Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1386
7
1
gregorian
2007
10
1
1
1
online
1
fulltext
fa
بررسی نظر دانشجویان، اساتید و مدیران آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان درمورد تاثیر ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان بر عملکرد آموزشی آنان
A Survey Of Students ,Academic Members and Educational Managers of Guilan Medical University View about Masters Evaluation Effect by Students on the Quality Of Teaching
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p> <strong> مقدمه </strong>: هدف اصلی ارزشیابی بهبود برنامه های آموزشی و فعالیت­های اعضای هیات علمی است. اطلاعات بدست آمده از ارزشیابی آموزشی برای معلمان، مدیران و برنامه­ریزان درسی بازخوردی را فراهم می آورد که ارتقای کیفیت فعالیت­های آموزشی را در پی خواهد داشت. پژوهش حاضر با هدف تعیین نظر دانشجویان، اساتید و مدیران آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد تاثیر ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان برکیفیت تدریس آنان انجام شده است.</p>
<p> <strong> روش ­ها </strong>: در این پژوهش که یک مطالعه توصیفی- مقطعی است، از بین دانشجویان، اساتید و مدیران آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان 180 نفر از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری پرسشنامه­ای مشتمل بر دو بخش: اطلاعات دموگرافیک و 30 عبارت پیرامون تاثیر ارزشیابی اساتید توسط دانشجو بر«شیوه تدریس، نحوه برقراری ارتباط استاد با دانشجو، محتوای آموزشی و نحوه انجام آزمون نهایی» بود که براساس مقیاس لیکرت امتیاز دهی شده بود. داده ها پس از جمع­آوری به کمک نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.</p>
<p> <strong> یافته ها </strong>:در این مطالعه 128 دانشجو (8 /70 درصد)،40 مدرس(22 درصد) و12 مدیر آموزشی (2/7 درصد) شرکت نمودند. اکثریت (60 درصد) اساتید شرکت کننده در این پژوهش دارای سابقه کار (20-15 )سال تدریس نظری و عملی بودند. به ترتیب، اکثریت (60 درصد)اساتید ودانشجویان مخالف تاثیر ارزشیابی اساتید بر شیوه تدریس اساتید و (82 درصد) مدیران آموزشی موافق آن بودند. در ارتباط با تاثیر ارزشیابی اساتید بر محتوای آموزشی و مطالب درسی نیزبه ترتیب (70 درصد) اساتید و (55 درصد) دانشجویان نظر مخالف داشتند. همچنین در ارتباط با تاثیر ارزشیابی برنحوه برقراری ارتباط بین استاد و دانشجو (50 درصد) اساتید و دانشجویان نظر موافق و (50 درصد) نظر مخالف داشتند، دراین خصوص (47 درصد) مدیران آموزشی نیز، نظر موافق داشتند. ضمن اینکه (55 درصد) دانشجویان و(60 درصد) اساتید مخالف تاثیر ارزشیابی اساتید بر نحوه انجام آزمون نهایی بودند.</p>
<p> <strong> نتیجه گیری </strong>: باتوجه به یافته­های پژوهش حاضر، دیدگاه اساتید، دانشجویان و مدیران آموزشی مؤید آن است که ارزشیابی اساتید به شیوه کنونی با هدف ارتقاء و تعالی فرآیند یاددهی و یادگیری خیلی ثمربخش نبوده و مستلزم بازنگری ومطالعات گسترده تری در خصوص ارزشیابی اساتید توسط دانشجو است.</p>
<p> <strong> Introduction </strong><strong>: </strong>The goal of evaluation is to promote and correct the teaching methods and activities of academic members .Evaluation is also a criteria for managers and supervisors in related decision making .Assessing the effects of evaluation on the performance of teachers are for understanding the present situation, promoting the quality of practice and direct decision making. The goal of the study was determined students, academic members and educational manager of Guilan Medical University view about the effect of evaluation on the quality of teaching.</p>
<p> <strong> Methods: </strong>This is a discriptive, cross-sectional study. We used opinions of 180 students, faculty members and educational for this research.. Data collection instrument consisted of a questionnaire with demographic questions and 30 phrases based on the goals of study. Grading is based on Likert scale. The data were analyzed by descriptive statistics and SPSS.</p>
<p> <strong> Results: </strong>Majority of samples (70.8%) were students, academic members (22%) and educational managers (7.2%). Majority of academic members (60%) had 15-20 years record of practical and theoretical teaching. (60%) of students and academic members disagree on evaluation effect on teaching methods, and (82%) of educational managers were agree. (70%) of academic members, (55%) of students were disagree on evaluation effect on educational content. The results related to the views of students and academic members showed that (50%) of student and faculty members agree and (50%) disagree and (47%) of educational managers agree on evaluation effect on student and teacher relationship. Also (55%) of students and (60%) of academic members were disagree on academic members evaluation effect on giving exam.</p>
<p><strong> Conclusion </strong><strong>: </strong>According to this study, the faculty members students and educational administration agree for promoting teaching methods, need evaluation of teacher by students.</p>
<p></p>
ارزشیابی ,کیفیت تدریس, اساتید, دانشجویان
Evaluation, Quality of teaching, Academic members, Student.
41
46
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-58&slc_lang=fa&sid=1
S
Moosavi
ساقی
موسوی
saghi_m80@yahoo.com
Yes
M
Nemati
مینو
نعمتی
No