Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1396
9
1
gregorian
2017
12
1
9
4
online
1
fulltext
fa
بررسی تجربیات تنشزا دانشجویان مامایی طی آموزش بالینی در اتاق زایمان
Study of the Stressful Experiences of Midwifery Students During Clinical Education in the Labor Room
آموزش بالینی
Clinical Education
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مقدمه:</span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> دوره­ های</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">کارآموزی و</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">کارورزی</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">در</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">شکل­دهی</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مهارت</span></span><strong><span dir="LTR">­</span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">های</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اساسی</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">و توانمندی­های</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">حرفه­ای</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">دانشجویان مامایی</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نقش</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اساسی</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">داشته و وجود</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">هرگونه</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مشکل،</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">کارآیی</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">و</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">بازده</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آموزش</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">بالینی</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">را</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">دچار</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اختلال می ­نماید</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">که</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">استرس یکی</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">از این</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">موانع است. هدف این مطالعه بررسی تجربیات تنش ­زای دانشجویان مامائی طی </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آ</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">موزش بالینی در اتاق زایمان بود</span></span><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">.</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">روش ها:</span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> مطالعه</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">توصیفی- مقطعی حاضر با بر روی 71 نفر از دانشجویان کارشناسی پیوسته و ناپیوسته مامایی در سال 1393 در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام گرفت. ابزار مورد استفاده در مطالعه پرسشنامه محقق ساخته شامل متغیرهای</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">فردی</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">و</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">عوامل</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">تننش­زای</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آموزش بالینی در اتاق زایمان در 6</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">حیطه بود. روایی پرسشنامه به صورت روایی محتوی و پایایی آن با استفاده روش آزمون- باز آزمون انجام شد و ضریب همبستگی پیرسون 8/0 برآورد شد. اطلاعات با استفاده از نرم افزار</span></span><span dir="LTR"> SPSS</span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">و آزمون­ های آماری کای دو، آزمون </span></span><span dir="LTR">t</span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> مستقل و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت</span></span><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">.</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">یافته ها:</span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> میانگین و انحراف معیار استرس کلی دانشجویان برابر 0/64</span></span><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">±</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">2/84 و در حد متوسط بود و در حیطه ­های احساسات ناخوشایند (0/75</span></span><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">±</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">3/02)، روش آموزش مربی (79/0</span></span><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">±</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">01/3)، تجربیات بالینی (86/0</span></span><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">±</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">94/2)، برنامه­ریزی آموزشی (65/0</span></span><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">±</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">86/2)، محیط آموزش بالینی (0/7</span></span><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">±</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">2/63) و ارتباط بین فردی (0/74</span></span><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">±</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">0/62) به ترتیب از میانگین امتیاز استرس</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">زایی بالاتری برخوردار بودند. میزان استرس کل درک شده با مقطع تحصیلی (<strong>0/00</strong>3</span></span><span dir="LTR">p=</span><span style="font-size:11.0pt;">)</span><strong><span style="font-size:11.0pt;">، </span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ترم تحصیلی (0/009</span></span><span dir="LTR">p=</span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"><span dir="LTR"></span>)<span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span>، سن (0/001</span></span><span style="font-size:11.0pt;"></span><span dir="LTR">p=</span><span style="font-size:11.0pt;"></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">)</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">، و بومی بودن(0/004</span></span><span dir="LTR">p=</span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"><strong><span dir="LTR"></span></strong>)<span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span> ارتباط معنی­ دار وجود داشت.</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتایج نشان داد که بین علاقه به رشته تحصیلی، تاهل، مشکلات مالی، شخصیت مضطرب و مهارت کنترل استرس با میانگین استرس کل درک شده ارتباط معنیداری وجود ندارد</span></span><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">.</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجه گیری:</span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> با توجه به نتایج حاصله سطح استرس دانشجویان در حد متوسط، و بسیار تحت تاثیر مقطع تحصیلی، ترم و بومی بودن و سن بود. استرسزا­ترین عوامل مربوط به شرایطی که منجر به ایجاد و بروز احساسات ناخوشایند حین آموزش بالینی و همچنین مربوط به روش آموزش و نحوه ارتباطات مربی بود. توجه به عواطف دانشجویان و حفظ شان دانشجو جهت اصلاح شرایط کنونی میتواند تاثیر­گذار باشد</span></span><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">.</span></span></strong></div>
<div><strong>Introduction: </strong>Training and internship periods play important roles in shaping basic skills and professional abilities of midwifery students and problems such as stress can influence the efficiency of the clinical training. The aim of this study was to investigate the stressful experiences of midwifery students during clinical education in the labor room.<br>
<strong>Methods: I</strong>n this descriptive cross-sectional study 71 midwifery students who had internship or apprenticeship experience were selected by census method surveyed about stressful factors in the delivery room at Shahroud University of Medical Sciences. For gathering data a questionnaire consisted of individual variables and stressors of clinical training in six domains was used. Validity and reliability of the questionnaire was confirmed by content validity and test re- test respectively and Pearson correlation coefficient with (0.8) was performed. The collected data were analyzed using SPSS V.18, Chi-square, t-test and Pearson’s correlation coefficient.<br>
<strong>Results: </strong>The mean and standard deviation of total stress was 2.84 ± 0.64 and moderate. The mean scores of stressfulness including unpleasant emotions (3.2<strong><span dir="RTL">±</span></strong>0.75), instructor training method (3.01 ± 0.79), clinical experience (2.94 ± 0.86), educational planning (2.86 ± 0.65), clinical education environment (2.63 ± 0.7) and interpersonal communication(2.06 ±0.74) respectively, had higher levels of stress. There was a significant relationship between the total stress level perceived with the educational level (p =0.003), academic term (p =0.009), age (p =0.001), and native (p =0.004) . Interest in the field of study, marital status, economic problems, anxious personality and stress control skills with mean of perceived stress was not significant.<br>
<strong>Conclusion:</strong> The stress level of students is moderate and very influenced by the educational level, term, age and native<span dir="RTL">.</span> The most stressful factors related to the conditions that lead to the emergence of unpleasant feelings during clinical education, as well as the method of teaching and communication with the student<span dir="RTL">.</span> Considering Students' emotional feelings and students' preservation for improving the current situation can be effective.</div>
استرس, آموزش, مامایی, دانشجویان
Stress, Education, Midwifery, Students
66
58
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-490-1&slc_lang=fa&sid=1
M
Poorheidari
محبوبه
پورحیدری
poorheidari@shmu.ac.ir
No
Dept of Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran
گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
M
Delvarian-Zadeh
مهری
دلوریان زاده
No
Dept of public Health,school of health,Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
S
Yahyaee
صدف
یحیایی
No
Student Research Committee, school Of Nursing and Midwifery, Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، ایران
AS
Montazeri
اکرم سادات
منتظری
Montazeri@shmu.ac.ir
Yes
Nursing Research Center, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran
مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران