Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1395
12
1
gregorian
2017
3
1
9
1
online
1
fulltext
fa
بررسی استرس محیط دندانپزشکی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان بالینی
Assessment of Dental Environment Stress and Related Factors in Dental Students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"><strong>مقدمه: </strong>دندانپزشکی به طور گسترده با سطح بالایی از استرس همراه است. این استرس از، روند آموزش دندانپزشکی سرچشمه میگیرد. اگر عوامل استرس زای مزمن شوند و یا درمان نشده باقی بمانند، منجر به علائم روانی و جسمی می شوند که برای سیستم آموزشی مضر است.این مطالعه با هدف تعیین استرس محیط دندانپزشکی در دانشجویان بالینی رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام گرفت.</span></span></span></p>
<p><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"><strong>روش ها:</strong> این مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی با همکاری 167 دانشجو (74 مرد و 93 زن) در سال تحصیلی 95-1394 در دانشکده­های دندانپزشکی رشت و واحد پردیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد.مطالعه به روش سرشماری و با استفاده از پرسشنامه استاندارد استرس محیط دندانپزشکی</span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">(Dental Environment Stress; DES)</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">با روایی و پایایی مناسب(8/0) به همراه مشخصات دموگرافیک ثبت شد. داده ها از طریق آزمون­ های</span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">t</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> مستقل و </span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">ANOVA</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">و آنالیز چندگانه </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">از مدل رگرسیون لجستیک و با استفاده از نرم افزار آماری </span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">SPSS</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> تجزیه</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> و تحلیل <span style="color:black;">گردید.</span></span></span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"><span style="color:black;">یافته ها: </span></span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">میانگین سنی دانشجویان شرکت­ کننده در این مطالعه 4/2 </span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">±</span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> 7/23 سال بود. میانگین نمره استرس 50/0</span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">±</span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">27/2 (از 4) بود. در میان حیطه های استرس زا، </span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">بیشترین میانگین استرس مربوط به استرس درک شده در حیطه­ ی درمان بیماران (64/0</span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">±</span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">41/2) و حداقل میانگین نمره­ی استرس مربوط به باورهای درونی (0</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:arial,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;">/</span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">72</span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">±</span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">1</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:arial,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;">/</span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">86 ) </span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">و در میان 32 عبارت استرس زا، بالاترین میانگین استرس مربوط به ترس از امتحان و نمرات (91/0</span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">±</span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">95/2) بود. </span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">در آنالیز چندگانه ­ی رگرسیون لجستیک دیده شد که </span></span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر</span></span>(</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">Odds Ratio=2/3, 95%CI OR: 1/1-4/84)</span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">و همچنین سال پنجم تحصیل بالاترین سطح از استرس را نشان دادند. نمرات استرس دانشجویانی که در طول ترم با پدر و مادرشان زندگی می کردند به طور قابل توجهی بالاتر از دانشجویان دیگر بود. </span></span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">(Odds Ratio=2/67, 95%CI OR: 1/1-6/4</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">)</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">. </span></span></p>
<p><strong><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجه گیری: </span></span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">با توجه به سطح بالای استرس در دانشجویان دندانپزشکی در حین تحصیل و همچنین خطرات سطوح بالای استرس، لازم است که مسئولان به این موضوع بیشتر توجه کنند. علاوه بر این، دانشجویان دختر و دانشجویانی که در سال پنجم تحصیل می­کنند، بیشترین نیاز به حمایت را دارند.</span></span></span></p>
<p></p>
<div>
<div style="text-align: justify;"></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> Dentistry has been widely acknowledged as being associated with high levels of stress. This stress originates in the process of dental education. If psychological stressors become chronic and remain untreated, they cause in psychological and physical diseases, which is harmful for educational system. The aim of this study was to assess dental environment stress (DES) in students of the faculties of dentistry of Guilan University of Medical Sciences.<br>
<strong>Methods:</strong> This cross sectional study was carried out by recruited 167 dental students (74 males and 93 females) Rasht Dentistry and International branch faculty of Guilan University<span dir="RTL">) </span>2015-2016<strong><span dir="RTL"> .( </span></strong>Data were collected using the Dental Environment stress Questionnaire (consist of 32 items in 6 scales) and demographic questions. Data were analyzed in SPSS software using independent t-test and ANOVA.<br>
<strong>Results:</strong> the mean age of students was 23.7±2.4 years. Mean score of stress was 2.27±0.50 (out of 4). among stressful fields, the highest and lowest mean related to Treatment of patients (2.41<span dir="RTL">±</span>0.64) and beliefs respectively. From 32 statements, the highest stress mean was full fear of examinations and grades (2.95± 0.917). Students of fifth academic year also female students showed the highest level of stress through logistic regression multiple analysis (Odds Ratio=2.3, 95%CI OR: 1.1-4.84). Students living with parents during term time had significantly higher total stress scores than other students (Odds Ratio=2.67, 95% CI OR: 1.1-6.4).<br>
<strong>Conclusion</strong><strong>:</strong> Based on the results of this study, high levels of stress as well as its harmfulness among dental students, greater attentions must be given to this issue by the authorities. Furthermore, the girls and the fifth year students are in the greatest need of help.</div>
</div>
استرس, دندانپزشکی, دانشجویان, آموزش
Stress, Dentistry, Students, Education
57
46
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-1&slc_lang=fa&sid=1
M
Rabiei
مریم
ربیعی
rabiei@gums.ac.ir
Yes
Oral and Maxillofacial Medicine dept, School of Dentistry, Guilan University of Medical Sciences, Iran
گروه بیماری های دهان فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
M
Safarpour
مهسا
صفرپور
mahsaa.s.22@gmail.com
No
Dental Faculty, Guilan University of Medical,Rasht, Iran
دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان