Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1395
12
1
gregorian
2017
3
1
9
1
online
1
fulltext
fa
بررسی میزان اثربخشی آموزش با رویکرد حل مسأله بر عملکرد تحصیلی دانشجویان: یک مطالعه نیمه تجربی
Effectiveness of Problem-Based Learning on Student's Academic Performance: A quasi-experimental study
عمومى
General
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="text-align:justify;"><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مقدمه:</span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> آموزش با رویکرد حل مسأله در حوزه پزشکی به عنوان رویکردی نو مورد پذیرش قرار گرفته و مطالعات نظری و تجریی زیادی صورت گرفته است. با وجود اهمیت این رویکرد، هنوز به روشنی اثربخشی آن به اثبات نرسیده است. این مطالعه با هدف بررسی</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">میزان اثر</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">بخشی</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آموزش</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">با رویکرد</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">حل مسأله در حوزه آموزش پزشکی انجام گرفت</span></span><span style="font-family:traditional arabic,serif;">.</span></p>
<p dir="RTL" style="text-align:justify;"><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">روش­ ها:</span></span></strong> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">این پژوهش به شیوه مطالعه مداخله ­ای نیمه تجربی با</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">طرح</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">پیش</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آزمون</span></span><span dir="LTR">-</span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">پس</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آزمون</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">با</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">گروه</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">کنترل</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">انجام گردید.</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">جامعه</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مورد</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مطالعه</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">دانشجویان رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی سال تحصیلی 93-94 در درس مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود. شیوه نمونه گیری مبتنی بر تعیین تصادفی یک کلاس به عنوان گروه آزمایش (21نفر) و یک کلاس به عنوان گروه گواه (19نفر) در نظر گرفته شد. جهت سنجش عملکرد تحصیلی دانشجویان از آزمون محقق­ ساخته استفاده گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون تحلیل کواریانس</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">-</span></span> <span dir="LTR">ANCOVA</span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">) و از طریق نرم­ افزار آماری</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">spss </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> تجزیه و تحلیل شد.</span></span></p>
<p dir="RTL" style="text-align:justify;"><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">یافته­ ها:</span></span></strong> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتایج نشان</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">داد</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">که</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آموزش با رویکرد حل مسئله</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">بر عملکرد تحصیلی دانشجویان به صورت معنی داری</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">موثر است (0/01></span></span><span dir="LTR">p</span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">). با وجودی که میانگین نمرات دو گروه در پیش آزمون تفاوت چشم­گیری با هم نداشتند با این حال میانگین گروه آزمایش در پایان دوره (پس­ آزمون) 16/33 و میانگین گروه گواه که 13/94 بوده که نشان از اثربخشی معنی­ دار رویکرد آموزش به شیوه حل مساله بر عملکرد تحصیلی دانشجویان داشت</span></span><span style="font-family:traditional arabic,serif;">.</span></p>
<p dir="RTL" style="text-align:justify;"><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجه ­گیری:</span></span></strong> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">با توجه به اینکه آموزش به شیوه حل مساله بر موفقیت دانشجویان تاثیر مثبت و معنی­داری دارد، توصیه می­شود اساتید علوم پزشکی در بکارگیری از این شیوه تدریس مبادرت ورزند و آموزش به شیوه حل مساله در دستور دانشگاه های علوم پزشکی قرار گیرد</span></span><span style="font-family:traditional arabic,serif;">.</span></p>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> Problem-Based Learning is a new approach in medical sciences and some theoretical and experimental studies have been done in this regards. The purpose of this research is to investigate the effectiveness of PBL in medical sciences.<br>
<strong>Methods:</strong> This is a quasi-experimental study with pretest-posttest design by control group. statistical population included 40 undergraduate students in Shiraz University of Medical Sciences (college of Management and Information) in course of Human Resources Development that were selected as random sampling method and divided into two groups of (Control group=19, and Experimental group=21). A man-made questionnaire was used for evaluating academic performance. Data were analyzed using descriptive statistics (Mean and standard deviation) and inferential statistics (ANCOVA) through SPSS .<br>
<strong>Results:</strong> result showed that problem solving learning is effective on student's academic performance(p<0.01).The comparison of pretest and posttest showed that student's academic performance in PBL group Increased Meaningfully. Although, in pretest the Mean of control and experimental groups had no difference, in posttest the mean of experimental group and control group was 16.32 and 13.49 respectively that show PBL has meaningful effect on students academic performance.<br>
<strong>Conclusion</strong><strong>:</strong> since problem solving learning has a positive effect on student's performance, it is recommended medical sciences teachers try to use of this teaching approach and consider as priority in universities of medical sciences.</div>
یادگیری حل مسئله, دانشجویان, آموزش , عملکرد تحصیلی , گروه کنترل
Problem-Based Learning, Students, Education ,Academic Performance, Control Groups
8
1
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-395-3&slc_lang=fa&sid=1
S
Mansoori
سیروس
منصوری
smansoori06@gmail.com
Yes
Department of Education, Islamic Azad University Ardakan Branch, Ardakan, Iran.
گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردکان، اردکان. یزد
M
Abedini-baltork
میمنت
عابدینی بلترک
No
Department of Education,University of Mazandaran, Babolsar, Iran.
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
H
Lashkari
حسین
لشکری
No
Department of Education, Islamic Azad University Khorasgan Branch, , Isfahan, Iran.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران.
S
Bagheri
ستار
باقری
No
Department of Education, Roudsar, Iran.
اداره آموزش و پرورش، رودسر، ایران.