Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1394
12
1
gregorian
2016
3
1
8
1
online
1
fulltext
fa
تبیین تجارب پزشکان اورژانس ازموانع گرفتن شرح حال و انجام دقیق معاینه فیزیکی بیمار: یک مطالعه کیفی
Exploration of Emergency Physician’s Experiences on Barriers of Precise Patient History Taking And Physical Examination: A Qualitative Study
آموزش بالینی
Clinical Education
پژوهشي
Research
<div>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>مقدمه</strong>: اخذ شرح حال کامل و انجام معاینات فیزیکی، به پزشک کمک می­ نماید تا ضمن تشخیص صحیح بیماری، برنامه مراقبت و درمان بیمار را به درستی طراحی کند. باتوجه به تأثیرعوامل زیاد درشرح­ حال­ نویسی، مطالعه حاضر با هدف تبیین تجارب پزشکان اورژانس از موانع اخذ شرح حال و معاینه فیزیکی دقیق بیمار انجام شده­ است.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>روش ­ها</strong><strong><span dir="LTR">:</span></strong> این مطالعه یک پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوا بود. مشارکت­کنندگان 18 نفر از پزشکان دانشگاه علوم­پزشکی کردستان بودند که با روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. روش جمع ­آوری داده­ ها مصاحبه نیمه ساختارمند بود که با موافقت مشارکت­ کنندگان پس از هر مصاحبه ضبط و به سرعت بازنویسی و تحلیل شد. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از روش تحلیل محتوی استفاده شد.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>یافته­ ها</strong><span dir="LTR">:</span> از تجارب پزشکان، کدهای اولیه موانع شرح­ حال­گیری و معاینه دقیق بیمار در اورژانس شناسایی و با توجه به شباهت­ ها در هم ادغام و سپس پنج کد ثانویه یا موانع اصلی استخراج شدند: موانع آموزشی، موانع فرهنگی، موانع مادی، عدم آگاهی به مسایل قانونی و نقص سیستم اجرایی و نظارتی.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>نتیجه­ گیری</strong><strong><span dir="LTR">:</span></strong> نتایج نشان­ دهنده پنج مانع اصلی در شرح ­حال­گیری و معاینه دقیق بیمار بود. مشارکت­ کنندگان تاکید کردند که رفع این موانع، نیازمند توجه و نظارت دقیق بر فرآیند شرح­ حال­گ یری و معاینه فیزیکی دقیق بیمار در بخش ­های اورژانس و آموزش مستمر علمی و فرهنگی پزشکان و جامعه می­ باشد<span dir="LTR">.</span></p>
</div>
<div>
<p style="text-align: justify"><strong>Introduction: </strong>History taking and physical examination help physician diagnose disease also, plan patient management correctly. Considering the effectiveness of many factors on patient history, this study with the goal of exploration of emergency physician’s experiences on barriers of precise patient history taking and physical examination was done.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>Method: </strong>This is a qualitative content analysis research. After purposeful sampling, semi structured interviews were held with 18 physicians in Kurdistan University of Medical Sciences. Each interview was recorded and transcribed verbatim and then analyzed using the content analysis method.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>Results</strong>: Based on the participant’s experiences, primary codes of barriers on history taking and physical examination were obtained . Then after integrating or eliminating the overlapping codes, 5 secondary codes or main barriers including: Educational barriers, Cultural barriers, Economic barriers, no knowledge on legal issues, and defect of supervision and administration systems were found.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>Conclusion: </strong>The findings showed 5 main barriers of patient's history writing. All participants emphasized that resolving these barriers need to precise supervision on history taking and physical examination in emergency wards and continuing scientific and cultural education for physicians and community.</p>
</div>
تحلیل محتوا, تجارب پزشکان اورژانس, معاینه فیزیکی بیمار, مطالعه کیفی
Content analysis, emergency physicians’ experiences, physical examination, Qualitative study
3
11
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-397-1&slc_lang=fa&sid=1
A
poorgharehkhan
علی
پورقره خان
No
nursing dept, Kordestan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran.
کارشناس ارشدپرستاری، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج ،ایران.
D
Hekmatpu
داود
حکمت پو
dr_hekmat@arakmu.ac.ir
Yes
Nursing dept, Arak University of Medical Sciences Sciences , Arak, Iran.
گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اراک. اراک،ایران.
N
Mahdavian
نبی
مهدویان
No
dentist , Kordestan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran.
دندانپزشک، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران.
M
zarie
مهین
زارعی
No
physician , Kordestan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran.
پزشک عمومی، دانشگاه علومپزشکی کردستان، سنندج، ایران.
O
karimi
ام البنین
کریمی
No
physician , Kordestan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran.
پزشک عمومی، دانشگاه علومپزشکی کردستان، سنندج، ایران.