Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1397
9
1
gregorian
2018
12
1
10
4
online
1
fulltext
fa
مدل ساختاری بی علاقگی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی براساس متغیرهای حس انسجام، خوددلسوزی و هوش شخصی
Structural Models of Academic unwillingness based on the Sense of Coherence, Self-Compassion and Personal Intelligence in Medical Students
روانشناسي تربيتي
Educational psychology
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong>مقدمه:</strong>یکی از چالشهای آموزش پزشکی، بی­ علاقگی تحصیلی دانشجویان میباشد. مطالعه حاضر با هدف طراحی مدل ساختاری بیعلاقگی تحصیلی دانشجویان براساس متغیرهای حس انسجام، خوددلسوزی و هوش شخصی صورت گرفت.<br>
<strong>روش­ ها‎:</strong> روش مطالعه همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود که تعداد 250 نفر از دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی استان آذربایجان­ غربی در سال تحصیلی 97- 1396 به روش نمونه­ گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامه ­های حس انسجام، مقیاس خوددلسوزی، هوش شخصی، خرده مقیاس بیعلاقگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی بود. داده ­ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، بوت استراپ و سوبل از طریق نرم­ افزارهای آماری SPSS و Amos مورد تحلیل قرار گرفتند.</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>یافته ها:</strong> نتایج حاکی از آن بود که متغیر خوددلسوزی و عامل­ های حس انسجام در تعامل با نقش واسطهای هوش شخصی در تبیین بیعلاقگی تحصیلی دانشجویان موثر است که در مجموع 48 درصد از واریانس بیعلاقگی تحصیلی از طریق متغیرهای مدل تبیین شد. اثر مستقیم هوش شخصی (0/27-)، حس انسجام (0/20-) و خوددلسوزی (0/4-) در برآورد بیعلاقگی تحصیلی دانشجویان معنیدار بود. اثر غیرمستقیم حس انسجام (0/11) و خوددلسوزی (0/08) با میانجی­ گری هوش شخصی بر میزان بیعلاقگی تحصیلی دانشجویان معنیدار بود.<br>
<strong>نتیجه گیری:</strong> با توجه به اثر غیرمستقیم حس انسجام و خوددلسوزی بر میزان بیعلاقگی تحصیلی، به نظر میرسد هوش شخصی ارتباط بین حس انسجام و خودلسوزی با بیعلاقگی تحصیلی را تعدیل میکند.</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> One of the challenges of medical education is academic cynicism. The present study aimed at designing structural model of students’ academic cynicism based on sense of coherence, self-compassion and personal intelligence. <br>
<strong>Methods:</strong> This is a correlation study via structural equation modeling.Statistical population include 250 medical students of west Azerbaijan in 2017-18 academic years that have been selected by cluster sampling method. For collecting data, Sense of coherence questionnaire, self-compassion scale, personal intelligence questionnaire and academic unwillingness subscale were used. Data were analyzed by Pearson correlation coefficient, Bootstrap and Sobel test through SPSS and Amos software.<br>
<strong>Results:</strong> The results indicated that sense of coherence and self-compassion are interacting with the intermediate role of personal intelligence in explaining the students' academic unwillingness are effective that totally 48% of the variance of academic willingness is explained through the variables of the model. The direct effect of personal intelligence (-0.27), sense of coherence (-0.20) and self-efficacy (-0.4) were significant in estimating students' academic unwillingness. The indirect effect of sense of coherence (0.11) and self-compassion (0.08) by mediating personal intelligence on the students' academic unwillingness is significant.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Considering the indirect effect of coherence and self-compassion on the degree of academic unwillingness, it seems that personal intelligence modulates the relationship between sense of coherence and self-compassion with academic unwillingness.</div>
حس انسجام, خودلسوزی, بیعلاقگی تحصیلی, هوش شخصی
Sense of Coherence, Self-Compassion, Academic Cynicism, Personal Intelligence
51
60
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-791-1&slc_lang=fa&sid=1
A
Afshari
علی
افشاری
aliafshari.psy@gmail.com
0000000237206542
No
Department of Psychology, University of Maragheh, Maraghe, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه مراغه، مراغه، ایران
M
Ghaffari
مظفر
غفاری
mozaffar.ghaffari@yahoo.com
0000000169017132
Yes
Department of Psychology, Payame Noor University, Iran
گروه روانشناسی، دانشگاه پیامنور، ایران