Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1398
6
1
gregorian
2019
9
1
11
3
online
1
fulltext
fa
کاربرد مدل راش (روش نقشه سوال) در تعیین استاندارد و نمره برش آزمون پیش کارورزی علوم پزشکی
The Use of Rasch and Item Mapping in Determining Cut Score of Comprehensive Pre internship Exam
سنجش و ارزشيابي
assessment and evaluation
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong>مقدمه: </strong>یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در اندازه ­گیری­ های تربیتی تعیین نمره برش در هنگام ساخت و اجرای آزمون­ ها است. هدف این پژوهش تعیین نمره برش آزمون ملاک مرجع پیش­ کارورزی علوم پزشکی با استفاده از مدل راش (روش نقشه سوال) بود .<br>
<strong>روش ها: </strong>پژوهش حاضر از نوع پژوهش ­های توصیفی- مقطعی بود که برای این منظور، از 13 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران، به ­عنوان اعضای هیئت داوران دعوت به عمل آمد. ابزار این پژوهش، آزمون چندگزینهای 200 سوالی پیش­ کارورزی (پره انترنی) قطب ده علوم پزشکی کشور در شهریور ماه 1395 بود که تعداد 274 داوطلب از دانشجویان دانشگاه­ های علوم پزشکی به آن پاسخ داده بودند. در فرایند تعیین استاندارد و نمره برش؛ یک نمره برش برای تفکیک داوطلبان در سطوح عملکردی قبول/ رد تعیین شد. داده­ ها با استفاده از نرم­ افزار آماری Winstep تحلیل گردید.<br>
<strong>یافته­ ها:</strong>نتایج نشان داد که این آزمون از اعتبار سوال 0/98 =PRو اعتبار فرد0/93=IRبرخوردار است که نشان­ دهنده مناسب بودن واریانس نمونه، طول تست و همچنین سوالات از حوزه ­های شانزده­ گانه به تناسب انتخاب گردیده است. اجرای پنل داوران و بررسی سوالات با روش نقشه سوال نشان داد که توافق داوران پس از سه مرحله داوری شامل پارامتر دشواری برابر (0/48-) و نمره خام برابر 123 و معادل پارامتر توانایی (0/58) بوده است.</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>نتیجه گیری: </strong>بررسی روایی رویه ­ای نمره برش نشان داد که استفاده از روش نقشه سوال توانسته است توافق بالایی بین داوران نسبت به تعیین نمره برش ایجاد نماید. نتیجه نشان داد که هیات داوران رضایت بالایی از این فرایند از کاربردی بودن و اجرایی بودن مراحل اجرا دارند.</div>
<span dir="LTR"></span>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> One of the most controversial issues in educational measurement is to determine the cut score during the development and administration of a test. This paper aimed at using the Rasch model (item mapping) in determining cut score of the comprehensive pre internship exam in medical education.<br>
<strong>Methods:</strong>This is a descriptive cross-sectional study. in doing so 13 faculty members of Tehran University of Medical Sciences were selected as the panelists Data collection instrument was the 200-item pre intership exam which administered in the Region 10 of the national medical science system between August 22 and September 21, 2016, that were responded by 274 students of university of medical sciences A cut score was set to identify pass/fail score for performance assessment. Data were analyzed by Winstep.<br>
<strong>Result:</strong> According to the findings, the item reliability of this exam was 0.98 (PR=0.98) and person reliability of 0.93 (IP=0.93), that indicate the sample variance and test length were suitable and the items were selected from the nine regions proportionally. Examining items by panelists using the item map method showed three judgment stages included the item difficulty of (-0.46), raw score of 103, and ability parameter equivalent of (0.58).<br>
<strong>Conclusion:</strong> Procedural validity of the cut score showed that the use of item map method resulted in greater agreement between the panelists on this score. Results indicated high satisfaction of the panelists because of feasibility of this process and implementation stage.</div>
نمره برش, مدل راش, نقشه سوال, پیش کارورزی, آزمون
Cut Score, Rosch Model, Item Mapping, comprehensive preinternship, exam
59
70
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-885-1&slc_lang=fa&sid=1
Sh
Habibzadeh
شیرین دخت
حبیب زاده
habibzadehshirindokht@yahoo.com
0000000241018771
No
Ph.D Students of Assessment & Measurment, Faculty of psychology & Education, Allame tabatabaei University, Tehran,Iran
دانشجوی دکتری سنجش و اندازهگیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
A
Delavar
علی
دلاور
delavarali@yahoo.com
0000000292891511
Yes
Department of Assessment & Measurment, Faculty of psychology & Education, Allame tabatabaei University, Tehran, Iran
دانشگاه علامه طباطبایی
NA
Farrokhi
نورعلی
فرخی
farrokhinoorali@yahoo.com
0000000259412750
No
Department of Assessment & Measurment, Faculty of psychology & Education, Allame tabatabaei University. Tehran, Iran
گروه سنجش اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران، ایران
A
Minaei
اصغر
مینایی
asghar.minaei@yahoo.com
0000000228757449
No
Department of Assessment & Measurment, Faculty of psychology & Education, Allame tabatabaei University,Tehran, Iran
گروه سنجش اندازهگیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
M
Jalili
محمد
جلیلی
mjalili@tums.ac.ir
0000-000244561868
No
Department of Emergency Medicine, Department of Medical Education, School of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه طب اورژانس و گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران