CME was high, also, 62.1% and 79.8% consider quality and performing of programms as well and very well. The main motivation for participating in CME programs was also reviewed the previous knowledge.
Conclusion: Implement CME programs with a scientific approach of program design ( needs assessment, planning , implementation and evaluation ), is requirement for CME activities .
Assessment, Continuing Education , Program
ارزیابی, آموزش مداوم,برنامه
49
57
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-69&slc_lang=fa&sid=1
2013/11/202013/11/202013/11/202013/11/202013/11/202013/11/202013/11/30
1392/9/9
2013/11/202013/11/202013/11/202013/11/202013/11/202013/11/202013/11/30
1392/9/9
F
Samiei Rad
Department of Pathology, School of Medicine, Qazvin Uniersity of Medical Sciences, Iran
فاطمه
سمیعی راد
No
گروه پاتولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ایران
Z
Ghasemi
Ms of medical education, Qazvin Uniersity of Medical Sciences, Iran
زهرا
قاسمی
Z_ghasemy@yahoo.com
Yes
کارشناس ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ایران
A
Zangivand
Medical student, Qazvin Uniersity of Medical Sciences, Iran
امیرعبدلله
زنگی وند
No
دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ایران
Taheri
Educational Development Center, Guilan Uniersity of Medical Sciences, Iran
ماهدخت
طاهری
No
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
fa
بررسی آگاهی و نگرش دندانپزشکان عمومی شهر رشت پیرامون بیماریهای ایدز و هپاتیت
Knowledge and Attitude of General Dentists Regarding HIV and Hepatitis Infections in Rasht
مقدمه: هپاتیت و ایدز مخاطره آمیزترین بیماریهای عفونی برای پرسنل درمانی میباشند.به دلیل برخورد روزانه با ترشحات دهانی و وقوع آسیب شغلی دندانپزشکان همواره در معرض خطر انتقال و ابتلا به این بیماریها میباشند. هدف از این مطالعه بررسی میزان آگاهی و نگرش دندانپزشکان عمومی شهر رشت پیرامون بیماریهای ایدز و هپاتیت بود.
روش ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در زمستان 1390 در شهر رشت انجام شد. ابزارگردآوری اطلاعات پرسشنامه حاوی سه بخش شامل بخش اول اطلاعات فردی(جنس، سن، سابقه و نوع دانشگاه)، بخش دوم سوالات آگاهی سنجی با کلاسه بندی سوالات ضروری برحسب اورژانس و اولین اقدام پس از تماس و برخورد با عامل پاتوژن، راههای انتقال بیماری، تستهای غربالگری ویژه بیماران و تظاهرات دهانی آنها و بخش سوم در رابطه با نگرش افراد بود. پس از طراحی و سپری کردن مراحل روایی سنجی که در آن شاخص روایی محتوا سوالات برابر با 76/0 و پایایی ابزار با آلفای کرونباخ 84/0 تایید شد. داده ها با استفاده از روش آمار توصیفی و آزمون های آماری Mann- Weithcy و Kurscal Walis از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: 167 دندانپزشک (58 درصد مرد و 42 درصد زن) به پرسشنامه پاسخ دادند .میانگین سنی شرکت کنندگان پژوهش 88/8 ± 55 /36 سال و میانگین سابقه کار افراد 97/7 ± 42/10 سال بوده است .از این تعداد112 نفر(1/67 درصد ) آگاهی ضعیف ،50 نفر (9/29درصد) آگاهی متوسط و تنها 5 نفر آگاهی خوب داشتند. میانگین آگاهی افراد 8/5 نمره (از نمره 13) بود که ضعیف ارزیابی شد. اختلاف معنی داری در آگاهی میان زنان و مردان بدست آمد، چنانکه آگاهی در زنان بالاتر بود ) 039/0 >p) .از لحاظ سن و سابقه کاری تفاوت معنی داری مشاهده نشد. وضعیت نگرش به طور کلی نشان داد 44 نفر( 3/26درصد) دارای نگرش منفی 123 نفر (7/73درصد) دارای نگرش مثبت و در مقایسه نگرش در مردان و زنان معنی دار و نشان دهنده نگرش منفیتر در بین زنان بود (015/0 > p).
نتیجه گیری: با توجه به آگاهی ضعیف موجود و از آنجا که دندانپزشکان لحظات زیادی از عمر خود را در مواجهه با چنین خطری سپری میکنند، لازم است در راه افزایش آگاهی آنان اقدامات مؤثرتری صورت گیرد. برگزاری دوره های آموزشی هدفمند باتوجه به اولویتهای نتایج حاصل از این پژوهش همچنین استفاده از پمفلیتهای آموزشی ، برای دندان پزشکان شهر رشت به منظور ارتقای آگاهی پیرامون ایدز و انواع هپاتیت توصیه می شود.
Introduction: Hepatitis & AIDS are common concern and risky infectious diseases for Health care workers .Dentists are at high risk of transmission of infections via blood, oral fluid or occupational injuries. The aim of this study was to evaluate the knowledge and attitudes of general dentists about HIV &Hepatitis infection Rasht, Iran, 2012.
Methods: this cross-sectional study was carried out by self-designed questionnaire in 2012. The questionnaire was designed & instructed by 3 main parts. first of all demographic information of participants including: gender, age, experience and kind of university, second part with considering dentists knowledge regarding first line in needle stick ,contraction rout, screening tests and oral manifestation of these infections, third part was exploring dentist attitude regarding the infected patients. Questionnaire was tested for content validity ratio (CVR) and content validity indices (CVI). The final CVI was 0.76 and the reliability of questionnaire were 0.84. Data were analyzed within software SPSS v.19 and MANN-WEITHNCY TEST, KURSCAL WALIS statistical tests were used .
Results: 167 dentists recruited in this study (82.26% respondent rate).58% men and 42% were women. The mean age of dentists and experience were 36.55±8.8 and 10.42±7.97 years respectively. From total 112(67.1%) had poor, 50(29.9%) had moderate and only 5 people had good knowledge .Total score for knowledge was 5.8 (up to 13) ,however it deserve poor . women had significantly higher knowledge than male (p < 0.039 ). There was no correlation between age & experience with knowledge score. 44 dentists (26.3%) had negative attitude vs 123(73.7%) had positive one. Female had significantly higher concern rather than men (p < 0.015).
Conclusion: The present study showed insufficient knowledge for dentists who are at risk of such hazardous. Therefore further education and training program with special courses & booklets highly recommended improving the knowledge and perceiving of general dental practitioners regarding to Hepatitis and AIDS.
AIDS, Hepatitis, Dentists, Knowledge, Attitude
هپاتیت, ایدز, آگاهی, نگرش, دندانپزشک
58
67
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-8&slc_lang=fa&sid=1
2013/11/202013/11/202013/11/202013/11/202013/11/202013/11/202013/11/302013/11/30
1392/9/9
2013/11/202013/11/202013/11/202013/11/202013/11/202013/11/202013/11/302013/11/30
1392/9/9
M
Rabiee
Department of Oral Diseases and Diagnosis, School of Dentistry, Guilan University of Medical Sciences, Iran
مریم
ربیعی
rabiei@gums.ac.ir
Yes
گروه بیماری های دهان و تشخیص، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
E
Kazennezhad
Biostatistics, School of Nursing & Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Iran
احسان
کاظم نژاد لیلی
No
دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران