Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1386
12
1
gregorian
2008
3
1
1
2
online
1
fulltext
fa
تدریس اثربخش؛ رویکردی براساس ارزیابی تدریس توسط دانشجویان
Effective teaching, an approach based on students’ evaluation
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p style="text-align: justify;"> <strong>مقدمه: </strong>تدریس اثربخش مجموعه رفتارهای معلم است که باعث دستیابی به اهداف آموزشی و در نهایت یادگیری بهتر « فراگیر » می­شود. ارزیابی اثربخش حیطه­های تدریس استاد، بدلیل نداشتن شاخص­های مناسب با مشکلاتی روبرو است. به این منظور با بررسی مطالعات انجام شده در ایران و سایر نقاط جهان و با استفاده از شاخص­های پیشنهادی صاحب­نظران آموزش، پژوهشگران به تعیین دیدگاه دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به عنوان صاحبان اصلی فرآیند آموزش در مورد تعیین مهم­ترین شاخص­های تدریس اثربخش پرداختند.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong>روش ­ها: </strong>در این مطالعه توصیفی- مقطعی، کلیه دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی ترم دوم مقطع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی گیلان (110 نفر) در سال 1387 به طور سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها، پرسشنامه دو قسمتی شامل: مشخصات دموگرافیک دانشجویان و سنجش 4 حیطه از مهم­ترین ویژگی­های تدریس اثربخش ( دانش پژوهی، روش تدریس، قدرت ارتباط و شخصیت فردی ) بود. روایی ابزار به طریق روایی محتوا و پایایی آن از طریق آزمون مجدد با ضریب همبستگی 81/0 تایید گردید . تجزیه و تحلیل آماری داده ها با استفاده از روش آمار توصیفی و استنباطی با نرم افزار SPSS انجام شد.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong>یافته­ ها: </strong>نتایج نشان داد که حیطه­های قدرت ارتباط 4/69 درصد، دانش پژوهی 5/53 درصد، روش تدریس3/45 درصد و شخصیت فردی 2/39 درصد به ترتیب مهم­ترین جنبه­های تدریس اثربخش را به خود اختصاص داده بودند. در حیطه قدرت ارتباط ویژگی­های ایجاد مشارکت دانشجو در مباحث، درحیطه دانش پژوهی ارائه مطالب به روز و داشتن تسلط در رابطه با موضوع، در حیطه روش تدریس توانایی در سازماندهی، توالی و تنظیم منطقی مطالب مورد بحث و در حیطه شخصیت فردی اعتماد به نفس و قاطعیت یک استاد را در تدریس اثربخش به عنوان مهم­ترین ویژگی مطرح نمودند. بین متغیرهای دموگرافیک و حیطه های تدریس ارتباط معنی­دار آماری وجود نداشت.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong>نتیجه گیری: </strong>شاخص­های تدوین شده با شاخص­های تدریس اثربخش در پژوهش­های متعدد تشابه قابل توجهی دارند لذا می­توانند در راستای بهبود کیفیت تدریس، ارزشیابی میزان یادگیری دانشجویان و افزایش میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دانشگاه­های علوم پزشکی کشور مورد استفاده قرار گیرند.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong> Introduction: </strong>Effective teaching is a set of a teacher’s behaviors, which results in achieving educational aims and finally better learning of the learner. One of the basic problems of education in universities is not having effective teaching indicators. Therefore, the review of the studies performed in Iran and the other points of the world by using of the indicators proposed by educational experts, the researchers determined viewpoints of medical students of Guilan University of Medical Sciences as the main owners of educational process in relation to determination of the most important indicators of effective teaching.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong> Methods: </strong>In this descriptive- sectional study with census method, all third term medical and dental students of Guilan University of Medial Sciences that have passed the course of anatomy in the year 2008 have been studied. Data collection tool was a two- section questionnaire: demographic specifications and assessment of the four most important domains of effective teaching criteria (seeking knowledge, teaching method, communication ability and personality), the reliability and validity of tool examined by test-retest (r=.81) and content validity . Questionnaire was given to all of the students directly and they were requested to determine the specifications of each domain according to priority (Ranking Scale) and finally 110 questionnaires were completed with self-administered method, were considered. Data was analyzed by SPSS software using mean, Standard deviation and χ2 test .</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong> Results: </strong>The results showed that the domains of relation power 69.4%, research, 53.5 %, teaching method 45.3% and personality 39.2% were the most important aspects of effective teaching respectively. In communication ability domain, the specifications of causing participation of students in discussions, in seeking knowledge domain, presentation of up to date subject matters and dominance over the topics, in the domain of teaching method, the ability to organize, logical sequence and order of the subject matters and in the domain of personality, self-reliance and decisiveness of a professor in effective teaching were propounded as the most important specifications. There was no significant statistical relation between demographic variables and teaching domains.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong> Conclusion: </strong>The compiled indicator has considerable similarities with effective teaching indicators in different researches, therefore may be used on the strength of teaching quality improvement, students’ learning level assessment and increasing the level of the students’ educational improvement in the state universities of medical sciences.</p>
<p></p>
ارزیابی تدریس , دانشجویان پزشکی, تدریس اثربخش
effective teaching, medical students, teaching assessment
39
44
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-49&slc_lang=fa&sid=1
E
Nasiri
ابراهیم
نصیری
enasiri@gums.ac.ir
Yes
F
Asgari
فریبا
عسگری
No
M
Faghani
معصومه
فغانی
No
M H
Bahadori
محمدهادی
بهادری
No
F
Mohammad Ghasemi
فهیمه
محمد قاسمی
No
F
Hosseni
فریده
حسینی
No
Sh
Maghoul
شهین
معقول
No