Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1390
12
1
gregorian
2012
3
1
4
1
online
1
fulltext
fa
ارزیابی برنامههای آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سالهای 90- 86
Assessment of Continuing Medical Education programs in Qazvin University of Medical Sciences during 2007-2011
آموزش مداوم
Continuing Education
پژوهشي
Research
<p> <strong> مقدمه: </strong>ارزیابی مستمر برنامه های آموزش مداوم به عنوان یک نیاز همواره باید وجود داشته باشد. هدف از این مطالعه ارزیابی برنامه های آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی قزوین در حد فاصل سال­های 1386 تا 1390 بود.</p>
<p> <strong> روش­ ها: </strong>در این مطالعه توصیفی- مقطعی ابزار جمع آوری اطلاعات، دو پرسشنامه یکی مشخصات برنامه های آموزش مداوم و دیگری ویژگی های برنامه های آموزش مداوم بود. جامعه آماری را 530 پزشک مشمول تشکیل می­داد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون مجذور کای) و از طریق نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.</p>
<p> <strong> یافته ­ها: </strong>نتایج مطالعه نشان داد که اهداف کلی ، اختصاصی، نیازسنجی، برنامه ریزی، روش اجرای منطبق با برنامه و ارزشیابی بر اساس رویکرد علمی طراحی برنامه به ترتیب در100 ، 9/74، 100، 6/67 ، 5/56 و 7/40 درصد از برنامه­ها وجود داشت. در نظرسنجی از مشمولین 7/64 درصد میزان موفقیت در دستیابی به اهداف آموزشی برنامههای آموزش مداوم را زیاد و به ترتیب 1/62 درصد کیفیت برنامهها و 8/79 درصد نحوه اجرای برنامهها را خوب و بسیار خوب دانستند. مهمترین انگیزه شرکت در این برنامه ها هم، تجدید اطلاعات بود.</p>
<p> <strong> نتیجه­گیری: </strong>تطبیق برنامه­های آموزش مداوم با رویکرد علمی طراحی برنامه (نیازسنجی، برنامه­ریزی، اجرا و ارزشیابی) از جمله ملزومات فعا لیت­های آموزش مداوم است.</p>
<p style="DIRECTION: ltr"> <strong> Introduction: </strong>Continuous evaluation of the status of Continuing Medical Education (CME) programs as requirement always exist. The aim of this study was to determine the status of Continuing Medical Education (CME) programs in Qazvin University of Medical Science, between 2007 and 2011.</p>
<p> <strong> Methods: </strong>In this descriptive cross-sectional study, the data gathering tool were questionnaires including CME programs' features and characteristics. The collected data were analyzed using inferential and descriptive statistics through SPSS software.</p>
<p> <strong> Results: </strong>The results showed that the overall objective , specific objective , needs assessment , planning, implementation methods and evaluation program in accordance with scientific approach of program design were 100 , 74.9 , 100, 67.6 , 56.5 and 40.7 respectively. Based on 64.7% of participants opinions, goal achievement of CME was high, also, 62.1% and 79.8% consider quality and performing of programms as well and very well. The main motivation for participating in CME programs was also reviewed the previous knowledge.<strong> </strong></p>
<p> <strong> Conclusion: </strong>Implement CME programs with a scientific approach of program design ( needs assessment, planning , implementation and evaluation ), is requirement for CME activities .</p>
<p></p>
ارزیابی, آموزش مداوم,برنامه
Assessment, Continuing Education , Program
49
57
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-69&slc_lang=fa&sid=1
F
Samiei Rad
فاطمه
سمیعی راد
No
Department of Pathology, School of Medicine, Qazvin Uniersity of Medical Sciences, Iran
گروه پاتولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ایران
Z
Ghasemi
زهرا
قاسمی
Z_ghasemy@yahoo.com
Yes
Ms of medical education, Qazvin Uniersity of Medical Sciences, Iran
کارشناس ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ایران
A
Zangivand
امیرعبدلله
زنگی وند
No
Medical student, Qazvin Uniersity of Medical Sciences, Iran
دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ایران
Taheri
ماهدخت
طاهری
No
Educational Development Center, Guilan Uniersity of Medical Sciences, Iran
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران