Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1395
12
1
gregorian
2017
3
1
9
1
online
1
fulltext
fa
بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای موفقیت در دانشگاه بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانشجویان
The effect of Success Strategies Instruction on Self-efficacy and Academic Motivation of Students in university
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p style="text-align: justify;"><strong>مقدمه:</strong> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">دانشجویان علوم پزشکی به دلیل ماهیت رشته تحصیلی</span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">‎<span dir="RTL">شان بیش از دانشجویان دیگر با محیط آموزشی ارتباط دارند و نیاز دارند که از این محیط استفاده بهینه داشته باشند. دو متغیر مهمی که موجب می</span>‎<span dir="RTL">شود آنها استفاده بهتری از محیط و امکانات دانشگاهی داشته باشند، خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی است. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش راهبردهای موفقیت در دانشگاه بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانشجویان سال اول علوم پزشکی انجام شده </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">است. </span></span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>روش ها:</strong> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">روش پژوهش از نوع تجربی، پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود که در سال تحصیلی95-1394در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. نمونه آماری آن 24 نفر از دانشجویان سال اول مقطع کارشناسی رشته‏های دانشکده تغذیه و علوم غذایی بودندکه به روش تصادفی خوشهای انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش، به مدت 10 جلسه 70 دقیقهای آموزش راهبردهای موفقیت در دانشگاه را دریافت کردند در حالی که برای آزمودنیهای گروه گواه چنین برنامهای ارائه نشد. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران و انگیزش تحصیلی والرند بود که در دو نوبت به صورت پیش آزمون و پس آزمون برای شرکت کنندگان هر دو گروه اجرا شد. به منظور تحلیل دادههای پژوهش از نرم افزار </span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">SPSS</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> و روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکووا) استفاده شد</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">.</span></span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">یافته ها: </span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتایج نشان داد آموزش راهبردهای موفقیت در دانشگاه بر خودکارآمدی(0/001></span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">P</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">، 22/43</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">=</span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;"> F</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">) و انگیزش تحصیلی (0/001</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">></span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">,P </span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">30/21=</span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">F</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">) تأثیر معنادار داشته است؛ به طوری که پس از مداخله آزمایشی، میانگین گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه در هر دو متغیر به طور معناداری بیشتر بود. مجذور سهمی اتا اندازه این اثر را برای خودکارآمدی 53/0 و برای انگیزش تحصیلی 0/61 نشان داده است</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">.</span></span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"><strong>نتیجه گیری: </strong>بر اساس این نتایج، آموزش راهبردها و مهارتهای موفقیت در دانشگاه که هدف آن استفاده مطلوب از محیط آموزشی است، موجب بهبود خودکارآمدی و انگیزش دانشجویان شده و زمینه را برای پیشرفت تحصیلی بهتر آنها فراهم میآورد</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">. </span></span></span></p>
<div style="text-align: justify;">
<div><strong>Introduction:</strong> Medical Sciences students because of the nature of their field of study are more involved in educational environment than other students. Self-efficacy and Academic motivation helps them to use better the academic environment. The aim of this research was to investigate the effects of training success strategies training on self-efficacy and academic motivation in First-year students of Medical Sciences<span dir="RTL">.</span><br>
<strong>Methods:</strong> This experimental study was designed as pre- posttest with a control group model which was conducted in Isfahan University of Medical Sciences in 2015-2016. Statistical sample was 24 freshmen students that were selected using random cluster sampling and were divided into experimental and control groups. The intervention was planned for 10 sessions (70 minutes each session). During the research phase, the experimental group received a training package about strategies for university success while the control group did not. The tools of research were Sherer's self-efficacy and Vallerend's academic motivation questionnaires that twice as pretest and post test were conducted for the participants in both groups. Data were analyzed using SPSS and MANCOVA.<br>
<strong>Results:</strong> The results showed that success strategies training had a significant effect on self-efficacy and academic motivation of students; So that after intervention the mean score of experimental increased significantly in two variables in comparison to control group. Partial eta squared showed this effect on self-efficacy 53% (F=22/43, P<0/01) and motivation 61%(F=30/21, P<0/01).<br>
<strong>Conclusion</strong><strong>:</strong> Based on these results, success strategies instruction may lead to optimized use of the learning environments, increasing self-efficacy and academic motivation in students which provides the foundation for academic achievement<span dir="RTL">.</span></div>
<span dir="RTL">.</span></div>
موفقیت, خودکارآمدی, انگیزش, دانشجویان, پزشکی
Achievement ,Self Efficacy ,Motivation ,Students, Medicine
66
58
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-470-1&slc_lang=fa&sid=1
M
Akhavan tafti
مهناز
اخوان تفتی
makhavan@alzahra.ac.ir
Yes
Educational Psychology, Azahra University, Tehran, Iran
گروه روانشناسی تربیتی ، دانشگاه الزهراس، تهران، ایران
MS
Kadkhodaie
محبوبه السادات
کدخدایی
No
PhD student of educational psychology, Azahra University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه الزهراس، تهران، ایران