Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1395
12
1
gregorian
2017
3
1
9
1
online
1
fulltext
fa
تجربه دانشجویان پرستاری از بکارگیری مدل آموزشی کلاس درس معکوس
Nursing students’ experience in a flipped classroom method
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>مقدمه:</strong> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آموزش علوم پزشکی از جمله پرستاری نیازمند تحولی اساسی است تا با بکارگیری شیوه­ های نوین آموزشی منجر به پرورش دانش ­­آموختگانی خودکارآمد و متفکرانی خلاق شود که برای عملکرد پرستاری پیچیده امروزی آماده باشند. روش آموزشی کلاس درس معکوس یکی از شیوه ­های نوین پرطرفدار آموزشی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه و تجربه دانشجویان پرستاری از بکارگیری مدل آموزشی کلاس معکوس (مداخله) انجام گرفت.</span></span></span></p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>روش­ ها:</strong> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">این مطالعه نیمه­تجربی پس­آزمون با یک گروه بر روی 43 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی رشت در سال 1395 انجام گرفت. دانشجویان به روش نمونه ­گیری سرشماری انتخاب </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> شده </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">و آنان قبل از کلاس، لوح فشرده حاوی محتوای الکترونیکی مربوط به هر جلسه را مشاهده، مطالب کتاب را مطالعه و با آمادگی در کلاس درس حضور ­می ­یافتند. در کلاس نیز به کوییز مربوطه پاسخ داده و در بحث درباره پاسخ پرسش ­های کوییز و فعالیت ­های کلاسی شامل مشارکت در گروه­ های 4-3 نفره درباره سناریوهای بالینی مشارکت ­نمودند. در پایان ترم دانشجویان به 20 سوال پرسشنامه بررسی دیدگاه و تجربه دانشجویان از بکارگیری کلاس معکوس پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آمار توصیفی و تحلیلی شامل ضریب همبستگی پیرسون، آزمون­ های </span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">t</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه استفاده شد.</span></span></span></p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>یافته ­ها:</strong> ن<span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتایج حاکی از تجارب مثبت فراگیران از بکارگیری روش کلاس معکوس بود. اکثریت دانشجویان (1/79 درصد) آموزش به روش کلاس معکوس را بر روشی سنتی که در آن بیشتر زمان کلاس صرف سخنرانی توسط استاد می</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">­</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">شود، ترجیح می</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">­</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">دادند. میانگین و انحراف معیار نمرات مربوط به نظرات دانشجویان 95/2 ± 09/26 بود. آزمون­ های آماری تحلیلی ارتباط معنی­داری را میان اطلاعات فردی و دیدگاه دانشجویان نشان ندادند؛ تنها میان دیدگاه دانشجویان و معدل تحصیلی همبستگی مثبت و قویی وجود داشت (0/001</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:11.0pt;">=</span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:11.0pt;">p</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> و 0/88</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:11.0pt;">=</span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:11.0pt;">r<span dir="RTL">)</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">.</span></span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><strong><span dir="RTL">نتیجه ­گیری</span></strong><span dir="RTL">: <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">دانشجویان دیدگاه و تجارب مثبتی از بکارگیری روش آموزشی کلاس معکوس داشتند. با توجه به نوپا بودن این رویکرد آموزشی مطالعات بیشتری برای بررسی تاثیر آن بر برآیندهای مختلف یادگیری لازم است.</span></span></span></p>
<div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> Medical education including nursing education needs a fundamental change till using new educational approach lead to training creative and efficient registered nurses in modern complicated nursing practice. The flipped classroom model is one of the new popular educational method. The aim of the present study was to survey the views and experiences of nursing students in using the flipped classroom<br>
<strong>Method:</strong> This one group quasi-experimental study was done on 43 nursing students who were selected by census method in Islamic Azad University-Rasht branch in 1395. Before the class, the experimental group viewed every sessions of the electronic content, studied the book and prepared for the classroom. In the class they responded the quiz questions, discussed about their responses and involved in small groups about clinical scenarios. At the end of the course the students responded to a questionnaire including 20 items about the views and experience of the students in using the flipped classroom. Descriptive and analytic statistics consisting pearson correlation, independent t test and one way ANOVA were used for analyzing data.<br>
<strong>Results:</strong> Findings showed that students had a positive experience of using flipped classroom. Majority of students (79.1%) prefer flipped classroom to traditional one that the most of class time were devoted to teachers lecture.The Mean of the scores of the students’ views was 26.09±2.95. There is not any statistical significant relations between demographic data and students views, But there is a significant strong positive correlation between students’ views and the average scores(r=.88, P=.0.001).<br>
<strong>Conclusion:</strong> students had positive views and experiences about using the flipped classroom. Since this approach is new, more studies is needed to assess its effect on different learning outcomes.</div>
</div>
کلاس درس معکوس, آموزش, پرستاری, یادگیری فعال
Flipped classroom, education, Nursing, Active learning
36
27
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-532-1&slc_lang=fa&sid=1
F
Jafaraghaie
فاطمه
جعفرآقایی
No
Social determinants of health research center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
Sh
Dehghanzadeh
شادی
دهقان زاده
shadidehghan90@gmail.com
Yes
Nursing Depatrment, Rasht Branch, Islamic azad University, Rasht, Iran
گروه پرستاری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
H
Khordadi-Astane
حمید
خردادی آستانه
No
Vice Chancellor, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران