Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1398
12
1
gregorian
2020
3
1
12
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه دو روش "ایفای نقش" و " آموزش بر بالین" در آموزش جابجایی و انتقال بیماران ضایعه نخاعی در دانشجویان کاردرمانی
Comparison of the two methods of "Simulation Patient " and "Real Patient " in training of transferring of Patients with Spinal Cord Injury in occupational Therapy Students
شیوه های آموزش
Teaching Method
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong>مقدمه:</strong> ارتقای آموزش مستلزم استفاده از روشهایی است که دانشجویان بتوانند، بهتر یاد بگیرند و نقش فعال در امر یادگیری داشته باشند. دستیابی به چنین هدفی، مستلزم این است که مدرسان در طراحی روش تدریس، از شیوههای نوین آموزش استفاده کنند. مطالعهی حاضر با هدف مقایسه­ ی تاثیر آموزش روش جابجایی و انتقال بیماران ضایعه نخاعی به دو روش "ایفای نقش"و "آموزش بر بالین" بر میزان دانش، نگرش و مهارت دانشجویان کاردرمانی انجام گرفت.<br>
<strong>روشها:</strong> پژوهش حاضر یک مطالعه­ ی نیمه تجربی با طرح دوگروهی پیشآزمون و پسآزمون است که 38 نفر از دانشجویان کارشناسی پیوسته­ ی رشته­ ی کار درمانی با روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و سپس با روش تصادفی ساده در دو گروه 19 نفره قرار گرفتند. محتوای آموزشی انتقال و جابجایی بیماران ضایعه نخاعی از طریق آموزش دو روزه تئوری با روش سخنرانی و پرسش و پاسخ برای هر دو گروه ارائه شد. سپس به­ منظور آموزش عملی، دانشجویان به دو گروه آموزش (روش ایفای نقش و آموزش بر بالین) تقسیم شدند. قبل و پس از آموزش عملی پرسشنامههای دانش و نگرش و چکلیست مشاهدهای مهارت از هر دو گروه جمعآوری گردید. داده ها با استفاده از آزمون ویلکاکسون و آزمون یومن ویتنی طریق نرم­ افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.<br>
<strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که بین دانشجویان دو گروه ایفای نقش و آموزش بر بالین از لحاظ سن، جنسیت و وضعیت تاهل تفاوت معنیداری وجود ندارد. پس از آموزش عملی طبق نتایج بدست آمده تفاوت معنیداری بین دو گروه در تغییر میزان دانش (0/019=P) و مهارت از نظر جنبه محتوای آموزشی عمومی (0/006=P)، محتوای آموزشی اختصاصی (0/000=P)، شروع ارتباط (0/001=P) مشاهده شد. همچنین نتایج نشان داد که بین نگرش دانشجویان هر دو گروه، آموزش بر بالین تفاوت معنی­ داری وجود دارد (0/023=P)، اما در آموزش ایفای نقش مقدار نگرش معنی­ دار نبود.<br>
<strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به نتایج حاصله، شیوه آموزش بر بالین می­تواند در سطوح دانش و مهارت یادگیری و نگرش دانشجویان کاردرمانی نسبت به روش ایفای نقش بهتر عمل کند و به­ عنوان یک روش آموزشی در علوم پزشکی، کیفیت آموزشی را افزایش دهد.</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> Promoting education requires using of methods that enable students learn better and play an active role in learning. Achieving such a goal requires using of new teaching methods by teachers in designing teaching methods. The purpose of this study was to compare the effect of two training methods of "simulation patient" and "real patient" in transferring of spinal cord injury patients on knowledge, attitude and skill of occupational therapy students.<br>
<strong>Methods:</strong> The present study is a quasi-experimental study with two group plan: pre-test and post-test, which included 38 undergraduate occupational therapy students that selected by census method. Then participants through simple randomization divided in two groups (19 members). Content of education about transferring of spinal cord injury patients was presented in both groups via lecture and slide during two days. Then, for practical training, students were divided into two groups of training (simulation patient and real patient). Before and after practical -training, knowledge and attitude questionnaires and observational skills checklists were distributed and collected from two groups. Data were analyzed by Wilcoxon test and U Mann-Whitney test through SPSS.<br>
<strong>Results:</strong> There were no significant differences between the two groups in terms of age, gender, and marital status. After practical training, the results showed a significant difference between the two groups in changing the level of knowledge (P=0.019) skill in terms of general educational content (P=0.006), specific educational content (P=0.000) and relationship initiation (P=0.001).also, findings show significant difference between two groups in "real patient" method but no significant difference in "simulation patient" method.<br>
<strong>Conclusion:</strong> According to the results, it can be concluded that clinical education can improve the level of knowledge and skill of occupational therapy students as compared to the role-playing method and as a new educational method in medical sciences, increase the quality of education.</div>
آموزش, یادگیری, دانشجویان, کاردرمانی, ضایعه نخاعی
Training, Learning, Students, Occupational Therapy, Spinal Cord Injury
36
43
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-946-1&slc_lang=fa&sid=1
SMS
Hosseini
سید محمد صادق
حسینی
hosseini.ot@gmail.com
0000-0002-9802-3424
No
Department of Occupational Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
S
Nurani Gharaborghe
سحر
نورانی قرابرقع
saharnurani@yahoo.com
0000000194715725
Yes
Department of Occupational Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
M
Khatiban
مهناز
خطیبان
mahnaz.khatiban@gmail.com
0000000270602205
No
Department of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Child & Maternity Care Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبتهای مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران