@article{ author = {Allami, A and Derakhshan, F and Safdari, F}, title = {E–Learning Needs and Barriers from Perspective of Educational Staffs and Faculty Members of Qazvin University of Medical Sciences}, abstract ={   Introduction: Today, using of new technology such as electronic-learning because of developing communications is inevitable but moving of medical sciences universities in this regard is not acceptable. In this study we try to identify factors contribute to insufficient development of this education in Qazvin University of medical sciences.   Methods: in this qualitative research from viewpoints of computer specialist, EDO and EDC staffs and faculty members of medical sciences (totally 30 participants) were used. Data were collected through interviews by using a questionnaire including, beliefs, attitudes and experiences about e-learning.   Results: Acceleration in using electronic-learning is necessary from the viewpoints of participants, but there are some major problems and barriers for this education in medical sciences universities, such as: lack of appropriate telecommunications infrastructure, few companies offering electronic services, in appropriate manner of offering backup services, inability of informatics units in medical sciences universities to establish necessary infrastructure, insufficient capability of faculty members and students to use educational software and the high cost of designing virtual courses.   Conclusion: It is necessary to provide essential infrastructure in explaining electronic-education necessity as well as generating appropriate content, empowering participants in electronic–education courses and promoting quality and quantity of companies which offering hardware and software services in medical-sciences universities.}, Keywords = {E-learning, medical sciences, barriers, necessary}, volume = {3}, Number = {1}, pages = {1-10}, publisher = {Guilan University of Medical Sciences}, title_fa = {ضرورت آموزش الکترونیک و موانع آن از دیدگاه کارشناسان آموزشی و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین}, abstract_fa ={  مقدمه: علی­رغم گسترش روزافزون ارتباطات و ضرورت استفاده از فن­آوری­های نوین از جمله آموزش الکترونیکی هنوز سرعت پیاده­سازی آن در دانشگاه­های علوم پزشکی کشور قابل قبول نیست. در این بررسی بر آن شدیم دلایل سرعت ناکافی رشد این نوع آموزش را در دانشگاه­ علوم پزشکی قزوین بررسی نماییم.   روش­ها: تحقیق کیفی با نظرخواهی از تمامی کارشناسان امور رایانه، دفاتر توسعه آموزش پزشکی و مرکز توسعه آموزش پزشکی دانشگاه و تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشکده پزشکی (مجموعا ً 30 نفر) صورت گرفت . برای جمع­آوری اطلاعات از مصاحبه حضوری استفاده گردید. از شرکت کنندگان در تحقیق سوالاتی درباره باورها، نگرش­ها و تجربیات در رابطه با موضوع پرسیده شد.   یافته­ها: از نظر افراد مورد بررسی علی رغم ضرورت تسریع در بکارگیری آموزش الکترونیک، فقدان زیرساخت­های مخابراتی مناسب، تعداد کم شرکت­های ارائه دهنده خدمات الکترونیکی و نامناسب بودن نحوه ارائه خدمات پشتیبانی آن­ها، عدم توانمندی واحد انفورماتیک دانشگاه­های علوم پزشکی در راه­اندازی زیر ساخت­های لازم، توانمندی ناکافی اعضای هیات علمی و دانشجویان در استفاده از نرم افزارهای آموزشی و بالا بودن هزینه طراحی دوره­های مجازی عمده مشکلات و موانعی هستند که در راه­اندازی این نوع آموزش در دانشگاه­های علوم پزشکی وجود دارد.   بحث و نتیجه­گیری: ضروری است همزمان با فراهم کردن زیر ساخت­ها، در حیطه تبیین ضرورت آموزش الکترونیک، تولید محتوای متناسب، توانمند سازی مشارکت کنندگان در دوره­های آموزش الکترونیک و گسترش کمی و کیفی موسسات ارائه دهنده خدمات سخت افزاری و نرم افزاری، اقداماتی در دانشگاه­های علوم پزشکی انجام شود.}, keywords_fa = {آموزش الکترونیک, اعضای هیات علمی, ضرورت, علوم پزشکی, موانع}, url = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-48-en.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-48-en.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, issn = {2008-952X}, eissn = {2008-7284}, year = {2011} } @article{ author = {Solhi, H and Cyrus, A and Noroozi, A and Sedighi, I}, title = {Continuing Medical Education: Traditional or Electronic}, abstract ={  Introduction: Many of those who are eligible for continuing medical education (CME) in order to participating in current method of education have to temporary leave their jobs. Also cost, exhaustion of the trip and lack of proper yield are some other problems. it is believed that efficiency of CME courses maybe improved by using of electronic- CME. Nowadays, in many countries new "e-courses" have become available but up to now e-learning has not been routinely used in Iran.   This study by considering of eligible physicians attitude about electroric – CME has been done.   Methods: in this cross – sectional descriptive study which started from September 2007 until February 2009 in Arak,664 persons who are eligible for continuing medical education (CME) were studied. Data were collected by a self - designed questionnaire, validity and reliability was determined respectively by content validity & Alpha kronbakh ( : -/85) results were analysed by using T-test and SPSS soft ware (version 16).   Results: 644 eligible physicians participated in this study.(152 via internet and 492 verbally). Concerning the best method of Continuing medical education(CME) more than %39.6(n=230) choose collected course and 10.7%(n=62) collected electronic CME. Inability of using computer by female is more than male but there was no significant differences among diferent age groups based on questionnaire.   Conclusion: Most responders considered collected courses as high yield ones which refers to the fact that omission of these programs is not in accordance with the their wishes.}, Keywords = {Continuing medical education, Self-teaching, Reeducation, e-learning}, volume = {3}, Number = {1}, pages = {11-16}, publisher = {Guilan University of Medical Sciences}, title_fa = {آموزش مداوم پزشکان؛ حضوری یا غیر حضوری؟}, abstract_fa ={    مقدمه: در روش آموزش حضوری مشمولین آموزش مداوم جهت کسب امتیاز مجبور به تعطیل موقت محل کار هستند که باعث صرف هزینه، خستگی مسافرت و عدم بازدهی مناسب می­شود. استفاده از روش­های غیرحضوری الکترونیک ممکن است باعث بهبود کارآیی دوره­های آموزش مداوم گردد. امروزه آموزش الکترونیک در بسیاری از کشورها مرسوم است اما در ایران به صورت وسیع مورد استفاده قرار نمی­گیرد. هدف از این مطالعه بررسی دیدگاه مشمولین این برنامه­ ها در مورد آموزش اینترنتی برنامه­های آموزش مداوم بوده است.   روش­ها: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی – مقطعی است که بر روی 644 مشمول قانون آموزش مداوم به صورت حضوری و یا از طریق مراجعه به سایت آموزش مداوم دانشگاه از سال 1386 تا 1388 انجام شد. ابزار جمع­آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن به طریق روایی محتوا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (85/0) تایید گردید. داده­های حاصل از پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   یافته­ها: نتایج نشان داد که 152 نفر (6/23درصد) از طریق اینتر نت و 492 نفر (4/76درصد) به صورت حضوری در مطالعه شرکت داشتند. درخصوص کارآمدترین روش آموزش مداوم 230 نفر (6/39 درصد) برنامه مدون را انتخاب و 62 نفر (7/10 درصد) بهترین برنامه را آموزش مداوم الکترونیکی دانسته­اند. عدم آشنایی با کامپیوتر در افراد مونث بیشتر از افراد مذکر بود و در هیچکدام از سوالات اختلاف معنی­دار بین گروه­های سنی مختلف مشاهده نشد.   نتیجه­گیری: بیشترین افراد روش حضوری مدون را پربازده می­دانستند که نشان­دهنده مفیدبودن این روش برای آموزش بود. حذف آن مغایر با اهداف مشمولین است. لذا برای کاهش هزینه و افزایش استقبال و کارآیی روش غیرحضوری برای مشمولین آموزش مداوم لازم است به موازات روش حضوری مدون، برنامه­های غیرحضوری الکترونیک به ویژه برای گروه های تخصصی ارائه شود.}, keywords_fa = {آموزش مداوم, خودآموز اینترنتی, آموزش الکترونیک}, url = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-49-en.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-49-en.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, issn = {2008-952X}, eissn = {2008-7284}, year = {2011} } @article{ author = {ChangyziAshtiyani, S and Shamsi, M}, title = {Students Viewpoints about Quality of Educational Health-Care at Arak University of Medical Sciences in 2009}, abstract ={  Introduction: Assessing of educational gap in quality of health-care and followed by adopting ways to reduce or eliminate the gap is the first essential step in developing training programs. being aware of the status of quality educational health-care at the Arak University of medical sciences that is considered as the second type of university can be the basis for planning and improving the quality of educational health-care in other universities. So this study, in order to assessing and determining quality of educational health-care from the perspective of medical students, has undertaken.   Methods : This is a cross-sectional and analytical study which 400 students of Arak university of medical sciences was attended. Data were collected by using of service quality instrument in two-stages conception of the current situation and perception of the ideal situation. Finally data were analysed by using paired t-tests and Chi-square and one way ANOVA .   Results : Based on students perceptions in five section of health-care quality, gap existed, and most of the gap in quality assurance (-28.7) was observed and then respectively respond to the order (-26.3), confidence (-23.3), physical (-22) and the lowest in empathy (-19.6). Statistically, there was significant differences among different dimensions of gap in quality of education (P<0.001). also, gap in current services of responese and assurane was higher than in medical students (P<0.05).   Conclusion : Findings indicated that current services don’t meet students expectations so it is suggested to organize educational workshops in how to increase services and communication skills for staff in terms of significant differences in quality of five above mentioned fields, and considering these differenes when resources are allocated.}, Keywords = {Quality, educational services, student}, volume = {3}, Number = {1}, pages = {17-26}, publisher = {Guilan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1388}, abstract_fa ={  مقدمه: تعیین شکاف کیفیت خدمات آموزشی و در پی آن اتخاذ استراتژی­هایی برای رفع یا کاهش شکاف موجود، اولین گام اساسی در تدوین برنامه­های ارتقاء کیفیت محسوب می­شود . اطلاع از وضعیت کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی اراک که از دانشگاه­های تیپ دوم در ایران محسوب می­شود، می­تواند مبنایی برای برنامه­ریزی و ارتقاء کیفیت خدمات آموزشی در سایر دانشگاه­ها را فراهم نماید . لذا پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و تعیین کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اراک از دیدگاه دانشجویان این دانشگاه صورت پذیرفت .   روش­ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- مقطعی بوده که در آن 400 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1389 شرکت داشتند. اطلاعات با استفاده از ابزار Service Quality و در دو مرحله ادراک از وضعیت موجود و ادراک از وضعیت مطلوب جمع­آوری گردید. در نهایت داده ها با استفاده از آزمون­های تی زوجی و کای اسکوئر و آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شدند.   یافته­ها: بر اساس دیدگاه دانشجویان در ارائه خدمات، شکاف کیفیت وجود داشت و بیشترین شکاف کیفیت در بعد تضمین (7/28-) و بعد از آن به ترتیب در ابعاد پاسخگویی (3/26-) ، اطمینان (3/23-) ، بعد ملموس (22-) و کمترین در بعد همدلی (6/19-) مشاهده گردید. تفاوت مشاهده شده بین شکاف کیفیت در ابعاد مختلف آموزشی از نظر آماری معنی­دار بود (001/0> p ). همچنین شکاف خدمات موجود در ابعاد پاسخگویی و تضمین در دانشجویان دانشکده پزشکی بیشتر بود (05/0> p ).   نتیجه­گیری: یافته­های پژوهش حاکی از برآورده نشدن انتظارات دانشجویان از خدمات ارایه شده بود. لذا پیشنهاد می­گردد ضمن برگزاری کارگاه­های آموزشی در زمینه نحوه خدمت رسانی و افزایش مهارت های ارتباطی برای کارکنان به لحاظ معنی­دار بودن تفاوت کیفیت در ابعاد پنچ گانه به هنگام تخصیص منابع به این تفاوت­ها توجه گردد.}, keywords_fa = {کیفیت, خدمات آموزشی, دانشجو}, url = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-50-en.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-50-en.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, issn = {2008-952X}, eissn = {2008-7284}, year = {2011} } @article{ author = {Mansourghanaei, R and Majidi, S and Tabari, R}, title = {}, abstract ={  Introduction : Education is a mutual process leads to learning and influence the individual behaviors ultimately. The patient education main goals include helping person to improve the quality of life, to achieve the optimal psychosomatic development, and to boost the self-confidence. Among the health-care providers, the nurses spent much time with patients and their family, and so they potentially are the most eligible professionals to identify and respond the patients’ educational needs. This research aims to evaluate the staff nurses’ opinion regarding the importance of patient education and determination of its main facilitators and barriers.   Methods: This was a cross-sectional study conducting on nurses who are working in a hospital in East of Guilan province, Iran. The data gathering instrument was a questionnaire divided into 4 sections as follows: (1) questions regarding demographic characteristics (2) sixteen items to find out the subjects’ opinion about the importance of patient education (3) ten items to assess the facilitators to patient education and (4) ten items to determine the barriers to patient education. To establish the validity of questionnaire the technique of content-related validity according to the opinions of the experts was used. The reliability was confirmed using test-retest technique. Descriptive statistics was applied to interpret the data.   Results: Almost all subjects had a positive attitude regarding the importance of patient education. They introduced “the patient’s interest and cooperation in planning and executing the education” as the most important facilitator (Mean=4.56 SD=0.52) and “selecting and educating of special personnel for providing patient education” as the least important facilitator (Mean=3.23 SD=0.7) in patient education.   They also pointed out “lack of appropriate knowledge and skills regarding recognition of patient educational needs in respect of type of disease” as the most important factor (Mean=4.53 SD=0.61) and “unmatched educator and patients in terms of sex” as the least important factor (Mean=3.19 SD=1.37) act as barriers to patient education.   Conclusion: Considering the patients interest and cooperation as the most important role along side an optimal nurse – patient relationship, using of audio – visual methods provide more cooperation and facilitate knowing patient eduction requitement.   }, Keywords = {Clinical education – Patient education inhibitor - Patient education facilitators–staff nurse}, volume = {3}, Number = {1}, pages = {27-33}, publisher = {Guilan University of Medical Sciences}, title_fa = {دیدگاه پرسنل پرستاری در مورد اهمیت عوامل تسهیل کننده و بازدارنده آموزش به بیمار}, abstract_fa ={  مقدمه: آموزش فرآیندی متقابل است که طی آن یادگیری صورت می­گیرد و از طریق آن رفتارهای فرد تحت تأثیر واقع می­گردد. هدف از آموزش به بیمار کمک به فرد جهت بهبود زندگی، رسیدن به حداکثر رشد جسمی ـ روانی و تقویت اعتماد به نفس می­باشد. پرستاران نسبت به سایر کارکنان کادر درمان بیشتر در تماس مداوم با بیمار و خانواده وی هستند و بنابراین بهتر می­توانند نیازهای آموزشی بیمار را شناسایی و در جهت رفع آن بکوشند. هدف از این مطالعه تعیین مهم­ترین عوامل بازدارنده و تسهیل کننده در امر آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران بیمارستان­های دولتی شرق گیلان بود.   روش­ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - مقطعی است و واحدهای مورد پژوهش پرستاران (پرستارو بهیار) بودند. محل پژوهش را بیمارستان­های دولتی شرق گیلان تشکیل می­دادند. ابزار گردآوری داده­ها، پرسشنامه‌­ی مشتمل بر 4 بخش که قسمت اول اطلاعات دموگرافیک، قسمت دوم 16 عبارت برای بررسی اهمیت آموزش به بیمار تنظیم شده بود. قسمت سوم و چهارم پرسشنامه برای تعیین مهم­ترین عوامل تسهیل کننده و بازدارنده آموزشی به بیمار تنظیم شده که هر قسمت شامل 10 عبارت بود. جهت تعیین اعتبار علمی پرسشنامه از روش اعتبار محتوی و اعتماد علمی آن از آزمون مجدد استفاده شد.برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آمار توصیفی استفاده گردید.   یافته­ها: مهم­ترین عامل تسهیل کننده آموزش به بیمار علاقه و مشارکت بیمار در برنامه‌­یزی و اجرای آموزش بیان شد (میانگین 56/4 و انحراف معیار52/0) و کمترین عامل تسهیل کننده، انتخاب و آموزش کادر ویژه برای انجام آموزش به بیمار بود (میانگین 23/3 و انحراف معیار7/0). نتایج نشان داد که مهم­ترین عامل بازدارنده در امر آموزش به بیمار، نداشتن دانش و مهارت از سوی آموزش دهنده برای شناخت نیازهای یادگیری بیمار (با توجه به نوع بیماری) بود (میانگین 53/4 و انحراف معیار 61/0) و کمترین عامل بازدارنده، مخالف بودن جنسیت آموزش دهنده با بیمار ذکر شده است (میانگین 19/3 و انحراف 37/1).   نتیجه­گیری: با توجه به نقش بسیار مهم علاقه و مشارکت بیمار و همچنین ارتباط خوب پرستار با بیمار، استفاده از روش های دیداری و شینداری می تواند سبب افزایش میزان مشارکت و تسهیل در شناخت نیازهای یادگیری بیمار گردد.}, keywords_fa = {آموزش بالینی, موانع آموزش بیمار , تسهیل کننده­های آموزش بیمار, پرسنل پرستاری}, url = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-51-en.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-51-en.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, issn = {2008-952X}, eissn = {2008-7284}, year = {2011} } @article{ author = {Tagharrobi, Z and Fakharian, E and Mirhoseini, F and Rasoulinejad, SA and Akbari, H and Ameli, H}, title = {Role of Influencing Factors on Academic Performance of Midwifery Alumni at Kashan University of Medical Sciences (Kaums)}, abstract ={  Introduction: identifying of influencing factors on educational performance has specific importance about the role of these factors, there are numerous controversies. So, this study was carried out in order to assessing the predictors of academic performance in midwifery alumni of kashan university of medical sciences.   Methods: in this cross sectional study all the midwifery alumni of kaums from 1995 until the end of 2003(n=76) were selected via census method. The questionnaire including demographic data, admission criteria, educational background and academic performance status was used. Data were analyzed by using independent Mann-Whitney U, and stepwise multivariate linear regression analysis.   Results: Findings show that being native (p<0.002), lack of the temporary transfer background to other universities (p<0.038), lower age (p<0.01) and higher high school grade point average (p<0.0001) had the positive effect on academic performance. Regression analysis showed that %43.6 of the observed variance in the status of academic performance is determined by 2 variables including HGPA and residence place (F=26.242, p<0.0001) and HGPA explains %35 of the total variance alone.   Conclusion: with regard to the predictor role of educational background and residence place in academic performance it’s proposed to consider HGPA and native selection in the acceptance of university students.   }, Keywords = {Academic performance, Academic Achievement, Midwifery Major, Predictors}, volume = {3}, Number = {1}, pages = {34-41}, publisher = {Guilan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی برخی عوامل همراه در عملکرد تحصیلی دانش آموختگان رشته مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان}, abstract_fa ={  مقدمه: شناسایی عوامل موثر بر وضعیت تحصیلی از اهمیت ویژه برخوردار است. با توجه به تناقضات موجود در ارتباط با عوامل تاثیرگذار، مطالعه ای با هدف شناسایی عوامل پیشگویی کننده وضعیت تحصیلی بر روی کلیه دانش آموختگان رشته کارشناسی مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد.   روش­ها : در این مطالعه توصیفی- مقطعی کلیه دانش آموختگان رشته کارشناسی پیوسته مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان از سال 1374 تا انتهای سال 1382 (76 نفر) به صورت سرشماری انتخاب شدند. پرسشنامه ای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک، معیارهای پذیرش، پیشینه و وضعیت تحصیلی دانش آموخته مورد استفاده قرار گرفت. اطلاعات با استفاده از آزمون من ویتنی یو و آنالیز رگرسیون خطی چند متغیره به روش گام به گام با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .   یافته­ها: نتایج نشان داد که عواملی همچون بومی بودن(002/0 p < )، عدم وجود سابقه میهمانی در سایر دانشگاه­ها (038/0 p < )، سن پایین­تر در بدو ورود به دانشگاه (01/0 p < ) و معدل دیپلم بالاتر (0001/0 p < ) بر عملکرد تحصیلی تاثیر مثبت داشتند؛ آنالیز رگرسیون نشان داد 6/43 درصد از واریانس مشاهده شده در وضعیت عملکرد تحصیلی توسط دو متغیر معدل دیپلم و محل سکونت تبیین می­شود (242/26 F= و 0001/0 p < )؛ و معدل دیپلم به تنهایی 35 درصد واریانس را توجیه می­کند.   نتیجه گیری: باتوجه به نقش پیش­گویی کننده پیشینه تحصیلی و محل سکونت در عملکرد تحصیلی، پیشنهاد می­شود معدل دیپلم و اصل بومی گزینی در پذیرش دانشجو لحاظ گردد.   }, keywords_fa = {عملکرد تحصیلی, پیشرفت تحصیلی, عوامل پیش­گویی­ کننده, رشته مامایی}, url = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-52-en.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-52-en.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, issn = {2008-952X}, eissn = {2008-7284}, year = {2011} } @article{ author = {Hajloo, N and sobhi, N and rahbartaramsari, M and haghighatgoo, M}, title = {Perfectionism and Self-efficacy of Nurses in Rasht Hospitals}, abstract ={  introduction : Nursing requires high accuracy ,and handling with patient put a heavy responsibility on nurses shoulders. Perfectionism and Self-efficacy are the abilities that impact on each other and effect on mental health and quality of health – care were offering by nurses. This study has been done to investigate the relationship between perfectionism and self-efficacy of nurses in Rasht hospitals.   Methods : This is a descriptive – correlation study that was performed on 344 nurses of Rasht city. Data were selected by cluster random sampling method.we used Frost Multi Dimensional Perfectionism Inventory and Schwarzer, R., & Jerusalem self-efficacy inventory for collecting the information from samples. Results were analyzed by Pierson correlation coefficient ,multiple regression and MANOVA by SPSS software.   Results: self-efficacy has positive relation with organization and personal standards and negative relation with parental expectance. just organization dimension can predict self-efficacy in our sample.   Conclusion: considering the vulnerability of nurses in self efficacy and for special situation of this job this research show that by improving positive dimensions of perfectionism such as organization and personal standards, self-efficacy will increase .   }, Keywords = {self-efficacy, perfectionism, nurses}, volume = {3}, Number = {1}, pages = {42-48}, publisher = {Guilan University of Medical Sciences}, title_fa = {کمالگرایی و خودکارآمدی در پرستاران مراکز آموزشی درمانی شهر رشت}, abstract_fa ={  مقدمه: پرستاری نیازمند دقت زیادی است و سر و کار داشتن با بیمار، فشار کاری و مسئولیت سنگینی را بر دوش پرستاران می­گذارد. کمالگرایی و خودکار آمدی متغیرهایی هستند که با تاثیرات دو جانبه بر روی هم می­توانند بر سلامت روان و کیفیت ارائه­ی خدمات این قشر زحمت­کش اثر گذار باشند. این مطالعه با هدف بررسی رابطه­ی کمالگرایی و خودکار آمدی، در پرستاران شهر رشت انجام شد.   روش­ها : این پژوهش به روش توصیفی - همبستگی بر روی 344 نفر از پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی شهر رشت که در سال 1388 با روش نمونه­گیری تصادفی انتخاب شده بودند، اجرا شد. اطلاعات مورد نیاز پژوهش با استفاده از پرسشنامه کمال گرایی چند بعدی فراست و پرسشنامه خودکار آمدی اسکوارتز و جروسالم جمع­آوری گردید. داده­های بدست آمده نیز با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و مانوا، با استفاده از نرم­افزار آماری spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   یافته­ها : خودکار آمدی رابطه­ی منفی­ای با بعد انتظارات والدینی و رابطه­ی مثبتی با معیارهای شخصی و سازماندهی پرستاران داشت و از میان ابعاد کمال گرایی، تنها بعد سازماندهی، توانایی پیش­بینی متغیر خودکارآمدی در پرستاران را داشت.   نتیجه­گیری: با توجه به آسیب پذیری پرستاران در زمینه­ی خودکار آمدی به دلیل شرایط خاص این حرفه، تحقیق حاضر نشان داد که با تقویت ابعاد مثبت کمال گرایی چون سازماندهی و معیارهای شخصی می­توان خودکار آمدی را در این گروه افزایش داده و در راستای بهبود شرایط شغلی این قشر زحمت کش گام برداشت.   }, keywords_fa = {خودکارآمدی,کمال گرایی, پرستاران, مراکز آموزشی درمانی}, url = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-53-en.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-53-en.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, issn = {2008-952X}, eissn = {2008-7284}, year = {2011} } @article{ author = {Moosavi, S and Hashemian, H and Saber, H and Koulaei, M and Amirmostofian, A}, title = {Assessment of Continuous Medical Education Programs from Viewpoints of Eligible Physicians}, abstract ={  Introduction: One of essential issues that was discussed in word Health organization (WHO) is continuous learning and promoting knowledge and healthy skills related to public health. So, continuous education program as one of practical solution to identify achievement of educational goal should be considered.   This study has been done to evaluate continuous medical education from viewpoints of eligible physicians.   Methods: this is a cross- sectional descriptive study. data were collected by a questionnaire designed by ministery of health and medical education to assess continuing medical education program, offered to 132 eligible general physicians contributed in three- separate programs. Validity and reliability confirmed by content validity and alpha krobakh (0 . 92) respectively. data were analysed by SPSS software and descriptive statistic.   Results: From the viewpoints of eligible physicians, 43% evaluated continuous medical education program as fair with regard to confirm information also, other subjects including:   Presenting new scientific topics, proportion with occupational needs logical sequences of the lecture, conditions and facilities were considered as moderate. They indicated ''gain points and updating information'' the most important factors for participating in CME programs.   They found group discussion, case- presentation and lecturing as the best educational methods and self- teaching, seminar, codified program and E- learning the most suitable performance of continuous medical education programs.   Conclusion: according to the current and similar research findings, and necessity to perform continuous medical education programs in order to updating information and promoting related skills, It seems that using of suitable educational methods, determining priorities in educational needs of eligible physicians, selecting subjects based on educational needs, providing suitable condition and atmosphere and educational equipments can promote impressiveness and efficiency of programs.   }, Keywords = {Continuous Education, Evaluation, General Physician}, volume = {3}, Number = {1}, pages = {49-53}, publisher = {Guilan University of Medical Sciences}, title_fa = {ارزشیابی فرآیند برنامه های آموزش مداوم از دیدگاه پزشکان شرکت کننده در برنامه های مدون}, abstract_fa ={  مقدمه: یادگیری مداوم و به روزکردن اطلاعات و مهارت­های مرتبط با مسایل بهداشتی که با سلامت جامعه  سروکار دارد ازجمله محورهای مورد بحث در سازمان جهانی بهداشت است. ارزشیابی و قضاوت پیرامون فرایند آموزش مداوم به عنوان یکی از راهکارهای عملی سنجش میزان دستیابی به اهداف آموزشی همواره مورد تایید می­باشد. این مطالعه با هدف ارزشیابی فرآیند برنامه­های آموزش مداوم از نگاه پزشکان شرکت­کننده در برنامه­های مدون انجام گرفته است.   روش­ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی است. جامعه آماری شامل 132نفر از پزشکان شرکت­کننده در سه برنامه مجزا از مجموعه برنامه­های مدون ویژه پزشکان عمومی درسال 89-88 بود. ابزار گردآوری اطلاعات برگرفته از پرسشنامه ارائه شده از سوی اداره کل آموزش مداوم جامعه پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به منظور ارزشیابی برنامه­های آموزش مداوم بود. روایی این پرسشنامه با روایی محتوا، و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (92/0) تایید گردید. اطلاعات پس از جمع­آوری از طریق نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.   یافته­ها: در ارزیابی فرآیند برنامه­های مدون 43درصد پزشکان موفقیت برنامه­ها را از نظر تحکیم اطلاعات، مطلوب و همچنین شرکت­کنندگان محتوای مطالب ارائه شده را از نظر استفاده از مطالب جدید علمی، تناسب برنامه­ها را با نیازهای شغلی و2/46 درصد توالی مناسب و منطقی سخنرانی­ها و همچنین شرایط و امکانات محیط اجرای برنامه­ها را متوسط ارزیابی نمودند. پزشکان شرکت­کننده در برنامه به ترتیب اولویت مهم­ترین انگیزه شرکت کننده در برنامه آموزشی را کسب امتیاز، بروزکردن اطلاعات ابراز داشته و مناسب­ترین روش برگزاری برنامه­های آموزش مداوم را بحث گروهی، معرفی بیمار و سخنرانی و از نظر شیوه اجرا خودآموز، سمینار؛  مدون و آموزش مجازی می دانستند   نتیجه­گیری: با توجه به یافته­های پژوهش حاضر و نتایج تحقیقات مشابه و ضرورت انجام برنامه آموزش مداوم جامعه پزشکی با هدف بروز کردن اطلاعات و مهارت­های مرتبط شرکت­کنندگان به نظر می­رسد بکارگیری شیوه­های مطلوب آموزشی، تعیین اولویت­های نیازهای آموزشی مشولین آموزش مداوم جامعه پزشکی و انتخاب موضوعات برنامه­های مدون براساس نیازهای آموزشی در یک بستر مناسب آموزشی از نظر فضای فیزیکی و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی می­تواند سبب افزایش کارآیی و اثر بخشی برنامه­ها گردند.   }, keywords_fa = {آموزش مداوم, ارزشیابی, پزشکان عمومی}, url = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-54-en.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-54-en.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, issn = {2008-952X}, eissn = {2008-7284}, year = {2011} } @article{ author = {Tabrizi, JS}, title = {Qualitative Research in Medical Education}, abstract ={  Medical education problems are complex, not only because of their multidisciplinary context, but also a result of multi causality process. Therefore, medical education researchers recognize the need for multiple approaches to understanding problems and developing effective interventions to improve quality of medical education.   Qualitative methods help medical education researchers to understand underlying behavior, attitudes, perceptions, perceptions and culture in a way that quantitative methods alone can not. These methods also can be useful in understanding facilitators and barriers to the implementation of new medical education programs. Consequently, this article aims to introduce qualitative approaches, clarify differences between qualitative and quantitative methods and explanation the advantages of mixed method researches.}, Keywords = {Qualitative Research, Medical Education}, volume = {3}, Number = {1}, pages = {54-59}, publisher = {Guilan University of Medical Sciences}, title_fa = {پژوهش های کیفی در آموزش (1)}, abstract_fa ={مشکلات و سئوالات آموزش پزشکی به لحاظ چند وجهی بودن و تاثیر فرایند های مختلف در آن پیچیده بوده و به همین دلیل محققین آموزش پزشکی نیازمند آشنایی با رویکردهای متعددی به منظور درک مشکلات و انجام مداخلات موثر برای ارتقای کیفیت آموزش هستند. روش های پژوهش کیفی به محققین آموزش پزشکی کمک می کنند تا رفتارهای زمینه ای، نگرش ها، ادراک و فرهنگ های حاکم بر نظام آموزشی را، که تنها با روش های کمی نمی توان به آنها دست یافت، درک کنند. علاوه بر این، رویکردهای کیفی قادرند در جهت شناخت تسهیل کننده ها و موانع برنامه های آموزشی جدید مفید واقع شوند. در این راستا، هدف از مقاله فوق معرفی پژوهش های کیفی، ذکر تفاوت های آن با مطالعات کمی و بیان مزایای انجام پژوهش های تلفیقی است}, keywords_fa = {آموزش ,پژوهش کیفی}, url = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-55-en.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-55-en.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, issn = {2008-952X}, eissn = {2008-7284}, year = {2011} }