Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1394
12
1
gregorian
2016
3
1
8
1
online
1
fulltext
fa
بررسی میزان گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان کارشناسی ارشد مجازی
Study of Critical Thinking Disposition in Virtual Graduated Students
روانشناسي تربيتي
Educational psychology
پژوهشي
Research
<div>
<div>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>مقدمه</strong><strong>:</strong> تفکر انتقادی و گرایش­ به انتقادی اندیشیدن در دانشجویان به عنوان مهارتی ارزشمند و مهم در فرایند یاددهی– یادگیری، حل مسئله و پژوهش، یکی از اهداف، ضرورت­ها و دغدغه ­های جدی نظام­ های آموزشی است. بنابراین هدف این پژوهش بررسی گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان کارشناسی ارشد مجازی است.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>روش­ ها:</strong> روش این پژوهش توصیفی– مقطعی و جامعه­ ی آماری آن شامل دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده مجازی دانشگاه علوم­ پزشکی تهران در سال تحصیلی 95-1394 بود که با استفاده از روش نمونه ­گیری تصادفی طبقه­ ای نسبتی بر حسب جنس تعداد 120 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع ­آوری داده ­ها پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی فاشیون (2001) است. به منظور تحلیل داده ­ها از نرم­ افزار <span dir="LTR">SPSS</span> و آزمون­ های <span dir="LTR">t</span> تک نمونه ­ای، <span dir="LTR">t</span> گروه­ های مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>یافته­ ها:</strong> میانگین کل گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان در سطح مثبت و متوسط قرار داشت (26/43 300/62<span dir="LTR">±</span>). ابعاد کنجکاوی (5/05 47/42<span dir="LTR">±</span>)، حقیقت­ جویی (6/05 46/60<span dir="LTR">±</span>)، نظام­ مندی (6/49 44/59<span dir="LTR">±</span>) و گشودگی ذهنی (7/66 44/42<span dir="LTR">±</span>) در سطح گرایش مثبت و متوسط و ابعاد اعتماد به نفس انتقادی (8/98 39/43<span dir="LTR">±</span>)، تحلیل­ گری (14/88 39/16<span dir="LTR">±</span>) و بلوغ در قضاوت (6/69 76/38<span dir="LTR">±</span>) در سطح متزلزل بود. همچنین بین میانگین گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان مرد و زن و رشته­های تحصیلی مختلف تفاوت معنی­داری یافت نشد.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>نتیجه ­گیری:</strong> به طور کلی گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان مجازی علوم پزشکی در سطح گرایش مثبت و متوسط ارزیابی شد. بنابراین به منظور ارتقای سطح گرایش به تفکر انتقادی و رسیدن به مهارت­ های تفکر انتقادی و تربیت دانش­ آموختگانی مولد و کارآمد در رشته­ های مجازی علوم­ پزشکی باید مؤلفه ­های گرایش به انتقادی اندیشیدن در عناصر برنامه­ درسی به ویژه هدف، محتوا، راهبردهای یاددهی ـ یادگیری و ارزشیابی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.</p>
</div>
</div>
<div>
<p style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> Critical thinking and Critical thinking Disposition as valuable and important skill in teaching – learning process, problem solving and research is one of objectives and requirements in educational systems. Therefore, the aim of this research is investigation of Critical Thinking Disposition in Virtual Graduated Students.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Methods:</strong> this is a descriptive cross-sectional study. The population included students of Virtual school in Tehran University of Medical Sciences in 2015-2016 and 100 students were selected using proportional stratified random sampling method. The research instrument was California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI) questionnaire and collected Data were analyzed using Spss , one-sample t-test, t-independence and ANOVA.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Results: </strong>The total mean score on CCDI was positive inclination (300.62 ± 26.43). Inquisitiveness (47.42 ± 5.05), Truth <span dir="RTL">–</span> seeking (46.60 ± 6.05), Systematic (44.59 ± 6.49), open <span dir="RTL">-</span> mindedness (44.42 ± 7.66) are at positive inclination level. Critical self <span dir="RTL">–</span> confidence (39.43 ± 8.98), Analyticity (39.16 ± 14.88) and Maturity of Judgment (38.76 ± 6.69) are at ambivalence level. There was no significant differences between men and women and between students in all academic Fields .</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Conclusion</strong>: critical thinking dispositions in students were intermediate and positive inclination. In order to increasing critical thinking disposition among students and achieving critical thinking skills also, training effective graduated in virtual medical sciences, Critical Thinking Disposition in elements of the curriculum aim, content, strategy of Teaching – Learning and Evaluation should be considered. </p>
<p style="text-align: justify;"></p></div>
تفکر انتقادی, گرایش, علوم پزشکی, دانشجویان مجازی
Critical thinking, Disposition, Medical Sciences, virtual Students
37
46
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-390-1&slc_lang=fa&sid=1
F
Zarabian
فروزان
ضرابیان
No
Department of Educational Science, Payame Noor University, Tehran, Iran.
گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
B
Zandi
بهمن
زندی
No
Payame Noor University. Tehran, Iran.
استاد دانشگاه پیام نور، ایران.
S M
Azizi
سیدمحسن
عزیزی
smohsenazizi@yahoo.com
Yes
Ph.Ds., Department of Educational Science, Payame Noor University, Tehran, Iran
دانشجوی دکترای تخصصی برنامهریزی آموزش از دور، گروه علوم تربیتی ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران