Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1390
12
1
gregorian
2012
3
1
4
1
online
1
fulltext
fa
موانع به روزرسانی دانش و بکارگیری نتایج تحقیقات در عملکرد بالینی پرستاران
Barriers to Updating of Knowledge and Utilization of Research Findings in Nursing Clinical Practice
مدیریت پژوهش
research management
پژوهشي
Research
<p style="text-align: justify;"> <strong> مقدمه: </strong>استفاده صحیح از شواهد و یافته­های مبتنی بر تحقیقات به ارتقاء کیفیت و اعتبار مراقبت منجر شده و پرستاران را نسـبت به عمــلکرد خود پاسخــگو می­ نماید. همچنین آگاهی از موانع به روز رسانی دانش، ابزار اساسی در جهت نیل به عملکرد مبتنی بر نتایج پژوهش­ها است. لذا این مطالعه به بررسی این موانع از دیدگاه پرستاران بالینی، پرداخته است.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong> روش ­ها: </strong>این مطالعه توصیفی در سال 1390 روی 313 نفر از پرستاران سه مرکز آموزشی-درمانی بابل انجام شد. ابزار گردآوری داده­ ها پرسشنامه­ ای دو بخشی بود. بخش اول به جمع ­آوری اطلاعات دموگرافیک از جمله مشخصات فردی، تحصیلی و حرفه­ای نمونه­ ها پرداخته و بخش دوم پرسشنامه موانع فونک شامل 31 عبارت بود که براساس مقیاس 5 نقطه­ای لیکرت اندازه گیری شد. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تحلیل عامل از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong> یافته­ ها: </strong>حاصل تحلیل عامل، شناسایی چهار بعد بود که تحت عناوین انتشار، تحقیق، پرستاری و سازمانی نامگذاری شد. سه تا از مهم­ترین موانع به ترتیب «نبودن وقت کافی در شغل پرستاری برای کاربرد عملی ایده های تازه»، «عدم نشر به موقع و سریع گزارشات و مقالات تحقیقی» و«عدم همکاری و مشارکت پزشکان با بکار بستن نتایج تحقیقات پرستاری» بودند که هر یک به طور جداگانه در یک بعد خاص قرار گرفتند. موانع«اعتماد کم پرستاران به نتـایج تحقیقات»،«روشن نبودن درستی نتیجه­گیری محققان از نتایج تحقیقات»، «گزارش نتایج متضاد در متون تحقیقی» و« انتشار اکثریت نتایج تحقیقات به زبان انگلیسی» تحت بارگذاری هیچ یک از عوامل قرار نگرفتند.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong> نتیجه گیری: </strong>یافته برجسته مطاله حاضر این بود که واحدهای مورد پژوهش مشکلات و موانع را نسبتاً در تمامی ابعاد تعیین کردند. با توجه به سه مانع اول می توان گفت که نه تنها مسئولین باید تسهیلاتی را جهت بکارگیری یافته­های تحقیقی ایجاد کرده و مجوز بکارگیری از آن­ها را صادر نمایند، بلکه باید جهت ایجاد دانش، مهارت و نگرش مثبت در پرستاران نسبت به تحقیقات، امکانات آموزشی را برای آن­ها فراهم نمایند.</p>
<p> <strong> Introduction: </strong>Utilization of evidence- based practice raises validity and quality of nursing care and nurses responsibility regarding their practice.</p>
<p> Furthermore awareness of barriers to updating of Knowledge is essential instrument for evidence-based practice. This study surveys these barriers from viewpoint of clinical nurses.</p>
<p> <strong> Methods: </strong>This descriptive study was carried out on 313 nurses of three hospitals of Babol university of Medical sciences in 2011. The data collecting tools was a questionnaire including two sections. First section consists of demographic data and professional information of subjects, and the other one was Funks´ barriers scale including 31 items that were ranking according five points likert scale. All statistical analyses (Frequency, Percentage and Factor analysis) were performed with SPSS.</p>
<p> <strong> Results: </strong>Factor analysis identified 4 dimensions that called Report, Research, Nurse, Organization. The first three important barriers were" There is insufficient time on the job to implement new ideas", Research reports/articles are not published fast enough”, and “Physicians will not cooperate with implementation”, each replaced in one dimension separately. Four barriers consist of the nurse is uncertain whether to believe the results of the research", the conclusions drawn from the research are not justified”, “The literature reports conflicting results” and "Research reports/articles are written in English" did not replace in any dimensions.</p>
<p> <strong> Conclusion: </strong>The important finding of this study was that the subjects relatively identified barriers in all of dimensions. According to the first three barriers, managers not only should provide facilities for research findings utilization and allow implementation, but also should provide some educational facilities to create knowledge, Skill and positive attitude regarding research in nurses.</p>
تحقیق, دانش, عملکرد پرستار
Research, Knowledge, Nursing practice
17
25
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-3&slc_lang=fa&sid=1
Sh
Latifi
شهربانو
لطیفی
latifinursing@yahoo.com
Yes
Department of Nursing, School of Nursing, Babol University of Medical Sciences, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، ایران
A
Khalilpour
آسیه
خلیل پور
No
Researcher, Paramedical Science Faculty, Babol University of Medical Sciences, Iran
کارشناس پژوهشی دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، ایران