Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1396
7
1
gregorian
2017
10
1
9
3
online
1
fulltext
fa
ویژگی های یک استاد خوب و تأثیر آن بر انگیزه تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی
Good Teacher's Characteristics and its Influence on Dental Students Academic Motivation In Guilan University of Medical Sciences
روانشناسي تربيتي
Educational psychology
پژوهشي
Research
<p style="text-align: justify;">مقدمه: : آموزش از وظایف اصلی دانشگاه ­هاست و در واقع استاد مهم ­ترین رکن آن است. آموزش، کلید شکوفا کردن توانایی­ های انسان است و مهم­ترین نقش متعلق به اساتید است، چرا که تاثیر گسترده و قوی دارند. هدف از این مطالعه تعیین ویژگی­ های یک استاد خوب و تآثیر آن بر انگیزه تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی بود.<br>
روش­ ها: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بر روی 137 نفر از دانشجویان دانشکده دندانپزشکی (رشت) دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال ۱۳۹۴ انجام گرفت. داده­ های پژوهش با استفاده از دو پرسشنامه استاد خوب و انگیزه تحصیلی که روایی و پایایی آن تایید گردید، بدست آمد. داده­ ها پس از از جمع ­آوری با استفاده از مدل معادلات ساختاری از طریق نرم افزار آماری PLS(<a href="https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjQpP6Mm8rUAhWH7xQKHavyDOEQFggjMAA&url=https%3A%2F%2Fen.wikipedia.org%2Fwiki%2FPartial_least_squares_regression&usg=AFQjCNGxTqYIr_0eSDBBEhF2DTlapJ0T0Q">Partial least squares</a>) تجزیه و تحلیل شدند.<br>
یافته­ ها: نتایج ضرایب مسیر معادلات ساختاری نشان داد که ویژگی­های استاد خوب شامل دانش 0/86، شخصیت 0/84، ارتباطات0/82، روش تدریس 0/79، ارزشیابی 0/68، اخلاق0/60 در چارچوب استاد خوب و همچنین در بعد انگیزه تحصیلی، انگیزه درونی با 0/84، خودپنداره 0/78 و انگیزه بیرونی 0/74 مهم­ترین عوامل بودند. میانگین نمره ­ی انگیزه ­ی دانشجویان در دامنه ­ی مقادیر ممکن 5-1، 3/37 بدست آمد که در حد مطلوب بود. هم چنین نتایج نشان داد که ویژگی­ های استاد خوب بر انگیزه تحصیلی دانشجویان تاثیری ندارد.<br>
نتیجه­ گیری: نتایج پژوهش نشان داد که ویژگی­ های یک استاد خوب تاثیری بر انگیزه تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی ندارد. لذا با توجه به نقش کلیدی استاد در آموزش توصیه می­ شود در جذب و توانمند­سازی اعضای هیات علمی دانشگاه، ویژگی­ های یک استاد خوب مد­نظر قرار گیرد.<br>
</p>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction</strong>: Training as the main responsibility of universities and teacher as the important factor in education is considered .Training display human abilities and in this regards, teacher because of its strength effect has the most important role. So, The aim of this study was to determine the characteristics of a good teacher and its influence on academic motivation of dental students in Guilan University of Medical Sciences.<br>
<strong>Methods</strong>: This descriptive cross-sectional study has been done on 137 dental students of Guilan University of Medical Sciences in 2016. For gathering data, two questionnaires of good professors and academic motivation that their Validity and reliability were confirmed by experts were used. Collected data were analyzed by using structural equation model through PLS (partial least squares) software.<br>
<strong>Results</strong>: based on results, the most important features of good teacher include knowledge 0.86, character (0.84), communication (0.82), teaching method (0.79) and evaluation (0.68), ethics (0.60). Also academic intrinsic motivation with (0.84), self-motivation (0.78) and outer motivation (0.74) were the most important priority of the respondents respectively.<br>
The average score of student's academic motivation in the range of 1 to 5 values was 3.37 which was at the optimum level. Also, in this research, the characteristics of the good teacher did not affect the students educational motivation<br>
<strong>Conclusion:</strong> Characteristics of good teacher at the Faculty of Dentistry in Guilan University of Medical Sciences did not affect the academic motivation of the students. So, in employing and empowering faculty members sample master's indexes should be considered.</div>
آموزش پزشکی, انگیزه, دانشجویان, دندانپزشکی, استاد خوب
Medical Education, Motivation, Student, Dental, Good Teacher
18
10
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-561-1&slc_lang=fa&sid=1
M R
Esmaeili
محمودرضا
اسماعیلی
dr.mr_esmaeili@yahoo.com
No
Department of Management, University of Lorestan, Khoramabad, Iran
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
S A
Hozni
سیدعلی
حزنی
Ali_ph78@yahoo.com
Yes
Organization Behavior Phd Student of Management, Faculty of Economics And Administration University of Lorestan, Khoramabad, Iran
سید علی حزنی، دانشجوی دکترای مدیریت رفتار سازمانی، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
B
Mosazadeh
بهروز
موسی زاده
b1362m@gmail.com
No
Organization Behavior Phd Student of Management, Faculty of Economics and Administration University of Lorestan, Khoramabad, Iran
دانشجوی دکترای مدیریت رفتار سازمانی، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
A
Zavareh
علی
زواره
ali_zavareh@yahoo.com
No
Faculty of Dentistry, Guilan University of Medical Sciences,Rasht, Iran
دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران