@article{ author = {Shahrokhi, A and Oveisi, S and Nazari-Shadekam, F}, title = {Implementation of Lesson Plans of Specific Courses of Nursing and Midwifery}, abstract ={Introduction: The compilation and implementation of the lesson plan is one of the most important teachers’ activities to achieve effective and high quality teaching. This study was conducted to determine the extent of implementation of lesson plans of specific courses of nursing and midwifery in Qazvin university of medical sciences. Method: In this descriptive cross-sectional study 16 specialized courses of undergraduate students of nursing (10 courses) and midwifery (6 courses) were studied in second semester2015-2016. The loaded lesson plans during the last two weeks of the semester were given to the students as a compact disc, they were asked to reply via a checklist using a 5-point Likert scale about “how much the lesson plans have been implemented”. They specified the degree of implementation of the lesson plans as complete, high, medium, low and non-conforming. Data analysis was performed using Mann-Whitney, Chi-squared and Spearman correlation coefficients at a significant level of 0.05 through SPSS. Findings: 149 students completed the check list (69.8% nursing,30.2% midwifery). The majority of students stated that the content of the courses run by the teacher was in full (79.2%) and high (16.8%) conformation, and none of the students pointed out to the inconsistency. The implementation of the lesson plans among nursing and midwifery was significantly different regarding to content presented (P = 0.02), use of teaching aids, interaction between the teacher and the student, the requested assignments and assessment methods (P≤0.001). There was no significant differences between two groups according to the teaching strategies,also beginning and termination of the course. Conclusion: The almost perfect implementation of the announced lessons plans shows the strength of the two educational groups in Qazvin nursing & midwifery school. Regarding to this cross-sectional study and reviewing only specific courses, it is necessary to conduct such studies at the end of each academic year for all courses. It might be beneficial to improve quality of educational programs.}, Keywords = {Lesson plan, Conformation, Nursing, Midwifery, Program Evaluation}, volume = {10}, Number = {2}, pages = {1-7}, publisher = {Guilan University of Medical Sciences}, title_fa = {میزان اجرای طرح درس واحدهای اختصاصی رشته‌های کارشناسی پرستاری و مامایی}, abstract_fa ={مقدمه: تدوین و اجرای طرح درس از جمله فعالیت‌های ضروری مدرس برای اجرای آموزش مؤثر و با کیفیت است. این مطالعه با هدف بررسی میزان اجرای طرح درس ­های واحدهای اختصاصی رشته ­های کارشناسی پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اجرا شد. روش ها:در این مطالعه توصیفی - مقطعی، طرح درس 16 عنوان اختصاصی ارائه ‌شده دوره کارشناسی پرستاری (10 درس) و مامایی (6 درس) در نیم­سال دوم 95-94 مورد مطالعه قرار گرفت. طی دو هفته پایان نیم­سال، طرح دروس بارگذاری شده در سایت دانشکده، به‌صورت لوح فشرده در اختیار دانشجویان قرار گرفت که میزان اجرای طرح درس‌ها را در فهرست وارسی با استفاده از مقیاس لیکرت به‌صورت تطابق کامل، زیاد، متوسط، کم و بدون تطابق مشخص نمایند. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با بهره‌برداری از آزمون‌های من ویتنی، مجذورکای و ضریب همبستگی اسپیرمن در سطح معنی‌داری 0/05 و با استفاده از نرم­ افزار آماری SPSS انجام گرفت. یافته ها:در مجموع 149 دانشجو فهرست وارسی را تکمیل نمودند. در کل 69/8 درصد از طرح درس‌ها مربوط به رشته پرستاری و 30/2 درصد مربوط به رشته مامایی بود. اکثریت دانشجویان میزان تطابق محتوای درس اجرا شده توسط استاد با طرح درس اعلام ‌شده را در حد تطابق کامل (79/2 درصد) و زیاد (16/8درصد) اعلام کرده و هیچ‌یک از دانشجویان به عدم تطابق اشاره نکردند. از نظر میزان تطابق محتوای درسی ارائه شده (0/02=P)، استفاده از وسایل کمک‌آموزشی، نحوه تعامل استاد با دانشجو، تکالیف درخواستی و روش‌های ارزشیابی (0/001≥P) تفاوت معنی‌داری مشاهده شد؛ اما در ارتباط با روش تدریس اجراشده، همچنین زمان آغاز و پایان  کلاس تفاوت معنی‌داری بین دو گروه آموزشی مشاهده نشد. نتیجه گیری: اجرای تقریباً کامل طرح درس‌های اعلام‌شده نقطه قوت عملکرد این دو گروه آموزشی به نظر می‌رسد، لیکن با توجه به این­که این مطالعه به‌صورت مقطعی و فقط در مورد بخشی از دروس انجام‌شده، لازم است چنین بررسی‌هایی در پایان هر نیمسال برای تمامی دروس ارائه ‌شده صورت پذیرد تا از نتایج آن برای ارتقاء کیفی برنامه‌های آموزشی بهره‌برداری نمود.}, keywords_fa = {طرح درس, تطابق, پرستاری, مامایی, ارزیابی برنامه}, doi = {10.29252/rme.10.2.1}, url = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-570-en.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-570-en.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, issn = {2008-952X}, eissn = {2008-7284}, year = {2018} } @article{ author = {Hadadranjbar, S and Sadipour, E and Dortaj, F and Delavar, A and EbrahimiQavam, S}, title = {Effect of Education based on Acceptance and Commitment Approach in Reducing students’ Self -Defeating Behaviors: According to the educational package developed}, abstract ={Introduction: Self-defeating behaviors refer to the conscious and deliberate actions in spite of preliminary positive consequences, ultimately lead to a person's defeat. The present study aimed to develop an educational package based on the acceptance and commitment approach to reduce the students' educational self-defeating behaviors and determine its effectiveness. Methods: This study has been done in 2 stages using multiple methods. First stage include developing and accreditation of educational package using content analysis method and second stage using quasi experimental with pre-test and post test design with control group for determining educational curriculum efficacy. Statistical population consist of undergraduate students of Vali Asr University of Rafsanjan  in 2016-2017.  300 students were selected through random multi-stage cluster sampling .A questionnaire of knowledge and self-defeating behaviors was used for screening subjects with self-defeating behaviors. finally 40 students with self-defeating behaviors were selected and replaced in 2 groups of experimental and control group randomly each of 20  .Data were analyzed using statistical analysis and Multivariate analysis of variance through SPSS. Findings: findings showed scores of experimental group has significantly reduced in comparison with control group in educational self-defeating behavior (P <0.0001, F=557.28) also Self-defeating behaviors have been significantly reduced with pre-test and follow-up (P <0.0001, F=170.67) . Conclusion: Results show that educational package based on the acceptance and commitment approach is valid and leads to decreasing Self-defeating behaviors. Overall, this research provides a protection for acceptance and commitment training in reducing self-defeating behaviour.}, Keywords = {Acceptance and Commitment, Training, Self-defeating, behavior, students}, volume = {10}, Number = {2}, pages = {8-17}, publisher = {Guilan University of Medical Sciences}, title_fa = {تأثیر آموزش مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد بر کاهش رفتارهای خودشکن تحصیلی دانشجویان: براساس بسته آموزشی تدوین شده}, abstract_fa ={مقدمه: رفتارهای خودشکن، اعمالی هستند که آگاهانه و از روی عمد انجام می ­شوند و علی­ رغم پیامدهای اولیه مثبت، در نهایت منجر به شکست می­ شوند. پژوهش حاضر با هدف تهیه بسته­ ی آموزشی مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد بر کاهش رفتارهای خودشکن تحصیلی دانشجویان انجام شد. روش ها: پژوهش از نوع چندروشی و در دو مرحله انجام گرفت. مرحله اول شامل تدوین و اعتباریابی بسته‌ی آموزشی با استفاده از روش تحلیل محتوا و مرحله دوم جهت تعیین اثربخشی برنامه آموزشی از روش نیمه­ آزمایشی با طرح پیش ­آزمون ـ پس­ آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه ولی­ عصر رفسنجان در سال تحصیلی 96-1395 بودند. 300 نفر از دانشجویان با روش نمونه ­گیری تصادفی خوشه­ ای چندمرحله‌ای انتخاب و برای غربال گری آزمودنی‌های دارای رفتار خودشکن از پرسشنامه شناخت و رفتار خودشکن استفاده شد. درنهایت 40 نفر از دانشجویان دارای رفتار خودشکن جهت اجرای برنامه ­ی آموزشی انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (20 نفره) و گروه گواه (20 نفره) جایگزین شدند. به­ منظور تحلیل داده­ ها از نرم­ افزار آماری SPSS استفاده و نتایج در قالب روش­ های آماری تجزیه و تحلیل واریانس مختلط گزارش شد. یافته ها:نتایج تحلیل واریانس مختلط داده‌ها (557/28=p<0/0001, F) نشان داد که نمرات گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل به‌طور معنی­ داری در رفتارهای خودشکن تحصیلی کاهش نشان می‌دهد، همچنین نتایج نشان داد که رفتار خودشکن آزمودنی‌ها از پیش ­آزمون تا پیگیری با کاهش معنی­ داری همراه بوده است (170/67=p<0/0001, F). نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بسته آموزشی تدوین شده براساس رویکرد پذیرش و تعهد دارای اعتبار بوده و  منجر به کاهش رفتارهای خودشکن می‌شود و در مجموع پژوهش حمایتی تجربی برای برنامه آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش رفتارهای خودشکن در بین دانشجویان فراهم می‌کند.}, keywords_fa = {آموزش, پذیرش و تعهد, رفتارخودشکن, دانشجویان}, doi = {10.29252/rme.10.2.8}, url = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-591-en.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-591-en.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, issn = {2008-952X}, eissn = {2008-7284}, year = {2018} } @article{ author = {Azarabad, Sh and Zaman, S S and Nouri, B and Valiee, S}, title = {Frequency, Causes and Reporting Barriers of Nursing Errors in the Operating Room Students}, abstract ={Introduction: Operating room with respect to multiple invasive procedures can be a context for the incidence of nursing errors. Also, students are in the process of learning that can lead to errors by them. This study aimed to determine the rate , causes and reporting barriers of nursing errors in the operating room students of Kurdistan University of Medical Sciences in 2016. Methods: In this descriptive and cross-sectional study 120 students of operating room that have been choosen by census method participated. To collect data a three-part questionnaire including (demographic characteristics, frequency of error, the causes of errors and error reporting barriers) was used. Data analysis using descriptive statistics by SPSS was performed. Results: Most nursing errors were related to non-compliance with sterile technique (78.3 percent), reactions to blood or blood products (75.5 percent) and retention of foreign bodies in the surgical incision (73.3 percent), respectively. The most important causes of nursing errors from the perspective of students were the lack of sufficient information (82.5 percent), distraction (79.2 percent) and forced to perform multi-tasks simultaneously (78.3 percent). The most important causes for refusing to report the error were the fear of disclosure of mistakes and following by justice issues (57.5 percent) and fear of the impact of errors in the evaluation and educational consequences (57.5 percent), respectively. Conclusions: Prevention is the best way of reducing errors, so by recognizing the type and causes of nursing errors in the view of operating room students, clinical instructors should perform necessary preventive actions especially in the clinical training period. Promoting culture of reporting errors, especially in college by supporting them and reduce the impact on student evaluation is recommended.}, Keywords = {Safety, Medical Error, Nurses, Operating rooms, Students}, volume = {10}, Number = {2}, pages = {18-27}, publisher = {Guilan University of Medical Sciences}, title_fa = {فراوانی و علل خطاهای پرستاری و موانع گزارش دهی آن در دانشجویان اتاق عمل}, abstract_fa ={مقدمه: اتاق عمل با توجه به انجام پروسیجرهای تهاجمی متعدد می­ تواند بستری برای بروز انواع خطاهای پرستاری باشد. دانشجویان نیز در فرآیند یادگیری قرار دارند که می­ تواند منجر به بروز خطا از سوی آنان گردد. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان و علل خطاهای پرستاری و موانع گزارش ­دهی آن در دانشجویان اتاق عمل انجام شد. روش ها: برای انجام این پژوهش توصیفی - تحلیلی، 120 دانشجویان رشته اتاق عمل به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. جهت جمع­ آوری داده­ ها از سه پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، خطاهای پرستاری در اتاق عمل و عوامل موثر بر عدم گزارش­ دهی خطا استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ­ها با استفاده از آمار توصیفی و از طریق نرم­افزار آماری SPSS صورت گرفت. یافته ها: بیشترین میزان خطا مربوط به عدم رعایت تکنیک استریل (78/3درصد)، واکنش به خون یا فرآورده ­های خونی (75/5درصد) و باقی ماندن جسم خارجی در محل جراحی (73/3 درصد) بود. مهم­ترین علل بروز خطای از دیدگاه دانشجویان نیز شامل نداشتن اطلاعات کافی (82/5درصد)، حواس ­پرتی (79/2 درصد) و اجبار به انجام چندین کار هم­زمان (78/3 درصد) بود. مهم­ترین علل گزارش نکردن خطا نیز به ترتیب ترس از آشکار شدن اشتباه و ایجاد مسائل قضایی به دنبال آن (57/5درصد) و ترس از تاثیر اشتباه در نمره ارزشیابی و بروز پیامدهای آموزشی به دنبال آن (57/5درصد) بود. نتیجه گیری: بهترین راه کاهش میزان خطا، پیش گیری است. لذا با شناسائی خطاهای پرستاری و علل بروز آن از دیدگاه دانشجویان، مربیان بالینی می­ بایست اقدامات لازم جهت پیشگیری از بروز خطا را در دوران تحصیل بویژه آموزش بالینی دانشجویان اجرا نمایند. ارتقاء فرهنگ گزارش ­دهی خطا بخصوص در دوران دانشجوئی با حمایت و کاهش تاثیر بر ارزشیابی آنان توصیه می ­گردد.}, keywords_fa = {ایمنی, خطای پزشکی, پرستاران, اتاق عمل, دانشجویان}, doi = {10.29252/rme.10.2.18}, url = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-580-en.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-580-en.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, issn = {2008-952X}, eissn = {2008-7284}, year = {2018} } @article{ author = {Veiskarami, HA and Yousefvand, L}, title = {Investigating the Role of Academic Vitality and Happiness in Predicting the Students Creativity in Lorestan University of Medical Sciences}, abstract ={Introduction: Creativity as a mental activity has been a great need in all aspects of human life. The purpose of this study was to investigate the role of academic vitality and happiness in predicting Students’ creativity in Lorestan University of Medical Sciences. Methods: The present study was a descriptive-analytic study of correlation type on all midwifery, nursing, health and paramedical students of Lorestan University of Medical Sciences during the academic year of 2017-18. The sample size was 210 people (%57.1 female and %42.9 male) according to Morgan table and they were selected by random cluster sampling. The tools for collecting data included Oxford happiness questionnaire, Abedi's creativity, Hussain-Chari's and Dehghanizadeh academic vitality. Data were analyzed using Pearson Correlation Coefficient, multiple regression and independent t-test through SPSS. Results: The results showed that there was a positive and significant relationship between academic vitality and happiness with creativity among girls and boys (p<0.01). The results of multiple regression analysis in step-by-step manner showed that among the girls and boys, academic vitality and happiness variables predicted 13.9 % and 18 % of variance of creativity, respectively. On the other hand, the results of independent groups showed that there was a significant difference between academic vitality, happiness and creativity of male and female students, so that creativity (p<0.01) was higher among boys than girls and academic vitality (p<0.001) And happiness (p<0.01) was higher among girls than boys. Conclusion: Given the importance of the role of academic vitality and happiness in anticipating the creativity of students, university programs should be organized in such a way as to provide tools for promoting students creativity through educational vitality and happiness components.}, Keywords = {Academic Vitality, Happiness, Creativity, Students, Medical}, volume = {10}, Number = {2}, pages = {28-37}, publisher = {Guilan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی نقش سرزندگی تحصیلی و شادکامی در پیش‌بینی خلاقیت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان}, abstract_fa ={مقدمه:خلاقیت به­ عنوان یک فعالیت فکری و ذهنی در طول زندگی انسان همواره به منزله یک نیاز عالی در تمامی ابعاد مطرح بوده است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سرزندگی تحصیلی و شادکامی در پیش­ بینی خلاقیت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان بود. روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی بر روی کلیه دانشجویان رشته­ های مامایی، پرستاری، بهداشت و پیراپزشکی مشغول به تحصیل دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال تحصیلی 97-1396 بود. حجم نمونه براساس جدول مورگان 210 نفر (57/1 درصد زن و42/9 درصد مرد) و به ­صورت نمونه­ گیری تصادفی خوشه ­ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه ­های استاندارد شادکامی آکسفورد، خلاقیت عابدی، سرزندگی تحصیلی دهقانی ­زاده و حسین­ چاری بود. داده ­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام ­به ­گام و آزمون t گروه ­های مستقل با استفاده از نرم ­افزارSPSS  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد در بین هر دو گروه دختران و پسران، بین سرزندگی تحصیلی با خلاقیت و هم چنین شادکامی با خلاقیت رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام­ به­ گام نیز نشان داد که در بین دختران متغیر­های سرزندگی تحصیلی و شادکامی 13/9 درصد و در بین پسران سرزندگی تحصیلی و شادکامی با هم 18 درصد واریانس خلاقیت را  پیش ­بینی نمودند. از سویی دیگر نتایج t گروه­ های مستقل نشان داد که بین سرزندگی تحصیلی، شادکامی و خلاقیت دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی­ داری وجود دارد به ­طوری که خلاقیت (0/01>p) در بین پسران بیشتر از دختران و سرزندگی تحصیلی (0/001>p) و شادکامی (0/01>p) در بین دختران بیشتر از پسران بود. نتیجه گیری: با توجه به اهمیت نقش سرزندگی تحصیلی و شادکامی در پیش­بینی خلاقیت داشجویان، برنامه­ های دانشگاه باید به گونه ­ای سازماندهی شوند که زمینه­ های ارتقای خلاقیت دانشجویان از طریق مؤلفه­ های سرزندگی تحصیلی و شادکامی فراهم آید.}, keywords_fa = {سرزندگی تحصیلی, شادکامی, خلاقیت, دانشجویان, علوم پزشکی}, doi = {10.29252/rme.10.2.28}, url = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-613-en.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-613-en.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, issn = {2008-952X}, eissn = {2008-7284}, year = {2018} } @article{ author = {ZamaniManesh, H and Jamali-TazehKand, M and Nazari, R}, title = {Effective factors on Internationalization of Medical Education from Faculty Members’ Viewpoints in Shahid Beheshti University of Medical Sciences Members}, abstract ={Introduction: In the last decades, several attempts have been made to internationalize of higher education. This study aimed to analyze factors influencing the internationalization of medical education from viewpoint of faculty members. Methods: This is a descriptive and cross- sectional study. The statistical population included faculty members of medical school at Shahid Beheshti University in which 205 members by using Cochran formula were selected as the sample. The research instrument was a researcher-made questionnaire based on documentary studies so that its validity determined by content validity method and using the opinions of five academic experts and the reliability calculated by Cronbach's alpha coefficient 0.897. Data were analyzed using descriptive statistics (Mean & Standard Deviation) and inferential statistics (One-Sample T- Test & Friedman Test) through SPSS. Results: The mean of economic domains (3.82± 0.641), cultural (3.37± 0.735), political (3.73± 0.452), academic (3.64± 0.620), managerial (3.65± 0.749) and information (3.88± 0.732) were moderate, and Friedman's test results showed that political and cultural domains had the highest  and  the lowest impact on internationalization of medical education respectively. Conclusion: It can be concluded that all the identified factors affecting the internationalization of medical education, but factors such as increasing the financial resources for internationalization, increasing optimism about the presence of international students, facilitating the issuance of passport and visas, paying attention to internationalization in the university vision, improving organizational structure for international cooperation and communicating with international associations is more important.}, Keywords = {Internationalization, Faculty Members, Medical Education}, volume = {10}, Number = {2}, pages = {38-45}, publisher = {Guilan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی عوامل مؤثر بر بین‌المللی‌سازی آموزش علوم پزشکی از دیدگاه اعضای هیئت ‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی}, abstract_fa ={مقدمه:در چند دهه اخیر کوشش‌های زیادی برای بین‌المللی‌سازی نظام‌های آموزشی در سطح جهانی صورت گرفته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر بین‌المللی‌سازی آموزش علوم پزشکی از دیدگاه اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده است. روش ها:روش این پژوهش توصیفی- مقطعی و جامعه آماری شامل اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال تحصیلی 96- 1395 بوده که با استفاده از فرمول کوکران 205 نفر به‌ عنوان نمونه انتخاب و از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب با حجم استفاده شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق‌ ساخته مبتنی بر مطالعات اسنادی بوده که روایی آن به روش اعتبار محتوا و با استفاده از نظرات پنج متخصص دانشگاهی تعیین‌ شده و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ برابر با 0/879به ­دست آمد. داده‌ها در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (t تک ‌نمونه‌ای و آزمون اولویت­‌بندی فریدمن) با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها:میانگین کل حیطه‌های اقتصادی (3/82±0/641)، فرهنگی (3/37±0/735)، سیاسی (3/73±0/245)، دانشگاهی(3/64 ±0/620)، مدیریتی (3/65 ±0/749) و اطلاع‌رسانی (3/88±0/732) در سطح متوسط بودند و نتایج اولویت­‌بندی فریدمن نشان داد که حیطه سیاسی بیشترین و حیطه فرهنگی کم­ترین تأثیرگذاری را بر بین‌المللی‌سازی آموزش علوم پزشکی دارد. نتیجه گیری:به نظر می‌رسد که از دیدگاه مشارکت‌کنندگان، تمامی عوامل شناسایی‌شده بر بین‌المللی‌سازی آموزش علوم پزشکی تأثیرگذار است و در این میان عوامل افزایش اعتبارات مالی برای بین‌المللی‌سازی، افزایش دیدگاه‌های خوش‌بینانه نسبت به حضور دانشجویان بین‌المللی، تسهیل صدور ویزا و روادید، توجه به بین‌المللی‌سازی در چشم‌اندازهای دانشگاه‌، بهسازی ساختار سازمانی برای همکاری‌های بین‌المللی و برقراری ارتباط با انجمن‌های بین‌المللی حائز اهمیت بیشتری است.}, keywords_fa = {بین‌المللی‌سازی, اعضای هیئت‌علمی, آموزش علوم پزشکی}, doi = {10.29252/rme.10.2.38}, url = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-598-en.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-598-en.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, issn = {2008-952X}, eissn = {2008-7284}, year = {2018} } @article{ author = {Hakkak, M and Hozni, SA and Morovati, H and Akhlaghi, T}, title = {Research Diagnosis in Postgraduate Students of Guilan University of Medical Sciences}, abstract ={Introduction: Research as one of the key pillars is the guarantor of sustainable development in each country. Without Research there is no increasing and promoting in human knowledge. Diagnosis means identifying  problems in the organization and finding practical solutions to resolve them. The present study was  conducted to investigate the complications of postgraduate students in Guilan University of Medical Sciences. Methods: This is a qualitative research using Content analysis approach. The statistical population included graduated  students of Guilan University of Medical Sciences  that by Using a targeted sampling approach, a total of 15 students were selected as participants in the study. Data collected by semi-structured interview and analyzed by Maxqda software. Reliability and validity of the data confirmed through Review Contributors and non-participants Experts reviewing. Results: Data were analyzed and compiled in the form of 97 initial codes and 10 main categories.The main codes include: Individual skills, teacher's role, qualitative measurement, research necessity, personal problems, scientific atmosphere, journal issues, research violations, freedom to choose the subject of research and structural-administrative problems. Conclusion: Identifying and paying attention to the multidimensional individual and organizational factors affecting the research of postgraduate students, Can lead to research excellence.}, Keywords = {Research , Diagnosis ,Students, Health Services}, volume = {10}, Number = {2}, pages = {46-57}, publisher = {Guilan University of Medical Sciences}, title_fa = {عارضه‌یابی پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی گیلان}, abstract_fa ={مقدمه:پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور به شمار می‌آید. اگر پژوهشی انجام نشود دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچار سکون و رکود خواهد شد. عارضه­ یابی، نیز تشخیص مشکلات موجود در سازمان و ارائه راهکارهای مناسب و عملی برای رفع آن­ها می‌باشد. پژوهش حاضر به منظور عارضه ­یابی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دردانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام گرفت. روش ها:این پژوهش از نوع پژوهش­های کیفی است که با استفاده از رویکرد تحلیل محتوی انجام شد .جامعه آماری دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود که با استفاده از رویکرد نمونه­ گیری هدفمند تعداد 15 نفر به عنوان مشارکت­ کنندگان در پژوهش انتخاب شدند.  تحلیل داده ­ها با نرم افزارMaxqda  انجام شد. برای به­دست آوردن اعتبار و روایی داده­ ها از دو روش بازبینی مشارکت­ کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت ­کننده در پژوهش استفاده شد. یافته ها:داده ها پس از تجزیه و ترکیب در قالب 97 کد اولیه و10 مقوله اصلی دسته ­بندی گردید. کدهای اصلی شامل مهارت­ های فردی، نقش استاد، سنجش کیفی، ضرورت پژوهش، مشکلات فردی، جو علمی، مشکلات مجلات، تخلفات پژوهشی، آزادی در انتخاب موضوع پژوهش و مشکلات ساختاری بودند. نتیجه گیری:شناسایی و توجه به عوامل و مشکلات چند بعدی فردی، و سازمانی موثر بر پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی می­ تواند باعث تعالی پژوهشی گردد.}, keywords_fa = {}, doi = {10.29252/rme.10.2.46}, url = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-592-en.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-592-en.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, issn = {2008-952X}, eissn = {2008-7284}, year = {2018} } @article{ author = {Amiri, J and Seif-Rabiei, MA and Maghsudi, F and Khatami, F and Sanaei, Z}, title = {Evaluation of the Reform Program at the Basic Medical Sciences Level from Professors and Medical Students’ viewpoints in Hamadan University of Medical Sciences}, abstract ={Reform program in Medical education including integration of basic and clinical sciences without attention to professors and students’ views has been done in Hamadan university of medical sciences from 2011, so this study was conducted to examine the viewpoints of the professors and students toward this program. Methods: This cross-sectional study has been done on students and professors involve in reform program through census method.  For collecting data a researcher- made questionnaire that its’ validity and reliability confirmed was used   and included  questions regarding the objectives, horizontal and vertical integration and quality of education centers. Data were analyzed using Descriptive Statistics, Chi-square, Kruskal Wallis tests and One-Way ANOVA through SPSS software. Results:  Totally 118 students and 12 professors participated in the study. 47.05% of the students reported that the program's goals were not initially elaborated.  Effective factors in Students’ satisfaction were respectively the quality of education centers and functioning of the departments including surgery, pediatrician and internal (P<0.001). Furthermore, 81.8% of professors believed that the horizontal integration program, in case of proper implementation, could meet the future needs of the general practitioners. The way of implementing was found to be effective on their overall attitude toward the program (P=0.003 and P=0.01, respectively). Also respectively 69.35% and 19.79% of the students believed that the horizontal integration plan had appropriate content and planning vertical integration program in basic sciences was necessary and 50% of the professors expressed their satisfaction with the current integration program. Conclusion: based on results, more than half of the students and professors who participated in this study were satisfied with the reform plan.}, Keywords = {Education, Premedical, Curriculum, Faculty, Students}, volume = {10}, Number = {2}, pages = {58-67}, publisher = {Guilan University of Medical Sciences}, title_fa = {ارزیابی برنامه اصلاحات آموزش پزشکی مقطع علوم پایه از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان}, abstract_fa ={مقدمه:با توجه به شروع برنامه اصلاحات در آموزش پزشکی، شامل ادغام دانش علوم­پایه و بالین در دانشگاه علوم پزشکی همدان از سال 1390 و عدم بررسی نظر ذی­ نفعان آن، لذا تحقیق حاضر با هدف بررسی دیدگاه اساتید و دانشجویان از این برنامه صورت گرفت. روش ها: این پژوهش به صورت توصیفی - مقطعی در سال 95 از اساتید برنامه اصلاحات و اولین دوره دانشجویان که برنامه اصلاحات برای آن­ها اجرا شد به روش سرشماری انجام گرفت. ابزار جمع­ آوری اطلاعات فرم نظر سنجی محقق ساخته که روایی و پایایی تایید و حاوی سوالاتی در حوزه ­های اهداف، ادغام افقی و عمودی، کیفیت مراکز آموزش و کلیات برنامه بود. داده ­ها با استفاده از آماره ­های توصیفی و آزمون ­های Chi-square، Kruskal Wallis و One-Way ANOVA از طریق نرم­ افزار آماری SPSS انجام شد. یافته ها:در مجموع 118 نفر دانشجو و12 نفر استاد در مطالعه شرکت کردند. 47/05 درصد از دانشجویان معتقد بودند که در ابتدا اهداف برنامه ذکر نشده است. از فاکتورهای تاثیرگذار بر ایجاد رضایت در دانشجویان می­توان به ­ترتیب به کیفیت مراکز آموزش و نحوه عملکرد بخش ­ها (جراحی، اطفال و داخلی) اشاره نمود (0/001>p)8/81 درصد از اساتید  اعتقاد داشتند که برنامه ادغام افقی به شرط اجرای مناسب، می­ تواند نیازهای آینده پزشک عمومی را برطرف کند (0/003=p) و نحوه اجراء در ادغام بر نگرش کلی آن­ها به برنامه نیز از نظر آماری اثرگذار بود (0/001=p). همچنین نتایج نشان داد که به ترتیب 69/35 و 19/79 درصد از دانشجویان معتقد بودند که طرح ادغام افقی از محتوای مناسب برخوردار و گنجاندن برنامه ادغام عمودی در علوم پایه ضروری و 50 درصد اساتید نیز موافق اجرای برنامه ادغام به صورت فعلی بودند. نتیجه گیری:براساس نتایج موجود بیش از نیمی از دانشجویان و اساتید شرکت­ کننده در این مطالعه از برنامه اصلاحات رضایت داشتند.}, keywords_fa = {آموزش, دوره مقدماتی پزشکی, برنامه آموزشی, هیأت علمی, دانشجویان}, doi = {10.29252/rme.10.2.58}, url = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-589-en.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-589-en.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, issn = {2008-952X}, eissn = {2008-7284}, year = {2018} } @article{ author = {Salari, A and Emami-sigaroudi, AH and Zaersabet, F and Shakiba, M and Khojasteh, M and Sharifi, M}, title = {Study of the relationship between academic achievement and interested in academic field in Nursing students}, abstract ={Introduction: Academic achievement is one of the important  factors  in evaluating  students’ ability for getting to the graduation stage. Considering that the relationship between academic achievement and interested in academic field was reviewed in a few studies hence, this study was to investigate academic achievement and its relation to favorites degree in nursing students at Guilan University of Medical Sciences. Methods: This descriptive-analytic and cross-sectional study has been done on 365 nursing students in second term and above at Shahid beheshti and langroud faculties that they were selected by census method. Research tool was a two- part questionnaire about interested in academic field that its’ validity  and reliability was confirmed by content validity and alpha kronbach respectively. The first part of questionnaire consisted of individual and social factors and the second part measure interest in the field of education. Data were analyzed using Q square statistical test, independent T-test, one-way variance analysis and linear-regression through SPSS. Results: students’ average academic achievement with high interest was significantly more than students with low interest. Also, female students’ average academic achievement was significantly more than male students and among those who living with their parents (16±1.3) was significantly more than students living in dormitory (15.4±1.5). In this regards, average academic achievement among students with highly educated mother (16±1.4) was more than students with uneducated or low educated mother (15.5±1.5). Conclusion: There was no significant relation between interest in academic field and students’ average academic achievement So, Considering the key role of interesting to academic field in education  it is suggested that faculty members adopt appropriate methods to explain advantages of interesting to study field and improve their ability in this regards. }, Keywords = {student, nursing, Academic achievement, interest}, volume = {10}, Number = {2}, pages = {68-75}, publisher = {Guilan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی ارتباط پیشرفت تحصیلی با علاقه به رشته تحصیلی در دانشجویان پرستاری}, abstract_fa ={مقدمه:پیشرفت تحصیلی یکی از مهم­ترین معیارهایی است که در بررسی توانایی دانشجویان برای اتمام تحصیلات دانشگاهی و رسیدن به مرحله فارغ التحصیلی نقش قابل توجهی را ایفاء می ­کند. ارتباط علاقمندی به رشته تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در مطالعات محدودی مورد بررسی قرار گرفته، لذا هدف از این مطالعه بررسی وضعیت پیشرفت تحصیلی و ارتباط آن با علاقه ­مندی رشته تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود. روش ها:پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی بر روی 365 نفر از دانشجویان پرستاری مشغول به تحصیل در ترم دوم و بالاتر درسال 1395به روش سرشماری در دانشکده های پرستاری و مامایی رشت و لنگرود انجام شد. ابزار تحقیق پرسشنامه­ ی علاقه­ مندی به رشته تحصیلی بود که روایی آن از طریق روایی محتوایی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ (0/8=α) مورد تایید قرار گرفت. پرسشنامه شامل دو بخش اطلاعات مربوط به عوامل فردی و اجتماعی و ابزار سنجش علاقه ­مندی به رشته تحصیلی بود. داده ­ها با استفاده از آزمون­ های آماری مربع کای، t مستقل و آنالیز واریانس یک­ طرفه و مدل رگرسیون خطی از طریق نرم افزار آماری spss تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها:نتایج نشان داد که میانگین معدل تحصیلی دانشجویان با علاقه­ مندی زیاد به­ صورت معنی­ داری (0/02=p) بیشتر از افراد با علاقه­ مندی متوسط و کم بدست آمد. همچنین میانگین معدل تحصیلی دانشجویان دختر (1/3±16/2) به طور معنی­داری(0/001=P) بیشتر از پسر و در افراد ساکن در منزل (1/3±16/1) به طورمعنی داری (0/003=p) بیشتر از افراد ساکن در خوابگاه ( 1/5±15/4) و در مادران با تحصیلات دیپلم و بالاتر (1/4±16) بیشتر از مادران با تحصیلات سیکل و بی­سواد(1/5±15/5) بود. درچند متغیره پس از تعدیل متغیرهای زمینه­ ای، تنها جنسیت و وضعیت تاهل ارتباط معنی­ دار با پیشرفت تحصیلی داشت. میانگین پیشرفت تحصیلی در زنان با تعدیل سایر متغیرها به ­صورت معنی ­دار و به مقدار0/43 بیشتر از مردان و در افراد مجرد به مقدار0/73-  کمتر از افراد متاهل بدست آمد (05/0>p). نتیجه گیری: ارتباط بین علاقه به رشته تحصیلی و معدل در این مطالعه معنی­ دار نبود. با توجه به نقش کلیدی علاقه­ مندی به رشته تحصیلی در آموزش، به مدیران و اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی توصیه می‌گردد با اتخاذ روش‌های مناسب فواید علاقه به رشته تحصیلی را برای دانشـجویان تبییـن نموده و توانایی‌های آنان را در این زمینه بهبود دهند.}, keywords_fa = {دانشجویان,پرستاری,پیشرفت تحصیلی,علاقه مندی}, doi = {10.29252/rme.10.2.68}, url = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-426-en.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-426-en.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, issn = {2008-952X}, eissn = {2008-7284}, year = {2018} }