Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1399
3
1
gregorian
2020
6
1
12
2
online
1
fulltext
fa
بررسی ارتباط خودکارآمدی بالینی و انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانشجویان رشته پرستاری
The Relationship between Clinical Self-Efficacy and Academic Achievement Motivation in Nursing Students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong>مقدمه:</strong>خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت تحصیلی دو عامل کلیدی در فرآیند آموزش بالینی پرستاری به شمار می­ روند. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط بین خودکارآمدی بالینی و انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانشجویان رشته پرستاری دانشکده ­های شرق گیلان انجام شد.<br>
<strong>روش ها: </strong>این مطالعه توصیفی- همبستگی درسال 1396 بر روی 105 نفر از دانشجویان سال چهارم رشته پرستاری دانشکده ­های پرستاری شرق گیلان انجام شد. روش نمونه ­گیری تصادفی خوشه­ ای بود. ابزار گردآوری داده­ ها، فرم مشخصات فردی، پرسشنامه­ های خودکارآمدی بالینی و انگیزه پیشرفت تحصیلی مک اینرنی بود. داده­ ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون­ های ضریب همبستگی اسپیرمن، آنالیز واریانس، t-test، کای اسکوئر، یو من ­ویتنی از طریق نرم ­افزار SPSS درسطح معنی­ داری 0/05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<br>
<strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد 67 نفر از دانشجویان رشته پرستاری (63/8 درصد) دارای خودکارآمدی در سطح بالا بودند و میانگین نمره خودکارآمدی بالینی 15/48±115/56 و انگیزه پیشرفت تحصیلی 28/05±108/30 بود. بین سطح خودکارآمدی بالینی دانشجویان رشته پرستاری و انگیزه پیشرفت تحصیلی آنان رابطه معنی­ دار و مثبت وجود دارد (0/02=p و 0/21=r). بین سطح خودکارآمدی بالینی با متغیرهای محل سکونت (F=5/2 p=0/007) و محل تحصیل(Z=3/9 p=0/002) رابطه معنی­ دار وجود داشت و هم چنین بین علاقه به رشته پرستاری و انگیزه پیشرفت تحصیلی رابطه معنی­ دار (Z=1/99 p=0/04) مشاهده شد.<br>
<strong>نتیجه گیری:</strong> طبق نتایج پژوهش، دانشجویان رشته پرستاری از خودکارآمدی بالا و انگیزه پیشرفت تحصیلی متوسطی برخوردار و انگیزه پیشرفت تحصیلی نیز با خودکارآمدی بالینی در ارتباط بود. همچنین بین انگیزه پیشرفت و علاقه به رشته پرستاری ارتباط وجوداشت. لذا شناسایی و بکارگیری راهکارهای موثر جهت افزایش علاقه، انگیزه پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانشجویان رشته پرستاری توصیه می ­گردد.</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction: </strong>Self-efficacy and academic achievement motivation are two key factors in the process of clinical nursing education. The purpose of this study was to determine the relationship between clinical self-efficacy and academic achievement motivation in nursing students of East Guilan Nursing Universities.<br>
<strong>Methods:</strong> This descriptive-correlational study was conducted on 105 fourth year nursing students of East Guilan Nursing Universities in 2017.The method was cluster random sampling. Data collection tools were demographic data form, clinical self-efficacy and McInerney academic achievement motivation questionnaires.Data were analyzed using descriptive statistics, Spearman correlation coefficient, ANOVA,t-test, Chi-square and Kruskal-Wallis with SPSS at the significant level of 0.05.<span dir="RTL"></span><br>
<strong>Results:</strong> The results showed that 67 nursing students (63.8%) had high self-efficacy and the mean percentage of clinical self-efficacy was (115.56±15.4 ) and the mean percentage of academic achievement motivation was (108.30 ± 28.05). There was a significant relationship between the level of clinical self-efficacy of nursing students and their academic achievement motivation (r = 0.21, p = 0.02). There was a relationship between variables of residence (F=5.2 p=0.007) and place of study (z=-3.09 p=0.002) with clinical self-efficacy and interest in the field of study and motivation to progress (z=-1.99 p=0.04).<br>
<strong>Conclusion:</strong> According to the results of the study, nursing students had high self-efficacy and moderate academic achievement motivation, and academic achievement motivation was also associated with clinical self-efficacy. There was also a relationship between motivation for development and interest in nursing .Therefore, identifying and applying effective strategies to increase interest, academic achievement motivation and self-efficacy of nursing students is recommended.</div>
خودکارآمدی بالینی, پیشرفت تحصیلی, انگیزه , دانشجویان, پرستاری
Clinical Self-Efficacy, Academic Achievement, Motivation, Nursing, students
10
20
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-968-1&slc_lang=fa&sid=1
M
Motahari
مریم السادات
مطهری
motaharimaryam@yahoo.com
000000032516260
Yes
Department of Nursing, Lahijan Branch, Islamic Azad University, Lahijan, Iran
گروه آموزشی پرستاری، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران
M
Rahimibashar
معصومه
رحیمی بشر
masoomeh.rahimibashar@gmail.com
0000000223691823
No
Department of Nursing, Lahijan Branch, Islamic Azad University, Lahijan,
گروه آموزشی پرستاری، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران
SM
Ghasemnegad
سیده مدینه
قاسم نژاد
mghasemnegad@yahoo.com
0000000275959203
No
Department of Nursing, Lahijan Branch, Islamic Azad University, Lahijan, Iran
گروه آموزشی پرستاری، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران