Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1395
9
1
gregorian
2016
12
1
8
4
online
1
fulltext
fa
رابطه بین خلاقیت هیجانی با اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد
The Relation Between Emotional Creativity and Academic Enthusiasm in Public Health students in Gonabad university of medical sciences
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>مقدمه:</strong> با توجه به اهمیتی که خلاقیت و اشتیاق تحصیلی در بین دانشجویان دارد، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه خلاقیت هیجانی در اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بود.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>روشها: </strong>این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد برابر با 352 نفر در سال 1394 بود. تعداد افراد نمونه براساس جدول گرجسی و مورگان 185 نفر بود که بر اساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه خلاقیت هیجانی آوریل (1994) و اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (2004)، بود. دادهها با نرم­افزار <span dir="LTR">spss-22</span> و با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل، تحلیل واریانس چندمتغیری، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون در سطح معناداری 0/05 (0/05<<span dir="LTR">P</span>)، تحلیل شد.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که میزان خلاقیت هیجانی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت بالاتر از متوسط بود. بین خلاقیت هیجانی و اشتیاق تحصیلی رابطه آماری وجود داشت (0/001=<span dir="LTR">P</span>، 0/494=<span dir="LTR">r</span>) و مؤلفه آمادگی هیجانی، کارآیی و اصالت جزو مؤلفههایی بودند که اشتیاق تحصیلی دانشجویان را پیشبینی میکردند (0/001=<span dir="LTR">P</span>).</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به اینکه بین خلاقیت هیجانی و اشتیاق تحصیلی رابطه وجود دارد، بنابراین دست اندرکاران نظام آموزشی دانشگاه باید از طریق برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی، خلاقیت هیجانی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان را تقویت نمایند.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"></p></div>
<div>
<p style="text-align: justify;"><strong>Introduction</strong>:Emotional creativity as one of creativities in emotional field needs to removing ordinary emotional reflectives and creating innovative emotional reflectives.in this regards, academicenthusiasm refer to behaviours that are related to learning and promoting.considering the importance of creativity and academic enthusiasm among students,this study has been done for studing relationship between emotional creativity and academic enthusiasm in public health students in Gonabad university of medical sciences.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Methods</strong>: This is a descriptive- analytic and cross-sectional study.The study population included 352 students of the school of Public Health in Gonabad University of Medical Sciences in 2015. The sample based on kregcie and Morgan table was 185 students that were selected through stratified random sampling method. For gathering data the questionnaires of emotional creativity Averil (1994) and academic enthusiasm Frederick et al (2004) with reliability of (0.89 )and (0<span dir="RTL">.</span>72) were used respectively. Data were analysed using SPSS , Pearson correlation and regression test at the significant level of 0<span dir="RTL">.</span>05. </p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Results</strong>:The results showed that the level of students' emotional creativity and academic enthusiasm School of Public Health were above average. There was a relationship between the emotional creativity and academic engagement(r=0.494 , p=0.001) and components of emotional readiness, effectiveness and genuineness were the components of anticipating students' enthusiasm (p=0.001).</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Conclusion</strong>: Given that there is a relationship between emotional creativity and academic engagement Therefore, the authorities of university must be reinforce students' emotional creativity and academic engagement Through educational courses and workshops.</p>
</div>
خلاقیت, هیجان, تحصیل, دانشجویان
creativity, Emotion, academic Enthusiasm, Students
11
18
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-226-2&slc_lang=fa&sid=1
A A
Ajam
علی اکبر
عجم
aliakbarajam1387@gmail.com
Yes
Department of Educational Sciences, payame noor University,Iran.
گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، ایران.
S
Badnava
صدیقه
بادنوا
No
Department of Educational Sciences, payame noor University, Iran.
گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران.
M
Abdellahi
مجید
عبداللهی
No
Department of Educational Sciences, payame noor University, Iran.
گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران.
H
Momeni-mahmouei
حسین
مومنی مهمویی
momenimahmouei@yahoo.com
No
Department of educational sciences, member of young researchers club, torbat heidarieh branch, islamic azad university, torbat heidarieh, iran.
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تربت حیدریه، ایران.