Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1399
6
1
gregorian
2020
9
1
12
3
online
1
fulltext
fa
ارزیابی دوره آموزشی ضمن خدمت (احیاء نوزاد) پرستاران و ماماها با استفاده از مدل کرک پاتریک
Evaluation of in-service training course of nurses and midwives (Neonatal resuscitation) using kirkpatrick 's model "
سنجش و ارزشيابي
assessment and evaluation
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong>مقدمه: </strong>امروزه مدیران سازمان­ ها، آموزش و توسعه منابع انسانی را از حیاتی­ ترین وظایف خود در راه بهسازی سازمان می­ دانند. کیفیت دوره­ های آموزشی و پژوهشی از دغدغه ­هایی است که همیشه نظام دانشگاهی برای دستیابی به آن تلاش می­ کنند و ارتقای مستمر کیفیت آموزش مستلزم استفاده از ارزیابی آموزشی است. این مطالعه با هدف ارزیابی دوره آموزشی احیاء نوزاد پرستاران و ماماها براساس دو سطح مدل کرک پاتریک انجام گرفت.<br>
<strong>روش ها: </strong>این پژوهش از نوع کاربردی و از نظر ماهیت و چگونگی گردآوری اطلاعات توصیفی- تحلیلی است. جامعه پژوهش شامل 50 نفر از پرستاران و ماماهایی بود که برای اولین بار در کارگاه آموزشی احیاء نوزاد در سال 96 شرکت داشتند. برای تعیین سطح یادگیری مهارت احیاء نوزاد در محیط کار و سطج واکنش، میزان رضایت آنان از پرسشنامه محقق ساخته با توجه به مدل کرک پاتریک استفاده شد. برای روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و صوری، و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تایید شد. دادهها با استفاده از آزمون­ های آماری توصیفی (میانگین، درصد فراوانی و فراوانی) و استنباطی (آزمون واریانس یک طرفه (ANOVA)، t تک نمونه ­ای و آزمون t دو گروه مستقل) با استفاده از نرم ­افزار آماری (SPSS) تجزیه و تحلیل گردید.<br>
<strong>یافته ها :</strong> نتایج این پژوهش نشان داد که بین میزان رضایتمندی فراگیران با سابقه کار و مقطع تحصیلی تفاوت معنی­ داری وجود ندارد. براساس میانگین کسب شده درسطح واکنش (0/48±1/52) و t تک نمونه ای (22/31=p= 0/000, t)، شرکت ­کنندگان به­ طورکلی از برگزاری دوره آموزشی احیاء نوزاد رضایت داشتند و در سطح یادگیری، با توجه به میانگین نمرات پیش آزمون شرکت­ کنندگان (3/87±14/76) و نمرات پس آزمون آنان (1/63±17/93) و نتایج آزمون t دو گروه مستقل ( p=0/000,t=5/32) نشان داد میزان یادگیری بعد از شرکت در دوره آموزشی افزایش معنی ­داری داشته است.<br>
<strong>نتیجه گیری:</strong> باتوجه اختلاف معنی­ دار بین میزان یادگیری در دو مرحله پیش ­آزمون و پس ­آزمون و رضایت فراگیران از برگزاری دوره آموزشی، برای اثربخشی دوره­ های آموزشی ضمن خدمت انتظار می­ رود مسئولان آموزشی با درنظر گرفتن نقاط ضعف و قوت دوره آموزشی، زمینه­ های بهبود کیفیت دوره­ های آموزشی را باتوجه به نتایج ارزیابی فراهم نمایند.</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> Today ,education and developing human resources are two important subjects in improving organization . The quality of education and research courses are challenges that universities always trying to achieve them and promoting continuous quality of education requires the use of educational evaluation . this study aimed to evaluate the educational course of neonatal resuscitation of nurses and midwives based on kirkpatrick 's model .<br>
<span dir="RTL">­ </span><strong>Methods:</strong> This is a practical and descriptive – analytic research . Population of the study consisted of 50 nurses and midwiferies who attended the neonatal resuscitation workshop in 2017 for the first time. Level of learning skills of resuscitation in workplace and their satisfaction was measured by a researcher - made questionnaire according to Kirkpatrick 's model. Validity and reliability of the questionnaire was confirmed by content and face validity and cronbach’s alpha respectively. Data were analyzed using descriptive statistics ( Mean , percent frequency and frequency ) and inferential statistics ( one - way ANOVA , T - test and independent T - test ) using Spss software.<br>
<strong>Results:</strong> The results of this study showed that there is no significant difference between students' satisfaction with work experience and educational level. Based on the mean obtained at the reaction level (1.52 ± 0.48) and one-sample t (p = 0.000, t = 22.31), the participants were generally satisfied with the neonatal resuscitation training course. and at the level of learning, according to the mean pre-test scores of the participants(14.76 ± 3.87) and the post-test scores of the participants (17.93± 1.63), and the results of t-test of two independent groups (t=5.32 ,P = 0.000) The amount of learning of the participants after participating in the training course has significantly increased.<br>
<strong>Conclusion:</strong> The Given the significant differences between learning rates in the two phases of Pre-test and post-test and learners satisfaction of this course , it is expected, training officials to effectiveness of educational courses, according to the strengths and weaknesses of the training course also regarding to the evaluation results, provide basis of improving educational courses quality.</div>
ارزیابی, کرک پاتریک, آموزش, پرستار, ماما
Assessment, Kirk Patrick, Education, Nurse, Midwife
4
11
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-754-1&slc_lang=fa&sid=1
R
Ghorbandoost
راضیه
قرباندوست
razie.ghorbandoost@yahoo.com
0000000212473206
Yes
Department of Educational Administration, Management school, Kharazmi University, Tehran, Iran
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی ، تهران، ایران
HR
Zeinabadi
حسن رضا
زین آبادی
zeinabadi_hr@khu.ac.ir
0000000173455012
No
Department of Educational Administration, Management school, Kharazmi University, Tehran, Iran
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی ، تهران، ایران
M
Shabani Shafiabadi
مرضیه
شعبانی شفیع آبادی
razie.ghorbandoost@yahoo.com
0000000154101235
No
Medical students, Guilan University of Medical Sciences,Rasht,Iran
دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت ، ایران
Z
Mohammadi
زهرا
محمدی
Zahra. Mohammadi@yahoo.com
No
University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
دانشگاه علوم پزشکی قزوین ، قزوین، ایران