Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
11
1
online
1
fulltext
fa
ارزشیابی استاد از دیدگاه دانشجویان دانشکده دندانپزشکی درحین و پایان ترم تحصیلی
Dentistry Students´ Viewpoints about Evaluation of Faculty members during and at the end of Semester in 2016
سنجش و ارزشيابي
assessment and evaluation
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong>مقدمه:</strong> ارزشیابی مستمر از کیفیت تدریس استادان، می­تواند در بهبود و اصلاح نحوه ­ی تدریس و درنهایت ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاه سهم به سزایی داشته باشد. هدف از انجام این مطالعه ارزشیابی استاد از دیدگاه دانشجویان دانشکده دندانپزشکی درحین و پایان ترم تحصیلی بود.<br>
<strong>روش ­ها:</strong> این مطالعه توصیفی - مقطعی بر روی کلیه اعضای هیات علمی (30 نفر) در نیم ­سال دوم سال تحصیلی 95-1394 که برگه ارزشیابی آن­ها حداقل توسط 15 دانشجو تکمیل گردیده، انجام گرفت. ابزار مطالعه، پرسشنامه ارزشیابی اساتید دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود که در دو مقطع زمانی حین و پایان ترم مورد استفاده قرار گرفت. داده ­ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون­ های t- test و کروسکال والیس و از طریق نرم­ افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.<br>
<strong>یافته­ ها:</strong> نتایج نشان داد که بین میانگین نمره ارزشیابی حین ترم (0/38 ±3/41) و پایان ترم اساتید (0/24±3/3) تفاوت معنی­ داری وجود ندارد (0/206=p). همچنین در میانگین نمره حین ترم وپایان ترم تحصیلی ارزشیابی اساتید در آیتم ­های تسلط علمی استاد (0/001=p)، نحوه ارائه مطالب (0/032=p)، رعایت توالی و اولویت در ارائه مطالب (0/020=p)، حضور به­ موقع استاد (0/007=p) و توانایی کنترل و مدیریت کلاس (0/032=p) تفاوت معنی ­داری مشاهده شد. نتایج نشان داد که بین سال تحصیلی دانشجو و میانگین نمره ارزشیابی اساتید (حین و پایان ترم تحصیلی) تفاوت معنی­ داری وجود ندارد.<br>
<strong>نتیجهگیری: </strong>نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که در میانگین نمره ارزشیابی کسب شده اساتید در حین و پایان ترم تحصیلی تفاوت معنی­ داری وجود ندارد. با توجه به تفاوت در نمره کسب شده توسط اساتید در بعضی از سوالات به نظر می­رسد که شاید عوامل مختلفی نظیر تاکسونومی سوالات پایان ترم و سخت­ گیری یا آسان­ گیری استاد در نمره ارزشیابی وی موثر باشد. لذا توصیه می­ گردد با توجه به نقش ارزشیابی دانشجویان به­ عنوان یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در ارتقاء اساتید، بهتر است از سایر شیوه ­های ارزشیابی نظیر ارزشیابی از همکار و خودارزیابی نیز استفاده شود.<br>
<br>
</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> Regular assessment of teachers' quality of teaching has important role in improving and modifying teaching styles and finally promoting quality of education in the university. The purpose of this study is to compare the assessment results of the faculty members of dentistry school during and at the end of second semester in 2016 from the students´ viewpoints.<br>
<strong>Methods:</strong> This descriptive cross-sectional study was carried out on 30 faculty members that were evaluated by at least 15 students through completing teacher evaluation questionnaire in the second semester in 2016. The instrument of the study was a questionnaire prepared by the educational development center of the university and evaluation has been done during and at the end of the second semester. Data were analyzed by Descriptive statistics, T-test and kruskal-Wallis tests through SPSS.<br>
<strong>Results:</strong> there was no significant differences (p = 0.206) between the mean score of the faculty members assessment during (3.41 ± 0.38) and at the end of the second semester (3.3 ± 0.24). But there was significant differences in mean score of the questions (scientific expertise (p=0.001), presenting subjects (p=0.032), regulating sequence and priority in presenting subjects(p=0.020), regular and on time attendance (p=0.007), ability to classroom management(p=0.032) during and at the end of semester. there was not any significant differences between the students' academic term and the mean score of professors during and at the end of the semester.<br>
<strong>Conclusion:</strong> based on results, there was no significant differences between mean evaluation scores of faculty members during and at the end of semester. It seems that various factors such as taxonomy of the questions at the end of course and difficulty or easiness of exam questions are effective in evaluating the faculty members' assessment scores. By considering that student assessment is one of the effective factors in promoting professors, other effective complementary practices should be used to evaluate including peer evaluation, self-assessment.</div>
کلید واژه ها : ارزشیابی, استاد, دانشجو, ترم تحصیلی
assessment, Faculty Member, students
3
9
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-428-3&slc_lang=fa&sid=1
M
Basirat
مریم
بصیرت
maryam_basirat18@yahoo.com
0000-0003-1671-7279
No
Medical education Research center (MERC), Dental Research center, Oral and maxillofacial Medicine Department of Guilan University of Medical Sciences ,Rasht,Iran
مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات علوم دندانپزشکی،گروه بیماریهای دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
S
Motevasseli
صفا
متوسلی
safamotavaseli@gums.ac.ir
0000000253952510
No
Dental research center, oral and Maxillofacial Surgery Department of Guilan University of Medical Sciences, Rasht,Iran
مرکز تحقیقات علوم دندانپزشکی، گروه جراحی دهان و فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی گیلان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
N
Mirfarhadi
نسترن
میرفرهادی
mirfarhadin@gmail.com
0000000341510093
No
Ph.D Student in Nursing, Shahid beheshti Nursing And Midwifery School, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
دانشجوی دکترای پرستاری دانشکده پرستاری مامایی شهید بهشتی رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
M
Taheri
ماهدخت
طاهری
taheri1049@gmail.com
0000000289709336
Yes
Medical Education Rresearch Center (MERC), Educational Development Center (EDC), Guilan University of Medical Sciences,Rasht,Iran
مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران