@article{ author = {Yazdi, B and Hekmatpou, D and Koochaki, M}, title = {Comparison of Endotracheal Intubation Education with Video Laryngoscope and Direct Laryngoscopy on Anaesthesiology Students’ Skill In Arak University of Medical Sciences}, abstract ={  Introduction: Successful intubation at the beginning of general anaesthesia and in critical situation like respiratory arrest is very important to of prevent hypoxia in patients. This study was accomplished with the aim of determination of the effectiveness of endotracheal intubation education with video laryngoscope on anaesthesiology students’ skill in Arak University of Medical Sciences.   Method: This is a randomized controlled educational trial. The study population inculding all anaesthesiology students in which randomly assigned into two groups. In control group routine education and in intervention group education with video laryngoscope was done. The data collection tool was a check list which was filled by an instructor in before and after the education. All data were analysed by using SPSS software Version 17.   Results: The mean scores of students’ practice in intervention group was 10.21 ± 1.58 before education and increased up to 15± 2.28 after education and this difference was significant (P= 0.001). The mean scores of students’ practice in control group was 10.1 ± 1 before education and increased up to 13.2± 1.44 after education and this difference was significant (P= 0.001) too. After education in education group, 17 students had successful intubations and 2 students were not success. The number of successful intubations in before and after education in intervention group were significant (P= 0.001). After education in control group, 9 students had successful intubation and 10 students were not success. The number of successful intubations in before and after education in control group were significant (P= 0.001).   Conclusion: Both traditional & video laryngoscope education of intubation have increased the students’ practice scores after education, but the mean scores of new education style was greater than traditional one. For being success in intubation, the score of 15 was essential. The successful students in intubation in educational group were two times of control group. So, applying video laryngoscope in endotracheal intubation education in all educational & medical centers of country is recommended.   }, Keywords = {Education, intubation, video laryngoscope, anesthesiology student}, volume = {2}, Number = {2}, pages = {1-9}, publisher = {Guilan University of Medical Sciences}, title_fa = {مقایسه آموزش لوله‌گذاری داخل نای بوسیله ویدیولارنگوسکپ با لارنگوسکپی مستقیم درمیزان مهارت دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی اراک}, abstract_fa ={  مقدمه: انجام موفقیت­آمیز لوله­گذاری نای در شروع بیهوشی عمومی و همینطور در مواقع بحرانی که بیمار دچار ایست تنفسی است، از اهمیت بالایی در پیشگیری از بروز عوارض هیپوکسی در بیماران دارد. این پژوهش با هدف بررسی کارآمدی آموزش لوله­گذاری تراشه با ویدیولارنگوسکپ و مقایسه آن با لارنگوسکپی مستقیم در میزان مهارت لوله­گذاری نای توسط دانشجویان هوشبری انجام گردید.   روش­ها: این مطالعه یک کارآزمایی آموزشی شاهد دار تصادفی بوده که برروی کلیه دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی اراک که بطور تصادفی، در دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند انجام شد. در گروه شاهد آموزش لوله­گذاری نای به روش سنتی، و در گروه آزمون، همین آموزش با ویدیولارنگوسکپ صورت گرفت. ابزار جمع­آوری داده­ها یک چک لیست عملکردی بود که توسط مربی قبل و بعد از آموزش تکمیل گردید. داده­ها با نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.   یافته ­ها: میانگین نمرات عملکرد دانشجویان گروه آزمون در لوله­گذاری قبل از آموزش برابر 58/1 ± 21/10 بود که بعداز آموزش به 48/2 ± 15 افزایش یافت و این تفاوت معنی­دار( 001 /0= P ) بود. نمرات عملکرد دانشجویان گروه شاهد قبل از آموزش برابر 1 ± 1/10 که بعد از آموزش به 44/1 ± 2/13رسید که به لحاظ آماری این تفاوت نیز معنی­دار ( 001 /0= P ) بود. بعد از آموزش در گروه آزمون تعداد 17 نفر از دانشجویان لوله­گذاری موفق داشتند و 2 نفر ناموفق بودند. تعداد لوله­گذاری موفق و ناموفق در قبل و بعد از آموزش در گروه آزمون معنی­دار بود( 001 /0= P ). در گروه شاهد هم بعداز مداخله تعداد 9 دانشجو لوله­ گذاری موفق و 10 نفر در لوله­گذاری تراشه موفق نبودند و تعداد لوله­گذاری موفق و ناموفق در قبل و بعد از آموزش در گروه شاهد هم معنی­دار بود ( 001 /0= P ).   نتیجه­ گیری: آموزش لوله­گذاری تراشه هم به روش سنتی و هم به روش ویدیو لارنگوسکپ هر دو باعث افزایش نمرات عملکردی دانشجویان در هر دو گروه بعد از مداخله شده بود ولی میانگین نمرات عملکردی دانشجویان در شیوه جدید بیشتر بود. همچنین تعداد دانشجویان موفق به لوله گذاری تراشه در گروه آزمون، دو برابر دانشجویان گروه شاهد بودند. بنابراین استفاده از ویدیو لارنگوسکپ در آموزش لوله گذاری تراشه در مراکز آموزشی و درمانی کشور توصیه می­شود.}, keywords_fa = {آموزش, لوله­گذاری تراشه, ویدیو لارنگوسکپ, دانشجویان هوشبری}, url = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-56-en.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-56-en.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, issn = {2008-952X}, eissn = {2008-7284}, year = {2010} } @article{ author = {Asgari, F and MahjoobMoadab, H}, title = {Comparison of Stressful Factors in Nursing and Midwifery Students of Islamic Azad University Astara Unit}, abstract ={  Introduction: Nursing and Midwifery Education is a complex process that was affected by many factors and variables. By considering that Nursing and Midwifery students experience different and numerous sources of stress and most of them due to their work environment therefore recognizing all sources of stress in order to reducing and preventing the complications is very important. This study was carried out to compare sources of stress between midwifery and nursing students of , Islamic Azad University Astara Unit.   Methods: In this descriptive – analytic study all nursing and midwifery students of Islamic Azad University Astara Unit Entranced in 1383 were selected by census method . D ata were collected by using a questionnaire consisted of two parts including is demographic characteristics and sources of stress in three domains, educational environment, clinical environment and social-personal problems . Its content validity and reliability have been confirmed by test-retest.(r = 0.85) Data were analysed by SPSS software (ver.13), descriptive and inferential statistical methods.   Results: The results showed some stressful factors such as: inadequate proficiency after graduation , unpromising profession in the future, lack of coordination between education and practice, and employment have been suggested by nursing and midwifery students. Also, there is significant differences between some sources of stress and study programs .( for e.g: lack of specific professional roles during education in study areas in approporiate interactions with treatment team in clinical area, and lack of self -confidence in personal social areas)   Conclusion: Results indicated students confronted with numerous stressful factors such as unpromising future about employment , lack of coordination between education and clinical practic e, This case requires special attention of collage authorities and it is recommended to improve the system, focusing on consulting based on management, teachers and family interaction.}, Keywords = {stressors, students, nursing, midwifery}, volume = {2}, Number = {2}, pages = {10-17}, publisher = {Guilan University of Medical Sciences}, title_fa = {مقایسه عوامل استرس زا در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا}, abstract_fa ={  مقدمه: آموزش پرستاری و مامایی فرآیند پیچیده­ای ست که تحت تاثیر عوامل و متغیرهای زیادی قرار می­گیرد. به منظور کاهش استرس­ها و پیشگیری از عواقب آن باید تدابیری اتخاذ گردد. باتوجه به این­که دانشجویان پرستاری و مامایی عوامل استرس­زای متعددی را باتوجه به ماهیت رشته­های فوق تجربه می­کنند. هدف از این مطالعه مقایسه عوامل استرس­زا در بین دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا بود.   روش­ ها: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی- تحلیلی است که برروی کلیه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا ورودی سال 1383 به روش سرشماری انجام شد. ابزار جمع آوری داده­ها پرسشنامه پژوهشگرساخته دو بخشی مشتمل بر مشخصات دموگرافیک و عوامل استرس­زا در سه حیطه­: تحصیل در دانشگاه ، محیط بالین و مسائل شخصی اجتماعی بود. روایی ابزار به طریق روایی محتوا و پایایی آن ازطریق آزمون مجدد (89/0 r = ) تایید گردید. داده­های حاصل از پژوهش، با استفاده از آمارتوصیفی و استنباطی توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.   یافته ­ها: نتایج نشان داد که برخی از عوامل استرس­زا نظیر عدم کفایت حرفه ای هنگام فارغ التحصیلی، مبهم بودن آینده شغلی، فقدان هماهنگی بین آموزش و بالین، نگرانی در زمینه اشتغال توسط دانشجویان پرستاری و مامایی عنوان شده است. بین برخی از عوامل استرس­زا در حیطه تحصیل دردانشگاه (مشخص نبودن نقش حرفه­ای در دوران تحصیل)، حیطه بالینی (نظیر تعامل نامناسب با تیم درمان) و حیطه شخصی اجتماعی (نداشتن اعتمادبه نفس) با رشته تحصیلی ارتباط آماری معناداری مشاهده گردید.   نتیجه گیری: دراین مطالعه، دانشجویان با عوامل استرس زای متعددی نظیر مبهم بودن آینده شغلی، فقدان هماهنگی بین آموزش و بالین مواجه بودند. لذا این مسئله نیازمند توجه ویژه مسئولین دانشکده جهت برنامه­ریزی برای کاهش این عوامل می­باشد. بنابراین توصیه می­گردد ضرورت ساماندهی نظام مشاوره با محوریت مدیریت، اساتید و تعامل با خانواده مدنظرقرارگیرد.   }, keywords_fa = {عوامل استرس زا, دانشجوی پرستاری, دانشجوی مامایی}, url = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-57-en.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-57-en.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, issn = {2008-952X}, eissn = {2008-7284}, year = {2010} } @article{ author = {Obeidi, N and Motamed, N and Najafizadeh, Sh}, title = {Assessment of Continuous Education Procedure for Laboratory Staff in Bushehr University of Medical Sciences}, abstract ={  Introduction: Continuous education is the most important experimental education to improve staffs   Knowledge as they acquire enough knowledge while on duty whenever education with obvious goals caused this process. This study was conducted to assess continuous education program for laboratory staffs of Bushehr University of Medical Sciences.   Methods: In this cross - sectional study, all of the personnels of medical diagnostic laboratories under the supervision of Bushehr University of Medical sciences, participated in continuous education program during 6 consecutive training course (162). The sampling method was consensus and data were collected by a two-parts questionnaire containing demographic information and the part of questions about evaluating continuous education program as well as doing pre- test and post test, then data were analysed by SPSS Software. Results: The mean age of participants was 33.66 ± 6.88 years .( 43.2%) male, (56.8%) female and (0.6%) of them with MSc degree, (36.4%) BA,( 59.3%) Technician and (3.7%) without academic education.   The result showed that there was significant difference between pre- test and post test (p <0.05). Also there was significant differences among participants' viewpoints, practical subjects,style of teaching workshops atmoshpere.   Conclusion: Continuous education for laboratory staffs with workshop method can be effective and improve their knowledge. Selecting practical subjects and schedules for improving quality of Continuous education programms should be regarded.}, Keywords = {Continuous education, laboratory staffs, pre-test, post test}, volume = {2}, Number = {2}, pages = {18-23}, publisher = {Guilan University of Medical Sciences}, title_fa = {ارزیابی فرآیند آموزش مداوم پرسنل آزمایشگاهی شاغل در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر}, abstract_fa ={  مقدمه: آموزش مداوم از روش­های بهسازی نیروی انسانی و مهم ترین نوع آموزش تجربی است، چرا که کارکنان در حین انجام کار، تجربیات و دانش کافی را کسب نموده و به تدریج افرادی خودساخته بار می­آیند. البته آموزش ­ هایی م ی ­توانند موجب افزایش کارآیی شوند که هدف­دار باشند. این پژوهش با هدف ارزیابی فرآیند آموزش مداوم پرسنل آزمایشگاهی شاغل در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انجام گرفت.   روش­ ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، جامعه آماری را کلیه پرسنل شاغل در آزمایشگاه­های تشخیص طبی تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، که طی 6 دوره متوالی در دوره های آموزشی شرکت داشتند، تشکیل می­داد (162 نفر). ابزار جمع­آوری اطلاعات پرسشنامه­ای محقق ساخته شامل مشخصات دموگرافیک و اطلاعات مربوط به ارزیابی فرایند آموزش مداوم در قالب پیش آزمون و پس آزمون بود. داده­های بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   یافته­ها: میانگین سنی افراد مورد مطالعه، 88/6 ± 61 /33 سال بود. 2/43 درصد از پرسنل مرد و 8/56 درصد از آن­ها زن بودند. 6/0 درصد از پرسنل کارشناس ارشد، 4/36 درصد کارشناس، 3/59 درصد کاردان و 7/3 درصد مدرک دیپلم داشتند. بین نتایج پیش­آزمون و پس­آزمون، اختلاف معنی­دار مشاهده شد (05/0 P< ). بین نتایج حاصل از نظرات پرسنل، کاربردی­بودن مطالب ارائه شده، نحوه ارائه مطالب و بررسی فضای برگزاری برنامه، اختلاف معنی­داری دیده شد (05/0 P< ).   نتیجه ­گیر ی: آموزش مداوم پرسنل آزمایشگاهی، می تواند در ارتقاء سطح آگاهی و یادگیری های آن­ها، مؤثر باشد. به منظور افزایش کیفیت برنامه های آموزش مداوم باید مباحث کاربردی بیشتری انتخاب گردند و تنظیم مناسب زمان های اختصاص داده شده برای هر مبحث مورد توجه قرار گیرد.}, keywords_fa = {آموزش مداوم, پرسنل آزمایشگاهی, پیش آزمون, پس آزمون}, url = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-58-en.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-58-en.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, issn = {2008-952X}, eissn = {2008-7284}, year = {2010} } @article{ author = {Sanagoo, A and Jouybari, L and GhanbariGorji, M}, title = {Quantitative and Qualitative Analysis of Academic Achievement Tests in Golestan University of Medical Sciences}, abstract ={  Introduction: Multiple choice exams are most common tests in medical education. So some teacher- made tests have different problems. The aim of this study was to evaluate quantitative and qualitative aspects of MCQ in nursing school in North of Iran in 2009.   Methods: In this descriptive study, 523 multiple choice questions of community health, pediatric psycology nursing groups including 12 courses at second academic semester of 2009 were studied.   The structure of questions were assessed by Millman checklist. Bloom taxonomy of the questions considered as well. Difficulty, discrimination, and other quantitative indicators were evaluated by software too.   Results: From 523 questions, 94.3% had a good structure. Most structural problems related to linear order of items (57.4%), lack of major information in question stem (32.7%), repeated words in the items (32.1%) and lack of coordination among items respect to length and vocabulary stracuture (29.8 %). 96.4% of questions were from "knowledge and understanding" taxonomy. 79.8% of questions were about learning abligation. The average score of test difficulty was from 0.49 to 0.8. Generally, 21.1% of questions were appropriate, 43.7% were very easy questions and 14.5% were too hard. Almost all of the tests had low discrimination power from 0.14 to 0.32. Only two courses had optimum discrimination power.   Conclusion: Although the structure of multiple choice tests were relatively good, but the distribution of Taxonomy, difficulty and discrimination power of the tests should be corrected organizing educational workshops for faculty members also evaluating their activities by Educational Development Center of the Universities can be effective.   }, Keywords = {academic achivement multiple choice test, Taxonomy, qualitative and quantitative analysis Milllman principles}, volume = {2}, Number = {2}, pages = {24-32}, publisher = {Guilan University of Medical Sciences}, title_fa = {آنالیز آزمون های چند گزینه ای دروس تخصصی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1388}, abstract_fa ={  مقدمه: آزمون­های چند گزینه ­ای رایج­ترین انواع آزمون­ ها در آموزش علوم پزشکی می­باشند. بسیاری از آزمون­های معلم ساخته با اشکالات متعددی همراه هستند . هدف از این مطالعه ارزیابی کمی و کیفی تعدادی از آزمون­های چند گزینه­ای دانشکده­ پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1388 بوده است .   روش ­ها: در این مطالعه توصیفی – کاربردی، کلیه سؤالات آزمون­های کتبی چندگزینه­ای نیم­سال دوم سال تحصیلی87- 1388 سه گروه آموزشی پرستاری کودک و خانواده و بهداشت جامعه و روانپرستاری شامل 12 درس و 523 سوال مورد بررسی قرار گرفت. سوالات از نظر تاکسونومی بلوم و رعایت اصول ساختاری بر اساس چک لیست میلمن ارزیابی شدند. برای تعیین قدرت تمیز و دشواری سئوالات آزمون و سایر شاخص­های کمی از نرم افزار آنالیز آزمون استفاده گردید.   یافته­ها: از 523 سوال مورد بررسی 3/94درصد از نظر ساختاری در حد خوب بودند. بیشترین اشکالات ساختاری مربوط به چیدمان خطی گزینه­ها (4/57 درصد)، قرار نداشتن بخش اعظم اطلاعات در ساقه سؤال (7/32 درصد)، کلمات تکراری در گزینه­ها (1/32 درصد) و همسنگ نبودن گزینه­ها از نظر طول و ساختار لغوی (8/29 درصد) بوده است. 4/96 درصد سوالات در سطح تاکسونومی یک «دانش و فهم» قرار داشتند. 8/79 درصد سوالات از بایدهای یادگیری بودند. میانگین ضریب دشواری کل آزمون­ها از 49/0 تا 8/0 متغیر بود. در مجموع سئوالات، 1/21 درصد مناسب، 7/43 درصد خیلی آسان و 5/14 درصد خیلی سخت بودند. تقریبا ً تمامی آزمون­ها از قدرت تمیز کمی با دامنه قدرت تمیز 14/0 و بیشترین قدرت تمیز 32/0 برخوردار بودند و از 12 درس دو درس قدرت تمیز مطلوب داشتند .   نتیجه ­گیری: اگرچه آزمون­های چند گزینه­ای مورد مطالعه از نظر ساختاری در وضع نسبتا خوبی قرار داشتند اما از نظر توزیع تاکسونومی، قدرت دشواری و تمیز نیازمند اتخاذ تدابیر اصلاحی می­باشند. که در این راستا برگزاری کارگاه­های آموزشی ویژه اساتید، نظارت و ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی از سوی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه می تواند بسیار موثر باشد.}, keywords_fa = {آزمون چند گزینه­ای, تاکسونومی, اصول میلمن, دروس تخصصی پرستاری, آنالیز آزمون}, url = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-59-en.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-59-en.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, issn = {2008-952X}, eissn = {2008-7284}, year = {2010} } @article{ author = {Taherpour, M and Sefidi, F and Javadi, A}, title = {Identifying Job Motivation from Qazvin University of Medical Sciences Faculty Members\' Viewpoints}, abstract ={  Introduction: identifying effective factors in creating job motivation is necessitate to promote productivity and job satisfaction of faculty members. This study has been done in order to determining job motivation factors based on opinions of faculty members of Qazvin University of medical sciences.   Methods: in this analytical descriptive study, 100 current faculty members of Qums participated to identify potential effective job motivations. Data collection tool is a 42 items questionnaire which has been designed based on Herzberg two factor's theory. Content validity and reliability of the questionnaire are confirmed by test – retest. The result of the findings are presented as frequency tables. Data were analysed by using chi – square, Fisher exact test and SPSS software, significant level of 5 percent is considered, too.   Results: from the faculty members view points, internal and external factors are effective in 95 and 92 percent, respectively. Among the internal factors, quality of job, job success, responsibilities of job, progress and promotion in job, acknowledgement and appreciation of staffs are the most important to the least ones respectively. Also, among external factors, manner of relation, working environment condition, job security, manner of supervision in the working environment, current policies in the working environment and salary are the most to the least factors, respectively.   Conclusion: from the view points of faculty members, motivation as internal factors is more important then health from external factors in creating job motivation. The findings of this study are consistent with Hrzbrg theories. This study demonstrated that quality of work is the most important factor in creating job motivation and success.}, Keywords = {job motivation, faculty members, job satisfaction, internal factors, external factors.}, volume = {2}, Number = {2}, pages = {33-39}, publisher = {Guilan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی نظرات اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در خصوص عوامل ایجاد انگیزه شغلی}, abstract_fa ={  مقدمه: شناخت عوامل مؤثر در ایجاد انگیزه شغلی، از ضرورت­هایی است که می­تواند در افزایش بهره­وری و رضایت شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه کمک­کننده باشد. این مطالعه با هدف تعیین نظرات اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در خصوص عوامل ایجاد انگیزه شغلی انجام شد.   روش­ها: در این مطالعه توصیفی - تحلیلی تعداد 100 نفر از اعضای هیأت علمی شاغل در دانشگاه علوم پزشکی قزوین، برای شناسائی عوامل موثر بر انگیزه شغلی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع­آوری اطلاعات پرسشنامه 42 سؤالی بود که براساس تئوری دو عاملی هرزبرگ( Herzberg ) طراحی گردیده و روایی محتوا و پایایی پرسشنامه بوسیله آزمون مجدد بررسی و تأ‌یید گردید. آنالیز داده­ها با آزمون مجذور کای و تست دقیق فیشر با استفاده از نرم­افزار SPSS انجام شد.   یافته­ها: نتایج نشان داد که از نظر اعضای هیأت علمی در 95 درصد موارد عوامل درونی و در 92 درصد عوامل بیرونی مؤثر است. در بین عوامل درونی ماهیت کار، موفقیت شغلی، مسئولیت شغلی، پیشرفت و توسعه شغلی، شناخت و قدردانی از افراد و در بین عوامل بیرونی نحوه ارتباط با دیگران، شرایط محیط کار، امنیت شغلی، نحوه سرپرستی و نظارت شغلی، خط و مشیء حاکم بر محیط کار و حقوق و دستمزد، به ترتیب بیشترین نقش را داشتند.   نتیجه­گیری: عوامل درونی (انگیزشی) از نظر اعضای هیأت علمی نسبت به عوامل بیرونی (بهداشتی) در ایجاد انگیزش شغلی از اهمیت بیشتری برخوردار است. یافته­های این مطالعه با نظریات هرزبرگ مطابقت دارد. در این مطالعه مهم ترین عامل در ایجاد انگیزش شغلی، ماهیت کار و موفقیت شغلی بود.}, keywords_fa = {انگیزه شغلی, هیأت علمی, رضایت شغلی, عوامل درونی, عوامل بیرونی}, url = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-60-en.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-60-en.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, issn = {2008-952X}, eissn = {2008-7284}, year = {2010} } @article{ author = {Khoshrang, H and Haghighi, M and Taheri, M and Nemati, Sh and Erfani, R}, title = {Assessment of Direct Objective Procedural Skill Method by Medical Residents of GUMS}, abstract ={  Introduction: The Direct observation of medical learners on real patients to assess practical competency is very important. The DOPS method is designed specially to evaluate clinical skills. This evaluation is performed practically by objection and writing examination simultaneously. The practical skills residents can be evaluated by DOPS evaluation. The aim of this study is referred to the residential group suggestions about this survey.   Methods: In this sectional study that was conducted in 1389, 57 residents from residential groups, consisted of Anesthesiology, Surgery, Urology, ENT, Neck surgery and neurology participated. The residential groups had a history of 4-6 examinations in a year. All of them were Familiar with DOPS examination due to a workshop course of this skill. A questionnaire was used for gathering data. The validity and reliability of questionnaire was confirmed by specialists and cronbach (r=80) respectively. The questionnaire was prepared in 3 parts consisted of:   1- Personal information, 2- Residential consent 3-Open question about negative and positive findings in DOPS. Data were analyzed by SPSS software.   Results: Form 57 residents participated in the study 33.3% (14) were Anesthesiology, 31.6% (18) Surgery, 12.3% (7) urology, 12.3% (7) ENT and 10.5% (6) neurology resident. Also residential scores about satisfaction of this method were as follow: In surgery (37.61 4.14), Anesthesiology (45.16 4.87), Neurology (41 2.6), Urology (41.86 2.34) and ENT were (40.86 4.87). The residents satisfaction's mean score in all groups was recorded (41.40 5.23).   Conclusion : The DOPS evaluation had a low to moderate consent by residential groups so it is recommended to improve the quality of this method by increasing the knowledge of all clinical teaching groups. The DOPS workshops for residential teaching group can help to solve the problem.}, Keywords = {DOPS, Direct objective procedural skill method, Assessment}, volume = {2}, Number = {2}, pages = {40-45}, publisher = {Guilan University of Medical Sciences}, title_fa = {دیدگاه دستیاران رشته‌های تخصصی در مورد روش ارزشیابی مهارت‌های عملی با مشاهده مستقیم(DOPS) در دانشگاه علوم پزشکی گیلان}, abstract_fa ={  مقدمه: سنجش مهارت­های بالینی و عملی مبتنی بر توانمندی با مشاهده مستقیم فرا گیران برروی بیماران واقعی بسیار مهم است. روش DOPS اختصاصاً برای ارزیابی مهارت­های عملی (پروسیجرها) طراحی شده است. این روش مستلزم مشاهده مستقیم فراگیر در حین انجام یک پروسیجر و ارزیابی همزمان بصورت کتبی می­باشد. با انجام ارزشیابی به روش DOPS می­توان مهارت عملی فراگیران را به صورت عینی و ساخت ار یافته ای مورد ارزیابی قرار داد. هدف از انجام این پژوهش بررسی نظرات دستیاران رشته­های مختلف تخصصی در مورد روش ارزشیابی DOPS در گروه­های آموزشی بوده است.   روش­ها: پژوهش حاضر از نوع مقطعی بوده که در آن 57 نفر از دستیاران رشته­های بیهوشی، جراحی، ارولوژی، گوش و گلو و بینی و جراحی سرو گردن و نورولوژی در سال 1389 شرکت داشتند. دستیاران شرکت کننده در پژوهش حداقل 6-4 بار در سال به روش فوق ارزیابی شده اند. کلیه دستیاران با ماهیت آزمون DOPS آشنایی لازم را داشتند و کارگاه آموزشی مربوطه را نیز گذرانده بودند. برای گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی این پرسشنامه با ارزیابی محتوا و از طریق اخذ نظر کارشناسان و متخصصان آموزش پزشکی، و پایایی آن از طریق آلفای کرانباخ ( 80/. = α ) تایید گردید. این پرسشنامه شامل سه قسمت بود، قسمت اول مربوط به مشخصات فردی دستیاران؛ قسمت دوم پرسشنامه رضایت دستیاران (13 گویه نگرشی) و قسمت سوم سئوالات باز در زمینه مهم­ترین جنبه­های مثبت و منفی آزمون DOPS بود. داده ها از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   یافته­ها: از تعداد 57 نفر دستیار شرکت کننده در پژوهش 19 نفر رشته بیهوشی(3/33 درصد)، 18 نفر (6/31 درصد) رشته جراحی،7 نفر (3/12 درصد) رشته ارولوژی،7 نفر (3/12 درصد) رشته گوش و گلو وبینی و جراحی سر و گردن و 6 نفر (5/10 درصد) رشته نورولوژی بودند. میزان رضایت دستیاران رشته­های مختلف از نحوه برگزاری این امتحان در رشته جراحی14/4 ± 37.61، در رشته بیهوشی87/4 ± 16/45، در رشته نورولوژی 6/2 ± 41، در رشته اورولوژی 34/2 ± 86/41 و در رشته گوش و گلو و بینئ 87/4 ± 86/40 بود. میانگین رضایتمندی دستیاران در کلیه گروه های تخصصی 23/5 ± 40/41 مشاهده گردید.   نتیجه­گیری: با توجه به رضایتمندی متوسط به پایین دستیاران از روش ارزیابی DOPS توصیه می­گردد به منظور بهبود کیفیت ارزیابی مهارت­های بالینی دستیاران و رفع نواقص اجرایی این آزمون برای کلیه اعضای هیئت علمی گروه آموزشی تربیت دستیار و همچنین دستیاران دانشگاه کارگاه آموزشی DOPS برگزار گردد.   }, keywords_fa = {ارزشیابی, مهارت­های بالینی, دستیاران, DOPS}, url = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-62-en.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-62-en.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, issn = {2008-952X}, eissn = {2008-7284}, year = {2010} } @article{ author = {Mehrabian, F and KeshavarzMohammadian, S and Farmanbar, R}, title = {Designing an Instrument to Assess Human Resource Productivity}, abstract ={  Introduction: human resources productivity supposed to be one of the important subjects for managers of organizations. In this regards, and to promote human productivity, universities as training centers have important role to train competent staffs. Evaluation consider as an important factor in human productivity and presenting a local profitable tool for this purpose is essential. The aim of this study was to design an instrument for assessing human resource productivity by using Factorial analysis in Guilan University of medical sciences.   Methods: This is a sectional and analytical study that was carried out in Sep, Oct and Nov 2009.   The study population consisted of 321 Faculty members and human resources departments of Guilan University of medical sciences. Validity of human resources assessment Tool carried out by using studies and item analysis.   Content Validity and structure validity have been confirmed by expert panel method and factor analysis, respectively. Also, reliability and internal adaptation, evaluated by Test- retest and alpha kronbach methods.   Results: The questionnaire with 5 headings and 42 questions achieved details were as follow: organizational culture with 18 questions, environmental condition (7 questions), Motivational factor (10 questions) and competencies (4 questions) and leader ship method (3 questions).   Conclusion : regarding to reliability, validity, relevance and indigenousness of this instrument for assessing human resource productivity, it can be useful for universities of medical sciences. Also, this instrument can improve the effectiveness of faculty members educational activities and staffs.   }, Keywords = {human resources productivity, Questionnaire, Validity, reliability, Factor analysis.}, volume = {2}, Number = {2}, pages = {46-52}, publisher = {Guilan University of Medical Sciences}, title_fa = {طراحی ابزار سنجش بهره وری نیروی انسانی}, abstract_fa ={ مقدمه: بهره ­وری نیروی انسانی، از موضوعات مهم مدیران سازمان­ها بوده ودر این میان، ارتقاء بهره وری در دانشگاه ها، به عنوان مرکز آموزش نیروی انسانی توانمند از اهمیت ویژه ای برخورداراست. ارزشیابی از ارکان مهم بهره وری نیروی انسانی است و ارائه ابزار مناسب بومی در این زمینه از ضروریات می باشد. هدف از انجام این پژوهش طراحی ابزارسنجش بهره وری نیروی انسانی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان با استفاده از تحلیل عاملی بوده است.  روش­ها: این پژوهش به روش مقطعی- تحلیلی بوده که در آن 321 نفر از اعضای هئیت علمی، کارشناسان آموزشی و نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1388 شرکت داشتند. اعتبار ابزار سنجش بهره­وری نیروی انسانی با استفاده از مطالعات و آیتم آنالیز، اعتبار محتوا به روش Expert panel و اعتبار سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی مورد تائید قرار گرفت. جهت سنجش پایایی از روش آزمون مجدد و همسانی درونی از روش آلفا کرونباخ استفاده شد.  یافته ها: پرسشنامه­ای شامل 5 مؤلفه با 42 سوال(فرهنگ سازمانی با 18 سوال)، (شرایط محیطی با 7 سوال)، (عوامل انگیزشی با10 سوال)، (توانمندسازی با 4 سوال) و (شیوه رهبری با 3 سوال) طراحی شد.  نتیجه گیری: ابزار طراحی شده با توجه به روایی و پایایی مناسب و بومی بودن آن برای سنجش بهره­وری نیروی انسانی در دانشگاه­های علوم پزشکی قابل استفاده می­باشد. بکارگیری این ابزار می­تواند اثربخشی فعالیت­های آموزشی اعضای هیئت علمی و کارشناسان آموزشی را بهبود بخشد.}, keywords_fa = {بهره وری نیروی انسانی, پرسشنامه, روایی, پایایی, تحلیل عاملی}, url = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-63-en.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-63-en.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, issn = {2008-952X}, eissn = {2008-7284}, year = {2010} } @article{ author = {Mostafazadeh, F}, title = {Storytelling: a New Clinical Education Method}, abstract ={  Background: Storytelling is one of the effective educational method which can be used in clinical education programs .Storytelling as a creative teaching method, increase critical thinking , depth learning and promote students' clinical skills, is the best way for presenting whishes and as a common language transfer morality from one generation to another.   Conclusion: Storytelling method has more effect than simple lecture method in promoting knowledge. Therefore it is recommended to apply this method for clinical students' education.}, Keywords = {storytelling, clinical education, students.}, volume = {2}, Number = {2}, pages = {53-58}, publisher = {Guilan University of Medical Sciences}, title_fa = {قصه گویی، روشی نوین در آموزش بالینی دانشجویان}, abstract_fa ={قصه ­گویی یک روش آموزشی فعال و موثر در امر آموزش بالینی پرستاری و مامایی بشمار می­رود که باعث ایجاد یادگیری عمیق و تفکر انتقادی در دانشجویان و ارتقاء سطح مهارت­های بالینی در دانشجویان می­شود. قصه و قصه گویی قرن هاست که بهترین راه بیان آرزوها بوده و قصه زبان مشترک انسان­ها برای انتقال ارزش­های اخلاقی و معنوی از نسلی به نسل دیگر است. قصه­گویی در افزایش دانش و عملکرد دانشجویان در بالین اثر بیشتری از روش سخنرانی دارد و توصیه می­شود از این روش برای آموزش بالینی دانشجویان استفاده شود}, keywords_fa = {آموزش بالینی ,دانشجویان ,قصه گویی}, url = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-64-en.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-64-en.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, issn = {2008-952X}, eissn = {2008-7284}, year = {2010} } @article{ author = {Karimian, Z and Sabbaghian, Z and SalehSedghpour, B and Lotfi, F}, title = {University, Researchers and Society Relationships and their Impacts on Sciences Production in Universities}, abstract ={  Introduction: University, researchers and society had been interacts effects, there fore, this result of studies can apply to saturate society needs. studies have indicated that process of knowledge production continue without attention to real needs in many developing countries. The aim of this study is to determine effects of university, researchers, and society on knowledge generation in university from viewpoints of faculty members.   Method: this is a descriptive study. Statistical population included faculty members of shiraz university of medical science in 2008. the sample size was 220 which selected stratified sampling. Research tools was self- design questionnaire, included 27 questions in likert scale in 5 areas: academic, researchers, educational system, political and social factors. Its validity was approved by experts viewpoints and reliability was accounted by alfa- cronbach (α=0.92) data were analysed by spss 14.   Finding: as a result, educational factors had most effect and political space had least effect on efficacy of scientific productions. The mean score of women viewpoints significantly was more than men, instructors more than other faculties and managers lower than others.   Conclusion: reforming educational system is one of the most important necessities of society for training innovators, thinkers and analysers. Also, developing scientific culture is one of the factors that indicate importancy and necessity to pay attention to knowledge production in society. There fore, university leaders have to provide scientific space for developing knowledge and scientific productions out of political changes, as well as, they have to prevent from waste of energy and delay in performing programs.}, Keywords = {university, researcher, society, knowledge generation}, volume = {2}, Number = {1}, pages = {1-9}, publisher = {Guilan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی تاثیرات متقابل جامعه، دانشگاه و محققین بر تولید علم در دانشگاه}, abstract_fa ={  مقدمه: دانشگاه، محققین و جامعه تاثیرات متقابلی بر یکدیگر دارند که حاصل آن سودمندی نتایج تحقیقات و کاربست تولیدات علمی در خدمت جامعه است. اما به رغم اهمیت موضوع، مطالعات نشان داده است که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه فرایند تولید علم بدون درنظر داشتن نیازهای واقعی این جوامع در جریان است. هدف این پژوهش بررسی تاثیرات جامعه، دانشگاه و محققین بر تولید علم در دانشگاه است که از دیدگاه اعضای هیات علمی مورد بررسی قرار گرفته است.   روش ­ ها: این پژوهش به روش توصیفی - مقطعی بر روی 220 نفر از اعضای هیات دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1387 با روش نمونه ­ گیری طبقه‌ای از دانشکده‌های مختلف انتخاب شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق‌ساخته شامل 27 سوال بسته در مقیاس لیکرت در 5 حیطه عوامل دانشگاهی، محققین، نظام آموزشی، فضای سیاسی، اجتماعی و ‌فرهنگی استفاده شد که روایی آن از دیدگاه 15 نفر از متخصصین و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به میزان 92/0تایید گردید. نتایج با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   یافته ­ ها: از دیدگاه اعضای هیات علمی عوامل مربوط به نظام آموزشی بیشترین و فضای سیاسی کمترین تاثیر را بر سودمندی تولیدات علمی داشته است. میانگین نمره دیدگاه زنان به طور معنی‌داری بیش از مردان، اعضای هیات علمی با مرتبه مربی بیش از اعضای هیات علمی با مرتبه استادی، دانشیاری و استادی و همچنین افراد دارای مسئولیت اجرایی کمتر از افرادی بود که مسئولیت اجرایی نداشتند.   نتیجه ­گیری: اصلاح نظام آموزشی در راستای تربیت انسان‌هایی متفکر، خلاق و تحلیل‌گر از ضرورت‌های مهم جامعه است. توسعه و ترویج فرهنگ علمی در جامعه از دیگر عواملی است که زمینه توجه و حساسیت به تولید علم را در آحاد جامعه فراهم می‌نماید. همچنین لازم است رهبران دانشگاهی به دور از کشمکش های سیاسی، فضای علمی برای توسعه دانش و تولیدات علمی فراهم آورند و بدین ترتیب از اتلاف بخش زیادی از نیرو و انرژی علمی دانشگاه و به تعویق افتادن برنامه‌ها جلوگیری شود.   }, keywords_fa = {دانشگاه, محقق, جامعه, تولید علم, پژوهش}, url = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-66-en.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-66-en.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, issn = {2008-952X}, eissn = {2008-7284}, year = {2010} } @article{ author = {shokouh, F and Hosseini, MA and Mohammadi, F}, title = {Faculty Members\' Viewpoints Regarding Importance of Clinical Competences in the Effective Rehabilitation Programs}, abstract ={  Introduction: Considering clinical competencies as an guidance in educational programs lead to promote professional accountability and should be the basis for curriculum development and evaluation. This study was performed to determine faculty members' perception about importance of rehabilitation cares and level of clinical competencies achievement in the current curriculum of rehabilitation courses.   Method: In this descriptive study, 19 faculty members viewpoints of departments consisting of: speech therapy, physiotherapy, occupational therapy, orthosis and prosthesis department by using a questionnaire containing 29 items in 2 subscale: importance and achievement were collected and analyzed by using Wilkakson, kroskal- valis Tests.   Results: There was significant difference between total importance and achievement subscale (P<0.01). Based on faculty members' opinion, "rehabilitation care" was the most important and succeed competency in this curriculum. Supporting patients who experience loss and grief was as least important and solving patients' ethical and legal problems in their rehabilitation care was as least succeed competency in this curriculum.   Conclusion: Although 13 perceived competencies were the most important competencies from the faculty members' opinion but this curriculum acts unsuccessfully in this regard. Based on results, revise the curriculum and try to create learning opportunities can lead to achieve this goal that should be focused.}, Keywords = {educational programmes, clinical competencies, faculty member, evaluation of program, rehabilitation sciences.}, volume = {2}, Number = {1}, pages = {10-16}, publisher = {Guilan University of Medical Sciences}, title_fa = {دیدگاه اساتید رشته‌های علوم توانبخشی پیرامون اهمیت توانایی‌های بالینی در مراقبت مؤثر توانبخشی از بیماران مزمن}, abstract_fa ={  مقدمه: پیامد های یادگیری در اغلب آموزش های بالینی درکشورما کمتر به عنوان راهنمای برنامه ریزی آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده ازنظرات ذی نفعان اصلی برنامه نسبت به توانایی برنامه در ایجاد قابلیت­ها و مهارت­های لازم از بخش های اصلی در ارزشیابی هر برنامه آموزشی است. هدف از انجام این پژوهش بررسی نظرات اساتید نسبت به اهمیت توانایی های مراقبت توانبخشی از بیماران مزمن وهمچنین میزان موفقیت برنامه آموزشی رشته های توانبخشی در ایجاد این توانایی ها بوده است.   روش ­ها: این پژوهش یک بررسی توصیفی با استفاده از پرسشنامه ای مشتمل بر 29 توانایی است که به صورت دو زیر مجموعه اهمیت و موفقیت مورد نظرخواهی قرار گرفت. 19 نفر از اعضای هیات علمی رشته های توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی شامل گفتار درمانی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، ارتوپدی فنی در مطالعه شرکت نمودند. نتایج با محاسبه میانگین رتبه های داده شده وبا استفاده از آزمون­های ویلکاکسون و کروسکال - والیس مورد تحلیل قرار گرفت .   یافته­ها: بین میانگین کل اهمیت توانایی­های مراقبت توانبخشی و میانگین کل موفقیت برنامه آموزشی رشته های مذکور در ایجاد این توانایی ها اختلاف معنی دار وجود داشت(01/0 p< ). ازنظر اعضاء هیات علمی توانایی استفاده از مفاهیم توانبخشی آموخته شده هنگام ارائه خدمات توانبخشی مهم­ترین توانایی و در عین حال موفق ترین توانایی در برنامه آموزشی ارزیابی گردید. توانایی حمایت روانی از مراقبینی که در سوگ عزیزشان عزادار می باشند به عنوان کم اهمیت ترین توانمندی و توانایی حل مشکلات اخلاقی و قانونی در حوزه مراقبت از مددجویان بعنوان ناموفق ترین توانمندی از نظر اعضای هیات علمی انتخاب گردید.   نتیجه گیری: اهمیت 13 توانایی در حد زیاد و خیلی زیاد ارزیابی گردید درحالی­که موفقیت برنامه آموزشی در ایجاد هیچیک از این توانایی­ها در حد زیاد یا خیلی زیاد نبود. نتایج این پژوهش در بازنگری برنامه های آموزشی رشته های توانبخشی و ایجاد فرصت های یادگیری مجدد برای دستیابی دانشجویان به توانایی های اشاره شده از اهمیت ویژه ای برخوردار است.   }, keywords_fa = {برنامه آموزشی, شایستگی های بالینی, هیات علمی, ارزشیابی برنامه , علوم توانبخشی}, url = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-67-en.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-67-en.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, issn = {2008-952X}, eissn = {2008-7284}, year = {2010} } @article{ author = {Kazemi, A}, title = {Survey of Adaptation of Educational Improvement and Educational Objectives Based on Evaluation in Specialized Theoretical Course of BS Midwifery Students of Isfahan University of Medical Sciences in 1385- 1386}, abstract ={  Introduction: Designing lesson plan is necessary to clarify educational process and evaluation. This research, by regarding importancy of midwifery theoretical course education carried out to assess examinations reliability and content validity.   Method: This is a descriptive study which has been assessed 18 exams of specialized theoretical courses of BS midwifery education.  Data were gathered by using valid and reliable check- list (α- 0.05) and statistically were analyzed (Pearson and spearman). Reliability, standard number, quality and level of taxonomy questions were determined based on bloom categorization.   Results: Validity of 92.38% of questions was revealed. In 69.23% of questions there was correlation between taxonomy questions level and educational objective level.   Conclusion: Based on results, reliability of questions are appropriate, but low taxonomy of questions, low numbers of questions are negative factors in evaluation that must be regarded.  It is recommended to pay more attention to standard number of questions and coordination between level of learning and educational objectives.}, Keywords = {exams, midwifery, specialized course, course lab, learning levels assessment}, volume = {2}, Number = {1}, pages = {17-23}, publisher = {Guilan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی تطابق ارزشیابی پیشرفت تحصیلی با هدف‌های آموزشی دروس نظری اختصاصی دوره کارشناسی مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 86-85}, abstract_fa ={  مقدمه: تدوین هدف­های یادگیری برای شفاف سازی مسیر آموزش و نحوه ارزشیابی ضروری است؛ لذا تحقیق حاضر باتوجه به اهمیت آموزش دروس نظری اختصاصی مامایی با هدف ارزیابی روایی محتوای سوالات امتحان و هماهنگی بین محتوای اهداف آموزشی در طرح درس با محتوای ارزیابی شده در آزمون­های دروس اختصاصی مامایی انجام شده است.   روش­ها: تحقیق حاضر یک پژوهش توصیفی از نوع ارزشیابی است که بر روی آزمون­های هجده درس نظری کارشناسی اختصاصی دوره مامایی انجام شد. گرد آوری اطلاعات با استفاده از چک لیستی بود که روایی آن از طریق روایی محتوا و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (75/0) تایید گردید ؛ سپس داده­ها با آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن) و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجریه و تحلیل قرار گرفت. در طی تحقیق روایی محتوای سوالات آزمون­ها، تعداد سوال مناسب و تعداد سوال موجود در آزمون­ها، سطح سوالات و سطح اهداف یادگیری عنوان شده در طرح درس براساس طبقه بندی بلوم ارزیابی شد.   یافته­ها: 38/92 درصد سوالات کلیه آزمون­ها دارای روایی محتوی بودند. 23/69 درصد سوالات، بین سطح سوالات و سطح اهداف آموزشی در طرح درس همبستگی وجود داشت. همچنین در11/61 درصد دروس همبستگی معنی­داری بین تعداد سوالات برآورد شده و تعداد سوالات موجود در امتحان مشاهده گردید.   نتیجه­گیری: نتایج نشان داد آزمون­های انجام شده از روایی محتوای مناسبی برخوردار است؛ ولی پایین بودن سطح سوالات در آزمون­ها و عدم توجه به سطوح یادگیری مورد انتظار و همچنین مناسب نبودن تعداد سوال برای هر محتوای آموزشی در برخی امتحانات از نقاط ضعف ارزشیابی تحصیلی است. لذا توصیه می شود مدرسین به تعداد سوال مناسب هر محتوای آموزشی و هماهنگی بین سطوح یادگیری اندازه گیری شده و تناسب آن با اهداف آموزشی بیشتر توجه کنند.   }, keywords_fa = {طرح درس, دروس اختصاصی, مامایی, آزمون, سطوح یادگیری}, url = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-68-en.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-68-en.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, issn = {2008-952X}, eissn = {2008-7284}, year = {2010} } @article{ author = {ChangiziAshtiyani, S and Shamsi, M}, title = {Assessment of Influncing Factors on Educational Decline and Presenting Suitable Solutions from the Students Viewpoints of Arak University of Medical Sciences}, abstract ={  Introduction: Educational decline is one of the major problems in higher educational centers. It is not only waste time and current costs of systems but also were caused social, family and spiritual problems for students. The purpose of this study is to determine factors were influences in educational decline and to prefer some profitable solutions, from the students’ viewpoints.   Methods: This is an analytical, cross- sectional study that carried out on 600 students.   Data were collected by using a questionnaire consist of information about personal characteristic, course satisfaction, effective factors in educational improvements and some profitable solutions. In this study, the students were classified in two groups, successful and unsuccessful according to their course scores. Data were analyzed by statistical chi- square and t-test.   Results: There was significant relation among educational achievement and study methods, life style, gap between high school graduation and acceptance in university (P<0.05). While no significant relation considered in attendance in class, age, course, and family economical situation. From the viewpoints of successful and unsuccessful students, The most effective factors to decrease educational difficulties consist of acceptance in university based on diploma score (86%) and quality improvement of educational services.   Conclusion: Based on finding, personal characteristics, life style, living and educational problems, study methods, selecting course, quality of educational planning are most effective factors on educational achievement or non-achievement and should be considered in designing and performing educational programms.}, Keywords = {educational achievement, medical sciences, students, Arak}, volume = {2}, Number = {1}, pages = {24-34}, publisher = {Guilan University of Medical Sciences}, title_fa = {دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در مورد عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی و ارائه راهکارهای مناسب}, abstract_fa ={  مقدمه : افت تحصیلی یکی از مشکلات عمده مراکز آموزش عالی کشور می باشد که نه تنها باعث اتلاف وقت و هزینه های جاری این مراکز می شود بلکه باعث ایحاد مسائل و مشکلات روحی- روانی، خانوادگی و احتماعی برای دانشجویان نیز می گردد. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین علل موثر بر عدم پیشرفت تحصیلی دانشجویان و ارائه برخی از راهکارهای مناسب در این زمینه از دیدگاه دانشجویان صورت پذیرفته است.   روش ها: پژوهش حاضر از نوع مقطعی تحلیلی بوده که در آن 600 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1388شرکت داشتند. جمع آوری اطلاعات با پرسشنامه ویژگی­های فردی، رضایت از رشته تحصیلی، عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی و برخی از راهکارهای مناسب در این زمینه بوده است. در این پژوهش دانشجویان بر اساس معدل کلاسی و ترم های مشروطی به دو دسته دانشجویان موفق و ناموفق از لحاظ پیشرفت تحصیلی تقسیم و سپس داده ها با استفاده از آزمون های آمار توصیفی، آزمون مجذور کای و آزمون t مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند.   یافته ها : در این پژوهش بین روش مطالعه دانشجویان، وضعیت محل سکونت، فاصله بین اخذ دیپلم و ورود به دانشگاه، معدل دیپلم، مطالعه درسی در 24 ساعت و سهمیه پذیرش بدو ورود به دانشگاه با پیشرفت تحصیلی ارتباط معنادار مشاهده شد (05/0> P )، در حالی که بین حضور در کلاس، سن، رشته تحصیلی و وضعیت اقتصادی خانوار با پیشرفت تحصیلی رابطه معنی داری وجود نداشت (05/0< P ). بیشترین راهکارهای موثر بر کاهش مشکلات تحصیلی از دیدگاه دانشجویان موفق و ناموفق به ترتیب شامل پذیرش دانشجو بر اساس معدل دیپلم ( 86 درصد) و بهبود کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه و دانشکده ها (95 درصد) بود.   نتیجه گیری : یافته ها نشان داد که عواملی چون خصوصیات فردی دانشجو، وضعیت محل سکونت، مشکلات زیستی و تحصیلی دانشجو، روش مطالعه، نحوه انتخاب رشته، کیفیت برنامه ریزی آموزشی دانشکده بر روی پیشرفت یا عدم پیشرفت تحصیلی دانشجویان اثر قابل توجهی داشته است. لذا توجه به این عوامل در طراحی و اجرای برنامه های آموزشی دانشگاه می تواند در رشد تحصیلی دانشجویان نقش مهمی داشته باشد.   }, keywords_fa = {پیشرفت تحصیلی, علوم پزشکی, دانشجویان, افت تحصیلی}, url = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-69-en.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-69-en.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, issn = {2008-952X}, eissn = {2008-7284}, year = {2010} } @article{ author = {Allami, A and Mohammadi, N}, title = {Students\' Attitude toward Combining Traditional and Electronic Education Epidemiology Course in Internship}, abstract ={  Introduction: applying new technologies in education is one approach to remedies of problems in medical education. Also, Harden principles (student- centered, problem based, integration, community- based, elective and systematic) is very effective in designing a successful course.  This study is a survey to determine efficacy of a workshop in relation to applying of e-learning approach as well as the Harden principles.   Method: This is a cross- sectional study including 30 intern's viewpoints of Qazvin medical school participated in a blended education workshop during 2008- 2009. Data were collected by individual interviews and analyzed by descriptive statistics. Performance of participants were evaluated during workshop process. Epidemiology of disease and internet search has been taught as a blended course based on lesson plan. Finally, participants compared the epidemiology of disease in Iran and other countries.   Results: among totally participants, 80% were satisfied from performing workshop. Although capability of internet search was found in 73.3%, 93.3% had some problem for finding related articles. Selecting the appropriate keywords was the most common problem. Interns believed that presenting this method, reduce time of subjects finding and better understanding of epidemiology.  They request for changes in other topics too.   Conclusion: epidemiology can be taught through blended method. This method can enhance the level of educational objectives, motivation of learners, integration of issues and provide a more effective learning. In addition, innovative strategies for designing workshop as well as applying technology should be regarded.   }, Keywords = {blended learning, internet, epidemiology, disease}, volume = {2}, Number = {1}, pages = {35-41}, publisher = {Guilan University of Medical Sciences}, title_fa = {دیدگاه کارورزان رشته پزشکی در ارتباط با تلفیق آموزش الکترونیک و سنتی در آموزش اپیدمیولوژی}, abstract_fa ={  مقدمه : یکی از رویکردها برای حل مشکلات موجود در آموزش پزشکی، بکارگیری تکنولوژی­های جدید در آموزش می­باشد. از سوی دیگر موفقیت یک دوره آموزشی صرف­نظر از تکنولوژی مورد استفاده به رعایت اصول­هاردن (دانشجو محوری، مبتنی بر مسئله بودن، آموزش ادغام یافته، مبتنی بر جامعه، انتخابی و سیستماتیک) در طراحی آن بستگی دارد. مطالعه حاضر با هدف نظر سنجی در مورد کارگاه آموزشی و میزان کارائی آن که با انگیزه پیاده سازی رویکرد آموزش الکترونیک به شیوه ترکیبی در فیلد بهداشت انجام گرفته است.   روش ­ها : تحقیق حاضر مطالعه توصیفی- مقطعی مشتمل بر نظرات 30 کارورز پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال­های 88-87 درباره یک کارگاه مبتنی بر آموزش ترکیبی در سایت دانشکده بود. اطلاعات با استفاده از شیوه مصاحبه جمع­آوری شد. همچنین عملکرد هر کارورز طی مراحل کارگاه بررسی و نتایج با آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با تدوین طرح درس کارگاه، جستجو در اینترنت و اپیدمیولوژی بیماری­ها به شکل ادغام یافته تدریس شد. سپس وارد سامانه سازمان جهانی بهداشت شده و اپیدمیولوژی بیماری­های شایع ایران با سایر کشورها مورد مقایسه قرار ­گرفت.   یافته­ ها : از بین 30 کارورز 80 درصد از برگزاری کارگاه رضایتمندی کامل داشتند. 3/73 درصد توانمندی­های پایه خوبی در جستجو داشتند. با این حال 3/93 درصد در یافتن مقاله­های مرتبط دچار مشکل بودند. شایع­ترین مشکل، انتخاب کلید واژه مناسب در جستجو بود.کارورزان معتقد بودند ارائه مطالب به این شیوه باعث کاهش زمان لازم برای یافتن مطالب مورد نظر و درک بهتر اپیدمیولوژی بیماری­ها می­گردد. همچنین کارورزان خواستار تغییر رویکرد در ارائه سایر مباحث بودند .   نتیجه­ گیری : در آموزش اپیدمیولوژی می­توان از روش­های ترکیبی بهره برد. استفاده از این شیوه می­تواند باعث ارتقاء سطح اهداف آموزش و انگیزه فراگیران، ادغام موضوعات و یادگیری مؤثرتر گردد. همچنین علاوه بر توجه به استفاده از تکنولوژی، رعایت استراتژی­های نوین در طراحی کارگاه باید مد نظر قرار گیرد.   }, keywords_fa = {آموزش ترکیبی, اینترنت, اپیدمیولوژی, بیماری}, url = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-65-en.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-65-en.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, issn = {2008-952X}, eissn = {2008-7284}, year = {2010} } @article{ author = {Farrokhi, M and Teimouri, S and mehrabian, F and Naghipour, D}, title = {Study on Adaptation of Educational Contents and Educational Needs in Public Health School of Guilan University of Medical Sciences}, abstract ={ Introduction: In recent three decades, educational planners have paied attention about core curriculum, how and which educational materials should be prepared. The goal of education is to develop student's knowledge, competencies and so to recognize social, economical and cultural problems and solving them. Determination of adaptation rate of educational contents with student's educational needs in public health school of Guilan university of medical sciences. Methods:This analytical descriptive study was conducted on 270 students in public health faculty of Guilan University of medical sciences in 2008. Information about demographical characteristics of students and main questions about study was obtained by a questionnaire with 32 questions. The questionnaire was designed by lickert scale methods. Data were collected and analyzed by SPSS software. Results: The first question of questionnaire, meeting of educational contents to students need was evaluated very poor by 39.07% of students, average by 17.04% and satisfactory by 20%. about second question, effectiveness of educational contents in improving student thinking, 45.19% of students identified it as average, 6.5% very poor and 4.7% satisfactory. Third question of study, relationship between educational contents and geographical condition, 42.18% of students described it as average, 6.32% very poor and 5.14% satisfactory. About fourth question, effectiveness of educational contents in preparing students for effective services in his/her job in the future, 46.55% of students stated average, 7.6% very poor and 5.56% satisfactory. Conclusion: generally, meeting of educational contents and educational needs was at the intermediate level. These results show that educational contents need to be revised for increasing educational quality in faculty of public health.   }, Keywords = {educational contents, educational needs, school of health}, volume = {2}, Number = {1}, pages = {42-48}, publisher = {Guilan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی میزان انطباق محتوای آموزشی با نیازهای آموزشی دانشجویان رشته های کاردانی دانشکده بهداشت رشت}, abstract_fa ={  مقدمه : برنامه ریزان آموزشی طی سه دهه گذشته توجه خاصی به این پرسش داشته اند که چه مباحث وموضوعاتی در دروس مختلف باید تدریس شود و برای دانشجویان چه نوع مواد و وسایل آموزشی و توسط چه کسانی باید آماده شود. هدف فعالیت های آموزشی رشد آگاهی و توانای های بالقوه انسان است. آموزش وسیله­ای برای شناسایی مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه و پی بردن به راه حل های مناسب برای آنهاست. این مطالعه با هدف بررسی میزان انطباق محتوای آموزشی در قالب چهار سوال پژوهش در رابطه با نیاز دانشجویان در رشته های موجود مقطع کاردانی دانشکده بهداشت رشت انجام شد.   روش­ ها: در این پژوهش توصیفی-تحلیلی که در نیمسال دوم سال تحصیلی 87-86 انجام شد. جامعه آماری 270 نفر از کلیه دانشجویان در مقطع کاردانی رشته­های موجود دانشکده بهداشت رشت بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر 1- مشخصات دموگرافیک 2- سوالات مربوط به انطباق محتوای آموزشی با نیاز دانشجویان و بر اساس مقیاس 5 درجه ای لیکرت بود. پس از توزیع پرسشنامه ها تعداد 191 پرسشنامه تکمیل شده جمع آوری گردید. سپس جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری spss و آزمون­های ( ² χ ) خی دو و t-test استفاده شد.   یافته ها : در زمینه سوال اول پژوهش که بررسی میزان پاسخگویی محتوای آموزشی با نیاز دانشجویان بود، 07/ 39 درصد میزان آن را در حد متوسط اعلام و 04/17 درصد خیلی کم و فقط 58/3 درصد انطباق محتوای آموزشی با نیاز دانشجویان را خیلی زیاد می دانستند. در زمینه سوال دوم پژوهش که بررسی انطباق محتوای آموزشی با فرایند رشد تفکر انتقادی دانشجویان است، 19/45 درصد میزان انطباق را متوسط و 5/6 درصد خیلی کم و 70/4 درصد خیلی زیاد اعلام نمودند. در سوال سوم نیز که تدوین محتوای آموزشی با توجه به نیاز برکسب توانمندی دانشجویان جهت ارائه خدمات در شرایط اقلیمی متفاوت است، 18/42 درصد گزینه متوسط و 32/6 درصد گزینه خیلی کم و 14/5 درصد گزینه خیلی زیاد و در نهایت سوال چهارم پژوهش عملکرد برنامه­ریزی آموزشی در دانشکده جهت آماده ساختن دانشجو برای خدمات موثر شغل آینده او 55/46 درصد گزینه متوسط و 6/7 درصد گزینه خیلی کم و 56/5 درصد خیلی زیاد را انتخاب نمودند.   نتیجه گیری: براساس نتایج بدست آمده میزان انطباق محتوای آموزشی با نیاز دانشجویان درحد متوسط است. در مجموع نتایج بیانگر وجود نقایصی در ارائه و نحوه طراحی محتوای آموزشی دروس برحسب مناطق می باشد. با مشخص شدن نقاط ضعف در طراحی محتوای آموزشی می­توان برنامه­ریزی مطلوبتری جهت ارتقاء کیفی آموزشی دانشکده بهداشت رشت به عمل آورد.}, keywords_fa = {محتوای آموزشی, نیازهای آموزشی, دانشکده بهداشت}, url = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-70-en.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-70-en.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, issn = {2008-952X}, eissn = {2008-7284}, year = {2010} } @article{ author = {Ghanbari, A and Jahednama, F and Ghanbari, A and Heydazadeh, A}, title = {Survey of Medical Students Satisfaction of Internet Services in Guilan University of Medical Sciences in 1386}, abstract ={  Introduction: Use of network is one of the most important problems in teaching- learning process. Identifying the satisfaction in using internet is a key point in this process. In this research, we try to identify satisfaction in medical students of Guilan University about internet services.   Methods: in this analytical- descriptive study, 159 participants were selected by using purposive sampling from medical university. Questionnaire included two sections, one section was demographic data and another section, statement about satisfaction related to internet services based on likert scale. After collecting data, they were analyzed by descriptive and inferential tests by using SPSS (version 19).   Results: in this research 57.9% of respondents were female and the age of 57.8% were above 20 years old (mean, 20.7). Ch-square was used for identifying significances relation between demographic characters& students satisfaction. It showed that, there are significant relationship between environment temperature and sex (P<0.05), privacy and major (P<0.007) and fast access to scientific cite and major (P<0.0001).   Conclusion: satisfaction results in the medical students could be used to promote the suitable structures such as accessible information, equipment and facility in the medical universities.   }, Keywords = {satisfaction, medical students, medical universities, internet}, volume = {2}, Number = {1}, pages = {49-53}, publisher = {Guilan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان دانشکده پزشکی از چگونکی سرویس دهی سایت اینترنت دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1386}, abstract_fa ={  مقدمه: یکی از مسائل مهم در فرآیند یادگیری- یاددهی و سرعت بخشی به آن استفاده ازشبکه اینترنت می­باشد. تعیین رضایتمندی در استفاده از آن یکی از موارد بسیار مهم در این فرآیند تلقی می شود . لذا در این تحقیق به تعیین میزان رضایتمندی در دانشجویان پزشکی در ارتباط با چگونگی سرویس دهی سایت اینترنت در دانشکده پزشکی پرداخته شده است.   روش ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی تعداد 159 دانشجوی دانشکده پزشکی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در این تحقیق از پرسشنامه مشتمل بر دو بخش: بخش اول اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم عبارات مربوط به رضایت سنجی براساس مقیاس لیکرت استفاده گردید. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   یافته ها: از جامعه پژوهش، 9/57 درصد پاسخ دهندگان مونث و8/57 درصد بالای 20 سال با میانگین سنی 7/20 بودند. نتایج نشان داد فقط بین میزان دما در تابستان و جنس( 0.05 > P ) و حفظ خلوت در محل سایت و رشته تحصیلی ( 0.007 > (P و دسترسی سریع به سایت های علمی و رشته تحصیلی( 0.001 > P ) تفاوت معنی دار وجود دارد.   نتیجه گیری: نتایج رضایت سنجی دریافت کنندگان خدمات، می­تواند در راستای ارتقای زیر ساخت های مناسب مانند افزایش سرعت دستیابی به اطلاعات، تکمیل تجهیزات، وسایل و امکانات آموزشی نقش موثری ایفا نماید.   }, keywords_fa = {اینترنت, رضایتمندی, دانشجویان, دانشکده پزشکی}, url = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-71-en.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-71-en.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, issn = {2008-952X}, eissn = {2008-7284}, year = {2010} } @article{ author = {Nemati, Sh and Saberi, A and Heidarzadeh, A}, title = {Medical Professionalism and its Education to Medical Students}, abstract ={  The Latin word of » profession « means public declaration with the force of a promise for a general benefit, and » professionalism « traditionally has been applied for » clergy « , » law « and » medicine « . The noble profession of medicine, taken up as a “calling” by those who are expected to put the needs of the patient above their own, appears to have become a "fees-for-service" business model and trade, and this reflect itself at the societies as the reduction in thrust to the physicians.   Parental expectations, lack of role models, technological advancements, specialization and sub-specialization, and second and third-party involvement in the healthcare delivery system [referral system] have been identified as reasons for these concerns. Indeed the medical society is being degraded gradually.  From many years ago, many medical communities in western countries have emphasized the need for learning and teaching the professionalism in medical schools and enhancing its quality and quantity , in order to development of good attitudes, appropriate and competent skills, and establishment of a "value system" in medical education system that reflects the tenets of professionalism in medicine. The medical curriculum will need to be scrutinized so as to introduce the important subject of professionalism at all levels of training and education.  In this article we are trying to define medical professionalism and its principles, and also briefly refer how to learn and teach medical professionalism to medical students and the barriers to that.   }, Keywords = {Medical professionalism, professional ethics, medical education, hidden curriculum, explicit formal curriculum}, volume = {2}, Number = {1}, pages = {54-61}, publisher = {Guilan University of Medical Sciences}, title_fa = {پروفشنالیزم (حرفه‌ای گری) پزشکی و آموزش آن به دانشجویان}, abstract_fa ={  لغت لاتین « Professio » به معنای «اعلان عمومی و تعهد دادن به جامعه» است و واژه پروفشنال به طور سنتی برای سه رشته «پزشکی»، «وکالت» و «علوم دینی» استفاده شده است. حرفه شریف پزشکی که دراصل نوعی «فراخوان» از طرف افرادی با صلاحیت و دانشمند بود که نیازهای بیماران را بر خواسته­های خود ترجیح می­دادند، به نظر می­رسد که در حال تبدیل به یک تجارت «پول بده و سرویس بگیر» می­باشد و این مساله نه تنها در جامعه ما، بلکه در بسیاری از جوامع پیشرفته و در حال پیشرفت به صورت کاهش اعتماد جامعه به پزشکان نمود پیدا می­کند.  انتظارات خانواده، کاهش اساتید فرزانه و الگو ( Role Model ) برای دانشجویان، پیشرفت­های تکنولوژیک، تخصص­گرایی و فوق تخصص­گرایی، و درگیر شدن در سیستم خدمات بهداشتی درمانی به صورت دست دوم و دست سوم [سیستم ارجاعی] به عنوان علل این مساله درنظر گرفته شده اند. در واقع جامعه پزشکی به آهستگی در حال نوعی «تجزیه شدن» است. از مدت­ها قبل در دانشکده­های پزشکی کشورهای غربی، به ضرورت آموختن و آموزش دادن اصول حرفه­ای گری به دانشجویان پزشکی تاکید شده و امروزه به ارتقای کیفیت و کمیت این آموزش­ها بسیار پرداخته می­شود تا ذهنیت های درست، مهارت­های مناسب و شایسته و یک سیستم «ارزشی» در مجموعه آموزش های پزشکی ایجاد شود. بایستی دوره تحصیلات پزشکی به گونه­ای مورد بازبینی و مداقه قرار گیرد که موضوع مهم «آموزش حرفه ای گری پزشکی» در تمامی سطوح آموزش وارد گردد. در این نوشتار بر آنیم که ضمن معرفی مختصر مفهوم پروفشنالیزم یا حرفه­ای­گری پزشکی و مبانی آن، اندکی درباره شیوه­های یاددهی و یادگیری آن و موانع موجود تامل نمائیم.   }, keywords_fa = {پروفشنالیزم پزشکی, اخلاق حرفه ای, آموزش پزشکی, کوریکولوم پنهان, کوریکولوم نوشته شده}, url = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-72-en.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-72-en.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, issn = {2008-952X}, eissn = {2008-7284}, year = {2010} }